אלא אם, במהלך דרמתי, יוחלט להקדים אותו, אנחנו נמצאים כעת כחצי שנה מטקס האוסקר שיסכם את שנת 2010. בשבועות הקרובים יתחילו להתגלגל הבשורות מהפסטיבלים השונים, ובסוף אוקטובר חלק מהמתחרים הרציניים על הפרס הנכסף כבר יחשפו לקהל הרחב. בדרך כלל, אוגוסט שקט יחסית ולא מגיעות ממנו בשורות גדולות. דווקא השנה הוא הביא לנו כמה תובנות לגבי מי שכנראה יהיו המתחרים הגדולים על האוסקר. הנה מה שאפשר לומר כבר עכשיו על:
אומץ אמיתי (True Grit) – האחים כהן תמיד נחשבו לקולנוענים איכותיים. העיבוד שלהם לספר שכבר עובד בעבר לסרט קלאסי (שהביא לג'ון וויין אוסקר שנוי במחלוקת על משחק), מעורר סקרנות כי לא ניתן לחזות מראש כיצד יטפלו בסיפור. האחים אוהבים לעשות מחוות ליוצרים אחרים, אבל בו זמנית לטפח סגנון משלהם. ג'ף ברדיג'ס בתפקיד הראשי יצטרך להראות שהאוסקר הטרי שלו לא היה סתם כי כולם אוהבים אותו, אלא כי הוא שחקן מספיק טוב בכדי להיות מועמד פעמיים ברצף. עוד אין טריילר, או רשמים ראשוניים מהסרט עצמו. מה שיש אלה תמונות מהסט שרומזות על נוכחות חזקה בקטגוריות העיצוב.
ברבור שחור – אני תמיד שמח לזהות מראש סרטים שרוב החזאים מזלזלים בהם בתחילה, אבל מקבלים פתאום חיזוק רציני לקראת האוסקר. על "ברבור שחור" כבר כמעט ויתרתי כמועמד מוביל. אני לא יודע למה נתקע לי בראש שדווקא זה יהיה אחד הפייבוריטים לזכיה, זה סרט על בלט, למען השם! אלא שהטריילר הראשון ששוחרר לרשת חשף שמדובר בסרט הרבה יותר אפל מכפי שנדמה מהתקציר. כן, התקציר מדבר על בלרינה שהולכת ונסחפת לצד האפל כשבלרינה אחרת מתחרה איתה על תפקיד ראשי ב"אגם הברבורים". עדיין, אף אחד לא טרח לציין שהיא למעשה הופכת לברבור! או שאולי זו רק הזיה? כשנותנים לדארן ארונופסקי לביים סרט, אפילו על טרול חביב באוטו גלידה, הוא מסוגל להפנות אותו לחלל העמוק ביותר של הנשמה. "המתאבק" יצר את התחושה שארונופסקי פונה לכיוון סרטים מציאותיים יותר, שיפנו לקהל יותר מיינסטרימי. הטריילר של "ברבור שחור" מצביע על בלבול בין דמיון ואשליה וסיפור שאין סיכוי שיגמר טוב. לא נראה כאילו יש שם דמות חיובית אחת. מצד אחד, הטריילר בהחלט הקפיץ את הציפיות מהסרט. בסקר של AwardsDaily הגיע "ברבור שחור" למקום הראשון ברשימת הסרטים להם גולשי האתר מחכים. מצד שני, אם העלילה תהיה אפלה מדי, יתכן ויסתפק במועמדות בלבד כשיחולקו האוסקרים.
עוד שנה (Another Year) – סרטו החדש של מייק לי עורר הרבה עניין בעקבות פסטיבל קאן. הוא זכה לשבחים רבים והבאז לאוסקר החל להצטבר. הייתה רק בעיה אחת: בשום מקום לא נכתב על מה לעזאזל הסרט. הטריילר החדש שלו לא ממש עוזר להבין מה קורה שם. יש אנשים זקנים והם כנראה מלאים ברוח חיים ו… זהו. כל מיני מצבים, ללא משהו שניתן להצביע עליו כעלילה. כשניסיתי לכתוב לטיים אאוט תקציר על "חופשיה ומאושרת", הבנתי שזה בלתי אפשרי. הסרט מהנה, אבל הוא יותר אוסף של סיטואציות מאשר סיפור. ההגדרה הכי טובה שיכולתי למצוא זה "בנות גילמור בפאסט פורוורד". נראה שגם "עוד שנה" נוטה יותר לצד החווייתי מאשר לדרמתי. יש לו סיכוי טוב למועמדות ואני מרגיש שמייק לי עצמו יצא מהטקס עם פסלון כלשהו, או כבמאי או כתסריטאי, אבל הסרט עצמו כנראה לא יזכה בפרס הגדול.
הרשת החברתית – הרבה אנשים (כולל אני) הרימו גבה כשדיוויד פינצ'ר התחיל לעבוד על סרט שמספר את הסיפור שמאחורי הקמת פייסבוק. הליהוק, שמשלב בין שחקנים צעירים ולא מוכרים (למרות שאנדרו גארפילד יהיה מאוד מוכר אחרי שיגלם את ספיידרמן) לבין ג'סטין טימברלייק, בטח לא נראה מעודד. גם העובדה ש"הסיפור המופלא של בנג'מין באטן" היה הכל חוץ מסרט אופייני של פינצ'ר וש"הרשת החברתית" מבוסס על ספר שאמינותו מאוד מוטלת בספק, לא תרמו לציפיות. פתאום, בשבועיים האחרונים, הסרט מתחיל לקבל תגובות חיוביות מאנשים שנחשפו אליו לראשונה. הבאז שלו הפך בתוך כמה ימים מ"נקווה שלא יהיה לגמרי נפילה" ל"לייק" המוני (קשה לעשות משחקי מילים מוצלחים על פייסבוק) וכבר עכשיו מדברים עליו כאחד המתמודדים החזקים על האוסקר. עם זאת, אני לא רואה אותו זוכה. האקדמיה לא נוטה לבחור בסרטים העוסקים בהיסטוריה של השנים האחרונות. הזקנים החטיארים האלה עדיין מצביעים בגלויות, נראה לכם שיקחו ברצינות סרט שעוסק בארועים מהעשור החולף? אגב, תזכירו לי איזה סרט זכה בשנה שעברה.
התחלה – אוקיי, הסרט הזה התחיל עם צבירת באז בקצב מפחיד. אחרי כמה שבועות בקולנוע, אנשים קצת נרגעו והתחילו להאמין שאולי גם סרטים אחרים יוכלו לזכות באוסקר. אני מאוד אהבתי את הסרט, אבל יש לי את התחושה שכמו "האביר האפל" בזמנו, גם "התחלה" לא סוחף את חברי האקדמיה כפי שהוא סוחף את שאר העולם התרבותי. ההשמטה של "האביר האפל" מחמשת המועמדים לפרס הסרט עוררה כאלה תגובות שליליות, שההחלטה להרחיב את רשימת המועמדים לעשרה מכונה עד היום "חוק האביר האפל". האם כריסטופר נולאן יצליח הפעם להיות מועמד כבמאי ו/או תסריטאי? קשה לומר. יהיו לסרט מועמדויות בקטגוריות הטכניות, זה בטוח. הוא כבר עכשיו פייבוריט לזכות על האפקטים החזותיים. אני לא רואה אותו זוכה בפרס הגדול, אבל האפשרות למועמדות, במיוחד לנולאן, בהחלט מציאותית.
צעצוע של סיפור 3 – הזוכה הבטוח הראשון של השנה. קשה לומר אם מדובר בסרט הטוב בסדרה, אבל הוא בהחלט נחשב לסרט האנימציה הטוב של השנה ולאחד הסרטים הטובים בה בכלל. נראה ששוב יהיה לפיקסאר נציג בעשרת הגדולים, כאשר האתגר הגדול כעת לסרט אנימציה הוא לא רק להיות מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר, אלא גם לעשות זאת מבלי להיות סרט של פיקסאר. בידיעה קצת מפתיעה, דיסני/פיקסאר הודיעה שלא תשתתף בטקס פרסי האנני, שנחשבים לדבר הכי דומה ל"אוסקר של האנימציה" חוץ מ… האוסקר לאנימציה. דיסני מרגישים שהליך הבחירה באנני לא הוגן ושקיימת העדפה לא פרופורציונלית לסרטים של דרימוורקס. בין אם הטענה נכונה או לא, האנני היה יעיל בחיזוי הזוכה באוסקר קטגורית האנימציה עד לפני שנתיים (כש"קונג פו פנדה" ניצח את "וול-E"). היעדרם של סרטי פיקסאר מהתחרות מבטלת את יכולות הניבוי שלו, מכיוון שלהיות סרט של פיקסאר בתחרות אנימציה זה כמו להיות ספרדי בתחרות ספורט. איך שלא יהיה, אתה מנצח.
הדרך בחזרה (The Way Back) – מה קורה עם הסרט הזה? הוא עוד קיים בכלל? למרות שהוא נכתב ומבויים בידי שועל אוסקרים ותיק (פיטר וויר), שטרם זכה להניף פסלון, "הדרך בחזרה" איכשהו לא מעורר שום באז. אולי אד האריס יצליח לצאת עם אוסקר לשחקן משנה, מה שאומרים בערך על כל תפקיד שלו מאז "השעות", אבל בשביל זה צריך לעורר עניין בסרט עצמו. כרגע, הוא פשוט לא בתחרות. פיטר וויר הוא לא מייק לי, לא יתנו לו אוסקר על סרט מסוים כהערכה על כלל פועלו. למרות שהוא ותיק באותה מידה והיה מועמד לאוסקר על חמישה סרטים שונים, הוא לא נושא את אותו תו איכות שבמאים אחרים בני דורו כבר מזמן הדביקו על השמשה הקדמית.
127 שעות – תהרגו אותי, אבל אני לא מצליח להבין מה העניין סביב הסרט הזה (למרות שאם תהרגו אותי, יהיה לי אפילו יותר קשה להבין). נכון שזה הסרט הראשון של דני בויל אחרי הזכיה באוסקר, אבל כמה במאים כבר הצליחו לשחזר את היכולת שהביאה להם את הפרס מיד לאחר שזכו בו? בעצם, כמה סרטים של דני בויל היו מספיק טובים בשביל להתמודד על האוסקר? הוא זכה להצלחה גדולה עם "טריינספוטינג" ולקח עוד 13 שנים עד שהיה בכלל מועמד על סרט כלשהו. בינתיים, הוא עשה בעיקר קולנוע בינוני שמזפזפ בין ז'אנרים ולא מצליח להישאר בזכרון באף אחד מהם. הטריילר של "127 שעות" לא מושך אותי לראות את הסרט. נדמה שזה פשוט ג'יימס פרנקו כאדם מעצבן שנתקע תחת סלע ומגיע לו. אני אמור לחוש אהדה כלפי דמות שכבר מהשניה הראשונה של הטריילר אני לא סובל? עם זאת, מדברים הרבה על הסרט ועל האפשרות שפרנקו יהיה מועמד כשחקן ראשי ודני בויל יהפוך לחבר קבוע בחמישיית המועמדים על הבימוי. לדעתי, ההערכות האלה מוגזמות.
אהבה וסמים אחרים (Love and Other Drugs) – אדוורד זוויק נמצא בסביבה כבר למעלה משני עשורים, אבל לא הצליח להותיר חותם רציני. הוא במאי ללא סגנון יחודי שמזוהה איתו ושהיה מועמד לאוסקר (וזכה) רק כמפיק. הטריילר של "אהבה וסמים אחרים" מגלה סרט קליל מהצפוי, שכנראה יצליח למשוך קהל, אבל ירחיק מצביעי אקדמיה. רק אן האת'אוויי מעוררת מספיק באז בשביל לקבל מועמדות. למעשה, כבר ראיתי מבקרים שלדעתם היא חייבת להיות מועמדת, או שהאוסקר לא שוה כלום.
האנני (לא שווה כלום)
כש"קונג פו פנדה" זכה באנני בכל קטגוריה אפשרית (כולל כאלה שלא קשורות לסרט עצמו), כבר אז טענתי שמשהו פה לגמרי מסריח. זה מותר ולגיטימי לאהוב את "קונג פו פנדה" יותר מאשר את "וול-E", אבל שקבוצה גדולה של אנימטורים מקצועיים תגיע למסקנה ש"פנדה" היה יותר טוב ממנו – ומכל סרט אחר שיצא באותה שנה – בכל תחום שהוא, זה נשמע בלתי סביר עד בלתי אפשרי. עכשיו מתברר למה: מתברר שלאנני יכולים להצביע כל חברי ASIFA, ארגון שאין לו דרישות סף לקבלה – מי שרוצה להיות חבר, הוא חבר. דרימוורקס מחייבים את כל עובדיהם להיות חברי ASIFA. דיסני – לא. מטבע הדברים, עובדי דרימוורקס נוטים להצביע לסרטים של עצמם. זה הכל – וזה אומר שלפרס הזה אין שום ערך, לא כתחזית לאוסקר ולא כמשהו אחר.
אז הפרישה של דיסני מפרס האנני לא תשנה שום דבר, בעצם. "הדרקון הראשון שלי" ינצח באנני, "צעצוע של סיפור 3" ינצח בקטגורית האנימציה באוסקר (ואולי ייכנס גם לעשיריה של פרס הסרט).
הבהרה קטנה לגבי המשפט הראשון
בחודשים האחרונים, דובר על האפשרות להקדים את טקס האוסקר מסוף פברואר/תחילת מרץ לינואר. המטרה היא שהטקס יהיה קרוב יותר לשנה אליה הוא מתייחס ולהגדיל את אחוז ההצבעות שמתבססות על העדפה אישית ולא על יחסי ציבור וכמות הפרסים שהסרט צבר לפני כן. הדעות בקרב בלוגרים ועיתונאים חלוקות. יש שמברכים על המהלך ומאמינים שתיווצר תחרות יותר מותחת ופחות מושפעת משיקולים זרים. מצד שני, המתנגדים אומרים שההצבעות יהיו פזיזות יותר, הסרטים שירצו לצאת מספיק מוקדם בכדי לצבור באז יצטרכו לצאת בסופי שבוע חלשים מבחינה קופתית ושהפרסים המקדימים הם חלק מהעניין במרוץ לאוסקר.
איך שלא יהיה, בתקנון המעודכן שפורסם לפני כמה שבועות, אין שום אזכור להקדמת הטקס. נכון לעכשיו, זה רק רעיון לא ממומש.
עוד הערה קטנה, בעיקר לעצמי: על פי תקציר הסרט, תרגום יותר נכון ל-Love and other Drugs יהיה "אהבה ותרופות אחרות". הסרט מספר על אדם שמוכר תרופות לאין-אונות. עם זאת, ל"אהבה וסמים אחרים" יש צליל יותר טוב וממילא כשיהיה לסרט שם הפצה רשמי בישראל, אתחיל להשתמש בו.
רעיון טוב, לדעתי.
עונת האוסקרים ארוכה מדי (וקשה לי להאמין שעד לא מזמן, כשהטקס היה בסוף מרץ, היא היתה ארוכה עוד יותר). עד שמגיעים לטקס עצמו, הסיכוי שבאמת תקרה הפתעה הוא קלוש. השנה, למשל, אפשר היה להגיד שהבחירה של "מטען הכאב" על פני "אווטאר" היתה "מפתיעה" בעיקרון, אבל כל בלוגר בחודש שקדם לטקס ידע ואמר שזה הולך לקרות. אם הטקס יגיע מוקדם, יהיה פחות זמן להיות מושפע ממה שבלוגרים וחזאים אומרים. ואם זה אומר שבטקס שמתייחס לשנת 2010 הסרטים באמת ייצאו בשנת 2010 – מה רע?
אני לא מתנגד להקדמה
אבל האם מה שחשוב זה שהטקס יהיה מפתיע?
בעני עדיף שהזוכים יהיו הסרטים הטובים ביותר של השנה.
תשמע, תראה
הסיכוי שהסרטים הראויים יזכו לא ישתנה אם הסרט ייערך מוקדם או מאוחר יותר. אבל כן, הייתי רוצה שהטקס יהיה, אם לא מפתיע, לפחות מותח במידה כלשהי. כשיודעים מראש את התוצאה זה פשוט לא מעניין. פעם טקס האוסקר היה כמו לצפות בתחרות ספורט. היום זה כמו לצפות בחלוקת המדליות. מה אתה מעדיף?
אם מבצעים מניפולציות כדי להכניס עיניין
אז אני נגד.
למה פעם הטקס היה מעניין ועכשיו לא? האם תאריך הטקס היה קרוב יותר לסוף השנה בעבר?
בכל מקרה, לעשות מאומנות ספורט זה קצת בעייתי. יש דברים חיוביים בתחרויות, אבל לא חייבים בכח.
כל מה שצריך לעשות, זה להשתדל לנפות שיקולים זרים – שחברי האקדמיה יצביעו לסרטים שהם חושבים אותם לטובים ביותר, ועקב הסוביקטיביות של הבחירה, התוצאה לא אמורה להיות ידועה מראש [אלא אם יש סרט שברור שהוא טוב משמעותית מהשאר, ואז זה צריך להיות כך].
פעם לא היה אינטרנט.
אחרי שהוכרזו המועמדים, יכולתי לנחש כמיטב יכולתי איזה מהם יזכה. אולי גם איזה מבקר או שניים בעתון היו מפרסמים את ההימורים שלהם, שהיו אולי נכונים, ואולי שטויות. לא היתה לי שום דרך לדעת מה הלך הרוחות באקדמיה, מי יורד ומי עולה.
היום עונת האוסקרים מלווה בדיווחים מיידיים מכל הקרנה. יש בלוגים שמוקדשים אך ורק למעקב אחרי המועמדים וסיכוייהם, יש מיליון פרסים מקדימים, וכל התעשייה הזאת לא רק מדווחת על ההעדפות של האקדמיה אלא במידה רבה יוצרת אותן. חברי האקדמיה אולי חושבים בכנות שהם מצביעים לסרט שהם חושבים שהם הכי טוב, אבל אין באמת דבר כזה – הם, כמו כולנו, מושפעים מהייפ. למשל, אם לסרט יצא שם של כזה שנמצא ברשימה לקישוט בלבד ואין לו סיכוי לזכות, הרבה אנשים לא "יבזבזו עליו קול" גם אם אישית הם אהבו אותו יותר, וכך הנבואה מגשימה את עצמה. אנחנו מקבלים בשידור ישיר את כל הבאז מההצבעה, וזה לא רע – אני נהנה מזה – אבל עד שמגיעים לטקס עצמו כבר ברור כמעט לגמרי מי יזכה ברוב הקטגוריות הנחשבות.
אבל אולי זה לא ישתנה
הפרסים האחרים נהנים מהיותם חלק מבאז האוסקר.
לא בלתי יתכן שאם האוסקר יזוז, גם פרסים אחרים יזוזו, או שיווצרו פרסים חדשים וכל ההייפ יזוז קצת קדימה, כדי להספיק לפני האוסקר.
אם תגיע לקרבה גדולה מידי של הטקס לשחרור הסרטים כדי להמנע מכך, תיצור טקס עוד יותר משעמם – כמו האופיר שבו מועמדים סרטים שאף אחד עוד לא ראה.
האוסקר ודברים אחרים
אם הם לא מתכננים לשנות גם את היום בשבוע בו הטקס נערך מיום ראשון, הוא לא יזוז לינואר. בימי ראשון בינואר נערכים משחקי הפלייאוף של ליגת הפוטבול האמריקאית, שכרגע היא הדבר הכי פופולרי בספורט אמריקאי ובארה"ב בכלל. באמת. זה פופולרי ברמות שקשה להבין. כל דבר שיתחרה בהם יובס מבחינת רייטינג ועניין. גם הזזה ליום שבת לאו דווקא תעזור, ואני חושב שדי ברור שבאמצע השבוע זה לא יקרה.
באמת היו דיבורים על להזיז את הטקס לימי שני.
אבל עושה רושם שאף אחד משני הדברים לא יקרה, או לפחות לא השנה.
ימי שני?
אני לא מומחה אוסקר גדול, אבל לא מדובר בטקס שאורך משהו כמו 4 שעות? אז או שהוא יתחיל ב-5-6 אחה"צ לפי שעון החוף המערבי או שהוא יגמר ב-1-2 בלילה לפי שעון החוף המזרחי. שתי האופציות לא בדיוק טובות מבחינת הרייטינג, במיוחד בהתחשב בכך שתחילת הטקס וסופו הם החלקים המעניינים ביותר בו (אם אני זוכר נכון.)
האוסקר נערך ביום שני הרבה שנים.
זה עניין חדש יחסית שהוא הוזז לימי ראשון – זה קרה רק ב-1999. באמת לא יודע איך הצופים בחוף המזרחי התמודדו עם זה, אבל היי, אם אנחנו קמים ב-3 בלילה בשביל האוסקר, שיזיעו גם הם בעניין האורך, דווקא בשנים האחרונות נעשו מאמצים לשמור על הטקס באורך שפוי יחסית, וכבר כמה שנים שהוא לא נמשך יותר משלוש שעות וחצי. זה רק נראה כמו נצח.
הנה הידיעה בווראייטי שמדברת על ההזזה האפשרית לימי שני – ואתה צודק, זה באמת בגלל משחקי הפוטבול. מצד שני, לפי הידיעה לא היתה כוונה לערוך את השינוי לפני 2012.
http://www.variety.com/article/VR1118023320.html?categoryid=4025&cs=1&nid=2248
בינתיים, זה נראה ממש טוב מבחינת ברבור שחור
הסרט פותח היום את פסטיבל ונציה והתגובות שהצטברו עד כה מאוד חיוביות. נטלי פורטמן במיוחד זוכה למחמאות.
http://www.awardsdaily.com/2010/09/black-swan-venice-reviews/#more-26869
אני לא יודע אם "מאוד חיוביות" זה הביטוי הנכון
יותר מעורבות.
"an instant guilty pleasure, a gorgeously shot, visually complex film whose badness is what’s so good about it" – זה לא בדיוק החומר שממנו עשויים אוסקרים.
לא יודע לגבי הסרט עצמו
אני מאמין שכשהוא יצא לקולנוע, יהיה רוב מוחץ לביקורות החיוביות. אי אפשר לנחש עדיין מה חברי האקדמיה יחשבו עליו, לא נראה שקיים דפוס מקשר של ממש בין הזוכים מהשנים האחרונות. מה שכן, המניות של נטלי פורטמן נמצאות כרגע בנסיקה. הרושם מביקורות שקראתי הוא שארונופסקי הצליח לגרום לה ללכת רחוק יותר מכל הופעה אחרת שעשתה מאז "לאון". אומרים שהוא ממש שדרג אותה למישהי שאמינה גם לא בתור ילדה טובה ירושלים.
Tree of Life
היתה לי תקווה שטרנס מאליק יספיק להכנס למרוץ השנה אבל כמו שזה נראה כרגע Tree of Life שלו עדיין מפורק בחדרי העריכה (בכל מיני פורומים מדברים על דצמבר, אבל זה גם מה שאמרו על דצמבר לפני שנתיים). האיטיות שלו מחרפנת אותי.
ניקי פינק דיווחה:
פוקס סרצ'לייט קנו את "עץ החיים" ויפיצו אותו ב-2011. אז אולי הוא עדיין במרוץ על האוסקר, אבל לא בזה של השנה הנוכחית.
אתנחם בכך שלפחות יש לו מפיץ עכשיו.
תודה.
בפסטיבל ונציה
אריה הזהב הוענק ל-SOMEWHERE של סופיה קופולה
ומילה קוניס זכתה בפרס לשחקית הצעירה על הופעתה ב"ברבור שחור".
http://www.labiennale.org/en/cinema/news/venezia67-awards.html
בפסטיבלים, הבאז חשוב יותר מהפרסים.
זה בהחלט לא מזיק לסופיה קופולה שהסרט שלה זכה, אבל זה לא מאוד משמעותי במה שנוגע לסיכויים שלה לאוסקר.
מעניין מה זה פרס "השחקנית הצעירה", וכמה צעירה היא צריכה להיות כדי לזכות בו. מילה קוניס בת 27, היא בהחלט לא ילדה (ודווקא בסרט הזוכה אמורה להיות הופעה מרשימה של אל פאנינג, האחות הקטנה של דקוטה).
עדכון זריז למצב המרוץ
כפי שחלקכם בטח יודע, "הרשת החברתית" הוא כרגע המתמודד החזק במרוץ לאוסקר. "נאום המלך", שלא מוזכר במאמר, אמור להיות המתחרה הגדול שלו, אבל ככל שמצטברים טקסי פרסים שוליים, הולך ומתגבש קונצנזוס בעד הרשת החברתית. "ברבור שחור", שקצת נעלם מהתמונה, עושה עכשיו קאמבק עם הצלחה קופתית שמגבה מועמדויות לפרסי מבקרים וביקורות מהללות. אני כבר לא חושב שהוא בדרך להיות הזוכה הגדול, אבל לפחות את פרס השחקנית (נטלי פורטמן) כנראה שיקח.
"הדרך בחזרה" אמנם קבל סוף סוף תאריך הפצה ב-2010, אבל לא נראה שהוא מזיז למישהו. גם "אהבה וסמים אחרים" לא עומד בציפיות ואפילו מועמדות של אן הת'אוויי (שתנחה את טקס האוסקר לצד ג'יימס פרנקו*) כבר לא נראית בטוחה כמו בקיץ.
שאר הסרטים המוזכרים כאן שומרים על באז חיובי. אפשר לצרף אליהם את "הילדים בסדר", "Winter's Bone", "הלוחם" (שכנראה יביא לכריסטיאן בייל אוסקר לשחקן משנה) ו"מחילת הארנב" שמכוונים גבוה, אבל לא יקחו את הפרס הגדול.
*כן, באמת.
רק לקרוא את זה ש
המרוץ הוא בין "הרשת החברתית" ל"נאום המלך" רק גורם לי לשנוא את האקדמיה יותר מאי פעם (אבל משום מה בכל שנה הם מצליחים לגרום לי לשנוא אותם אפילו יותר).
למה? שני סרטים ראויים
למרות שאני חוזה שהרשת החברתית לא יקח פרס על הסרט. לעומת זאת, סורקין ורזנור יכולים כבר לכתוב את נאומי הזכיה שלהם, לדעתי.
הפסקול של רזנור לא אמור להיפסל מאותם סיבות שהפסגול של ג'וני גרינווד ל"זה יגמר בדם" נפסל לפני כמה שנים? (הוא השתמש ביצירה שהוא לא כתב במיוחד בשביל הסרט בפסקול)
תהיתי לגבי זה בעצמי
נכון לעכשיו, לא ידוע לי על פסילה של פסקול הרשת החברתית.
"נאום המלך" ו"הרשת החברתית" אלו סרטים לא רעים
אבל גם מאוד הוליוודים, נוסחאתיים.
אין בהם את השאפתנות או הגדולה של "התחלה" ו(לפי מה שהבנתי) "ברבור שחור".
או הרגש של "צעצוע של סיפור 3".
הידד!
קראתי את עין הדג הרבה זמן, אבל אף פעם לא כתבתי תגובות. עכשיו, כשהוא חזר, אני יכול להגשים את חלומי ולקשקש עם חבורת שונאי-הספוילרים הזאת!
ועכשיו לעניין:
כן, גם אני מצאתי את העובדה שבאוסקר האחרון היו מועמדים עשרה סרטים מוזרה מאוד (הצעה: בשנה הבאה כדאי שמספר המועמדים יהיה 7, אולי זה היה יכול להיות פתרון טוב לאלה שהתאכזבו מההתעלמות של האקדמיה מ-wall-e והאביר האפל), אבל אני יכול להגיד שהשנה זה רעיון טוב מאוד. זו הייתה אחת השנים החזקות שהיו בקולנוע בזמן האחרון.
הנה התחזיות שלי לטקס:
סרט: "הרשת החברתית" (כי זה הפייבוריט של המבקרים, וזה קלף חזק מאוד)
בימוי: דייוויד פינצ'ר, "הרשת החברתית" (כי במאי אמור ללכת עם הסרט, לא??)
שחקן: ג'סי אייזנברג, "הרשת החברתית" (משחק מצוין, שלא מצפים ממנו למי שעשה את "זומבילנד")
שחקנית: אנט בנינג, "הילדים בסדר" (בצירוף מקרים מצחיק-עצוב, הילרי סוונק גם תהיה מועמדת השנה [על "convition"] ואף אחד לא יסלח לאקדמיה אם הם יפלו את בנינג לטובתה פעם שלישית)
שחקן משנה: כריסטיאן בייל, "הלוחם" (איטס אבווט פאקינג טיים!)
שחקנית משנה: היילי סטיינפילד, "אומץ אמיתי" (נכון שאי אפשר לשפוט משחק במצוין בכל הסרט לפי משחק מצוין בטריילר, אבל ידוע שילדים תמיד גונבים את ההצגה)
תסריט מקורי: כריסטופר נולן, "התחלה" (סרט מצוין ויוצר גאון שראוי לפרס ניחומים מהאקדמיה שדי שונאת אותו)
תסריט מעובד: האחים כהן, "אומץ אמיתי" (כי אלה האחים כהן! עם מערבון! מעובד!)
סרט אנימציה: "צעצוע של סיפור 3" (למה ציפיתם?)
סרט זר: "שליחותו של הממונה בלה בלה" (כי אני ישראלי ואני גאה בזה!)
עד כאן. מקווה להתשלב באתר הזה!
ישראל בכלל לא ברשימת המועמדים למועמדות לאוסקר…
נכון לעכשיו, ישראל בפנים
כשיפרסמו בימים הקרובים את רשימת תשעת הסרטים מתוכם יבחרו המועמדים, נדע אם "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" עוד במרוץ.
אני מהמר שלא
לישראל היו שלוש שנים עם מועמדויות, וזה סטריק שלא יכול להמשך עם סרט כמו "שליחותו של…"
מה רע בשליחותו של?
זה דווקא סרט שיכול מאוד להצליח באוסקר. לא, הוא לא טוב יותר מ"ואלס עם באשיר" או "בופור" או "עג'מי". אבל הוא ידידותי למשתמש, נעים ויוצאים ממנו עם הרגשה טובה, ואלה פחות או יותר הדרישות העיקריות בקטגוריה הזאת באוסקר.
הוא חסר באזז
שלושת קודמיו במרוץ לאוסקר נהנו מגל תמיכה גדול ממקורות אחרים בינלאומיים. איפה התמיכה של השליח?
גם "פרידות" היה חסר באז בשלב הזה
אני מסכים עם שניכם. שליחותו חסר את הבאז שהיה לסרטים הישראלים שהיו מועמדים בשלוש השנים האחרונות, אבל הוא בהחלט מתאים לטעם של חברי האקדמיה שמצביעים לקטגוריה. אמנם הרכב המצביעים נבחר באקראי ומשתנה מדי שנה, אבל הם עקביים בנטיה להצביע לסרטים הוליוודיים באופיים על חשבון אהובי המבקרים. זו למעשה הסיבה שהאקדמיה מתערבת בהרכבת השורטליסט, כדי לשפר את הסיכויים של סרטים יותר מדוברים ומוערכים לקבל מועמדות.
אתה רק אומר את זה כי אתה שונא אותי ביותר ממובן אחד
(ל"ת)
מתי יכריזו על התשעה בשורט-ליסט?
(ל"ת)
נראה לי שבימים הקרובים
כבר הודיעו על השורטליסט של הסרטים התעודיים, האפקטים החזותיים והיום, של שירי הנושא. הרשימה של הסרטים בשפה זרה צריכה להתפרסם אוטוטו.
בדיוק: כדי לקבל מועמדות, צריך באז.
כדי לזכות, צריך להיות הסרט הכי הוליוודי ונעים.
ל"שליחותו של" אין באז, לכן האתגר היותר גדול שלו יהיה לקבל מועמדות. אם הוא יקבל – הסיכויים שלו לזכות דווקא לא רעים.
עלה לי פתאום משהו לראש
למה שלא תפתחו גרסה אנגלית ל"עין הדג"?
מי יודע, אולי זו תהיה הצלחה מסחררת. לא נראה לי שיש עוד אתרים כאלה בארה"ב (לא כאלה בדיוק, לפחות)
אתרי קולנוע באנגלית יש המון.
ולחלקם יש צוות, תקציב וגישה למקורות שאין לנו. שלא לדבר על זה שבגלל ההבדלים במועדי ההפצה בין הארץ לארה"ב (ושאר העולם), במקרים רבים נוכל לפרסם ביקורות רק באיחור. בקיצור, יהיה מאוד קשה להתבלט בשטח באנגלית.
והכי חשוב,
הדבר שעושה את האתר למה שהוא הם התגובות של הגולשים. מי יתרגם את כל התגובות, הן מעברית לאנגלית והן מאנגלית לעברית?
לא, גוגל זו לא אופציה.
אתרי קולנוע ברור
אתרי קולנוע עם "טוקבקים" כמו בעין הדג אין אבל
אבל אני מבין למה אתה מתכוון.
איזה כיף, תחזיות!
גם אני רוצה!
סרט: הרשת החברתית
במאי: דייוויד פינצ'ר
שחקן: קולין פירת' (נראה לי שזה די בכיס שלו, לא?)
שחקנית: נטלי פורטמן (השנה תהיה תחרות צמודה בינה לבין בנינג. אני מהמר מבינהן על פורטמן מסיבות ברורות :X)
שחקן משנה: כריסטיאן בייל
שחקנית משנה: אין לי שמץ. נלך על מילה קוניס ב"ברבור שחור"
תסריט מקורי: התסריט ל"נאום המלך" נחשב למקורי לא? אז אני אהמר עליו כזוכה, למרות של"התחלה" ו"צעצוע 3" מגיע יותר…
תסריט מעובד: אהרון סוריקן (די בכיס שלו)
סרט אנימציה: צעצוע של סיפור 3 (כנ"ל)
סרט זר: גם אני אלך על הישראלי בינתיים (אבל ההימור הזה עוד יכול להשתנות. תלוי בשורט-ליסט)
זו תחזית די טובה
הלכת על ההימורים היותר מקובלים (חוץ מהסרט בשפה זרה) וכנראה גם היותר קרובים לתוצאות האמת. רק הערה אחת, כי ראיתי יותר מאדם אחד שלא היה מודע לזה: התסריט של "צעצוע של סיפור 3" יחשב כנראה לתסריט מעובד, כנהוג בסרטי המשך.
בעניין שחקנית המשנה, אני חושב שהלנה בונהם קרטר (נאום המלך) בעמדת הפייבוריטית כרגע, אבל זה יכול להשתנות. הרבה חזאים צופים שדווקא נאום המלך יהיה הזוכה הגדול, אבל אלה אותם אנשים שלפני שנה טענו ש"מטען הכאב" לא זוכה למספיק חשיפה בשביל להיות מועמד משמעותי. מבחינתי, אם דיוויד פינצ'ר יקח את פרס הבימוי והלנה בונהם קרטר את פרס שחקנית המשנה, אני ארגיש שנסגר חוב מלפני 11 שנים.
אילו הייתי הולך לפי אילו שאני חושב שראויים באמת לזכות
הרשימה היתה נראת אחרת (מאוד).
אני לא חושב ש"נאום המלך" יזכה. אני מאמין שבכל שנה אחרת הוא היה הזוכה הוודאי, אבל האקדמיה אלו לא רק חבורה של אנשים שמרנים, הם גם הולכים הרבה לפי ה"באזז", העדר. אם סרט אחד זוכה בשני טקסים הוא יזכה בכל הטקסים שיבואו אחריו (למשל כמו "נער החידות ממומביי" לפני שנתיים) אלא עם מדובר בסרט שהוא לא אנדרדוג או רגשי מספיק (כמו "אווטאר" שנה שעברה).
ובגלל שהשנה הסרט הזה הוא "הרשת החברתית" אני מאמין שפרס הסרט בכיס שלו. אבל האמת? עם לא "התחלה" אז כבר עדיף ש"הרשת" יזכה. לראות את פינצ'ר זוכה בפרס הוא פרס בפני עצמו
כנ"ל מה שאמרת על הלנה בונהם קרטר (למרות שיש לי הרגשה חזקה שקוניס תזכה)
אגב, יהיה אוסקימורון השנה?
(ל"ת)
"צעצוע 3 תסריט מעובד?
לא נראה לי. פיקסאר כבר הצליחו להיות מועמדים יותר מפעם לפרס התסריט, ולדעתי זה הכי טוב שלהם. לא מתקרב לאינספשן, אבל טוב מאוד.
לכל המבולבלים, הנה המועמדים (את המנצחים כבר ציינתי) לפרסי התסריט:
מקורי: התחלה (יזכה), נאום המלך, הילדים בסדר, צעצוע של סיפור 3, אי-שם (החדש של סופיה קופולה)
מעובד: אומץ אמיתי (יזכה), הרשת החברתית, 127 שעות, קר עד העצם, וגנב עירוני (שהוא, אגב, עוד תרגום מטומטם)
תן לי כבר עכשיו להגיד לך
שאין לתסריט של "התחלה" שום סיכוי לזכות (לצערי). אז אל תפתח ציפיות.
למה??
(ל"ת)
מהרבה סיבות
התסריט שלו מורכב מדי בשביל האקדמיה, הם מעדיפים לתת פרסים לאנדרדוג ולא לשובר הקופות, הם לא אוהבים את נולן (מאותה סיבה שהם לא אוהבים את קמרון ופינצ'ר)
לא אוהבים את קמרון?
מה ז'תומרת? אם "לא אוהבים" פירושו לתת לו אוסקר ועוד 10 פרסים על אותו סרט, אז אתה צודק. (או שאתה מתכוון לקמרון קרואו?)
אולי אני הורס בדיחה בלי כוונה,
אבל לקמרון קרואו יש אוסקר על תסריט.
הם נתנו לו אז את האוסקר
מכמה סיבות ("טיטניק" הוא מסוג הסרטים הלא מורכבים והמרגשים שהם אוהבים, הוא נהיה לסרט המצליח בכל הזמנים, ועוד ועוד).
לפני שנה הם נתנו לו מועמדויות ל"אווטאר" מאותה סיבה, אבל לא נתנו לו לזכות משום שהוא לא סרט מהסוג שהם אוהבים. הוא מדע בדיוני (או פנטזיה-מד"ב) ויש בו הרבה אקשן.
הסיבה שהם לא סובלים את קמרון היא, לפי ניקי פינק, כי הוא מתנשא. לא לתת למישהו פרס רק בגלל זה כבר צריך לגרום לך להבין באיזה גוף מדובר, ולמה אנשים לא סובלים את האקדמיה.
באופן אישי אני בטוח גם שהם לא סובלים אותו כי הוא ביים בעבר סרטי ז'אנר והם שונאים סרטי ז'אנר ורואים בקמרון בגלל זה כנראה כ"נחות".
לא הייתי קובר אותו עדיין
אמנם "נאום המלך" ו"ברבור שחור" אמורים להיות המתחרים החזקים בקטגוריית התסריט המקורי (ו"עוד שנה" יכול להפתיע), אבל "התחלה" הוא סרט מספיק מוערך בכדי לא להיפסל אוטומטית. זה לא התסריט הכי אוסקרי של השנה, אבל הוא יכול לקבל כמות נאה של קולות מאנשים שפשוט אהבו את הסרט. יש עוד יותר מחודשיים עד הטקס, עוד מוקדם מכדי לחשוב שהעסק סגור.
שני דברים
א. ברבור שחור לתסריט?!
ב. לפי התגובה שכתבת יותר למטה, ניתן להסיק שאם מישהו יחליט לעשות את
"פורסט גאמפ 2: (הנקמה)", זה ייחשב לתסריט מעובד?
א. אולי, אני לא רואה סיבה לפסול אותו
ב. גם פורסט גאמפ הראשון הוא תסריט מעובד, אבל כן, כל סרט המשך סביר יותר למצוא אותו בקטגוריית התסריט המעובד.
אם כבר דיברנו על תסריטים
אז יש לי בקשה.
בזמן האחרון אני כותב תסריט, וזה די טוב. אתם, אנשי עין הדג מבין בקולנוע יותר ממני, ולכן היה נחמד עם הייתם מפרסמים רשימה של קלישאות קולנועיות נפוצות כדי שאני (ועוד תסריטאים מתחילים, וגם דונלד מ"אדפטיישן") אדע להימנע מהם. תודה מראש.
למקרה שאין לך בעיה עם אינגליזית -
http://www.fisheye.co.il/%D7%90%D7%AA%D7%A8-%D7%94%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%90%D7%95%D7%AA/
מעניין...
אני מכיר את רוב מה שיש שם, הבעיה שלא ידעתי שחלק מהם נחשבים לקלישאות, וזה די הורס לי קטעים מהתסריט… אבל השתמשות במספר מצומצם מאוד של קלישאות לא יהרוס אותו, נכון?
קלישאה זה לא מילה גסה.
כל קלישאה, כולל סצנת ה"אם הראת לחבר למלחמה את התמונה של אהובתך, דמך בראשך", יכולה לעבור אם היא תעשה טוב. עובדה שיותר אנשים התעניינו ב"The 3" מאשר ב"גנב הסחלבים"
אז לסיכום:
מהי קלישאה רעה ומהי קלישאה טובה?
קלישאה רעה היא קלישאה שעשויה רע.
קלישאה טובה היא קלישאה שעשויה טוב. It's As Simple As That. קלישאה היא קו עלילה – אם, לדוגמא, תסתכל באתר TV Tropes, שמרכז קלישאות מכל הסוגים, תראה שכמעט כל סדרה או סרט, מופתיים ככל שיהיו, השתמשו בקלישאה כלשהי. כמו בכל אומנות, הדרך היא הדבר שחשוב.
תודה... ועוד דבר אחד
עכשיו עלה לי בראש:
האם נוצר אי פעם סרט (ידוע) על אדם שמחזיק את הבת שלו בתור בת ערובה?
מזל שאני די בתחילת התסריט, אז אני לא רוצה לגלות שכבר יש סרט כזה כשכבר יהיה מאוחר מדי.
אני לא אומר שהוא לא יקבל מועמדות
למרות שאחרי "האביר האפל" קשה לדעת. אלא שאין לו סיכוי לזכות.
אגב, ראית את הקמפיינים בשבילו לאוסקר? בכולם מראים פוסטר של דיקפריו ומל, ואין שום זכר לשום אלמנט מד"ב. זה כל כך עצוב בעיני. לא רק זה שהם מנסים למכור את הסרט כסרט "אוסקרי" רק כדי לקבל התייחסות מהאקדמיה, אלא שבכלל צריך קמפיין בשביל להיות מועמד לאוסקר. תמיד חשבתי שזה ביזארי.
*מל זו כמובן שמה של דמותה של
דמותה של מריון קוטיאר.
לפני כמה שנים, "לפני השקיעה" היה מועמד לאוסקר לתסריט מעובד, למרות שהוא לא מבוסס על שום ספר/סדרת טלוויזיה/מחזה או כל מדיום אחר. השימוש בדמויות ומסגרת העלילה שהומצאו עבור "לפני הזריחה", הסרט שקדם לו בסדרה, הפכו את התסריט החדש למעובד. נדיר שסרטי המשך מועמדים לאוסקר על תסריט, אבל כמעט תמיד הם יסווגו כתסריטים מעובדים, כי הדמויות לא הומצאו עבור הסרט הספציפי הזה. "בוראט" נחשב מועמד בטוח על תסריט מקורי, אבל מצא עצמו דווקא בקטגוריית התסריטים המעובדים. הסיבה לכך היא שהדמות של בוראט נוצרה עבור תכנית טלוויזיה ולא במיוחד עבור הסרט, למרות שהעלילה הומצאה מאפס.
כמובן שחלק מזה תלוי בהחלטה של גילדת התסריטאים והאולפן המפיץ את הסרט. היו מקרים בהם תסריט היה מועמד לאוסקר בקטגוריה אחת, למרות שהיה ברור שהוא שייך לשניה. דוגמה בולטת היא "החתונה היוונית שלי" שהיה מועמד כתסריט מקורי, למרות שהוא מבוסס על מחזה. באותה שנה, "אדפטיישן" היה מועמד כתסריט מעובד, למרות שרובו מקורי. הסצנות בהן הוצג הנסיון של צ'רלי קאופמן לעבד את "צייד הסחלבים" לסרט, הספיקו בכדי שכל התסריט יחשב מעובד.
אני מבין ש"אומץ אמיתי" לא מוערך יותר מדי באתר הזה
(ל"ת)
השנקל שלי
אם הילארי סוואנק לא תהיה מועמדת – ואף תזכה – על "Conviction", האקדמיה תאבד את הרלוונטיות שלה מבחינתי. לא, חלילה, כי היא נראית כאילו התפקיד שלה שם יהיה משהו יוצא מגדר הרגיל כמו במיליון דולר בייבי או בנים לא בוכים. לא, האקדמיה הפסיקה לתת זכיות או מועמדיות למי שהיו ראויים ממש השנה. העניין הוא שאם הילארי סוואנק תהיה מועמדת, היא תהיה מועמדת מול אנט בנינג. אין הרבה ויכוח על זה שבנינג תהיה מועמדת על "הילדים בסדר". אם סוואנק תהיה מועמדת, זאת תהיה הפעם השלישית – אני חוזר, השלישית שבה שתיהן מועמדות אחת מול השנייה.
הסיכויים שסוואנק תזכה על "Conviction" הם, אפעס, לא בשמיים. לא, קרוב לוודאי שהיא לא תקבל אוסקר שלישי, האקדמיה לא עד כדי כך נדיבה, וסוואנק היא לא שחקנית עד כדי כך ייחודית שהיא ראויה לאוסקר שלישי, וגם האקדמיה יודעת את זה.
האוסקר הוא לא טקס שבאמת בא לציין את האנשים שהיו ממש הכי טובים השנה בתחומם. לא, האוסקר הוא מסיבת קולנוע אחת גדולה. מסיבה של 3 וחצי שעות של כבוד והערכה לאומנות השביעית, עם הייטלייטס מכובדים once in a while. כשאנט בנינג תעבור על פניה של סוואנק בעודה אוחזת את האוסקר שמנעה ממנה סוואנק כל חמש שנים (ותחשבו על זה, יש משהו אגדי כמעט במעמד הזה – כל חמש שנים סוואנק ובנינג נלחמות על האוסקר), יבוא הייטלייט. כשסוואנק תעבור בפעם השלישית על פני בנינג בעודה אוחזת את ההוא עם המטאטא, יבוא הייטלייט.
וכמובן שיש את האופציה שסוואנק לא תהיה מועמדת וכל זה ייהרס. ויש גם את האופציה שלפיה אף אחת מהן לא תזכה. וזה סתם יהיה משעמם, לא?
תמיד נראה לי מוזר שמתלוננים שהטקס צפוי מדי.
היי, נניח שלאוסקר 2015 יהיו מועמדים "פגוש את הפוקרס הנכדים", "איך לאכול שניצל" "האקסיות של האקסית שלי", "הקרב על כוכב זנגווילה" ו"הסנדק 4". התשובה לזוכה תהיה צפויה – הסנדק 4, אבל אתם כאילו מתלוננים כשסרט טוב זוכה באוסקר כל הזמן. עדיף שסרט טוב וצפוי יזכה מאשר שסרט גרוע ולא צפוי יזכה. נכון, לפעמים האקדמיה מפספסת: "נפלאות התבונה" (למרות שהוא לא עד כדי כך רע), "לב אמיץ" (טכנית, באותה שנה לאף אחד לא הגיע אוסקר), "הנהג של מיס דייזי" או עם העובדה ש"האביר האפל" לא היה מועמד, אבל אני לא רואה את האוסקר בשביל ההפתעה. אני רואה את זה בשביל החוויה. זה פשוט אירוע מגניב, שהוא אולי הצגה אחת גדולה, אבל הוא לפחות הוגן – אף במאי לא שיחד את האקדמיה בשביל שהנוא יזכה. האקדמיה פשוט לא מושפעת מבחוץ. אולי ההחלטות לא תמיד טובות, אבל לפחות הם מחליטים אותם ולא הכל קורא בגלל לחץ ציבורי. עם קצת שינויים האקדמיה האדמיה תוכל לתת בראש ולגרום לעין הדג לאהוב אותה (ול-conviction יקראו בארץ "הרשעה").
הנחת היסוד שלך היא שיש רק סרט טוב אחד כל שנה?
כי האוסקר צריך ללכת לסרט הכי טוב. מאות סרטים מופקים כל שנה, מתוכם צריך לבחור 10 טובים – ומתוכם צריך לבחור את ה1 הטוב ביותר. בדוגמה שלך, אם איזשהו מהפוקרים יהיה מועמד – זאת תהיה שערורייה בפני עצמה.
אני פשוט לא מבין למה מתעצבנים מחוסר ההפתעה.
הפתעות לא חסרות בחיים. סרטים טובים כן חסרים.
אם אתה שואל אותי
האוסקר מפספס כל שנה.
הן בבחירת הסרט הזוכה והן בבחירת המועמדים.
הייתי נותן דוגמאות, אבל יש כל כך הרבה, כמעט כל שנה בעצם.