האינטרנט מלא במתיחות על אנשים מפורסמים שמתו, כביכול. ג'סטין ביבר מת בממוצע פעמיים בשבוע, ויש איזה צוק בניו זילנד שכבר עשרה שחקנים מפורסמים נפלו ממנו למותם, אם אתם מאמינים לכל מה שאתם קוראים באינטרנט. בנוסף, כל מה שמגיע מיפן צריך לעבור את מחסום התרגום. אז הייתי מאוד רוצה להאמין שמדובר בעוד מתיחה טפשית או ידיעה שתורגמה לא נכון והופצה הלאה על ידי עיתונאים טפשים. אבל לצערי נראה שזה אמיתי: הבמאי סטושי קון נפטר אתמול, בגיל 46, אחרי מאבק בסרטן.
מכלול היצירה של קון כלל ארבעה סרטים וסדרת טלויזיה אחת, אבל זה הספיק כדי להפוך אותו לבמאי האנימה הידוע ביותר מחוץ ליפן שלא קוראים לו מיאזאקי. הוא ביים את "פרפקט בלו", "שחקנית המילניום", "סנדקי טוקיו", הסדרה "סוכן פרנויה" ו"פפריקה". מה שמייחד את שלושת הראשונים הוא שהם, כביכול, לא צריכים להיות סרטי אנימציה. אלה לא סרטים על מפלצות ענק שמשמידות את טוקיו, רובוטים מהחלל או שדי-יער: הם מתרחשים בעולם שלנו. "פרפקט בלו" הוא מותחן פסיכולוגי. "שחקנית המילניום" הוא דרמה. "סנדקי טוקיו" הוא קומדיה. כולם היו מצוינים בתחומם בלי קשר למדיום שבו נוצרו – והם מצוירים ומונפשים באופן יפהפה. שלושתם גם נגישים מאוד לקהל המערבי, קיבלו ביקורות מהללות בכל העולם והיה להם חלק חשוב בקבלה של אנימציה יפנית כתחום שיש בו יותר מרובוטים ופוקימונים. אחר כך, כמובן, הגיע גם "פפריקה", סרט ש"נגיש" היא לא מילה טובה כדי לתאר אותו – "WTF" היא מילה טובה יותר – אבל נכנס לרשימה הקצרה מאוד של הסרטים הכי מדהימים ויזואלית שראיתי, גם אם את העלילה שלו לא לגמרי הבנתי עד היום.
ההשפעה של קון היתה מעבר לתחום האנימציה. דארן ארונופסקי קנה את זכויות הרימייק של "פרפקט בלו" כדי שיוכל לשחזר סצינה אחת מתוכו ב"רקוויאם לחלום", ושמועות עיקשות (ומובנות) טוענות ש"פפריקה" נתן הרבה השראה ל"אינספשן" של כריסטופר נולאן. בשנים האחרונות סטושי קון עבד על סרט חדש בשם "מכונת החלומות" ("The Dream Machine"), שהיה אמור לצאת בשנה הבאה. בשלב הזה נראה שאף אחד לא יודע מה הסטטוס של הסרט הזה והאם הוא יושלם ויוקרן.
טויו אשידה, שביים בין היתר את "צייד הערפדים D"
ו"Fist of the North Star" הלך לעולמו.
http://www.animenewsnetwork.com/news/2011-07-25/anime-director/designer-toyoo-ashida-passes-away
תערוכה לזכרו של קון
ביפן נפתחה השבוע תערוכה לזכרו של קון, שהיצירות המוצגות בה נבחרו על ידי קון עצמו כחודש לפני מותו. רוב המוצגים אינם חדשים – מדובר באיורים שכבר נראו בכל מני מקומות לפני כן, בעיקר לקידום הסרטים שלו – אבל מדובר בחוויה מרתקת בלי שום קשר. איך אני יודע? כי יש סרטון-מצגת ביוטיוב, ולצפות בו זו חוויה קרובה מאוד לביקור בתערוכה עצמה:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g8qF0DDeOqk#!
יש חדשות כלשהן בקשר ל"מכונת החלומות"?
(ל"ת)
לא מאז שהודיעו על המשך העבודה עליו, ככל הידוע לי.
(ל"ת)
הסטודיו שעובד עליו, מדהאוס
נקלעו לקשיים, בגלל זה גם מנהל האולפן אמר שלצערו הוא לא יודע מתי אם בכלל הסרט יצא, אבל הוא יעשה ככל יכולתו לדאוג שזה יקרה.
והנה עוד סרטון
עבודת הצילום לא-משהו, אבל הסרטון הזה נותן מבט מעמיק יותר לתוך התערוכה, עם התמקדות בפן קצת פחות מוכר של העבודות של קון – יצירות המנגה שלו.
http://www.youtube.com/watch?v=XDs8hxaWFP8&feature=player_embedded#at=814
כשראיתי את הסרטון הזה הבנתי משהו – קון תמיד התעצבן כשדיברו עליו בתור ממשיך דרכו של מיאזאקי, ועל פניו באמת שאין בסיס להשוואה הזו: הסרטים שלהם שונים מאוד אלה מאלה, ומכוונים לקהלים אחרים לגמרי (מלבד, אולי, "מכונת החלומות" – אבל מי יודע אם הסרט הזה אי-פעם יצא לאקרנים). אבל בכל זאת יש משהו משותף ליצירות של שניהם: המקום המרכזי שדמויות נשיות חזקות (או כאלה שהופכות לחזקות במהלך הסרט) תופסות בהם, והאמונה שנמצאת בבסיסם שנשים הן אלה שהופכות את העולם למקום טוב יותר.
רטרוספקטיבה לסטושי קון בקרוב בסינמטק חולון
פרטים כאן: http://www.icon.org.il/2011/Newsletter25Nov2011
במקביל לתחילת עבודתו כאנימטור, קון שלח את ידו בקריירה קצרה של אמן מאנגה
עכשיו יצירת המאנגה המקצועית הראשונה שלו התפרסמה בתרגום אנגלי.
חוויית הקריאה מסקרנת – בעיקר בזכות ההשוואות לקריירה המאוחרת יותר של האיש – אבל מאכזבת ודי מיותרת מכל בחינה אחרת:
http://www.strangehorizons.com/reviews/2014/02/tropic_of_the_s.shtml
תגיד
אם אנחנו כבר כאן שוב – יש סיכוי שעוד יקרה משהו עם "מכונת החלומות", או שהוא נגנז לבלי שוב?
רשמית, למיטב ידיעתי, לא נגנז ללא-שוב
מעשית, די כן – תקוע בין שני אולפנים, בלי אף אחד שיממן אותו.
ועוד קצת - ביקורת על שתי סדרות מנגה נוספות של קון שיצאו לאחרונה בתרגום אנגלי
המסקנה הדי עצובה: כשקון הלך לעולמו, העולם איבד במאי אנימציה גדול.
אמן המנגה שהוא איבד, לעומת זאת, היה הרבה פחות גדול.
http://blog.alltheanime.com/satoshi-kon-seraphim-and-opus/
והנה סרטון קצר על העריכה של סטושי קון
כי צריך לנצל כל הזדמנות לדבר על סטושי קון: https://www.youtube.com/watch?v=oz49vQwSoTE.
בנוסף, מומלץ לשים עין על הבחור שעשה את הסרטון ולראות את שאר הסרטונים שלו: זה של אדגר רייט רץ ברשת בגלל האהדה לגיקיות, אבל גם ההערות שלו על מייקל ביי, ספילברג , סקורסזה ועוד ( הוא אפילו הקדיש סרטון לWolf Children למען השם) הן מעניינות, מרתקות ,מסבירות היטב ובצורה פשוטה ונגישה (לפחות לטעמי).
קצת על Perfect Blue ואיך הוא התחיל את העיסוק של קון במשחקי-זהות
בקולנוע, ובחברה היפנית. פוסט שלי מתוך הבלוג All the Anime:
http://blog.alltheanime.com/perfect-blue-and-social-acting/#more-3192