דו"ח קופות שבורות – 11.7.2007

כבר שבוע שמכונות הכתיבה שוקטות. אוקיי, ליתר דיוק זה כבר שנים שמכונות הכתיבה שוקטות כי מי לעזאזל עוד משתמש במכונת כתיבה, אבל לכתוב "מעבדי התמלילים שוקטים" נשמע פחות טוב, ועטים לא עושים הרבה רעש מלכתחילה. בכל אופן, שביתת התסריטאים בהוליווד סגרה שבוע ראשון, ועושה רושם שתימשך עוד שבועות רבים. נכון לעכשיו, אין אפילו משא ומתן. את השבוע הראשון התסריטאים העבירו עם הרבה רוח קרב, יצאו כל יום לרחובות להפגין בהמוניהם, פרסמו מודעות ובלוגים, ובקיצור, היה שמח. אבל זה השבוע הראשון. יהיה קשה לשמור על אותה רוח קרב אם השביתה תימשך חודשים רבים, כפי שמצפים שיקרה.

בינתיים, רשתות הטלוויזיה מתרוצצות בניסיון למצוא פתרונות למצב, אבל אולפני הקולנוע מתייחסים לשביתה קצת כמו להתחממות הגלובלית: זאת בעיה גדולה שתקרה יום אחד, אבל לא היום ולא מחר. אז למה לדאוג עכשיו? במאים ושחקנים מוחתמים על סרטים ולוחות זמנים נקבעים כאילו הכל כרגיל. בשלב כלשהו, אם השביתה תתארך, האולפנים בוודאי ישקלו לרווח קצת את הסרטים, לדחות כמה סרטים למועד מאוחר יותר כדי לא להיתקע בסופו של דבר בלי כלום. אבל עדיין לא. העסקים עדיין כרגיל. בחוץ חם ונעים, עם שריפות לפרקים.

אחרי רצף של שבועות חלשים, בשבוע שעבר שני להיטים הצילו לבדם את הדו"חקו. זה היה המצב גם השבוע – ואלה היו אותם שני סרטים. גם השבוע כל הסרטים שיצאו בהפצה רחבה אכזבו, ואף אחד לא נגע ב'אמריקן גנגסטר' ו'Bee Movie' (שיהיה 'כוורת בסרט'), שנשארו במקומות הראשון והשני – אבל לא באותו סדר כמו בשבוע שעבר. הכנסות 'אמריקן גנגסטר', שהיה בשבוע שעבר במקום הראשון, ירדו השבוע ב-44% – ירידה סבירה עבור סרט אקשן – והוא הכניס השבוע 24 מיליון דולר; 'כוורת בסרט', המקום השני של השבוע הקודם, ירד ב-31% – שוב, ירידה סבירה עבור סרט לכל המשפחה – מה שהביא אותו ל-26 מיליון דולר, ולמקום הראשון של השבוע. 'גנגסטר' עדיין מוביל על 'כוורת' בהכנסות כוללות, 80 לעומת 72 מיליון, אבל עם חג ההודיה המתקרב בשבוע הבא, 'כוורת בסרט' צפוי לסגור את הפער הזה. בכל מקרה, מדובר, כאמור, בשני הצדיקים היחידים בסדום של אכזבות.

קחו למשל את המקום השלישי. 'פרד קלאוס' היה אמור לקחת השבוע את המקום הראשון, בקלות: זאת נוסחה שאף פעם לא נכשלת. זהו סרט-כריסטמס הראשון של השנה הזאת, קומדיה לכל המשפחה (איך לא) שעוסקת בסנטה קלאוס (פול ג'יאמטי), הנאלץ לארח בביתו שבקוטב הצפוני את אחיו הגדול והמפורסם הרבה פחות, פרד קלאוס (וינס ווהן). משתתפים גם קאתי בייטס, רייצ'ל וייס, מירנדה ריצ'רדסון וקווין ספייסי. ביים דייויד דובקין, שסרטו האחרון היה 'לדפוק חתונה' המצליח עד מאוד. ההיסטוריה מראה שסרטי ילדים על סנטה קלאוס כמעט תמיד מצליחים, בין אם זה מגיע להם או לא.

ובכל זאת, 'פרד קלאוס' הכניס רק 19 מיליון דולר, מה שמביא אותו למקום השלישי המאכזב. הסכום הזה אמנם אינו אסון, אבל הציפיות היו למשהו קרוב יותר ל-30 מיליון; אבל הציבור הצעיר התעקש להעדיף את 'כוורת בסרט'. אחת הסיבות לאכזבה היתה בוודאי שהסרט, על פי הביקורות, ממש גרוע ונקי מכל צחוקים, אבל זה לא הפריע לסרטי ילדים אחרים להצליח מאוד. סיבה אחרת יכולה להיות שוינס ווהן אמנם השתתף בשנים האחרונות בכמה סרטים מצליחים מאוד, אבל הם היו כולם סרטים למבוגרים ('הצד שלו, הצד שלה', 'לדפוק חתונה', 'מר וגב' סמית') וילדים לא יודעים מי הוא בכלל. של מי היה הרעיון לתת לו את התפקיד?

כשאנשים הולכים לקולנוע הם רוצים אסקפיזם, לא פוליטיקה, ואת זה הם הבהירו באופן שלא משתמע לשני פנים בשבועות שחלפו. אף אחד לא רוצה לראות סרטים על נושאים מדכאים כמו עיראק, ולא משנה כמה פרצופים מוכרים תקועים בהם. זה היה נכון לגבי 'בעמק האלה' (טומי לי ג'ונס, שרליז ת'רון, סוזן סרנדון; 6.7 מיליון הכנסות כוללות), וגם ל'חקירה מעבר לקווים' (ג'ייק ג'ילנהול, ריס ווית'רספון, מריל סטריפ: 9.3 מיליון), ועכשיו גם ל'כאריות לכבשים'.
הפרצופים המוכרים הפעם הם טום קרוז, מריל סטריפ (שוב) ורוברט רדפורד. הבמאי הוא רוברט רדפורד. לסרט אמנם יש שלוש עלילות שמתרחשות במקביל באפגניסטן, בוושינגטון ובקליפורניה, אבל למעשה לשלושתן קשה לקרוא "עלילות" – הן בעיקר דיבורים. הסרט הוא סדרה של דיונים על פוליטיקה, מחויבות ומעורבות, וכולל מעט מאוד עלילה כדי לנסות להצדיק את כל זה. מבקרים שמוצאים מסרים על מדיניות החוץ של ארה"ב אפילו בסרטים על אנשים בטייטס שיורים קורים מהידיים לא צריכים לחפש שום סאבטקסט הפעם – הסרט עוסק במדיניות החוץ של ארה"ב באופן גלוי לגמרי. אולי מתחת לפני השטח הוא למעשה מכיל מסרים על אנשים בטייטס שיורים קורים מהידיים. מילא אם המבקרים היו יוצאים מגדרם, אולי זה היה משכנע אנשים לבוא – אבל אף אחד, כולל מבקרים, לא הולך לקולנוע כדי לראות רב-שיח פוליטי על ענייני היום. הסרט הכניס השבוע 6.7 מיליון דולר בלבד, וסיכויי האוסקר שלו – אם היו כאלה – התאבכו אל הריקנות.

עוד כמה מקומות למטה נמצא 'P2', עם 2.2 מיליון דולר אבל קשה לומר שזאת אכזבה, כי מהסרט הזה אף אחד לא ציפה לשום דבר. זה סרט אימה שמתרחש בקומת חניה, שבה אישה (רייצ'ל ניקולס) נרדפת על ידי פסיכופט (ווס בנטלי, המוכר מ'אמריקן ביוטי' ו… רגע, מה בעצם הוא עשה מאז?). הביקורות שהסרט קיבל היו סטנדרטיות עבור סרט אימה – כלומר, גרועות. דווח שהרבה אנשים לא רצו לראות את הסרט בטענה שעדיין לא ראו את P1.

לא נכון לומר שלא יצא השבוע שום סרט מצליח, מסחרית וביקורתית. אבל כרגיל, כדי למצוא את הסרט הזה צריך לרדת מתחת לעשיריה. 'No Country for Old Men' (שנכון לעכשיו, שמו העברי המיועד הוא 'ארץ קשוחה') הוא הסרט החדש של האחים כהן. עוד מפסטיבל קאן מזדמזם שהפעם האחים חזרו לטריטוריה ולרמה הרגילים שלהם, אחרי שהואשמו בהתמסחרות ב'אכזריות בלתי נסבלת' ו'לחסל את הליידי'. יכול להיות שהמבקרים משוחדים בכל הקשור לאחים כהן, אבל הביקורות ל'ארץ קשוחה' היו מהטובות ביותר שקיבל סרט כלשהו השנה. הסרט הוקרן השבוע ב-28 בתי קולנוע בלבד, אבל זה הספיק כדי להגיע להכנסות של 1.2 מיליון (אין צורך להוציא מחשבונים: מדובר בממוצע של 43,000 דולר לאולם – יותר מההכנסות פר-אולם של כל הסרטים בעשיריה המובילה יחד). בשבועות הבאים הפצתו תורחב והוא בוודאי יתארח גם בעשיריה.

עוד בשבוע הבא, ייצא 'בייוולף', סרט ההרפתקאות התלת-מימדי-לכידת-תנועתי, 'אימפרית הפלאים של מר מגוריום' לילדים עם דסטין הופמן ונטלי פורטמן, ו'אהבה בימי כולרה'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Bee Movie – 26.0 (72.2)
2. American Gangster – 24.3 (80.7)
3. Fred Claus – 19.2 (19.2)
4. Lions for Lambs – 6.7 (6.7)
5. Dan in Real Life – 5.8 (30.7)
6. Saw IV – 5.0 (58.1)
7. The Game Plan – 2.4 (85.4)
8. P2 – 2.2 (2.2)
9. 30 Days of Night – 2.1 (37.4)
10. Martian Child – 1.7 (6.0)