במקור: The Chronicles of Riddick
תסריט ובימוי: דייויד טווהי
שחקנים: וין דיזל, ג'ודי דנץ', קולם פאור, ת'נדי ניוטון, קרל אורבן
ל'רידיק: המסע מתחיל' היה טריילר נהדר. היו בו אקשן, פיצוצים, ויזואליה מרשימה ומדהימה, וג'ודי דנץ' חצי שקופה, כבולה בשרשראות. לכמה רגעים ממש חשבתי שהסרט, שהופק כסרט המשך בתקציב של כמאה מיליון דולר ל'פיץ' בלאק' הכמעט אלמוני, הולך להיות אחת ההפתעות הנעימות של הקיץ. ואז הגיע הסרט, ואיתו גם כל מה שהובטח לי בטריילר: פיצוצים, ויזואליה מדהימה וג'ודי דנץ'. אז מה הבעיה? לא קיבלתי שום דבר מעבר לזה.
'רידיק: המסע מתחיל' היה יכול להפוך לסאגת מדע בדיוני שאפתנית בסגנון 'מלחמת הכוכבים', והיו לו כל הנתונים לכך. הסיפור שלו אפי, ומכנס כמות לא קטנה (ולרגע אפילו מבלבלת) של דמויות וכוכבי לכת, על מנת לספר את סיפור הפלישה של הנקרומונגרים – צבא בלתי מנוצח שבמסעו לעבר "היקום התחתון" מציע בפני כל אדם שעומד בדרכו שתי ברירות: המרה או מוות. ובשעה שבפינה האדומה יושב לו מנהיג צבא הנקרומונגרים, לורד מרשל (קולם פאור, שעשה תפקידים קטנים בהרבה סרטים מוכרים), בפינה הכחולה מתרוצץ רידיק (וין דיזל, האיש והבס), הבורח משורה של שכירי חרב, כשזקן עבות לפניו ורעמת שיער מרשימה לראשו.
לא צריך להיות גאון גדול כדי לנחש שגורלם הבלתי נמנע של רידיק ולורד מרשל, כמו שתי רכבות בשאלה במתמטיקה, הוא להיפגש. ואכן, זמן קצר לתוך הסרט, מגלה רידיק כי הוא, אולי, האדם היחיד שיכול לעצור את אותם נקרומונגרים. אבל הוא, מצידו, עושה את הצגות ה"לא אכפת לי מכלום, תעזבו אותי בשקט". לעניין הוא לא מצליח. אחרי הכל, בסרט הזה כבר היינו: גיבורים שלא אכפת להם מכלום הם לא עניין חדש. ככל שזה נוגע לרמת המשחק שלו, הבחור יושב באותה הסירה כמו דניאל רדקליף. למעשה, הקול המונוטוני שלו מצליח, בצורה תמוהה כלשהי, להפוך את כל הדיאלוגים שהוא משתתף בהם לגרועים אפילו יותר. וכשוין דיזל לא מעניין, מה נשאר לנו? כמה סצינות אקשן, וג'ודי דנץ'.
מסכנה ג'ודי דנץ'. מה הבחורה עשתה שהגיע לה להתבזבז כל כך על הסרט הזה? ב'רידיק', ג'ודי מבלה את רוב זמנה בהפגנת קוליות של "תראו! אני חצי שקופה!" (היא אלמנטלית, אתם מבינים) ובאקספוזיציה. הרבה אקספוזיציה. סיפור אפי, כבר אמרתי? ים של אקספוזיציה הוא המחיר שצריך לשלם על סיפור כזה. למעשה, בכל דקה של מנוחה בין סצינת אקשן אחת לשנייה, אחת מהדמויות החיוניות פחות משמשת להסביר לנו את חומר הרקע. ויותר מדי פעמים התפקיד נופל על דיים ג'ודי', שגם ככה לא מופיעה הרבה.
כיוון שוין דיזל מאכזב וג'ודי דנץ מבוזבזת, לא נשאר לנו דבר מלבד קטעי האקשן. אלה בהחלט נמצאים שם, ובכמות גדולה. חלקם אפילו כיפים. המראה של וין דיזל המכה במרץ בפלוגות של נקרומונגרים מרנין בהחלט, אבל משהו בסצינות האלה חסר, והן תמיד מרשימות פחות מכפי שהיו אמורות להיות. מעט מאוד פעמים היה לי מושג מה בדיוק הולך שם. אין לי מושג מי החליט לצלם חלק מסצינות הקרב בהבהובים המזכירים תאורת סטרובים במועדונים, אבל זה לא עבד ב'שיווי משקל' ('אקוויליבריום', נו), וזה בטח שלא עובד כאן. זה רק קירב אותי צעד אחד נוסף בדרך להתקף אפילפסיה.
הקישורים בין סצינת קרב אחת לשנייה חלשים כמו הסצינות עצמן. מרבית הדיאלוגים, בין אם הם נמצאים שם בשם האקספוזיציה או פיתוח העלילה, הם קלישאתיים ולא אמינים ("אני אהרוג אותך אם לא תספרי לי מה קורה כאן!", "את לא יכולה להרוג אותי, אבל אני אספר לך בכל זאת!"). ולרשימת הדברים שלא עובדים בסרט אפשר להוסיף גם את צעקות ה"רידיייייק!!" הקולניות שנשמעות כל כמה דקות.
אבל גם אם מעיפים את ג'ודי דנץ לכל הרוחות, מסרסים את סצינות האקשן והופכים כל פיסת עלילה למשעממת, עדיין נותר דבר אחד שמציל את הסרט: הויזואליה. 'רידיק' הוא אולי סרט ממש טיפשי, אבל הוא כל כך יפה שזה כואב.
חוסר ההשכלה הקולנועית שלי מונע ממני להחמיא לאנשים הנכונים, אבל אם אפשר, הייתי רוצה למסור את מלוא השבחים לאנשים האלה שעושים ציורי קונספט עם עיפרון לפני שמתחילים לצלם את הסרט. הבניינים עם הפרצופים החקוקים עליהם, התפאורות של הכוכב אליו פולשים הנקרומונגרים, הלבוש של הנקרומונגרים והפלנטות התמוהות בהן רידיק מבקר – כל אלה הם ממתקים נהדרים לעיניים.
אבל ממתקים זה לא אוכל, וכדי להחזיק סרט צריך גם קצת סידן וויטמינים. עם סצינות אקשן נורמליות יותר, תסריט יותר טוב, או לפחות העפה של וין דיזל, היה יכול לצאת מ'רידיק' משהו אחר, סאגת מדע בדיוני שהיתה עשויה להיכנס לנעליו השמנות של 'שר הטבעות' בתור "הסרט שכולם מחכים לסרטי ההמשך שלו". אבל בהעדר אלה, 'רידיק' נראה כמו ג'וק קטן שמנסה לשחק במגרש של הגדולים. שפשוט יחזור לכוכב שלו, ויעזוב אותנו בשקט. זה יעשה את כולם מרוצים.
- האתר הרשמי
- פיץ' בלאק
- רידיק – המשחק
- רידיק – זעם אפל
- וין דיזל
- ג'ודי דנץ'
- קרל אורבן
- אלמנטל אויר
- וין דיזל מלמד ברייקדאנס!
הידעת?
לא רק שוין דיזל שיחק לא מעט D&D בחייו, אלא שהאלמנטלים בסרט הנ"ל מבוססים על אלו מהמשחק.
http://www.cinecon.com/news.php?id=0406101
כן ולא.
עם רוב מה ש-BS אמר אני מסכים, ובכל זאת נהניתי מהסרט. נכון, הויזואליה מדהימה והעלילה טפשית, ואפשר היה לעשות מזה משהו הרבה יותר טוב. וסצינות האקשן נחמדות, יפות, אבל לא ברורות.
דבר אחד שאני לא מסכים לדביו הוא וין דיזל/רידיק עצמו. הוא ענק. רידיק הוא דמות נהדרת, ווין דיזל נולד לגלם אותו. שחקן ענק הוא לא, זה נכון, אבל כמו שוורצנגר ב'שליחות קטלנית' הוא מצא ברידיק את הדמות שמתאימה בדיוק ליכולות שלו. בין גיבורי האקשן (אנטי-גיבורים, בעצם) יש מעט מאוד שיכולים עליו.
אין שכל אין דאגות
אכן ווין "נולד" לתפקיד רידיק.
ראיתי את 3 הסרטים לפי הסדר הנכון והייתה הרגשה שחסרים קטעים בסרט האחרון.
אולי גרסת הבמאי תסביר כמה דברים.
נראה לכם שיעשו את ההמשכים בכל זאת?
3 הסרטים?
על איזה שלוש אתה מדבר?
אני מכיר את פיטץ בלאק ואת רידיק. איפה השלישי?
יש איזה סרט אנימה
לא ארוך באמצע. משהו שפיטר צ'אנג עשה. רידיק, ג'ק ואימם נתפסים ע"י איזו פסיכית עם חללית בדרך מהכוכב בפיץ' בלק ורידיק צריך לחלץ אותם. לא משהו שאסור להחמיץ.
ויש לנו ביקורת עליו.
כתבה מספר 2226
הטריילר
שורה בעייתית דווקא, בכך שהוא עונה לה ש"הוא המפלצת" הזכיר לי שורה דומה שאמר בלייד בסרט הראשון שלו: "יש דברים יותר גרועים מערפדים – אני" (*פלוס מבט קשוח*) ורק הצביע על הערכתו העצמית הגבוהה יתר על המידה. גם במקרה של רידיק, אני בכל אופן קיבלתי את זה בצורה דומה.
אני מסכימה שדיזל הוא לחלוטין הרידיק האולטימטיבי, אבל זו בעצם אותה הדמות ששיחק בטריפל-X, הילד הרע והקשוח. לא רק זה, בסרט הזה לא ממש נתנו חשיבות רבה לראיית הלילה שלו ובכך לדעתי לקחו מהדמות שלו את הייחוד.
גם אני נהניתי בעיקר מהארכיטקטורה, חבל שלא היה קצת יותר ממנה.
אקשן קייצי
מבחינתי הסרט בהחלט ענה על הדרישה לאקשן קייצי. אני מסכים עם רד שדיזל מצויין בתפקיד ואני לא מצליח לחשוב על מישהו שהיה עושה את זה טוב יותר. הויזואליזציה בהחלט מדהימה, החל בפסלי הענק וכלה בנופים של הפלנטות. והאקשן – מהיר ועצבני.
הבעיה. חסר לי כל מה שקשור לעבר המשותף של רידיק, קירה ואימאם (אולי בסרט הבא "רידיק – השנים המוקדמות"). מה קשר את רידיק, שעושה רושם שלא אכפת לו מאף אחד, לקירה.
את הסרט ראיתי בקולנוע גיל בקניון מלחה בירושלים. האמת, לא ממש רציתי ללכת, לא בגלל הסרט אלא בגלל הקולנוע, שבד"כ אני נמנע ממנו כל עוד אפשר.
ממש הופתעתי. תור קצר בקופות. פופקורן לא רע, לא היו פרסומות בהפסקה והשיא – אנשים נכנסו עם אוכל מבחוץ, פיצה, גלידה ועוד.
אמממ...
רידיק זה מעין סרט המשך ל"פיץ' בלק", והדמויות שאתה מדבר עליהן נפגשו בסרט ההוא.
ולא לשכוח
אם היו חותכים מהסרט את כל הקטעים של "רידיק שם את המשקפיים" ו"רידיק מוריד את המשקפיים" הסרט היה מתקצר באיזה שעה בערך.
סה"כ זה סרט די מהנה, כשיושבים שם בקולנוע. לא יצאתי עם שום דבר ששווה לזכור ממנו, אבל בתור שעתיים של הסחת דעת זה בסדר.
מעצב הפקה
לבנאדם שיושב ומשרבט עם העיפרון את התפאורות של הסרט קוראים מעצב הפקה או Production designer בעברית.
וין דיזל עושה את הסרט
קצת נעלבתי בשביל וין דיזל. להעיף אותו מהסרט? הרי רידיק זה הוא ואיני יכולה לדמיין אף אחד אחר עושה אותו יותר טוב.
את וין דיזל ראיתי לראשונה ב"פיץ' בלאק" ומאז רק חיפשתי את הדמות של 'רידיק' בשאר הסרטים שעשה. בסרט הזה קיבלתי סוף סוף שוב את מה שחיכיתי לו כל כך הרבה זמן.
בכלל נהניתי מאוד מהסרט, בעיקר בגלל הויזואליה המדהימה, קטעי האקשן המגניבים, וכמובן – וין/רידיק. כל הדיבורים על מה ניתן היה לעשות מהסרט עם תסריט יותר טוב הם מבחינתי די "טחינה של מים". אני מעדיפה להסתכל על חצי הכוס המלאה.
לבקר זה קל. כ''כ קל עד שבמקום
להתייחס לסרט כמו שצריך – לפי הקטגוריה שלו שהיא סרטי קיץ כיפיים BS מנסה לההשוות אאת הסרט על פי אמות מידה של סרטים "איכותיים" בשעה שאף אחד לא התיימר שהסרט הזה אמור להיות כזה.
אפשר באותה מידה לבקר את הביקורת של Bs – היא נוסחתית ומקובעת כשמשווים אותה לשאר הביקורות באתר: גישה שלילית לסרט הנצפה מפני שהוא לא "איכותי" (=אירופאי?), 3-4 בדיחות משעשעות במידה כזאת או אחרת, אמירה חיובית קטנה לקראת הסוף (ובכ"ז הגרפיקה…) כך שהקורא מקבל את הרושם שהסרט מחורבן.
ראיתי את הסרט וגם אם אני סבור שהוא לא יזכה באוסקר וכן, גם אני חושב שווין דיזל הוא רשמקול מקולקל אבל בכל זאת לדעתי הסרט היה בהחלט סביר ביחס לז'אנר שלו ולא עשה משהו שיצדיק את הזלזול המוחלט של BS !סכיא! בסרט.
לבקר זה לא קל
ניסית פעם לכתוב ביקורת? אתה כתבת את דעתך את הסרט לפיה לא מדובר בסרט ששוה אוסקר, ושוין דיזל עושה עבודה לא טובה. אני מתיימר לנחש שאם BS היה כותב ביקורת של משפט אחד היא לא היתה מאוד מאוד שונה ממה שאתה כתבת. הבעיה היא שזו לא הבמה לביקורת של שורה אחת, ולכן הוא פירט והסביר את דעתו, ולא הסתפק ב"דיזל לא משהו, סרט בסדר".
לגבי סרטי איכות, BS השווה (בצדק או שלא) את הסרט למלחמת הכוכבים ושר הטבעות – סרטים איכותיים מאוד, אבל ממש לא אירופאיים.
BS חובב איכות וסרטים אירופאיים??
הבנאדם צפה ב"ג'ילי"! (ולא נהנה כי זה חרא סרט אבל זה כבר נושא אחר לדיון)
ואגב, לחיצה על שמו בראש הביקורת תביא אותך לביקורות אחרות שלו, מאד מומלץ.
ולעניננו, BS התייחס לסרט והשווה אותו לסרטי קיץ אחרים, לא לסרטים אירופאיים ומיוחדג'ים.
אוי, תעשה לי טובה.
לפחות 4/5 סרטים שראיתי בחודשיים האחרונים הם "סתם סרטי קיץ כיפיים כאלה". חוץ מ"המלך ארתור", רידיק הוא הפחות טוב שביניהם, והסיבה העיקרית לכך היא לא שהוא עושה דברים פחות טוב מהם, אלא שהוא מתיימר לעשות הרבה יותר. מ"ואן הלסינג", למשל, נהניתי הרבה יותר. סרט שמצהיר על עצמו כמטופש מהפריים הראשון עושה לי את החיים קלים להרבה יותר. אבל מרידיק? מה אגיד ומה אומר, ציפיתי ליותר.
אנחנו תמיד מצפים ליותר, ואז מתים.
ובנוגע לואן הלסינג, חוץ מהקטע עם מר הייד שהיה מבריק, הסרט היה קטסטרופלי אפילו ביחס לז'אזר סרטי הקיץ המטופשים. לעומתו רידיק היה סביר בהחלט ולא שמעתי באולם אף אחד מתלונן(בניגוד לואן הלסינג).
אני גם די משוכנע שאתה לא תאהב את "אני,רובוט" מאותם סיבות למרות שלדעתי מדובר בסרט מצוין.
(ואם אתה ממש מעוניין ליישב את הסיכסוך (?) אפשר להיפגש באייקון. אני אבחר את השופטים, אתה תבחר את כלי הנשק).
יש סכסוך?
הבעיה שלי היתה שהוצאת אותי כמבקר סרטים מנופח שמוכן להנות רק מסרטים זרים של 3 וחצי שעות, ולכן, טענת שברור שאני לא אהנה מרידיק (בנוגע ל"אני, רובוט" – יש לי ציפיות גדולות גם ממנו, נחיה ונראה).
התגובה האחרונה שלך הבהירה שפשוט אנחנו לא נהנים לעכל את אותו הזבל. הרי אף אחד לא ציפה ש"רידיק" או "ואן הלסינג" יהיו הדבר הגדול הבא – ההבדל היחיד הוא התחושה שהיתה לשנינו בסוף הסרט.
בנוגע ל''אני, רובוט''
הטריילר
של רידיק בהחלט נראה מבטיח ביותר. לא ראיתי את הסרט עצמו, אבל כפי שמשתמע, הוא לא הצליח לקיים את ההבטחה כסרט האקשן/פנטזיה/מד"ב של הקיץ. חבל.
חבר שלי הגדיר את זה
כ"קונאן הברברי בחלל" ונראה לי שזו השוואה נכונה. סה"כ אפשר בהחלט ליהנות ממנו – אני נהניתי – מה שאי אפשר להגיד למשל על ואן הלסינג, סרט רע באופן מזעזע, שגרם לי לסבל ממשי.
חבר שלי הגדיר את זה
תפסיקו לבכות על חלב שנשפך\נשתה\הפך לגבינה.
ואן הלסינג הוא סרט שצריך לבוא אליו עם הגישה הנכונה, להנות ממנו וזהו, לא לנתח אותו או לשמר אותו בפורמלין.
לא נהניתם, בסדר, אל תראו אותו שוב.
נהניתם, מה טוב.
מצד אחד אני מאוד אהבתי את ואן הלסינג…
מצד שני אני הייתי בצד של הרעים רוב הסרט.
הם נתנו את הרושם שהם עשו יופי של עבודת הכנה לתפקיד: ערכו סקירה ספרותית, הכינו שיעורי בית, שיננו קלישאות מוכרות, קנו מלתחה הולמת ועמדו שעות מול המראה בליטוש הדרמה והמבטאים.
השקיעו הכל כדי לתת לטובים
כמו שקוראים לזה.
ואף אחד לא מעריך את כל ההשקעה הזאת, כפויי טובה שכמוכם.
נראה לכם שזה קל להתאמן מול מראה כשאתה ערפד???
הגישה הנכונה?
איש, הגישה הנכונה לסרט הזה הוא לבוא עם אטמי אוזניים וכיסוי עיניים!
אם הייתי רוצה לראות דמויות ממחושבות נלחמות אחת בשניה וקופצות על חבלים, הייתי פותח את המחשב ומשחק באיזה משחק. אני לא איזה חובב סרטים צרפתיים עצמאיים. נהניתי מאוד מהמומיה (גם של סומרס) וגם מרידיק כאמור, אבל בואן הלסינג סבלתי קשות. ראיתי את רוב הסרט עם אצבעות תקועות באוזניים בגלל הסאונד המחריד, וגם הדמויות המכוערות להדהים – בעיקר נשותיו של דרקולה – לא ממש עזרו.
דווקא סרט חמוד
חוץ מספיידרמן 2, נהניתי ממנו יותר ממרבית סרטי האקשן שראיתי לאחרונה (ואן הלסינג, הלבוי…).
כנראה שליהודה סתיו היתה נקודה מסויימת בפסקה השגויה שכתב בידיעות (שם הוא אמר שהסרט הוא פריקוול לפיץ' בלאק ושהוא 'כמו משחק מחשב'). 'רידיק' מזכיר משחק אקשן ממוחשב עם גרפיקה מצוינת ואחלה פיצוצים, אך חלש בכל הנושא של דיאלוגים וסיפור. בעוד שבמשחק מחשב זה לא נורא, בקולנוע פשוט לא מקובל עליי אנשים שצורחים בכאב את שם הגיבור ("רידייייק"), וזו רק אחת מהסצינות בסרט שהיו מספיק פתטיות כדי לגרום לי לגחך.
לגבי וין דיזל, אני לא מצליח להבין למה אנשים אוהבים אותו. הוא מדבר ומתנהג כמו רובוט, ומקריא את השורות שלו כמו אחת מתוכנות ה-text to speech האלו. לזכותו ייאמר שהוא נשמע ככה גם במציאות (ראיתי אותו מתראיין), אבל זה די מונע ממנו להיות שחקן טוב. כמו סילבסטר סטאלון, רק יותר גרוע.
קאאאאאאאאאאאאאהן!
היי היי!
כבר היה פה דיון ארוך על סטאלון שבסופו הוחלט שהוא כן שחקן טוב!
לא עברתי אז את כל הכאב הזה כדי לעבור אותו שוב!
סטאלון למשרת מושל ניו-יורק!
היי היי!
זה היה סוף פתוח! אף אחד לא סיכם רשמית שסטאלון הוא שחקן טוב!
כתבה מספר 2207
היי היי!
בראשי הקטן ניצחתי…
ולאבא שלי יש טנק!
שיו, הוא מה זה יפה!
כן, כבר אמרו את זה כאן, אבל אני לא חושב שהדגישו את זה יפה:
העיצוב של הסרט הוא מין שילוב מהפנט בין "חולית", "מלחמת הכוכבים" ו"בלייד ראנר" (עם כמה נגיעות של "הנוסע השמיני"). או, אם תעדיפו, את הסרט עיצבו האנשים של לוקאס בטריפ ממש רע.
זה פשוט סרט יפה עד כאב (אפילו העיצוב של האפקטים, לא רק של התפאורה). אני אפילו שוקל לראות אותו שוב רק בשביל העיצוב (לא בגיל ירושלים, אם אפשר) – כי הסרט עצמו די גרוע.
סרטי קיץ.
אני לא חושב שצריך לנתח בצורה כזאת סרטי קיץ. סרטי קיץ הם לא סרטים מורכבים עם עלילה שמנה שאתה חושב עליהם הרבה אח"כ, הם יותר קלים ומספקים אקשן כדי להעביר שעות בקיץ המשעמם שכל הילדים בחופש.
אני לא מכליל את "אני, רובוט" ברשימה, כי הוא סרט שאפשר לחשוב ולדסקס עליו הרבה אח"כ(כמו כל סרט שמבוסס על ספר). הוא היחיד שגרם לי להרגיש פרפרים בבטן בסוף, עם המוזיקה הזאת(אני לא יודע את זה נורמלי להרגיש ככה בסרט הזה, חח..).
בקיצור, מה שרציתי להגיד:
רידיק מספק אקשן ולא עלילה רחבה. ויש הרבה אקשן!
כל הסרטים
ספידי 2-חביב ביותר(מצד 1 יש אקשן ומצד 2 נמתח יותר מידי)
ואן הלסינג-חביב ביותר
רידיק-די משעמם
אני רובוט-אחלה סרט(אקשן,דיאלוגים,רק חבל שחתכו את המקלחת…)
לסיכום-הייתי מחכה לזהות כפולה-ההמשך.
בתור מישהיא שלא אכפת לה לאכול ממתקים בתור אוכל זה היה אחלה סרט.
אמרו לי: אתר לטעמך. אמרו לי: קרא. קראתי.קיבינימט, מה זה? בבקשה שמישהו יגיד לי שזו פארודיה, שמישהו החליט להעתיק מילה במילה מאמר מעכבר העיר או משהו. באמת, זה עושה אותי עצוב. זו עגמת נפש לשמה!
אני אפתח בהצהרה קטנה: בסדר. אל תאהב. בעיה שלך, באמת. אני לא שופט אף אחד על פי טעמו האישי ובכלל בסה"כ לא משנה מה אני אכתוב את הטעם המר מהסרט יש לך על הלשון, אבל אני כן הולך לשפוט אותך על הסטנדרטים שאתה מציב ועל הנקודות שאתה שולף כנגד. לא פתחתי את המאמר הזה כדי לכעוס על מישהו שחושב אחרת, פשוט רציתי לראות פרספקטיבה אחרת של מביני עניין שמנסים להתנער מהפלצנות של שאר הביקורות כביכול.
אז מאיפה מתחילים בכלל? אה כן, מתחילים ב"איזה אידיוט צריך להיות כדי לקרוא לסרט מד"ב מטופש?" מה, רגע, הוא לא הולך יד ביד עם המציאות? הוא לא סביר מבחינה פיזקלית או ביולוגית? שוד ושבר! הודיעו לרשויות! סרט המד"ב הזה הוא מטופש ולא סביר בעליל! מילותיו של אדם שנולד עם סטאר וורז בידיים, אחרי הכל, ואני בטוח שבזמנו היה איזה דביל ציניקן שאמר אותו הדבר. בכל תקופה יש דביל ציניקן שיאמר אותו הדבר על כל דבר שהוא לא נגזרת של המציאות. כאילו, באמת. ועוד לחרוט על הדגל שלך "ביקורת אלטרנטיבית" או "ביקורת לא פלצנית" כשאתה הולך וזורק מגרעת עצומה של ז'אנר יחסית דועך על כתפיו של סרט קיץ אחד? יאללה, נשרפת פה עוד לפני שמתחילים לדבר על הסרט.
מכאן לנקודה משנית יותר, כשאתה צוחק על מושג מהיקום של הסרט. אני בטוח שברטרוספקטיבה אתה מבין שמעולם לא הצהרת הצהרות מטופשות כמו "ספוק רציני כי הוא וולקני, אתם מבינים?" או משהו בקשר לזעם מצטבר של ווקי או וואטאבר. אולי בגלל שפלצנים לא מרשים לעצמם לפקפק בערכה של קלאסיקה (הרי לכולם ברור שאם שר הטבעות לא היה מבוסס על טרילוגיה מצליחה של ספרים שהיא "אלגוריה לעולם של אותו העשור" ו"מתוחכמת" ו"עמוקה" כבר חמישים שנה, כמו יין טוב עבור פלצן מתנשא מן השורה, הוא היה זוכה לקבלת פנים זהה לשל מצורע בחדר לידה, ורק אנשים שיכולים להרפות קצת את הרקטום היו נהנים ממנו בסופו של יום) אבל יכולים להשתין על סרטים חדשים כי זה לא "אולדסקול" וכי "לא עושים אותם כמו פעם" מאחר ומאז ומתמיד לא עושים דברים כמו פעם, או שזה אולי כי השארת את מצב הרוח לכיף בבית והחלטת ללכת לסרט הזה בחיפוש אחר רמזים דקים אה-לה סרטי דיויד לינץ', איזה סרט קיץ קטן לנתח לחתיכות במקום להשען אחורה ופשוט להנות. שוב, בסדר, סביר שמישהו שיכול לחיות עם סרט מהסוג הזה לא יהנה, אבל מה הקטע בלהעביר ביקורת אם הלכת לסרט קיץ כדי להיות אנאלי לחלוטין לכל אורכו? מה, צריך להגיד לך שזה לא סרט לאנשים שמחרבנים אבנים כדרך קבע? ברצינות.
ומכאן אל ג'ודי דנץ'. היא שחקנית מחורבנת והבעת הפנים היחידה שלה היא "רצינית". גרסת הסבתא של אורלנדו בלום. לפעמים היא מנסה לחייך, אבל מדובר בנסיעה של הקמטים שלה מרחק קצר מאוד כדי שהפנים שלה לא יתפרקו. היא לא שחקנית טובה, היא לא "מתבזבזת", היא סתם מישהי בלה שלאף אחד אין לב להגיד לה שהיא שחקנית ממוצעת מינוס, הרבה מעבר לשיא שלה ושהיא סתם טובה בלמלא תפקיד של זקנה בעלת עשרים שניות זמן מסך בסרטי ג'יימס בונד, כי אם יתחוור לה שהיא לא מה שהיא אמורה להיות לפי הביקורות המהללות היא תחטוף אולקוס ותמות. לכתוב עליה היה פילר זול ומעצבן בשביל להוסיף נפח. מי מתלהב מג'ודי דנץ'? אה כן, כנראה כי הזכירו אותה בכל מאמר של "ביקורת רצינית" על הסרט. למה? כי מתחמקים מלדבר על הסרט. אף אחד מהמבקרים לא יזרוק את המגבת על סרטים שכאלו כמו שהוא היה צריך לעשות מזמן ויגיד "אני לא יכול להנות יותר מסרטים, אני הולך לשמה בשביל קצת אוננות מנטלית שאני יכול לחלוב מהם על-ידי כך שאני מנתח כל דבר יותר מדי, ובכלל, אם זה לא בצ'כית או צרפתית ועוסק במיניות מודחקת זה פשוט לא שווה את זמני.", הם פשוט ידברו על ג'ודי דנץ', הז-בין בלה ומגעילה. אנשים כאלו, שהם פאן כמו בית קברות בארבע בבוקר (ולא בערב שישי), המילה שלהם שווה מעט מאוד.
ודבר אחרון בקשר לעלילה: יש עיצוב יפה, עכשיו אם היו מוסיפים לזה עיניים פלסטיות מכוערות וגדולות, מוסיפים מערכת קרבות ממש ממש מחורבנת, טוענים שזה מוצר של סקוור-אניקס וקוראים לזה פיינל פאנטאזי 13 זה היה נמכר בשבע מאות מיליון עותקים, נהפך לפלטינה תוך חודשיים, היה נחשב לרנסנס של עלילות המשחקים והיו יוצאים לו ספין-אוף קריוקי וספין-אוף משחק נהיגה עם ראשים גדולים. אח, אם זה רק היה תוצרת יפן. מה שאני מנסה להגיד הוא שהעלילה הייתה טובה אם לא התנגדת לזרום עם זה, וזו עוד תכונה רעה שנלווית לאנאליות – אתה לא זורם. הסרט לא סוחף אותך. הסרט מוזר, אז אתה מתעקש לשבור את האשליה. אם זה לא היה סרט ממקורות אלומים שכאלו אלא היה מצוייר וביפנית או במלחמת העולם השנייה ובפולנית (תחשבו על זה, זה די עובד אם משחקים עם זה), הוא היה קלאסיקה מיידית, הרי. זה מפספס את כל הנישות של היום, אבל בתכלס, זין על הנישות, אנשים מגבילים את עצמם למסגרת חשיבה ומה "מתאים להם לאהוב", ואז יוצא להם לכתוב זבל אנאלי כמו הביקורת המזוויעה הזאתי. רואים שהיא נכתבה על-ידי מישהו שלא הלך להנות, ומרגישים שהסרט היה שרוף אצל המבקרים, כשהמבקר הזה לא יוצא דופן בשום דרך לאותו פוץ של עכבר העיר, עוד לפני שהאות הראשונה בסינופסיס הוקלדה על המחשב בביתו של דיויד טווהי.
אוקיי, ההבהובים היו מעצבנים. בסדר, אני חושב שוין דיזל עושה פה את תפקיד חייו אבל רואה למה מישהו לא יסכים. יש כאלו שאוהבים את הקרבות, יש כאלו שלא. אבל ההתחמקויות הזולות וכל העלבות הסתמיות שחלות על כל הסרטים שאתה מתייחס אליהם בהערצה במקביל (למרות שחס וחלילה, הם חומר קאלט והכל, קאלט זה טוב!), היו מיותרות ומטומטמות. לעזאזל, אם לפחות היית אחיד זה לא היה כל-כך נורא וקצת יותר ברור שאתה פשוט לא מקור להסתמך עליו.
יש הרבה דברים שצריך להגיד על התגובה הזאת,
אבל נתחיל מאחד פשוט:
מתי בדיוק BS התלונן על כך שהסרט לא מציאותי?
קראתי את הביקורת. זה לא שם.
גם לי אמרו דברים.
אמרו לי, למשל, שזה לא בסדר להרוג ג'וקים. אמרו לי את זה בכל פעם שבה ראו אותי מסתובב עם נעל או (כשאני במצב-רוח תרבותי במיוחד) בקבוק של K-300, במטרה להשמיד את הגזע הזה, או לפחות את נציגיו אצלי בבית. זיינו לי את השכל בלי סוף על צער בעלי חיים, קארמה, והדין שאותו אני אצטרך לתת אצל בורא-עולם יום אחד. כנגד כל אלה היה לי טיעון מוחץ אחד: ג'וקים מביאים איתם מחלות זיהומיות. אני חושב שאני אפנה את כל האנשים שניסו לדבר על לבי להודעה שלך כהדגמה חיה לנושא.
אני אפתח בתיקון כמה מושגים שגויים שיש לך על האתר פה ועל (כמו שנראה) גם על העולם בכלל: כן, כותב הביקורת לא אהב את הסרט. זו לא "בעיה שלו" זו דעתו. זה לא עושה אותו "פלצני" (האשמה שמקריאת ההודעה שלך אני יכול לכוון דווקא אליך – עם חיבתך הבלתי-נשלטת למושגים לועזיים מפוצצים ודימויים שעניינם הוא איבר הגוף עליו אנחנו יושבים) ובוודאי שלא פחות "מבין עניין" ממך.
כותב הביקורת כאן לא תקף את הסרט על היותו סרט טפשי, או קייצי, או סרט אקשן. הוא תקף אותו על עבודה מחורבנת שהוא עושה בקטגוריות הנ"ל. מבחינת היותו טפשי – הטפשות שלו זועקת לשמיים. מבחינת היותו קייצי – הוא פשוט לא מספק את הבריזה הנדרשת. מבחינת היותו סרט אקשן – האקשן בו פשוט גרוע. לא, לא ראיתי את הסרט. אבל זה מה שהביקורת אומרת, שחור על גבי כחול. לא פחות. לא יותר. אתה תוקף את המבקר על זה שהוא מחפש משמעויות עמוקות בסרט, אבל אז אתה הולך ומחפש משמעויות עמוקות בתוך הביקורת, ובנפשו של המבקר. אז אני אפשט אותה עבורך: הסרט לא מספק את הסחורה.
הייתי יכול להמשיך ולדון על הנקודות שהעלית בנוגע לג'ודי דנץ' ותפקיד חייו של וין-דיזל (למה עצרת שם? נו, תגיד כבר שלדעתך לאיש מגיע אוסקר, והאקדמיה לא נותנת לו כי תמיד דופקים את השחורים). אבל נקודה אחת שממש לא הבנת, וצריך כנראה להבהיר לך בכח: הסלוגן של האתר הזה "ביקורת קולנוע לאנשים שלא סובלים ביקורות קולנוע" זה לא "ביקורת קולנוע למטומטמים מאושרים"*, זה לא "ביקורת קולנוע לאנשים בלי סטנדרטים" וזה לא תרגום לשפה אחרת של הסלוגן "מיליון ג'וקים לא יכולים לטעות, אכלו חרא"**. אבל כמובן שבתור ג'וק אתה מתקשה להבין את הנושא.
נו, מה אמרתי שצריך לעשות עם ג'וקים בתחילת ההודעה הזאת?
אה, וברוך הבא לאתר, כבר אמרנו?
* ראה:
כתבה מספר 1027
** אבל במקרה הנדון לפנינו, אפילו הג'וקים התקשו לבלוע את הסחורה המדוברת, מסתבר. לא רק שאחוז מוחץ של המבקרים שנא את הסרט, גם הקהל בארה"ב לא ממש הגיע.
היי היי היי
בעניין זה שרידיק הוא תפקיד חייו של וין דיזל אני דווקא מסכים עם סכינים. בוא לא נערב בעניין את אוסקר.
יכול מאוד להיות שזהו תפקיד חייו של דיזל. מאיפה לי לדעת?
את הסרט, כאמור, טרם ראיתי, ולא בטוח שאראה. התגובה שלי לא הופנתה כלפי דעתו של סכינים בנושא, אלא כלפי הסגנון המבחיל בו הוא בחר להביע אותה – כפי שהוא בחר להביע את יתר דעותיו בתגובה שלו.
אתה יודע מה, אפילו חשבתי שאני צריך להגיב לרגע.
עד שקראתי את התגובה שלך. כן, די קלעת למה שהיה לי להגיד בתגובה. :)
אבל בכל זאת, קשה לי שלא להתרשם איך כמו dusk מלמעלה, התיימרת להכיר אותי ואת הטעם שלי בסרטים.
תן להבהיר את זה שוב, מכיוון שההתעלמות המוחלטת שלך מהתגובה שלי ל- dusk הוכיחה פעם אחר פעם את הצורך להגיד לגולשים מסוימים דברים פעמיים: לא קראתי לרידיק סרט מטופש מכיוון שהוא סרט מד"ב, קראתי לו סרט מטופש כי הוא סרט מטופש. למעשה, ברטרוספקטיבה, לא קראתי לו סרט מטופש בכלל, אבל אני יכול לעמוד מאחורי ההצהרה הזאת.
ואתה יודע מה, זה בסדר גמור. גם "אני, רובוט" היה סרט מד"ב מטופש. אבל "אני, רובוט", בניגוד לרידיק (ויסלח לי רד על כך מראש) היה סרט כיפי. נהניתי ממנו. והוא לא היה בצ'כית.
ובאמת, הייתי מוכן להמשיך ולהגיב לשאר הנקודות שהעלית בביקורת הארוכה שלך, אבל אני חושב שהמשפט על האוננות המנטלית שבר אותי. באמת.
עכשיו באמת לא הבנתי.
אתה מגיב אלי או אל סכינים?
אופס. סליחה. טעות.
תכננתי להגיב ל- Knives, ורק במשפט הראשון להתייחס לתגובה שלך. המשפט הראשון אכן מתייחס לתגובה שלך, וכל שאר התגובה לסכינים. סתם התבלבלתי. השיוט של גל פרידמן הוציא אותי מפוקוס.
אני דווקא
נורא הזדהיתי עם התגובה של שלמקו, אבל היא נעלמה…
לא מומלץ לקרוא תגובות פלצניות
כשאתה ממהר לצאת בבוקר.
קודם כל - תנשום עמוק...
כבר הרבה זמן זה יושב אצלך בבטן?
וואו. אפרופו אוננות מנטלית.
נסה לשתות קצת פחות קפה, אולי לישון קצת יותר? יהיה בסדר.
אנשים כאן פשוט נחמדים מדי.
מצחיק - זה מה שאני תמיד טוענת.
תשאל את לונג ג'ון. הבחור הספציפי הזה פשוט עורר אצלי סוג של סימפטיה כי אני חושבת שככה אני נשמעת כשאני מתעצבנת על שטויות. אם כי אני מקווה שאני לא עד כדי •כך• טרחנית.
אפשר לבדוק את זה בקלות.
"כנס".
איפה? איפה? אני רואה רק פסטיבל!
זה רק אני, או....
שג'ודי דנצ' נראית בתמונה הזאת כמו הילדה/זקנה ב"אחרים"?
זה רק אני, או....
ואללה! לכן התמונה נראתה לי מוכרת (ולא ראיתי עדיין את רידיק).
ראיתי את הסרט אתמול.
אמרו לפניי אבל אני חושב ששווה לציין את הנקודה המצויינת של הסרט הזה שוב (גם ליתרונות אפשר להחמיא ולא לרדת על החסרונות) הסרט פשוט יפה. וויזואליה מדהימה, מד"ב מצויין והראו שהשקיעו מחשבה בכוכבים הללו. פשוט מדהים.
הסרט לפי דעתי היה טוב למדי. לפי דעתי הוא מורכב מדי בשביל לראות אותו תוך כדי עיסוק אחר (ואן הלסינג למשל לא.), הוא רציני מדי מכדי לרדת עליו עם חברים (ואן הלסינג לא) והוא מספיק מנופח בשביל ליצור עוד סרט כזה. כן, אני רוצה עוד סרט על רידיק. אולי על ההסטוריה שלו, אולי על העתיד שלו, אולי על ההסטוריה של ג'קירה. אולי ואולי ואולי יוש מלא דברים שאפשר לעשות עליהם סרט שקשורים לדמויות. אני לא מדבר בכלל על העלילה שאפשר להסביר באופן טוב יותר על הנקרו מאגנים או פשוט לעשות סרט אחר אבל ביקום שעליו מדובר שם.
גם לי בהתחלה סצינת האקשן בלילה הזכירה לי את אקוויליבריום, אבל בין וין דיזל הדי שרירי לכריסטיאן בייל המקלון ובין העלילה והאקשן שיכולים לעשות בשני הסרטים יש מרחק עצום. הסאגה של עולמו של רידיק זה סוג בידור שהייתי רוצה לראות אותו ממשיך. בתור אחד שנולד מאוחר מדי בשביל מלחמה"כ אני צריך סדרת סרטים ללא סוף מתוכנן בשביל להעריץ הערצה עיוורת.
אגב, וין דיזל הוא שחקן מצויין ולפי דעתי קול הבס הזה רק עוזר לו.
ת'נדי ניוטון
היתה לא פחות ממדהימה ב"משימה בלתי אפשרית 2".
אבל זה רק אני.