במקור: Before the Devil Knows you're Dead
במאי: סידני לומט
תסריט: קלי מסטרסון
שחקנים: פיליפ סימור הופמן, איתן הוק, אלברט פיני, מריסה טומיי
היוונים הקדומים נהגו להבדיל בין שני סוגי תאטרון: קומדיה וטרגדיה. הקומדיה, כמו בימינו, נועדה לשעשע את הקהל ולגרום לו לעזוב את האמפיתאטרון בתחושה שהחיים יפים, האימפריה חזקה והאל דיוניסוס שולתת!!1. הטרגדיה, לעומת זאת, נועדה לבחון את נפש האדם, לקרוע אותה לגזרים ולגרום לצופה א' לחשוד שצופה ב' עומד לנעוץ סכין בגבו, בעודו שוכב עם אשתו של א' ושוחט את ילדיו ועז המחמד שלהם.
'לפני שהשטן ידע' דואג מהר מאוד להבהיר שהוא טרגדיה. זה מתחיל בשוד בחנות תכשיטים. במקום התכנית המקורית, שאמורה להסתיים בשלל רב וללא שפיכות דמים, נגמר הארוע בחילופי יריות והרוגים, בעוד הנהג שהמתין לשודד במכונית נמלט מזירת הפשע. זה נמשך באחים אנדי (פיליפ סימור הופמן) והאנק (איתן הוק), העומדים מאחורי השוד ובגילוי שאותה חנות נמצאת בבעלות הוריהם.
בדקות הבאות מתבררים פרטים נוספים לגבי זהות השודד והקורבן, וגם פרטים נוספים על חייהם בכלל כמו העובדה שאשתו של אנדי (מריסה טומיי), נאמנה לו בערך כמו אמסטף תתרן. נלמד גם מדוע נזקקים השניים לכסף (רמז: לא כדי לשקם כנסיה), מדוע השוד התבצע בעזרת קליעים אמיתיים ומה האב המודאג (אלברט פיני), שאינו חושד בילדיו, חושב על הנזק שגרם לו אותו מאן דהו בן בליעל ששדד את החנות.
שמו של הסרט לקוח מברכה אירית: "שתהיה בגן עדן ארבעים שנה לפני שהשטן ידע שאתה מת". כפי שבטח הבנתם מתיאור העלילה, הסיכוי של אפילו אחת מהדמויות פה להגיע לגן עדן שואף לאפס. כמה זמן אפשר להסתיר סודות אפלים, עד שהאמת יוצאת לאור והשטן בכבודו ובעצמו מגיע לקטוף את קורבנותיו?
קצת אחרי היוונים הקדומים, יצא לאוויר העולם סידני לומט. עם קריירה בת יותר מחצי מאה, הוא מחזיק ברזומה כמה קלאסיקות קולנועיות, בהן '12 המושבעים', 'אחר צהריים של פורענות' ו'רשת שידור'. האוסקר על מפעל חיים שקיבל לא מזמן לא עצר בעדו, והוא ניגש לצלם את 'לפני שהשטן ידע' במלוא המרץ.
מה זה מרץ? לפעמים נדמה כאילו העורך שתה רד בול עם אקסטזי. עלילת הסרט מתרחשת לאורך הימים שלפני ואחרי השוד, כאשר בכל כעשרים דקות מתחלפת נקודת המבט ברצף תמונות קופצניות ומוסיקה שמזכירה מדיח כלים מקולקל העומד לעלות על גדותיו. כך מוצגים אותם ארועים דרך עיניה של דמות אחרת בכל פעם, וכאשר נגמרות הדמויות, מוצגים אותם ארועים דרך עיניה של דמות אחרת בכל פעם.
זה לא עובד. לאחרונה נראה על מסכינו 'שמונה צדדים לאמת' שמשתמש גם הוא בטכניקת המדיח המקולקל להעברת אותם אירועים מנקודות מבט שונות, וכמותו, גם 'לפני שהשטן ידע' מתקשה להעביר מידע חדש במקום ליצור תחושה של חזרה לולאתית על אותן סצנות. אני כמעט משוכנע שסידני לומט ושות' מנסים להעביר מסר חשוב על שברירותם של החיים וערכי המשפחה באמריקה המודרנית ועל שכר ועונש ועל למה אסור לשחות אחרי האוכל. השאלה היא איך בוחרים לעשות זאת.
בנוסף לכך, סידני לומט כל כך מנסה להפתיע ולזעזע, שהוא שוכח להיות מקורי בדרך. בתקופה כלשהי לאורך הקריירה הענפה שלו היה לסרט כזה מראה מקורי. התקופה ההיא, כמו הזעזוע בלראות לראשונה הומו מוכר סמים קשים, או את פיליפ סימור הופמן ומריסה טומיי בדוגיסטייל, חלפה כבר לפני כמה שנים (אם כי התחת של פיליפ סימור הופמן מזעזע בכל זמן). צריך להימנע מצפיה בסרטים, או בסדרות של HBO, מהעשור האחרון בכדי לקבל שוק מסקס לא מיסיונרי.
עם זאת, האשם האמיתי הוא התסריטאי קלי מסטרסון. כמו לפני אלפיים שנה באתונה, גם מסטרסון הלך על הפרדה חדה בין טרגדיה וקומדיה. הסרט קודר ונטול הומור, עד שלפעמים נדמה כאילו הדמויות עושות משהו ממש מטופש רק כדי לסבול. העלילה כל כך ממוקדת בהרס העצמי של הדמויות, עד שלא נשאר מקום ללמוד על אופיין, או על חייהן מחוץ לטרגדיה. יכול להיות שהאנק חובב אוריגמי, או שיש הסבר לכך שהגבות של אנדי משנות צבע בכל סצינה, אבל לעולם לא נדע.
כשבוחנים את העלילה נטו, נדמה שיש שם סיפור מתח בכלל לא רע, עם מספר טוויסטים קטנים והעמדת דמויות למשפט שדה בפני המצלמה. לצערי, בלא תוספות חיוניות כמו פיתוח דמויות ויצירת הזדהות עם לפחות אחת מהן, נותר רק שלד עלילתי שדוף שמנסה להרשים בעזרת עריכה קופצנית ועמודים 3-7 מרשימת הדברים שאמורים לזעזע, אפילו שכבר נכתשו לעפר מר.
רדידות
הסרט נפתח בסקס בוטה והדבר הראשון שעלה לי לראש שאולי נכנסתי בטעות לסרט כחול
אגב , אפילו בסרטים כחולים יש קצת עלילה לפני שהעניינים מתחממים ופה על ההתחלה סקס.
הסרט היה די רדוד ויבש , אבל לסרט היה מוסר-השכל שאם אתה לא יוצלח בחיים , לא חשוב מה שתעשה תמיד תהיה לא יוצלח , אפילו אם תבצע שוד
הניסוח של מאיר אריאל תמציתי יותר
להלן מוסר השכל: מי שנדפק פעם אחת כבר לא יכול להגמל מזה.
מצד שני
גם הג'וב הבריטי נפתח בסצינת סקס, והוא דווקא אחלה סרט שבעולם.
למה שפינגווין כתב, אני רק מוסיף שהסוף של הסרט בלתי סספינד לחלוטין.
השאלה האמיתית היא
האם סצינת הסקס הכ"כ בוטה הזאת, חשובה להתפתחות העלילה?
בנוסף על המגרעות שצוינו בביקורת
אני חייב להוסיף שהסרט גם נורא משעמם. כנראה בגלל שאין הזדהות עם הדמויות, מה שקורה על המסך נראה מאד תלוש ורחוק ממני.
נתחיל מזה
שהביקורת חשפה יותר מדי פרטים לגבי הסרט.
אבל לאור העובדה שהסרט גרר אותי לשיעמום שאפילו משחק דוקים לא יכול לגרום לי, זה לא כזה איכפת לי.
אני גם מאוד שמח שאתם מסכימים עם העובדה שהסרט די צולע, ולא נסחפים יחד עם כל מיני מבקרי קולנוע אמריקאים שמחשיבים את הסרט ליצירת מופת (פחחחח…) ומעמידים אותו בשורה אחת יחד עם ארץ קשוחה וזה ייגמר בדם. משום מה כולם התחילו שם לחשוב שאם מעורבים בסרט אחד נושאים של משפחה לא מתפקדת, קפיטליזם ואנשים שמתים אז זה סרט גדול.
מאוד התאכזבתי מהסרט במיוחד לאור הביקורות המהללות שגרמו לי לראות אותו.
דיעה אחרת
אני רואה שעד עכשיו הביקורת וכל התגובות לא אוהדות את הסרט. אני מחזיק בדיעה שונה מעט – הסרט סבבה.
ראיתי את הסרט עם אחי והתגובה שלו הייתה דומה לזו שאתם מתארים – שעמום מוחלט. אני דווקא די נהניתי. נכון שהיו הרבה יותר מדי חזרות בזמן כדי להראות עוד ועוד נקודות מבט, אבל אני אהבתי לראות את המשחק המרשים של רוב הדמויות בסרט וגם את היחסים הלא סטנדרטיים ביניהן (פירוט הוא ספוילר).
אם אתם אוהבים את פיליפ סימור הופמן ויש לכם סבלנות לסרטים שלא ממהרים לשום מקום, הייתי ממליץ לנסות.
נ.ב. משהו שהפינגווין השמיט בביקורת (בכוונה או לא) זה שבסרט מביאים את האמרה האירית בשינוי קל אך משמעותי – "מי ייתן ותבלה *שלושים דקות* בגן עדן לפני" וגו'. טאצ' נחמד בהתחשב באופי הדמויות בסרט.
למען האמת, אני מופתע מהתגובות
לאור הביקורות הנלהבות שהסרט זכה להן עד כה, הייתי בטוח שיאשימו אותי שמכיוון שמעולם לא תכננתי שוד, אני לא זכאי לכתוב על הסרט.
לא זכרתי מה הנוסח המדויק של האמרה בסרט. המקור שלה מדבר על ארבעים שנה, אז פשוט ציינתי שעליו הוא מבוסס.
לא הבנתי, אמסטפים תתרנים הם נאמנים או לא?
אמסטף נחשב כלב בעל אופי תוקפני
כלבים מסתמכים בעיקר על חוש הריח שלהם להתמצאות ולזיהוי אנשים/בעלי חיים. לא הייתי ממליץ על אמסטף תתרן (חסר חוש ריח) כחיית מחמד.
תודה! לא ידעתי שכלבים מסתמכים על הריח בזיהוי
מעניין אם ככה גם חתולים.
כן.
לא הייתי ממליץ על אמסטף כחיית מחמד, גם אם יש לו חוש ריח מצוין
אז אני אדבר קצת בזכות הסרט
או בזכות הבמאי, מכיוון שהתסריט של הסרט באמת קלישאתי, בעל מסר באנלי, רדוד, צפוי ובעל סוף לא אמין ולא שלם. אבל לדעתי הבמאי מצליח להוציא מן התסריט את המיטב – הסרט הוא לא רק קצבי, הוא גם מעביר תחושה של יאוש, של אומללות ושל חוסר ברירה. הדמויות מצילחות בכל זאת לעורר הזדהות מסוימת לצד החלחלה ממעשיהם (קרדיט גם לשחקנים) ויש גם אמירה על חוסר היכולת למצוא קירבה בעולם המודרני בו כל הערכים כבר איבדו את המשמעות. אני מודע לכך שמה שאני אומר נשמע כמו רצף של מילים חלולות, אבל בשורה התחתונה, עלי הסרט עבד, למרות חסרונותו הברורים.
מש''א לחלוטין
המשחק (בעיקר של פ"ס הופמן ושל פיני) והבימוי המאופק הם הדברים הטובים ביותר בסרט והופכים אותו לשווה צפייה לפחות.
התסריט החלש (גם ברמת המבנה המפורק וגם ברמת הדיאלוגים המביכים) מונע ממנו להיות באמת סרט מעולה.
בסך הכל, בדיוק בשביל סרטים כאלה המציאו את הציון 3 כוכבים.
בניגוד לדגים הגדולים
אני מאוד נהנתי. הסרט אולי איטי ?so fucking what
בעיקר תצוגת משחק מעולה של כל הארבעה, פ.ס.הופמן אלוף ואלברט פיני גדול מהחיים,
בקיצור סרט מר וטוב כמו כוס גינס.
"טכניקת המדיח המקולקל"
פשוט קורע
שאלה
פינגווין, האם אתה יכול להסביר: "כך מוצגים אותם ארועים דרך עיניה של דמות אחרת בכל פעם, וכאשר נגמרות הדמויות, מוצגים אותם ארועים דרך עיניה של דמות אחרת בכל פעם." ?
בשלב מסוים, נוצרת בסרט תחושה של לולאתיות
בעניין הספוילרים
אם היו בביקורת פחות פרטי עלילה ממה שיש עכשיו, תקציר העלילה היה משהו כמו "יש שני אחים ושוד." אין בביקורת אף פרט עלילה שלא ידוע אחרי רבע שעה של צפיה. בסרט של קרוב לשעתיים, קשה לגלות פחות ועדיין שמישהו יבין על מה הוא בכלל.
לאן התדרדרו שחקנים זוכי אוסקר
כל ההופעה של מריסה טומיי מסתכמת בעירום פרונטלי בלבד. לא שאני מתלונן חס וחלילה…
בסדר! בסדר! אני אלך לראות את הסרט! מספיק!
(, כמובן: אל תפסיקו)
אולי, כמו שג'ואי מ-'חברים' היה פעם Butt-double של אל פצ'ינו,
מריסה קיבלה בסרט הזה Boobs-Double לחלק מצילומי העירום שלה.
לא הייתי רציני ב-100%,
אבל תאורטית, אם בחלק מהמקרים החליטו להחליף אותה בכפילה, יכול להיות שזה לא בגלל בעיה של מריסה טומיי עם צילומי עירום אלא בגלל שהיא לא נראית טוב מזויות מסוימות.
השבוע ראיתי את הסרט
להוציא את פס הקול והצילום האסתטי, אין אספקט אחד טוב בסרט. כמעט איום ונורא. ולעולם, לא חשוב על כמה סרטים רעים סידני לומט אחראי, שחסד "12 המושבעים" תמיד יהיה נצור בליבי.