יום אחד יתאגדו עיתונאי הבידור מכל העולם, באיזו מאורה סודית מתחת להרי הרוקי, ויחליטו, כולם כאיש אחד: מהיום לא מקדישים יותר תשומת לב לגלובוס הזהב. לא למועמדים ולא לזוכים. לא כותרת ולא דיווח ולא תמונה. כלום. כאילו לא היה מעולם. באותו הרגע, חברי תא העיתונאים הזרים בהוליווד יפערו את פיהם בזעקה שלא תשמע – ויתפוגגו לאבק, ככל הנראה באפקט תלת-מימדי נחמד. כי בלי תשומת הלב, הם אינם ולא כלום.
עד שיבוא היום הזה, נאלץ מדי שנה לקרוא דיווחים על גלובוס הזהב. זאת למרות שכמו שכולם יודעים, זה פרס חסר כל משמעות שהיא. הוא מחולק על ידי קבוצה קטנה של אנשים שאין להם שום ידע או סמכות מיוחדת בקולנוע, אבל מאוד אוהבים את ג'וני דפ. הוא נחשב פעם למנבא של האוסקרים, אבל זה כבר מזמן לא נכון. ויש, מלבד האוסקר, לפחות עשרים טקסי פרסים משמעותיים יותר ממנו, שמוענקים על ידי גופים משמעותיים יותר.
רוצים הוכחה? קיבלתם. רק תסתכלו על רשימת המועמדים לפרס שפורסמו היום.
בקטוגרית המיוזיקל או הקומדיה הטובים ביותר מועמדים: "הילדים בסדר", "אליס בארץ הפלאות", "בורלסק", "RED" ו"התייר". אני מודה, לא ראיתי את "התייר", אבל הרבה אנשים אחרים כן ראו. ציון העגבניות שלו הוא 20%. זה, במילים פשוטות, סרט שנחשב למאוד גרוע . אבל עזבו, נגיד שזה עניין של טעם. מה עם הגדרת הקטגוריה? ב-IMDb, "התייר" מקוטלג כ"מותחן, אקשן, דרמה". זו לא קומדיה. גם לא מיוזיקל. גם "אליס בארץ הפלאות" הוא לא קומדיה או מיוזיקל, והוא (וכאן אני כבר מדבר מניסיון אישי) סרט מחורבן. "בורלסק", שנראה כמו "שיקגו" לעניים, קיבל ציון עגבניות של 37%. על "RED" אני לא אומר כלום, כי הוא באמת סרט נחמד ואפשר להגדיר אותו כקומדיה, למרות שזה לא סוג הסרטים שהייתי מצפה לראות בטקס פרסים. אפילו "הילדים בסדר", הזוכה הכמעט ודאי, הוא קומדיה רק בקושי.
בקטגורית השחקן הטוב ביותר במיוזיקל או בקומדיה מועמדים בין השאר ג'וני דפ על "אליס בארץ הפלאות" וג'וני דפ על "התייר". שוב. בחייכם. עם כל הכבוד לג'וני דפ, באמת אי אפשר היה למצוא אפילו שחקן אחד ראוי מכל השנה, שהייתם חייבים להעניק לו מועמדות על שני תפקידים שונים, שניהם בסרטים גרועים שאינם קומדיות או מיוזיקלס?
איך אפשר לקחת ברצינות פרס שאלה המועמדים בו? ברור שגם האוסקר עושה שטויות ולפעמים החלוקה לקטגוריות מוזרה, אבל אני בטוח שאפילו האקדמיה היתה מצליחה למצוא חמש קומדיות טובות שיצאו השנה. רשימת המועמדים של הגלובוס נראית כמו רשימה שערכו אנשים שלא ראו שום סרט השנה. בשאר הקטגוריות, אגב, המועמדים צפויים ונחשבים לראויים. המועמדים בקטגורית הדרמה הטובה ביותר הם "התחלה", "הלוחם", "נאום המלך", "ברבור שחור" ו"הרשת החברתית". אלה הם גם, פחות או יותר, חמשת המתחרים העיקריים על האוסקר השנה, וככל הנראה מועמדים ראויים אחד אחד. רק אל תשלו את עצמכם שהזוכה בגלובוס מבינהם מעיד במידה כלשהי על הזוכה העתידי באוסקר. הוא לא, הוא בסך הכל הבחירה של קבוצה של כמה עשרות אנשים עם טעם לא משהו. אז אולי באמת אפשר כבר להתעלם מהפרס הזה?
רשימת המועמדים המלאה, למעוניינים.
למה שלא נפסיק לשים לב לאוסקר גם כן?
הוא גם ככה מנוהל על ידי זקנים שמרנים ואידיוטים, אז מה ההבדל הגדול?
במובן מסוים גולובוס הזהב טובים יותר. הם לפחות נותנים סוג של כבוד לקומדיות…
אפילו אם האוסקר היה מנוהל רק על ידי אידיוטים,
אפילו אם לא הייתי מסכים עם אף פרס שהם מחלקים, עדיין הוא הפרס הקולנועי המשפיע בעולם, ומוענק על ידי גוף של אלפי קולנוענים, ולכן הוא חשוב ואי אפשר להתעלם ממנו. לקטר אפשר, להתעלם לא.
גלובוס הזהב הוא פרס בלי משמעות. הוא לא "חשוב" בשום מובן מקובל של המילה. שמים לב אליו רק כי הוא, משום מה, מפורסם יותר מפרסים אחרים – כלומר, שמים לב אליו כי שמים לב אליו.
ולאוסקר לא נכון להגיד ש"שמים לב אליו כי שמים לב אליו"?
החשיבות שלו באה מאיזה מקור אובייקטיבי, שלא תלוי בכך שהפרס ידוע ונחשב? לכל היותר אפשר להגיד ששופטי האוסקר ראויים יותר לעשות את הבחירה.
התייר הוא כן קומי במובן מסויים.
הוא מצחיק בכוונה, או לפחות מנסה להצחיק. ואת זה הוא עושה הרבה יותר טוב מאשר למתוח או "לאקשן".
טוב, הסתמכתי כאן על הטריילרים ועל ההגדרה של ימד"ב
שבדרך כלל די נדיב בז'אנרים. לא צריך הרבה בדיחות לדקה כדי להוסיף את הסיווג "קומדיה" לסרט בימד"ב, ובכל זאת הוא מסווג תחת שלושה ז'אנרים אחרים.
אני לא מבין את הטענות
הסרטים המועמדים בקטגוריה הקומית, אכן הופכים את הקטגוריה לקומית.
אוף טופיק - טריילר ל'מהיר ועצבני 5'
http://www.traileraddict.com/trailer/fast-five/trailer
מרדפים ופיצוצים – צ'ק
וין דיזל ודה רוק בכסאח – צ'ק
גל גדות בביקיני – צ'ק
עלילה…. אמ…. לא ממש צ'ק
אולי הוא מקבל תשומת לב,
כי הוא מאחד את פרסי הטלויזיה והקולנוע?
ג'ון פאברו לא יביים את איירון מן 3..
חבל..
נכון לעכשיו..
כרגע עוד אין תסריט בכלל.
הילדים בסדר
הוא קומדיה בדיוק כמו ש"אבודים בטוקיו" ו"דרכים צדדיות" קומדיות. זאת אומרת שהוא בעיקר דרמה, אבל יש בו כמה רגעים משעשעים שמאפשרים למקום אותו בקטגוריה הקלה יותר (איפה "צעצוע של סיפור 3", אם כבר מקטרים?). למה קלה יותר? כי רוב הפרסים, לרבות האוסקר, ילכו בדרך כלל לסרטים "רציניים" ולא לקומדיות או סרטי אקשן. הפיצול (המגוחך בפני עצמו) בין ז'אנרים מאפשר להעניק שני פרסים לסרט הטוב ביותר וכך להגדיל את הסיכוי לקלוע לתוצאה של טקסים אחרים.
אני באמת לא מייחס חשיבות לגלובוס הזהב, חוץ מהדחיפה שהוא נותן ליחסי הציבור של המועמדים. דחיפה שלצערי, יש לה משמעות גם בטקסים החשובים יותר, אלה של הגילדות, בהם חלק מהמצביעים הם באמת חברי אקדמיה שמצביעים לאוסקר.
הוא סרט ממש ממש מצחיק, מה שלא הייתי אומר על "אבד בתרגום" (חייבים להשתמש בתרגום של המפיצים?).
להיטפל לגלובוס הזהב זה לא חוכמה, או כמו שאומרים בחצר בית הספר, להיות חכם על קטנים. האוסקר הוא הבעיה – טקס טרחני ומיותר שזוכה לחשיבות בגלל שהוא זוכה לחשיבות, ומעניק באופן עקבי פרסים לסרטים ולאנשים הלא נכונים.
מבחינתי
יש שני הבדלים מהותיים בין האוסקר לגלובוס הזהב:
1. האוסקר כן משנה למישהו. אפשר לומר שזה רק עניין של יחסי ציבור וחלק גדול מהבחירות של האקדמיה לא עומדות במבחן הזמן, אבל אי אפשר להתווכח עם היוקרה שיש בפרס. מה גם שהאוסקר מעניין אותי מבחינת איך שהוא משקף את רוח התקופה ואת השינויים במיינסטרים לאורך הזמן, דבר שאף טקס אחר לא עושה כי לאף טקס אחר אין כזו במה גדולה. כל עוד מספיק אכפת לאנשים מהאוסקר כדי להתמרמר על מי שזוכה ולא זוכה, כנראה שהוא רלוונטי.
2. האוסקר הוא טקס מבדר. תקציבי הענק והחשיפה הכלל עולמית מביאים לטקס שמות גדולים ומעניינים, לצד כותבי בדיחות מהשורה הראשונה והפקה מושקעת וגרנדיוזית כפי שהוליווד אוהבת. השנתיים האחרונות היו חלשות יחסית, אבל המרוץ לרייטינג מביא איתו שינויים גם בגישה להפקת הטקס. גלובוס הזהב הוא טקס משעמם ומונוטוני שכל הבידור האמיתי שבו מרוכז בשניים-שלושה נאומי זכיה משעשעים.
בנוגע למעומדות הכפולה של ג'וני דפ, זה לא מפתיע
כתבת בעצמך בתחילת המאמר: 'הוא מחולק על ידי קבוצה קטנה של אנשים שאין להם שום ידע או סמכות מיוחדת בקולנוע, אבל מאוד אוהבים את ג'וני דפ'.
מייחסים לגלובוס חשיבות משום שהוא משודר ב-NBC
חוץ מהגלובוס, אף טקס לא-אקדמי (אוסקר ואמי) של קולנוע וטלוויזיה משודר ברשת ארצית. וגם פעם הוא נחשב מגניב כי "תיקים באפלה", 24 ושאר סדרות ושחקנים/ות זכו בפרס בעוד שהאמי לא היה נותן להם מועמדות.
אני אהיה הראשון לגנות את גלובוס הזהב -
טקס פרסים שטוען ש"אליס בארץ הפלאות" הוא סרט השנה לא יכול להיות עדות לכלום. אבל מצד שני, צריך לתת להם חיבוק, לחיצת יד, שתי נשיקות בלחי ואחת על המצח על המועמדות שלהם לאמה סטון על באה בקלות. לא דבר של מה בכך, וחבל – אמה סטון משחקת מעולה שם. כן, גלובוס הזהב פישלו במיוחד השנה, אבל עדיין – שאפו.
בעניין אליס
יש בעצם סיבה להימנעות מקישור לדף הסרט של הסרט (גם כאן וגם ב"חזרנו")? כי לאתר את דף הסרט באופן עצמאי אני לא מצליח כרגע…
פשוט שדף הסרט שלו (עדיין) לא קיים. זה יתוקן במהרה.
(ל"ת)