דו"ח קופות שבורות – 16.2.2009

אם נמאס לכם מריבוטים ורימייקים, אם אתם מאמינים שהוליווד צריכה להפסיק למחזר זבל ולהתחיל לעשות משהו מקורי לשם שינוי, יום שישי ה-13 הזה לא היה יום המזל שלכם.

עוד רימייק לסרט אימה משנות השמונים יצא בארה"ב השבוע, אירוע שגרתי מאוד, בעיקר בחורף. מה שפחות שגרתי הוא הסכום שהוא השיג: בעוד בתקופה האחרונה סרטי אימה נחשבים למצליחים אם השיגו 20 מיליון דולר בסופ"ש הראשון שלהם, 'יום שישי ה-13' הביא 40.7 מיליון. זה הרבה מכמה בחינות: זאת הפתיחה הכי גדולה ever לרימייק אימה, ואחת הפתיחות הכי גדולות אי פעם לסרטי אימה בכלל. עם כאלה נתונים, מה הפלא שתעשיית הרימייקים והריבוטים פורחת.

קשה למצוא סיבה לכך שהסרט הזה הצליח יותר מסרטי אימה אחרים, מלבד השם. זה בטח לא איכות הסרט, שנחשב לגרוע, אבל מה חדש: אף אחד מסרטי 'יום שישי ה-13' מעולם לא נחשב לאיכותי, אפילו כשהסדרה היתה צעירה. 'יום שישי ה-13', בכיכובו של הזומבי/רוצח/מוטנט ג'ייסון וורהיז, היא אחת מסדרות האימה האייקוניות של שנות השמונים, שנמצאות כולן בשלב כלשהו של התקמבקות (הרימייק ל'ליל המסכות' יצא ב-2007; הרימייק ל'סיוט ברחוב אלם' בדרך). הסדרה התחילה ב-1980 עם סרט שכבר אז נחשב לחיקוי חיוור של 'ליל המסכות', ומאז פשוט לא הפסיקה, כשהסרטים הופכים בהדרגה ליותר טפשיים ופחות מצליחים. הסרט הרביעי בסדרה נקרא 'The Final Chapter'. זה היה שקר – סדרת 'יום שישי ה-13' המשיכה. ב-1993 יצא הסרט התשיעי בסדרה, שנקרא 'Jason Goes to Hell: The Final Friday'. עוד שקר. גם זה לא היה הפרק האחרון. ב-2001 נעשה ניסיון מוזר לחדש את הסדרה באמצעות הטסת ג'ייסון לחלל, 'ג'ייסון X'. הסרט היה כשלון מסחרי (הכנסות של 12 מיליון דולר בארה"ב), אבל שוב, בדיוק כמו ג'ייסון עצמו, הסדרה הזאת פשוט מסרבת למות, ולא משנה כמה פעמים הורגים אותה. כשכלו כל הקיצים, עשו לה את מה שעושים היום לסדרות: ריבוט. מחיקה מוחלטת של כל מה שהיה קודם והתחלה מחדש. וזה עבד. בשלושת הימים הראשונים, הרימייק הכניס יותר משכל אחד מסרטי הסדרה הכניס לאורך כל תקופת הפצתו (מלבד החצי-המשך 'פרדי נגד ג'ייסון').

כתוצאה של קונספירציה בין מפיקים הוליוודיים לבין לוח השנה, פברואר הוא החודש היחיד שבו מספר הימים מתחלק ב-7. מבחינה מעשית זה אומר שבעוד חודש יהיה לנו שוב יום שישי ה-13, ובתאריך הולם זה מתכוונים להפיץ את הסרט בארץ.

עוד משמעות של ההצלחה של 'יום שישי ה-13' היא שהבאמפ ממשיך. הכנסות הקולנועים בסוף השבוע הזה היו גדולות הרבה יותר מאשר בסופ"ש המקביל בשנה שעברה, או בכל שנה אחרת, בעצם, ורק כדי לא לשעמם את קוראי הדו"חקו אני לא אמשיך להשתאות מהתופעה הזאת. לא רק שהסרטים החדשים מצליחים יותר מהצפוי, גם הסרטים הישנים יורדים לאט מאוד. גם השבוע התופעה הזאת המשיכה, אבל הפעם לפחות היה לכך תירוץ -החג הכפול, ואלנטיין ו"יום הנשיאים", האריך את סוף השבוע. ואלנטיין אמור להיות שעתם היפה של הסרטים הרומנטיים, אבל דווקא 'הוא פשוט לא בקטע שלך' – המקום הראשון של השבוע שעבר – דעך מהר יחסית: הוא ירד למקום השני עם 19.6 מיליון דולר, ירידה של כ-30%. במצב עניינים נורמלי הייתי אומר שזאת ירידה מאוד קטנה, אבל בתור הזהב התמוה הזה זאת אחת משתי הירידות הכי גדולות בעשיריה. 'חטופה', שבמקום השלישי, איבד רק 8%, הכניס עוד כמעט 20 מיליון דולר, ואפשר כבר לצרף אותו ל'גראן טורינו' ו'פול בלארט' ברשימת הלהיטים הגדולים המפתיעים של החורף הזה: הוא הכניס כבר 78 מיליון דולר, ונמצא בדרך הבטוחה ל-100 מיליון. פול בלארט, אם כבר הזכרנו אותו, חצה את הקו הזה השבוע, אחרי שהכנסותיו עלו (עלו. ההיפך מ"ירדו") באחוז אחד. אותו הדבר קרה ל'נער החידות ממומביי', קצת לפני האוסקר שאף אחד כבר לא מנסה להעמיד פנים כאילו יש סיכוי שהוא לא יקבל, וגם הוא יגיע ל-100 מיליון, אם לא עד האוסקר אז טיפה אחריו. גם 'קורליין' בנהנים, עם ירידה קטנטנה (12%). המשך קיומו של אולפן האנימציה "לייקה" של הנרי סליק היה תלוי בהצלחת הסרט הזה, עניין לא מובן מאליו – אבל כיוון שבתוך שבועיים הסרט כיסה את תקציב 35 מיליון הדולר שלו, לפחות מהבחינה הזאת אפשר לנשום לרווחה.

כדי שלא ייווצר הרושם שכבר לא צריך להתאמץ כדי להצליח בימי מיתון אלה, שני סרטים נוספים שיצאו השבוע הגיעו להישגים ככה-ככה. 'וידויים של שופהוליק', קומדיה על מכורה לקניות שמקבלת עבודה כעיתונאית פיננסית המעודדת צרכנות אחראית, היא התפקיד הראשי הראשון של איילה פישר, מי שהופיעה ב'לדפוק חתונה' ובחיים בתפקיד החברה של סשה ברון כהן. הרעיון היה כנראה לשחזר את הצלחת 'סקס והעיר הגדולה', לא במובן של "זיוני שכל על יחסים במשך שעתיים" – את הנישה הזאת 'הוא פשוט לא בקטע שלך' כבר כיסה – אלא במובן של לראות בחורות עושות קניות. הסרט קיבל ביקורות גרועות ו-15 מיליון דולר.

עוד למטה מזה, במקום השמיני בלבד, נמצא 'The International', או בעברית 'הבנק' (וביחד זה 'הבנק הבינלאומי', והרבה פוטנציאל לפרסומות סמויות). את הסרט ביים טום טיקוור, מאכזב סדרתי – פעם, אחרי שהוא ביים את 'ראן לולה ראן', כללו אותו בנשימה אחת עם במאים צעירים ומבטיחים כמו דייויד פינצ'ר ודני בויל. עכשיו בויל ופינצ'ר מועמדים לאוסקר, וטיקוור עושה סרטים על בנקים. קלייב אוון ונעמי וואטס מהווים אמנם נוכחות נעימה בכל סרט, אבל הטריילרים לא הצליחו להעביר מסר מעבר ל"עוד סרט אקשן", וגם תקציר העלילה ("סוכן אינטרפול מנסה לחשוף את מעורבותו של מוסד פיננסי גדול ברשת סחר בנשק") לא ממש מגרה את הסקרנות. הסרט נשאר המוצא של מי שראו כבר את 'חטופה', והכניס פחות מ-11 מיליון דולר.

בשבוע הבא: סרט חדש של טיילר פרי, כלומר עוד סרט מצליח שאין לנו שום עניין בו, וקומדית הצ'ירלידינג 'Fired Up'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Friday the 13th – 40.7 (40.7)
2. He's Just Not That Into You – 19.6 (55.1)
3. Taken – 19.0 (77.7)
4. Confessions of a Shopaholic – 15.1 (15.1)
5. Coraline – 14.8 (35.0)
6. Paul Blart: Mall Cop – 11.0 (109.8)
7. The international – 9.3 (9.3)
8. The Pink Panther 2 – 8.5 (21.8)
9. Slumdog Millionaire – 7.3 (86.7)
10. Push – 6.9 (19.3)