לא ברור איך זה קרה, אבל פסטיבל קולנוע דרום בשדרות מוכת הקסאם (1-5 ביוני) הפך פתאום לפסטיבל החשוב בארץ, עם בכורות לשלושה מהסרטים הישראליים עטופי הבאז של השנה: 'ולס עם באשיר', 'שבעה' ו'איים אבודים'. |
19.05.2008
|
יומית
לא ברור איך זה קרה, אבל פסטיבל קולנוע דרום בשדרות מוכת הקסאם (1-5 ביוני) הפך פתאום לפסטיבל החשוב בארץ, עם בכורות לשלושה מהסרטים הישראליים עטופי הבאז של השנה: 'ולס עם באשיר', 'שבעה' ו'איים אבודים'.
לא ברור איך זה קרה, אבל פסטיבל קולנוע דרום בשדרות מוכת הקסאם (1-5 ביוני) הפך פתאום לפסטיבל החשוב בארץ, עם בכורות לשלושה מהסרטים הישראליים עטופי הבאז של השנה: 'ולס עם באשיר', 'שבעה' ו'איים אבודים'.
צחקו על הפסטיבל אתמול אצל שליין
ורציתי באמת לשאול מה בדיוק יהיה בו. אז תודה על הפרטים.
מי ידע שיש מקום כזה סינמטק שדרות. כל הכבוד.
הפסטיבל קיים כבר שבע שנים
אבל עד היום הוא היה, איך לומר בנימוס, קצת זניח. השנה, עם רצף הבכורות הזה, לא רק שהקיום שלו מוצדק – לא בטוח שבכלל נשאר משהו, מבחינת סרטים ישראליים, לפסטיבל ירושלים.
צחקו על הפסטיבל אתמול אצל שליין
בתור מנוי שלו בשנתיים האחרונות (טוב, שנה וחצי. חצי שנה למניאק) זה בית קולנוע קטן ובכלל לא רע. והפסטיבל גם מוצלח, במיוחד השנה.
רציתי גם ככה לראות את "ואלס עם הד"ר-מחלל-עמוק-9", ועכשיו הפרימרייה במרחק הליכה.
בקריאה ראשונית של היומית
חשבתי שכתוב "בעיר מוכת הקסאם (1-5 ביום)".
מורבידי.
אני מוחה!
הפסטיבל החשוב ביותר בארץ יתקיים באותו זמן בסינמטק ת"א ובאוניברסיטה – פסטיבל הבינ"ל ה-12 לסרטי סטודנטים בת"א.
וזה לא קשור לעובדה שאני חלק מצוות ההפקה…
משהו לא הגיוני בקישור
בכותרת נאמר על שלוש בכורות (שלושת הסרטים שציינתם), אבל בהמשך הכתבה מופיעה הפסקה הבאה:
"סרטים ישראליים נוספים שיוקרנו בבכורה בפסטיבל, בנוכחות יוצריהם: 'זיטרה' של ג'אד נאמן, 'הזדמנות לשינוי' של אריאל כהן, 'הניצול שלי' של איציק לרנר, 'טיול בעיראק' של צור שיזף ו'נימפות בערפל' של יורם זקס".
גם על הסרטים האלה נאמר שהם יוקרנו "בבכורה", ומכאן שיש שמונה בכורות, לא?
אלה בכורות,
אבל לא מדובר בסרטים אפופי באזז כמו השלושה שמצויינים ביומית (שניים מהם מוצגים בפסטיבל קאן).
סרטו של נאמן אינו בכורה
מתוך סקרנות, יש פה מישהו שהידיעה עשתה לו חשק?
ואני לא מתכוון כי זה רחוק, כי זה בשדרות.
כי מבחינתי הידיעה ריקה מכל תוכן ועניין לציבור, ועורך* בעל שיקול דעת ויכולת מינימלית של קריאה בין השורות היה מגיב בחרחור לשמע ההצעה להקדיש לפסטיבל אייטמון ולו רק בגלל שאין לפסטיבל רצון/יכולת לעמוד בהבטחתם.
הידיעה חסרת עניין לציבור (כשם שהיא הייתה כזאת אשתקד:
כתבה מספר 3904 כיוון שאנשי הפסטיבל מנפנפים בכך שיש באמתחתם את ה-סרטים כשבעצם לאיש הממוצע אין כל אפשרות לצפות באחד משלושת המהוללים כי הקרנות שלושת הסרטים הם בגדר "אירוע למוזמנים בלבד", כלשון תוכניית הפסטיבל כפי שמופיעה באתר. אני לא ממש יודע מי ומי ינכחו בדיוק באותם הקרנות, אבל מבין שאין לאדם הממוצע, שקרא על *זה* משהו איפשהוא, סיכוי להיות באחת מבין שלוש הבכורות, ואם הבנתי נכון הכניסה לפסטיבל היא חינם, מה שרק הופך את העניין ליותר תמוה.
דווקא מאוד ברור למה "שלושת הסרטים עטופי הבאזז של השנה" החליטו לנדוד דווקא לשדרות ולהציג שם את סרטם בהקרנת בכורה פסטיבלית- כי הם מ-פ-ח-ד-י-ם.
הם מפחדים מתחרות, הם מפחדים שאחד מ-21 הסרטים האחרים, האלמוניים יותר, יעקוף אותם בסיבוב, יקטוף את פרס וולג'ין (כי הרי, לרוב, זוכה פרס וולג'ין הוא הפייבוריט לאופיר) ויגמד אותם על סף ההכרזה על המועמדים הסופיים לאופיר. הם מפחדים אז הם בוחרים בדרך הבטוחה והנוחה של פסטיבל מלטף שלא יכול להוות איום (ע"ע 'על העיוורון' בקאן), כי גם מסגרת תחרותית אין בו למיטב הבנתי, ואיזה עניין יש בפסטיבל בלי תחרות?
אבל כמה נוח שאין ממש צורך לתרץ את הפחדנות, כי "זאת סולדריות, שדרות, יו נואו, טילים וזה", ופסטיבל שדרות מנצל את ה"סולידריות" בכדי לעשות בפסטיבל ירושלים כמעשה מכבי ת"א (סל) בהפועל ירושלים ושאר הליגה, במובן של "היי, תראו יש לנו את הכלים הכי הכי, אבל זין בעין ניתן לציבור ליהנות מהם, אנחנו מעדיפים לשמור אותם בספסל מאשר להכניס למשחק/תחרות"
*ב-"עורך בעל שיקול…" אין בהכרח הכוונה לעורכי אתר זה, הם הרי לינקקו לוואלה, למרות שגם אותם, סביר להניח, היחצנית הבלתי נלאית של הפסטיבל טרחה לעדכן ב"חדשות".
לי זה לא עשה חשק
אבל אני באמת לא דוגמה לכלום: אני לא בדיוק אוהבת פסטיבלים, לא ממש מתה על סרטים ישראלים ולשדרות אני אף פעם לא נוסעת כי אני פחדנית.
מתוך סקרנות, יש פה מישהו שהידיעה עשתה לו חשק?
מבלי להיכנס לקווים אישיים, וקשה מאוד לא להיכנס לקווים אישיים בעקבות ההודעה הזו – אתה באמת ובתמים מאמין שמישהו מיוצרי הסרטים מקרין את סרטו בשדרות *בגלל* שהוא מפחד? זה נשמע לך הגיוני באיזושהי צורה ששני סרטים שמוקרנים בקאן מפחדים להפסיד בוולג'ין?! ובגלל זה הם *בורחים* להקרנה בשדרות?
גם שלומי אלקבץ וגם ארי פולמן היו (או עדיין) מורים מצויינים במכללת ספיר, ותאמין לי שהם יותר משמחים להקרין את סרטיהם בפסטיבל קולנוע דרום, שבאמת מהווה אלטרנטיבה חשובה לפסטיבלים הבורגניים, העבשים והשבעים שיש בארץ. ואגב, זו שאלה חשובה מאוד "איזה עניין יש בפסטיבל בלי תחרות?", וחבל מאוד ששאר הפסטיבלים לא לומדים (בנושא הזה) מפסטיבל דרום ויוצרים תוכניות כל כך לא מגובשות או מעניינות.
חוץ מזה, לסרט "שבעה" תהיה הקרנה לקהל הרחב מיד אחרי ההקרנה הסגורה. אבל נניח שלא היתה, זה באמת מצדיק לטענתך לא לפרסם את הידיעה שהסרט מוקרן שם? האם כעסת גם כשפרסמו בפסטיבל חיפה לדוגמה מהם סרטי הפתיחה והנעילה – שהם נעולים באותה מידה?
או שאתה באמת באמת מאמין שכל הפסטיבל הזה הוא גימיק אחד גדול, ובמקרה כזה, קשה לי לתפוס ציניות כל כך לא קשורה למציאות.
אגב, אני כותב את זה כסטודנט – בוגר מכללת ספיר, שהשנה אני גם מציג סרט בו הייתי הצלם בתחרות הסטודנטים. מתוך דעות ומחשבות משונות כמו בהודעה הנ"ל הרבה אנשים לצערי לא שוקלים אפילו ללכת.
לכן, אם מישהו כן רוצה ללכת להרבה סרטים מעניינים בחינם ולחוויה מאוד שונה (והידיעה כן עשתה לו חשק), שדרות היא כולה נסיעה של 50 דקות מת"א.
אני לא חושב שמפחדים היא בהכרח ההגדרה המתאימה ביותר
אבל אני חושב שיש משהו מאוד מעצבן בבחירה המאוד נוחה שהם עשו, כי ההחלטה להקרין את סרטיהם בפסטיבל *שדרות* ולא בפסטיבל ירושלים יש בה רווח כפול, גם הימנעות מתחרות וגם טפיחה על השכם לאות ה"סולידריות" שהם גילו.
כן, אני חושב שנכון לעכשיו פסטיבל *שדרות*, בחסות הקסאם, הוא לא יותר מגימיק, ממש כמו "יום טוב" ונמוכים הסיכויים שביום מן הימים הוא יהפוך למקבילה הקולנועית של פסטיבל ראש פינה ויותר ממעניין אותי לראות לאיזה יחס יזכה הפסטיבל מצד היוצרים, אלה ואחרים, בשנים נטולות קסאם.
העובדה שחוץ מ'נימפות בערפל' אין בפסטיבל עוד סרט מרשימת 24 המועמדים לאופיר יש בה משהו חשוד שגורם לי לחשוב שהייתה יד מכוונת מלמעלה שהורתה דווקא לאותם שלושה סרטים מדוברים לנדוד דרומה.
אתה לא חושב שיש משהו מטעה בלהתרברב בפני הקהל באותם שלושה סרטים מדוברים כשבעצם הקהל שבא בגלל שהבטיחו לו ש-X, Y ו-Z יוקרנו שם מקבל מוצר פחות מוכר משציפה לו, גם אם לא בהכרח פחות איכותי?
אין לי שום דבר אישי נגד הפסטיבל הדרומי וגם לא ניסיתי לפגוע או לעצבן, פשוט יש משהו מאוד מעצבן ומרתיח בזה שמשום מקום בא פסטיבל קטן ובחסות הקסאם מנכס לעצמו את כל התותחים הכבדים ומוציא לך את החשק לעקוב אחרי פסטיבל ירושלים ופרס וולג'ין.
______________________________
כחובב קולנוע ישראלי איכותי, אני מאחל לך, בלב שלם, בהצלחה עם הסרט.
ואם שדרות לוקחים את תשומת הלב ''בזכות הקסאם''.-
מה הבעיה עם זה? בשדרות יש פסטיבל קטן ושולי. והנה, נפלה בחלקם ההזדמנות להפוך לפסטיבל פחות קטן ופחות שולי. למה ציפית, שהם לא ינצלו אותה, רק כדי לא לפגוע בהיררכיה שמחייבת את פסטיבל ירושלים להיות הגדול והחשוב ביותר?
אני בטוח שכל תושבי שדרות העדיפו את המצב הקודם, עיר שאיש במרכז לא זוכר את קיומה, על פני עיר שהיא שם נרדף להפצצה. אף אחד לא נהנה מזה. אבל לא הכל רע: הנה, הם הצליחו לנצל את המצב (האיום) כדי להביא לעיר גם משהו חיובי. כל הכבוד ובהצלחה להם. הדבר האחרון שצריך להטריד אותם הוא האם פסטיבל ירושלים נפגע מזה (ואני לא חושב שזה המצב: 'באשיר' ו'איים' תוכננו ממילא לצאת לאקרנים לפני פסטיבל ירושלים).
מה שאותי באמת הלהיב
שלא רק מדובר בסרטים מעוררי עניין גבוה, אלא שמדובר בהקרנות חינם.
אלא שאז כתוב שאותן ההקרנות המדוברות מיועדות למוזמנים בלבד.
למה לעשות דווקא, אני שואל?