זאת אולי הכרזה נמהרת, ובכל זאת נראה שאפשר לפסוק בקלות: הטריילר של 'ולס עם באשיר', הדוקומנטרי המצויר של ארי פולמן שיוצג בבכורה בקאן מחר, הוא הטריילר הכי מרשים שנעשה אי פעם לסרט ישראלי. |
14.05.2008
|
יומית
זאת אולי הכרזה נמהרת, ובכל זאת נראה שאפשר לפסוק בקלות: הטריילר של 'ולס עם באשיר', הדוקומנטרי המצויר של ארי פולמן שיוצג בבכורה בקאן מחר, הוא הטריילר הכי מרשים שנעשה אי פעם לסרט ישראלי.
זאת אולי הכרזה נמהרת, ובכל זאת נראה שאפשר לפסוק בקלות: הטריילר של 'ולס עם באשיר', הדוקומנטרי המצויר של ארי פולמן שיוצג בבכורה בקאן מחר, הוא הטריילר הכי מרשים שנעשה אי פעם לסרט ישראלי.
אה, ולא ''בעוד כמה ימים'': הבכורה מחר.
הבכורה בארץ, למתעצלים להיכנס לאתר, ב-5 ביוני, והקרנות מסחריות שבוע לאחר מכן.
מסכים לחלוטין
אבל, מה ז"א דוקומנטרי מצוייר? כלומר, זה מוקומנטרי? או ששילב בתוך הסרט המצוייר פשוט כמה ראיונות אמיתיים שעברו עיבוד לציור? לא הבנתי בדיוק…
גם אני לא.
אבל ככה הסרט מגדיר את עצמו. נצטרך לחכות לראות מה זה אומר בדיוק.
היו כבר כמה סרטי "דוקומנטרי מצויר", וכמובן אפשר להגדיר אותם ככה רק אם משתמשים בפרשנות רחבה למילה 'דוקטומנטרי'. הדבר הכי ראוי לתואר הזה היה 'ראיין', שהתבסס כולו על קטעי ראיון אמיתיים ש"הומחזו" באנימציה.
גם אני לא.
בטקס פרסי אופיר הוא מתחרה בתור סרט עלילתי. מוזר.
לא ממש מוזר
עקרונית, הסרט ערוך באופן כמו-תעודי: בלי עלילה נרטיבית, עם קריינות של מרואיין/במאי הסרט והאנימציה מתארת דברים שהיו, רק באופן מוקצן.
עם זאת, להוציא את הראיונות, הסרט עשוי קטעים מבויימים שנוצרו ע"פ תסריט מוכן. בהעדר קטגוריית ביניים, "ואלס עם באשיר" יכול להתפרש הן כתעודי והן כעלילתי. מכיוון שהאקדמיה הישראלית נוטה לשמרנות, הוא לא נתפס כתעוד ישיר של המציאות ועל כן, מוגדר כעלילתי.
אם הבנתי נכון מהאתר (המצוין) של הסרט,
אזי הסרט צולם, אחר-כך חלק ניכר ממנו צולם מחדש באולפן (בעיקר בגלל ענייני סאונד), ואחר-כך ציירו על בסיס הוידאו. מרבית המופיעים בסרט אינם שחקנים, אלא המרואיינים.
קטעי הפלשבקים, לעומת זאת, מבוימים ויש בהם שחקנים, אבל אין לי מושג מה יהיה חלקם בסרט (בטריילר, יש להם חלק ניכר והם יפים להפליא).
אם הבנתי נכון מהאתר (המצוין) של הסרט,
זה לא רוטוסקופינג! לא היה צילום לפני הציור. מדובר באנימציה שנעשתה על בסיס איורים של דוד פולונסקי והוזזו בפלאש. אנימציה אמיתית בלי דרכי קיצור.
לא בדיוק:
בקיצור, היה סרט מצולם לפני שהיה סרט מצויר, אבל אין ביניהם קשר טכנולוגי: אחרי שהיה סרט מצולם, חזרו להתחלה וציירו את הכל לפי איורים (בעיקר) של פולונסקי.
מסכים לחלוטין
מה לא ברור בתיעודי אנימטיבי? האירועים אמיתיים. הסיפור אמיתי ובכך הוא "תיעודי"- עוסק במציאות. בניגוד ל"עלילתי". אבל הוא עובד לאנימציה.
ד"א זה לא ז'אנר חדש: יש את ריאן על האנימטור ריאן לרקין, סרט אנימציה תיעודי שזכה באוסקר ויש את son and moon השינוי במקור, שגם הוא תיעודי אוטוביוגרפי.
זה לגמרי לא נכון
לפי ההגדרה הזאת, כל סרט "מבוסס על סיפור אמיתי" הוא תיעודי. 'The Son and the Moon' הוא אוטביוגרפי, אבל אין בו שום דבר תעודי: הוא מתוסרט, מונפש, והאנשים שמספקים את הקולות הם שחקנים. כדי להיות סרט תעודי סרט צריך להראות (או להשמיע) את המציאות, לא רק לעסוק בה.
זה לגמרי לא נכון
ברמת העיקרון אתה צודק. זה סרט שאינו מתעד אלא נותן עדות וממחיש או ממחיז אותה. אבל יש פה אלמנט נוסף וזה השפה של סרט תיעודי, וברמה הזו זה סרט תיעודי. לדעתי הוא יותר תיעודי מסרט שמראיין אנשים אמיתיים שמשקרים כמו ב"ג'נין ג'נין".
זה לא רק זה:
רוב הסאונד בסרט הוא של הראיונות האמיתיים, לא משוחק.
חיפוש האמת
חיפוש האמת הוא שאלה חשובה כאן. כי גם ריאן היה סרט מאוד מניפולטיבי. לכאורה זו דרכו של סרט תיעודי ועדיין האגו של היוצר והנכונות שלו לוותר על סיפור טוב בשביל האמת היא מרכיב חשוב. הסרט "אלטר אגו" שנעשה על ריאן חושף כמה היוצר ראה את ריאן כדמות שלו ולא כאדם אמיתי.
זה מסביר את הדיקציה הגרועה
היו כמה משפטים ממולמלים ומילים שנבלעו. למשפט הראשון בטריילר האזנתי פעמיים כדי לנסות להבין מה הוא אומר שם, ובפעם השנייה נכנעתי וקראתי את התרגום באנגלית (ורק אז הבנתי).
את הדיקציה כן; אבל לא את הסאונד:
הם הקליטו מחדש את כל הראיונות באולפן, כי לטענתם, אנשים מצפים לשמוע סאונד ללא רבב בסרט אנימציה, וכל דבר אחר פשוט ישמע להם מוזר מדי.
רגע, בעצם יכול להיות שהם הקליטו *מראש* את כל הראיונות באולפן – הראיונות ממש, לא התחקיר הראשוני. זה קצת לא ברור מהאתר.
ראיתי את ''מאחורי הקלעים'' של הסרט,
ושם מראים שכל הראיונות נעשו באולפן ושמסביב היה מסך כחול.
לא ממש נראה כמו דוקומנטרי
נשמע יותר כמו משהו עלילתי סטייל סרטים אנטי מלחמתיים שנעשו אחרי ויאטנם.
יכול להיות שמדובר בנובליזציה לסיפור אמיתי אבל ממש לא עושה רושם של דוקומנטרי.
כך או כך נראה מרשים ביותר. מזכיר את scanner Darkly ללא הדיאלוגים המשמימים.
הטרלייר באמת מוצלח אבל יכול להיות שאני פשוט משוחד בעד אנימציה איכותית בעברית…
בהחלט נראה מושקע
האנימציה עצמה קצת גלית. אבל נראה אולי לסרט זה יהיה מתאים וזה לא יורגש.
השאלה היא איך התבצע השילוב בין קטעי ההוה וקטעי העבר ובאיזו כמות, אני מקווה שקטעי העבר לא יהיו קטעים ללא קול אנושי שרק המספר מדבר כי זה יהיה חבל.
מי יודע, אולי זה יהיה הסרט התיעודי שאנשים ילכו לקולנוע בשבילו?
לפי הקטע הבא
http://www.youtube.com/watch?v=5AiPs8NjTpU
שכנראה די מייצג את הרוח הכללית של הסרט, נראה כאילו הפלאשבקים בסרט ילווו בקולו ובפרשנויותיו של פולמן הבוגר בלבד, ללא קולות אותנטיים לזמן ההתרחשות של אותם שלושה ימים אבודים ב-82', מלבד רחשי מסוקים וקולות מלחמה.
קטעי הוויס אובר של פולמן לפלאשבקים, בניגוד לקטעי הראיונות שלו עם החברים מאותם זמנים ועם אנשי מקצוע, נראים מתוסרטים ומבוימים לגמרי, אז לא כל כך תמוהה ההחלטה של האקדמיה לקטלג את הסרט כעלילתי למרות שהוא נופל בין הכיסאות, שלושה ליתר דיוק.
מה שמוביל אותי לשאול את פרשן הבית לענייני אוסקר האם ההגדרה של האקדמיה הישראלית למונח "תיעודי" שונה במשהו מאיך שהאקדמיה האמריקאת מגדירה אותו? כי אחרי מה שקרה עם 'ביקור התזמורת' אי אפשר לדעת, במיוחד כשהסרט ('ואלס) ניצב כעת במצב שהוא אחד משני הסרטים המשמעותיים ביותר מבין 24 הסרטים המועמדים (למועמדות) לטקס אופיר הקרוב.
העניין של הוויס אובר כרקע לפלאשבקים דווקא נראה לי כבחירה טובה יותר, כי לצפות בסרט עם פרשנות אישית דווקא יעצים את החוויה ויוסיף לסרט את הנופך האותנטי שהמעבר לאנימציה גזל ממנו. בכלל, נראה שפולמן הביא אותה פה בהברקה- סרט וערוץ פרשנות שלובים כאחד מבלי שהפרשנויות מפריעות בכלל לזרימה הסדירה של הסרט.
*עם הבאזז שיבוא מקאן אין מצב שאחת הזכייניות של ערוץ שתיים לא תרכב על הגל ותקרין בעלק הקרנת בכורה, באיחור של חמש-שש שנים, את פרקי 'החומר שממנו עשויה האהבה', אבל הרווח כולו שלנו.
ובנימה פטריוטית זו, 'מפטיר'-הטריילר:
http://www.blueresonance.com/swfcontainingpage.html
'מפטיר', סרט פשע עצמאי כחול-לבן, שאם להסתמך על טעמם של שופטי פסטיבל חיפה האחרון אמור להוות איום משמעותי ל'ואלס עם באשיר' בקטגוריית הצילום באופיר. הטריילר לעומת זאת, כיאה לרמה הממוצעת של טריילרים לסרטים ישראלים, באיכות פושרת משהו, מה שלא מונע ממני לפתח תקוות וציפיות, כי הרי ידוע שברוב המקרים של טריילרים כחול-לבן -הסרט הרבה יותר טוב מהטריילר.
לגבי התקנון
הנה ההגדרה לסרט תעודי מהתקנון של פרסי אופיר:
". לפרס בקטגוריה 3.2 יוכל להתקבל כל סרט תיעודי (כולל דוקו-דרמה) שלא נעשה לצרכי פרסום ו/או
קידום תדמית ו/או מכירות והעונה על התנאים הבאים:
5.1 אורכו מעל 45 דקות והוא צולם במקור בפילם (16 מ"מ או 35 מ"מ) או בווידאו באיכות
שידור.
5.2 בתחרות יוכלו להציג מועמדותם סרטים אשר העתק סופי שלהם הוכן בין המועדים שנקבעו,
אך לא תחול עליו חובת הקרנה פומבית.
5.3 במידה והסרט המועמד בקטגוריה 3.2 צולם בסטנדרט שונה אך מוגש בסטנדרט כנדרש,
רשאית הנהלת האקדמיה, לדון ולאשר בקשה חריגה אם תוגש ותנומק."
וזו ההגדרה מתקנון האוסקר:
http://www.oscars.org/80academyawards/rules/rule12.html
אני לא חושב ש"ואלס עם באשיר" יהיה מועמד על הצילום, מאחר הוא נעשה באנימציה. בכלל, הוא יהיה מועמד ביחסית מעט קטגוריות מאחר ואין בו שחקנים, או עיצוב תלבושות ותפאורה מהסוג המקובל.
תודה.
כשהמועמדים הבולטים מולו כעת הם 'איים' (על תקן 'הסודות', זאת אומרת סרט של במאי שיודע מה הקהל אוהב אבל לא זוכה להערכת האקדמיה) ו'שבעה', העניין של מיעוט הקטגוריות ל'באשיר' אמור לשחק לטובתו ולהבטיח לו את הפרס הראשי, אלא אם כן יבוא איזה ערן קולירין מבין 11 סרטי הבכורה.
ועוד סרט שאמור לבלוט מבחינה ויזואלית הוא 'שני דגלים' (שמשום מה האתר שלו לא ממש נגיש), סרט הבכורה של במאי הקליפים מס' 1 בארץ- ליאור מולכו.
לא מסכים לגבי ''שני דגלים''
קודם כל, כי אני לא חושב שליאור מולכו במאי קליפים טוב במיוחד. הוא לא רע, אבל אני מעדיף את הסגנון של תומר בהט, שירי שחר ואייל B (למרות שהוא מסתבך עם האפקטים).
בנוסף, "שני דגלים" אמור להיות סרט לכל המשפחה, מה שישר מקטין את הסיכויים ליחס רציני מהאקדמיה. לא שסרט לכל המשפחה לא יכול לזכות, אבל ההיסטוריה הולכת חזק נגדם.
אם יש במאי קליפים בדימוס שהייתי שמח לראות מביים סרט, זה שחר ברלוביץ'. העבודה שלו ב"מסודרים" היא ברמה גבוהה למדי.
מלוכו הוא אולי לא בהכרח במאי הקליפים
המוכשר והמקורי ביותר שיש לנו, אבל בהתחשב בכמות הקליפים העצומה שהוא מייצר ובזמן המועט שהוא מקדיש לכל קליפ וכל זה מבלי לגרוע באיכותם- הוא דווקא בסדר ויותר מזה.
הקליפים שלו אולי לא מי יודע עשירים בתוכן, אבל אני מוצא את עצמי מתרשם מהויזואליה היחודית שלו כל פעם מחדש וחבל אם האקדמיה תתעלם מכך.
אפרופו אייל בי, הומאז' חינני ל-sin city:
http://www.youtube.com/watch?v=6AsrChSskGA
אייל B חובב מחוות גדול
מבחינת אפקטים וצילום, הקליפים שלו לרוב פחות אסתטיים מאלה של ליאור מולכו, אבל אני מאוד אוהב את המחוות שלו לסרטים שונים:
http://www.youtube.com/watch?v=p4FpCbf0fpU
http://www.youtube.com/watch?v=SJZGAN95tLo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=1n9qpufkRMY
http://www.youtube.com/watch?v=m8rz0EmAmqI
למרות שדווקא הקליפ הכל כך שונה ל"את לא שמה עלי" הכי גורם לי לרצות לראות סרט בבימויו.
http://www.youtube.com/watch?v=sWPi24rn44I
לגבי ליאור מולכו, הוא מזכיר לי את רון האוורד. הוא עושה הכל נכון, אבל איכשהו, זה נראה לי נקי מדי, כאילו הבמאי פספס את הקשר של הסיפור למציאות.
למפטיר יש טריילר מדהים!!!
אני חושב שהטריילר של מפטיר טוב בהרבה מהטריילר של וואלס עם באשיר!!! אבל זו דעתי ואם הכותב חושב שהסרט יהיה טוב יותר כנראה יש למה לצפות.
בהחלט נראה מרשים
האנימציה קצת מלאכותית מידי, אבל בסה"כ זה נראה טוב.
דווקא האנימציה מצוינת לדעתי.
יותר טובה מהאיכות שיש באתרי הקומיקס&אנימציה האלטנטיביים שיש באינטרנט, או כמו האנימציה של "RUN לולה RUN" (שאויירה על ידי ישראלי). למרות שהסרטונים האלה די טובים, ואני מעריך כל אנימטור שיש.
סוג של אוף טופיק נצל''שי
מישהו יודע מתי יוצא אינדיאנה ג'ונס 4 בדוידי ואם (או מתי) הוא יצא כמארז 4 סרטים?
לא מצאתי מידע קונקרטי מעבר לכך שאולי יצא לקראת סוף השנה בבלו ריי….
תודה!
לא ידוע עדיין
ההכרזות על מועדי היציאה של סרטים ב-DVD כמעט אף פעם לא מגיעות לפני שהסרטים עצמם יוצאים לקולנוע, כיוון שהם תלויים בין השאר במידת ההצלחה של הסרט בקולנוע. בתור סרט שצפוי להיות מאוד מצליח ויוצא במאי, אפשר לנחש שהסרט ייצא בגירסה כלשהי ל-DVD באוקטובר-נובמבר.
אני לא בטוח לגבי ה''סרט שצפוי להיות מאד מצליח''...
אבל מאד מקווה שאכן כך יהיה. מי צופה שהוא יצליח ולמה?
מה זאת אומרת? זה סרט של אינדיאנה ג'ונס.
הוא יעשה המון כסף.
תחזיות שונות
כמו זו למשל:
http://news.fantasymoguls.com/originalcontent/2008/05/early-trackin-1.html
מהמרות על $162M-$172M בחמישה ימים. בפיסקה השמינית יש פירוט של הכנסות צפויות פר יום וזה נדמה מאוד אופטימי, אבל אפשרי בהחלט.
יכול להיות.
עם זאת, אני בדעה שמאז הסרט האחרון, הדור שגדל על ג'ונס התבגר, והדור הצעיר בימינו לא ידע את אינדיאנה. אני מאמין שיחסית לציפיות, הסרט יאכזב. גם בתחום ההכנסות, וגם בתחום התוכן.
יכול להיות.
גם אנשים שכרגע נמצאים בשנות העשרים המוקדמות שייכים ל"דור שגדל על אינדי"… בעצם אתה מדבר רק על חוסר עניין של בני נוער, כי ילדים צעירים יותר יגררו לשם עם הוריהם הנוסטלגיים.
אז עד כמה ההשפעה של קבוצת בני הנוער בלבד על ההכנסות גדולה? האם רבים מהם לא ילכו למרות שהמותג לא אומר להם הרבה אחרי שיראו שכל האחרים הולכים וזה בסך הכל סרט אקשן הרפתקאות שכן יכול לדבר אליהם?
(כל האמור לעיל הוא בהנחה שהסרט לא נורא ואיום בגריעותו, כמובן)
תודה!
הו וואו.
מילא שזה נראה מצוין, אבל זה נשמע… הבחירות המוזיקליות נהדרות. פסקול טריילרים נפלא.
תראו את השטות הזו:
http://www.youtube.com/watch?v=s9yucje__kY
יעני, לקחו דף, כתבו עליו כל קלישאה אפשרית שכרוכה בסלאשרים, ואמרו: "ואללה, יש לנו סלאשר ישראלי אותנטי, משהו בנזונה."
הצילומים אשכרה מתרחשים בפועל. אם הדבר הזה באמת יצא לקולנוע, אלך לצפות בו רק כדי לצחוק מעומק נפשי.
דיברנו על זה
כתבה מספר 4029
ולא, זה לא סרט אמיתי – הם הסתפקו בטריילר.
אחד בלוגר בשם סניה,
יעני במאי מתחיל, טוען שיש לו קשר להפקת הסרט *המלא*, *האמיתי*, עלא נטורל. הוא גם טוען שהתסריט מצוין, אבל על?סמך היכרותי עם פועלו בבלוג ובעולם היעני?קולנוע, אין לסמוך עליו.
עזאזל, השד ייקח אותי.
בדקתי שוב, והתברר שהבנתי הכול לא נכון (כמו תמיד, אם כי הפעם האשמה היא באמת לא רק בי. ניסוח הפוסט לא בהיר בכלל). יצא סרט בבימויו של במאי הטריילר המקושר, אבל זה יהיה סרט אחר, לא לפי הטריילר.
כאמור, אני לא סומך על סניה ולדברג בגרוש. הסרט בטח יהיה גרוע.
נ.ב. "בלוגר אחד", לא "אחד בלוגר". היה מאוחר בלילה, התקשיתי לחשוב.
העורכים הקדימו אותך
כתבה מספר 4029
גם אותך, מסתבר..
זה רע אני יודע
כלומר, זה רע מאוד. זה נראה, נשמע ומריח רע. אבל חשבו על זה רגע- לעולם לא כוננה בכם המחשבה על פיתוח ז'אנרים בקולנוע הישראלי? לא מאסנו כבר בדרמות על משפחות שבורות? לא דשנו כבר בסכסוך הישראלי ערבי? לא סבלנו מספיק חצאי קומדיות עם קריצה בורקסית?
פתאום קם אדם בבוקר ומחליט שהוא עושה לזה סוף, כי ת'אמת- חייבים לשים לזה סוף. וגם אם זה יהיה רע תמיד אפשר לומר שניסינו.
*רק אני או שיש שם הומאז' ל'המנסרים מטקסס' ו'גבעות הפחד'?
ז'אנרים לא צצים יום אחד על מפתן הדלת.
אם יש גוף עבודות רציני, למשל, על מצב המשפחה הישראלית, סביר להניח שהנושא הזה מעסיק את היוצרים והקהל הישראליים, ושזומבים או קומדיות על שוטרים לבנים ושחורים מעניינות אותם פחות.
שנית, כשאתה מבקש שייעשו עוד סרטי אימה או פילם נואר או קומדיית נעורים, אתה לא רוצה עוד "ז'אנרים", אתה רוצה עוד "ז'אנרים אמריקניים". הטלוויזיה הישראלית גם ככה נראת כמו העתק חיוור של תוכנו של פח הזבל שבחדר העריכה של תחנה מקומית בויסקונסין. מזל שלעשות קולנוע עולה יותר כסף. זה מאפשר לקולנוע הישראלי לשמור על זהות מקומית מינימלית.
עם זאת, אני בהחלט מוכן לקבל עירוב סגנוני מסויים. למה כל הסרטים על הכיבוש כל-כך לא פטריוטיים? אי אפשר לעשות סרט א-לה "בלאק הוק דאון" על הקרב בג'נין? יהודה לוי יהיה מפקד כוח השייטת, מוחמד בכרי יהיה המחבל הראשי וכל הערבים יהיו גם זומבים! או שנעשה עוד סרט על משפחה הרוסה עם אורלי מה-שמה, רק שכל בני המשפחה יהיו ערפדים שגרים בירושלים והמתחים ביניהם נובעים מזה שסוגרים את העיר בחמש בערב ואין את מי לאכול. או למשל, "צ'רלי שתיים וחצי" על מזרחי מקופח שמתאהב באשכנזייה יפה ואבא שלה מפריד ביניהם ובכל פעם שהוא רואה איזה צפוני הוא מתרגז ומתנפח פי שניים וחצי מגודלו ומחריב את סביון ולא יודעים מה יש לו. בתפקיד יודה ברקן – אדוארד נורטון.
הסרט עם הערפדים הירושלמים נשמע ממש טוב
אפשר יהיה לקרוא לו "הנושכים מאלקודס" ולקרוץ גם לקהל חובבי האימה בעולם הערבי, או משהו.
אני לא חושב שאדוארד נורטון מתאים לתפקיד מזרחי מקופח,
ולו רק בגלל המראה הלא-משכנע בעניין. ואני אומר את זה בתור נציגו הרשמי בארץ, ואשכנזיפת גאה, כמובן.
לפי אחוז הסרטים הישראליים שנכשלו בשנים האחרונות,
(נדמה לי שלונג עשתה פה את החשבון)
כנראה יש פער מסויים בין מה שמעסיק את היוצרים ומה שמעסיק את הקהל.
לפי אחוז הסרטים הישראליים שנכשלו בשנים האחרונות,
אני חושב שדווקא בשנים האחרונות הקולנוע הישראלי מצליח יותר, ואם תסתכל על הסרטים שמצליחים אז חלק לא קטן מהם הם דווקא אלו שעוסקים ב-"מצב" ("בופור", "ביקור התזמורת", "הכלה הסורית", "ללכת על המים" – סתם בתור דוגמאות).
גם חלק לא קטן מהסרטים *שנכשלים*
עוסקים ב'מצב' ('חצוצרה בואדי', 'קרקס פלסטינה', שתי דוגמאות שבמקרה זכורות לי) שלא לדבר על זה שההגדרה שלך ל'מצב' רחבה להפליא – ביקור התזמורת, למשל, מכיל יהודים וערבים, אבל הוא לא סרט 'מצב' לדעתי, ויכול היה בשינויים קלים בלבד להתרחש בהרבה מדינות שאינן ישראל.
גם חלק לא קטן מהסרטים *שנכשלים*
נכון. אולי זה אומר שהסרטים מצליחים ונכשלים לא בגלל הנושאים בהם הם עוסקים אלא בגלל סיבות אחרות (פרסום ובאזז, איכות, הפצה, מקריות). לכן, הטיעון של "הסרטים נכשלים => היוצרים מנותקים מצרכי הקהל" הוא בעייתי.
אתה באמת מנסה לנטפק את הרשימה המקרית ששלפתי מזכרוני? הרי ברור לך שאני יכול למצוא מספר לא קטן של סרטים שהצליחו ועסקו ב-"מצב" (או ב-"משפחה ישראלית דיספונקציונלית" וכדומה).
שתי נקודות:
1. כתבתי "אחוז הסרטים הישראלים שנכשלו בשנים האחרונות". לאו דווקא על ה'מצב' אלא באופן כללי (למרות שגם אני נסחפתי אח"כ לדיון). בזמנו, כמדומני באדיבות לונג אבל אולי אני טועה, היתה רשימה של סרטים שנכשלו ושהצליחו בקופות בישראל בשנים האחרונות, והיה רוב לנכשלים (במובן של 'לא כיסו את ההוצאות, ואילולא המענק מקרן הקולנוע מצבם של היוצרים היה ממש רע', או משהו כזה). כלומר, בלי קשר הכרחי ל'מצב', הנתון הזה אומר שרוב הסרטים לא מרוויחים – כלומר, שמה שעניין את היוצר לא מעניין מספיק את הצופים (או שהם חושבים שהרמה לא מספיקה, או משהו).
2. ניסיתי לבדוק באתר של קרן הקולנוע ולעשות התפלגות, אבל המשימה גדולה עלי – מלבד הבעיה במציאת חומר על חצי מהסרטים, ההבדל בין שנת הסיוע לשנת היציאה לאור של חלק מהסרטים שהכרתי רומזת שאולי לא מעט מהסרטים ברשימה *עוד לא יצאו בכלל לאקרנים*. ובקיצור – משימה בלתי אפשרית, אלא אם במקרה יש למישהו חבר בקרן הקולנוע.
שניצר to the rescue
שניצר ברשימה מסודרת וארוכה של הסרטים הישראליים שהושלמו אבל עדיין לא יצאו לאקרנים (וחלקם – ספק אם ייצאו לעולם).
http://www.nrg.co.il/online/5/ART1/728/140.html
בניגוד לכותרת שנתן עורך כלשהו בנרג' בלי לטרוח לקרוא את הכתבה, הכתבה לא עוסקת בסרטים תעודיים.
קצת יצאה מפרופורציות הכתבה המפוזרת הזאת.
מעבר לזה שלא ברורה לי הטענה העיקרית שלו (נראה לי שהוא מוחה על כך שיציאתם של סרטי קולנוע ישראליים לא מובטחת מראש כבר בשלבי הפקתם כמו בהוליווד, אבל אני לא סגור על זה) הוא גם מערבב יותר מדי סרטים שלא ממש רלוונטים לטענה שלו רק כדי להאדיר את כמות (33!!!) הסרטים שהוא יצליח להכליל ברשימה.
מתוך ה-33 הוא מונה שני סרטים שבכלל לא נסתיימה מלאכת הפקתם ועדיין אין להם שמות אז הוא מציין רק את שמות הבמאים, רנן שור ('בלוז לחופש הגדול') ואיתן גרין ('זולגות הדמעות מעצמן').
ומבין ה-31 שנשארו לנו 22 הם בכלל סרטים ששייכים לאופיר 2008. משמע, הם אמורים (אם וכאשר, למרות שרוב כולל של הסרטים מופצים בסופו של דבר) לצאת אחרי הטקס או בסמוך לו, ו-6 מתוך ה-22 מיועדים לצאת בחודשיים הקרובים ('ואלס עם באשיר', 'איים אבודים', 'חסר מנוחה', 'חיי אהבה', 'מפטיר', 'סופ"ש בגליל').
ובין ה-9 שנשארו 4 הם סרטים שלא הספיקו/הצליחו להשתחל לרשימה של "אופיר 2008", ואחד מהם ('זרים') גם אמור לצאת בסוף החודש.
ונשארנו עם 5:
1. 'התנתקות' המדובר של גיתאי, עם ג'ולייט בינוש, שכמו כל סרט של גיתאי מאז 'כיפור' ייצא בארץ לקול בוז הביקורות ויינחל הצלחה פנומנלית בצרפת.
2. 'מתוק ומר' מ-2007 שזכה לביקורות קוטלות בהקרנות פסטיבלים, נכנס להקפאה ויוצא בסופ"ש הזה.
3. 'בשמים אחרים' מ-2007, בהקפאה.
4. 'ג'אנם ג'אנם' של חיים בוזגלו מ-2005 שזכה לכמות מכובדת של מועמדויות באופיר של אותה שנה, בהקפאה למרות שכבר הופץ בצרפת.
5. 'סרט חתונה' מ-2005, בהקפאה.
בקיצור, מהומה רבה על כלום, הרי בסופו של דבר רוב רובם של הסרטים יוצאים לקולנוע, מי ברעש גדול ומי בקול ענות חלושה, ומבין הסרטים שנעשו מאז 99' ועד היום אפשר למנות רק 7 סרטים שלא יצאו מעולם:
'זאיה' (99'), 'שנייה אחת יותר מדי' (2001), 'ג'אנם ג'אנם' (2005) שכאמור יצא בצרפת, 'ילדי CCCP' מ-2006 שבכלל נעשה כחלק מסדרת ריאלטי ב'יס' וגם הוקרן שם, 'סרט' חתונה' (2006), 'סינדרום ירושלים' (2006), 'בשמים אחרים'(2007) שסביר שייצא במהלך 2008.
*כשקראתי את הכתבה בזמנו (לפני שבועיים) התנוססה למעלה הכותרת הכה מוגזמת "סרט אימה" אז כנראה שהכותרת החדשה זאת טעות שנוצרה עקב השיפוצים או משהו כזה, כיאה לנרג'.
חוץ מזה
שניצר מבכה, בין השאר, את אי-הגעתם של סרטים שהוא בעצמו קרא להם איומים ונוראיים. אם 'חומר למחשבה' הוא באמת כל כך גרוע כפי ששניצר טען שהוא בביקורת מפסטיבל ירושלים, אז רק הרווחנו מזה שהוא לא מוקרן מסחרית.
הרווחנו רק אם טעמנו דומה לשלו
ואצלי זה שונה ברוב המקרים.
'חומר למחשבה', על הנייר, הוא דווקא סרט ביכורים(?) מעניין שכדאי מאוד (או אמור) שייצא, קראתי ביקורת אחרת, פחות מקצועית משניצר, שהשוותה אותו ל'מבצע סבתא' מבחינה מסוימת.
אגב, גם רוה מאוכזב מהסרט.
בככל, נראה כאילו הכתבה היא לא יותר מהספד על גורלו המר של הסרט של עמיתו המלומד- ג'אד נאמן.
הסרט של איתן גרין נקרא ''הכול מתחיל בים''
והוא הצטלם כבר בקיץ 2006. וחוץ מזה הייתי באודישנים הסופיים שלו (ולא עברתי, תודה ששאלתם).
הסרט אולי צולם בקיץ 2006,
אבל כוון לאופיר 2008 ומשום מה, כמו שמציין גם שניצר, לא השתחל לרשימה.
ולסרט של רנן שור קוראים 'הבודדים' והוא מבוסס על המרד שהיה בכלא 6.
כמה לא מפתיע לראות את הנרי דוד בתפקיד די סטריאוטיפי כאחד המורדים, לזכותם ייאמר שהוא לוהק לסרט לפני הפריצה הגדולה ב'במרחק נגיעה'.
קצת סדר
עלתה כאן טרוניה שעוסקת בחדגוניות של הנושאים שמעסיקים את היוצרים הישראלים. עלתה כאן תשובה, שאמרה שמה שמעסיק את היוצרים הישראלים מעסיק אותם כי הם ישראלים, וכי הם חלק מהציבור הישראלי, וסביר להניח שזה לא סתם "פלצנות" אלא שה-"חדגוניות" הזו (שלא קיימת בעיני) נובעת מהנושאים שמטרידים את החברה הישראלית.
אתה טענת "סרטים ישראלים נכשלים – לכן ניתן ללמוד שהנושאים שמעסיקים את היוצרים הם לא הנושאים שמעסיקים את הקהל". אילו טענה זו היתה נכונה, היינו מצפים לראות קורלציה גבוהה בין הנושא של הסרט לבין סיכויי ההצלחה שלו.
מכיוון שאין קורלציה כזו (לדעתי, על סמך כמה וכמה דוגמאות [1] ועל סמך הזכרון שלי) אז הטענה הזו לא נכונה. כלומר, היוצרים כן יושבים בתוך עמם, ואת הסיבות לכשלונות (ההולכים ופוחתים) של הסרטים הישראלים יש לחפש במקומות אחרים.
[1] סתם נדבקתי ל-"מצב". ה-"חדגוניות" האמורה עלתה גם כנגד התמות של "משפחה ישראלית שבורה" ו-"קומדיות עם קריצה בורקסאית".
נראה לי שאתה מדבר על זה:
כתבה מספר 4203
ז'אנרים לא צצים יום אחד על מפתן הדלת.
אני מבקש – ירושלים לא נסגרת בחמש. היא נסגרת בחמש וחצי. חוץ מברחביה – היקים שם עוד באמת סוגרים בחמש. כי מסורת זו מסורת.
ביקורת ראשונה (שראיתי) על באשיר:
שאפו.
http://www.cinematical.com/2008/05/14/cannes-review-waltz-with-bashir/
נחמד
בעניין האוסקר, השאלה היא באיזו קטגוריה. כדי להתחרות כסרט אנימציה, עליו לצאת לאקרנים בלוס אנג'לס עוד השנה. לגבי קטגוריית הסרט התעודי, יש לי הרגשה שהאקדמיה ההוליוודית לא פחות שמרנית בעניין הזה מהישראלית.
בתנאים הנוכחיים, זה משאיר רק את קטגוריית הסרט הזר. פה עולה השאלה האם פרס אופיר יוענק לסרט שבהחלט חורג מההגדרה המקובלת של סרט עלילתי (ועוד באנימציה, רחמנא ליצלן). אם יבחר לייצג את ישראל, עולה גם השאלה הקבועה האם הסרט היה נבחר אם לא היה עושה לעצמו שם בינלאומי חודשים מראש. עוד לא הזכרתי את עניין תאריך ההפצה, כאשר נטען לא פעם שחברי האקדמיה הישראלית נוטים להצביע לסרטים שיוצאים לאחר הכרזת המועמדים ולא לכאלה שכולם כבר ראו.
בהנחה שהסרט אכן נבחר, האם העדר מועמדות ל"פרספוליס" בשנה שעברה מעיד על גישה מזלזלת של מצביעי האוסקר כלפי אנימציה?
לא רק פרספוליס
זכור לי שקראתי שבסביבות ה-15 סרטי אנימציה הוגשו למועמדות בקטגוריית הסרט הזר לאורך ההיסטוריה של האוסקר – ואף אחד מהם לא הצליח להשתחל פנימה. לכל דבר יש פעם ראשונה, כמובן, אבל בחירה ב-"ואלס עם באשיר" כנציג ישראל לאוסקר נראית לי כמו הימור מסוכן מדי.
מצד שני, (דווקא בהסתמך על תקדים "פרספוליס"), זכייה בקאן ומציאת מפיץ בעל פרופיל מספיק גבוה בארה"ב כן יכולה להכניס אותו לקטגוריית סרט האנימציה. אם כי גם שם זכייה נראית עניין לא-סביר – המצביעים בקטגוריה הזאת הוכיחו שברוב המקרים, יש להם אלרגיה לסרטים לא שגרתיים.
11 הוגשו בקטגוריית הסרט הזר.
הנה הרשימה:
http://www.cartoonbrew.com/feature-film/academy-ignores-animation-for-best-foreign-film
אני מאד רוצה לראות את RENART THE FOX, אבל טרם הצלחתי למצוא גירסא שכוללת כתוביות..
כרגע, ''ואלס עם באשיר'' נהנה מהעדר תחרות
זה הסרט היחיד מהשורטליסט של פרסי אופיר 2008 שכבר נרכש להפצה בחו"ל במספר מדינות ומעורר באזז אוסקרי מוקדם. "איים אבודים" נחשב לתחרות הגדולה שלו, אבל זה כמו להשוות בין "ביקור התזמורת" ו"נודל" מבחינת החשיפה הבינלאומית.
בעניין האנימציה, יש לסרט סגנון ויזואלי חריג וזה דווקא עומד לזכותו. בהעדר מנוע יחצנות שיכול להתחרות בפיקסאר-דיסני או בדרימוורקס, באשיר חייב לבלוט בדרך כלשהי בתחרות.
לדעתי, הבעיה הגדולה מבחינה אוסקרית היא ש"ואלס עם באשיר" הוא לא סרט עלילתי וגם לא בדיוק תעודי. העדר הגדרה מדויקת עלול לדחות מצביעים משני התחומים.
אני לא מת על ספקולציות מוקדמות מדי
שנעשות לפני שאפילו ראינו את הסרט, אבל במקרה הזה נראה לי שאין ברירה.
השנקל שלי: באשיר יזכה באופיר. יישלח לאוסקר. אולי-אולי יקבל מועמדות לסרט הזר; לא באף קטגוריה אחרת.
סרטים ישראליים לא באים בהפתעה. בשלב הזה של השנה אנחנו כבר מודעים לקיומם של כל המתחרים הסבירים על האופיר. אז אם לא יגיח פתאום סרט שאף אחד לא שמע עליו ויגרוף את הפרסים – וזה לא נראה סביר – נראה לי שהתחרות על אופיר די סגורה. זה ממש לא הוגן לשפוט סרטים לפי טריילרים בלבד, אבל מכיוון שזאת האפשרות היחידה כרגע – על פי הטריילרים, באשיר אוכל את איים אבודים בלי מלח ורוקד על קברו.
מה אחרי האופיר? האקדמיה לא נוהגת להכניס סרטים זרים ומוזרים לקטגורית האנימציה. בטח שלא לקטגוריה התעודית (וכאן לא נראה לי שהסרט יוכל להיחשב לתעודי מספיק כדי להישקל בכלל). בעניין הסרט הזר, גם כאן הוא ניצב מול חומת סטטיסטיקה אימתנית (כאמור, סרטי אנימציה לא מקבלים מועמדות, כפי שהדגים היטב המקרה של 'פרספוליס') אבל לך תדע.
אהממ...
'שלישית בלוויל', 'פרספוליס', 'המסע המופלא' (שזכה).
ומצד שני
'חיים בהקיץ', 'סורק אפלה', 'רכבת לקוטב', 'ביוולף'.
אף אחד לא יכול לטעון שהסרטים הזרים שקיבלו מועמדות אינם סרטי אנימציה. אבל כל מה שנתפס כ"רמאות" – כלומר, לכידת תנועה או רוטוסקופיה – לא עובר את הפילטר של האנימטורים שבוחרים את המועמדים.
אם קיים חשד שבאשיר הוא "לא אנימציה אמיתית" – כלומר, הוא מבוסס על רוטוסקופיה – הסיכויים שלו לקבל מועמדות נראים קלושים ביותר גם ככה, והעובדה שהוא סרט "זר" (שלא בוים על ידי מיאזאקי) מורידה אותם לדרגת הכמעט-בלתי-אפשרי.
''המסע המופלא'' הוא יוצא-הדופן מהבחינה הזאת.
"שלישיית בלוויל" ו-"פרספוליס" הוכיחו שהאקדמיה מוכנה לתת מועמדות לסרטים כאלה, אבל לא את הפרס – לא כשהיא ניצבת מול הבשורה על פי "מוצאים את נמו" או "רטטוי".
אבל לא צריך להגזים מבחינת השמרנות שלהם בקטגוריה,
אני חושב שרוב הסרטים שזכו בה היו ראויים לפרס.
'שרק', 'תזיזו ת'רגליים', 'משפחת סופר-על', 'המסע המופלא', ו'מוצאים את נמו'.
היחיד שיש לי בעיה אם הזכיה שלו הוא 'רטטוי'. לדעתי 'משפחת סימפסון' היה צריך לזכות, אבל אפילו לא קיבל מועמדות .
אבל משפחת סימפסון סרט גרוע =\
''המסע המופלא'' הוא יוצא-הדופן מהבחינה הזאת.
והשנה יש את wall-e!
שכחת משהו קטן:
צרפת היא צרפת, אחת ממעצמות הקולנוע האיכותי הגדולות ביותר בעולם, שמחזיקה במספר שיא של סרטים שזכו בפרס הסרט הזר הטוב ביותר, ולאחרונה הצליחה להביא שחקנית צרפתייה לזכות באוסקר על סרט זר.
יפן היא יפן, ארץ משוכללת טכנולוגית (גיטרהירו, טלפון אוזנייה וגורדי השחקים המוזרים הללו) וקולנועית (קורסאווה, קיטאנו, מיאזאקי וסטושי קון), יוצרת האנימה הבלתי מעורערת וחלומו הרטוב של רז גרינברג.
שתיהן מעצמות קולנועיות או טכנולוגיות, שלקח להן שנים להתפתח קולנועית מפיו מלא הבורקסים של טוביה צפיר למבטיו הנוגים של ששון גבאי על רונית אלקבץ. 30 שנה אחרי הסרט הישראלי הראשון אי פעם (עודד הנודד) הצלחנו להיות מועמדים לאוסקר, היינו מועמדים לאוסקר על קטגורייה שהיא לא של סרט זר רק פעם אחת, ואתה מצפה שסרט חצי-דוקומנטרי, ישראלי, מלחמתי, רצוף מוזיקה ערבית, ועושה סאטירות על המלחמה ייקח את פרס הסרט המצוייר ויגבור על '9' או "WALL-E"?
צרפת היא שיאנית המועמדויות, איטליה שיאנית הזכיות
ביקורת נוספת:
דאבל שאפו.
http://www.screendaily.com/ScreenDailyArticle.aspx?intStoryID=38809
והתשבוחות ממשיכות.
http://film.guardian.co.uk/cannes2008/story/0,,2280032,00.html
אוקיי, זה רשמי – 'ואלס עם באשיר' הוא ה'ביקור התזמורת' של השנה. לכל הפחות.
ואלס עם ארי פולמן
http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,392,209,23179,.aspx
כתבה ב'הארץ' על התופעה של סרטי אנימציה גבוליים, כולל ראיון עם ארי פולמן.
כתוב בכתב שואלס הוא הסרט אנימציה הישראלי השני...
אבל מה היה הסרט אנימציה הישראלי הראשון…?
כתוב, אבל לא נכון.
לפניו היו (לפחות) הסרט המזעזע עם המאווררים, וסרט הבובות 'יוסף ואחיו'.
כתוב, אבל לא נכון.
הם קיבלו הפצה בקולנועים?
לגבי סרט המאווררים, איך נאמר זאת בעדינות… אני בספק.
לא, המאווררים הופץ מסחרית רק ב-DVD.
לא, המאווררים הופץ מסחרית רק ב-DVD.
באיזה סרט מדובר?
'עושים רוח'
זהירות, תמונות קשות:
כתבה מספר 3245
אתה *אשכרה* ראית את הסרט עם המאווררים?
אפילו את הטריילר לא הצלחתי לשרוד עד הסוף.
ואיך הסרט 'יוסף ואחיו'? שווה משהו?
מי אמר שראיתי אותו?
אה, רגע. אמרתי בטעות "הסרט המזעזע עם המאווררים". התכוונתי "הסרט עם הטריילר המזעזע עם המאווררים". כי הרי קיימת האפשרות שהטריילר היה מטעה ובעצם הסרט היה יצירת מופת, וקיימת האפשרות שלהק חזירים ייצפה כשהוא מעופף בין הפסגות המושלגות ליד קיבוץ גזר.
את 'יוסף ואחיו' ראיתי כשהייתי בן 10 בערך. קשה לי לומר היום האם הוא טוב או לא.
יש נתונים על בנאדם אחד שבכלל קנה את הסרט על המאווררים בדי.וי.די?
הסרט יוקרן במקרן ה4K החדש דנדש
בעין החורש, ב אייר-קון-דישינר.
זה אמור לפתות אותנו לבוא או להרחיק אותנו?
נראה טוב מאוד.
מעלה לארבעה את מספר הסרטים שאני מחכה להם הקיץ. לא מעט.
נראה טוב
האנימציה נראית די טובה, המוזיקה בטריילר טובה מאוד והסרט עצמו נראה מעולה. הסרט בהחלט יהיה אחד מהמתמודדים העיקריים השנה על האופיר.
חוץ מזה, נראה לי שהסרט יקבל איזשהו פרס בפסטיבל קאן.
אחרי ההצלחה של 'בופור' ו'ואלס עם בשיר' אפשר כבר להכריז
שבשנה הבאה 'לבנון' של שמוליק מעוז הולך להצליח בגדול?
אם כבר, אז כבר
בגלל הקושי למצוא מידע רלוונטי על סרטים ישראלים שעוד לא יצאו, אני לא יודע אם אמשיך להתעסק עם פרסי אופיר, אבל הנה הנבואה המעודכנת שלי:
http://my.area.co.il/view.php?siteid=38980&jet=page&menuid=155226&postid=1163057773656227040
לא נראית לי החלטה טובה להעיף מהיאם עבאס את הזכייה.
לפי מה ששמעתי, המשחק שלה בסרט הוא מדאים מאמם ושולתתתתתתת. רק בגלל שעץ לימון איבד את הפייבוריטיות שלו בישראל לא אומר שהיאם אמורה לסבול. גם שונאי הסרט אומרים שהיאם עבאס עשתה שם תפקיד שחבל"ז (מזכיר לי איזה סרט אחד, לא יודע, משהו עם חלומות ועם רקוויאם).
הילי ילון?
השתגעת?
שלא תבין אותי לא נכון, ראיתי את הסרט והיא נותנת שם הופעה טובה, אבל זכייה באופיר לשחקנית הטובה ביותר? על פני היאם עבאס רונית אלקבץ? ממש לא.
ובקטגורית השחקן הייתי הולך על משה איבגי על הסרט 'חסר מנוחה'.
*ו*רונית אלקבץ
קח בחשבון שאת רוב הסרטים לא ראיתי
קח בחשבון גם שיש עוד כמה חודשים עד להכרזה על הזוכים, כך שהבאז יכול להשתנות.
על השדרוג הכפול של אוולין הגואל ועל היוזמה
וחוץ מזה, לדעתי 'איים' ייעדר מהקטגוריות הגדולות (סרט ובימוי), ולתת מועמדות ליובל שרף זה פשע, היא לא עושה שם הרבה.
*בחזקת נעדר: 'חיי אהבה'.
צחי גראד היה מועמד על ''מדוזות'', אז הכל אפשרי
מבחינת זמן מסך דווקא לא חסר לה
פשוט היא לא עושה שום דבר מיוחד חוץ מלהיות שם, יפה כהרגלה, אז סביר יותר שהקאסט הענף של 'שבעה' יספק עוד מועמדת בקטגוריית המשנה.
מצאתי את רשימת הסרטים המתמודדים
מדובר באותה רשימה שנשלחה לחברי האקדמיה ובה מפורטים המועמדים האפשריים בכל קטגוריה. אוולין הגואל היא היחידה שרשומה כשחקנית משנה על "שבעה". בכלל, עושה רושם שמדובר בקטגוריה ממש חלשה השנה.
לינק? משהו?
מדובר בקובץ להורדה
http://64.233.183.104/search?q=cache:Kh4UG7ND8a0J:prdupl02.ynet.co.il/ForumFiles_2/23794603.doc+%22%D7%A1%D7%95%D7%A3+%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2+%D7%91%D7%92%D7%9C%D7%99%D7%9C%22+%22%D7%A9%D7%97%D7%A7%D7%9F+%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94%22&hl=iw&ct=clnk&cd=1&gl=il
*כחכוח גרון קולני*
(המציאות מתחננת לעדכונים)
למקרה שלא הייתי ברור בהודעה הקודמת ...
למרות שזה לא נראה ככה זאת הייתה בקשה, פשוט לא מצאתי אפשרות לנסח זאת אחרת מבלי להישמע גרופי.
ועוד דבר, יוצא לך להיות בהקרנות האקדמיה? אם כן למה לא תכתוב פה רשמים ראשוניים על הסרטים? אני בטוח שיש עוד כמה גולשים, חוץ ממני, שישמחו לקרוא.
אני לא מוזמן להקרנות אקדמיה
מה שכן, הייתי בהקרנות עיתונאים של "ואלס עם באשיר" ו"איים אבודים", שתיהן לאחר עדכון הנבואה. מועמדות של אורלי זילברשץ כשחקנית על א"א נראית לי יותר סבירה עכשיו, אבל אני מתלבט על חשבון מי.
בכל אופן, ואלס עם באשיר הרבה יותר מוצלח בעיני, אבל לא הייתי מהמר עליו כמועמד לאוסקר לשפה זרה. אחרי פסטיבל ירושלים, נדע יותר איך ההתרשמות מ"בשביל אבא שלי" שנראה לי כרגע היחיד שיכול לזכות במקום באשיר.
תודה
ודווקא לא אמורה להיות בעיה לשבץ את זילברשץ מבלי שהיא תבוא על חשבונה של מישהי אחרת.
באופן לא ממש מפתיע שלושה סרטים מבין ה-24 (הו)פרשו מהתחרות: 'שני דגלים של ליאור מולכו, 'שבע דקות בגן עדן' של עמרי גבעון ו'בדרך אל החתולים' של חורחה גורביץ', שלושה סרטים שזכו כל אחד למועמדות או שניים בתחזית שלך.
מעניין גם ששלושתם סרטי בכורה.
לא ידעתי על כך, תודה.
מוזר
כי זאת בדיוק הסיבה שדרשתי/ביקשתי עדכונים ולא הובנתי:http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000352815&fid=3317
'בשביל אבא שלי'/'סוף שבוע בת''א' היחיד שיכול לזכות במקום באשיר?
איך זה מתיישב עם העובדה ש'שבעה' אמור (על פי כל התחזיות וגם לפי ההתגמשות שעשו מארגני פסטיבל ירושלים על מנת ש'שבעה' ייכלל איכשהו בפסטיבל שלהם) לקחת את פרס וולג'ין בהליכה, אלא אם אנשי הפסטיבל והשופטים בתחרות, באקט של יאוש שמטרתו משיכת תשומת לב (כמקרה 'נו אקזיט' לפני שנתיים), יעדיפו על פניו סרט אחר?
בכלל, 'בשביל אבא שלי' ('סוף שבוא בת"א'), למרות הביקורות החיוביות המוקדמות ולמרות הילי ילון (שמאז הסרט של אדם סנדרסון במסגרת "באבון" תמיד כיף לפגוש כל פעם מחדש, גם אם זה לפריים ורבע כמו ב'עץ לימון'), *על הנייר*, הוא מכיל לא מעט קלישאות וסימבוליות וביניהם הליהוק של שלמה וישינסקי בתפקיד האב השכול. סתם, נקודה שלילית למחשבה.
פרס וולג'ין לא כל כך פקטור השנה
הסיבה היחידה ש"שבעה" מועמד היא שהגמישו את החוקים בכדי להגיע למספר האסטרונומי של ארבעה מועמדים (לעומת 21 לפרסי אופיר). אמנם "שבעה" יכול לקחת את פרס וולג'ין, אבל על סמך ביקורות מוקדמות מפסטיבל קאן, הוא לא תחרות לבאשיר. "סוף שבוע בתל אביב"* פשוט נהנה מהילה של מסתורין שעוד לא הרסה לו את הסיכויים. מה שבטוח זה שלא יהיה השנה סוויפ כמו בשנה שעברה. "ואלס עם באשיר" לא כשיר באף קטגוריית משחק ואני בספק אם יזכה על צילום.
*בהנחה שעד פרסום תגובה זו, הסרט עדיין יקרא ככה. בקצב שהשם שלו מתחלף, עד פרסי אופיר כבר יקראו לו "מסע הקסמים של אוזה ובץ".
פרס וולג'ין לא כל כך פקטור השנה
הסרט "סוף שבוע בתל אביב" יכול בהחלט לקחת את הפרס. סרט טוב מאד, תסריט מעולה וקצבי עם רגישות והבנה, בימוי מעניין ומשחק טוב.
מעניין לעקוב בעתיד אחרי התסריטאי עידו דרור ששיתף בכתיבה גם את אחיו יהונתן דרור (האם אלה יהיו האחים כהן שלנו??) ואחרי הילי ילון, שחקנית מוכשרת שלא מרבה להופיע על המסך וחבל.
הבמאי לא מוכר לי והבנתי שהוא ישראלי שחי בגרמניה. יש לו רעיונות יפים בסרט.
הילי ילון מופיעה בטלנובלה ''חשופים'' 5 פעמים בשבוע,
מספיק בהחלט.
נכחתי בהקרנת הבכורה
של ואלס עם באשיר
אדיר!
כשראיתי את הטריילר קצת התאכזבתי
כי האנימציה הייתה נראית לי קצתת רוטוסקופית
אבל זה ממש לא
זה סרט משובח
שכבר עשה היסטוריה
דוד פולונסקי מתארח
http://cafe.themarker.com/view.php?t=468811
מחר בשבע.
מתי יוצא ''סוף שבוע בתל אביב'' לאקרנים?
18 בספטמבר
http://www.fisheye.co.il/static/future.html
18 בספטמבר,
אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון והסרט יידחה ל-2 באוקטובר (וגם זה *לא סופי*)
http://www.fisheye.co.il/static/future.html
עפ"י אותו 'לא סופי', נראה כאילו המפיצים של 'שבעה' עושים הכל על מנת להרחיק מהסרט כל צופה פוטנציאלי. תאריך היציאה משתנה כל שני, שלישי וחמישי.