אי-קיומה של תעשיית הקולנוע הפלסטינית לא מונע ממנה לשלוח גם השנה (כמו בשנתיים הקודמות) נציגות לתחרות על האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. הנציג הפלסטיני יהיה 'גן עדן עכשיו', סרט שלא מומן בכסף פלסטיני ומעולם לא הוקרן שם. |
29.09.2005
|
יומית
אי-קיומה של תעשיית הקולנוע הפלסטינית לא מונע ממנה לשלוח גם השנה (כמו בשנתיים הקודמות) נציגות לתחרות על האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. הנציג הפלסטיני יהיה 'גן עדן עכשיו', סרט שלא מומן בכסף פלסטיני ומעולם לא הוקרן שם.
אי-קיומה של תעשיית הקולנוע הפלסטינית לא מונע ממנה לשלוח גם השנה (כמו בשנתיים הקודמות) נציגות לתחרות על האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. הנציג הפלסטיני יהיה 'גן עדן עכשיו', סרט שלא מומן בכסף פלסטיני ומעולם לא הוקרן שם.
אז מה בעצם עושה סרט לפלסטיני?
או לישראלי או לכל בעל לאום אחר?
הכסף שהפיק את הסרט? האזרחות של המפיק או הבמאי או השחקן הראשי? מקום התרחשות העלילה? השפה בה מדברים גיבורי הסרט? ומה זה אומר על סרטיו של דובר קוזשווילי, למשל?
''גן עדן עכשיו'' יפסל אוטומטית
מעבר לעובדה ששום פלסטיני לא מעורב בהפקתו ושהבמאי הוא בעצם אזרח ישראלי תושב גרמניה, הסרט יפסל מסיבה טכנית פשוטה. לפי תקנון האוסקר, כל המתחרים לפרס הסרט הזר חייבים להיות מוקרנים בקולנוע (פסטיבלים לא נחשבים) במדינתם עד ה-30 בספטמבר באותה שנה. אלא אם "גן עדן עכשיו" יזכה להקרנת בכורה מהירה בסינמה רמאללה עד מחר בחצות, הוא פסול בין אם הוא פלסטיני או לא. זו גם הסיבה ש"איזה מקום נפלא" הוא בעצם היחיד מבין מועמדי האופיר לסרט הטוב ביותר שיכול לייצג את ישראל.
אגב, הבנתי שהסרט שמייצג את צרפת השנה לא נפסל רק בזכות חור קטן בתקנון. הסרט עולה בסוף השבוע האחרון של ספטמבר בקולנוע *אחד*, כך שלא ניתן לטעון כי לא הוצג במדינתו בזמן.
בגלל החור הזה
יכלו להתמודד על האוסקר גם סרטים ישראלים נוספים. "מוכרחים להיות שמח" ו"קרוב לבית" הוצגו כבר בפסטיבל ירושלים.
כאמור, פסטיבלים לא נחשבים
סרט חייב להיות מוקרן בקולנוע כשר למהדרין בכדי להישקל בכלל כמועמד לאוסקר.
טוב לדעת, אבל זה לא מה ששאלתי.
מה שמשייך סרט למדינה מסוימת, ע''פ האוסקר
הוא המדינה שמפיקה את הסרט (או דואגת לרוב המימון) ולאום הבמאי, התסריטאי והשחקנים. ישנן טענות לפיהן האקדמיה מוכנה להתגמש אם הבמאי מגיע ממדינה שדוברת את אותה שפה כמו שפת הסרט, אבל לא מצאתי לזה הוכחה אמיתית. "גן עדן עכשיו" לא הופק בידי פלסטין, חצי מהשחקנים בכלל ישראלים וגם אם הבמאי האני אבו-עסאד יצליח לעבור בבקרה, הסרט עצמו פשוט לא נחשב פלסטיני. בעניין השפה, ככל הידוע לי, זה לא משנה באיזו שפה הסרט כל עוד הרוב לא באנגלית.
פרט טריוויה קשור כביכול: ב-1993, נבחר "מקום בעולם" לייצג את אורוגוואי ואף זכה למועמדות לאוסקר. שמו של הסרט נמחק מרשימת המועמדים כאשר התברר כי הוא בכלל הופק בארגנטינה, בוים ונכתב בידי ארגנטינאי והוצע במקור לארגנטינה שדחתה אותו לטובת סרט אחר.
מה שמשייך סרט למדינה מסוימת, ע''פ האוסקר
פלסטין היא לא מדינה.
תגיד את זה לאוסקר, לאו''ם ולועד האולימפי
מתברר שלאקדמיה חוקים משלה
Private האיטלקי נפסל כי הוא לא איטלקי מספיק, "גן עדן עכשיו" התקבל כנציג פלסטין, אפילו שאף פלסטיני לא מעורב בהפקתו.
בכל אופן, מישהו ראה את הסרט בפסטיבל חיפה ויכול לספר בקצרה איך הוא?
אז מה בעצם עושה סרט לפלסטיני?
הדיכוי, הכיבוש, ורצח תינוקות חפים מפשע כמובן.
נ.ב. אף לא אחד מהנ"ל צריכים להופיע בעלילה, בסרט או בעברו של מישהו הקשור להפקה, למעשה כל סרט שנעשה אי פעם ביקום הוא סרט פלסטיני, ואם כבר מסתכלים על זה כך, אז הם כבר זכו ב100% מהאוסקרים עד כה.
מה שלא מובן לי
זה מה בדיוק עושה קריימר בתמונה הזו( ואם כבר, אז למה לא איליין).
אה, אני חייב לציין שלהשתמש באוסקר לצורך גימיק (כלומר, "תשמעו יש פה סרט") הוא די דבילי(ונשמע כמו אוי אוי אוי וכו').
איזו דרישה מגוחכת !
בפעם הבא עוד ידרשו שמישהו מהקהל בבית יכיר את הסרטים ב"אופיר" !
ממש מבדר, אבל ממש
זה בדיוק המקרה שבו כדאי להגמיש את הכללים
יש משהו קצת בעייתי בלדרוש מבמאי פלסטיני להקרין את הסרט בארץ מוצאו.
מחנה פליטים, אתם יודעים.
והבדיחה 'סינמה רמאללה", חיננית ככל שתהיה, היא בדיוק העניין – אין לבמאי פלסטיני היכן להקרין את סרטיו.
לא יודע מאיפה שאבת את המידע הה
אבל לא כל השטחים הם מחנות פליטים. ובחלק מהערים הפלסטיניות דווקא יש בתי קולנוע.
כדאי לצורך העניין להבחין
בין ערביי ישראל, אותם מייצג (נניח) הסרט הישראלי שישלח לאוסקר ותיאורטית לפחות, ישראל עשויה לשלוח סרט שנעשה בידי צוות מקרב המיעוטים הישראלים. בימים יפים יוכל סרט שנעשה בידי ערבי ישראלי לייצג את ישראל באוסקר.
לבין פלסטינאים, עם ללא הגדרה עם רשות שמקומה בין המדינות לא ברור, וללא בתי קולנוע להציג בהם את סרטיו.
באום אל פחם למשל יש כמה בתי קולנוע, וגם גלריות לאומנות ובכלל תרבות פורחת. אבל אום אל פחם היא בישראל. כן, יתכן שברצועת עזה יש בתי קולנוע. כמו רוב הישראלים, אני יודעת מעט מאוד על הנעשה שם. אני מנחשת שאין. קרוב לודאי שאני צודקת.
ההבחנה היתה מאוד ברורה.
רצוץ ומצוץ דיבר על ה"שטחים" ועל ערים פלסטיניות, ולכן אני מניח שמה שהוא התכוון לומר היה שבערים כמו רמאללה ועזה יש בתי קולנוע, ולא שבאום-אל-פאחם יש.
אני באופן אישי לא יודע, אבל זה לא נשמע לי לא הגיוני. אני לא יודע למה את מניחה באופן טבעי שבכל רצועת עזה אין בית קולנוע.
חיפוש מהיר ב"גוגל" מגלה שנכון ללפני 3 שנים היו ברמאללה שני בתי קולנוע ושלפני קצת יותר משנה התקיים שם פסטיבל קולנוע בין לאומי.
מצד שני, מסתבר שבעיר עזה אין כיום בתי קולנוע, כי הם נהרסו באינתיפאדה הראשונה ולא שוקמו.
אבל הגמשת הכללים היא בעייתית, בהיותה מבוססת על
דעות פוליטיות קדומות. אם הסקוטים או הוולשים ישלחו סרט להתחרות כ"זר" באוסקר, יקבלו אותו? ומה עם הבאסקים בספרד? או הכורדים בתורכיה?
בכל מקום בעולם יש מיעוטים שדרושים הגדרה עצמית (או חלקים מאותם מיעוטים דורשים). אבל משום מה, כשמדובר בישראל, או במספר מצומצם של מדינות רשע אחרות, התשובות תמיד ידועות מראש.
רק ש-
הפלסטינים הם לא מיעוט, כי הם לא אזרחים בישראל. לא יודע בקשר לבאסקים, לסקוטים או לוולשים, אבל לפלסטינים יש אוטונומיה. זאת לא דיעה פוליטית, זאת עובדה.
אוטונומיה איננה מדינה.
זו אינה דעה פוליטית, זו עובדה.
זו אינה עובדה, זאת הגדרה.
מי אומר שהיא כן?
מי שטוען שמועמדות לסרטים באה מטעם אוטונומיות.
אז תפסיק לקרוא בין השורות.
זה יהיה הרבה יותר פשוט.
סינמה ראמאללה - סינמה שכם
מה שמתוחכם ב"גן עדן עכשיו" הוא שהבמאי הקדים את האקדמיה, וכלל בתוך הסרט את ההסבר לכך שאי אפשר להקרין אותו בפלסטין – באחת הסצינות אחת הדמויות מספרת שהקולנוע המקומי (סינמה שכם?) נשרף פעם, אי שם בהפגנות האינתיפאדה הראשונה. מי שרף אותו? הם. דרך מאוד משונה להפגין כנגד ישראל אם אתם שואלים אותי, אבל שיהיה. את החבר'ה באקדמיה זה כנראה שיכנע .
מותק לא לבד
איטליה בחרה במפתיע לשלוח את Private, סרט שלא הופיע בכלל ברשימת המועמדים לייצג את המדינה. Private מספר על משפחה פלסטינית שחיילי צה"ל משתלטים לה על הבית בגלל מיקומו האסטרטגי. הסרט עלול להיפסל בידי האקדמיה מכיוון ששני השחקנים הראשיים בו הם מוחמד בכרי וליאור מילר (!) ועם כל הכבוד לאותנטיות, הם לא בדיוק איטלקים, מה שפוגע באיטלקיותו של הסרט.
ואכן, private הועף מהתחרות
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3155096,00.html
לא נעים לומר
אבל נראה לי שגם "איזה מקום נפלא" בדרך החוצה. יותר מדי אנגלית ולך תסביר לחבר'ה מהאוסקר שרוסית היא כמו שפה רשמית בארץ.
לא נראה לי שזה יקרה
אבל אם כן, מה רע? מקסימום, יכניסו במקומו איזה סרט שאשכרה הוקרן בארה"ב (או יוקרן בעתיד הקרוב, כמו 'אושפיזין') ואז אולי אפילו יהיה סיכוי תאורטי כלשהו לקבל מועמדות.
ראיתי היום את ''איזה מקום נפלא''
כמעט 50% ממנו באנגלית, כך שמצבו לא לגמרי ברור. בכל אופן, "האושפיזין" לא כשיר כי הוא הוקרן בארץ לפני ה-30 בספטמבר 2004. אם כבר, שישלחו את "הכלה הסורית".
היום צפיתי בסרט
סרט שעשוי טוב. אבל לעניות דעתי לא ברמת גורף פרסים מכיוון שלא היתה בו עוצמה גדולה שהיא. הסרט אכן גולל את סיפורם של המתאבדים בפרוטרוט, הראה את המשפחות שלהם ואת כל ההכנות לקראת מעשה ההתאבדות. המשחק היה אמיתי ונוגע ולא אסתיר שלא הוזלתי דמעה. אכן גורל מר בחרו להם הפלסטינים. אגב בסרט עצמו מוזכר עניין בית הקולנוע. הלכתי לסרט עם מכר הולנדי שביקר כמה פעמים בישראל וטען שיש הרבה מן המשותף בין ישראלים לערבים.
היום צפיתי בסרט
אגב כל הסרט דובר ערבית למעט משפט אחד שנאמר באנגלית. משהו קצת מפתיע … אבל ידוע.
שום דבר לא התחדש לי לאחר צפיית הסרט וכמובן שלא יוצאים עם פרצוף שמח לאחר הסצינה האחרונה.