בשנה שעברה האקדמיה סירבה לשקול את הסרט הפלסטיני 'התערבות שמיימית' לרשימת המתמודדים על אוסקר הסרט הזר, כיוון שפלסטין אינה מדינה. השנה, אותו הסרט נכנס לרשימה, בטענה הפוכה: "מדינה או לא – זה עדיין סרט זר". |
23.10.2003
|
יומית
בשנה שעברה האקדמיה סירבה לשקול
את הסרט הפלסטיני 'התערבות שמיימית'
לרשימת המתמודדים על אוסקר הסרט
הזר, כיוון שפלסטין אינה מדינה. השנה,
אותו הסרט נכנס לרשימה, בטענה הפוכה:
"מדינה או לא – זה עדיין סרט זר".
בשנה שעברה האקדמיה סירבה לשקול
את הסרט הפלסטיני 'התערבות שמיימית'
לרשימת המתמודדים על אוסקר הסרט
הזר, כיוון שפלסטין אינה מדינה. השנה,
אותו הסרט נכנס לרשימה, בטענה הפוכה:
"מדינה או לא – זה עדיין סרט זר".
לוגיקה זה דבר כל כך נפלא!
אני מציעה להריץ את "עוד טושים" לאוסקר השנה מטעם הרפובליקה העממית של זרובבליסטן!
אם יורשה לי להסכים: החלטה טיפשית.
ואין לזה קשר לשאלה הפוליטית, האם פלסטין היא מדינה לגיטימית או לא או האם "מגיע" להם שיהיה להם סרט באוסקר. הסרט לא נשלח על ידי שום וועדה רשמית של מדינת פלסטין, כי אין ועדה כזאת, נקודה. גם אם יש לאקדמיה סעיף בתקנון שמאפשר להם, למעשה, לקבל איזה סרטים שבא להם, הם עוד יתחרטו על כך שהם השתמשו בו: פלסטין והונג-קונג הם לא היישויות השרויות במחלוקת היחידות בעולם. יש עוד המון מקומות שטוענים לעצמאות. ברגע שהאקדמיה החליטה על דעת עצמה להחליט ולשפוט מי מספיק מדינה ומי לא, הם הפכו את עצמם לשופט עליון, ובשנה הבאה אין סיבה שגם מדינת אכזיב לא תשלח סרט לשיקול האקדמיה. הגדרת מדינות אינו תפקידה של האקדמיה האמריקאית לקולנוע. חבל על כאב הראש.
כדי להיות מועמד,
הסרט חייב לייצג מדינה? זה לא אמור להיות כל סרט שטוב מספיק, שמדברים בו בשפה זרה?
אני לא מכיר את החוקים על בוריים
אבל ככל שידוע לי סרט צרפתי לא יכול להתמודד מול סרט צרפתי אחר.
וזה כשלעצמו מוכיח שהקריטריון הוא לא זר (שהרי יכול להיות שדוקא הקולנוע הצרפתי עשה את שתי הסרטים הזרים הטובים של השנה), אלא חלוקה לפי מדינה.
מצד שני, יכול להיות שהאקדמיה יכולה להתייחס לסרט הפלסטיני בתור הסרט הישראלי של השנה, וככזה יהיה לה מותר לקבל אותו.
כך שכאן הדילמה תהיה האם הסרט המועמד, הוא נציג המדינה כפי שהיא שולחת אותו, או נציג המדינה כפי שהאקדמיה רואה אותו.
לפי ההגיון של האקדמיה
גם הבורים יכולים לשלוח סרט .
ולפעמים, לפי ההגיון של האקדמיה
הבורים באמת מצביעים.
הממ, לא.
בקטגורית "הסרט הזר הטוב ביותר", כל מדינה שולחת נציג מטעמה (במקרה של ישראל, הנציג הוא הסרט הזוכה ב"אוסקר הישראלי"), ומבינהם בסופו של דבר נבחרים חמישה. האקדמיה לא יכולה לבחור את הנציגים על דעת עצמה, דבר שגורם לפעמים לתוצאות תמוהות. בשנה שעברה, למשל, 'דבר אליה' היה לוקח את הפרס בידיים קשורות, אילו היה מועמד – אלא שהוא לא נבחר לייצג את ספרד, משום מה.
אני לא בטוח
וממש לא מהשיקול הפוליטי.
השאלה שאתה מעלה היא באמת בעייתית, אלא שאני לא סבור שהתשובה עליה היא כל כך ברורה. נכון שהאקדמיה מזמינה לעצמה צרות, אבל נשאלת השאלה העקרונית את מי האקדמיה משרתת. ההחלטה לנהוג לפנים משורת הדין ולקבל את הסרט מקדמת את הסרט ואת עולם הקולנוע. לעומת זאת, החלטה שלא לקבל את הסרט בטענה שהוא לא בא משום מדינה היא טכנוקרטית ומקדמת בעיקר את התקנון של האקדמיה.
מהבחינה הזו, הבחירה של האקדמיה נבונה ומונעת מצב קפקאי בו יש סרט שמסתובב בלימבו ולא ניתן להעמיד אותו לשום פרס מאחר והוא לא משוייך לשום גוף שאפשר לכנות "מדינה". השאלה היא איך הם באמת יתמודדו עם ההשלכות הבעיתיות של ההחלטה, כפי שרד הסביר אותן, ואיך הם יוכלו לטעון שההחלטה אינה פוליטית (בהנחה והיא אכן אינה כזו).
שום פרס?
'התערבות שמיימית' היה מועמד וזכה בכמה פרסים נכבדים. לפרס הספציפי הזה הוא לא היה יכול להיות מועמד – כלומר, לפי התקנון הרגיל. המצב הזה לא יותר גרוע מסרט שלא יכול להגיע לתחרות דווקא בגלל שהוא שייך למדינה מסוימת, ואיתרע מזלו לצאת באותה שנה עם סרט מוצלח יותר (או סרט מוצלח פחות, שבכל זאת נבחר על פניו). מוסר השכל: אין צדק בעולם (אבל חוקים יש).
יש להם נבחרת אולימפית, אז אני מניחה שזה הגיוני.
זו החלטה מוזרה
לא בגלל שאין מדינה כזו פלסטין אלא בגלל שהסרט היה אמור להיות בשנה שעברה. איך הוא יכול להיות מועמד גם השנה? למה שלא נשלח השנה את "2 אצבעות מצידון" או למה שארה"ב לא תשלח את "האזרח קיין"?
חוץ מזה..אני ראיתי את הסרט
ולא מגיע לו להיות מועמד מהסיבה הפשוטה גם שזה פשוט סרט מחורבן. משעמם מוות! כל החצי שעה ראשונה זה הדבר הכי משעמם שיש. כמעט כמו כל "באהבה, לייזה" שהדבר היחידי שאולי קצת מציל את הסרט זה פיליפ סימור הופמן שהוא תמיד תענוג.
גם לי זה מה שהפריע
ורגע, אם שנה שעברה כנפיים שבורות לא הצליח ביחסי ציבור שלו והרבה אמרו שבגלל זה הוא לא היה מועמד- אפשר שוב לשלוח אותו כנציג אחרי שהוא נהיה יותר מוכר???
לא אכפת לי אם יהיה או לא יהיה סרט שייצג את פלשתין. הרי תמיד יהיו גם כאלה שלא ממש אוהבים אותנו שיגידו שלישראל אין זכות קיום וכל מיני שטויות אז יאללה שיהיו מועמדים מאיפה שרק רוצים, אבל שיהיו סרטים מהשנה האחרונה!
הסמולאנים הרסו לנו את המדינה.
די לשלטון מפא"י!
היה אינטרנט בשנות החמישים?
היה, אבל רק למקורבים לצלחת.
ולך אפילו לא גילו. אני במקומך הייתי נעלבת.
נעלבתי
איזה יופי!
זה אומר שמעתה גם הכורדים יוכלו להציג מועמדות.
לא, כי אז הסורים והעיראקים ימחו בזעם
ובניגוד אלינו, עליהם מישהו כן שם קצוץ.
ולמה יש לי את ההרגשה המשונה שהסרט הפלסטיני הנ"ל הולך להיות בסגנון "הו, הציונים המרושעים גזלו את אדמתינו ומכריחים אותנו לחכות שעה וחצי במחסום שלהם. הנבלות! אללה ואכבר!!" כלומר התעמולה השקופה הרגילה שכבר למדנו להכיר, למשל מ"טבח" ג'נין.
יאללה, שימצאו כבר משהו חדש לדבר עליו. רק "בילאדי בילאדי" יושב להם בלקסיקון?
הסרט הפלסטיני הנ''ל לא הולך להיות.
הוא כבר היה. איך ומה הוא היה אתה יכול למצוא בהרבה ביקורות באתרים אחרים.
חשבתי פעם לכתוב תסריט
אני דווקא שמעתי שהסרט הוא על במאי מתוסכל שמנסה לקדם את סרטו האחרון שעוסק בעולמו המרתק של אספן בולים, אלא שמאחר והוא פלסטיני, כל מיני ישראלים אטומים מניחים אוטומטית שסרטו חייב להיות תעמולתי ופוליטי, ואם אפשר גם מסית, דמגוגי ומסוכן, ותוקעים מקלות בגלגליו.
בסצינת השיא של הסרט, הבמאי אומר לעצמו: "יאללה, הישראלים האלה, שימצאו כבר משהו חדש לדבר עליו. רק 'בילאדי בילאדי' יושב להם בלקסיקון?".
(c) כל הזכויות שמורות
רגע..
אז איזה סוג סאטירה זה, שוב?
חשבת שאולי זה בגלל
שהוא רוצה לעשות סרט על אספן בולים?
כמה סאטירי מצדך
רק חבל שהסרט באמת עוסק במה שנאמר קודם ולא במה שאמרת.
והרי התוצאות מהמבט הראשון שהעפתי בתנ''ך:
כלומר, בול מה שהנחתי מראש.
ותסלח לי אם אני "אטום" לתעמולה של אנשים שאיתם אנחנו נמצאים כרגע במלחמה שהם התחילו בה, מכוונים את ההתקפות המתועבות שלהם נגד אזרחים שלנו ולא מראים שום סימן של שמץ של רצון להפסיק.
באמת, פשוט גועל נפש מצידי להניח אוטומטית כשיש כל כך הרבה הוכחות הפוכות: יצירות מופת הומניטריות כמו שידורי ההסתה של הרשות בטלוויזיה הקוראים להתאבדות וסרטי תעמולה שקריים חד וחלק כמו "ג'נין ג'נין". תראה לי במאי ישראלי אחד שהיה מעז לעשות סרט שכל העלילה שלו תתומצת במלים: "כל הפלשתינים, בלי יוצא מהכלל, נבלות וחייבים למות."
אולי הסרט הזה ספציפית הוא רעל פחות אלים ומעוות מהדוגמאות הנ"ל, אבל אתה יודע מה? אחרי "האומנות" הפלשתינית שכבר נחשפתי אליה, אין לי שום חשק לגלות מה קורה בסרט הזה. כן, כן, הבעיה היא באטימות שלי, וכלל לא בזבל שהם מוכרים שלשאר העולם.
סליחה, ויכוחים פוליטיים זה לא פה.
וויכוחים שבהם אנשים מנתחים סרטים שהם לא ראו זה גם לא פה. אתה מוכן לתת לסרט שלא ראית ממנו פריים אחד ליהנות מהספק, שאולי הוא "רעל פחות אלים ומעוות"? אתה איש נדיב. כן, זה באמת די גועל נפש מצידך להניח אוטומטית שכל מה שיוצא לפלסטיני כלשהו מהפה זה תעמולה, אפילו כשיש לך "הוכחות" כמו העובדה שקיימת תעמולה. תראה את הסרט, ואז תוכל להביע עליו דעה.
הבהרה: זוהי אינה הזמנה לדיון פוליטי. ההודעה הזאת וזאת שמעליה יימחקו בקרוב (בדיוק כפי שנמחקה ההודעה שעסקה ב'לא רק בלונדינית 2' שאמרה "זה הסרט הכי שווה בעולם למרות שלא ראיתי אותו").
לא מסכימה.
ויכוחים פוליטיים זה לא פה, אבל אם דן ברזל שולח אותו לביקורות ותקצירים כדי שייראה שהסרט אינו סרט תעמולה, ותקציר העלילה מציין נאהבים פלסטיניים ואטימות (ורשעות) הממשל הישראלי, אז אולי זו לא תעמולה בריש גלי, אבל יהיה ניתןלהבין מהסרט ש"הו, אנחנו רק רוצים שלום ואהבה בעולם, והישראלים הרעים מונעים זאת מאיתנו".
כן, האמריקאים שמים על העירקים
הם שמים עליהם פגזים, טנקים מפוצצים, כלכלה מפוררת, אנרכיה שלטונית. אני בטוח שאם יצא סרט של במאי עירקי על הבלגן הנוכחי, הוא יתקבל בארה"ב בברכה.
__________
, אלא מה?
תתפלא
יש היום תנועה כל כך חזקה נגד המלחמה שכל סרט עיראקי שיירד על המלחמה יתקבל בברכה בחלקים גדולים של ארה"ב, ואם לא שם, אז בפסטיבל קאן יכתירו אותו בתור הסרט הגדול ביותר שאי פעם נעשה.
הסיבה היחידה שזה לא קורה זה בגלל שעיראק היום הרוסה מדי בעקבות המלחמה (יש שיאמרו שהיא עדיין לא נגמרה מבחינתם) מכדי לממן סרט כזה, אבל חכה שנה שנתיים ותראה שזה בדיוק מה שקורה.
וחוץ מזה, דיברתי בכלל על האפשרות של סרט כורדי, לא עיראקי או סורי. אנא הפנה את הציניות שלך למטרה הנכונה.
עזוב את הכורדים, הם סבלו מספיק
כתבת שבניגוד אלינו, מישהו שם קצוץ על הסורים והעירקים. זה נכון, אבל המישהו הזה הוא לא ראש אולפנים וחברות הפצה אמריקניות גדולות שכל תמיכה לכאורה בסרט שמנוגד לדעת הקהל (ארה"ב-טוב, שאר העולם-רע) עלול לעלות לו בהפסדים כספיים משמעותיים. אז נכון שבעולם יש יותר אנשים שיתמכו בסוריה, אבל כשזה מגיע לאירוע פומבי חשוב כמו האוסקר, יש לישראל וגוליה הרבה יותר השפעה.