ונדמה שחלפה לה שנה

שלום, קוראים לי רד פיש,
ואני עדיין לא יודע שום
דבר על קולנוע.

מצד שני, אני כבר יודע די
הרבה על עריכת ביקורות
קולנוע.

אתם מבינים, לפני שנה בדיוק חנכתי אתר ביקורות קולנוע אלטרנטיבי ('עין הדג', אולי שמעתם עליו). מאז אמנם ראיתי הרבה סרטים, אבל הרבה יותר מזה קראתי, כתבתי, מחקתי, ערכתי, התווכחתי ודיסקסתי אותם. היום, שנה מאוחר יותר, אני עדיין לא יכול לספר לכם על התפקיד שמילא פרנסואה טריפו בגל החדש הצרפתי, אבל אני בהחלט יודע יותר על פיצות טובות והיכן למצוא אותן, חשיבות המונוסודיום גלוטמט במערכת החיסונית של האדם, רומח הדרקון והארי פוטר, שימוש נכון באידיוטומט (ובמרגרינה), איפה בדיוק נמצאת טג'יקיסטן, אלף ואחת הברקות מאת מתרגמי ערוץ 3, אסטרטגיות כלכליות במסחר בשוברי קופות, כל התאוריות האפשריות בעניין משמעות הסוף של 'ממנטו', אנשי-X מפורסמים בהסטוריה, ואילו מבין במאי העולם ראויים לתואר "סמאח".

שנה אחרי פתיחתו של 'עין הדג', נחמן שניצקליין עדיין יושב לבטח במקומו בעתון וכותב ביקורות קולנוע שרק הוא מבין ומגלה לציבור את הסוף של 'A.I.', כך שמהפכה בתחום ביקורות הקולנוע בארץ לא היתה. אבל אולי טוב שכך, כי אם ביקורת הקולנוע הממוסדת פתאום תיהפך למוצלחת, איזה צורך יהיה באתר קולנוע אלטרנטיבי?

הנאום חוצב הלהבות שהכנתי לרגל חגיגות יום ההולדת הראשון לאתר, המספר בהתרגשות על היווצרותה המופלאה של קהילה פעילה והמוניטין שצבר האתר תוך שנה מהיווסדו, היה כל כך מוצלח, מרגש ומפעים שהחלטתי לדחות אותו לארוע חשוב יותר – חגיגות היובל לאתר, למשל. לכן אשמיע לרגל הארוע רק סקירה הסטורית קצרה של תולדות האתר, מאז יום שישי ה-13 (באוקטובר, 2000) ועד היום.

9.10.2000 : האתר, בגירסת הבטא שלו, מובא לראשונה לידיעת הציבור, אם כי עדיין מדובר בציבור מצומצם למדי – אנשי פורום המד"ב והפנטסיה של אורט (שחלקם שוכנים באתר עד עצם היום הזה). מתגובות המשתמשים לגירסת הבטא הופקו לקחים חשובים, בעיקר ההודעה בעניין הקולה שנשפכה על המקלדת בתחתית דף הפתיחה.

13.10.2000 : האתר מושק רשמית, במסע פרסום רחב היקף (ובתקציב של כ-43 ש"ח) שכולל הודעות בפורומי קולנוע שונים ברשת, הפצרות בכל מכרינו הוירטואליים והאחרים להכנס לאתר, ומאות מודעות ופלאיירים שהודפסו במדפסת ביתית, נגזרו במספריים ביתיות ונתלו בקמפוסים ובתי ספר שונים ברחבי הארץ.
בין הפיצ'רים הבולטים באתר בעת השקתו: ביקורות על 'קיוב', 'השער התשיעי' ו'הפרופסור המטורף 2', כתבת "מה יהיה" על סרטי 'שר הטבעות' (עוד חודשיים למנאייק), את הסקר "מהו הדבר שהכי מפריע לך בקולנוע הישראלי?" (שהכיל את אופציית "זאב רווח" המקורית), ואת נאום הפתיחה, שבו רד פיש מנסה להסביר את מטרת האתר ומהותו. בנאום היסטורי זה הוזכר לראשונה מבקר הקולנוע האהוב והפופולרי נחמן שניצקליין, שהתחיל את דרכו בתור דוגמה חד פעמית. מאוחד יותר, התעקש דן ברזל להמשיך ולהזכיר את מר שניצקליין בכתבות והודעות אחרות, ובכך הכניס את שניצקליין לשימוש יומיומי, כמו גם את הביטויים "שניצקלייני", ו"השתצקליינות".

30.10.2000 : רד פיש מפרסם כתבה על ההתרחשויות באותו סוף שבוע בקופות ארה"ב, תחת הכותרת "דו"ח קופות שבורות", ושואל את הציבור אם זה בכלל מעניין אותו. הציבור, ברובו, לא מגיב, ולכן הוא ממשיך עם זה.

3.11.2000 : באמצע דיון לוהט (מעל 40 תגובות!!) על הסרט 'אקס-מן', מתרחש ארוע הסטורי חשוב שכמעט לא זכה אז לתהודה – ההודעה הראשונה באתר של היישות המתקראת 'Xמנית לעתיד'!

16.11.2000 : האצבע של אילן מעוז מחליקה בזמן שהוא כותב לתומו תגובה על ההבדלים בין שפילברג וקובריק בדיון על הסרט העתידי 'A.I.', ובמקום המילה "במאים" יוצא לו "סמאחים". השאר היסטוריה בלשנית.

21.11.2000 : שבוע חלש. אין סרטים חדשים מעניינים בקולנוע, כבר כמה ימים שעורכי האתר לא קיבלו כתבות חדשות, והם חוששים שקוראי האתר ינטשו אותו עקב מחסור בעדכונים. כדי לשמור על עניין כלשהו באתר, רד פיש הוגה פתרון זמני: אנקדוטה או ידיעה חדשותית קטנה, בת כמה שורות, שתתחלף מדי יום. רק עד שמצב הכתבות ישתפר. או משהו.

שבועות אחרי שמושג ה'יומית' משתרש, מסכים טל, המתכנת האגדי, למסד אותו על ידי הכנסתו לתוך המערכת הדינמית של האתר, מה שמאפשר גם הוספת תגובות. מהרגע שעורכי האתר מגלים שטל נכנע לשגעונות שלהם, הם ממשיכים לטרטר אותו עם כל מיני בקשות טפשיות במיוחד. כאלה למשל. ב'אייל' זה לא היה קורא.

28.2.2001 : פרסום היומית המוקדשת לדרך היצירתית שבה בחרו בערוץ 3 לתרגם את שמו של כריסטיאן סלייטר (שהובאה לידיעת עורכי האתר על ידי בוג'י). מסתבר שגם קוראי האתר אינם תמיד מרוצים מהתרגום בגוף הסרט (לא ידענו!). במשך כמה שבועות, 'מניח רעפים נוצרי' היה פופולרי יותר מ'עין הדג' בכלל, ועד היום הוא שומר על תואר הסיפור בעל מספר הביקורים והתגובות הגדול ביותר בהסטוריה של האתר.

7.3.2001 : עורכי האתר והמתכנת שלו נענים סוף סוף לתחינות הקהל ומתקינים בו אפשרות להתאמה אישית. כבר אין צורך לעבור על פני כל הכתבות שפורסמו באתר אי פעם כדי למצוא איפה פורסמו תגובות חדשות. הציבור נושם לרווחה, והאתר מרוויח עוד כמה היטים כשהמשתתפים הקבועים עוברים על פני כל הכתבות שפורסמו אי פעם.

1.4.2001 : הסקופ המרעיש על השתתפותו של שון קונרי בגירסה הקולנועית ל'הדרדסים' מכה גלים באתר וגורמת לרבים מהמגיבים לאי שפיות זמנית.

27.4.2001 : פרסום הטופס הקטלני, שירות חשוב לציבור שזוכה לתהודה רבה, מודפס ב"העיר" ואף זוכה להיות מודבק על דלפק 'האוזן השלישית' בתל אביב.

26.6.2001 : דן ברזל, כתב זוטר לענייני סרטים איזוטריים, מנצל רגע של היסח הדעת מצד עורכי האתר: הוא משתלט על האתר בהפיכה צבאית רבת רושם (אבל חרא אפקטים), משנה את שמו ל"עין הדן" ומוציא שורת חוקים דרקוניים. למזלם של שוכני האתר, השלטון החדש לא מחזיק מעמד יותר מכמה שעות – ההפיכה נכשלת, הג'ירפה והדג תופסים מחדש את השלטון. איש הברזל מוצא מקלט פוליטי באמסטרדם, משם הוא עוד נשמע צווח "אני עוד אחזור!".

2.8.2001 : מפגש 'עין הדג', הבוחצלגיחצן-קון, נערך בסלון דירתם השכורה של הדג, הג'ון והדלעת. מעל 30 ממשתתפי האתר הקבועים מגיעים לארוע ההסטורי והמשופע ברגעים מרגשים. הקהל מגיב בתשואות סוערות לבואה של האקסמנית, נהנה מהפיצה המשובחת של האלה בוג'י, מתחרה בהשפלה עצמית, ומפגין התנגדות לסרטי שפירא על ידי צפיה ב'מבוכים ודרקונים'. בין לבין, מסתבר, נוצר הזוג הראשון באתר.

13.10.2001 : לונג ג'ון שוב רעבה.

(ועוד סיבוב תודות קצר: תודה לטל, האחראי הישיר לכל השיפורים שנוצרו באתר בשנה האחרונה ולקיום האתר בכלל, ללונג ג'ון שהשקיעה יחד איתי מספר מגונה של שעות בעריכה ותחזוק האתר, לכל הכותבים הקבועים, לכל הכותבים הלא קבועים, לכל מי שטרח ושלח לנו ביקורות שבסופו של דבר לא התפרסמו, לכל הקוראים המגיבים, לכל הקוראים שאינם מגיבים (אנחנו יודעים שאתם שם), לפורפרה.קום ועושה דברה מהרג'ה, לכל מי שסיפר עלינו לחבר וכך עזר להפצת שמו של 'עין הדג' בעולם, ליאיר רווה – יקיר האתר, לקולנוע "לונדון", לארנולד שוורצנגר (כמובן), לכל מי שנתן לקופאית בקולנוע טופס קטלני, ולדובי, שסובל בשקט את ההצקות החוזרות ונשנות שלנו בקשר לעובדה שהוא העורך של האתר הקטן).