דו"ח קופות שבורות – 2.9.2007

העולם נראה היום יפה יותר. לא בהרבה, אבל טיפה. הבדל קטן כזה, שיכול לעשות את כל ההבדל. הסיבה: ל-'Superbad' כבר לא קוראים 'חרמן על הזמן'. קוראים לו 'סופרבאד'. כלומר, עדיין כתוב "חרמן על הזמן" על הפוסטר, אבל יותר בקטן. וזה אומר שאפשר בהחלט לבקש לסרט הזה כרטיסים בלי להסמיק ("תן לי שני כרטיסים ל'סופרבאד"'. רואים? לא היה מביך בכלל). השינוי הפתאומי הזה קשור, אולי, לכך שבשבועות האחרונים דובר הרבה על סרטים בעלי שמות מפגרים במיוחד, בעיקר כאלה שכוללים את המילים "חרמן" ו"דייט". כנראה שהמסר בכל זאת הגיע אל המפיצים – ואפילו לא היינו צריכים להחתים מאה אלף איש על עצומה.

בכל מקרה, 'סופרבאד' (כיף, נכון?) כבר לא נמצא במקום הראשון: הוא פינה אותו אחרי שבועיים. ובמקום הראשון, שוב מתברר שאני לא יודע על מה אני מדבר: אמרתי שמהרגע שאוגוסט נגמר, לא יהיו יותר פתיחות גדולות. טוב, 26.5 מיליון דולר זאת אולי לא פתיחה ענקית, אבל זה די הרבה בשביל ספטמבר.

'ליל המסכות' היא הסדרה שלא נתנו לה למות. הסרט המקורי, משנת 1978, היה הצלחת ענק לזמנו, ונחשב לאחראי לא רק למיסוד ז'אנר סרטי ה"מטורף עם סכין רודף אחרי בני נוער", אלא גם לקריירה של ג'יימי לי קרטיס. באופן טבעי, הסרט גרר המשכים; אבל מלבד המשך ישיר וסביר אחד, כולם נחשבו למאוד לא משהו במקרה הטוב, וזוועת עולם במקרה הרע. ובכל זאת, במשך שלושים שנה זה נמשך: פעם בכמה שנים מייקל מאיירס שוב נגרר לקולנוע, הורג כמה אנשים וחוזר לארון. ניסיון ההחייאה האחרון קרה ב-1998, עם 'ליל המסכות: 20 שנה אחרי' (שבו חזרה ג'יימי לי קרטיס לסדרה), והוא הצליח במידה סבירה, אבל הסרט שבא אחריו ('ליל המסכות: תחיית המתים') שוב היה כושל עד כדי כך שלא הוקרן בארץ. היה נדמה שהסדרה סוף סוף מחוסלת סופית.

אבל מייקל מאיירס, כמו שכל מי שצפה בסרטים יודע, אף פעם לא מת, ולא משנה כמה פעמים תירו בו, תרעילו אותו, תתקעו בו מכשירים חדים או תזרקו אותו לבור חומצה מלא דגי פיראנה חולים באיידס. והסדרה שלו – כמוהו – תמיד מוצאת דרך לחזור. בשנים האחרונות אחד הטרנדים החזקים בעולם סרטי האימה היה רימייקים: 'המנסרים מטקסס', 'אימה באמיתיוויל', 'שחר המתים' וכו'. אז עכשיו 'ליל המסכות' הוא לא סתם עוד המשך מעפן – הוא "יצירה מחדש" מפוארת. את הסרט החדש ביים רוב זומבי, האיש שמוכיח שלא חייבים להיות ראפר או מתאבק ב-WWE כדי להסתובב בהוליווד עם שם מגוחך – אפשר גם להיות רוקר. זומבי ביים שני סרטי אימה עד היום, 'House of 1000 Corpses' ו-'The Devil's Rejects', שניהם כמעט שלא עשו כסף, אבל קיבלו המון הערכה בקרב קהילת ההארדקור של חובבי האימה.

'ליל המסכות' הוא סרט חצוי. בחצי הראשון (כמו 'חניבעל: מקור הרוע', שיצא מוקדם יותר השנה), הוא חוזר לילדותו הקשה של הרוצח, ומסביר איך הוא הפך לשוחט סדרתי עם מסכה – הסבר שאפילו לא נרמז בסרט המקורי בכלל. החצי השני הוא שחזור אחד לאחד של 'ליל המסכות' המקורי. לא ברור איך זה הולך ביחד. גם המבקרים חצויים: הרוב חושבים שהעסק מגוחך לגמרי, והיו אפילו שהרחיקו עד כדי לטעון שזה הסרט הגרוע ביותר מבין כל ההמשכים שנוצרו במהלך הדורות. אלה שלא מסכימים, לא-מסכימים בלהט, ואומרים שזה סרט מצוין כל עוד לא מתעסקים בהשוואות אל המקור.

הסרט הכניס 26 מיליון דולר בשלושת ימי סוף השבוע הרגיל; כיוון שהשבוע הוא גם 'לייבור דיי', סוף השבוע הוארך ביום, והסרט צפוי להכניס עוד סכום נאה ביום שני. מבחינת דולרים גולמיים, הפתיחה של ליל המסכות החדש היא הגדולה ביותר בתולדות הסדרה. כמובן, כשמדובר בסדרה שנמשכת 30 שנה, זה לא אומר הרבה, כי מחירו של כרטיס היום הוא לא אותו הדבר כמו לפני 10 שנים, ובוודאי שלא כמו לפני 30 שנה. אבל לסרט יש גם הישגים ממשיים יותר: למשל, תוך ארבעה ימים הוא צפוי לעקוף את מה שהכניס סרט 'ליל המסכות' הקודם לאורך כל הקרנתו (30 מיליון דולר); ובראיה אקטואלית יותר, זאת הפתיחה הטובה ביותר לסרט אימה השנה. בכל זאת הרימייק הרוויח משהו מכל ההמשכונים האלה: בזכותם אנשים עדיין זוכרים את המקור.

במקום השלישי, מאחורי 'סופרבאד', נמצא 'Balls of Fury', קומדיית ריגול, קונג פו ופינג פונג: אלוף טניס שולחן לשעבר (דן פוגלר, שנראה בערך כמו סת' רוגן, עם השטיקים של ג'ק בלאק) נשלח כסוכן חשאי אל תחרות פינג פונג שמארגן פושע העל כריסטופר ווקן. הטריילרים של הסרט, שעושים רושם מצחיק בהחלט, לא מתיישבים עם הביקורות המשועממות. כנראה שזה אחד מהמקרים שבהם כל הבדיחות הטובות היו כבר בטריילר. מסיבה לא ברורה, הסרט יצא כבר ביום רביעי, והכניס ביומיים הראשונים להקרנתו סכום עלוב של 3 מיליון דולר. בסוף השבוע מצבו השתפר קלות, והוא סיים אותו עם 11.6 מיליון דולר.

סיפור הרקע של 'Death Sentence', שנמצא במקום השמיני, מסובך יותר מזה של 'ליל המסכות'. לאט לאט: בהתחלה היה ספר בשם 'משאלת מוות', שהפך לסרט ידוע למדי עם צ'רלס ברונסון. לספר היה גם ספר המשך, בשם 'גזר דין מוות', אבל ההמשכים של הסרט (זה הגיע עד ל'משאלת מוות 5') התעלמו ממנו. עכשיו, ג'יימס וואן, הבמאי של 'המסור', לקח את ספר ההמשך המקורי והפך אותו לסרט, שבו את ברונסון מחליף קווין בייקון, וגם שם הגיבור הוחלף. ונשאלת רק השאלה, האם היה שווה לעבור את כל הסיבוך הזה בשביל הסרט הזה. נראה שלא. העלילה היא כרגיל – הרעים הרגו מישהו שקרוב לגיבור, ולכן הוא הולך עכשיו לכסח להם את הצורה במגוון דרכים מקוריות ככל האפשר. המבקרים סבלו מהאלימות המוגזמת והסתמית, שהסיפור הטיפשי לא מצליח להצדיק, ובקופות הסרט הכניס 4 מיליון דולר בלבד.

כיוון שזהו סוף שבוע של חג, הירידות מהשבוע שעבר היו קטנות מאוד – פרט ל'מחסל פראי' שנפל ב-63%. 'זהות אבודה' העביר שבוע חמישי עם הכנסות של מעל 10 מיליון דולר, ונעצר במרחק של מילימטרים ספורים מקו ה-200 מיליון; קצת מתחת לעשיריה הפותחת, 'רטטוי', בשבוע העשירי שלו בבתי הקולנוע, חצה את הקו הזה.

השבוע הבא הוא, באופן מסורתי, השבוע החלש ביותר בשנה, אבל השנה משום מה דווקא צפוי הרבה אקשן: 'לירות כדי להרוג' עם קלייב אוון ופול ג'יאמטי, והמערבון '3:10 ליומה' עם ראסל קרואו וכריסטיאן בייל.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Halloween – 26.5 (26.5)
2. Superbad – 12.2 (89.0)
3. Balls of Fury – 11.6 (14.6)
4. The Bourne Ultimatum – 10.2 (199.6)
5. Rush Hour 3 – 8.6 (120.4)
6. Mr. Bean's Holiday – 5.9 (18.9)
7. The Nanny Diaries – 5.1 (15.3)
8. Death sentence – 4.2 (4.2)
9. War – 3.6 (16.5)
10. Stardust – 3.0 (31.0)