דו"ח קופות שבורות – 17.8.2008

במקום הראשון השבוע נמצא סרט שהוא לא 'האביר האפל'. תנסו להתרגל.

'רעם טרופי' הוא פרוייקט חייו של בן סטילר, ובמפתיע זה לא אומר שזה סרט שבו הוא מקבל מכות במשך שעתיים וחצי. האגדה מספרת שהרעיון לסרט עלה במוחו של סטילר כשהשתתף בצילומי 'אימפרית השמש' ב-1987. שנים אחר כך הוא התפרסם, כתב את התסריט במשך כמה שנים טובות, גייס תקציב במשך עוד כמה שנים, ובסופו של דבר גם ביים את הסרט. 'רעם טרופי' הוא סיפורם של שלושה שחקנים שמצלמים סרט-מלחמה, ונקלעים בטעות למלחמה האמיתית: בן סטילר עצמו, ג'ק בלאק ורוברט דאוני 'איירון מן' ג'וניור, שגונב את ההצגה בקלות בתפקידו כשחקן אוסטרלי שעבר טיפול הכהיית-פנים כדי לגלם חייל שחור. לפי הביקורות, הסרט היה שווה את הדרך הארוכה אליו: הם קוראים לו שנון, מצחיק ובועט ברצינות בתחת של התעשייה ההוליוודית. אלה יופי של תגובות עבור קומדיה שלג'אד אפטאו לא היה כל חלק בהפקתה.

רק מה, יכול להיות שסרט שצוחק בעיקר על תעשיית הסרטים יצחיק את האנשים שמקורבים לתעשייה הזאת – והמבקרים ביניהם – יותר מאשר את שאר האנשים, ולמרות שהוא הגיע למקום הראשון, ההכנסות של 'רעם טרופי' לא כל כך עמדו בציפיות. יש הרבה במשותף ל'רעם טרופי' ול'אננס אקספרס', שיצא בשבוע שעבר. שניהם קומדיות מוערכות מאוד על ידי המבקרים והקהל, אם לשפוט על פי ימד"ב. שניהם יצאו בימי רביעי. אבל בעוד עבור 'אננס אקספרס' יום רביעי היה היום הגדול ביותר שלו ומשם הוא רק ירד, 'רעם טרופי' לא השאיר רושם מיוחד בימים רביעי וחמישי, אבל טיפס מעט בסופ"ש. בסך הכל, מבחינת הכנסות הסופ"ש, 'רעם טרופי' מוביל: הוא הכניס 26 מיליון דולר, לעומת פתיחת ה-23 מיליון של 'אננס'. מצד שני, אם מסתכלים על הכנסות חמשת הימים הראשונים של כל אחד מהסרטים, שניהם הכניסו פחות או יותר אותו הדבר, כשדווקא 'אננס' מוביל במעט. הבעיה היא שמבחינת תקציב, שני הסרטים לא דומים בכלל. 'אננס אקספרס' היה סרט זול להפקה (כ-27 מיליון דולר); 'רעם טרופי' – לא ממש. ההערכות לתקציב ההפקה שלו הן בין 92 ו-135 מיליון דולר, וקמפיין הפרסום לסרט היה גם הוא גדול ויקר. כדי שלא להיחשב לכישלון הוא יצטרך הצלחה גדולה מחוץ לארה"ב, או כושר עמידות יוצא דופן (מה שלא היה ל'אננס אקספרס', שירד השבוע ב-57%).

לא שזה משנה. עד סוף הדו"חקו תשכחו על מה מדבר כל אחד מהם, מי הוביל ולפי איזו ספירה. אננס טרופי, תות שובב, מנגו בננה ומלון – נדמה שבסוף כל השמות הללו מתערבלים אחד לתוך השני.

נעבור למייקל פלפס של הדו"חקו, 'האביר האפל'. אחרי ארבעה שבועות במקום הראשון, שהיו במקרה גם ארבעת השבועות המופלאים ביותר מבחינה דו"חקואית של סרט כלשהו מעולם, 'האביר' ספג השבוע, שוב, ירידה קטנה יחסית בהכנסותיו (35%). הירידה הזו הביאה אותו להכנסות סופ"ש של 17 מיליון דולר, והורידה אותו למקום השני. אבל מה שיותר חשוב הוא שהכנסות הסרט הכוללות הגיעו ל-471 מיליון דולר. בכך הוא עקף את 'מלחמת הכוכבים' (הסרט הראשון, או פרק 4, או 'תקווה חדשה' – איך שלא תבחרו לקרוא לו) והפך, לפחות מבחינת ההכנסות הדולריות הגולמיות בארה"ב, לסרט המצליח ביותר אי פעם. חוץ מ'טיטאניק'.

כיוון שבטבלת הסרטים המצליחים של כל הזמנים בארה"ב לא נשאר לאביר את מי לעקוף, כדי לאתגר אותו קצת נצטרך לראות איך הוא מתאקלם בטבלאות אחרות. למשל, בטבלת ההכנסות של כל הזמנים המותאמת לפי האינפלציה במחירי הכרטיסים, הוא שוהה כרגע במקום ה-39, בין 'השוטר מבברלי הילס' לבין 'גולדפינגר' (נכון שלא ידעתם שהם היו מצליחים עד כדי כך?). אבל כאן אנחנו עדיין מדברים על ארה"ב בלבד. שאר העולם לא ממש שותף להיסטריה: לא ש'האביר' כושל מחוץ לארה"ב או משהו – הסרט שובר קופות בכל מקום – אבל ההיסטריה המוחלטת, שוברת השיאים וחסרת התקדים שלו היתה, מתברר, עניין אמריקאי בלבד. 'האביר האפל' הכניס עד היום 328 מיליון דולר מחוץ לארה"ב, ו-800 מיליון בכל העולם, בסך הכל, מה שממקם אותו בינתיים "רק" במקום ה-19 ברשימת הסרטים המצליחים ביותר אי פעם בעולם כולו, מתחת לרוב ההארי פוטרים, השר-הטבעותים ושודדי הקאריביים.

אף אחד לא היה יכול לתכנן את זה מראש, ובכל זאת זה יצא סימטרי ויפה ש'האביר האפל' הביס באותו שבוע לא רק את 'מלחמת הכוכבים' הראשון, אלא גם את האחרון. 'מלחמת הכוכבים: מלחמת המשובטים' יצא השבוע לאקרנים, והגיע רק למקום השלישי, מתחת ל'אביר'. הסרט הוא תוצר לוואי עקיף ולא ברור של סדרת 'מלחמת הכוכבים': כשיצא 'פרק 3', לוקאס אמר שהוא לא רוצה לעשות עוד סרטים בסדרה, ובמקום זה יתרכז בטלויזיה. אחד הפרוייקטים הטלוויזיוניים היה 'מלחמת המשובטים', סדרה באנימציה ממוחשבת בובתית וזולה שעלילתה מתרחשת בין 'פרק 2' ל'פרק 3' – כאילו שהכרונולוגיה של הסדרה הזאת לא היתה מבולבלת מספיק גם ככה. ואז הוחלט לקחת את הפיילוט של הסדרה ולהפיץ אותו בקולנוע על תקן סרט, מה ששוב מראה שאי אפשר לסמוך על מילה שלוקאס אומר, כאילו שהיה צריך עוד הוכחה. 'מלחמת הכוכבים' נהנית מקהל המעריצים הכי גדול והכי אובססיבי שקיים לפרנצ'ייז קולנועי כלשהו, אבל נדמה שלוקאס מנסה כבר שנים למדוד בדיוק מה כח הסבל של ציבור המעריצים ועד איפה אפשר למתוח אותם לפני שיימאס להם. השבוע הוא גילה את התשובה. 'מלחמת המשובטים' נחשב למוצר לוואי נחות, המקביל של 'מלחמת הכוכבים' להמשכון ישר-לוידאו שהגיע לקולנוע בטעות, ואפילו מעריצי הסדרה החליטו שאינאף זה אינאף ונשארו בבית בהמוניהם, מה שהעניק לסרט רק 15 מיליון דולר וטוב שכך. האם לוקאס יקלוט את הרמז וייתן ל'מלחמת הכוכבים', סוף סוף, למות? הסיכויים בוגאס הם 1:7 לטובת "לא".

יחס ביקורתי לא שונה בהרבה קיבל 'Mirrors', רימייק לסרט אימה יפני דרום קוריאני, בכיכובו של קיפר סאת'רלנד. "כוח מרושע" כלשהו מנסה לפלוש לבית משפחתו של סאת'רלנד דרך המראות בבית, ורק ג'ק באוור יכול לעצור אותו. המבקרים טוענים שאילו הסרט היה קצר יותר, הוא היה יכול להיות כל-כך-רע-שזה-טוב, אבל כיוון שנוסף לכל הוא גם נמרח, אי אפשר ליהנות ממנו אפילו מהבחינה הזאת. הוא הכניס 11 מיליון דולר. נעבור הלאה.

את וודי אלן לא ראינו בדו"חקו כבר שנים. לא שהוא הפסיק לעשות סרטים, הוא ממשיך להנפיק אחד כזה בשנה, ויש לו קהל קטן, קבוע ואדוק עוד יותר ממעריצי 'מלחמת הכוכבים' שיילך לכל סרט שלו, ולא משנה כמה 'סוף הוליוודי' הוא יהיה. אבל מאז 'Small Time Crooks' בשנת 2000, אף סרט של אלן לא נכנס אל העשיריה הדו"חקואית המובילה. 'ויקי כריסטינה ברצלונה', הסרט החדש שלו, הצליח בזה, באופן גבולי, ונכנס למקום העשירי. ואין לזה שום קשר לוודי אלן. אין לזה גם קשר לכך שלפי הביקורות, זה אחד הסרטים הטובים שלו בשנים האחרונות. יש לזה קשר לכך שבסרט משתתפות סקרלט ג'והנסן ופנלופה קרוז (וגם חאווייר ברדם), והפרסום הבטיח הרבה סקס, כולל רמיזות לשלישיה.

אם עד עכשיו האביר וחבריו שמרו על אווירת שיא החום הקופתי, בשבוע הבא כבר יהיה ברור שאנחנו נמצאים בשלהי הקיץ: קבוצה גדולה של סרטים מפוקפקים עם סיכויים קופתיים מוגבלים יוצאים בבת אחת. אלימות ב'Death Race' של פול וו. ס. אנדרסון, ספורט ב'The Longshots' עם אייס קיוב, בדיחות על בלונדיניות ב'The House Bunny', וקומדיה מוזיקלית ב'The Rocker'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Tropic Thunder – 26.0 (37.0)
2. The Dark Knight – 16.8 (471.5)
3. Star Wars: The Clone Wars – 15.5 (15.5)
4. Mirrors – 11.1 (11.1)
5. Pineapple Express – 10.0 (63.0)
6. The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor – 8.6 (86.6)
7. Mamma Mia! – 6.5 (116.4)
8. The Sisterhood of the Traveling Pants Part 2 – 5.9 (32.1)
9. Step Brothers – 5.0 (90.1)
10. vicky Cristina Barcelona – 3.7 (3.7)