למה יש לך עיניים כל כך גדולות?
Posted in: חדשות
– פורסם ב 11 בינואר 2009קצת 'ונדטה' וקצת 'המעיין', עם שתי גירסאות של לונדון, שני עולמות מקבילים ומסע בזמן, או משהו. לא כל כך ברור מה הוא בעצם הסרט הבריטי 'פרנקלין', אבל הטריילר שווה צפיה. |
11.01.2009
|
הנקוק, פרנקלין...
יש איזה תכנון ליצור סרט אקשן על שם כל אחד מחותמי מגילת העצמאות האמריקאית?
הטריילר עשה את העבודה שלו.
אני כנראה אראה את הסרט, למרות שעד עכשיו בכלל לא שמעתי עליו.
בהחלט
נראה לי ש...
המראה: "עיר אפלה"
המוזיקה/קרינות: "סין סיטי"
העלילה: לא הבנתי בכלל…
ואולי סתם יש לי כרגע סלט בראש…
אין לי מושג מה הולך בסרט הזה.
אבל זה באמת טריילר מרהיב. מה התקציב של הדבר הזה?
12 מיליון דולר
רק 12 מיליון דולר, צריך להגיד. הוא נראה כמו סרט שעולה הרבה יותר, וזה יכול לעבוד בעדו או נגדו (שאפתנות-יתר בלי כיסוי תקציבי יכולה להיות הרסנית).
מה זה? בוטנים!
ללא ספק נראה כמו סרט שעלה הרבה יותר, אבל מצד שני אני מניחה שעיקר העבודה שבאמת הדהימה אותי (הרקעים, התלבושות והעיצוב) נעשו במחשב או שלא דורשים הרבה תקציב.
אבל אני מ'כפת לי? יש שם את ראיין פליפה ואווה גרין.
בהחלט.
אני לא יודעת על מה הסרט הזה, אבל אני רוצה לצפות בו…
מה משובח בדבר הזה, חוץ מאווה גרין המשובחת?
תרגיל קטן ברטוריקה:
בוא/י ותכתוב/י לנו מה *לא* מרשים אותך בדבר הזה, או ליתר דיוק, מה את/ה מוצא/ת סטנדרטי/גרוע בדבר הזה, ואז נוכל לענות לך ביתר דיוק.
חוץ ממוזרות-העל
הוא פשוט לא מרשים. רובכם ציינתם את מרשימותו הרבה, דבר שאני לא מצאתי. הטריילר בעיניי נראה כפרי-בוסר לא בשל או סתם כטריילר לא עשוי טוב. כמובן הוא מכיל כמו כל טריילר אחר פלאשים מהירים של פריימים שאמורים לעורר את הסקרנות בשילוב מוזיקה מותאמת, אך הרגשתי האישית בסיומו היא של חוסר אמון וכתוצאה מכך של זלזול – הקריינות, הרקעים הלא אמינים, האקשן העוד יותר לא אמין, תלבושות המגוחכות. כל הנוכחות שלו.
בעצם, לאור פירוטי, לא הטריילר הוא הלא מרשים. הסרט.
תודה על הפירוט.
אני מתנצל על מצב הרוח הדידקטי, אבל 4 תגובות מתלהבות מתוך 6 זה אמנם רוב, אבל לא ממש מידע אמפירי מהימן ומוצק. כמה אנשים (שלושה, נדמה לי) אמרו שהטריילר מרשים, זה הכל.
אבל לעניין: אני חושב שמה שעובד יפה בטריילר הוא שני אלמנטים מרכזיים –
האחד, כמו שציינת, הוא נראה מוזר. מוזר זה, בדרך כלל, מבטיח – זה אומר שהיוצר מקורי. עולמות מקבילים עם סגנונות שונים לחלוטין (גם עיצובית, גם במשחק וגם, נדמה לי, בבימוי)? מקורי.
השני הוא ויזואלי. החלקים בעולם העתידי נראים מגניבים – הנוף העירוני מרשים ומעוצב היטב, התלבושות וזוויות הצילום מרמזות על סרט פעולה מסוגנן, זה נראה מד"ב מעוצב ומלוקק כמו שצריך.
אישית, אגב, גם אותי הטריילר לא מרשים במיוחד – דווקא בגלל האלמנט השני. העיצוב מרשים, אבל הוא גם צפוי מאוד, וסצנות האקשן בכלל נראות כאילו ראינו אותן כבר עשרות פעמים בעבר. לעומת זאת, ההבדל המובחן בין שני העולמות דווקא מראה על תשומת לב מבטיחה לפרטים.
מסכים לגבי האלמנט השני.
טריילר טוב, לא משהו מרהיב, ולא משהו שאתחייב לראות, והוא בטח נראה פחות טוב כשרואים אותו אחרי הטריילר המעולה של "השומרים" (כך אני עשיתי).
נו, באמת. אווה גרין בת 16?!
כאילו, הלוואי. כי ככה היא הייתה לומדת איתי. אבל היא לא.
תמיד טוב לראות סרט חדש עם אווה גרין.
חבל שהיא לא שחקנית ממש עסוקה.
הטריילר עצמו נראה מגניב לגמרי ועשיר בדמיון.
תמיד?
ובכן, היה את הסרט ההוא שאני מעדיף לשכוח...
מצפן הזהב הוא נקרא
שאלה
המתאגרף פשוט לא ייצא בארץ? או שהוא אולי ייצא ומחכים לראות מה יקרה עם המועמדיות לאוסקר שלו?
מזל טוב ל'ואלס עם באשיר'
לקח את פרס גלובוס הזהב
זו לא הברכה הנכונה
לכל הסססססמולנים: מזל טוב! ואלס עם באשיר זכה! יההההה!
לכל הימנים: שוב עוכרי ישראל זכו בפרס שמציג את ישראל באור תבוסתני. טפו!
מעניין להשוות את התגובה הזו
לתגובות בכל העולם.
בעוד שבישראל הסרט נחשב "ססמולני-בוגד", מחוץ לישראל הביקורת העיקרית עליו היא שהוא "תעמולה ציונית" ותועבה, שמתעלמת מהצד הלבנוני.
לא התכוונתי לפתוח עוף-טופיק. ממילא בטח תהיה על זה יומית ספציפית (ולהגנתי אני גם לא "פותח" את הפתיל הזה), אבל סתם מעניין לראות את הבדלי הגישות בארץ ובעולם.
העיקר שכולם מוצאים סיבות לא להיות מרוצים…
''תעמולה ציונית''? מאיפה הבאת את זה?
טוקבקים
לא דיברתי על תגובות של מבקרי קולנוע.
(בדיוק כמו שטענות ה"ססמולנים אוהבי ערבים" לא מגיעות ממבקרי קולנוע. ואגב, הסרט גם נאסר להקרנה בארצות ערביות שונות.)
איסור ההקרנה
לא נובע ממסר כזה או אחר של סרט אלא "סתם" החרם הערבי הרגיל על האויב הציוני.
גם ביקור התזמורת אאז"נ נאסר להקרנה/קיבל תגובות נזעמות למרות היותו ידידותי יותר לעיכול ושהציג את הערבים (מצרים במקרה של הסרט) באור חיובי.
איסור ההקרנה התרחש בגלל סיבה מטופשת מאוד:
המצרים טענו ש() סצינת הסקס של רונית אלקבץ וסלאח בכרי. רגע, סצינת סקס? יותר אחד עולה מעל השנייה, היא מצחקקת, וזה מטושטש להחריד. כנראה שהמצרים רצו לאסור את הקרנתו בכול מקרה, ו"סצינת הסקס" הייתה רק תירוץ.
תשמע, אני מכיר מרצה שהוא ביקורתי *מאוד* כלפי מדיניותה של מדינת
ישראל מאז יום הקמתה (לא אכנס כאן להגדרות ציוני-כן-לא בנוגע אליו, כי אין לי מושג איך הוא מגדיר את עצמו בנושא), אבל זה לא מנע ממרצה אחר להגדיר אותו כתעמולן עלוב-נפש של הציונות לדורותיה. הסיבה: בתזת הדוקטורט שלו, שמציגה את הממסד הישראלי באופן מאוד-מאוד לא מחמיא, הדמות ההיסטורית הידועה בשם "זאב ז'בוטינסקי" אכן הופיעה בתזה בשם זה, ולא בשם הגלותי המקורי שלה, ולדימיר-משהו.
מסקנה: אם תעבוד מספיק קשה, תגלה ש*הכל* יכול להיות תעמולה ציונית, ואתה פשוט לא יכול לברוח ממנה, לא משנה כמה תנסה.
זה יעבוד יופי גם את תחליף את ה"סמולנים" ב"הוט" ('באשיר') ואת ה"ימנים" ב"יס" . תנסה.
אני לא בטוח שהבנתי.
'באשיר', ש"הוט" מעורבים בהפקתו, עבר (בהצלחה) איפה ש'בופור', שזה לתמיכה של "יס", כשל.
אבל עזוב, כנראה סתם בדיחה לא מוצלחת על חשבונו של אסף.
אם מועמדות ראשונה מזה 24 שנים
לפרס האוסקר זה כשלון, אני מוכן לאמץ אותו בכל שנה.
אם באשיר יהיה מועמד אף הוא לאוסקר זה יהיה הישג כביר לתעשיית הקולנוע הישראלית ואם יזכה אדרבה ואדרבה. אני לא אתעצב אם יזכה. זה שחברה מתחרה לחברה המעסיקה אותי השקיעה בו לא אמור לשנות לי לכאן ולכאן את דעתי על הסרט (שלא ממש קיימת כי טרם יצא לי לצפות בו. גם את בופור הייתי מפספס בקולנוע אילולא הקרנת-חובה חינמית שאורגנה לנו).
ואם אתה באמת רוצה לשחק את משחק הקטנוניות – ביקור התזמורת הופק אף הוא בתמיכת יס והוא הסרט הישראלי המצליח ביותר בכל הזמנים, הישג שנכון לעכשיו באשיר עדיין רחוק ממנו
ממה שקראתי ומהתמונה נראה שאני אוהב
בכל זאת, אקשן/קונספירציה עתידני בדרך כלל הוא הז'אנר המועדף עליי; 'ונדטה' היה עוצמתי מבחינתי. אפילו 'Aeon Flux' הצליח להלהיב אותי.
כשאגיע למחשב בטח אוריד את ה-HD.
מי שראה את 'שיווי משקל' (Equilibrium) עם כריסטיאן בייל, אהבתם? אני כן.
יש ביקורת על אקוויליבריום
כתבה מספר 1798
יש ביקורת באתר:
כתבה מספר 1798
שוטגאן!
אני מקווה שעקבת אחרי כל החוקים, אחרת נפסלת:
http://www.shotgunrules.com/
לא נעים לי לומר,
אבל בגללך אני מדמיין את גודווין עם שוטגאן וזה מחזה, אפעס, מטריד.
זה רעיון לסרט: גודווין מחסל נאצים עם שוטגן מבלי להזכיר את שמם.
מהפה שלך לאוזן של טרנטינו.
נשאלת השאלה, למה הוא מופיע רק בשם הלועזי
הרי יש לו שם עברי, שיווי משקל, לא?!
התשובה בתגובות לביקורת.
צר לי, חיפשתי ''שיווי משקל'', חיפשתי ''עברית'',
חיפשתי "אקווילבריום", חיפשתי "תרגום", חיפשתי "שם ה", כמובן, ללא תוצאות. אתה לא מצפה שאעבור תגובה תגובה, נכון?
אתה יכול לענות לי כאן או לפחות לתת לי מילת מפתח שאחפש?
הנה אתה הולך:
כתבה מספר 1798
סליחה?!
או שאני לא הבנתי אותך או שאתה לא הבנת אותי.
חיפשתי בדף של הביקורת היכן שמופיעות כל התגובות (שזהו הלינק שנתת, אבל נכנסתי לשם כבר מההתחלה) את כל מילות המפתח הנ"ל ולא מצאתי אף תשובה או התעסקות בשאלתי.
עמך הסליחה.
אוקיי, הנה תשובה
הביקורת נכתבה לפני שה-DVD של הסרט יצא בעברית עם השם 'שיווי משקל'. ראה שם תגובה 139018 בביקורת על הסרט, של רד פיש, הפותחת במילה "ביזיון" (אני עייף מכדי לזכור איך מלנקקים לתגובה כרגע).
ככה
כתבה מספר 1798
מצטער, אני לא הבנתי אותך
וגם לא שמתי לב שכבר לינקקו לביקורת הזו כמה תגובות קודם. יצאתי קצת אהבל.
גם אני! גם אני!
ובמקום הזה כנראה צריך להכניס את הטפיחה הקטנה שלי על השכם של יס, שדואגים לשדר את הסרט פעם בשבוע בערך. תודה לכם!
זה סם ריילי!
הוא גילם את איאן קרטיס הגאון, דיי מדהים בקונטרול. מעניין לראות אותו בעוד סרטים. כך גם את אווה גרין.
כנראה זה יהא סרט מעניין.
נראה מעולה
למרות שאני נוטה להיות חשדנית מסרטים שלא מראים שום פרט עלילה על הסרט בטריילר שלהם, אני מניחה שזה יכול לנבוע משתי סיבות:
א. מי שעשה את הטריילר לא ראה את הסרט, אלא פשוט עשה את העבודה שלו לפי מספר סצנות שהוא קיבל, מה שאומר שהטריילר לא מעיד שום דבר על הסרט.
ב. העלילה מחורבנת והם מנסים להסתיר את זה.
קשה לי להחליט מה משתי האפשרויות גרועה יותר…
ואולי זאת רק אני שלא הבינה מה הולך בסרט לפי הטריילר.. יש מישהו שכן?
יש גם את האפשרות שאולי מדובר בטיזר.
ואולי יגיע עוד טריילר שיפרט יותר על עלילת הסרט.
עיקר שכחתי:
היי! זה ג'ף מ'זיווגים'!
איפה?! איפה?!
שם, יושב עם כוס יין ונושף אדים.
יש לו בערך שניית מסך במצטבר בטריילר כולו, והוא לא אומר מילה ונראה לא מרוכז, אבל זה הוא.
ראיתי את הסרט
אהבתי אותו, לא סרט גדול או טוב במיוחד, סתם סרט מהנה. הטרילר יותר טוב.
אבל אני ממש לא בטוח על מה הוא (כלומר הבנתי את כל מה שקורה בו פשוט לא מה הוא מנסה להעביר).
הוא מדבר על אמונה באלוהים, גורל ואולי על אמונה באהבת אמת, אבל אני ממש לא בטוח מה הוא מנסה להגיד עליהם.
מה שטוב בסרטים שהמסר לא ברור, שאפשר לפרש אותם כך שיהיו מתאימים להשקפות שלך.
ביקורת:
מישהו אמר פעם: 'הדת היא האמת לדעת הפשוטים, שקר לדעת החכמים ויעילה לדעת השלטונות.'
על רקע המשפט הזה, שמגלה לנו את ה"סאבטקסט" של הסרט בצורה כל כך בוטה, נפתח 'פרנקלין'. על רקע מוזיקה קודרת ורקעה של מינוויל (בינתיים) סיטי הקודרת יותר, אנו רואים את ג'ונתן פריסט (ריאן פיליפה)חובש את המסכה של ג'ייסון מיום שישי ה-13.
בלונדון העכשווית אנו מתוודעים לעוד 3 דמויות מרכזיות.
מילו (סאם ריילי) שארוסתו עזבה אותו מתחת לחופה, אמיליה (אווה גרין) שיש לה בעיות עם אמה וניסתה להתאבד בעבר כמה פעמים ופיטר (ברנארד היל) שמדבר על דיוויד.
בינתיים במינוויל, עיר שמזכירה מרחוק את גות'הם ומקרוב מתגלה כשילוב של ימי הביניים ומסיבת תחפושות פרועה, ג'ייס.. אה ג'ונתן נזכר באירועים שהובילו אותו ליום הזה. במינוויל החוק מחייב שתהיה לך דת. לא משנה כמה הזויה, מגוכחת ויכולה להיות מבוססת על הוראות כביסה, העיקר שתהיה לך אחת. ג'ונתן הוא הלא מאמין היחיד במינוויל. לפני כ-4 שנים הוא היה צריך להציל ילדה אחת מידיו של ה'אינדיבידואל', ישות כלשהי השולטת בדת כלשהי הנקראת דופלקס רייד. אך הילדה נהרגה, וג'ונתן נכלא ע"י הממשל ל-4 שנים, ומשוחרר לפתע על מנת להרוג את האינדיבידואל באישור הממשל.
הבמאי והתסריטאי של הסרט, ג'ראלד מקרואו, ביים סרט אחד לפני הסרט הזה. אני לא שמעתי עליו מעולם, אך בתור סרט שני הייתי ממליץ לשים לב לבחור. הוא עדיין קצת בוסר, אך המקוריות שלו נשפכת מכל פינה בסרט.
למרות שאי אפשר לרגע לסווג אותו לז'אנר מסוים, הוא נוגע קצת בכולם, אקשן, דרמה, פנטזיה ומשתלב לכדי סרט אחד לא רע בכלל.
העיצוב של מינוויל סיטי מדהים. הבמאי לא נסחף ולא מתלהב מהאפקטים יותר מדי, ונותן חזון וויזואלי אמין לעיר שצריכה להיות מצד אחד דתית ומצד שני קצת מחוץ למסגרת המקובלת. אם אולטרא ויולט צריך דוגמא איך להיות מקורי ועדיין להיות נעים לעין ולמוח(!) הוא צריך ללמוד מהבמאי כאן.
השחקנים בסרט עושים את עבודתם נאמנה, בייחוד אווה המצוינת וברנארד היל המבולבל. ריאן פיליפה וסאם ריילי נמצאים שם ולא מוסיפים שום דבר מיוחד. הם לא רעים, אבל לא בלטו.
אבל הפאשלה הגדולה של הבמאי, שהיא לא גדולה בכלל, היא בתחום הסיפור. כן, כולנו אוהבים סרטים שלא מבינים אותם כל כך בהתחלה ולאורך כל הסרט מתגלים לנו עוד ועוד פרטים עד לסוף שנותן לנו יצירה שלמה. אבל כאן כל הדמויות וכל הסיפורים פשוט מנותקים אחד מהשני, חוץ ממוטיב הדת ואלוהים, שאתה לא מבין למה לא צילמו 4 סרטים נפרדים. אני אפילו השתעממתי ברגעים מסוימים כי לא היה לי קל לעקוב אחר כל הדמויות.
לקראת 20 הדקות האחרונות הסרט מתחיל להתבהר, יש כאלו שיבינו את הסוף לפני שהוא יאמר בסרט, ובסוף הוא אכן נסגר ומסביר הרבה דברים.
לגבי המסר של הסרט, אני אישית לא הבנתי אותו. יש בסרט הרבה ביקורת על דת אבל לדעתי הסרט לא החליט אם היא טובה או לא. הוא פשוט הביא טיעונים בעד ונגד.
לפני כמה שנים יצא סרט של במאי אלמוני בשם 'אקווילבריום' והוא הצליח להיות סרט אקשן מהנה שנראה טוב והכל בתקציב זעום. גם לסרט הזה היה תקציב זעום והוא עושה את עבודתו טוב מאוד. הוא אומנם לא איזה סרט אקשן מהנה, אבל בתור סרט הוא סבבה לגמרי. לא הייתי ממליץ לכם לרוץ ולקחת את 'פרנקלין' מספריית הוידאו הקרובה, אבל אם תיתקלו בו מתישהו, תנו לו הזדמנות.
אה.. ותעקבו אחרי הבמאי הזה.
הנה, שוב זה קורה.
אי-אז ב-2005, אחרי ש-"אני, רובוט" של אייזיק אסימוב הפך לזבלון הוליוודי נוצץ, חזיתי באייקון בסרט דל תקציב בשם "סיפורי רובוטים" של במאי בשם גרג פק. והסרט ההוא, למרות היותו מצוין, פשוט דיכא אותי – כי מצפיה בו היה לי ברור ש*זה* הבמאי שהיה צריך לביים ולכתוב את "אני רובוט", והוא היה עושה ממנו דרמה רגישה במקום אקשן נבוב.
והיום, קצת אחרי ש-"Watchmen" הפך בהוליווד מקומיקס לאנשים חושבים לסרט לאנשים שלא נותן לצופים שלו לחשוב בכוחות עצמם, חזו עיני בבמאי שהיה צריך לעבד למסך את הרומן הגרפי של אלן מור. כן, אגב – בניגוד לרושם שהתקבל ביומית, נקודת ההתייחסות של הבמאי היא דווקא "Watchmen" ולא "ונדטה". ספציפית, הדמות של רורשאך והסיפור שמלווה אותה, שלפעמים הבמאי של פרנקלין מצטט עד רמת הפלגיאט (חזותי ועלילתי) ממש. האמת היא ש-"פרנקלין" הוא בעצם לא סרט ז'אנר – לפרט למה יהיה חמור – אבל הוא כן נוגע בהמון מרכיבים מהרומן הגרפי המהולל: דמויות אבודות, רדופות טראומות, ששוקעות לאט-לאט בעולם של פנטסיות, וזו שקיעה הרסנית.
וחוץ מזה, הסרט כתוב, מצולם ומשוחק נפלא. בראבו.
ראיתי את הסרט שוב היום,
ואכן הצילום והוויזואליה בסרט מדהימה. הבמאי שקיבל לידיו 12 מיליון דולר עושה סרט שהצילום והאפקטים בו נראים טוב יותר מסרטים שתקציבם פי 10 יותר, רק בשביל הסיבה הזו ראוי לצפות בסרט.
לעומת זאת אני נאלץ לחלוק עליך בתחום הסיפור. אני ראיתי את הסרט בפעם השנייה, ושני חבריי ראו את הסרט בפעם הראשונה ופשוט לא הבנו מה קורה או קרה בסוף. כשהסרט נגמר הסתכלנו אחד על השני וניסינו לקשר ולהבין מה בעצם הולך פה, אבל הסרט לא נסגר בצורה טובה לדעתי.
אם אתה זוכר ויכול להסביר אני אשמח.
ראיתי את הסרט היום אחרי שהוא שכב אצלי במקס… הביקורת שלך מצוינת והבעיה האמיתית של הסרט היא באמת שהוא לא מתחבר לכדי סיפור שלם וכשמבינים מה באמת קורה, זה כבר פשוט הופך לספוילר בערך עשרים דקות לפני שהסרט נגמר.
למרות זאת, סרט מומלץ עם דיאלוגים לא רעים שגם קצת גורם לך לחשוב בסוף.