במקור: Traffic
במאי: סטיבן סודרברג
תסריט: סטפן גאגן
שחקנים: מייקל דגלאס, בניסיו
דל טורו, דניס קווייד, קתרין
זיטה-ג'ונס, אריקה כריסטיאנסן,
איימי אירווינג
מהו הסרט שנמצא, נכון להיום, במקום ה-48 ברשימת 250 הסרטים הטובים בכל הזמנים בIMDB? איזה סרט קיבל השנה 4 אוסקרים חשובים – במאי, שחקן משנה, עריכה ותסריט מעובד? למי יש אורך של 144 דקות? למי אכפת?
התשובה לשלוש השאלות הראשונות היא 'טראפיק'. התשובה לשאלה הרביעית היא: לא לי. אבל מסתבר שהרבה אנשים כן אוהבים את הסרט, ואני תוהה למה.
'טראפיק' של סטיבן סודרברג הוא סרט רחב יריעה, ולכן, בהתאמה, יומרני. הוא מספר שלושה סיפורים מקבילים שלא מתערבים זה בזה כמעט, ונוגעים לתעשיית הסמים הקשים באמריקות.
העלילות העיקריות הן סיפורו של שופט (מייקל דאגלס הברווז) שעומד בראש ועדת המלחמה בסמים של ארה"ב. בתו המתבגרת מצליחה בעמל רב ובנאמנות להידרדר להתמכרות להירואין בתוך פחות מחודש (נו באמת!) שזה זמן עלילת הסרט פלוס מינוס.
הסיפור השני הוא סיפורה של אשת ברון סמים (זיטה ג'ונס, הידועה גם כזינה), אמא לשניים, שאינה יודעת מה עושה בעלה ומאיפה כל השפע החומרי שמקיף אותה. כשהמשטרה עוצרת אותו, עולמה חרב עליה. כשמאיימים גובי חובות על חיי בנה, היא מפסיקה להתבכיין, הופכת לסוחרת סמים קשוחה וקרת לב, תופסת את מקומו של בעלה, ומצילה אותו ממשפט. היא נפגשת עם רוצחים שכירים וברונים מקסיקנים, מורה לרצוח אנשים, ומסתובבת עם כרס של 24 שבועות ובובות קוקאין בתיק, תוך השמעת הוראות נאציות כמו "צא מהפאקין אוטו ותירה לבנזונה בראש!" לטלפון סלולרי (נו באמת!). ולחשוב שלפני חצי שעה היא עוד היתה הרוסה מזה שבעלה סוחר סמים.
הסיפור השלישי מתרחש ברובו במקסיקו, ובו שוטר ישר וטוב לב (דל טורו הערס) נרתם למלחמה בקרטלים המקומיים, רק כדי שממשלת ארצות הברית תסדר תאורה בשטחים ציבוריים במקסיקו, והילדים הקטנים יוכלו לשחק בייסבול בערב (נו באמת!).
הסרט הזה משחק חזק על הקטע של "למען עתיד ילדינו", ובעצם, אם לוקחים אותו ברצינות, יש לו נקודה טובה. הסמים באמת יכולים לרצוח ילדים, ואף אחד לא אומר את ההיפך. רוב הסמים לא עושים את זה, אבל יש מקרים שזה נגמר בהלוויות ומשפחות הרוסות (בדיוק כמו מכוניות, או מרגרינה). כולנו נחשפנו/חשופים לתרבות המועדונים ומסיבות חיק הטבע, שנחמדה פי כמה אם אתה מוכן להתנדב לניסוי, מוכן להתנדב לניסוי, מוכן להתנדב לניסוי. הכדורים זולים, בעלי תדמית מגניבה, וברוב המקרים הם מביאים את הסחורה, עם יום-יומיים דאון אחר כך. שלא לדבר על הגראס, שאני לא יודע איך זה בשאר הארץ, אבל פה בתל אביב, מי שלא לוקח פרוזאק מעשן גראס (או עישן גראס, או יעשן גראס). אבל כמה מהאנשים שאתם מכירים הופכים למכורים של קוקאין או הרואין? על הסמים האלה מדבר 'טראפיק', לא על גראס ואקסטה. על ילדים שמזריקים הרואין. אני לא חושב שהרבה מהצופים בישראל יסתכלו על הסרט מנקודת מבט של "אלה החיים שלי". אני לא חושב שההתלבטויות של הגיבורים הן התלבטויות מהחיים שלנו. אז מה שנותר הוא להישאר מחוץ לסרט, ולהסתכל עליו מהצד, כמו על זאב בגן חיות.
הסרט יוצא מנקודת הנחה ששלטונות מקסיקו הם מושחתים, ורוצים להפוך את ילדי ארה"ב הלבנים למכורים, דרך בלדרים שחורים. אם השוטר המקסיקני הוא איש ישר, אז הוא מיד גיבור, כי כל השאר מושחתים ופסיכופטיים. אם הוא לא רוצה שוחד תמורת עזרתו לשוטרים האמריקאים, אלא תשתיות מינמליות לילדי מקסיקו, אז הוא גיבור שצועד נוגות לעבר השקיעה. יכול להיות שיש אנשים שמתרגשים מסיפורים כאלה, אבל אצלי זה מוציא ציניות, כי זו מציאות מעוותת. יש בסרט המון קטעים טובים שאומרים דברים נכונים, כמו החבר של בת השופט, שמסביר למה שחורים מוכרים סמים ללבנים, ומפיל את האשמה על הלבנים. אבל מעבר לכך הסרט מלא פעולות ופוליטיקות שאותי לא עניינו בכלל, והייתי צריך לזכור מלא שמות, כדי לדעת מי אמר מה, ומי הרג את מי, ואם כבר הבנתי מי זה, לא הבנתי את הביג דיל.
זה גם קצת מצחיק, מלחמה בסמים. כאילו שאפשר להילחם בהם. אז יתפסו כמה סוחרים, אז מה? ילדים תמיד ירצו סמים, ותמיד יהיה מי שיתן להם. אז בסרט הזה תפסו והרגו כמה סוחרים, ושלחו ילדה אחת לגמילה. בגלל זה אנחנו צריכים להרגיש טוב? לא היתה בסרט הזה אפילו בחורה אחת שירדה לזנות בגלל ההתמכרות שלה. בחיים האמיתיים, אתם חושבים שלאותה זונה יש אבא שופט שיציל אותה ואת העולם? זה היה אמור להיות הטראפיק האמיתי, לא הילדים הלבנים הבורגנים שמבזבזים את הכסף של ההורים שלהם על קוק, ומסניפים אותו בג'יפ הפרטי.
מבחינת הצד הויזואלי של הסרט, החבר'ה האומנותיים עשו עבודה מגניבה. העריכה משלבת פילטרים חומים (סצינות מקסיקו) וכחולים (סיפור השופט). מגניב, אבל מה זה אומר? למי אכפת. הצילומים (של סודרברג עצמו, אגב, ששימש כצלם תחת שם בדוי) מעניינים תמיד, רועדים, לא מפוקסים, מותחים. העריכה גם ניסתה לשלב בין הסיפורים באופן עלילתי, כמו למשל, שאשת ברון הסמים ההרה הולכת ברחוב מקסיקני והשוטר טוב הלב עובר לידה. איזה יופי, איזה מקוריות, רק חבל שרוברט אלטמן ב'תמונות קצרות' עשה את זה מגניב יותר ועקבי יותר. אבל לא חשוב, ניסיון חמוד.
מה עוד? אה כן, המשחק טוב, הפסקול טוב, אז מה? בשביל מה להשקיע במשחק, צילום ועריכה אם מה שאתה רוצה להגיד הוא לא הכי מעניין, או מה שיותר קריטי – לא נוגע?
- האתר הרשמי
- אתר ישראלי
- סמים: עובדות
- סמים: אתר נטול בולשיט
- ארה"ב נגד סמים – מתוך Salon
- עדכון תנועה מגלגל"צ
אני סתם שמעתי שזה סרט ענק
ואני מתכוון לראות אותו אל אף הביקורת,, הסמגירה יותר מדי מידע, הזאת.
ואני הראשון – היפ היפ הוריי
בעניין הפילטרים
בתור אחד שעוד לא ראה את הסרט: מי אמר שהפילטור הכחול בארה"ב והחום במקסיקו אמור להיות בעל משמעות? יכול להיות שהסצינות צבועות בצורה כזאת רק כדי להקהל על הקהל למצוא את הידים והרגליים שלו בין כל העלילות. כשאתה רואה תמונה כחולה, אתה יודע שאתה נמצא בסיפור שבארה"ב. כשאתה רואה חום – אתה במקסיקו.
בעניין הפילטרים
אם הבנאדם לא קלט עפ"י הדמויות איפה הוא נמצא וצריך לרמזר לו את הסרט אזי המצב עצוב
האמת שמתוך מיצמוץ אינטנסיבי וניקור מתקדם….. הצבעים בהחלט לא שינו לכאן או לכאן
בשורה אחת
אם היה להם תקציב רק לשעה וחצי היה סרט מגניב
בעניין הפילטרים
אולי, אבל הוא הגזים לדעתי בסרט הזה.
גם ב out of sight סודרברג ציין לצופים את המקומות לפי צבעים, אבל שם ה "color coding" הרבה פחות אגרסיבי, ולא משתלט על התמונה כמו כאן.
קשה לי לומר שאתה צודק,
אבל אתה גם לא לגמרי טועה, העלילה אכן מבולבלת ומלאה ביותר מדי דמויות ופרטים (גם אם הם חשובים, יש גבול לכל דבר), חוצמזה המטרה שלי לפחות כשאני בא לסרט זה לא לבדוק, אם זה החיים שלי, אם זה יכול לקרות ואם זה קורה איפשהו בעולם. כשראיתי את הטראפיק הסיפור פשוט היה מעניין, הצילום היה טוב, וגם המשחק (חוץ מבניסיו דל טורו, מה חשבו שהוא איזה מלך? למה מה? מהוא כבר עשה בסרט, שכל איגוד שנותן פרסים חייב לתת לו את הפרס שלו ואחרי זה עוד להתחנף אליו), אז מה רע? דעתי היא שלכל אחד כדי לראות את הסרט, כי יש בו כל מה שצריך סרט, כדי להיות סרט טוב: רעיון טוב, תסריט טוב, עניין שנמשך במהלך הסרט, ומשחק טוב, הבימוי המצויין של סודרברג והצילום היו רק בונוס.
אני נוהג להזדהות עם הדמויות
ג'יימס בונד, למשל סרט אדיוטי. בן אדם מוזר שעושה דברים גרנדיוזיים מדי, לא אמין.
דרקולה 2000- יצור קם מהקבר ומתחיל לשתות בני אדם, כאן מדברים על משהו שאני חי (אם תסלחו לי על הביטוי) כל יום. דוקומנטרי ומרגש.
ביקורת על אסקימו לימון
לא ידעתי איפה לכתוב את השאלה הזאת אז אני ארשום כאן:
האתר הזה ממש מצוין ואם אני הולכת לסרט אני תמיד הולכת לפי הביקורות פה אבל מתי אתם הולכים לכתוב ביקורת על אסקימו לימון?
ביקורת על אסקימו לימון
אסקימו לימון הוא סרט מחורבן.
ואגב – לא שמתם לב לפרסומת של אסקימו בעיתון? הם נתנו לקהל לתת ביקורת!!!
מה שמוזר זה, שאנשים שהולכים לסרטים כמו אסקימו לימון, לרוב, לא מבינים ממש בקולנוע. זאת אומרת: הם מבינים בסרטים רק על פי העלילה\הסיפור הם לא מבינים, לפחות רובם לא, בצילום בימוי ובטח שלא הפקה.
ומשום מה, בבביקורות הקהל בעיתון, חצי מהאנשים אמרו שההפקה היתה מעולה!
מה?!?
האם יש מקום לחשוד שביקורת הקהל היתה מפוברקת?
לאאאאא
אלא אותם אנשים שהביאו לנו את רמת אביב ג' , איך נוכל לפקפק?
השערה
אני משער שהאנשים שהתיחסו להפקה, התכוונו לשיחזור של שנות החמישים שנעשה באולפני ג.ג.
תודה,
ובעניין הביקורת על אסקימו לימון – התשובה שלי:
כתבה מספר 258
אני לא בדיוק מסכימה עם נונו
שצריך להזדהה עם סרטים.
לא צריך להזדהות עם הדמויות כדי להנות מסרט (אחרת לא היו סרטי אקשן בעולם), ולפעמים אתה דווקא מזדהה עם הדמויות אבל לא נהנה, עובדה.
ובקשר לסמים- זה לא פייר! אף פעם לא הציעו, ואני מתערבת שגם לא יציעו, לי סמים. אני לא מכירה אנשים מכורים, או שאפילו אי פעם השתמשו, בסמים מכל סוג שהוא (גראס או הרואין!), למעשה עד עכשיו הגבול שלי היה אספירין!
גם אני רוצה שיציעו לי סמים (לשם שינוי- לא כדי להשתמש, אני לא חושבת שאני אי פעם אגע בהם, אני פשוט לא סובלת מזרקים או כדורים, ובכלל סמים, אלא כדי יותר כדי להרגיש שאני ארגיש… כדי שאני ארגיש שהציעו לי סמים!)
אך, ילדות מבוזבזת נטולת סמים…
היי!
א. בסרטי אקשן אין שום כוונה ליצור הזדהות עם הגיבור אלא להראות משהו "גדול מהחיים", מסעיר…
הגיבורים בדרך כלל מושלמים כך שרק רודנים לעתיד מזדהים איתם.
ב. אני מסכים איתך! (משהו לא בסדר בתמונה הזאת…) אני גם מרגיש מוזנח ומקופח – אבל למחסור בסמים סביבי יש תירוץ – מקום מגורי הנידח.
אתה טועה לחלוטין!
גם בסרטי אקשן יש הזדהות עם הגיבור. חייב להיות הזדהות, עם אין הזדהות אין סרט.
לא ראית את סצינות הפתיחה של סרטי אקשן?
הסצינות שבהם הגיבור מציל את מי שצריך ועוזר לזקנה לחצות את הכביש. בקטע הזה אתה אוהב אותו.
אחר כך בא האיש הרע, והגיבור שלנו מרגיש חסר אונים. בקטע הזה אתה מזדהה איתו.
איך יוצרים הזדהות בקולנוע?
ברגע שהגיבור נופל, ברגע שהוא צולע ברגע שמתגלה אצלו תחושה.
וגם את – אקסמנית לעתיד – טועה.
כי בסרט חייב להיות הזדהות, אם אני לא מזדהה עם הדמויות אז לא אכפת לי מהם וממה שקורה להם. ואם לא אכפת לי מזה, אז לא אכפת לי מהסרט – והוא בפירוש לא מעניין אותי.
טעות.
אתה צריך לאהוב את הדמויות בשביל שיהיה לך אכפת מהן, אתה לא צריך להזדהות איתן.
אני למשל מאוד אהבתי הסרט פגוש את ההורים. הזדהתי עם הדמויות?
לא, החיים שלי הם לא סדרת טעויות אחת גדולה (אני מקווה…), אבל אהבתי את הדמויות, יה אכפת לי מה קורה איתן- ואהבתי את הסרט.
יש הבדל גדול בין הזדהות לאהבה.
לא בדיוק...
כלל ראשון ביצירת סרטים- לגרום לצופים להזדהות עם הדמויות בסרט!
אם הצופים לא יזדהו עם הדמויות, הם לא ירצו לראות את הסרט ויצאו באמצע. אז בפעם הבאה שתראי שרית תחשבי למה את כל כך אוהבת את הדמויות.
אני מאוד שמח לשמוע
שלא הציעו לך, אבל אני לא הייתי כול כך שמח ששמעתי שבית ספרי ליידי דיוויס, החדיר לתוכו שוטרים סמויים שעלו על עשרה ילדים (דרך אגב, מישהו קרה על זה שם, איפשהו במקום המרוחק מתל אביב בו אתם גרים?).
כמה טוב לקרוא פתילים ישנים
וכמה טוב שראיתי היום בהום סינימה את 'טראפיק', ואז באתי לקרוא את הביקורת בעינהדג, ונתקלתי בהודעה הזו של האקסמנית, שעשתה לי עד ששרירי הפה שלי כאבו. אפשר ממש להציע את זה כאפיזודה לסדרה קומית. אני ממש יכול לראות את הגיבורה צורחת 'אני מרגישה כל-כך לא בסטייל! אף פעם לא הציעו לי! לא הייתה לי הזדמנות להגיד לא לסמים!'
איי, איי, איי,
תגובות ישנות מלאות שגיאות כתיב….
מותק, יש הבדל בין "להזדהה" לבין "להזדהות"…
נ.ב.
עדיין לא הציעו לי סמים, וגיליתי שאני כל כך אאוט, שרק לפני חודש כשהרצו לנו על סמים בביה"ס גיליתי שחשיש ומרחואינה (או גראס, כל העסק נורא מבלבל…) זה אותו דבר.
וחוץ מהעובדה שזה *לא* אותו דבר,
את צודקת… :-)
טוב, טכנית זה אותו דבר כי זה מיוצר מאותו צמח (Cannabis sativa), והחומר הפעיל הוא אותו חומר פעיל (THC), אבל מריחואנה זה פרחים ועלים מיובשים של הצמח, וחשיש זה שרף מיובש. יש הבדל במראה, בריכוז החומר הפעיל, וכנראה גם הבדלים מינוריים בהשפעה.
קיבלתי בזמנו איזה תשעים ומשהו בסמינר "סמים והשפעתם על מוח האדם" או משהו כזה. )
וכמה קיבלת בבחינה המעשית?
אויה, קיפחונו,
היתה רק עבודת סמינריון תאורטית פלוס רפרט.
הביקורת
סרטי "סמים" בקולנוע הם לרוב, דבר מעניין.
"טריינספוטינג" המשובח, "יומן נעורים" הנחמד ו"ספרות זולה" (למרות שהוא לא בדיוק סרט "סמים" ) היו סרטים שמאוד עניין לראות, גם בגלל שהקהל הישראלי אשר אולי יודע הכל על גראס, אבל בהרואין וקוקאין עוד לא בדיוק עברנו את ההתמחות.
לכן החלטתי לראות את "טראפיק" אשר לפי הבקורות הבנתי שמסופר בו על שלושה סיפורי סמים, הוא עתיר כוכבים והחלטתי שכנראה שווה לראות.
באוסקר האחרון כפי שכבר בטח קראתם, "טראפיק" זכה בארבעה אוסקרים ואני האחרון שיגיד שהם לא הגיעו לו.
דל טורו בעל המבטא הקסום נותן הופעה מסחררת והגיע לו הפסלון הנחשק.
סודנברג גם בבמוי וגם בעריכה עושה עבודה מצויינת ומצליח לשלב בצורה טובה בין מקסיקו לארה"ב, עם עזרה מהפילטרים הכחולים והחומים שאני אישית אהבתי מאוד.
על התסריט אינני יודע אם לא היו תסריטים מעובדים טובים יותר אך אני סומך על האקדמיה. .
אבל, למרות כל הנקודות החיוביות הללו, "טראפיק" עצמו פשוט לא מצליח לעניין, וזו עובדה שבשלב מסויים בסרט אתה מכיר בזה.
המעברים הרבים בין מקסיקו לארה"ב עוברים היטב, אך הכשלון טמון בסיפורים אשר נמצאים בסרט.
בת של שופט אשר מדרדרת לסמים, אשה אשר תופסת את המקום של בעלה המואשם בהברחות סמים ושוטר מקסיקני טוב לב פשוט לא עושים את זה.
אין מספיק אמינות בסיפורים והם נמשכים יותר מדי זמן וקשה לצופה להישאר במתח כלשהו.
אני חייב רק לציין שוב את עבודתו של סודנברג אשר באמת מראה פה רמת קולנוע גבוהה מאוד אשר לא נראתה די הרבה זמן על המסכים.
בשורה התחתונה-הסרט עשוי היטב ומשוחק טוב אך קשה להחזיק מעמד בעלילה לא אמינה וארוכה כל כך.
אפשר לראות
תיקון קל ותגובונת
זה סוד*ר*ברג, זה דבר ראשון.
(לא הצלחתי להתאפק)
דבר שני, יש משהו בדבריך בנוגע להגעת העניין בסרט לסיומו בשלב כלשהו.
אני, כפי שניתן יהיה לקרוא בביקורת שלי (שפירסומה מתעכב קלות לצערי), ראיתי את הסרט במצב של עייפות בהתהוות, ועוד בהצגת חצות.
ובכל זאת, אי אפשר להגיד שהסרט שיעמם אותי.
אולי בגלל שבחלקים מסויימים, למרות שהסיפורים מתחילים להעלות עובש, הצילום והעריכה ממשיכים לשמור על עניין.
אבל זה אני…
הגיע העת
זו אמנם לא הביקורת הרשמית של האתר, אבל היא בכל זאת פורסמה בו.
זה גם משהו, לא?
מה לא?
http://www.hacabinet.co.il/html/death_html/traffic-aviram.html
זה גם משהו
ודע לך שגם רד פיש היה במצב הזה:
http://www.hacabinet.co.il/html/death_html/6sencecom.html
תודה על התמיכה
הביקורת
אכן, החיסרון היחיד בסרט הנפלא הזה, הוא חוסר אמינות מסוים.
שוטרים (מכסיקנים) לא מושחתים? נכון, אין רבים כאלה, אך כדי שלא יהיה עוררין על דמותו החיובית של חוויאר, יש להבליג.
אך מה שהציק אף יותר הוא התנהגותה הביזארית של זטה-ג'ונס: מצד אחד היא המומה ונחרדת שבעלה מתפרנס מסחר בסמים, ומצד שני, היא לוקחת על עצמה את התפקיד בסבבה? מוזר.
הסרט עצמו (חוצ מדאגלאס הכרוכיה שקצת מפריע), בהחלט מרשים: מבחינה ויזואלית וגם מבחינה עלילתית. סבורני, כי זהו הסרט ההוליוודי הראשון (?) שראיתי, שאינו ממלא את החורים בתסריט ע"י אתנחתות רומנטיות.
נחמד גם שהסרט לא מטיף מוסר בצדקנות (בניגוד למה שכתב אינגבר השפל ב"עכבר"). אורכו של הסרט לא הפריע לי, נהפוכו – נהניתי, אם אפשר לומר, מכל רגע.
שני הסנטים שלי
ראשית, אני מתנצל שלא אני כתבתי את הביקורת על 'טראפיק' (סליחה רד). חובותיי העיתונאיות שגם משלמים עליהן ביחד עם הנסיון הנואל לנהל מערכת יחסים משמעותית (זו כל כך הרבה עבודה!) לא הותירו לי את הזמן. אה כן, וגם פיינל פנטסי 7.
בקיצור – אני רוצה להתעכב שניה על ההשוואה לאלטמן. ההבדל העיקרי בין 'תמונות קצרות' של אלטמן הגאוני (הסרט והבמאי) ל'טראפיק' הסינתטי הוא שבתמונות קצרות לומדים לאהוב את הדמויות. כולן אנושיות, כולן נוגעות ללב. ב'טראפיק' אין אף דמות שאפשר להזדהות איתה, כולם מעצבנים. כולם שטוחים.
עוד היבט מעצבן במיוחד ב'טראפיק' הוא היעדר ההומור. לדעתי סרט האקשן המהולל 'קוברה' סימל את מותו של ז'אנר הסרטים נעדרי ההומור. פשוט לא כיף. אם הייתי רוצה לשבת שעות בלי לחייך אפילו פעם אחת, הייתי הולך לראות את 'שואה' של קלוד לנצמן.
אז נכון, קטרין זיטה ג'ונס יפהפיה (איך, איך את נותנת למגעיל הזקון ההוא לגעת בך?!), ובניסיו דל טורו מצוין, אבל לא מספיק לקחת שלושה קווי עלילה מצטלבים בשביל להיות רוברט אלטמן.
המגעיל ההוא נחשב אחד הסקסיים בהו
ליבוד.
זה שמישהו מבוגר לא אומר שהוא אוטומטית מגעיל זקון. וגם קתרין לא בדיוק צעירה- אם כי לא רואים עליה.
הוא לא מגעיל כי הוא זקן. הוא מגעיל כי הוא מגעיל. הוא היה מגעיל כבר ב'יחסים מסוכנים' עם גלן קלוז. הוא היה מגעיל ב'המשחק'. הוא מגעיל עיל עיל. העובדה שהוא גם זקן היתה נסלחת, אם ידיו הכמושות לא היו מטמאות את צחות עורה של קטרין יקירתנו.
מגעיל.
צודק
צודק צודק צודק צודקברג. טראפיק הוא משעמם. לכו במקום לקיסר נפל על הראש ומת מצחוק. מישהו ראה כבר את אח שלי איפה האוטו של אחותי?
בקשר לשוטרים במקסיקו
שכשהם לא מושחטים הם צדיקים… אם הייתם חיים במקסיקו הייתם מבינים כמה זה נכון…
שוטר שלא נותן שישחדו אותו (חמישים דולאר מקסימום -לרוב עשרים- ואתה יוצא נקי מרצח) נחשב לרע. רצינית: ידידים שלי טוענים שהשוטרים בעיר שלנו הם נוראיים ורעים כי הם לא מקבלים שוחד… אני מבינה לגמרי את האעיון של "שוטר שהוא לא מושחת הוא צדיק". מה לעשות, אין הרבה כאלו פה….
יום לא-הולדת שמח,
גל
שאלה
תגידו, רק אני שמתי לב שהוא אמר שקתרין זיטה ג'ונס זאת זינה?
או שזה היה בצחוק?
לפי האתר הישראלי
ש"וואלה" הקימו לסרט, קוראים לה "קתרין זינה ג'ונס".
לפי האתר הישראלי
אהה, עכשיו הבנתי :-)
האם יש צדיק אחד לפחות במדינתינו היומרנית שכמוני חרפ עמוקות ונמרצות בסאגה "טראפיק" ושבמקרה גם הבחין באמת הלא נעימה שקתרין האלילה נראתה זוועה!
?.
ואיפה המוני בית ישראל?
האם יש פה הסכמה כללית ש'טראפיק' הוא סרט לא משהו? בכל זאת שבחי הביקורת, ארבעה אוסקרים, וכאלה. בכלל, יש נטיה כללית של התגובות לביקורות על סרט להסכים, פחות או יותר, עם הביקורת. נראה לי שזה קשור פחות לדעת הקהל ויותר לחוסר רצון להביע דעה שונה מזו של 'המומחים' של האתר.
אני רוצה להבהיר שוב: אין 'דעה רשמית' לאתר, ודעתנו לא מלומדת יותר מדעתו של כל אחד אחר. אם אתם לא מסכימים איתנו – תגידו. לדוגמה, אין פה אף אחד שמוכן לצאת מהארון ולהכריז "טראפיק – יצירת מופת!"?
טראפיק הוא יצירת מופת
BAD RED היקר כאגוזי מקדמיה.
– אין כזה דבר שתי דיעות, יש את הדיעה השגויה והדיעה שלי.
זה לא אני אמרתי, אלא אימלדה מרקוס. או איך שקראו לביטצ'.
ועכשיו:
אני אוסר עליך לעודד את המתנגדים לדיעותיי וטעמי, ולנסות לחתור תחת מעמדי כמעצב דעת קהל, ומוביל דיעה של אזור השבר סורי אפריקאי. זה מערער לי את הבטחון העצמי, שכולם יודעים כמה כסף השקעתי בפסיכולוגים כדי לבנות אותו, והוא אנדר קונסטרקשן ברגע זה, אז תעשה לי טובה ותפסיק לחמם את החבר'ה. חוץ מזה, הדיעות חלוקות מאוד
לגביך!
חלק חושבים שאתה חתיך חבל על הזמן, וחלק אחר חושב שאתה נאה עד מרשים ביותר. שים לב לנטייה הפוליטית של מחזיקי הדיעות השונות.
לגבי טראפיק – תפסיק להציק. הסיבה שיש אחידות דעים היא שטרפיק פשוט לא מביא הסחורה, וכל מי שעיניים בראשו, אוזניים סטריאופניות ליידן, ונחיריים רחבים גם עוזרים בחיי היום יום, כך שמעתי, יודע שטראפיק הוא סו-סו.
על החתום שואצ'סקו דור ההמשך
אני מקבל את ההערה
חברים יקרים: שאף אחד לא יעז להציע שטראפיק הוא סרט טוב. נונו אמר את דברו, נונו יודע הכי טוב, כיפאק לנונו, אין כמו נונו בלילו-תה. נונו Good. טראפיק Bad.
לעומת זאת, לביקורות האחרות (שלי, למשל) אפשר וצריך להתנגד. אמרתי ש'הקיסר נפל על הראש' הוא סרט טוב? שקר וכזב! טעות מרה! שטויות במיץ בוטנים! סרט רע וממוסחר! אני לא מבין כלום! מי נתן לי להיות מבקר קולנוע! וכן הלאה.
מתנגד אבל לא מאוד.
לדעתי "טראפיק" הוא לא סרט מצוין מעולה נהדר אדיר כביר נפלא פצצות לריסים וכיו"ב, אבל בהחלט סרט ששווה לראות.
אבל זה אני…
אה רגע, האם ברגע זה רמסתי לנונו את הבטחון העצמי?
הייתן מאמינות שרציתי
להזמין כרטיסים לסרט בדיזינגוף
וכבר בשעה חמש לא היו!!!
ולהווה הידוע, הסרט מוקרן ב- 2 אולמות בדיזינגוף!
טוב אז:
1. מי שרוצה לראות סרט טוב על מכסיקו דובר ספרדית, שיטריח עצמו לראות "האהבה נושכת".
2. בניסיו דל-טורו ענק
3. דאגלס מבייש את שמו ואת "המשחק" וגם את "בדרך למטה".
4. למרות התפקיד הראשי,לא הייתי חשה בחסרונו של הדאגלס.
5. גם אישתו דיי דהוייה אך נאה בהריונה.
6. בגדול- כל מי שדיבר במבטא ספרדי שיחק מעולה.
7. וגם מי שהחליף את הפילטרים במצלמה ואת העדשות שבה.
8. התסריטאי צריך לקבל עונש- לראות את הדרך הבייתה במהירות איטית ובווליום גבוה.
9. הבחורה ששיחקה את הבת, שיחקה מעולה!!(מה שמה?, סליחה על הבורות, היא לא שיחקה ב"צער גידול בנות?")
10. הסרט ארוך במיוחד ולא ברור למה?
11. את הכסף שהיו חוסכים בביטול תפקידו של הבן של קירק דאגלס יכלו להשקיע בהלחנת מוסיקה מעניינת יותר.
12. לפחות ההתחלה נטולת פומפוזיות ורשימת השחקנים באה בסוף….
13. בעצם, תזכירו לי מה היה הסוף?
14.לרוץ לראות את"האהבה נושכת"
כבר אמרתי?
15.אני התקשיתי להבחין במשהו חדש בסרט הזה, נוכח הטפלות מבחינת הסמים והטיפול העדין-מידי בם
תשובות
דאגלאס אכן היה עלוב, וכבר אמרתי ללונג ג'ון שחוסרנו לא היה מורגש, למרות שקשה לשחק צאר סמים (אנשים בלי לב), הנערה ששיחקה כביתו של מייקל נקראה בסרט קרוליין וויקפילד ואילו במציאות שמה של הציערונת הוא אריקה כריסטנסן, גם אני הייתי בטוח שהפרצוף היפה שלה מוכר לי מאיפושהו, אבל אולמובי, נתן לי רק רשימת קצרה מאוד של סרטים לא ידועים (ולא אין בינהם את צער גידול בנות).
דבר שלישי בניסיו דל טורו בהחלט לא ענק, למה ענק? למה ענק?, מישהו מוכן להסביר לי? הוא לא היה יותר טוב מדאגלאס, טוב אולי ממנו כן, אבל הוא בהחלט היה עלוב, פרס גלובוס הזהב? אוסקר? חמודים לא הגיע לו על המשחק הזה אפילו את אבטיח הזהב.
קתרין זיטה ג'ונס נשארה נאה, ושיחקה לא רע, למרות שיש התדרדרת מסרטים קודמים.
ושוב הסרט ארוך מידי, יותר מידי אנשים, יותר מידי פרטים וחבל, לא כולנו פה גאונים ויכולים לזכור את הארבעים דמויות בסרט ומי כל אחת מהן, ואם זאת אם אכן הסרט היה קצר יותר הוא בהחלט היה אחד הסרטים הטובים של השנה.
ולסיום הסוף בוא נאמר שיש פה טיפה ספוילר: חוויאר רואה לו במכסיקו משחק בייסבול של ילדים.
בכיתי בסרט כמה פעמים
אני בתל אביב כבר כמה שנים ואין לי שום כוונה לגעת בשום חומר משמיד מוחות כגון גראס, וגם לא בפרוזאק.
אבל כן יש לי אח שחגג עם גראס כמה שנים עד שעבר לקוקאין.
בתור מי שראה הרבה מהעולם המכוער הזה, טראפיק היה בשבילי סרט מרגש מאד. הרגשת חוסר האונים מול אנשים רעים באמת שנמצאים בכל מקום סביבנו ומול אנשים אהובים שלא שולטים בעצמם היא משהו שאני הזדהיתי איתו מאד.
לא הזדהיתי עם אף דמות והזדהיתי עם הסרט כולו. בכיתי בו כמה פעמים פשוט כי הוא העביר טוב את הרגשת הסירוס וחוסר השליטה. באמריקה כבר הבינו כמה זה קשה ולכן הסרט קיבל את הכבוד המגיע לו. אני מאחל לכם שאף פעם לא תבינו את הסרט הזה כמו שאני הבנתי אותו.
סוף סוף ראיתי את הסרט!
(תשואות! חצוצרות! מכוניות מתפוצצות!)
סרט נפלא. משחק מצוין, בימוי נהדר, אמירה מינימליסטית אבל נוגעת, ומאד חזקה, על מה שנוהגים לכנות "המלחמה בסמים". על זה שאולי הגישה הנכונה היא לא כל כך להיסחף לתוך מלחמה, כמו שבני אדם נוהגים לעשות בכזו קלות. על זה שאולי הבעייה היא בצד של משתמשי הקצה, ושיש איזושהי סיבה למה הם משתמשים בסמים. על זה שכל "המלחמה בסמים" המטופשת של ארצות הברית היא באמת מטופשת, באחת הדרכים החכמות ביותר שראיתי אי פעם.
אה, כן, אני לא מסכימה עם הביקורת של נונו, אם לא שמתם לב עד עכשיו.
בניסיו דל טורו שחקן ענק. אין מילים בפי. הוא עושה תפקיד נפלא, משכנע, בלי רעש וצילצולים אבל עם המון אמינות. גם שאר הדמויות בסרט הזה לא רעות בכלל. ואגב, קתרין זטה ג'ונס נראית בסרט הזה שמנה באיזה עשרה קילו מהמקובל אצלה, וזה מתאים לה בטירוף. מעולם לא ראיתי אותה כל כך יפה.
לא היה ברור לי מההודעה שלך אם את
יודעת למה היא נראתה שמנה יותר או לא. אז בכל מקרה, הסיבה היא שבתקופת צילומי הסרט היא היתה בהריון.
לא רלוונטי.
נשים במהלך ההריון לא חייבות להשמין. להעלות במשקל, זה כן, אבל להשמין לא. לפי מה שראיתי על קתרין זטה-ג'ונס, היא השמינה קלות בהריון (הפנים שלה היו עגולים יותר, הזרועות שלה תפוחות יותר), ולטעמי, זה התאים לה מאד.
למרבה הצער, אני מניחה שמאז היא כבר הורידה את כל הקילוגרמים ה"מיותרים". לא נורא, העיקר שנשאר תיעוד…
לא. רלוונטי.
נשים בהיריון צריכות להשמין, החזה מתמלא (מטעמים מובנים להנקה עתידית), התחת מתמלא (מטעמי נוחות: כשעולים במשקל צריך לרכך את השוק הגופני, אם התחת לא היה מתמלא אי אפשר היה לשבת…)
אפילו לי היו לחיים, תחת וחזה (!) כשהייתי בהיריון.
את יודעת מה, נשים בהריון לא משמינות, הן מתמלאות.
ואין חנני מזה!
יכול להיות שנוח יותר להשמין,
אבל נשים בהריון לא חייבות להשמין, מה לעשות. הכרתי כמה וכמה נשים שלא השמינו במהלך ההריון, ובסופו מצאו את עצמן באותו משקל כמו בתחילתו, ומצבן היה תקין לחלוטין, ואפילו הכרתי אחת שבסוף ההריון איבדה חמישה קילו מהמשקל ההתחלתי שלה (טוב, היא היתה מאד שמנה).
וכדי להפוך את זה לטופיק (טוב, לא רק), אני רק אציין שחבל שאי אפשר להביא בתור דוגמה את מיה פארו ב"תינוקה של רוזמרי"…
סוף סוף ראיתי את הסרט!
תודה רבה באמת. נכון, עברו כמה שנים מאז יציאת הסרט והביקורות כאן אבל הוא מעולה. לא מתווכח על כך שהאמינות היא הצד החלש שלו אבל המסר איכשהו עובר. הבימוי, הצילום והעריכה מחפים על המגרעות הלא רבות. יש לסודברג מה לומר
גם אני סופסופ ראיתי
ושייך למפלגת נונו ולא למפלגת בוג'י. סרט עשוי טוב, ערוך טוב, מעניין לכל האורך, בניסיו דל טורו מצוין, הילדה נראית טוב (כל הזמן חשבתי שזו ג'וליה סטיילס. כנראה רק דומה לה). המשחק לא רע בכלל, יש הומור הוליווד, יש מתח, יש תחת כושי עירום.
אין הזדהות, אין רגש, אין התרגשות אמיתית. יבש לגמרי. אפילו לא פריך כמו שדרמה צריכה להיות. פשוט חול, חול ועוד חול.
סרט שאשכח מהר. רק גרם לי לרצות לראות שוב את 'רקוויאם לחלום'.
הגעתי לסרט הזה דרך התגובות לביקורות על "סיקאריו"
ונאמר שטראפיק עושה אתזה יותרטוב מסיקאריו. בתור אחד שהתמוגג מסיקאריו הייתי חייב להשלים את החור הזה בהשכלה. ומה אגיד… שמיים וארץ. המון דמויות, זרימה לוקה ודמויות קצת שטוחות. סרט נחמד אבל לא באותה הליגה של סיקאריו.
אבל הביקורת מצוינת :)
הם תכלס סרטים מאד שונים, ברמת הפיץ׳ אני מבין את הדמיון אבל כשצופים בשניהם הם לא באמת מרגישים קשורים.
(ל"ת)