סווגו גם את זה תחת אחד הניסיונות של אתר הבטא: נדמה לי שבגלל היעדרו של הדו"חקו לאנשים חסר מקום שבו אפשר לפתוח פתילי אוף-טופיק (קולנועיים) שלא מתקשרים לסרט אחד ספציפי שיש עליו כתבה/דף סרט. בתור תחליף, אני אקבץ כאן אוסף של ידיעות אנד סטאף מהשבוע, בקצרה. אתם מוזמנים להגיב בנושאים האלה ובכל נושא אחר. אם זה יילך, זאת תהיה פינה שבועית, פחות או יותר. אז:
מיני-דו"חקו: "וול סטריט: הכסף מדבר", סרט ההמשך ל"וול סטריט" העתיק, נמצא במקום הראשון השבוע בארה"ב, אבל עם 19 מיליון דולר לא ממש מרשימים, ועם ביקורות פושרות. "אגדה עם כנפיים" במקום השני עם 16 מיליון דולר. בשבוע שעבר היה במקום הראשון "גנב עירוני" (במקור "The Town"), שבו בן אפלק הוכיח, כנראה, שהוא במאי יותר טוב משחקן: הסרט קיבל תשבוחות והשוואות ל"השתולים", והשבוע הוא ירד ב-33% בלבד (ל-16 מיליון דולר), מה שמראה שגם הקהל אהב אותו. סחתיין בן.
אבל מה שבאמת מעניין הוא מה שיקרה בקולנועים בארה"ב בסוף השבוע הקרוב. "הרשת החברתית", הסרט של דייויד פינצ'ר על תולדות פייסבוק (זה עדיין נשמע קצת מצחיק לכתוב את זה), יוצא; עד עכשיו, לומר שהסרט זכה לתשבוחות זו אנדרסטייטמנט. נכון לעכשיו יש לו 100% בעגבניות (עם 14 ביקורות), ואלה לא סתם ביקורות של "יותר מבסדר": פחות או יותר כולם, בלי יוצא מהכלל, קוראים לו מרתק, מצחיק, כתוב נפלא (על ידי אהרון סורקין) והמתחרה המוביל על האוסקר, נכון לעכשיו. ואם זה לא היה מספיק, ייצא גם סרט הערפדים "Let Me In", הרימייק ל-"Let the Right One In" בבימוי מאט ריבס, ונחשו מה – גם לו יש עכשיו 100% בעגבניות, כשהקונצנזוס הגורף הוא שהסרט טוב כמו המקור אם לא יותר (וזה, כשמדובר ברימייקים אמריקאיים, מאוד חריג). אחלה שבוע.
יש עוד סרט שיוצא בארה"ב בסוף השבוע: "Case 39", גם הוא סרט אימה/מתח. אוסקרים הוא לא יקבל, ובכלל, מדובר בסיפור עצוב: זה סרט שצולם ב-2006, וישב ארבע שנים על המדפים כשהוא סובל מכל מיני עריכות מחודשות ודחיות מטעמים ביורוקרטיים. אם אתם רוצים לשמוע איך בדיוק זה קרה, אתם מוזמנים לשאול אישית את הבמאי, כריסטיאן אלוורט, שנמצא ממש עכשיו בארץ בתור אורח של פסטיבל אייקון (אחד מהם). למעשה, אם אתם קוראים את זה מוקדם, אתם עדיין יכולים להגיע להקרנה של סרט המד"ב שלו, "פנדורם" (היום ב-17:00 בסינמטק ת"א), שאחריה הוא יענה על שאלות הקהל. וכפי שיעידו חמשת האנשים שהיו בהרצאה שלו אתמול בפסטיבל – וזה כולל אותי – הוא איש ממש נחמד.
אה, כן – פסטיבל אייקון, וגם פסטיבל אייקון השני, נפתחו אתמול. לכן ייתכן מאוד שאתם לא קוראים את זה, כי אתם שם. אם עוד לא ראיתם – מקבץ טריילרים של הסרטים שיוקרנו באייקון TLV. סרט הפתיחה (שהוקרן אתמול) הוא "סקוט פילגרים נגד העולם", בחירה מוצדקת מאוד – הקהל של אייקון הוא בדיוק הקהל שיעריך את הסרט – אבל לא מוזר לעשות הקרנה חגיגית בפסטיבל אחרי שהסרט כבר יצא להקרנות מסחריות?
יש עוד איזה פסטיבל. פסטיבל הקולנוע בחיפה. בשנים האחרונות התנתקתי מהפסטיבל הזה לגמרי: נדיר שאני מוצא בתכניה סרטים מסקרנים שלא יוקרנו ממילא בהקרנות מסחריות מאוחר יותר. למשל, מאוד שמחתי לראות ברשימת הסרטים את "ממלכת החיות", סרט פשע אוסטרלי שנחשב למעולה ביותר, אבל לפני שהספקתי אפילו לשקול לארוז את מיטלטלי ולצאת למסע צפונה, ראיתי שהסרט מוקרן "באדיבות יונייטד קינג" ובתרגום לעברית – מה שאומר שהוא יוקרן באופן סדיר, לכל הפחות בסינמה סיטי, בהמשך. אני יכול לחכות. חוץ מזה, מהיכרות אישית עם תנאי הקרנה בפסטיבל, בהרבה מקרים הם לגמרי לא שווים את הנסיעה בעליות. מצטער, אבל זה המצב כרגע.
בפסטיבל חולק פרס תא המבקרים הישראלי, כן יש דבר כזה, ובאופן לא מפתיע במידה קיצונית, זכו בו "סרט לבן" (לסרט הבינלאומי) ו"עג'מי" (לסרט הישראלי). יש הגיון בכך שלמבקרים בארץ יהיה פרס משלהם, כמו תא מבקרי הסרטים בניו יורק או בשיקגו רבתי או בפילדלפיה תחתית, אבל מכיוון שאת הזוכים בו אפשר לדעת מראש מטבלאות המבקרים ב"עכבר העיר" או "טיים אאוט", להפתיע הפרס הזה לא יכול.
סטיבן פריי יגלם את מייקרופט הולמס, אחיו של שרלוק, בהמשך ל"שרלוק הולמס" של גאי ריצ'י. יופי של ליהוק. [ מקור: cinematical ]
פול תומס אנדרסון היה אמור לעשות סרט בשם "המאסטר", שמספר על עלייתו של ממציא דת בסגנון ל. רון הבארד, מייסד הסיינטולוגיה. "היה אמור", משום שהסרט בוטל, או נדחה עד להודעה חדשה. השחקנים, פיליפ סימור הופמן וג'רמי רנר, טענו בראיונות שהסרט פשוט לא הצליח להמריא בחזרות – אבל אי אפשר לשמוע סיפור כזה בלי להתחיל להריץ תאוריות קונספירציה: יש בהוליווד הרבה סיינטולוגים עם הרבה השפעה שהיו שמחים לתקוע מקלות בגלגלים של סרט אנטי-סיינטולוגי. נורא חבל, אבל זה היה כנראה רצונו של זינו. [מקור: The Playlist ]
כל מיני אתרים מספרים שסרט שלישי בסדרת "ביל וטד" בדרך. אהא. זה יהיה לפני או אחרי "בחזרה לעתיד 4", "מכסחי השדים 3" ו"הגוניס 2"? כולם סרטים שעל פי השמועה, היו אמורים להגיע בשנים האחרונות. אף אחד מהם לא באמת יקרה, ככל הנראה, ואותו הדבר נכון גם לגבי "ביל וטד" השלישי. אבל כשמישהו ממלמל משהו על אפשרות להמשך לקלאסיקה נוסטלגית מהילדות, תמיד יהיה מי שישמח לפרסם את זה.
רשת ספריות הוידאו בלוקבאסטר, פעם אימפרית ענק, פשטה את הרגל. מה שלא הפתיע אף אחד. אם אתם לא יודעים מה זה "ספרית וידאו", תשאלו את אמא. [ מקור: LA Times ]
שתי הערות קטנות
1) בנוגע לבלוקבסטר, בכתבה בעניין "הארץ" כתבו: "בלוקבסטר נקלעה לקשיים בעקבות שינוי דפוסי השכרת הסרטים בקרב צרכנים, אשר העדיפו מכשירים להשכרת סרטים, הזמנות בדואר והשכרה באמצעות מתחרתה המקוונת נטפליקס, על פני ביקור בספריות וידיאו של בלוקבסטר."
אה-הא. זו הסיבה – מכשירים להשכרת סרטים, הזמנות בדואר והשכרה באמצעות מתחרה מקוונת.
2) סטיבן פריי אכן נשמע כמו הברקת ליהוק. יש אייקונים צוהלים בעיצוב החדש?
זה באמת חלק גדול מהסיבה
נכון שיש… ערוצים אחרים להשגת סרטים שהם מאוד פופולריים. אבל גם נטפליקס מאוד פופולרית. זה לא שמהרגע שהגיע האימיול האפשרויות החוקיות נעלמו. התחרות היא על פלח השוק שלא מוריד סרטים (וזה, אגב, ככל הנראה עדיין הרוב), ובתחרות הזאת נטפליקס קרעה לבלוקבאסטר את הצורה, ועשתה הרבה כסף בדרך.
עניין ה"מכשירים להשכרת סרטים" באמת לא רלוונטי בכלל, כי בלוקבאסטר בעצמה מפעילה מכשירים כאלה.
טוב, אני בטוח שקל למצוא את הסמיילים
אבל אני לא מצליח… :-(
(תוסיף סימני קריאה לפני ואחרי).
(ל"ת)
אגב, אם יש למישהו שם טוב יותר מ"שורטס" למדור הזה
אשמח לשמוע הצעות.
מה רע ב"קצרים"?
ברצינות, היבריש לא מצטלם טוב.
רק שזה נשמע כמו תכנית טלויזיה.
(ל"ת)
בקטנה,
קצרצרים, הכותרות, בוערים, על קצה המזלג, בקצה המסרט, על כוס קפה, היי קונספט.
תקצירים, עיקר החדשות, מתאבנים, הסיכום השבועי (או, אם לא רוצים להתחייב על תדירות: הסיכום העתי), לקט שכחה ופאה (עם קריצה לקוראים שומרי המצוות), דו"חקו אבל לא באמת.
טוב. אולי נסחפתי קצת לקראת הסוף.
הולמס להמונים
כל הכבוד על הליהוק ל'הולמס' השני. בכלל, הסרט הראשון התגנב לעברי בצורה חשודה ועשה את הבלתי-יאמן: זו הפעם הראשונה שאני מחכה לסרט של גאי רייצ'י מאז… ובכן, מאז ומעולם. הסרט הראשון היה נאמן למקור, בקי בו, וגם מהנה מאוד.
אה...
הסרט היה בהחלט מאוד מהנה, אולי אפילו בקיא במקור, אבל נאמן? לא הייתי מגזים.
הנה אני מגזים.
נכון, קצת יותר דגש על פוליטיקה מאשר ברוב (אבל לא כל) סיפורי הולמס, אבל חוץ מזה? נטייה להשמדה עצמית? יש. יחסים תלותיים בין ווטסון להולמס? יש. תעלומה שקשורה, או לא, בעל טבעי? יש. יחסים אמביוולנטים (אבל לא לעומתיים) בין המשטרה להולמס? יש. תחפושות וחיבה ללונדון-של-מטה? יש. קצת מדע להמונים? יש.
בקיצור, יש!
ובל נשכח את
החישובים של המכות שהולמס מתכנן לתת + ביצוע בהילוך איטי. זה מגניב וגאי ריצ'יאי (אולי) אבל זה לא הולמס.
אדם, אתה צודק – האלמנטים שתיארת למעלה מאפיינים את סיפורי הולמס (חוץ אולי מהעל טבעי – בסקרוויל הוא היוצא מן הכלל המעיד על הכלל אצל הולמס, וחבל לי שמתעקשים לדחוף על טבעי לגלגול מודרני שלו). זה השימוש בחלק מהם שהרגיש לי מוגזם וצורם, לא הולמסי בכלל.
לא שאני מתלונן, כן? הסרט היה כיפי למדי, והלא-הולמס של ריצ'י ודאוני ג'וניור היה מוצלח בפני עצמו.
היה סרט גרוע
אגב, מר חמש שתיים שמונה ארבע תשע אחד, אתה מתכוון להישאר עם הניק הזה באופן קבוע? זכותך כמובן, אם זה מה שאתה רוצה, אבל הוא נראה לי לא נח לשימוש. איך נקרא לך בקיצור? חמש?
לא גרוע ברמת "אי-צפייה"
אלא ברמת "לא שווה את הכסף". עכשיו הבנתי שמה שאתה אומר זה שכל שימוש מאז שנות השישים בטכניקה הזאת הוא קלישאתי. אני לא יודע אם אתה צודק אבל לדעתי הכללות היו קלישאתיות מאז ומעולם… למרות שבאמת זה היה די לא במקום בסרט מסוגנן כמו 'שרלוק הולמס'.
לגבי הכינוי – אני שומע אותך. אפשר פשוט להשתמש בספרות ולא אותיות. אפשר לקרוא לי חמש. אפשר לקרוא לי "המספר הזה מאינספשן" אבל אני מניח שזה גם מגושם.
אני מזמין את כולם לעוות לי את הכינוי כאוות נפשם, מוטב בצורה מצחיקה, ואני מניח שאדע שמדובר בי. זה לא שאנחנו ברחוב, לא באמת מסובך לכתוב 528491. שבירת שיניים לא מעורבת בתהליך. גם ככה קרה שהיו שמות מסובכים בעין הדג הקודם שהייתי צריך לעשות להם העתק-הדבק אז מה זה לעומת זה?
עם זאת, אם אראה שעוד אנשים נתקלים בבעיה הזו אשנה את הכינוי. אם יש משהו שאני אוהב זה לתת שמות לדברים. !(-:! אם זה לא היה מבלבל את באי האתר, הייתי "האחד עם אלפי הכינויים" שהשכם וערב היה בוחר כינוי חדש.
לעזאזל, יש לי אחלה בדיחת שואה על הכינוי שלך
אבל אני לא אספר אותה כי זה דבר נוראי לעשות.
(כן, כן, גם במשפחה שלי יש ניצולי שואה)
בכל אופן, גם ככה אנחנו יושבים מול מכשיר אלקטרוני, קוראים מלים על הצג החשמלי, רואים תמונה וירטואלית (אווטאר (שולתתת!)) של המגיב ובסוף גם נצטרך לענות ברצינות לכמה ספרות שמביעות דעה?
לי זה קצת מציק, אבל זה בכל זאת הכינוי שלך.
אה, טיילר דירדן?
(ל"ת)
אה, אולי התגובה הקודמת נחשבת לספויילר,
סליחה, עורכים יקרים – תוכלו למחוק אותה?
אני לא חושב שאיזכור שמו של טיילר דרדן הוא ספוילר.
(ל"ת)
אה,
וגם כדאי שהוא יהיה מקורי. שם של דמות בסרט זה לא כל כך מקורי ברוב המוחלט של המקרים, לטעמי.
עשה מה שאתה רואה לנכון
הקלט שקיבלת מאיתנו הוא, שקצת לא נוח לקיים דיון עם הכינוי הזה.
קצת אי-נוחות עוד לא הרגה אף אחד.
!(-:!
אני אחשוב על כינוי אחר ורק אם אצליח למצוא טוב יותר אשנה.
כשהתגובה שמעליי מקופלת, רשום עליה "תגובה שמכילה ספויילר למלאכים ושדים". אבל הספויילר הוא האזכור עצמו למלאכים ושדים.
כמובן שזו בעיה שאי אפשר לפתור: אם לא רשום לאיזה סרט הספויילר מתייחס, אי אפשר להחליט אם לקרוא אותו או לא. בקיצור, עניין מסובך.
ולכן צריך להפעיל שיקול דעת
שינית את זה כך שהספוילר לא יהיה באזהרת הספוילר.
אולי כדאי להוסיף הערה מתחת לחלון של שם הסרט?
נניח: "אם שם הסרט הוא ספויילר בפני עצמו, רשום את שנת הסרט"
אהבתי יותר את הרעיון של להפעיל שיקול דעת.
(ל"ת)
יש גבול לכמות ההוראות והמצבים אותם אפשר/כדאי לכתוב
מגיבים צרכים להפעיל שיקול דעת, ואנחנו צרכים לסמוך עליהם.
אפשר אולי להוסיף כפתור מיוחד למצבים האלו, שלחיצה עליו תכניס את המשפט הבא: "איזכור שמו של הסרט מהווה ספוילר, ולא, לא מדובר על הסרט של רודריגז"
קודם כל, מה שכתוב או לא כתוב בכותרת לא משנה
כשתגובה המסומנת בספוילר נמצאת במצב "מקופל", גם הכותרת שלה לא נראית. הטענה של יונתן היתה שמה שכתוב באזהרת הספוילר – לא בכותרת – הוא בעצמו ספוילר.
שום אזהרת ספוילר משום סוג לא יכולה לפתור בעיה כמו זאת שאנחנו מדברים עליה. אם הייתי עושה רשימה של סרטים שבהם בסוף הגיבור מת – בלתי אפשרי לעשות אותה בלי לספיילר סרטים ללא אזהרה.
אזהרת הספוילר נועדה לקצר תהליכים, ולחסוך לאנשים את הצורך לכתוב בכל פעם את המשפט "זהירות, ההודעה הבאה מכילה ספוילר ל…". אבל היא לא מתאימה לכל מצב, ויש מקרים שבהם פשוט צריך – כאמור – להפעיל שיקול דעת , ובמקרה הצורך לכתוב הבהרה בעצמך, במקום לצפות למערכות אוטומטיות מתוחכמות יותר ויותר שיפתרו את הבעיה. למשל: "אזהרה! הרשימה הבאה מכילה מעצם טבעה ספוילרים לסרטים רבים".
אבל בכל זאת
אם אתה כותב רשימת סרטים שבהם הגיבור מת בסוף, לדעתי הגיוני לסמן אותה בספוילר ל"סרטים שבהם הגיבור מת בסוף". ככה מי שלא חושש מספוילרים יוכל להיכנס להודעה, אבל מי שלא רוצה להשאיר ולו סיכוי קלוש שיהרסו לו, פשוט לא ייכנס. זה מונע את כל אותן בעיות מוכרות שבהן כשרואים במה עוסקת ההודעה כבר "מאוחר מדי" והעין קולטת, ולו בזווית, שם אחד מהרשימה והופס – הלך סרט.
עוד רעיונות:
צומת סרטים, פילמאניה, חתולים (=סרטים) בצמרת, מכורים בלבד,
הרשת החברתית: הולי פאק
מאז שפרסמתי את הכתבה נוספו עוד ביקורות לאוסף ב"עגבניות". עם 27 ביקורות, הציון של הסרט הוא עדיין 100%. ומה שיותר מרשים: הציון הממוצע (המספר הזה שכתוב באותיות קטנטנות מתחת לציון העגבניות, ושאף אחד לא מתייחס אליו) הוא 9.8. ב-Metacritic הציון הנוכחי של הסרט הוא פאקינג 99. אפילו ל"צעצוע של סיפור 3", אחד הסרטים עם הקונצנזוס הביקורתי הכי רחב של השנה, יש "רק" 92. אם "הרשת החברתית" ימשיך ככה, אז הוא לא רק נחשב לאחד הסרטים הטובים של השנה – זה אחד הסרטים המהוללים ביקורתית ביותר *אי פעם*.
שנסגור את התחרות על האוסקר כבר עכשיו?
תשאיר פתוח
אמנם "הרשת החברתית" פתח פור יפה, אבל הוא יוצא מוקדם יחסית לקולנוע, לפני שראינו מספיק תגובות למתחרים רציניים אחרים. כרגע, נראה שהתחרות היא בינו לבין "ברבור שחור" ו"נאום המלך", כאשר השניים האחרונים חזקים יותר בקטגוריות המשחק (אוסקרים לנטלי פורטמן וקולין פירת'?). השנים האחרונות לימדו שלא סוגרים את המרוץ לאוסקר לפני שהתחילו לחלק את הפרסים האחרים. לא שאתנגד לראות את דיוויד פינצ'ר זוכה באוסקר, במיוחד אם זה אומר שבנג'מין באטן היה נפילה חד פעמית של במאי ענק.
אוליבר סטון.
מה אני אגיד, מבמאי חריף ושערורייתי (ומוצלח) הוא הפך לבדיחה. כאילו, אם לפני איזה עשור היו אומרים שסטון יעשה סרט המשך- אנשים היו פשוט מתפקעים מצחוק לנוכח הרעיון.
ואני עוד אפילו מאלה שאוהבים את אלכסנדר, אבל באמת שכל מה שהוא עשה מאז לא שווה צפיה בכלל. ומשהו אומר לי שוול סטריט 2 לא שונה במיוחד.
ההודים האלה
הטריילר הזה לסרט מד"ב(?) הודי עושה רושם – איך לומר – מעט חריג.
אדיר!
אני רוצה לראות את זה.
נראה כמו
פרודיה סטייל "Kung Fu Hustle", יחד עם כיפוף חוקי הפיזיקה בצורה מצחיקה במכוון ושאר מחזות שלא נראו בשום סרט אקשן שלוקח את עצמו ברצינות. חמוד.
מעניין אם יוצרי הסרט התכוונו שהוא יהיה פרודיה על הז'אנר…
הצעות לשם
קצרצרים (אולי עם לוגו צרצרים נחמד?), טיזרים, שוטים (המשחק של קולנוע\אלכוהול), הכולנוע, כלקולנוע, הכל קולנוע, שאריות דג, רוטב דג, דג בקיצור, דג קצר, דגיגים(זה טוב!), חדשות הדגים, פיש אנד צ'יפס, עלה בחכה(נשמע ג'יבריש, או אקזוטי אם תרצה…), פלנקטון, אין חדש תחת הדג (אחת"ה? משחק מילים לגבי אחורי הדג?) ודבר אחרון שנראה לי שהוא לא קביל בגלל שהוא באנגלית אבל סתם נחמד לחשוב על זה: What's fishin'?
נראה לי ש"קצרצרים", שגם לונג הציעה, זה מה שיילך.
(ל"ת)
You're the boss.
אני את שלי עשיתי.
אולי "הסדרן"?
גם עושה סדר בכל מה שקורה וגם קולנוע רילייטד.
ז'ק והדרקון?
מה זה היה?
סרט פעלולים רב רושם על פי סיפור העם הצרפתי הידוע
וחוץ מזה, כתבת ניסיון שהועלתה כדי לבדוק משהו, ונמחקה.