במקור: Scooby Doo
במאי: ראג'ה גונסל
תסריט: קרייג טיטלי,
ג'יימס גאן
שחקנים: מתיו לילארד, שרה
מישל גלר, פרדי פרינס ג'וניור,
לינדה קרדינלי, רואן אטקינסון
אני זוכר את קיץ 1986. איך לא אזכור? הלילות היו ארוכים וצלולים, וכאשר הבטת למעלה, דימית שאתה…
רגע. המשפט הזה מוכר לי. היינו כאן כבר, לא?
כן, בעצם. כך החלה הביקורת שנכתבה על 'לבבות באטלנטיס', וכמו ש-'לבבות באטלנטיס' ניסה למכור לנו נוסטלגיה משומשת של מישהו אחר, כך מנסים גם האנשים שעומדים מאחורי הסרט 'סקובי דו'.
לפני כמה עשורים היתה בארה"ב של אמריקה סדרת אנימציה מטופשת, שנקראה 'Scooby Doo, Where Are You?', ובתרגום חופשי (וחריז) – 'סקובי דו, איפה הוא?'. היתה – ונשארה, עת היא (וסדרות ההמשך) נטחנו עד דק בשידורים חוזרים. דור חדש קם בארה"ב של אמריקה, דור מפואר שגדל על סקובי דו. עתה מנסים יוצרי הסרט לנצל את חיבת הילדות של אנשי מולדת האמיצים, ולשכנע אותם לנהור לבתי הקולנוע.
מה הקשר של כל זה אלינו, בארץ הקודש?
אין כזה.
למען האמת, ראיתי פרק או שניים של הסדרה המצויירת של סקובי. מאחר ולפי השמועה כולם נראים בדיוק אותו דבר, אני מניח שזה הופך אותי למומחה: ארבעה צעירים נוסעים ברחבי ארצות הברית ברכב טרנזיט צבעוני, ופותרים תעלומות. בסוף כל פרק מגיעים לרע התורן, ומורידים ממנו את המסכה. לתדהמתנו מסתבר לנו (בכל פעם מחדש) שזה בעצם היה החלבן הנחמד, או הזקנה שישבה קודם על המרפסת וירתה ברובה אוויר על הילדים שמנעו ממנה את השלאפשטונדה שלה. סוף טוב, הכל טוב, וממשיכים לתעלומה הבאה.
ארבעה חברים היו בחבורה החכמה: וולמה – חנונית ממושקפת שתמיד הגיעה עם פתרונות מסובכים יתר על המידה ותוכניות מורכבות להחריד לפתרון כל בעיה, פרד התם – יפיוף בעל מוח-חמציץ, דפני היפה-אך-שטחית, בעלת התפקיד הנצחי של העלמה במצוקה, וזה שאינו יודע לשאול – שאגי – טיפוס מוזר ומרחף שכנראה נשמט לקלחת שיקוי-חשיש כשהיה תינוק, ומאז הוא לא צריך יותר לעשן כדי להיות מסטול. "היפי", אני חושב שהם קראו לזה פעם.
ויחד איתם נמצא רעם הנועז, סקובי.
סקובי הוא כלב ענק ולא נבון במיוחד. כלומר, נכון שמרבית הכלבים לא יודעים לדבר, וסקובי כן, בערך, אבל עדיין איני בטוח שהייתי מנסה להעתיק דווקא ממנו במבחן בפוליטיקה ישומית. הוא גם לא כל כך נועז. להיפך. אני מניח שאלמלא קהל הצופים של הסדרה היה אמריקאי, הבדיחות על הפחדנות של סקובי היו נמאסות עליהם אחרי שלושה או ארבעה פרקים. לרוע המזל כנראה הרפובליקנים בדיוק היו בשלטון, ונראה שלא נותר עודף תקציב ללימודי ההומור. אז ההומור הירוד נשאר, והשמחה היתה רבה.
שלושים שנה אחר-כך, פלוס מינוס, התכנס צוות מרהיב מרחבי העולם לשם הפקת 'סקובי-דו: הסרט'. על התסריט אחראים שני אנשי אשכולות, קרייג טיטליי ('See Spot Run'), וג'יימס גאן ('טרומיאו ויוליה') שחברו כדי לספק לנו תסריט רגיש ושנון.
כן, כן, שמעתם נכון. כותבה המהולל של יצירת המופת 'טרומיאו ויוליה' אחראי לחלק ניכר מהסרט המהמם שניצב לפנינו!
בפינה מנגד ניצב הבמאי המיועד, ראג'ה גוסנל. בודאי ראיתם את אחד מסרטיו המפורסמים. 'שכחו אותי בבית 3'? 'מעולם לא התנשקה'? 'ביג מאמא'? מה הכוונה לא ראיתם? ממש מוזר.
גם מספר שחקנים ידועים נאספו לכאן. למשל, פרדי פרינז ג'וניור המשחק את פרד, היפיוף. ג'וניור הואיל להתפנות מיצירת רצף קומדיות הנעורים הארוך בהיסטוריה על מנת לקחת חלק בפלא זה. לצידו משחקת את דפני שחקנית – שעד כה כמעט לא נראתה על מסכי הקולנוע – בשם שרה מישל גלר. אמנם שרה החלה את קריירת המשחק שלה בגיל שבע, אבל מאז יצא לה לשחק רק בשלושה או ארבעה סרטים, וגם עבודתה הענפה בטלוויזיה לא מרשימה במיוחד. אבל השמועות טוענות שהיא יודעת לבעוט, ושהיא מדגימה את זה לפחות פעם אחת בסרט!
יחד איתם אנו זוכים לראות גם את הקומיקאי הבריטי המפורסם ("בריטי זה איכותי, נכון?") רואן אטקינסון, שמנסה להוכיח שתפקידו המביך ב-'מיליונר מי שגומר ראשון' לא היה מקרה ממוזל, ושהוא יכול לשחק בצורה מביכה כל אימת שירצה!
בתחילת הסרט אנו פוגשים את החבורה במצבה הרגיל – בעיצומו של ניסיון ללכוד רוח רפאים (ואז יורידו את המסכה מרוח הרפאים, והופ! האין זה מיסטר ליאונרד, שרת בית הספר?). לאחר הלכידה המוצלחת, פרד היפיוף לוקח את כל הקרדיט לעצמו, מה שמבאס את עמיתיו לחבורה. והם רבים. ואז יש איזו פרידה קטנה, שלוש שנים, אולי. באותן שלוש שנים חברי הרביעייה מחכימים ומתמקצעים: דפני, למשל, לומדת לדבר על זה שהיא השתלמה באומנויות לחימה, ושאגי לומד לסרב להיכנס למקומות בעלי שמות כמו "טירת הפחד" או "ביצת המתים". כל מקום שהמילים 'פחד', 'לילה', 'אימה', 'מתים' ודומותיהן כלולות בשמו הוא מחוץ לתחום, כך למד מהניסיון. אותי הדהים לגלות כמה מקומות כאלו פזורים ברחבי ארצות הברית.
ואז הם מתקבצים שוב מקצוות ארץ, כדי לפתור תעלומה נוראה מכל: מי גונב את נשמותיהם של הבאים לבלות בפארק השעשועים המורבידי, שמנוהל ע"י מר מונדבריוס (אטקינסון), המתהדר במבטא ספרדי מזוייף במופגן?
(כלל אצבע, אגב, לסרטים: מי שמתהדר במבטא זר מזויף, מין הראוי לחשוד בו).
החבורה מתחילה לחקור, וממשיכה עד להסרת הלוט מפני התעלומה, ומפני הרשע התורן.
אותו רשע תורן, שכחתי לציין, הוא דמות שבודאי תהיה מוכרת לצופיה הנאמנים של הסדרה. מאחר והרי רובנו אינם כאלה, אל תצפו להארה וקתרזיס לקראת סוף הסרט: לעמי ארצות כמוני וכמותכם, כל רמז שייזרק מראש בנוגע לזהותו של הרשע יחטיא את מטרתו – "לשפוך את הנבל עם הרמזים", כך אומרים.
גם שאר העלילה אינה מזהירה. היא רדודה וצפויה, תבניתית במתכוון, ורוב ההומור הוא מהסוג שיעבור ליד אדם מבלי להשפיע עליו, אם הוא לא חיפש אותו היטב*. בדיחות בודדות הן חריפות במיוחד ומודעות לעצמן, אך הן אינן צידוק לקיומו של הסרט. יתכן שהתסריטאים האמינו שלא ממש צריך להתאמץ, ושמו של הסרט יספיק למשוך אנשים לאולמות. לפי נתוני הקופות, כנראה שצדקו. כמו התסריטאים, גם השחקנים כאן רק כדי לנקב את כרטיס העבודה, ולהמשיך לסרט הבא.
באופן מפתיע, אחת מנקודות האור היחידות בסרט היא ההנפשה התלת-מימדית בה עשו את סקובי. פשוטה ומיושנת במקצת, נכון, אך חיננית ומתאימה לדמותו של הכלב הדני הענק.
לצערם של מפיצי הסרט, לא אוכל להמליץ עליו בכנות. ייתכן והוא יתאים לילדים, שעדיין לא פיתחו שריון ציניות קשיח שיחסום את הנאתם, אך היות וכותב שורות אלו מעולם לא היה ילד, הוא לא יוכל לערוב לכך. יתכן גם והורים מסוימים יהיו מודאגים ממידת קופצניותם של דדיים רבים במשך הסרט, במה שנראה לעתים כקליפ שנלקח היישר מ-MTV (אם כי אני סבור שאותם הורים לא בהכרח יודעים מה ילדיהם עושים כאשר משאירים אותם ללא השגחה). למבוגרים, אין מה לחפש ב'סקובי דו' מלבד נוסטלגיה – ששייכת, כאמור, למישהו אחר.
* גילוי נאות – כותב שורות אלו נהנה מההומור הירוד שבסרט, אך הוא מאשים בכך את מצב רוחו המבואס בהיותו אלפי מילין מביתו, מבלי שיכיר אף אחד בסביבה, בסביבות יומולדתו. הוא אינו מאמין שבמצב שפיר ושפוי היה מצליח לגחך יותר מפעם-פעמים במשך הסרט.
אמריקה היא מקום קקה.
ולמי שלא יודע מה זה טרומאו ויולי
ויוליה, יש לי רק דבר אחד לומר –
(ואחר כך עוד טוענים שאני אליטיסט.)
בגלל נטסקייפ נגנב לי האא-משהו...
למיטב הבנתי (מפרומואים, בקרובים וספיישלים למיניהם שהזדמנו לעיני), כל דמות בחבורה מקבלת בסרט אישיות משלה, יחד עם כמה דקות מסך סולו, בשביל לרצות קצת אגו-כוכבי-נוער.
בתור אחד שעוד יש לו קצת נוסטלגיה כלפי הסדרה, ודורש סטנדרט גבוה של אמינות למקור, זה נשמע יותר גרוע מהפרקים החדשים של הסדרה, עם הכלב הקטן שמדבר (סקראפי?) והטנדר הממחושב (פרקי-אייטיז קלאסיים).
עד כמה שאני זוכר, גם אף פעם לא הזמינו אותם לחקור תעלומה – הצרות רודפות אחרי שאגי בלי קשר.
נראה לי שבגלל הקאסט, ואולי דווקא בגלל הנוסטלגיה – אני אשאר בבית ואראה catoon network כל יום בערב (פרקי סקובי-דו ברצף!).
אגב, אני היחיד שחושב שיש דימיון מוזר בין ה"סקובי-דובי-דו" ל"יאבה-דבה-דו"?
שניהם היו של האנה-ברברה
בתור אחד שמאוד אהב את הסדרה
ונהנה עד מאוד מההומור הירוד, נהניתי גם מהסרט.
הנה, אמרתי את זה.
אז נכון, זה סרט מטומטם. אבל אי אפשר להאשים אותו על היותו אחד כזה. הוא מטומטם בכוונה – ממש כמו הסדרה. אני מניח שכל מי שנכנס לאולם המציג את הסרט יודע, לפחות במעורפל, ש"סקובי-דו" היא סדרה שמתבססת על טמטום טהור, ולפי הפרסומות – גם הסרט. כך שמי שהלך וראה ויצא רוטן וזועף על ההומור הנחות והרדידות הכללית שמאפיינת את הסרט, צריך להאשים רק את עצמו. הוא לא היה צריך ללכת לזה מלכתחילה.
אבל אחרי שהכנסתי את עצמי למצברוח המתאים והלכתי לראות את הסרט עם ידידה שהיא, כמוני, חובבת מושבעת של הסדרה (מסתבר שהנוסטלגיה הזאת שייכת גם לכמה וכמה ישראלים) פשוט נהניתי.
ההומור ירוד אך מבדר, הדמויות שטחיות ותואמות להפליא את מקבילותיהן בסדרה המצויירת (ליהוק מעולה, לדעתי) וסקובי טיפש והזוי כמו שציפיתי. כמו כן, מפעם לפעם צצו בסרט "פנינים" של הומור מעט יותר שנון, שפשוט עשו לי את השעה-וחצי של הסרט.
לסיכום, מי שלא אהב את הסדרה באמת שאין לו מה לחפש ב"סקובי דו". אבל מצד שני, אני מניח שמי שלא אהב את הסדרה לא יחשוב בכלל לראות אותו…
מה שהרג אותי
זה שבסדרה הם אף-פעם לא טרחו פשוט לחשוב "או-קיי, רגע, זה לא הגיוני. אין אנשי תנין מרחפים שנשמעים כמו טייפ חלוד. הם לא קיימים במציאות." בעיקרון, כל מה שהם היו צריכים לעשות זה לחשוב מי מבין השניים-שלושה אנשים (חשוב לשמור על מגוון רחב של דמויות) שהם פגשו הוא הזקן ביותר ומי מהם לא קרא להם לפתור את התעלומה.
יצאו כמה סרטים מצויירים של סקובי-דו ואחד מהם, "סקובי-דו והאחים בו" (תקנו אותי אם אני טועה לגבי השם), הוא דווקא לא רע ואפילו די מצחיק. אולי זה מפני שמופיעים בו רק שאגי, סקובי וסקרפי והם באחוזה רדופה שבה ברור בהחלט שיש דבר כזה רוחות רפאים ויש אפילו טוויסט בסוף. במקרה הזה, טוב שיש את סקרפי כי סרט רק עם שאגי וסקובי הוא כמו סרט רק עם ג'יי וסיילנט בוב.
ולסיום, באחד הפרקים של ג'וני בראבו יש פארודיה על סקובי-דו עם כל החבורה (חוץ מסקרפי כמובן).
הביקורת הזאת נראית לי קצת מתנשאת
אתה כותב שצחקת לאללה, אבל שזה רק בגלל הנסיבות, ושבנסיבות אחרות זה לא היה מעלה גיחוך. לא יודע,נשמע לי קצת צבוע לכתוב משהו כזה בביקורת לסרט. כאילו באת לסרט עם דיעה קדומה שהוא טיפשי ועכשיו אתה מתבייש שצחקת בו. אבל עזוב, מה אני מבין…
תגיד, אף פעם לא צחקת
בסרט אידיוטי ולא-מצחיק להחריד כי היית עייף או שיכור או בחברת האנשים ה(לא)נכונים? נראה לי כנה והוגן מאוד מצד קיפוד להזהיר אותנו שזה אחד מהסרטים *האלה*.
''כנה'' זאת מילה בכלל?
כן
אבל זו צורה לא תקנית.
לא. אומרים כן.
זאת היתה שאלה רטורית...
בוודאי שזו מילה.
"היצירה ניצבת על כנה". הנה, מילה!
כן ולא.
כן, אפשר להגדיר אותה כמתנשאת. בעיקר על האמריקאים, והתרבות המפוארת שהם בנו לעצמם (זה בסדר, אנחנו בדרך אליהם. עוד מעט נגיע לשם גם אנחנו).
לא, לא צחקתי לאללה. גם לא כתבתי דבר שכזה, והעורכים לא הוסיפו זאת בטעות בעריכה.
לא, אני לא מתבייש שצחקתי. אני מסביר את זה. "מתרץ", אם תרצה.
ולענין הצביעות – מה יהיה יותר צבוע מלומר דברים שאני לא מאמין בהם? אני מאמין שהסרט הוא קקי. אני מאמין שהסברתי טוב למה.
מאידך, הייתי באותו זמן, איך נאמר, בלתי-מאושר, דבר שהנמיך קצת את העכבות שלי. גם אז הסרט לא היה קורע מצחוק, והצלחתי להשאר ישוב על כסאי כל הסרט (נו, גם המושבים שם בחוץ טובים יותר).
מה צבוע בזה שאני אומר את דעתי? האם היית מעדיף במקרים כאלו שלא תכתב ביקורת כלל?
טוב, אז כנראה שאני צריך לחזור
לחוברות הבנת הנקרא מכיתה ג', כי קיבלתי מהביקורת את הרושם שדווקא צחקת.
למרות שבאמת ובכנות אני חושב שאתה יותר מדי מתנשא על העם האמריקאי. סביר להניח שאם תכין רשימה של 10 הסרטים האהובים עלייך, 99% מתוכה יהיו אמריקאים, אם לא מאה אחוז.
זה נורא קל לראות את הצד הרע בכל דבר, במקרה הזה, אמריקניזציה, וזה בגלל שאת כל הצדדים הטובים אתה לוקח כמובן מאליו.
מה, בעצם?
ניסיתי לחשוב מה אני אוהב בעצם בתרבות הצריכה האמריקאית, אבל לוקח כמובן מאליו. מה אני אגיד לך, אני לא יכול לחשוב על הרבה דברים כאלו.
נכון, יש סוגים מסויימים של מוזיקה אמריקאית שמדברים אלי, אבל אף אחד מהם לא הראה סימני חיים מרהיבים בשני העשורים האחרונים. אולי מומחים יוכלו להצביע על הרכבים כאלו ואחרים, אבל אני לא מומחה. הדברים ה"חדשים" ששמעתי שהגיעו מארה"ב לא ממש ראויים לעניותי לתיאור כ-"מוזיקה".
אז מה, סרטים? מבין הסרטים ההוליבודיים אחוז מסויים מוצא חן בעיני. אחוז פחות בהרבה לעומת סרטים שאינם הוליבודיים.
אז מה, אוכל?
חוץ מאומצות עסיסיות, והמבורגרים מזילי שומן – הם לא ממש יודעים לבשל. אבל אומצות לא הומצאו בארה"ב, אתה יודע. מקדונלדס כן, אבל לא אלו ההמבורגרים שאני אוהב.
אולי משחקי מחשב? גם לא. בשנתיים האחרונות לא שיחקתי כמעט בכלום?
אז מה, אולי אתה תסביר לי מה בעצם אני אוהב בתרבות הצריכה האמריקאית, אבל לוקח אותו כמובן מאליו?
אה, כן. יש לי.
כזה אני רוצה. על הגג, או בבוידם –
http://www.sixflags.com/parks/greatamerica/home.asp
אין לי שמץ של מושג
אני לא מכיר אותך אישית.
כנראה הערכתי הערכה מוגזמת לגבייך. מצטער, לא יקרה שוב.
אבל אני בכל זאת חושב שאתה יורד יותר מדי על התרבות האמריקאית. גם
לתרבות הישראלית לא חסרים המטומטמים שלה. אבל חוץ ממטומטמים, אספסופים,
ואנשים חסרי כל חשיבה עצמאית, יש באמריקה הרבה מאוד דברים טובים
ונהדרים, שאני אישית נהנה מהם כל יום בחיי. הבגדים שאני לובש, האוכל
שאני אוכל, המוסיקה שאני שומע, הסרטים והתוכניות שאני רואה. אולי העולם
התרבותי שלי קטן ומצ'וקמק לעומת שלך, אבל זה אני.
ושוב, מצטער על ההערות המוגזמות בפראיות שהערכתי לגבייך, לא יקרה שוב.
אל תהיה עצוב.
גם הפיצה שלהם נהדרת, אבל אני מנסה להדחיק.
רגע של חשבון
(וזה לא קשור לכך שחלמתי הלילה על דני מוג'ה)
ברשימה של 10 פריטים אי אפשר למצוא 99%. אפשר 90%, אפשר 100%.
(אלא אם אנחנו מתחילים להסתבך בחישובים של קופרודוקציות…)
סוף סוף ביקורת קוטלת על סקובי דו
ואני חשבתי שאני השפוי היחיד שרואה את הסרט הזה כסרט ג-ר-ו-ע
ולחשוב שבזכות זה עלולה להיגמר באפי )-: …
בהע?
מבזק חדשות: 'באפי' נסגרת אחרי העונה השביעית, שמתחילה אוטוטו בארה"ב. אין לזה שום קשר לסקובי-דו.
איכסה האנה, בכסה ברברה
בתור מי שגדל על הסדרות האיומות ונוראות של הצמד הזה, אני יכול להגיד בבטחון מוצק למדי –
שני אלו אחראים, במידה רבה, לכל מה שרדוד בתרבות האמריקאית: לא רק שעלילות הסדרות שלהם היו שבלוניות להחריד, לא רק שרובן היו מטומטמות ומטמטמות בצורה שלא תאמן, אלא גם האנימציה שהם הציעו לעולם הורידה את הסטנדרטים של אנימציה בטלוויזיה לשפל שעד היום היא לא ממש הצליחה להתאושש ממנו, וחיזקו את המגמה של תעשיית הבידור האמריקאית להתרכז בכסף, כסף ועוד כסף, ולהפסיק אפילו להעמיד פנים שהיא גם מנסה לייצר איכות – ואם זה לא המשפט הארוך ביותר שכתבתי בעין הדג מימי, מי יתן ויכה הברק וירטש את עגלתי.
מסכים בהחלט
טוב, אולי לא עם הטלת האחריות על רדידות החברה האמריקאית על שני אלה – זה קצת מוגזם – אבל האנה-ברברה הם גועל נפש, עם זה אני מסכים בכל ליבי. לא ראיתי אף פעם יותר מדקה וחצי של 'סקובי דו', אבל זה הספיק כדי לראות שהדמויות בסדרה הזאת הן מהמכוערות שאי פעם נוצרו, ומ'הפלינסטונס' ראיתי יותר, ולא הבנתי איך אנשים מבוגרים היו מסוגלים אי פעם למצוא בזה איזה ערך בידורי. ולהגיד על רמת האנימציה שלהם שהיא חובבנית תהיה מחמאה.
מסכים בהחלט
מחמאה: תחליף דל קלוריות וסר-טעם לדבר האמיתי.
אכן הגדרה קולעת לה"ב הנאלחים. הם יהיו הראשונים כנגד הקיר כאשר נתיני Toon-Town יפרצו את החומה.
אה-הא, בטח, בטח...
עכשיו תאשימו את סקובי דו ברדידות הסרטים המצוירים, יופי.
קודם כל קוממה אותי ההערה בקשר לרמת האנימציה-זה הדבר הכי טיפשי ששמעתי. זה לא אמור להיות סרט תעודי, זו אמורה להיות סדרת אנימציה מצחיקה. גם סאות פארק וגם סימפסונס הם לא פאר האנימציה. ובקשר לרמת ההומור-לאנשים שונים יש חוש הומור שונה. להאשים אולפן שעושה סרטים מצוירים בכל הרוע של אמריקה זה קצת מוגזם.
"לא ראיתי אף פעם יותר מדקה וחצי של 'סקובי דו', אבל זה הספיק כדי לראות שהדמויות בסדרה הזאת הן מהמכוערות שאי פעם נוצרו"
אתה עושה צחוק, נכון?
אני מצטער שאני קצת מתקיף בביקורת הזאת וזה נראה כאילו אני עושה מסע צלב מטעם האנה ברברה, אבל אתם נראים כמו אספסוף זועם שבוחר להאשים כלב מצוייר בכל תחלואיי החברה האמריקאית.
אתה צודק, יש עוד סיבות.
אני למשל, מאשים את הרפובליקנים.
אני אגב, בניגוד אליך, מעריך את מר קלין קצת יותר מאשר לקחת את דבריו כפשוטם. אני מקווה שלא אתבדה.
אני חושב
שכשאמרתי שאני לא מאשים את האנה-ברברה ברדידות החברה האמריקנית, היה קל להסיק מדברי שאני לא מאשים את האנה-ברברה ברדידות החברה האמריקנית. אבל אולי אני טועה.
נכון, רמת האנימציה ב'סימפסונס' היא לא מהגבוהות, ועדיין היא שנות אור מעבר ל'פלינטסטונס'. פשוט תספור כמה ציורים יש בכל פרק של 'סימפסונס' (הערכה גסה: 15,000, שבמושגי אנימציה זה מעט מאוד) לעומת מספר הציורים בכל פרק של 'פלינטסטונס' (הערכה גסה: 17).
והדמויות ב'סקובי דו' – הן פשוט מכוערות פחד. זו דעתי.
כן, את זה הבנתי
סתם נטפלתי להודעה שלך כדי להביע דיעה על שאר השרשור, סורי.
ושוב אני אומר, שלא נראה לי הכרחי להיטפל לכמה ציורים יש בכל פרק בשביל להנות מתוכנית אנימציה שאמורה להיות מצחיקה. הפלינסטונס לא מתיימרים להיות פיינל פנטזי, אלא להיות סרט מצויר. גם בדיחות שנונות של מונטי פייטון אפשר לעשות עם 17 ציורים. גם בסאות פארק זה רק חתיכות קרטון שרק הצורה של הפה שלהם משתנה.
אבל בעצם, אולי גם סאות פארק אתה לא אוהב אז הדוגמא הזאת לא מתאימה.
ובקשר לדמויות בסקובי דו-היופי הוא בעיני המתבונן, או משהו דודתי כזה.
אם עוד פעם אחת
אתה משווה את סאות' פארק לפצצת הטמטום התהומית ההיא עם הכלב שעבר לובוטומיה והוא עדיין יותר אינטליגנטי ממי שהמציא לו את הבדיחות, אני נשבעת שאני אגיב באלימות.
מישהו פה צריך לקחת שיעורים
בהבנת הנקרא-השוותי הפעם את סאות פארק לפלינסטוס, לא לסקובי דו.
אבל לא משנה.
סאות פארק שולתים!!1
באמת.
את לא תשמעי אותי מוציא מילה רעה על סאות פארק, יש לי רק סופרלטיבים לתת לתוכנית הזאת. גאונות לשמה. באמת.
טימייייי!
אני מציעה שאתה תקרא שוב
את מה שאתה כתבת. התייחסת גם לאנימציה בסאות' פארק וגם לאפשרות שבן שיחך לא אוהב סאות' פארק.
אני מציע שאת
לא תתרגזי. עזבי, יש דברים הרבה יותר נוראיים להתרגז עליהם מאשר עליי.
לי אין טענות לאנימציה בסאות פארק, לדעתי היא גאונית בפשטות שלה, אבל חשבתי שאולי מכיוון שלבן שיחי יש טינה לפלינסטונס מכיוון שהאנימציה שם פשוטה, אז אולי זה ככה גם לגבי סאות פארק. אלף סליחות.
לא, אני אוהב את סאות' פארק
ואת הסימפסונס כי הן *הרבה* יותר טובות מהסדרות של האנה ברברה, בלי קשר לרמת האנימציה בהן.
נו, אז זהו..
אל תתרץ את עלובתה של פלינסטונס עם האנימציה שלה.
התוכן עצמו של הסדרה, זה כבר משהו אחר. אבל פעם היו סטנדרטים שונים.
אני למשל מכיר מישהו שלא אוהב מונטי פייטון, ואקסמנית לא אוהבת סימפסונס, זה אומר שהם טיפשים?
כן, אבל למה להטיח להם את זה בפרצוף?
פלינסטונס וסקובי דו זה אקספיזם מהרמה הכי נמוכה שיש, אבל יש אנשים שנהנים מזה. וגם, לפי מה שאני יודע, פלינסטונס היתה סדרת האנימציה הראשונה שכוונה למבוגרים, או משהו כזה, וסביר להניח שבלעדיה לא היו לנו היום סימפסונס, סאות פארק, שרק, ועוד כל מיני.
בעצם, לא סביר להניח. אם הם לא היו עושים את זה אז מישהו אחר היה עושה, אבל בכל זאת, הם עשו אבן דרך בשינוי הגישה לאנימציה. אולי היום זה נראה מיושבן, אבל פעם זה כנראה עבד.
ניטפוק
זה לא נכון שאקסמנית לא אוהבת סימפסונז. רק היום היא הודתה שהיא לא צפתה מעולם בפרק שלם של הסימפסונז. אדם כזה לא מוסמך להחליט אם הוא אוהב את הסימפסונז או לא אוהב אותם.
לא ממש
פלינסטונס הייתה הסדרה המצויירת הראשונה ששודרה בפריים-טיים בארה"ב. סדרות למבוגרים היו קיימות בערך מאז המצאת האנימציה (אלא אם כן התכוונת רק לסדרות באורך של עשרים דקות ומעלה ולא לסרטונים בני כמה דקות).
נו, גם זה משהו.
וואו.
אני כנראה סובל מעודף הערכה לתרבות האמריקאית.
פלינטסטונס כוונה למבוגרים?
פעם גם זה נחשב סאטירה
לפי מה שידוע לי.
אבל גם יכול מאוד להיות שאני טועה, זה קורה לעתים מאוד סבירות.
דווקא נראה לי מאוד הגיוני שבתקופה שהפלינסטונס שודר זה כוון למבוגרים. בתקופה הזאת סדרה היתה יכולה להיות מכוונת למבוגרים גם בלי אלימות, קללות, ועירום חלקי.
ולכן
סרטי אנימציה צריכים להימדד עפ"י איכותם ולא עפ"י רמת האנימציה שבהם.
כאשר לסרט אין שום איכות להציע
בתור מינימום הוא יכול להציע אנימציה טובה. אם אפילו החלק הזה מחורבן, זה ממש ממש עצוב.
יא אללה אתכם...
איכות זה דבר יחסי.
ושוב אני נאלץ להעלות פה את סאות פארק בקונוטציה שלילית, אז אני מזהיר, מי שזה מרגיז אותו, כדאי שלא ימשיך לקרוא את ההודעה הזאת למען עצמו.
אני מכיר מספיק אנשים שרואים בסאות פארק חתיכת זבל לילדים מסטולים בגלל שהם רואים בתוכנית רק קללות וגסויות. מובן שהכוונה האמיתית של התוכנית היא להעביר ביקורת, ולהיות סאטירה על החברה, אבל לא כולם קולטים את זה.
אני מאמין שגם בפלינסטונס יש יותר מהנראה לעין, רק שזה נעלם עם השנים ונהיה לא רלווטני לחברה המודרנית, כמו שאני מאמין שסאות פארק לא תהיה רלוונטית עוד חמישים שנה.
''איכות זה דבר יחסי''
היי, רק לי כל העניין הזה של האנימציה ה"גרועה" והמנומקת של סאות' פארק מזכיר את "דוגמה 95"?
כתבה מספר 1091
(כנראה שכן)
תיקון, רק הפרק הראשון היה בקרטון
מהפרק השני ואילך הם עובדים עם אנימציה ממוחשבת מהטובות בעולם עם האנימטורים הכי טובים בעולם וביפן עם תקציב של מעל ל-650 מיליון דולר… רגע, זה לא מכאן.
וזכור לטובה הטריילר לסרט
שהדגיש בדיוק את הנקודה הזאת.
נו מה, אתם עושים דווקא?
אני יודע שהם כבר לא עושים את הכל מקרטון אלא בעזרת מחשב, אבל הציורים עדיין מעפנים ולא קרובים ללהיות מציאותיים. גם את האנימציה של הפלינסטונס אפשר לעשות במחשב, זה אומר שהיא טובה יותר?
נו מה, אתם עושים דווקא?
אחרון ודי:
יש הבדל בין אנימציה פשוטה מתוך בחירה אמונתית / סגנונית / תוכנית לבין אנימציה פשוטה מתוך בחירה תקציבית / זלזולית.
לא.
אבל ב-South Park עשו "בחירה אומנותית" ובחרו לעשות אנימציה מחורבנת ולהתמקד בתסריטים/בדיחות שלפעמים מפגרות אבל לרוב מצחיקות.
אם הם היו משקיעים יותר באנימציה כנראה שלא היה נשאר להם כסף כדי לשכור את אייזק הייז ולהתעמר בו.
אייזיק הייז?
סאות' פארק עשו לו את הקאמבק. הוא לא עלה להם יותר מאשר כל שחקן.
אני מתחיל להתעצבן...
רמת האנימציה בסימפסון היא לא מהגבוהות?!
*שיעול*זאבערבותמדבר*שיעול*
ועד כמה שידוע לי, בעוד שהעונות הראשונות של הסדרה צוירו ב-15 פריימים לשנייה (19,800 פריימים לפרק של 22 דקות, נניח), מיד לאחר ההצלחה הגדולה הם עברו לצייר ב-25 פריימים לשנייה (33,000 פריימים לפרק), שזה גם קצב הפריימים ב"מבט לחדשות", לצורך העניין (אך לא ב"ג'יי לנו", אלא אם הוא משודר באירופה).
מה גם שרמת אנימציה נמדדת בקצת יותר מכמות פריימים.
עוד מעט תתחילו ללכלך גם על פיוצ'רמה.
אוף, כולם מעתיקים ממני
בזמן האחרון.
אה-הא, בטח, בטח...
אוקיי, עכשיו הרגזת אותי. אם סדרת טלוויזיה בוחרת לבצע אנימציה שטוחה כהצהרה אמונתית וסגנונית (סאות' פארק) או להתפשר עם המגבלות התקציביים של הז'אנר (הקיסר נפל על הראש), אני יכול לחיות עם זה. אבל עם חברה בוחרת, במודע ובכוונה תחילה, להוריד את רמת האנימציה לקרשים בגלל שהיא חושבת שהצופים שלה מטומטמים והמטרה היחידה שלה היא להכניס כמה שיותר כסף ולהוציא כמה שפחות, אז לא, זה לא ממש בסדר.
אם, נניח, לסדרות של ה"ב היה מה להציע בתחום הכתיבה, או הדמויות, או ההומור, אז – שוב – תירוצים יתקבלו בברכה. לסדרות של ה"ב אין מה להציע, נקודה. הן הקוקה-קולה או המקדונלדס של עולם האנימציה: מטרתן היא הוצעת כסף מהלקוח ע"י הורדת הסטנדרטים שלו לאפס (או ניצול הסטנדרטים האפסיים שלו, איך שתרצה), והן לא מציעות שום דבר בתחום הטעם או התוכן.
לגבי הורדת הרמה התרבותית של האמריקאים אז כן, בטח שנסחפתי אנושות – למרות שתזכור שאנשים ממש גדלו על זה מגיל אפס, אז בטח יש לזה השפעה כלשהי (עובדה שהם מתים על זה היום). אבל לגבי הורדת רמת האנימציה בטלוויזיה? הם רצחו את האנימציה בטלוויזיה. אתה יודע שבשנות ה-40 או ה-50 (לא זוכר) הופקו שני פרקים של סדרת אנימציה על סופרמן שעד היום אנשים מתפעלים מרמת האנימציה שלהם? למה אתה חושב שכמעט כל סדרות האנימציה בטלוויזיה מאז נראו כאילו מישהו מזיז קרטון מצויר בגסות על המרקע? כי ה"ב גילו, או שמא הרגילו, את הצופים לקבל את הרמה הזו.
אז בטח שזו אשמת האמריקאים ולא רק אשמתם של ה"ב, אבל מה לעשות שאני לא יכול להתעצבן על כל האמריקאים בעולם, ולעומת זאת לכעוס מאוד על מקדונלדס.
גררר.
מציק לי ה'עליהום' הזה
על ה"ב ועל אריאל.
בתקופה שגרתי בארה"ב (1985-1988) צפיתי לא מעט ב'סקובי דו' וג ב'פלינסטונז'. וגם אם שתי הסדרות האלו לא זכורות לי כסדרות מופת, הן היו משעשעות בערך כמו כל מה שהיה בטלוויזיה האמריקנית באותה תקופה. כלומר, באופן פושר למדי, אבל בהחלט בסדר גמור (את הפלינסטונז, אגב, אהבתי יותר, כי מדי פעם הם היו עושים איזה מהלך משעשע של העברת עלילה מודרנית לתקופת האבן). בקיצור, קשה לי להבין למה למתג דווקא את הסדרות האלו כ'אמריקניזציה מטומטמת בשיאה' כשדוגמאות איומות בהרבה (האחים פארלי, טום גרין, 'הישרדות') מסתובבות סביבנו. אוסטין פאוורס יותר אינטליגנטי ועל רמה מסקובי דו?
האמת, כן.
כי אוסטין פאוורס מורכב מהתייחסויות לדברים אחרים. אתה לא יכול להבין חלק ניכר מהבדיחות ולצחוק מהן אם אין לך רקע תרבותי קודם כל שהוא, שזה כבר -הרבה- יותר ממה שאני יכול לומר על סקובי המצוייר.
(והעליהום הוא לא עליו. זה הוא שפתח בעליהום כנגדי, על צרות האופקים שלי.)
נ.ב.
נכון, יש עוד דוגמאות ל"אמריקניזציה מטומטמת". אבל אנחנו בביקורת על סקובי דו. איך אתה מצפה שלא ידונו בתופעה הספציפית הזאת, אלא דפקא באחרות?
מציק לי ה'עליהום' הזה
אנחנו מדברים על השפעה תרבותית, והאמת היא – הביקורת שלי היא בעיקר על מה שהם עשו לאנימציה בטלוויזיה. מעבר לזה, הכל ספקולציות. בכל מקרה, כיוון שסקובי דו קדמה בהרבה לכל הדוגמאות האחרות שהצעת, אז הטיעון שלך לא ממש רלוונטי: טום גרין הוא התוצאה, לא הגורם.
ואגב, אין לי ספק שגם האחים פארלי וגם גרין מנסים להציע אמירה מקורית כלשהי. אני חושב שהיא מטומטמת לחלוטין, אבל לא נראה לי שאף אחד משניהם (שלושתם, בעצם) התחיל לעבוד בסגנון הייחודי לו רק כי הוא חשב שזה ימכור ויחסוך עלויות – ה"ב, לעומת זאת…
נו באמת
האחים פארלי בחרו לעבוד עם בדיחות דלוחות ונמוכות כבחירה אומנותית? כי זה מאפשר להם להתפתח ולגדול מבחינה אישית? בטח. הם, ורבים אחרים עושים סרטים 'נמוכים' במטרה לקרוץ לאותו 'מכנה משותף נמוך ביותר' מיתולוגי ולעשות עוד כסף.
נו באמת
האחים פארלי עושים סרטי גועל. לא נראה לי שהיה טרנד שהרוויח מליוני דולרים של סרטי דולר לפני שהם התחילו. סקובי דו, לעומת זאת, לא עושה כלום, הוא סתם דבילי.
ונו באמת אתה בעצמך – מרבית הטיעונים שלי עומדים על רגלים מוצקות מזה בהרבה, אל תיטפל לקטנות.
סרטי דולר?
סרטי דולר?
א) לא לכתוב הערות בעין הדג תוך כדי כתיבת עבודה על רבינדאראת' טאגור.
ב) לא ללחוץ על "אשר" לפני שקראתי את ההודעה.
ג) לא.
סרטי גועל, כמובן.
סרטי דולר
חשבתי שזה אולי כינוי לסרטים שנעשים בתקציב מאוד מאוד נמוך (כאילו השקיעו בהם בקושי דולר אחד) ולכן ההכנסות שלהם נראות מדהימות, גם אם ראו אותם רק 300 בני-נוער שתויים משועממים בליל ירח מלא.
יש אפשרות להוסיף את המונח "סרטי דולר" למילון, עורכים יקרים?
אכן, אכן
למרות שבשנים האחרונות האנה ברברה הפיקו כמה סדרות מצויירות טובות למדי (המעבדה של דקסטר ופאוורפאף גירלס הן של האנה ברברה אאל"ט), עדיין הסדרות הקלאסיות שלהם כמו הפלינסטונס וסקובי-דו הן שטחיות וחסרות מקוריות בצורה מעוררת השתאות. למרות זאת, יש גם כמה דברים טובים בחברה האמריקנית (לדוגמה סרטים של קווין סמית') והעובדה שסדרות כאלה שודרו בשנות השישים והשבעים וזוכות לפופולאריות עד היום לא היא שגרמה לרדידות האמריקנית. היום שודר בערוץ הסרטים פלזנטוויל (מומלץ בחום למי שלא ראה עדיין), ההוכחה שטלוויזיה אמריקנית גרועה הייתה קיימת גם לפני האנה ברברה.
ועוד משהו, לוני טונס שולתים!!1
אני יודע שאני מאחר ב13 שנה
אבל איכשהו הגעתי לכתבה הזאת רק עכשיו וממש התפלאתי שאף אחד בשרשור הזה לא הזכיר את זה – ויליאם האנה וג'וזף ברברה הם גם היוצרים המקוריים של טום וג'רי (לMGM) כך שאולי הם לא ראויים לכל המילים הקשות שאתה ורד שפכתם עליהם.
ניטפוק קטן לסקובי
היום ראיתי את הסרט ויש לי רק ניטפוק אחד.
למי שעוד לא ראה
בקטע בו סקובי רואה את הכד עם הנשמות הוא רואה אותו מנצנץ בצבע זהב. המצלמה עוברת להתמקד מנקודת המבט של סקובי כשרואים את זה. עכשיו הניטפוק הוא זה: כלבים עוורי צבעים!! לכן סקובי לא יכול לראות משהו מנצנץ כי הוא כלב…
סוף
חבל על הקטע הזה כי הוא ממש פוגם באמינות של הסרט.
ניטפוק קטנוני לניטפוק.
בלי קשר לראייה של הכלבים עצמם, המונח "עוור צבעים" מתייחס למי שלא יכול להבדיל בין אדום לירוק (בדרך כלל. יש דרגות שונות), ולא לראייה בשחור-לבן.
שנית, אני מאמינה שכלב שיכול ללכת על שתי רגליים ו"לדבר", יכול גם לראות איזה צבע שבא לו.
רמה חדשה של ניטפוק...
חשבתי שגם מי שרואה בשחור ולבן הוא עיוור צבעים, או עיוור צבעים ברמה חמורה..
ובקשר לעניין שסקובי גם דיבר במהלך הסרט – זה עוד ניטפוק, אבל הניטפוק שכלבים לא מדברים הוא ברור מידי בשבילי.
עוד אחד לרשימה:
האי שבו העלילה מתרחשת, לא באמת קיים.
אין כלבים מצויירים
או בהנפשת מחשב.
ושרה מישל גלר בלונדינית במקור.
יש כלבים מצויירים.
כנראה לא ראית את הסרט אם אתה חושב אחרת?
ומי זאת שרה גלר הזאת? לא זכורה לי אף דמות בסרט בשם הזה.
המונח שתארת מתייחס לבני אדם
גם אצל בני אדם, יש דרגות שונות של עיוורון צבעים. הנפוצה ביותר היא חוסר ההבדלה בין ירוק לאדום, ויש ואריאציות שונות – אבא שלי למשל (עד כמה ששמתי לב) מתבלבל בעיקר בין גוונים אדומים לבין עצמם (אדום-כתום-ורוד-חום) ופחות בין אדום לירוק. גברים (בעיקר גברים) אחרים מתבלבלים בין צבעים אחרים, ויש גם עוורון צבעים מוחלט (אם כי הוא מאד נדיר).
בעולם החי ראיית צבע היא "לוקסוס" שלא כל יצור נזקק לו, ובכל מקרה ראיית הצבע שלהם בדר"כ שונה מזו של בני אדם (דבורים למשל לא רואות את האיזור הכתום-אדום בסקאלה, ובמקום זה רואות קצת בעל-סגול) ובע"ח רבים לא רואים צבע כלל (ומסתדרים יפה). אאל"ט, לחתולים יש ראיית צבע, אבל כשאומרים על כלבים שהם עיוורי צבעים, הכוונה היא לא שהם מתבלבלים בין אדום-ירוק, אלא הרבה מעבר לזה. למיטב ידיעתי כלבים רואים ממש שחור-לבן (מה שהופך את הניטפוק המקורי לנכון). בכל מקרה, אם משהו נוצץ/מבריק, זה לא קשור בהכרח לראיית צבע אלא לראיה של בהיר-כהה, ואת זה כמובן יש להם.
ככל שאני זוכרת,
כלבים הם לא לגמרי עיוורי צבעים, אלא שצבעים מאד לא רלוונטיים להם. אבל אני לא זוכרת בוודאות, אז אני אבדוק.
שאלו את גוגל, והוא מיד עונה.
ומסתבר שזו שאלה פופולרית. אז מתברר שכלבים הם לא עיוורי צבעים, אבל הספציפיות בראיית הצבעים שלהם נמוכה משל בני אדם, כי יש להם שני רצפטורים לצבע במקום שלושה, ונאמר שם שהראייה שלהם פחות או יותר מקבילה למה שיכול לראות אדם עם עיוורון צבעים לאדום-ירוק.
http://www.vtvets.org/htm/stories/cblind.htm
אגב, מסתבר שזה גם נושא פופולרי לפרויקטים מדעיים בבית הספר. יש קצת יותר מדי תיאורים של קערות צבעוניות ונקניקיות מכדי שיהיה לי נוח עם זה.
קראתי פעם
(לא זוכר איפה) שההשערה היא שכלבים לא רואים בגוונים של שחור ולבן, אלא צהוב וכחול (הכנס בדיחת מכבי כאן).
אני נראית נורא בצהוב-כחול!
תמיד ידעתי למה אני מעדיפה חתולים.
אני דיברתי אישית עם כלב
שלא היה לו שום אינטרס לשקר, והוא בעצמו סיפר לי שהם רואים בגוונים של סגום וטינגריל. או במילים אחרות, הייתי אומר שהדיון הזה הולך ומדרדר אם הוא לא היה מטופש למדי מההתחלה.
אנחנו מנטפקים כלב מדבר מונפש
איך הדיון הזה עוד יכול להתדרדר?
כשמנטפקים אותו לא נכון.
וזאת היתה נקודת המוצא.
הסרט שונה לגמרי מהסדרה !!!
ובתור אחד שראה הרבה פרקים של סקובי (אני מתכוון לפרקים הקלאסיים בלי קראפי סקראפי,בלי הבן דוד הזקן הזה של סקובי ובלי הילד הפורטוריקטני !
רק החבורה נטו !!) אני יפרט:
1)בסדרה, ווילמה, פרד ודפני פותרים ב-י-ח-ד תעלומות (אוקי, אולי דפני פחות), ובסרט הם נראים כמו חבורה של טפשים שתלויים בוילמה בעוד שהם בעצמם רק מחפשים תהילה. זה ממש עצבן אותי. אם עושים סרט צריך להדבק למקור ולא לנסות ליצור סאטירה על הסדרה!
2)בסדרה (שוב, המקורית), המפלצות הם תמיד אנשים בתחפושת ולא מפלצות אמיתיות (וגם אם צחקו על זה בסרט זה לא הופך את זה לטוב).
3)לדפני ולווילמה אין כזה מחשוף ובטח שאין להם במה למלא אותו…הרגשתי לא נוח כל הסרט כאילו שחיללו את הדמויות שגדלתי עליהם…
וגם היה קשה להתרכז בסרט…
ואם יורשה לי, הייתי רוצה לציין לשבח את שאגי וסקובי של הסרט שמבצעים עבודה מעולה – לזה אני קורה להדבק למקור !!
אם כבר הכתבה הזאת עלתה במתמשכים
עשור וקצת לאחר מכן הפך כותבה המהולל של יצירת המופת 'טרומיאו ויוליה' לכותבה המהולל של יצירת המופת 'שומרי הגלקסיה'.