פרסי דג הזהב 2013: חלק שלישי

האקדמיה אמרה את דברה: דג הזהב לסרט השנה, הדג המלוח לסרט הגרוע של השנה, וכל הכמעטים.

ועכשיו הסוף. כל העולם והכלב שלו כבר סיפרו מה הסרטים החביבים עליהם השנה, אז אולי כדאי שגם אני אגיד משהו.

בפרקים הקודמים:
דג הזהב 2013: חלק ראשון
דג הזהב 2013: חלק שני

סלמון הספק: העולם על פי דנקן

כלל ברזל בחלוקת פרסי דג הזהב והדג המלוח הוא שאני נותן פרסים אך ורק לסרטים שראיתי. כדי לפצות את אלה שלא, קיים סלמון הספק, הפרס לסרט הכנראה-הכי-טוב-אבל-לך-תדע שהייתי צריך לראות, אמור לראות, זה מחדל שלא ראיתי, אבל מה לעשות – לא ראיתי. בין המחדלים שלי השנה: "אהבה", "פרנסס הא", "מחפשים את שוגרמן" ו"דיברנו מספיק". הסרט ששמעתי עליו הכי הרבה ושאני כנראה הייתי אוהב אילו רק הייתי מזיז את התחת וצופה בו הוא "The Way Way Back", שיש לו גם שם איזה שם עברי בלתי זכיר. אחלה סרט! כנראה!


הדג המלוח לסרט הגרוע של השנה

טוב, זה קל מאוד: הסרט הכי גרוע שראיתי השנה, ואחד הרעים ביותר שראיתי אי פעם, הוא "ג'לי טרזן". סרט אנימציה מכוער מכל בחינה אפשרית, שאולצתי לצפות בו נגד רצוני על ידי גולשי האתר האוהבים, ובעקבות זאת עד היום אני מתעורר מדי פעם בלילות בעקבות חלומות זוועה שעשויים באנימציה זולה במיוחד.

רק שטכנית, "ג'לי טרזן" לא שייך ל-2013. אני צפיתי בו השנה, אבל הוא יצא בארץ ב-2012. לעזאזל. "ג'לי טרזן" אמנם זוכה רטרואקטיבית בדג מלוח על מפעל חיים, אבל לתואר הסרט הגרוע של 2013 צריך למצוא סרט אחר. אמנם הופץ בארץ השנה סרט נוסף של אותו אולפן, שנראה מכוער באותה המידה בדיוק, "עף על הקרנף", אבל אני לא ראיתי אותו כי לא בא לי. גם את "סרט 43" – יש הטוענים שמדובר באחד הסרטים הגרועים של כל הזמנים – לא ראיתי, וגם לא את "מגודלים 2" או "הנגאובר 3". שאולי היו ראויים לתואר, אבל יש גבול למה שאני מוכן לעשות כדי להפוך את הפרסים האלה למדויקים. מבין הסרטים שראיתי, כמה מהאיומים ביותר הם:

מת לחיות ביום טוב

יכולתם לקרוא לסרט הזה בכל שם אחר, וזה עדיין היה סרט אקשן מחורבן, עם עלילה אידיוטית, סצינות אקשן לא מעניינות ותסריט עצלני. אבל העובדה שקוראים לזה "מת לחיות" – שהדבר הזה קשור משפחתית איכשהו, פורמלית לפחות, לסדרת סרטי האקשן המשובחת לשעבר – הופכת אותו לתועבה, מוטציה שצריך להשמיד כל עותק שלה ולשכוח שהיא התרחשה.

משחקי למות מרעב

המכונה גם: רד פיש לומד את עובדות החיים. הרי כבר עשור כולם יודעים שכל אחת מה"פארודיות" של ארון זלצר וג'ייסון פרידברג הם הסרטים הכי גרועים בעולם, ושהן לא כוללות בדיחות אלא רק איזכורים של תופעות-פופ ומכות לביצים – רק שאף פעם לא טרחתי לצפות בסרטים האלה. עכשיו, אחרי שראיתי אחד כזה, גיליתי למרבה הפתעתי שהם באמת גרועים בדיוק כמו שכולם אמרו שהם. בוקר טוב אליהו.

ספרינג ברייקרס

ספרינג ברייק! ספרינג ברייק פוראבר! ספרינג ברייק פוראבר! ספרינג ברייק פוראבר! ספרינג ברייק פוראבר! ספרינג ברייק! ספרינג ברייק פוראבר! והטקסט המבריק הזה (שכפלו והדביקו עוד כמה פעמים לקבלת מלוא האפקט) נבחר לסרט השנה על ידי כמה מבקרים. כן, אני מבין שהסרט החלול והשטחי הזה מציג את נפשן החלולה והשטחית של גיבורתיו, רק שאנשים חלולים ושטחיים זה דבר ממש משעמם. הוא מצולם יפה, זה כן.

בלינג רינג

בערך אותו הדבר כמו "ספרינג ברייקרס", אבל מצולם פחות יפה.

ג'ובס

הייתי שואל את במאי הסרט אם הוא באמת התעניין בביוגרפיה המשמימה הזאת הזה או שזה היה ניצול ציני לחלוטין של מוות של דמות מוכרת כדי להוציא כסף ממעריצים, אבל הוא לא היה עונה לי, כי קשה לדבר כשהלשון שלך תקועה עמוק בתחת של הגוויה של סטיב ג'ובס.

גוף מארח

השיא במספר הסצינות המצחיקות שלא בכוונה השנה שייך לסרט על פי ספר של סטפני מאייר. בדיוק כמו בשנה שעברה.

סודות הסקס והזן

השאלה האמיתית כאן היא לא למה הסרט הזה כל כך גרוע וכל כך ביזארי וכל כך, אבל כל כך לא סקסי, היא אפילו לא למה הדבר הזה – שנוצר ב-2011 – הוקרן בבתי הקולנוע בארץ השנה. השאלה היא למה לעזאזל ראיתי אותו.

והזוכה בפרס הדג המלוח לסרט הגרוע של השנה הוא:

afterearth

העולם אחרי

בחודש מאי השנה, ג'יידן סמית צייץ את המשפט המבריק: "איך מראות יכולות להיות אמיתיות אם העיניים שלנו לא אמיתיות". ג'יידן סמית הוא בן 15, כך שזו זכותו המלאה לדבר שטויות, אבל כשעושים סרטים שלמים שמבוססים על תובנות דביליות באותה המידה מבית מדרשה של משפחת סמית, אני לוקח את זה אישית. "העולם אחרי" מבוסס כולו על הגיג כזה – "הפחד הוא בחירה" – והוא מוסיף לזה גם עולם שבו "כל החיות התפתחו במיוחד כדי להרוג בני אדם", ועלילת משחק מחשב שבה על ג'יידן הקטן להגיע לנקודת-שמירה בתוך זמן קצוב. ומילא העלילה המטומטמת ברמה בינכוכבית, אבל הסרט הזה גם זוחל כמו חילזון שהתפתח במיוחד כדי להרוג בני אדם משעמום, והטכנולוגיה בו מעוצבת כל כך רע שהיא נראית כמו בדיחה פנימית של מעצבי תפאורה ("בואו נמלא את החללית בניילון נצמד ונגיד להם שזה נראה עתידני. 50 שקל שהם קונים את זה"). אוקיי, אולי עכשיו יפסיקו לתת למ. נייט שמלאן לעשות סרטים?


דג הזהב לסרט הטוב ביותר

אבל… אבל… היו כל כך הרבה! הייתי צריך לקבל החלטות קשות כדי שרשימת כמעט-סרט-השנה לא תתארך מעבר לסביר. גם ככה היא הפכה לכמעט טופ 10. לא משנה איזה סרט נשאר בחוץ – הרגשתי שאני עושה לו עוול.

קודם כל, כמה סרטים לגמרי אחלה שקופחו ולא הוזכרו כאן עדיין מספיק, או בכלל: "בית ספר למפלצות", "שומרי הסף", "הקרודים", "הקריאה", "מאמה", "חלודה ועצם", "ג'אנגו ללא מעצורים", "אבדון", "אופטימיות היא שם המשחק", "קפטן פיליפס", ובטח שכחתי משהו.

סרטים שהיו יכולים להיות סרט השנה אילו היו יוצאים בשנה עמוסה פחות:

מנועים קדושים

אומרים שלא צריך להיות מטורף כדי להיות גאון, אבל כדי להיות גאון צריך להיות מטורף. ואם לא אומרים, אז שיתחילו. זה נשמע כמו משפט שמישהו היה צריך להמציא. "מנועים קדושים" הוא טירוף גאוני, אקראיות עם הגיון של חלום קודח שמשלבת אוסף של סצינות שנראות כאילו נלקחות כל אחת מתוך סרט מצוין אחר שלא קיים, עם שחקן מדהים אחד שמאחד את כולן.

בית לחם

ככה עושים סרט על "הסכסוך" בלי שהוא יישמע כמו הטפה: נראה טבעי כמו סרט תיעודי, מותח כמו מתקן עינויים, מורכב כמו "משחקי הכס", עם סצינת אקשן שקתרין ביגלו היתה מתגאה בה. זוכה גם בדג הזהב לכותרת הפתיחה הטובה של השנה.

לשבור את הקרח

כבר לא עושים סרטים כאלה. אחרי כל השנים שבהן האמנו שסרטי-נסיכות תמימים כמו של דיסני של פעם שייכים לעבר, ושבעידן הציני של היום פשוט אי אפשר לעשות את זה, מתברר שבעצם הכח לעשות זאת היה בדיסני כל הזמן! הם היו צריכים רק להאמין בעצמם או משהו! ואז התחיל שיר מרגש וכולם חייכו.

לפני חצות

בפני עצמו, זה סרט-דיבורים טוב מאוד. אבל כחלק מהטרילוגיה הכוללת את "לפני הזריחה" ו"לפני השקיעה", זה אחד הפרויקטים המדהימים שנוצרו בהיסטוריה של הקולנוע. אל תצפו בו בלי שצפיתם בשני הסרטים הקודמים בסדרה לפני כן; אם אפשר – בהפרש של תשע שנים בין סרט לסרט, כשאתם מתבגרים ביחד עם סלין וג'סי. אבל לא חובה.

הכל אבוד

כולם דיברו על "כח משיכה", כמעט אף אחד לא דיבר על הסרט הזה: עוד יותר מינימליסטי, עם עוד פחות דמויות, עוד פחות מילים וטכנית – עוד פחות עלילה, ובכל זאת מסע הישרדות מרתק לא פחות.

דון ג'ון

הסרט על הדור הזה. אומר הרבה יותר על המשמעות של רומנטיקה, סקס, זוגיות ורווקות בדור האינטרנט מ-50 קומדיות רומנטיות, ועושה את זה בשנינות ובכיף ועם חיוך עקום וג'וזף גורדון לויט. הסרט הזה כל כך טוב שאף אחד לא הלך לראות אותו.

סוף העולם

איך לכל הרוחות אדגר רייט וסיימון פג יכולים בכל פעם מחדש לעשות סרטים כל כך מדויקים וכל כך מצחיקים, עם כל כך הרבה אקשן ומשמעות והומור זה על גבי זה, ולגרום לזה להיראות כל כך קל?

פסיפיק רים

כן, כן, רובוטים ודינוזאורים! רובוטים מרביצים לדינוזאורים! עם ספינות! אוקיי, בסדר, כבר סיפרתי את הבדיחה הזאת כמה אלפי פעמים השנה. האמת – ואולי כדאי שתשבו, זה יהיה מפתיע – היא שאני לא באמת מאבד את העשתונות והופך לילד בן שבע בכל פעם שאני רואה דינוזאור. זה קורה לי רק כשאותם דינוזאורים+רובוטים+ספינות מושלכים זה על זה באופן מדויק בסרט שלוקח את עצמו מספיק ברצינות כדי לעשות מזה סיפור, ולוקח את עצמו מספיק בקלילות כדי לא להעמיד פנים שהוא הולך לשנות את העולם. וזה עוזר אם יש אפקטים אדירים ותשומת לב מדהימה לפרטים קטנים בעולם שמסביב וסצינות אקשן פסיכיות לחלוטין. יכול להיות ש"פסיפיק רים" הוא לא הסרט הכי טוב שראיתי השנה, אבל זה היה סרט הקיץ הכי טוב שראיתי השנה, או בשנים האחרונות. כשאני מדבר על כיף טהור בקולנוע, זה מה שאני מדבר עליו.

כח משיכה

תנו לי רגע לשחק אותה אחד שמבין, לחייך בהתנשאות ולהגיד שאמרתי לכם. ואז להגיד "נה נה בננה" ולהרוס את הרושם. כבר שנים שזה הסרט שאני הכי מחכה לו בעולם. סרט שמתרחש כולו בחלל, בזמן כמעט אמיתי, בשוטים ארוכים-ארוכים מהבמאי והצלם של "הילדים של מחר" נשמע לי מאז ומתמיד כמו הדבר הכי מדהים שיכול לקרות לקולנוע. ובכך צדקתי לחלוטין, אם כי העובדה שבנוסף לכל הוא כולל גם הופעה נהדרת של פאקינג סנדרה בולוק הגיעה בהפתעה. כל כך הרבה כבר דובר על ההישג המדהים שהוא "כח משיכה" שכל מילה נוספת נראית מבוזבזת. "עוצר נשימה" הוא ביטוי שמתאר את הסרט הזה היטב, וגם הוא נשחק כבר מרוב שימוש כבר. אז אני לא אדבר עליו יותר מדי, מלבד לומר שכבר לפני שלוש שנים טענתי שזה הולך להיות סרט השנה שלי.

וטעיתי.

הזוכה בפרס דג הזהב לסרט השנה של 2013:

bigbad

מי מפחד מהזאב הרע

תגידו שאני לא אובייקטיבי. בבקשה, תגידו. אתם מוזמנים להגיד שאילו זה לא היה סרט ישראלי, לא הייתי מתלהב ממנו. יודעים מה, אני אעזור לכם: זה סרט שאת הבמאים שלו אני מכיר אישית. עד כדי כך אני לא אובייקטיבי. רק מה, כל הקטע הזה של חלוקת פרסים מטעם אגודת מבקרים שהחבר היחיד בה הוא אני – אין לזה, ומעולם לא היה לזה, שום קשר לאובייקטיביות. האם העובדה שמדובר בסרט ישראלי פורץ דרך השפיעה על דעתי עליו? האם הייתי מתרשם מהסרט הזה באותה המידה אילו היה מביים אותו ג'ון סמית מוירג'יניה? לא יודע. אולי. מה אני, פסיכולוג?

מה שאני יודע זה שהצפיה ב"מי מפחד מהזאב הרע" היתה החוויה הכי אינטנסיבית שעברתי בבית קולנוע השנה, וכן, זה כולל את "כח משיכה". אני צחקתי ואני חרקתי בשיניים ואני עשיתי פרצופים מוזרים ואני כיסיתי את העיניים ואני רציתי לראות את זה עוד פעם מיד כשזה נגמר. זה סרט עם תסריט מבריק שמאזן צחוקים וזוועות באופן מסוכן, והוא משוחק מעולה, ומצולם אדיר, ויש לו פסקול מוזיקלי מדהים. קוונטין טרנטינו טען שזה סרט השנה, ובמקרה הזה, אני מסכים איתו לחלוטין.


זה הסוף, בערך. אבל רגע, מה עם הסצינה שאחרי הקרדיטים? מה עם רשימת הדקות הגדולות של השנה?
ובכן: המשך יבוא.


סיכום 2013 בעין הדג:
סקר סרט השנה
סקר הופעת השנה
דג הזהב, חלק ראשון
דג הזהב, חלק שני
דג הזהב, חלק שלישי
20 הדקות הגדולות של השנה
פישקאסט: 2013 עם אהרון קשלס
ההיסטוריה של סיכומי השנה באתר