פעם קראו לו האוסקר הישראלי, או מוישה. לפני כמה שנים הוא החליף את שמו לאופיר והחל לחלק פרסים ליותר מסרט אחד מדי שנה. העניין הגובר בקולנוע הישראלי משתקף בטקס הפרסים שנעשה מגוון ומעניין מפעם לפעם. אם כי העילג ממפעל הפיס לא מוסיף כבוד.
מה נשתנה
בשנים קודמות, התחרות היתה בין סרטים שעוד לא יצאו לאקרנים. השנה, בפעם הראשונה בתולדות הפרס, עלו לאקרנים לפני מועד הטקס כל חמשת המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר. 'בופור' אפילו יצא כבר ב-DVD. לשם שינוי, הקהל יודע בדיוק על איזה סרטים מדובר. עוד הבדל בין אופיר 2007 לבין כל אלה שלפניו, הוא הוספת שלב בהצבעה. בעבר, נערכה רק הצבעה אחת, בה חברי האקדמיה הצביעו לזוכה בכל קטגוריה; חמשת ה"מועמדים" היו הסרטים שקיבלו הכי הרבה קולות. השנה נבחרו חמישה מועמדים בכל קטגוריה, ורק לאחר פרסומם נערכה הצבעה שניה, הפעם לבחירת הזוכה. זה נשמע כל כך פשוט ומובן מאליו שמוזר שלא עשו זאת עד היום.
הסרט הטוב ביותר
לפני חצי שנה נדמה היה שהסיפור גמור. 'בופור' יצא לאקרנים לקול תשבוחות המבקרים, עם פרס יוקרתי בפסטיבל ברלין, והקהל הפך את הסרט לאחד משוברי הקופות הגדולים של השנה. אבל לא עבר זמן רב, ופתאום צץ מועמד מוביל נוסף: 'ביקור התזמורת', על תזמורת מצרית שנתקעת באיזה חור בארץ, הפך לפייבוריט עם 13 מועמדויות, בכל הקטגוריות האפשריות. מכיוון שהסרט הזוכה ישלח לייצג את ישראל באוסקר בקטגוריית הסרט הזר, ההצלחה בעולם מהווה שיקול להצבעה. עושה רושם ש'בופור' נתפס כסרט הטוב יותר בקרב חברי אקדמיה רבים, אולם 'ביקור התזמורת' זוכה לתשבוחות בפסטיבלים – ולא מדובר בפסטיבלים פושטים: הוא שיחק אותה לא רק בירושלים, שם קיבל את פרס וולג'ין, אלא גם בקאן, טורונטו, טלורייד וגבעת עדה. מבחינת הסיכויים לקבל מועמדות לאוסקר הסרט הזר, 'בופור' נחשב לסוס מת, או לפחות סובל מכאב שיניים חמור, בעוד 'ביקור התזמורת' מסומן כאחד המועמדים המובילים לאיש עם המטאטא. הקרוב ביותר שסרט ישראלי הגיע לאוסקר מאז המועמדות של 'מאחורי הסורגים' לפני יותר מעשרים שנה.
עדיין, המרוץ צמוד, וכשמרוצים נעשים צמודים, תמיד כדאי להסתכל גם על אופציה שלישית, סרט שעם פיצול נכון של הקולות בין הפייבורייטים, עוד יכול להפתיע. בכל הפסטיבלים והמגזינים הנחשבים, 'מדוזות' תמיד עומד לצד שני המועמדים המובילים כמו הצל שמחכה שיכבו לרגע את האור ויוכל לקפוץ לקדמת הבמה. חברי האקדמיה הם אלה עם היד על השאלטר, אבל כנראה שהאורות ישארו דלוקים השנה.
אם תשאלו את שניצקליין, הוא יגיד שהסרט הישראלי הטוב של השנה הוא 'חופשת קיץ'. הסרט השיג יותר ביקורות של חמישה כוכבים מכל מועמד אחר. למרות זאת, עם ארבע מועמדויות בלבד וללא מועמדות על הבימוי, כנראה שבאקדמיה הישראלית לא סובלים ביקורות קולנוע. 'נודל', המועמד החמישי, נראה חסר סיכוי לזכיה. זהו סרט פופולרי (מעל מאה אלף צופים) ובכלל לא רע, אבל הוא יצא בשנה בה התחרות פשוט גדולה עליו – קצת כמו נער מלא כוונות טובות שמנסה להתחיל עם מלכת השכבה, ומסיים בתור ידיד שעוזר לה עם המניקור.
הבמאי הטוב ביותר
פה הסיפור שונה. ללא השיקול של שליחת הזוכה לאוסקר, ההצבעה תהיה באמת לסרט שיותר אנשים אהבו. מצד אחד, ישנו ערן קולירין ('ביקור התזמורת') שכבר בסרטו הראשון, קוצר שבחים רבים ומסומן כאחד מבמאי העתיד הגדולים של ישראל. מצד שני, יוסף סידר, ששני סרטיו הקודמים כבר זכו בפרס הגדול, נתמך בידי כל מי שאהב את 'בופור' אבל לא נעים לו מהאוסקר. לסידר יש אופיר אחד כבמאי על 'מ(ה)דורת השבט', אבל 'בופור' נחשב לסרט טוב בהרבה, ויהיה מוזר אם לא יקבל פרס על עליה בדרגה. הזוג אתגר קרת ושירה גפן ('מדוזות') אמנם זכו במצלמת הזהב בקאן, אולם נדמה ששוב, רק פיצול היסטרי של הקולות בין שני המועמדים המובילים יביא להם את הפרס. עוד מועמדים איילת מנחמי ('נודל'), שלא ביימה סרט באורך מלא כבר 14 שנה, וצחי גראד ('תנועה מגונה', שלא מועמד לפרס הסרט) שעבורו המועמדות בקטגוריה זו היא בפני עצמה פרס.
השחקן הטוב ביותר
לשם שינוי, בחירה קלה. כבר מהקרנת האקדמיה הראשונה, סומן ששון גבאי ('ביקור התזמורת'), בתפקידו הגדול ביותר מאז 'רמבו 3', כפייבוריט לזכיה. התפקיד, דובר ערבית ואנגלית, של מפקד התזמורת המצרי, קטף עד כה רק מחמאות וסולל את הדרך של גבאי לזכיה קלה. שני איומים לא גדולים מדי, אבל ראויים לציון, הם אושרי כהן ואסי דיין. כהן, מלבד היותו משתמט נודע, הוא המועמד היחיד של 'בופור' על משחק. סביר להניח שגילו הצעיר מוריד לו מספר קולות, מתוך הנחה שעוד יהיו לו מספיק הזדמנויות לזכות בעתיד. אסי דיין, גם בלי השבחים על הופעתו ב'חופשת קיץ', כבר יכול לפתוח חנות מרוב פרסים שיש לו בבית כשחקן, במאי ותסריטאי. מעבר לכך שממש לא דחוף לתת לו עוד מעצור לדלת, "נאום" הזכיה שלו בשנה שעברה העלה מחדש את התהיה האם הוא לוקח את הכדורים הנכונים. אני מניח שבאקדמיה יתנו לו לנוח השנה.
גל זייד, שחקן מוכשר שבגיל ארבעים פלוס עדיין לא עשה את הפריצה הגדולה, מועמד על תפקידו ב'תנועה מגונה'. נראה לי שהוא יזכה ביום מן הימים, אבל השנה הוא יכול לראות את הטקס מהבית ולא לחוש שום הבדל. לירון לבו, המועמד על 'זרים', נחשב לבעל הסיכויים הנמוכים בקטגוריה, וגם הסרט (שעוד לא יצא לקולנוע) זכה לתגובות צוננות עד כה.
השחקנית הטובה ביותר
זו הקטגוריה הקלה ביותר לניחוש: קרן מור לא תזכה. בבקשה, אפשר לסגור ת'בסטה.
טוב, אם אתם מתעקשים לעשות לי חיים קשים, אודה שאין לי מושג על מי כדאי להמר כזוכה. רונית אלקבץ זכתה בפרס וולג'ין על הופעתה ב'ביקור התזמורת', מה שלרוב מצביע על זכיה עתידית באופיר. עם זאת, באותה תחרות היא לא התמודדה מול אף אחת מארבע המועמדות האחרות לאופיר. עוד שיקול שעובד נגד אלקבץ הוא שהיא זכתה כבר פעמיים בפרס אופיר, מה שאולי יגרום למצביעים להעדיף פרצוף חדש על הפודיום.
שתי המתחרות הגדולות של אלקבץ הן מילי אביטל ושרה אדלר. לאביטל כבר יש פרס מלפני 16 שנים, אבל בזמן שחלף מאז, למרות הצלחתה בחו"ל, נוצרה לה תדמית של שחקנית בינונית שמתקשה להשיג תפקידים רציניים. 'נודל' מגלה אותה מחדש לקהל הישראלי, הפעם בתפקיד ראשי. שרה אדלר היא שחקנית מוערכת יותר ומוכרת יותר באירופה, אבל בישראל, 'מדוזות' הוא התפקיד הראשון שבאמת חושף אותה לקהל רחב, והתפקיד שלה קטן בהרבה מזה של אביטל. אדלר נחשבת שחקנית מספיק טובה כדי לזכות גם על תפקיד שהוא רק חצי ראשי, ובמידה ולאקדמיה לא בא לתת פרס שלישי לרונית אלקבץ, אדלר אמורה להיות הבאה בתור לזכיה.
כאן נכנסת אניה בוקשטיין לתמונה. מצד אחד, שחקנית צעירה שעיקר עבודתה בטלויזיה ובתאטרון. מצד שני, זו כבר מועמדות שלישית שלה מתוך חמישה סרטים בהם השתתפה. אני לא נוהג לייחס חשיבות לטקס אנשי השנה, אבל הזכיה שלה כאשת השנה בקולנוע וההצלחה המסחרית של 'הסודות', גורמות לי לתהות האם היא שחקנית יותר אהובה ממה שנדמה.
שחקן המשנה הטוב ביותר
ההפתעה הגדולה ביותר השנה היא אפס המועמדויות לשחקני המשנה של 'בופור'. לא ברור האם איתי טיראן, אוהד קנולר, אלי אנטוניו ואיתי תורג'מן "ביטלו" זה את זה, או שחברי האקדמיה פשוט לא התלהבו מספיק מאף אחד מהם. איך שלא יהיה, בהעדר יריבו הגדול, ההימור המתבקש ביותר הוא על 'ביקור התזמורת' וליתר דיוק, על סלאח בכרי. יפתח קליין ('נודל') מנסה להפריע, אבל זכיה שלו תהיה מפתיעה, ותבוא אולי כפרס ניחומים לסרט. צחי גראד, למרות הדמיון הפיזי, אינו ג'ורג' קלוני. מעבר לעובדה שכבר זכה בקטגוריה זו בשנה שעברה, חמש הדקות שלו ב'מדוזות' לא מצדיקות פיצוי על הפסד בקטגורית הבימוי. גם אשר צרפתי, אותו ביים גראד ב'תנועה מגונה', רחוק מזכיה כמרחק צביקה פיק ממודעות עצמית.
מי שכן יכול לקטוף את הפרס מתחת לאפם של בכרי וקליין, הוא אדיר מילר. גם המבקרים ששנאו את 'הסודות' מסכימים שמילר הוא הדבר הטוב ביותר בסרט. בהחלט אפשרי שמספיק חברי אקדמיה ירגישו שהמעבר המוצלח שלו מקומדיה לדרמה הוא אחד המהלכים החכמים של השנה.
שחקנית המשנה הטובה ביותר
נתחיל באלימינציה. רינת מטטוב ('ביקור התזמורת'), נטע גרטי ('החוב') ומיכל שטמלר ('הסודות') הן שלוש שחקניות צעירות ומוכשרות שזכו כל אחת, בהזדמנות זו או אחרת, בשבחים על משחקן. עם זאת, אף אחת מהן לא נחשבת מועמדת רצינית השנה, בין אם מפני שהסרט עצמו לא משהו ('החוב'), או שפשוט יש מישהי בעלת סיכוי טוב בהרבה. ענת וקסמן ('נודל') היא לא המישהי הזו. לה כבר יש שני פרסי אופיר בבית.
אם המחשבון שלכם עובד, תבחינו שנשאר רק שם אחד ברשימה. זהרירה חריפאי היא כנראה הקונצנזוס הגדול ביותר לגבי 'מדוזות'. קשה למצוא מישהו שראה את הסרט ולא חשב שההופעה שלה כפנסיונרית חמוצה שנעזרת במטפלת פיליפינית היא לפחות סבירה פלוס. בנוסף, יש עניין נוסף שעובד לטובתה: זהרירה חריפאי היא, איך לומר, זקנה. היא כל כך זקנה שהיא למדה במקווה ישראל כשעוד היה בו מקווה, וכשלוהקה לסרטים של אפרים קישון כבר היתה פרצוף חמוץ מוכר בכל בית בישראל. לאקדמיות בכל העולם יש חולשה לשחקנים זקנים מוערכים שמעולם לא זכו, והאקדמיה שלנו לא שונה (רק קצת "מיוחדת").
התסריט הטוב ביותר
בדרך כלל, מדובר בקטגוריה לפרוטוקול. בתשע השנים האחרונות תמיד הוענק פרס התסריט לזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר. אמה מה, כשיש קרב צמוד כל כך בקטגורית הסרט, פרס התסריט יכול ללכת לכל אחד משלושת המתחרים הגדולים. 'ביקור התזמורת' נראה כזוכה הסביר ביותר, בין אם ילך לאוסקר או לא. 'בופור' אמנם לוקה בקלישאות, אבל כשכל כך הרבה אנשים חושבים שמדובר באחד הסרטים הישראלים הטובים ביותר שנעשו אי פעם, אולי יחליקו לו גם פרס על התסריט. 'מדוזות' מורכב ממספר עלילות, מה שנחשב לקשה במיוחד לכתיבה ואוטומטית הופך אותו למתמודד רציני.
השנה, כאמור, פרס אופיר הוא מעניין. אבל שום טקס פרסים הוא לא מעניין באמת בלי קצת הימורים. אז השנה, 'עין הדג' חונך את התשובה הישראלית לאוסקימורון – פרס אופירה. הכללים, כרגיל, פשוטים: אתם רק מנחשים מי יהיו הזוכים ב-6 קטגוריות באופיר. שימו לב – הפעם, לא כל ההימורים שווים! מי שמהמר – וצודק – באופן נועז יותר, יקבל יותר נקודות. מי שיצבור את מירב הנקודות יקבל חבילת DVD הכוללת את זוכי האופיר 'אביבה אהובתי', 'אדמה משוגעת' ו'חתונה מאוחרת', והמועמד הטרי לאופיר 'בופור'. המנחשים שיגיעו למקום השני והשלישי יקבלו גם הם סרטי DVD מתוך האוסף.
אז קדימה – היכנסו לטופס הניחוש ותראו לנו מה זה.
- {פרס אופירה} – נחשו את האופיר
- רשימת המועמדים המלאה
- בופור
- מדוזות
- אביבה אהובתי
- חתונה מאוחרת
- ביקור התזמורת
- טופס הניחוש – פרס אופירה
- תקנון התחרות
מנסיון אישי של תלמיד שם,
כבר אין שם מקווה.
הידד!
צעד מבורך בהחלט , נקווה שבאמת יהפוך למסורת.
_______________
מי אמר שבעין הדג לא נענים לבקשת הגולשים?
האח הידד!
גם לעין הדג, גם לאקדמיה וגם ליוצרי ומפיצי הסרטים. הרבה יותר מעניין ורלוונטי לראות טקס שאתה גם מכיר את הסרטים שמועמדים בו. כמה פשוט, כמה נכון.
גם הבחירה במנחים מוצלחת. ההנחייה של מושונוב ובראבא בשנה שעברה הייתה משעשעת באופן מפתיעה. השנה ינחו מושונוב וטל פרידמן, ולמרות שקשה להחליף את בראבא זהו תחליף מצוין.
בחיקוי שעושה פרידמן לעמנואל הלפרין הוא יורה מפיו במבטא צרפתי כבד רצף הערות שניצלקלייניות שנשמעות כמו ג'יבריש אבסורדי לחלוטין, אך למעשה הן מדויקות עד לרמת הקלוזאפ האחרונה. רואים באיזה בית הוא גדל. זכור לי גם קטע תמוה אך מצחיק ביותר מאחד מטקסי האופיר שבו הוא ניתח את הופעתו הקצרצרה ב"בית"ר פרובנס", כולל ההשקעה בכתמי הזיעה.
מצטער,
אבל לא משנה מי מנחה, אני עדיין לא מוכן לצפות בטקס פרסי אופיר בלי שישלמו לי על זה. יותר מדי תקדימים נוראיים. הלוואי שהפעם, בהתאם לשידרוג ברמת הסרטים והעניין, גם הטקס ישתדרג ויהפוך למשהו פחות מביך, מבזה ומשעמם עד פלצות. אבל מה שלא יהיה, אני אקרא על הזוכים באינטרנט.
ראית שנה שעברה?
ארוך ומייגע לא פחות מהאוסקר, אבל היו איזה שני רגעים ראויים, ואני לא מתכוון למופע הקוק השגרתי של דיין.
גם לדעתי היו שני רגעים ראויים
המערכון עם אסי דיין והנאום ההזוי שלו.
היה עוד רגע
כשהוכרזו הזוכים בפרס הסרט הטוב ביותר, עלתה על הבמה כמות נכבדת של אנשים. אסי דיין תפס טרמפ ועלה גם הוא לבמה. דרור שאול שם לב לכך וציין בנאומו ש"אסי לא שייך".
איתן אבן, מפיק ''אביבה אהובתי'' אמר ''לא שייך''
איתן אבן, מפיק ''אביבה אהובתי'' אמר ''לא שייך''
בשלב ההוא, כבר לא הבחנתי ביניהם. ברצינות, יש איזה חוק שמחייב את כל הבמאים והמפיקים שמועמדים לעשות קרחת?
קצת הכללת
לאיתן אבן דווקא יש שיער שופע, גם לבמאי "אביבה אהובתי" שמי זרחין יש שיער. שיער שופע יש גם ליובל שפרמן שהיה מועמד שנה שעברה ולאתגר קרת המועמד השנה.
היה עוד רגע
אורי גוטליב, אגב, שיחזר את הדאחקה הזאת בטקס פרסי הטלויזיה האחרון לצד הצוות של "במרחק נגיעה". המפיק שנאם שם דווקא חיבב את הדאחקה.
לך אין על מה להצטער
למי שצפה יש.
פתחתי את הטלוויזיה לשעה האחרונה של הטקס, וזיפזפתי את רובה. היה מביך, נסחב, מעצבן ומשעמם.
ההודעה הזאת מוגשת בחסות מפעל הפיס, משרד המדע, התרבות והספורט והשנה המופלאה שהייתה לקולנוע שלנו. ועכשיו לנאום של פוליטיקאי. תודה.
טקס אופיר היה מביך, נסחב, מעצבן ומשעמם?!
מי היה מאמין.
בהזדמנות זו
אני רוצה להודות לערוץ הוט אקשן ששדר אתמול את "12 הקופים" במקביל לטקס פרסי אופיר וחסך ממני לא מעט סבל.
אני לא יודע מה יותר אבסורדי: זה שבמשך שעה לא שודרה הענקת אף פרס, כולל לסרט התעודי הטוב ביותר (שהלך לערוץ 10… סליחה, למרגל השמפניה), או שבשידור לא חי הוענקו פרסים "במהלך הפסקת הפרסומות".
זו הייתה אולי שנה טובה לקולנוע הישראלי, רק חבל שטקסים עוד לא יודעים לעשות כאן.
אגב, ברכות לראלב מג'דלה על הזכיה בפרס הבימוי. לא יודע איזה סרט הוא ביים, אבל איזו עוד סיבה יכולה להיות לכך שכבוד השר עלה לנאום לאחר הצגת המועמדים?
אושרי כהן על משחק??
לדעתי הבופור סרט מצוין, אבל סרט של בנים- אין מה לומר.
כל השוטים הסגורים שהצליחו ממש לחנוק ולגרום להרגשת קלסטרופוביה היו מבריקים.
אבל משחקו של כהן היה בלי ספק אחד הדברים הגרועים בסרט הזה.
אני דווקא חושב להפך
אני לא נמנה על מעריצי בופור, לדעתי מדובר בסרט די בינוני שבולט לטובה רק בזירה הטכנית המקומית. עם זאת, מאוד אהבתי את ההופעה של אושרי כהן.
וואו. אכן שנה מעניינת וקשה לניחוש.
לא ראיתי עדיין את רוב המועמדים בקטגורית הסרט הטוב ביותר (למעשה, ראיתי עד כה רק את "בופור") אבל התחושה שלי היא ש"ביקור התזמורת" יקח. האם מגיע לו? אין לי מושג. את זה אני אדע בשבוע הבא לאחר שאראה אותו, ואולי גם את "נודל" שאני מתכנן לצפות בו כבר כמה זמן.
בשאר הקטגוריות באמת שאין לי מושג, אבל ללא ספק יהיה מעניין.
רגע של נוסטלגיה
רק לפני שנים בודדות יחס הציבור לסרטים הישראלים היה מעט שונה, הנה הדוגמא לכך:
כתבה מספר 686
בסופו של דבר גם בסקר הזה הטוב ניצח. יום טוב.
'בופור'? סוס מת?
אומנם ל'ביקור התזמורת' יש ללא ספק סיכוי הרבה יותר גדול לקבל מועמדות לאוסקר,
אבל 'בופור' הוא ממש לא סוס מת, אני בטוח שברגע שהוא יזכה בעוד פרס בעוד פסטיבל העניין בו יחזור!
דרך אגב, מהו הפסטיבל הבא בו 'בופור' יוצג?
וסליחה על הבורות, אבל מתי טקס פרסי אופיר ישודר?
הטקס ישודר ב-20 בחודש.
הטקס ישודר ב-20 בחודש.
אני אשאל שוב כי אני רואה שנמחקה ההודעה (למה זה, דרך אגב?)…
למה מקבלים על 'בופור' רק שתי נקודות עם יש לו סיכויים של סוס מת?
כי הטופס לא עוסק באוסקר?
כי הטופס לא עוסק באוסקר?
אבל היא כתבה שיש לו סיכויים של סוס מת באופיר.
הוא דווקא כתב
ש"מבחינת הסיכויים לקבל מועמדות לאוסקר הסרט הזר, 'בופור' נחשב לסוס מת".
כלומר, בהנחה ובופור יזכה בפרס אופיר, וישלח כנציג ישראל לתחרות האמריקאית, הסיכויים שלו להתקבל בסופו של דבר לתחרות ולהיכנס לרשימת 5 המועמדים (ולפני כן 9, אבל לא משנה) הם נמוכים מאוד. וזאת בניגוד לביקור התזמורת, שהמומחים טוענים (ומי הם אותם מומחים?) שיש לו סיכוי גבוה יותר להיכנס לרשימה הסופית של המועמדים לאוסקר.
א. הוא, לא היא
ב. קרא שוב את הקטע:
"מבחינת הסיכויים לקבל מועמדות לאוסקר הסרט הזר, 'בופור' נחשב לסוס מת, או לפחות סובל מכאב שיניים חמור, בעוד 'ביקור התזמורת' מסומן כאחד המועמדים המובילים לאיש עם המטאטא. הקרוב ביותר שסרט ישראלי הגיע לאוסקר מאז המועמדות של 'מאחורי הסורגים' לפני יותר מעשרים שנה."
במקור, הופיעה הערת כסת"ח שירדה בעריכה, לפיה באזז לאוסקר יכול להשתנות. כרגע, ביקור התזמורת מגיע עם שבחים מטלורייד להקרנות בטורונטו, הפסטיבל הגדול האחרון לפני האוסקר (אם לא סופרים את סאנדאנס שבעצם פותח את שנת האוסקר 2008). גם מדוזות, הסודות והתנתקות של גיתאי יוקרנו שם, אבל בופור נשאר בבית. ביקור התזמורת הוא גם הסרט הישראלי היחיד ברשימת המועמדים האפשריים של האוסקר האירופאי.
א. התכוונתי ל'לונג ג'ון'
ב. היא כתבה (ואז מחקה בזריזות) שאתה פינגווין התכוונת לסיכויים של 'בופור' באופיר, מה שקצת בילבל אותי.
אבל הכל מובן עכשיו!
ג. זה די מדאיג...
למה 'בופור' לא מוקרן בשום פסטיבל חשוב?
עם הוא עומד לזכות (ולדעתי הוא עומד לזכות) אז שוב יהיה לנו זוכה שלא יהיה מועמד לאוסקר האמריקאי, וזה מעצבן, כי השנה דווקא הסיכוי למועמדות נראה מבטיח מתמיד.
זה בדיוק כמו שקרה עם 'אדמה משוגעת', לפני סאנדאנס הוא לא הוצג באף פסטיבל וכולנו יודעים איך זה נגמר!
מצד שני – לא בטוח שגם עם הוא היה מוקרן בפסטיבלים לפני האוסקר הוא היה מקבל מועמדות.
בלי פניקה
קודם כל בופור היה בפסטיבל חשוב – ב"ברלין". הוא אף זכה שם בפרס הבמאי, שנחשב לא פחות ואף יותר מכל פרסי חביבי הקהל של "ביקור התזמורת".
חוץ מזה, בקרוב תתחיל ההפצה הבינלאומית של הסרט. באוקטובר בצרפת ומאוחר יותר גם בארה"ב. אני מניח שהביקורות יהיו אוהדות, כי זה סרט כזה, מהסוג שמקבל ביקורות אוהדות. לפעמים ההפצה בארה"ב חשובה ומשמעותית יותר מפסטיבל זה או אחר. גם הנושא של הסרט אהוד על חברי האקדמיה (ולראיה האוסקר על "שטח הפקר").
למרות כל הדברים האלה, נראה על פניו של"ביקור התזמורת" סיכויים מעט טובים יותר. אבל לא הייתי קורא ל"בופור" סוס מת.
בלי פניקה
גם לביקור התזמורת ומדוזות יש מפיצים בארה"ב. למרות שטרם פורסם תאריך הפצה רשמי, מפיצי שני הסרטים רומזים על סוף 2007-תחילת 2008.
ל'ביקור' יש כבר מסגרת זמן מיועדת - פברואר 2008.
ל'בופור' אין גם את זה, מה ששוב מראה שהסיכויים של 'ביקור' באוסקר נראים טובים יותר (אבל גם אני לא חושב שהסוס של 'בופור' מת).
למען האמת...
אומנם ל'ביקור' יש יותר סיכויים לקבל מועמדות, אבל ל'בופור' (במידה ויקבל מועמדות) יש יותר סיכויים לזכות, כי הוא פשוט מסוג הסרטים האלה שהאקדמיה האמריקאית מאוד אוהבת, יותר משהם אוהבים את סוג הז'אנר של 'ביקור'.
כשמדובר בסרטים זרים, הטעם של האקדמיה מתהפך
סרטים קטנים ואנושיים על חברות סגורות נותנים יותר תחושה של "ממש מעניין שם מעבר לאוקיינוס" מאשר סרטי מלחמה, שקיימים גם בקולנוע המיינסטרים האמריקאי.
שתי קטנות לקראת פרס אופיר:
1."מרגל השמפניה" המועמד לסרט התיעודי ישודר בערוץ 10 במוצ"ש. את "החנויות של פעם" המועמד מולו אפשר לראות באתר של יס.
2. נקווה ששון גבאי יהיה זריז בערב הטקס ויצליח לאסוף את פרס השחקן בלי לפספס את הצגת "איש הגשם" שיש לו באותו הערב. יש כבר תקדים לזה – ליאור אשכנזי [הפרטנר של גבאי ב"איש הגשם"] כשזכה על "חתונה מאוחרת" הגיע מהפסקה של הצגה. ועל אותו משקל, גם לחברי "תנועה מגונה" גל זייד וצחי גראד יש הצגה באותו הערב ובכך תימנע מהם אכזבת המפסידים בשידור הטלויזיוני.
שתי קטנות לקראת פרס אופיר:
חבל שאין הימורים על הדוקומנטרי הטוב ביותר, גם שם תחרות צמודה ומרתקת, אמא חוזרת הביתה מול מרגל השמפניה.. מענין
אחח איך אני אוהב את האתר הזה
רק אתם הייתם חושבים על הרעיון של האופירה ולתת לתוך כתבות שזועקות לרצינות מעט הומור טוב שמעלה חיוך על הפנים. תודה
פרדוקס האוסקר.
שימו לב: כל המועמדים הישראלים לאוסקר, נגעו בסוגיות ישראליות, או שמתרחשים בעבר סטיראוטיפי של ישראל. רק סרטים כאלה היו מועמדים לאוסקר. אבל לא זכו. כמובן, שאני חושב שמדוזות ראוי לזכות. אבל אם הוא היה מועמד לאוסקר בסרט הטוב ביותר (כל עוד הוא דובר אנגלית) הוא היה יכול לזכות באוסקר, או לפחות להיות ב"איך הם לא הצביעו לו?!". מדוזות לא יכול להיות מועמד אבל יכול לזכות באוסקר.
יכול לזכות?!?
אני היחידה ששמה לב ש'מדוזות' הוא סרט סטודנטים ארוך? יש בו קטעים ויזואלים יפים וקטעי דיאלוג מקסימים אבל אלה רק הבלחות. הסרט כולו הוא לא סרט טוב! הוא לא יצירה קוהרנטית! וגם נעה רבן נורא נורא נורא מעצבנת. שה טובה לכולם
יכול לזכות?!?
"אגדה שופעת אנושיות המזמינה את טים בארטון ורוברט אלטמן לרחובותיה של תל אביב".
זה לא אני המצאתי, זו ביקורת על מדוזות שפורסמה בעיתון צרפתי.
http://e.walla.co.il/?w=/6/1167976
תקראי לי סטודנט לקולנוע
(כבר אמרו עלי דברים גרועים יותר, חלקם גם נכונים פחות) … אבל אהבתי את מדוזות יותר מאשר את שאר הסרטים הישראלים שראיתי השנה (עוד לא ראיתי את ביקור התזמורת ואת חופשת קיץ, וגם לא את הסודות, אבל אותו גם לא בא לי לראות).
אבל זו כמובן רק דעתי, עניין של טעם ותפיסה.
ואם אפשר בכל זאת שאלה – מה הופך אותו ליצירה "לא קוהרנטית" – העובדה שהוא לא נטוע עמוק במציאות, שהוא מרשה לעצמו לצאת לחופשה מרעננת מהריאליזם הישראלי הרגיל? שהוא "לא פתור עד הסוף"?
גם אורי קליין הבחין בזה
וזה פחות או יותר מה שהוא כתב על הסרט מפסטיבל קאן.
ואני מסכים לחלוטין.
איפה הפרדוקס?
די מובן מאליו שסרטים ישראליים יעסקו בנושאים ישראליים. אחרת במה יעסקו?
מבין הסרטים השנה, 'מדוזות' כנראה לא יהיה מועמד לאוסקר, אבל יש דיבור על זה ש'ביקור התזמורת' כן יהיה – והוא לא סרט שמדבר על "סוגיות ישראליות" דווקא. הוא עוסק בתזמורת מצרית שמבקרת בארץ, אבל לא צריך לדעת שום דבר על ישראל או על מצרים כדי להבין אותו. הסכסוך הערבי ישראלי לא ממש מוזכר בו. אפשר היה בהחלט לעשות לו רימייק שעוסק בתזמורת מקסיקנית שבאה לבקר בטקסס, או בתזמורת סרבית שמבקרת בצרפת.
ואלה סוגיות ישראליות?
חצי הסצינה הזו עדיין לא הופכת
את הנושא של הסרט ל"סוגיות", מקסימום לאנקדוטה.
חצי הסצינה הזו עדיין לא הופכת
זה מרמז על היחס שלנו לערבים. וגם יש עוד הרבה סצינות שמראות את היחס.
אני חולקת עליך,
אבל נראה לי שאת הויכוח/ניתוח הזה עדיף להשאיר לדיונים בביקורת.
אני כבר רואה את זה
רימייק עם אדם סנדלר, קווין ג'יימס ו(הכנס שם שחקנית יפה עם סוכן גרוע כאן) בשם The Band, על תזמורת מריאצ'י שאמורה לנגן בגמר הסופרבול ונתקעת בעיירת רדנקס בטקסס.
אני כבר רואה את זה
מה עם טוני קולט? היא לא יפה, טוני, אבל גם רונית אלקבץ היא לא מלכת היופי. למען האמת, אותי היא מפחידה.
'ריקוד מסוכן' לא מועמד???
והם קוראים לעצמם אקדמיה!?!?
'ריקוד מסוכן' לא מועמד???
היה מועמד בשנה שעברה. מיותר לכתוב כמה מועמדיות הוא קיבל נכון?
העם ניחש את דברו
והעם, מסתבר, מקשיב היטב לפינגווין. רוב הניחושים בקטגוריות הסרט והבמאי הלכו, כמובן, ל'בופור' ול'ביקור התזמורת', אבל בעוד בקטגורית הסרט הטוב ביותר 'ביקור התזמורת' מוביל, עם 56% מהניחושים לעומת 27% בלבד ל'בופור', בקטגורית הבמאי יוסף סידר הוא זה שזכה ל-50% מההימורים, לעומת 29% לערן קולירין. בקיצור, כמו שפינגווין אמר. עכשיו רק נשאר לראות אלה יהיו גם הזוכים בפועל.
כצפוי, הקטגוריה שבה שררה ההסכמה הרחבה ביותר היתה קטגורית השחקן: 78% מהמהמרים הלכו על ששון גבאי. מנגד, קטגורית השחקנית היתה המגוונת ביותר: 22% הימרו על אניה בוקשטיין, 17% על מילי אביטל, 30% על רונית אלקבץ ו-28% על שרה אדלר. אם לא יהיו הפתעות בקטגוריות האחרות, זאת נראית כמו הקטגוריה שתכריע את התחרות.
מחר נדע מי זכה ומי ניצח. בהצלחה לכולם.
טקס הענקת פרסי אופירה
את רשימת הזוכים בפרסי אופיר אפשר למצוא כאן:
http://www.fisheye.co.il/static/ofirwins2007.html
במובן מסוים לא היו הפתעות – באף אחת מהקטגוריות לא קרתה סנסציה. אבל מי שציפה (כמו רוב המנחשים) שהפרסים יחולקו באופן שיוויוני יותר, אולי הופתע מכך ש'ביקור התזמורת' לקח כמעט את כל הפרסים הנחשבים. הפתעה מינורית אחת: ענת וקסמן קיבלה את פרס שחקנית המשנה, על חשבון נציגת 'ביקור התזמורת' וזהרירה חריפאי.
ועכשיו לזוכים בפרסי אופירה: קטגורית שחקנית המשנה היתה היחידה שההימור המוצלח בה היה שווה יותר מ-2 נקודות, וכצפוי, זאת גם היתה הקטגוריה שהכי מעט אנשים ניחשו נכון. מספר הנקודות המקסימלי שהיה אפשר להגיע אליו (עם ניחוש נכון בכל קטגוריה וקטגוריה) היה 15; אף אחד לא הצליח להגיע למספר הזה. שלושה מנחשים הגיעו ל-13 נקודות, וכאן ההכרעה עברה לשאלת שובר השיוויון. ובכן:
את פרס אופירה לשנת תשנ"ח, עם ניחושים נכונים בכל קטגוריה מלבד התסריט, ודיוק כמעט-מושלם בשובר השיוויון (ניחוש של 9 פרסים ל'ביקור', כשלמעשה הוא קיבל 8) – Labmouse, שיעשיר את ספרייתו בארבעה סרטי DVD ישראליים בקרוב.
במקום השני (רק אדיר מילר הרס לה ניחוש מושלם) נמצאת הפליטה, מנחשת אוסקימורונים ותיקה שכבר כמעט-ניצחה בעבר.
אל המקום השלישי המכובד הגיע יצחק/יצחק, שנתן את פרס השחקן לאסי דיין.
במקום הרביעי (שלא מזכה אותם בפרסים אלא בכבוד בלבד), עם 12 נקודות, מתחלקים שניים – "חיים" ו-Pitz. במקום החמישי עם 11 נקודות חולקים That Dude, א"ש, אלעזר, גיל ועוד שני אלמונים.
ברכות לזוכים! נתראה בשנה הבאה, אולי.
ישך טעות דו?ד
זה תשס"ח לא תשנ"ח. ואם כבר זה צריך להיות תשס"ז כי זה על שנה שעברה.
אויש.
סליחה. אני מקדיש את הטעות למפעל הפיס.
הופה!
היי!