במאי: רון הווארד
תסריט: דייויד קפ, עקיבא גולדסמן
על פי ספרו של דן בראון
שחקנים: טום הנקס, איילת זורר, יואן מקגרגור, סטלן סקרסגארד
סרטים וספרים הם שני צדדים של אותו מטבע: שניהם רוצים לספר סיפור, אבל עושים זאת כל אחד בדרכו שלו. לפעמים הסרטים נוהגים באלימות כלפי הספרים, אבל גם אם קשה לנו לראות את זה, ספרים וסרטים הם לא אויבים. 'מלאכים ושדים' הוא דוגמה מצוינת לכך.
למי שאיכשהו פספס את אחת התופעות הספרותיות הכי גדולות מאז הארי פוטר, נספר ש'מלאכים ושדים' נכתב על ידי דן בראון, שהוא גם המחבר של 'צופן דה וינצ'י', רב המכר הכי גדול מאז התנ"ך, או משהו. 'מלאכים ושדים', שנכתב קודם, הוא ספר מפורסם הרבה פחות אבל מוצלח בהרבה. מי שמקשר בין שני הספרים – והסרטים – הוא רוברט לנגדון, מומחה אמריקני לסמלים, שבכל פעם יוצא למסע במהלכו הוא פותר חידות בנות מאות שנים שקשורות, כך או אחרת, לנצרות. ב'מלאכים ושדים' לנגדון נקרא לותיקן, מדינתו של האפיפיור, ומגיע בתקופה רגישה: בדיוק לפני תחילת תהליך בחירתו של אפיפיור חדש, לאחר שהקודם מת באופן מפתיע. בפניו של לנגדון מוצג סמל השולח אותו בעקבות האילומינטי, אחווה עתיקה של מדענים, שנדמה היה כי נעלמה לעד לאחר שנרדפה עד חורמה בידי הכנסיה. לנגדון משער כי חברי האחווה ירדו למחתרת, ועתה מצאו את ההזדמנות לנקום, בעזרת פיתוח טכנולוגי מפוצץ (תרתי משמע) שנועד להעלות את הכנסיה השמימה בענן של אבק. האיום בפיצוץ מאלץ את לנגדן לעמוד בלוח זמנים תובעני ומלחיץ, כך שעליו להעזר בפיזיקאית איטלקיה בשם ויטוריה וטרה (איילת זורר) לשם השלמת החלקים החסרים בפאזל המדעי.
מידת החסד הנוצרי מורה לנו לשפוט כל סרט בנפרד, במנותק מהסרטים שקדמו לו או הספר שעליו הוא מבוסס. במקרה הזה מדובר באתגר לא קל. 'צופן דה וינצ'י' אמנם שבר קופות בגלגולו הקולנועי, אבל בעיני היה לא יותר מקשקוש תסריטאי ארוך ומשעמם. עם זאת, פרט לדמותו של לנגדון, אין קשר בין 'צופן דה וינצ'י' לבין 'מלאכים ושדים' כך שגם אם לא ראיתם את 'צופן דה וינצ'י' – וגם אם ראיתם אותו ואתם מצטערים על זה – אתם לא צריכים לחשוש מ'מלאכים ושדים'.
שני הסרטים מזכירים זה את זה מבחינה רעיונות – משחק חפש את המטמון שיש לפתור ולהגיע לסופו – אך מבחינה סגנונית הם עושים זאת בצורה שונה. 'מלאכים ושדים', שהאמנות לוקחת בו חלק בלתי נפרד, כולל המון צילומים הייטקיים ומרשימים. כיאה לסרט שעוסק במתח שבין הדת למדע, אפילו ארכיוני הותיקן נראים יותר כמו מערת הביון של באטמן ופחות כמו מרתפים טחובים ואפלוליים. הכנסיה הקתולית אמנם לא אישרה לצלם את הסרט במוסדותיה (לא ברור לי למה – בעיני מדובר בסרט הכי פרו-נוצרי מאז 'הפסיון של ישו'), אבל כמעט שלא שמים לב לכך. אתרי הצילום, בינהם הקפלה הסיסטינית בכבודה ובעצמה, נראים אותנטיים, כמו גם הפסלים ויצירות האומנות.
כדי לא לשעמם כמו קודמו, 'מלאכים ושדים' מנסה להיות סרט אקשן לכל אורכו. מוזיקה מאיימת ובומבסטית ומרדפים מהירים מדגישים את תחושת הדחיפות ואת המלחמה כנגד השעון שמנהלים לנגדון ווטרה. אבל תחושת הבהילות הזו נפגמת כשאותן דמויות מבזבזות זמן יקר כשהן אינן עושות כלום, או כשהן מדברות. ויש בסרט הרבה דיבורים: 'מלאכים ושדים' מתעקש לבאר ולהסביר אינספור מונחים פיזיקליים מסובכים ועוד עשרות מושגים מעולמה של הכנסיה הקתולית. ההתעקשות להפוך את הסרט למשכיל יותר מסרט קיץ טיפוסי היא אמנם מרעננת, אבל בסופו של דבר זה בכל זאת סרט, לא שיעור היסטוריה באוניברסיטה, ואין טעם לחזור שוב ושוב על אותם פריטי מידע. כן, הבנו שהקרמלינגה הוא רק ממלא מקומו של נציגו של ישו עלי אדמה, ואנחנו זוכרים שארבעת היסודות הם אדמה, אש מים ואוויר. בפעם המאתיים ש'מלאכים ושדים' חוזר על זה, זו כבר לא האכלת מידע בכפית, אלא צריבה במתכת מלובנת על הגוף.
טום הנקס נשאר אותו טום הנקס (מינוס התספורת המזעזעת) ומבחינה חיצונית ליהוקו מתברר כמוצלח – הוא נראה רגיל לחלוטין, כמו מישהו שבאמת אפשר להאמין עליו שהוא פרופסור ולא כוכב קולנוע. עם זאת, ההופעה שלו לא יותר מסבירה, הוא נעדר כל כריזמה ולחלוטין לא ברור איך הוא מצליח לפתור חידות מסובכות כביכול במהירות שעולה על מהירות האור. נחמה קטנה היא שאת השורות שלו הוא אומר בטון נטול פאתוס. לפחות זה נחסך מאיתנו. הכוכבת הראשית שלצידו היא איילת זורר הישראלית, בתפקיד מדענית איטלקיה מבריקה. לאוזני הלא איטלקיות, כשזורר דיברה איטלקית היא נשמעה משכנעת. באנגלית היא נשמעה פחות טוב, אם כי זה התאים לדמות הזרה שהיא גילמה ולא צרם לאוזן. בניגוד להופעות ישראליות בסרטים אחרים שעוררו התרגשות יתר בתקשורת הישראלית, התפקיד של זורר ב'מלאכים ושדים' הוא מרכזי, ואף שבדומה להנקס גם היא אינה מפגינה כריזמה מתפרצת, כשהיא נדרשת להיות לחוצה ובהולה – והיא נדרשת לכך במשך רוב הסרט – היא עושה זאת היטב.
דמויות המשנה חזקות ומעניינות יותר. בראשן עוזר האפיפיור ובן חסותו (יואן מקגרגור), בחור צעיר עם להט בעיניים שמסתמן כתקוותה הגדולה של הכנסייה הקתולית. מקגרגור קיבל את אחד התפקידים הבודדים שלא מסתכמים רק בזריקת עצות מדי פעם ללנגדון ווטרה בעודם מפענחים את סודות היקום, אלא מניע את העלילה קדימה, והנוכחות של מקגרגור והחן שלו מצילים לא מעט רגעים מתים בסרט, במיוחד סצינות בהן הוא מתעמת עם קרדינל זקן ושמרן שמתעקש שלא לסטות מהפרוטוקולים המקודשים.
'מלאכים ושדים' הוא סרט מאד לא אחיד. הפתיחה שלו ארוכה מדי ולא ממש מעניינת, יש בו לא מעט רגעים מתים, והרבה יותר מדי מונחים בלטינית ובפיזיקת חלקיקים. מצד שני, הצילום טוב מאד והצגתן של כל מיני סימולציות מדעיות – בעיקר אלו שמתרחשות במאיץ ההדרונים הגדול – נפלאה. וגם אם לדמויות בסרט יש נטיה לפצוח בנאומים קיטשיים לגבי תפקידה של הכנסיה בעולם, והתסריטאים חשבו שצריך להסביר לי כל דבר שלוש פעמים, כשהגיעו קטעי המרדף יכולתי להרגיש בעיצומם את אותה תחושת בהילות ואדרנלין שזורמים בורידים והופכים סצינות כאלה לטובות באמת.
'מלאכים ושדים' הוא ממש חזון אחרית הימים – וגר כתב יד עם סרט. על אף שהוא ממש לא מושלם, בעיני זה בסדר. שום דבר בעולמנו לא מושלם.
טוב, זה באמת היה פחות משעמם מ'צופן דה וינצ'י'
בעיקר משום שב'צופן דה וינצ'י' אנשים עמדו רוב הזמן והסבירו זה לזה דברים שהם כבר יודעים, ואז רצו, וכאן הם מסבירים זה לזה דברים שהם כבר יודעים תוך כדי ריצה.
עדיין, הסיפור היה יכול לעבוד בתור ספר, שבו אפשר בהחלט להפסיק מדי פעם בשביל שיעור היסטוריה מעניין, אבל הניסיון לעשות מזה סרט היה מועד לכשלון. זה לא עובד. חוץ מזה, רמת הזלזול שעקיבא גולדסמן רוחש לאינטליגנציה של הקהל שלו מדהימה אותי בכל פעם מחדש. רגע, אז מה אמרתם שהיו ארבעת היסודות? אדמה, מים, בוץ ופורמייקה? אני לא זוכר, הסברתם את זה רק שבע פעמים.
טוב, זה באמת היה פחות משעמם מ'צופן דה וינצ'י'
וואו,יכולה להסכים, עם הנאמר, סקירה מרשימה בהחלט.
הבעיה עם דמותו של לנגדון זה שהיא פשוט טובה מדיי, מוכשרת, גם אתלטית [יחסית לאדם זקן כמותו] אחד הגאונים ביקום, פותר תעלומות, וכו' וכו'. זה פשוט מאוד מרחיק את זה מלהיות קרוב לאמיתי, זה נראה בהחלט כמו בדיה מוצלחת של דן בראון.
רוצה לציין את המוזיקה המצויינת, וגם את הצילומים שכינית "הייטקים" שמכניסים אותך בתור צופה לאותו מסע.
לא ראיתי את ''מלאכים ושדים''
אבל בשני הספרים של דן בראון לא הרגשתי שרוברט יותר מדי גאון, דווקא בספר לוקח קצת זמן עד שהוא פותר כל תעלומה און צופן וגם כשהוא עושה זאת אז זה או בגלל שהוא קיבל הרבה עזרה, או בגלל שהוא כבר תעלומות דומות מאוד לאלו.
לפחות ב'צופן דה וינצ'י'
הוא כן סוג של גאון-על, וכל חידה נפתרת בערך שניה ורבע אחרי שהיא מוצגת.
את 'מלאכים ושדים' לא ראיתי, ובגלל הסרט הגרוע ההוא אני נמנע… בצדק או שלא.
האם גם זה מלא פסאודו-היסטוריה?
הספר צופן דה ווינצ'י הציג לי מושג חדש – פסאודו היסטוריה. לא היסטוריה חילופחת אלה היסטוריה כאילו אמיתית רק חצי מומצאת ע"י המחבר. בנוסף לסיפור קלישאתי ומשמים. בקושי גמרתי את הספר. בקיצור, האם הסרט הזה יכאיב לי גם? או שהסופר ממש תרח לבדוק דברים הפעם במקום להמציא שטויות, וגם יש לו ממש עלילה?
-האשף הדגול
ממממ. יש לי הרגשה שגם ההיסטוריה במלאכים ושדים היא לא,
תודה, זה מה שרציתי לדעת הביקורת שלך גרמה לי לרצות לראות אותו אבל כפי שאמרתי, אני לא ממעריציו של דן בראון.
-האשף הדגול
יש לזה שם אחר
היסטוריה סודית
http://en.wikipedia.org/wiki/Secret_history#Fictional_.22secret.22_versions_of_historical_events
יש לזה שם אחר
לא לזה התכוונתי. התכוונתי לפנינים היסטוריות כמו קיום של כוהנות מין בבית המקדש, והסיפור המרתק על מקורו של המגן דוד בתור סמל יהודי עתיק וכו. זה לא היסטוריה סודית – קרי גרסה קונספירטיבית של מעוראות. זה פשוט טכנו באבל אבל היסטורי במקום פיזיקאי כמקובל בקומיקסים לדוגמא.
-האשף הדגול
מה הבעיה?
נרצח מחוץ לחדר וגופתו הוחבאה בתוך החדר כדי שלא תמשוך תשומת לב במסדרון.
וואלה.
משום מה במהלך הצפייה בכלל לא שמתי לב לעניין הזה. הייתי עסוקה מדי בלנסות להבין מה לכל הרוחות הם ארבע היסודות.
מלאכים ושדים...
האמת,לא היה גרוע (כמו הצופן).
אבל רון הוורד עדיין לא במאי שיודע לביים סצנות בצורה מותחת
למרות שהוא משתדל ויש בסרט כמה סצנות מרשימות.
טום הנקס כבר לא מנסה בכלל, הוא לומד את הטקסט, בא לצילומים, מדקלם כמו רובוט לוקח את הכסף וזז הביתה, הוא נראה סתמי לגמרי בסרט.
איילת זורר דווקה כן משתדלת, והמשחק שלה היה סביר +.
*כמו בטריילר – משמשך את תשומת לבי יותר מהכל זה הפסל המרהיב – חצי מלאך חצי שד , פשוט תענוג לעניים.
דווקא ממש נהניתי.
כן, זה לא סרט חף מבעיות.
אבל הוא יותר מוצלח מהצופן ובסך הכל מותח, זז בקצב מהיר לאחר הפתיחה האיטית, כולל פס קול טוב וצילומים משובחים.
שאלת כרונולוגיה
עלילת הסרט מתרחשת לפני או אחרי אירועי "צופן"?
מלאכים ושדים נכתב לפני הצופן.
וגם מתרחש לפניו. בסרט, זה לא מאוד ברור. יש רמיזות כאילו העלילה של מלאכים מתרחשת כרונולוגית אחרי הצופן, אבל זה לא מאוד ברור, וגם לא מאוד קריטי.
הסרט אינו מושלם
אבל זה רק מכיוון שאנו, בני האדם, איננו מושלמים.
..אתה רומז שכריס נולאן הוא לא בן אדם?
תתבייש לך!
הסרט לדעתי קלישאתי ומופרך.
לגמרי..
הסרט לדעתי קלישאתי ומופרך.
עזוב את זה, לדעת אבא שלי מה שבאמת מופרך בסרט הזה זה שטום ואיילת היו אחד עם השני במשך ערב שלם ולא היה ביניהם שום רומן. אפילו לא נשיקה!
מצד שני, הוא קרא לסרט הזה "מלאכים והשדיים של אילת זורר".
טוב. אני חייב לשאול
פיזיקת חלקיקים? מה?
תחום בפיזיקה שעוסק בחקר
החלקיקים – קרי אטומים והחומרים מהם מורכבים האטומים.
תחום בפיזיקה שעוסק בחקר
כן. את זה אני יודע. מה הקשר לסרט?
אני חייב לשאול
איך יתכן שיש ל-וטרה דוקטורט בביופיזיקה והיא יודעת מה התסמינים של התרופה הזאת? למה, מתי היא הספיקה לעשות 6 שנים רפואה.
הסרט מצולם על פילם
פילם עשוי ממולקולות, שמורכבות מאטומים.
האטומים, בתורה מורכבים מגרעין, העשוי פרוטונים וניוטרונים, ומאלקטרונים במסלול סביב הגרעין, המוחזקים שם על ידי הכח האלקטרומגני, שהחלקיק הנושא שלו הוא פוטונים.
הפרוטונים והניוטרונים מורכבים בתורם מקווארקים, שמצומדים באמצעות הכח החזק, שהחלקיק הנושא שלו הוא גלואונים.
הסרט,אם כן, מורכב מחלקיקים לרוב, לכן אי אפשר באמת להתייחס אליו לעומק, ללא הכרות עם התכונות החלקיקיות, היסודיות שלו.
הסרט מצולם על פילם
ותשובה רצינית יש?
אני סקרן לדעת מה הקשר בין הסרט לפיזיקת חלקיקים.
רמז מטרים.
רמז מטרים.
צודק.
ככה זה כשכותבים תגובות ב3 לפנות בוקר.
איילת זורר - פיזיקאית איטלקיה...
אז תנו לי לנחש, אלי יצפאן בתור האפיפיור?
ואדם סנדלר בתור הארכיבישוף טוטו?
לא ברור לי
למה הם לא ליהקו שחקנית איטלקייה. הם לא חשבו שהקהל האיטלקי יבחין במבטא הישראלי של זורר, ושזה יפריע לו? או שבאיטליה נהוג לדובב סרטים ולכן ממילא זה לא משנה לדעתם?
למיטב זכרוני מדבבים.
בימי צלחת הלווין העליזים של הפריפריה הצפונית משוללת הכבלים או הלווין היינו קולטים את הערוצים האיטלקיים בהם הייתי צופה במשחקי הסירייה א לפני שזו נהפכה ברובה לנוף נייר. יצא לי להתקל בשידורים של סרטים הוליוודים חדשים (לאותה התקופה) וכולם היו מדובבים.
זו הביקורת היחידה
עד עכשיו לסרט שהייתה יחסית חיובית.. די קוטלים אותו במקומות אחרים
פיזיקת חלקיקים
לדעתי כל הדיבורים בסרט על פיזיקת חלקיקים זה רק בשביל לתת לסרט נופך מדעי כביכול וזה ממש לא היה משכנע
שוב קיבלתי הרגשה של סופר שרלטן
זה אגב אותו מאיץ חלקיקים.
טוב, לא בדיוק – המאיץ המדובר מלפני חודשיים (שאגב מושבת היום בשל תקלה) הוא מאיץ גדול יותר ומתקדם יותר מהמאיץ בספר/סרט. מבחינה מדעית הסרט מדויק למדי, למעשה.
באמת? זה ממש מפתיע.
אני לא מבינה שום דבר במאיצי חלקיקים, אז אין לי מושג כמה "מלאכים ושדים" אמין, אבל דן בראון, כעיקרון, כותב בולשיט.
נראה לי השיא שלו היה "מבצר דיגיטלי", שכלל כל כך הרבה שטויות בכל כך מעט מקום, שפשוט לא הייתי מסוגלת לסיים אותו.
תראי, לא נעים להגיד, אבל
הרבה מהמידע הזה נמצא באינטרנט, וגם לא מאוד קשה למצוא איזה פרופסור לפיזיקה ולעשות דרכו תחקיר.
בבירור זה לא תמיד קשה,
השאלה היא האם הסופר טורח לעשות את זה או אם הוא לא מוותר על כל המחקר לטובת "מגניבות".
ולמה לא נעים להגיד? עכשיו אני מתחילה לתהות אם פספסתי משהו ואולי אני צריכה להיעלב
אה, לא, פשוט לא היה נעים לי להקטין מההישג
המאוד מאוד מרשים של דן בראון
חייב לומר שביטאת בדיוק את ה שאני חושב שנים!
דן בראון מצטלם טוב ולכן קונים את ספריו המזובלים להחריד.
אחרת אין לי הסבר משכנע להצלחה שלו. (נכון, "שיווק, שיווק , שיווק אגרסיבי" – תמיד עובד).
ולגבי הסרט- חייב לציין את המשחק הגרוע (מביך ממש לקטעים) של כל המשתתפים. כן טום הנקס, הכוונה גם אליך, אז אל תסתכל על איילת.
רון האוורד חושב שהוא עדיין בתוך חללית שטסה לירח (או חזרה) ולכן מצלם ככה.
חבל שהפונז לא הכניס לו בראש יותר והוציא לו את השטויות של להיות במאי.
סה"כ- החוויה כמו בסרט בהולמארק, תמיד מפספס את הפניות החדות, תמיד ליד הנקודה ולא ממש פוגע. צפוי וממחזר עצמו לדעת.
''שיווק, שיווק , שיווק אגרסיבי'' זו לדעתי דרך קלה מדי לתרץ את
ההצלחה של דן בראון, או לפחות את זו של "צופן דה-וינצ'י" (היחיד שלו שקראתי).
כן, הסגנון של בראון מזעזע, ליצור דמויות הוא לא יודע, והרקע ההיסטורי/מדעי/ווטאבר שהוא דחף לספר הוא קשקוש מגובב מכל מני מקומות (אם כי קשה להתעלם מהעובדה שהוא הצליח לקלוע להתעניינות כלשהי בקרב הקוראים כלפי הנושאים האלה).
אבל בראון יודע למתוח. הוא יודע לסדר את ההתרחשויות ולרוץ מאחת לשניה באופן שיחזיק את הקוראים שלו ויגרום להם לרצות לדעת מה יקרה הלאה. והתכונה הזאת, במפתיע, היא עניין לא נפוץ אצל חלק גדול מהקולגות שלו.
יש סופרי מתח שכותבים יותר טוב. דניס ליהיין, לדוגמא (מי שכתב את "מיסטיק ריבר" וגם את "שאטר איילנד" שלסרט על פיו יש באז אוסקרי לשנה הקרובה) מצליח בכל ספר שלו לתאר דמויות אמינות, לתת לקוראים הרגשה שהם ממש מסתובבים ברחובות המזוהמים ביחד עם הגיבורים שלו, ואפילו לתת מסגרת הגיונית ואמינה לכל מה שמתרחש אצלו (עוד תכונה נדירה אצל כותבי מותחנים, אגב). אבל הוא לא מצליח למתוח. בכלל. בכל פעם שאני מסיים ספר שלו, אני מרגיש בעיקר מותש ותוהה למה כל מה שקראתי עד עכשיו אמור לעניין אותי.
אז כן, המיומנות של בראון (כאמור, מהספר היחיד שלו שקראתי), היא מיומנות טכנית בעיקרה. אבל זו מיומנות שצריכה לבוא במקום גבוה אצל מי שכותב ספרים מהסוג שהוא כותב, ונדמה לי שיותר מדי סופרים מהז'אנר לא מייחסים לה מספיק חשיבות.
גם לגבי מיסטיק ריבר (שלא אהבתי אפילו קצת) וגם לגבי דן בראון.
למרות שצריך לשים לב שלבראון יש נטייה מטורפת לחזור על עצמו, אחד לאחד, כולל כל הדמויות, ולכן אחרי שני ספרים בערך רמת העניין יורדת לאפס.
וזה שהוא לא עשה לפני "מבצר דיגיטלי" מחקר מינימלי, אפילו ברמה של לקרוא את "סודות ההצפנה" (או שהוא עשה מחקר, ואז זרק את כולו לפח), גם גרם לי לאבד כל טיפת כבוד אליו.
נראה לי שאפשר להכניס לרשימה גם את סטיבן קינג,
בתור אחד שיודע לכתוב דמויות ולמתוח.
אני חושב שזו יותר ההיסטוריה האלטרנטיבית מאשר מתח.
את דה וינצ'י שיווקו כ"דן בראון שופך אור על סיפור הגביע הקדוש ומוציא לאור סודות כמוסים מימיה הראשונים של הנצרות" ושאר ירקות ולא כ"אתם תהיו במתח!" ו"לא תוכלו להניח את הספר!". את מלאכים ושדים אמנם קיבלתי במתנה מתישהו, אבל אחרי קוד דה וינצ'י לא טרחתי לקרוא אותו. צפייה בקוד דה וינצ'י ומלאכים ושדים בעיקר גרמה לי חשק לשוב ולצפות בשער התשיעי, סתם בשביל להיזכר איך עושים מותחן ז'קטי טוויד וספרים מצהיבים מוצלח.
מה שחשוב זה לא איך שיווקו אותו, אלא למה הוא נמכר.
אם-כך, נתבסס על היכרויות אישיות ודעה פרטנית?
מכריי שקראו את הספר לא קראו אותו כי שמעו כי הוא מותח עד מאוד אלא כי הם, כמו כל העולם ואמא שלו, התלהבו מכל ההיסטוריה הסודית של הנצרות ושאר הירקות שהספר עוסק בהם. אישית, טרם פגשתי מישהו שקרא את הספר והעיד על כמה שהוא מותח או המליץ לי עליו בגלל מעלה שכזו. כל האזכורים שנעשו בסביבתי לגבי הספר נגעו לכך שהוא "מגניב" ו"מעניין" בהתייחס למידע שהוא זורק ולדעתי האישית הוא בהחלט לא מותח, הוא צפוי מדי מכדי להיות מותח. לי אישית קצת קשה להיות במתח כשאני יודע מי הרע ופחות או יותר מה הולך לקרות, אבל אולי זה רק אני והסביבה הקרובה אליי.
אלא אם-כן עשית סקר שוק מקיף, קשה לבוא ולקבוע מדוע הספר נמכר. אני רק יודע איך הוא שווק ואיך הוא הועבר מפה לאוזן, לפחות בסביבתי.
זה נשמע לי מבוסס דיו לדיון הזה.
במיוחד כיוון שאין לי עמדה בנושא, באופן אישי.
אגב, אם אתה חובב היסטוריות סודיות, אני ממליץ בחום על 'המטוטלת של פוקו', הספר הטוב ביותר שקראתי בז'אנר (ואחד הטובים ביותר שקראתי בכלל).
המאיץ בסרט הוא אותו המאיץ
ואפילו צולם במאיץ האמיתי. כמובן שבספר, שנכתב הרבה לפני שהסרט נכתב, זה לא היה אותו אחד.
סרט מרדים
בערך בכנסיה השניה של סנט פפינו המלאך המזמר נרדמתי, אבל המוזיקה הבומבסטית שקופצת אחרי שקט מתמשך העירה אותי משהו כמו 5 פעמים. אחד הסרטים המשעממים והנמרחים שראיתי בזמן האחרון. בזמן שהייתי ער, עצבנה אותי ההתחנפות לותיקן ולממסד הנוצרי המלוקק והלא כל כך רלוונטי. טום הנקס נראה כאילו הוא עושה טובה שהוא משתתף בסרט, איילת זורר בסדר אבל לא הבנתי מה התפקיד שלה היה מלבד להיות "הדמות הנשית".
ביקורת מעולה
אני מאלה שמאוד אהבו את מלאכים ושדים ופחות התלהבו מצופן דה וינצ'י.
צופן דה וינצ'י היה סרט נוראי לדעתי והתבסס לגמרי על זה שכל מי שראה את הסרט גם קרא את הספר.
כיוון שאני לא סובלת את תום הנקס ואני ממש אוהבת את מלאכים ושדים ממש פחדתי ללכת לראות את הסרט מחשש שיהרסו לי את הספר ולכן החלטתי לקרוא את הביקורת קודם. הביקורת מעולה. קולעת לגמרי לסיקור כנה ואמין לספר עם התייחסות לסרט הקודם באופן שזהה לשלי ולכן אני אקח את הסיכון ואלך לראות את מלאכים ושדים ברגע שהוא יגיע לחור בו אני גרה כעת.
תודה על ההמלצה אני אחזור עם דיעה אחרי שאני אצפה בסרט בעצמי!
הסרט היה טוב כמעט כמו הספר...הפסקול היה מצויין!!!
קראתי את כל הספרים של דן בראון…
הספר האהוב עלי היה "מלאכים ושדים", הסרט בוים בצורה יותר טובה וגם יותר מותח מהצופן…
היו קטעים שלמרות שידעתי איך הם אמורים להיות כמו בספר עדיין נשארתי במתח…
המוסיקה המצויינת שלוותה במהלך הסרט היא של המלחין המעולה האנס זימר…
אני באמת חושבת שיש יורש עתידי לג'ון וויליאמס…
סרט נהדר.
הצליח להפתיע, למרות שסחבתי את עצמי לאולם הקולנוע בכוח מאוד נהניתי, היה מרתק, היה מותח, בימוי קצבי ונהדר של האווארד ופסקול גאוני של האנס זימר (שאנשים ממעיטים להעריך, וחבל). מקווה שיהיה סרט שלישי.
שמעתי שקיימת גם גרסא מורחבת של הסרט.
מישהו יודע האם ה-Extended Edition שווה צפייה עבור מישהו שצפה בגרסא המקורית? כלומר – האם הסצינות הנוספות שוות את הזמן (והכסף)?
בינוני מינוס מינוס (בנדיבות לב)
המעלה של ספרי דן בראון היא שהם ספרי מתח טובים למדי, אם כי איומים מבחינה ספרותית. בעצם הם דומים לספרי רם אורן: קלישאתים, מכילים תיאורים מחיבורי כיתה ח' ולא פעם מגוחכים. אבל הם מרתקים! הם חושפים אותנו לעולם של אומנות ושל תרבות זרה לנו. נכון שאפשר להתווכח עם הטיעונים שלו, אבל אי אפשר להתווכח עם העובדה שכל מי שקרא את הספרים למד הרבה דברים חדשים.
אז מה הבעיה?
הבעיה היא שאי אפשר להפוך את ספריו לסרטים ולשמור על מידה כלשהי של יתרון או מעלה. תוך כדי הריצה ההיסטרית והארוכה של כוכבי שני הסרטים (כבר התפעלתי בסרט הקודם איך סופי נווה, כלומר אודרי טוטו, מצליחה לפתור את התעלומה תוך כדי ריצה על עקבים גבוהים, ואותה התפעלות נתונה לאיילת זורר!!!) האומנות נצפית במשך שניות באופן כה מהיר עד שאי אפשר ליהנות ממנה ובוודאי שאי אפשר ללמוד עליה כלום.
את מלאכים ושדים קראתי מיד אחרי שהייתי ברומא ונהנתי מאוד בגלל כל תיאורי האומנות. למרות שחשבתי שהספר מגוחך למדי.
צר לי שהסרט מגוחך הרבה יותר מהספר.
בשביל איילת זורר זוהי קפיצת מדרגה, למרות שנבצר ממני מה מצאו בה הבמאי או המפיקים. היא לא יפה במיוחד, שחקנית טובה במיוחד או בכלל משהו מיוחד. אבל מה ראה טום הנקס להשתתף בשני הזבלונים הללו?
בינוני מינוס מינוס (בנדיבות לב)
למד הרבה דברים *שגויים* חדשים, התכוונת.
אפשר פירוט?
אפשר פירוט?
דן בראון אוהב להציג "עובדות" בספרים שלו, אבל הוא כנראה לא טורח לבדוק שהן נכונות או שהוא בכלל מבין אותן.
כתישה טיפוסית של צופן דה וינצ'י אפשר למצוא כאן:
http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?itemNo=357081
וכתישה של "מבצר דיגטלי" אפשר למצוא כאן:
http://cipher-text.blogspot.com/2005/08/review-digital-fortress.html
אני לא בקיא בהיסטוריה ואמנות, אבל יודע דבר או שניים על קריפטוגרפיה – והטעויות של בראון בתחום הזה (שעליו הוא מקשקש בפירוט ב"מבצר דיגיטלי") מעוררות חלחלה ממש, ונותנות את התחושה שהאיש לא טורח ללמוד באופן מינימלי את הנושאים שעליהם הוא כותב.
אני לא יודע מה הולך ב"מלאכים ושדים" מהבחינה הזו, אבל די לי בצורה שבה אנטי-חומר מוצג כדי לחשוד ששום דבר לא שונה מהותית. אם תרצה, אפשר לחפש כתישה רלוונטית שלו.