בכל מקרה, גם אם זה לא אותו אחד [יאהו לא ביחסים טובים עם המחשב שלי], זה אותו הסרט.
האם הוליווד נכנסה עכשיו לקטע של "לא כל הנאצים היו כאלה?"
אני חייבת להודות שזה עלול להוביל להתפתחות מעיקה. נכון שלא כל הגרמנים היו נאצים, והיו חסידי אומות עולם ואנשים טובים תחת הממשל של היטלר והמשת"פים שלו, אבל כשהוליווד נותנת לגיטימציה לעשות כמה סרטים כאלה, שהופכים את הנאצי [כמו בסרט הזה, כמו בוואלקירי], אנשים מזדהים יותר מידי עם גיבורי הסרט, מה שעלול בהחלט להביא להומניזציה של המעשים של שאר הצבא ו/או הציבור הנאצי.
ראיתי לא מזמן תוכנית דוקומנטרית קצרה על איך סרטי השואה השפיעו על תושבי ארה"ב, איך עם הזמן הראו יותר ויותר מעשי זוועות בסרטים עצמם ולא רק הזכירו אותם, או רמזו אליהם.
האם הסרטים האלו לא יבטלו את כל ההשפעה העצומה הזו? במיוחד שכבר יש דור חדש של צופים בקולנוע.
בימים בהם בריטניה מורידה את לימודי השואה כי זה "פוגע ברגשות המוסלמים", האם סרטים כאלה לא מעודדים הורדת ערך מהתקופה, מהמעשים?
אמנם זה קרה רק בבית-ספר אחד, על פי הקישור, אבל זה בית-ספר אחד יותר מדי: מורים שלא מלמדים על השואה (ועל מסעות-הצלב באותה הזדמנות חגיגית) כי הם פוחדים מתגובה אלימה של הג'יהדיסטים בכיתה נמצאים במקצוע הלא-נכון.
בדהומניזציה של הנאציזם בעצם כאילו אומרים- זה לא יכול לקרות לנו- אנחנו אנשים נאורים וחכמים, לא מפלצות כמו הנאצים.
אם נדע שהנאצים היו בני אדם, ושגם אני ואתה היינו יכולים בתיאוריה ובתנאים מסויימים להיות נאצים, זה יגרום לנו לעמוד יותר על המשמר שדבר כזה לא יחזור.
"אם נדע שהנאצים היו בני אדם, ושגם אני ואתה היינו יכולים בתיאוריה ובתנאים מסויימים להיות נאצים".
מה שקורה פה, בשלבים, הוא כזה:
1. שאלה (דניאל) על האפשרות של לגיטימציה לרוע והזדהות עם הנאצים, כתוצאה מסדרת הצגות של הנאצי הטוב.
2. התשובה שלך – דווקא בגלל שנדע שכולנו היינו יכולים להיות נאצים, זה ימנע מאיתנו להיות נאצים. בתור התחלה, זו לא תשובה לשאלה של דני – כי היא שואלת על הצגת הנאצי כמשהו אחר משלילי ביותר. ושנית: המסקנה שלך (צריך לדעת שכולנו היינו יכולים להיות נאצים, כדי שדבר כזה לא יחזור) נובעת ישירות מעצמה – כי היא מתבססת על ההנחה "כולנו היינו יכולים להיות נאצים". כי אם לא כולנו היינו יכולים להיות נאצים, נניח (למשל, צירוף נסיבות ייחודי), אז גם "אם נדע" זה לא יוביל לתוצאה של פחות סיכוי להיות נאצים. כלומר, את מציגה כאן מסקנה שמתבססת על עצמה כקביעת עובדה שמובילה לתכנית פעולה.
אם כבר, אני חושב שאפשר לנסח את דעתך בתור "אני חושבת שצריך להראות סרטים כאלה, כי אני חושבת שכל אדם יכול להיות נאצי בתנאים מסויימים, ואני חושבת שהידיעה הזו תעזור למנוע הידרדרות לא מודעת". זה טיעון דומה, אבל את רואה את ההבדל?
אתה טוען שהמסקנה שלי היא- אם נדע שכולנו היינו יכולים להיות נאצים- אז לא ניתן לזה לחזור על עצמו, ושהוא נובע מהאקסיומה שקבעתי- שכולנו היינו יכולים להיות נאצים- שמובילה ישירות ובאופן מעגלי למסקנה שלי.
אבל זה לא מה שהתכוונתי להגיד.
מה שהתכוונתי הוא לתת אפשרות שונה לאפשרות שהוצעה בהודעה הראשית.
ההודעה הראשית העלתה אפשרות שבעקבות הומניזציה והבנה של דמות הנאצי- זה יוביל להסתכלות פחות מזעזעת על השואה והנאציזם.
אני העלתי אפשרות אחרת- שאולי הזדהות והבנה של דמות הנאצי תוביל להבנה שכולנו היינו יכולים להיות נאצים (בין אם זה נכון במציאות, ובין אם לא. ושוב כאמור, אני מאמינה שזה נכון, אבל הדיון הוא לא על זה, אלא על האפשרות שמסקנה הזו תעלה כתוצאה מצפייה בסרטים כאלה) שתוכל להוביל גם ליותר עירנות ועמידה על המשמר שדבר כזה לא יחזור.
אני גם לא בהכרח טענתי שצריך או לא צריך להראות סרטים כאלה יותר, אלא שזו מסקנה שיכולה לנבוע מצפייה בסרטים כאלה.
זה נובע הרבה פעמים מלשחק כל הזמן בתפקידים דומים, אבל זה לא תמיד נכון.
לדוגמא, מורגן פרימן, שבביקורת של מבוקש אמרת שהוא טייפקאסט. זה לא נכון, כי הוא הוכיח את עצמו כשחקן טוב ומגוון, וזה לא שלא יתנו לו לשחק משהו שונה, פשוט אולי אלה התפקידים שהוא מעדיף, אולי הם קלים יותר ומהם הוא מקבל כסף קל על תפקידים יחסית קטנים, או לא יודע למה.
אבל אם הוא יבקש מהסוכן שלו למצוא לו תפקיד בסרט אוסקרי בו הוא משחק דמות שונה (אבל עדיין גבר שחור מזדקן כמובן), אני מאמין שלא יהיה לו קשה במיוחד.
בקיצור, טייפקאסט יותר קשור למה שחושבים שאתה מסוגל לעשות, ולאיך שאתה נתפס.
האם זה הטריילר הזה?
http://www.youtube.com/watch?v=kZbSg-vlo0s
בכל מקרה, גם אם זה לא אותו אחד [יאהו לא ביחסים טובים עם המחשב שלי], זה אותו הסרט.
האם הוליווד נכנסה עכשיו לקטע של "לא כל הנאצים היו כאלה?"
אני חייבת להודות שזה עלול להוביל להתפתחות מעיקה. נכון שלא כל הגרמנים היו נאצים, והיו חסידי אומות עולם ואנשים טובים תחת הממשל של היטלר והמשת"פים שלו, אבל כשהוליווד נותנת לגיטימציה לעשות כמה סרטים כאלה, שהופכים את הנאצי [כמו בסרט הזה, כמו בוואלקירי], אנשים מזדהים יותר מידי עם גיבורי הסרט, מה שעלול בהחלט להביא להומניזציה של המעשים של שאר הצבא ו/או הציבור הנאצי.
ראיתי לא מזמן תוכנית דוקומנטרית קצרה על איך סרטי השואה השפיעו על תושבי ארה"ב, איך עם הזמן הראו יותר ויותר מעשי זוועות בסרטים עצמם ולא רק הזכירו אותם, או רמזו אליהם.
האם הסרטים האלו לא יבטלו את כל ההשפעה העצומה הזו? במיוחד שכבר יש דור חדש של צופים בקולנוע.
בימים בהם בריטניה מורידה את לימודי השואה כי זה "פוגע ברגשות המוסלמים", האם סרטים כאלה לא מעודדים הורדת ערך מהתקופה, מהמעשים?
זה לא מדויק לומר שלימודי השואה נאסרו בבריטניה.
אין איסור ממשלתי, וזו לא תופעה נפוצה. היו דיווחים על מספר מקרים שבהם *מורים* פחדו ללמד את הנושא, עקב חשש מתגובות תלמידים מוסלמים:
http://www.snopes.com/politics/religion/holocaust.asp
http://2politicaljunkies.blogspot.com/2007/04/are-british-schools-really-dropping.html
האמת? זה חמור יותר.
אמנם זה קרה רק בבית-ספר אחד, על פי הקישור, אבל זה בית-ספר אחד יותר מדי: מורים שלא מלמדים על השואה (ועל מסעות-הצלב באותה הזדמנות חגיגית) כי הם פוחדים מתגובה אלימה של הג'יהדיסטים בכיתה נמצאים במקצוע הלא-נכון.
אם הבנתי נכון, כותבי הדו''ח מסכימים איתך.
דווקא רואים בסרט איך בן אדם רגיל הופך למפלצת
וכך לא נותנים לגיטמציה(גם הבנתי שהוא היה יהודי וזה מבוסס על סיפור אמיתי)
אם לשפוט לפי הטריילר, לא מפלצת, אלא לא טוב.
נדמה לי, בכל מקרה, שזו אכן הנקודה של הסרט: לא מתן לגיטימציה, אלא דיון בהתדרדרות מוסרית (אולי בלתי נמנעת).
אפשר להסתכל על זה גם אחרת
בדהומניזציה של הנאציזם בעצם כאילו אומרים- זה לא יכול לקרות לנו- אנחנו אנשים נאורים וחכמים, לא מפלצות כמו הנאצים.
אם נדע שהנאצים היו בני אדם, ושגם אני ואתה היינו יכולים בתיאוריה ובתנאים מסויימים להיות נאצים, זה יגרום לנו לעמוד יותר על המשמר שדבר כזה לא יחזור.
ואולי, באמת,
הנאצים הם *כן* תופעה ייחודית?
חסרות זוועות אחרות להשוות אליהן, החל מרצח העם ברואנדה וכלה בטבח ההמוני של פול-פוט?
אני לא חושבת
שהם תופעה יחודית.
אבל זה אוף טופיק אז לא ניכנס לזה
שמתי לב.
וזו בדיוק הנקודה: ניסיתי להעיר בנימוס שהטיעון שלך טאוטולוגי קצת.
1. מצטערת על הבורות
אבל אני לא יודעת מה זה טאוטולוגי, ניסיתי לחפש מה זה אומר ולא מצאתי, אז תצטרך להעיר את עיני
2. אם הכוונה היא לומר שהטיעון שלי מתבסס על דעה אישית- אז זה מן הסתם נכון. כלומר, למה שמישהו יטען משהו שהוא לא חושב שהוא נכון?
טאוטולוגי זה נימוק מעגלי.
במקרה הספציפי שלך,
הנקודה החשובה בטיעון הייתה:
"אם נדע שהנאצים היו בני אדם, ושגם אני ואתה היינו יכולים בתיאוריה ובתנאים מסויימים להיות נאצים".
מה שקורה פה, בשלבים, הוא כזה:
1. שאלה (דניאל) על האפשרות של לגיטימציה לרוע והזדהות עם הנאצים, כתוצאה מסדרת הצגות של הנאצי הטוב.
2. התשובה שלך – דווקא בגלל שנדע שכולנו היינו יכולים להיות נאצים, זה ימנע מאיתנו להיות נאצים. בתור התחלה, זו לא תשובה לשאלה של דני – כי היא שואלת על הצגת הנאצי כמשהו אחר משלילי ביותר. ושנית: המסקנה שלך (צריך לדעת שכולנו היינו יכולים להיות נאצים, כדי שדבר כזה לא יחזור) נובעת ישירות מעצמה – כי היא מתבססת על ההנחה "כולנו היינו יכולים להיות נאצים". כי אם לא כולנו היינו יכולים להיות נאצים, נניח (למשל, צירוף נסיבות ייחודי), אז גם "אם נדע" זה לא יוביל לתוצאה של פחות סיכוי להיות נאצים. כלומר, את מציגה כאן מסקנה שמתבססת על עצמה כקביעת עובדה שמובילה לתכנית פעולה.
אם כבר, אני חושב שאפשר לנסח את דעתך בתור "אני חושבת שצריך להראות סרטים כאלה, כי אני חושבת שכל אדם יכול להיות נאצי בתנאים מסויימים, ואני חושבת שהידיעה הזו תעזור למנוע הידרדרות לא מודעת". זה טיעון דומה, אבל את רואה את ההבדל?
אני חושבת שהבנתי
אתה טוען שהמסקנה שלי היא- אם נדע שכולנו היינו יכולים להיות נאצים- אז לא ניתן לזה לחזור על עצמו, ושהוא נובע מהאקסיומה שקבעתי- שכולנו היינו יכולים להיות נאצים- שמובילה ישירות ובאופן מעגלי למסקנה שלי.
אבל זה לא מה שהתכוונתי להגיד.
מה שהתכוונתי הוא לתת אפשרות שונה לאפשרות שהוצעה בהודעה הראשית.
ההודעה הראשית העלתה אפשרות שבעקבות הומניזציה והבנה של דמות הנאצי- זה יוביל להסתכלות פחות מזעזעת על השואה והנאציזם.
אני העלתי אפשרות אחרת- שאולי הזדהות והבנה של דמות הנאצי תוביל להבנה שכולנו היינו יכולים להיות נאצים (בין אם זה נכון במציאות, ובין אם לא. ושוב כאמור, אני מאמינה שזה נכון, אבל הדיון הוא לא על זה, אלא על האפשרות שמסקנה הזו תעלה כתוצאה מצפייה בסרטים כאלה) שתוכל להוביל גם ליותר עירנות ועמידה על המשמר שדבר כזה לא יחזור.
אני גם לא בהכרח טענתי שצריך או לא צריך להראות סרטים כאלה יותר, אלא שזו מסקנה שיכולה לנבוע מצפייה בסרטים כאלה.
נראה טוב
מתי צפוי שזה ייצא לקולנוע?
עפ"י ימד"ב זה אמור לקרות בסוף החודש, אז למה בטריילר לא מציינים את זה?
מחר אני אלך לראות את הסרט בסינמטק..
איך הביקורות?
מאלפוי סיניור וההוא משר הטבעות?
לא?
כן.
לג'ייסון אייזקס יש פינה חמה בליבי
בגלל דמותו האדירה בסדרה 'אחים בדם' (מומלץ מומלץ!), למרות שלפי הטריילר נראה שהוא משחק בדיוק באותה צורה כמו שם. מבאס אם הוא שחקן של דמות אחת.
ג'ייסון אייזקס גם שיחק את לוציוס מאלפוי ב''הארי פוטר''.
אני לא יודע איך הוא שיחק באחים בדם, אבל אני יודע שהתפקיד שלו בטריילר שונה לגמרי מהתפקיד שלו בהארי פוטר. אז לפחות הוא לא צקיך לחשוש מטייפקאסט.
שניה, אני מתחיל להתבלבל
הגיע הזמן שאבין מה זה טייפקאסט.
לשחק כל הזמן תפקידים דומים
כך שהמלהקים והקהל חושבים עליך רק בתור דמות כזו.
מי שיש לו טייפקאסט מסויים מאוד יתקשה להשיג תפקיד מסוג אחר.
פעם (בבניקורת ל''מבוקש'') טענתי שזהו פירושו
של טייפקאסט, אמרו לי שלא, ולכן התחלתי להתבלבל. סידרת לי קצת את העניינים, תודה.
אני אסדר קצת יותר.
טייפקאסט = מלוהק לסוג מסויים.
זה נובע הרבה פעמים מלשחק כל הזמן בתפקידים דומים, אבל זה לא תמיד נכון.
לדוגמא, מורגן פרימן, שבביקורת של מבוקש אמרת שהוא טייפקאסט. זה לא נכון, כי הוא הוכיח את עצמו כשחקן טוב ומגוון, וזה לא שלא יתנו לו לשחק משהו שונה, פשוט אולי אלה התפקידים שהוא מעדיף, אולי הם קלים יותר ומהם הוא מקבל כסף קל על תפקידים יחסית קטנים, או לא יודע למה.
אבל אם הוא יבקש מהסוכן שלו למצוא לו תפקיד בסרט אוסקרי בו הוא משחק דמות שונה (אבל עדיין גבר שחור מזדקן כמובן), אני מאמין שלא יהיה לו קשה במיוחד.
בקיצור, טייפקאסט יותר קשור למה שחושבים שאתה מסוגל לעשות, ולאיך שאתה נתפס.
רק אני הבנתי מהיומית
שויגו מורגנסטיין נאצי (בחיים)?
בלבלתם אותי קצת עם הסוגריים האלו, בהתחלה מדובר על יהודים בחיים ואז פתאום על נאצים בסרט.
אם הייתי ויגו הייתי תובע P:
רק תחשוב על כל הכסף הזה
שהוא יוכל להרוויח מעין הדג כפיצויים.
ראיון של שמוליק דובדבני עם אייזקס:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3641531,00.html