קצת כמו למצוא אוצר בספינה טרופה: הגירסה המלאה ל'מטרופוליס' של פריץ לאנג נחשבה לאבודה במשך עשרות שנים, עד שבמוזיאון בארגנטינה נמצא עותק שלם (כמעט) של הסרט. זה הרבה מאוד זמן לחכות ל'גירסת הבמאי'. |
03.07.2008
|
יומית
קצת כמו למצוא אוצר בספינה טרופה: הגירסה המלאה ל'מטרופוליס' של פריץ לאנג נחשבה לאבודה במשך עשרות שנים, עד שבמוזיאון בארגנטינה נמצא עותק שלם (כמעט) של הסרט. זה הרבה מאוד זמן לחכות ל'גירסת הבמאי'.
קצת כמו למצוא אוצר בספינה טרופה: הגירסה המלאה ל'מטרופוליס' של פריץ לאנג נחשבה לאבודה במשך עשרות שנים, עד שבמוזיאון בארגנטינה נמצא עותק שלם (כמעט) של הסרט. זה הרבה מאוד זמן לחכות ל'גירסת הבמאי'.
קלאסיקה
זה אחד הסרטים הראשונים של ז'אנר המדע-בדיוני.
זה הרבה מעבר
הסרט השפיע על כל הדימוי של עירוניות באמנות. ההשפעה שלו ניכרת על היום, גם אם הרוב לא מודעים לזה. אם אני זוכרת נכון, העיר של סופרמן קרויה על שמו. הדימוי המוכר של עיר אפלה, מנוכרת, מלאה בגורדי שחקים ומכונות (דימוי שמוכר גם מסרטי פילם נואר) מגיע מהסרט הזה.
לצערי לא ראיתי אותו עדיין, אבל כתבתי השנה עבודה על אקספרסיוניזם גרמני ובדרך נתקלתי גם בפריץ לאנג. העבודות שלו מדהימות, הסרטים שלו השפיעו על ז'אנרים שלמים. (אני זוכרת שהתפרסמה כאן ביקורת על M שלו, עוד סרט מאוד משפיע)
זה הרבה מעבר
לפני היות הקולנוע:
הדימוי המוכר של עיר אפלה, מנוכרת, מלאה בגורדי שחקים ומכונות (דימוי שמוכר גם מסרטי פילם נואר) מגיע מהעולם האמיתי בו העיר היא באמת אפילה, מנוכרת ומלאה בגורדי שחקים ומכונות :-)
לא היו גורדי שחקים לפני היות הקולנוע.
מצד שני, העיר היתה כבר מספיק מנוכרת ברשית דרכו של הקולנוע.
גורדי שחקים בניו-יורק 1902:
הבורג פלשו לכדור הארץ כבר בשנת 1885 (Home Insurance Building):
רפי?
גם אני תהיתי בנדון.
מה?
מה?
השם שלך הוא צירוף האותיות החסרות בשם הסרט שבכותרת היומית. מה הקשר שלך לעניין?! אני מריח קונס_י__יה…
או שמא
קונס_ _ _ ציה?
אוף טופיק - הנקוק
מתי יתפרסמו נתוני הפתיחה של הנקוק?
אני לא מתכוון רביעי-ראשון, אלה ליום/יומיים הראשוניים שלו.
ואיפה הם מתפרסמים?
יש לנו מדור שבועי לענייני קופות.
נא להגביל את הדיונים בתחום לשם.
יופי חי
עכשיו שימצאו את הקאט המקורי של "פריקים". אני מהמר על מרתף של חנות דגים באיסלנד.
אין לי קישור
אבל זכור לי שניתן לצפות ב"מטרופוליס" באופן חוקי באינטרנט ללא תשלום.
עד כמה מיושבן הסרט?
יש סיכוי שאדם בעל השכלה קולנועית ממוצעת עד נמוכה יכול לשבת ולהנות ממנו היום?
בנזוגי ואנוכי קנינו את הסרט
עקב היותו מראשוני המד"ב וקאלט והכל.. וסבלנו.
אנחנו לא יכולנו לשאת את המשחק התיאטרלי, את העלילה הרדודה ואת המסרים הברורים מדי.
לא צלחנו את הסרט (מעניין באמת מה קורה בסוף)
אז כן – מיושבן.
זה סרט אילם בן 80 שנה.
כמובן שהוא מיושבן.
זה לא אומר שאי אפשר ליהנות ממנו, אגב – אבל צריך לדעת למה אתה נכנס.
זה לא מספיק כדי לפסול אותו
אני עד היום נהנה לראות סרטים של צ'רלי צ'פלין, לדוגמה. מה שהורג אותי בסרטים ישנים זה, לרוב, קצב בימוי מאד איטי ומחסור מדאיג בהתרחשויות, משחק מוגזם ו (בצורה אירונית) עלילות שקשה לעקוב אחריהן (ברצינות. ראיתי את The Big Sleep ונשר לי כל השיער בנסיונות נואשים להבין למה קורה מה שאני רואה שקורה).
זה לא מספיק כדי לפסול אותו
לבמאי ותסריטאי לא היה מושג מה קורה בbig sleep. ואם אני זוכר נכון, כשהם התקשרו לכותב של הספר בשביל לשאול אותו לגבי איזה פרט בעלילה – גם לו לא היה
( ועד כאן בפינתו היום – פרטי טריוויה מבדרים אך לחלוטין לא קשורים )
ראיתי לפני שנה ונהנתי
אמנם הסרט קצת נמרח בשלב מסוים, אבל אני חושב שהסיפור עדיין עובד וחלק מההשגים הטכניים (במיוחד עיצוב התפאורה), לא התישבנו כמעט. השאלה היא באופן כללי איך מגיבים לסרטים אלמים משנות ה-20. הסגנון מאוד דרמתי והמשחק אף מוגזם בכוונה בחלק מהסצנות. צריך גם לזכור שמדובר בסרט נטול הומור כמעט לחלוטין, כך שצפיה בו היא לא כמו צפיה בסרט אילם של צ'פלין.
אני חושב ששווה לתת לו צ'אנס, אם כי בהחלט חבל שאין אפשרות לצפות בו על מסך ענק בארץ.
זו הזדמנות לקשר לקליפ Otherside של רד הוט צ'ילי פפרס, שמאוד הושפע ממטרופוליס וסרטים נוספים של פריץ לאנג.
http://www.youtube.com/watch?v=NP0iwJYPqxk
מה הסיכוי שאדם בעל השכלה תיאטרלית
נמוכה עד ממוצעת יוכל להנות מערב תיאטרון חזותי? לדעתי, סיכוי די גבוה – תלוי בעיקר בטעם האישי שלו ובכמה הוא מוכן לחוויה שהוא עומד לעבור.
מטרופוליס כבר מזמן לא מתפקד כבידור-פופקורן, זה ברור. והוא בהחלט "מיושן" במובן שכבר לא נהוג לעשות סרטים בלי מילים ועם משחק תיאטרלי ומוגזם. אבל בניגוד לסרטים "ריאליסטיים" לכאורה מראשית ימי הקולנוע המדבר, שהתיישבנו פלאים עקב השיפור שחל בכל מיני תחומים של הריאליזם הקולנועי, "מטרופוליס" לא משחק על אותו המגרש ולכן הוא עדיין רענן בכמה מובנים. העלילה שלו כבר קצת שחוקה ופשטנית לימינו (לא יותר מ"איילנד", נניח, אבל אני מניח שזה לא מקור גאווה גדול), אבל כסרט אקספרסיוניסטי עצום ממדים, אופראי ומיתולוגי הוא נותר עוצר נשימה, יפה מאין כמותו ומרתק. ככה צריך לקחת אותו, וככה הוא עדיין אחלה.
עד כמה מיושבן הסרט?
אגב, אם אתה מודאג מהעובדה שהסרט אילם, אז יש גרסה שעשו בשנות השמונים עם שירים של להקת קווין, שלדעתי היא לא רעה בכלל. (חוץ מזה שהיא מתערבת התערבות אסורה והורסת קלאסיקה ובלבה בלה בלה)
עד כמה מיושבן הסרט?
קודם כל, זה בסך הכל שיר אחד של פרדי מרקורי לבד, ודבר שני השירים פשוט מביכים, גם כחלק מהסרט וגם באופן עצמאי (או עצמוני, או משהו…)
לאו דווקא
זה לא *כזה* נורא. יש כמה שירים שמתאימים לסרט, והשירים והאפקטים שהוספו בהחלט מוסיפים קצב ודרמה למי שקשה לו לראות סרט מיושן עם מוסיקה קלאסית ברקע.
נאלצתי להפסיק באמצע מסיבה שאני לא זוכרת.
זה היה לפני שלושה חודשים בערך, והסרט עדיין יושב לי על המדף ומחכה שיהיה לי כוח לחזור אליו. להגנתי, זו תקופה נטולת אנרגיה מאוד מבחינתי, והסרט בהחלט זקוק להשקעת אנרגיה, הוא לא מעביר את הזמן בכיף. ומצד שני, מה שראיתי ממנו היה בהחלט מרשים, ויום אחד – מי יודע מתי – אני אסיים אותו. באמת.
מי שלא ראה ומתכוון לראות
צריך להבין שקצב העריכה, הבימוי והמשחק היום שונים בתקופה ההיא (מן הסתם כסרט בן 80 שנה). פריץ לאנג ערך ניסויים בכל סרט שעשה אם זה מבחינת תאורה, צילום, בימוי וכולי. מסרט לסרט השתפרה האיכות (יד ביד עם הקדמה הטכנולוגית שבעשיית סרטים).
הערות
דיברתי שוב עם מי שראה את העותק:
1) הסצנה החסרה היא של נאום של נזיר בקתדרלה של העיר העליונה.
2) איכות התמונה אמנם לא טובה במיוחד, אבל לא גרועה כמו בתמונות שהופיעו באינטרנט.
הכי חשוב
איך ה-CGI?
ובפינת הקטנוניות הלשונית:
'גרסה' (גם בכתיב מלא) ללא יו"ד. תודה.