יוסף סידר, הבמאי של 'בופור', תיכף באוסקר, אבל בינתיים דואג לעתיד: הסרט הבא שלו יצולם בגרמניה ויעסוק בפייט הרלן, הבמאי של הסרט האנטישמי 'היהודי זיס'. |
10.02.2008
|
יומית
יוסף סידר, הבמאי של 'בופור', תיכף באוסקר, אבל בינתיים דואג לעתיד: הסרט הבא שלו יצולם בגרמניה ויעסוק בפייט הרלן, הבמאי של הסרט האנטישמי 'היהודי זיס'.
יוסף סידר, הבמאי של 'בופור', תיכף באוסקר, אבל בינתיים דואג לעתיד: הסרט הבא שלו יצולם בגרמניה ויעסוק בפייט הרלן, הבמאי של הסרט האנטישמי 'היהודי זיס'.
מטריד.
לפני כמה שנים, כשג'ודי פוסטר הצהירה שהיא מכוונת לככב (ונדמה לי שגם לביים) בסרט על חייה של לני ריפנשטאל, סרט שככל הנראה היה אמור להציג אותה בתור קרבן של הנסיבות, נשמעו אי-אילו תגובות נזעמות.
הקטע המצחיק בכל הסיפור של היומית הנוכחית הוא, שבהשוואה להרלן, ריפנשטאל באמת היתה שייה תמימה. הרלן, לפי כל הדיווחים, לא רק ביים סרטים מבחילים, אלא היה אדם עם ביוגרפיה מבחילה בזכות-עצמו (והעובדה שריפנשטאל ישבה בכלא והוא הצליח לצאת זכאי – פעמיים! – במשפטים שנערכו לו, היא עוד הוכחה להיגיון העקום של ההיסטוריה).
אני מניח שבניגוד לפוסטר, על סידר אי אפשר להגיד שאין לו הבנה של החומר האנושי (והקולנועי) שהוא מתעסק איתו. מצד שני, כמה מעניין זה כבר יכול להיות? סיפור על בנאדם מתועב שעשה סרטים מתועבים, וסירב להכיר במידת התועבה של עצמו והסרטים שלו עד יומו האחרון? גרסת אנשי-הקולנוע ל-"הנפילה"?
לפי הדיווח של יאיר רוה
שבעצמו מבוסס על דיווח של עלי ג'פאר (הממ…), הסרט של סידר ינוע בין ימי הפקת "היהודי זיס" לבין סיפורו של האדם האמיתי מאחורי הסיפור, שהיה קורבן לקנוניה אנטישמית. אני לא יותר מדי מאמין שסידר יצליח לעשות משהו באמת גדול עם הסיפור הלא פשוט הזה, אבל כנראה שזה לא יהיה כמו "הנפילה". יוסף סידר אוהב לעשות סרטים על נושאים שנויים במחלוקת, מבלי להיות שנוי במחלוקת בעצמו. או שהסיפור של הרלן יוציא ממנו ביקורת אמיתית, או שעוד אנשים חוץ ממני יתחילו להשוות אותו לרון האוורד: במאי בכלל לא רע, אבל בלי ביצים.
מטריד.
אבל גם סרטי פשע הם על אנשים מתועבים שעושים דברים מתועבים ולהם לא נראה לי שאתה מתנגד. אם היית אומר שהוא לא יצא מהבית כל החיים ואכל כל יום מרק עוף והדבר הכי מרגש שקרה לו זה שהוא התעורר יום אחד חצי שעה אחרי הזמן, הייתי מקבל את הטיעון, אבל אתה רק אומר שהוא מתועב וזהו. זה שמישהו מתועב לא אומר שהוא לא מעניין. אני חושב שהמנגנונים שגורמים לאנשים להפוך לאנטישמים, איך אנטישמים מתנהגים מחוץ ל"מסגרת האנטישמית", מה גורם לבנאדם להשקיע את החיים שלו בתעמולה וכו' זה מעניין.
תלוי.
סרטי פשע שמתארים איך האנשים שמופיעים בהם הגיעו לאן שהם הגיעו ולמה, ואולי גם את התהליך הנפשי שעבר עליהם – כן, זה יכול להיות מעניין. סרטי פשע שמתארים אנשים שהיו ונשארו חארות במשך כל חייהם, בלי היסוסים ופקפוקים – לא, זה לא מעניין אותי (לא מהסיבה המוסרית, כמו שמבחינה סיפורית נטו זה משעמם. וכן, אני מודע לזה שיש הרבה מאוד אנשים כאלה במציאות).
בסיפור של הרלן, בהתבסס על כל מה ששמעתי על האיש, אין שום דבר מעניין – לא היו שום מנגנונים שגרמו לו להפוך לאנטישמי או נאצי, מלבד אופורטוניזם טהור.
בכל הסיפור של "היהודי זיס" (הסרט)* יש, אגב, סיפור מעניין הרבה יותר – זה של כוכב הסרט, פרדיננד מריאן, שאולץ להופיע בתפקיד הראשי, ובעוד סרטים אחרים שהופקו בגרמניה הנאצית, בניגוד לרצונו (גבלס איים לשלוח את הבן שלו, שהיה חצי-יהודי, למחנה ריכוז).
* אם כי אני מניח שלעשות סרט על האנשים שקנו כרטיסים ל-"היהודי זיס", והיו הרבה מאוד כאלה, יכול להיות מעניין באותה מידה. הרי הרלן לא היה מגיע לאן שהגיע בלעדיהם.
אם אני זוכר נכון, 'היהודי זיס'
דווקא היה כשלון מסחרי באופן יחסי. או שמא זה היה 'היהודי הנצחי'?
לפי ויקי:
"הצלחתו הייתה רבה לאין שיעור מזו של הסרט היהודי הנצחי שיצא באותה עת, ביומרה של סרט דוקומנטרי המציג באופן בוטה את היהודים כעכברושים וכטפילים מזיקים, מלוכלכים ומכוערים.
הסרט (היהודי זיס), שיצא אל אולמות הקולנוע בשנת 1940, היה להצלחה גדולה ונצפה על ידי למעלה מ-20 מיליון צופים. הדימוי שנוצר בסרט, של היהודי השנוא, התככן והזומם, שימש היטב את התעמולה הנאצית בשנים אלו, בהן התרחשה השואה. הסרט הוביל לגל של מהומות אנטישמיות בכל מקום בו הוצג, ויש אומרים כי היה לו תפקיד חשוב בהכשרת הלבבות של העם הגרמני לקראת השלב הסופי בשואת יהודי אירופה."
תודה!
אז זה היה 'היהודי הנצחי' שנכשל.
היהודים האלה, לך תבדיל ביניהם.
אם אני זוכר נכון, 'היהודי זיס'
חארות במשך כל חייהם בלי היסוסים ופקפוקים, מה הם וולדמורט?
אני מודה שלא ראיתי אף סרט הארי פוטר מאז הראשון.
הרגו את הארי והפכו את ולדרמורט לגיבור הראשי של הסרטים בשלב מסוים?
מה הוא מלך הטריוויה!
אחחח, אין כמו הומור של סנובים.