זהו, אפשר להפסיק להעמיד פנים שאנחנו מתעניינים בסרטים על מיעוטים קולניים ומשונים כמו, למשל, נשים. נשיא חברת האחים וורנר מכריז – על פי דיווחים ברשת – שהחברה כבר לא מעוניינת בסרטים עם אישה בתפקיד הראשי. |
08.10.2007
|
יומית
זהו, אפשר להפסיק להעמיד פנים שאנחנו מתעניינים בסרטים על מיעוטים קולניים ומשונים כמו, למשל, נשים. נשיא חברת האחים וורנר מכריז – על פי דיווחים ברשת – שהחברה כבר לא מעוניינת בסרטים עם אישה בתפקיד הראשי.
זהו, אפשר להפסיק להעמיד פנים שאנחנו מתעניינים בסרטים על מיעוטים קולניים ומשונים כמו, למשל, נשים. נשיא חברת האחים וורנר מכריז – על פי דיווחים ברשת – שהחברה כבר לא מעוניינת בסרטים עם אישה בתפקיד הראשי.
נשיא וורנר: אני מתפטר.
אה, לא, זאת ההודעה שלו מעוד שבוע.
נשיא וורנר: כשהן יוכלו להצביע, הן יוכלו להיות בתפקידים ראשיים.
זה לא באמת משהו שהתחיל עכשיו
מי שמתעסק בניחושי אוסקר, יודע שקטגורית השחקנית הראשית מתסכלת במיוחד השנה. הגענו לאוקטובר וחוץ מאלן פייג' (ג'ונו) וניקול קידמן (מרגו בחתונה), לא ממש נשארו שמות רציניים בבורסה בסרטים שעוד לא יצאו לקולנוע. סרט אוסקרים אמיתי, נכון לעכשיו, הוא סרט עם גבר בתפקיד הראשי. זה ככה כבר כמה שנים, מעט מאוד מועמדים לאוסקר מאז 2003 הניבו מועמדות לשחקנית ראשית*.
דבר מעניין הוא שאין בהוליווד שחקניות פעילות המזוהות עם ז'אנר כלשהו מלבד דרמה. אנשים כמו סטיבן סיגל, ג'קי צ'אן וז'אן קלוד ואן דאם עשו קריירה מהופעות בסרטי פעולה בלבד ומזוהים לחלוטין עם הז'אנר. בן סטילר, ג'ים קארי, וויל פארל וסשה ברון כהן הם שמות שמקושרים אוטומטית להופעות קומיות (חרף נסיונות לעבור לדרמה). כמו בסרטי פעולה, אין אף אישה שמזוהה ברצינות עם הז'אנר.
זה מפתיע במיוחד לאור העובדה שבטלויזיה, גיבורות נשיות זוכות לאהדת הקהל. בין אם מדובר בקומדרמה (עקרות בית נואשות, בטי המכוערת, בנות גילמור), פעולה ומתח (זינה, באפי, זהות בדויה, ורוניקה מארס), או קומדיה (טינה פיי, שרה סילברמן). מסיבה כלשהי, בהוליווד לא קיימת אותה יכולת ללהק אישה לתפקיד ראשי שגם ימשוך קהל.
אני חוזר על המילה "ללהק", מכיוון שהיא המפתח כאן בעיני. זה לא שהקהל לא מסוגל לקבל אישה בתפקיד ראשי לא דרמתי, כפי שמוכיחים אחוזי הרייטינג וקהילות המעריצים. הבעיה נעוצה בכך שנשים מלוהקות מראש לתפקידים פחות מוצלחים מגברים, לפחות כאשר יש בחירה. מן הסתם, לא סביר שילהקו גבר לגלם נערה בהריון, או את אדית פיאף ומלכת אנגליה. מצד שני, כשמפיקים סרט שבא לדבר אל קהל רחב יותר, רוב הבחירות הראשונות יהיו בגבר. לפעמים, הולכים על שחקנית מוכרת שלא בהכרח מזוהה עם הז'אנר (טומב ריידר, המלאכים של צ'רלי) ובונים על השם שלה שיביא את הקהל. זה יכול לעבוד אם הסרט עצמו עשוי טוב, אבל כאשר עובדים עם תסריט בעייתי, רק דמות שממלאת את המסך ומדברת את קהל היעד, יכולה להציל מכשלון ואף שחקנית שאני מכיר לא מספיק מזוהה עם ז'אנר בכדי לעשות זאת.
למעשה, זה לא רק בתחום המשחק. בעוד קיים בהוליווד מספר דומה של גברים ונשים בתפקידי הפקה, רובם המכריע של הכותבים, הבמאים והצלמים המועסקים בהוליווד (ובעולם) הם גברים. אולי מניחים שאישה לא תסתדר עם ציוד הצילום המתוחכם, או תצליח לכתוב ולביים סרט שידבר לקהל הרחב. אולי פשוט מעדיפים שלא תשרף מהשמש בצאתה מהמטבח. מנגד, רוב תפקידי העיצוב והאיפור נתונים בידיהן של נשים. אני לא יודע מה הסיבות האמיתיות, אבל די ברור שמחוץ לחדר הישיבות, אין שוויון.
*רשימה מלאה: הילארי סוונק (מיליון דולר בייבי), הלן מירן (המלכה). שתיהן זכו.
ומצד שני ישנו המקרה המעניין של ז'אנר האימה
שחלק גדול מאוד מהסרטים הכי ידועים שלו, או כאלה שנמצאים על הגבול שלו – "הנוסע השמיני", "שליחות קטלנית" (הראשון נוטה מאוד לכיוון האימה, לטעמי יותר מהאקשן) שנדון פה לאחרונה, "סיוט ברחוב אלם" (הראשון), "צעקה" ו-"הצלצול" – הם סרטים עם גיבורה נשית. כמובן שישנם בלי סוף דיונים על כמה העסק פמיניסטי (הסרטים האלה מציבים את האשה בתור קרבן, אבל לרוב במהלך הסרט היא יוצאת מהסטטוס הזה), ועדיין – מדובר בז'אנר מאוד רחוק מהקומדיה הרומנטית, עם נטייה חזקה לליהוק גיבורות ולא גיבורים.
נקודה יפה. ז'אנר גיבורות העל, לעמות זאת, ייצר אך ורק פלופים
לאורך ההיסטוריה, מסופרגירל ועד אלקטרה.
כן, אבל זה כי הם היו סרטים מחורבנים.
אם אתה מסתכל על 'אלקטרה', 'סופרגירל' ו'אשה חתול' – שלושתם סרטים איומים וכשלונות מסחריים – ומגיע למסקנה שהסיבה לכלשון היא שהגיבורות שלהן היו נשים, אתה מחפש את המטבע מתחת לפנס.
בוא נשווה בין סרטים שהאיכות בהם אינה פקטור:
קשה לומר ש"אלקטרה" היה גרוע יותר מדרדוויל, ואם זאת
דרדוויל הניב יותר מפי שלוש הכנסות.
קשה גם לומר שאשה חתול (לא ראיתי) גרוע מ"ארבעת המופלאים".
אם נשווה בין "איאון פלוקס" ל"המעניש"-
שני סרטים איומים, כשלאיאון נתוני פתיחה טובים בהרבה- הייפ, קהל מעריצים, תקציב גדול בהרבה וכוכבת,ונגלה שוב שסופר גיבורות לא מושכות קהל. (המעניש עלה הרבה פחות והכניס קצת יותר).
לא, לא,
אתה לא יכול להשוות ברצינות בין 'אישה חתול' ל'ארבעת המופלאים'. הם בכלל לא על אותה סקאלה – לא מבחינת מבנה, לא מבחינת צוות (ב'ארבעת' אין גיבור גברי – יש ארבעה גיבורים) ולא מבחינת גריעות.
ואתה לא יכול להשוות בין 'איאון פלקס' לבין 'המעניש', כי 'איאון' פי אלף יותר גרוע (בחייך, רק תשווה איך הדמויות מדברות בשני הסרטים. ב'איאון פלקס' לכולם יש קול של שדרני גלגל"צ בתוכנית לילית ואינטונציה כבדה).
אם כבר להשוות, אז לפחות בין סרטים בעלי נתונים דומים.
מה שלונג אמרה
הסרטים האלה לא באותה סקאלה של גריעות.
אולי הייתי צריך להשוות את המעניש ל''דומינו''?
עם כל יום שעובר אני מגלה שניחנתי ביכולת - על יחודית
ומועילה ממש – אני לא שמה לב שסרטים הם גרועים. כלומר, ממש חיבבתי את איאן פלקס. יותר בגלל העיצוב, האפקטים, העולם העתידני והתלבושות ופחות בגלל הסיפור, אבל עדיין, לא מצאתי אותו גרוע.
אפרופו איאון פאלקס, דבר אחד טוב כן יצא מהסרט ההוא
סדרת האנימציה המקורית יצאה על מארז DVD. ועכשיו מתברר שעוד דבר טוב בפוטנציה יצא מהסרט ההוא: המארז הנ"ל נמכר באופן משביע רצון, ופיטר צ'אנג (במאי הסדרה) הודיעה שהוא במו"מ מתקדם על הפקת פרקים חדשים שיצאו ישר ל-DVD, בלי צנזורה ובלי כלום.
זה לא באמת משהו שהתחיל עכשיו
למרות שיש שחקניות שמופיעות בסרטי אימה, או בקומדיות רומנטיות אבל הטובות באמת מזגזגות בין זאנרים כי אין הרבה אפשרויות..
זה כמו שבהוליווד אין באמת מקום לבימאיות אלא אם כן יש להן ייחוס (קופולה) או היו המון שנים שחקניות (פוסטר)
זה מה שהם אומרים עכשיו.
אבל חכו שיגיע הספין-אוף של הרמיוני.
שאלה בוערת יותר
זה אומר שוורנר יורדים לגמרי מרעיון הסרט על פי אשת חיל?
שירדו.
אני במילא לא התלהבתי מהסרט.
הוא כבר יותר מדי זמן בשלבי טרום הפקה, אולי הוא מעולם לא היה יוצא במילא.
לא חייבים לרדת מהרעיון
אפשר להציג את הדמות הראשית כגבר ש"מגלה" את וונדרוומן ומתאהב בה והסרט בא מנקודת המבט שלו (שם בעברית: הייתי חרמן על הזמן עד שתקעתי את אשת חיל) ואפשר פשוט להביא את רובין וויליאמס/אדי מרפי/מרטין לורנס/ג'ון טרבולטה שיגלמו את וונדרוומן.
ברגע ש
ג'וס ירד מהפרוייקט זה היה ברור שזה לא הולך לשום כיוון טוב. האולפנים! לא אהבו את התסריט שלו! הוא כנראה היה טוב מדי בשבילם.
וואו.
לא יכולת להישמע יותר כמו מעריץ פנאטי אם היית מנסה.
למה סתם להגיד? תמיד יש לאן להידרדר.
הוא לא טען אפילו פעם אחת שמפלים את ווידון בגלל שהוא למעשה אישה, למשל.
הנשים האלו עושות עניין מכל שטות
וברצינות…
בואו נכניס דברים לפרופורציות: מי שאמר את זה הוא *לא* נשיא וורנר, בניגוד לטענת היומית. אותו ג'ף רובינוב שאמר את הדברים מתואר בתור president of production, וזה לא נשיא החברה. קשה לדעת כמה ההצהרה האומללה הזו שלו הציגה את עמדת החברה וכמה את דעתו.
שנית, אני לא יודע אם אותו מר רובינוב הוא נשוי, אבל אני יכול לשער שאם כן, בקרוב הוא יהיה גרוש.
עוד משהו שאני יכול לשער זה שהוא יכול להתחיל לחפש לעצמו עבודה חדשה.
כן, ניסיתי לברר קצת,
ונדמה לי שהוא האיש השני הכי חזק בוורנר – מעל סגן נשיא, אבל מתחת לנשיא בפועל. זאת אומרת, הדעה לא מייצגת את עמדתה הרשמית של וורנר, אבל היא בהחלט התכוונה לייצג את המדיניות בפועל שלה. מזל שאלוהים המציא עיתונאים חטטנים.
הממם... הבחור לוקח שיעורים אצל הרב עובדיה
בקרוב
הם יפיקו סדרה של סרטים מבוססת על נשיאי ישראל
מעכשיו בסרטים של WB קיאנו ריבס בפאה בלונדינת וחזה שופע...
אבל רק שלא יהיה נשים בתפקיד ראשי…
העיקר להתלונן!
כל שנה מתלוננים או שמא מתלוננות על כך שאין מספיק תפקידים לנשים ובכל זאת בכל שנה מצליחים למצוא עשר מועמדות בקטגוריית השחקנית הראשית ושחקנית המשנה,נכון שהן בדרך כלל מריל סטריפ, קייט וינסלט או ג'ודי דנץ' אבל תמיד יש מספיק ותמיד יש גם מקופחות באותה מידה שיש מקופחים. אני לא הייתי פוסל השנה את שרליז ת'רון ואת סוזן סרנדון בעמק האלה.
מספרים
כמו שאמרת, בדרך כלל המועמדות הן קייט וינסלט, מריל סטריפ וג'ודי דנץ'. כפי שכבר ציינתי, רק שתי מועמדות לאוסקר בארבע השנים האחרונות היו על סרט שמועמד לפרס הסרט הטוב ביותר. אם תביט על רשימת הסרטים בתחזיות האוסקר השונות, תראה רוב מוחלט של תפקידים גבריים.
את שרליז תרון וסוזן סרנדון, אגב, נראה שהרוב כבר פסלו.
לא הצלחתי להבין את הקשר
בין מה שכתבת לנושא היומית. אם לא יתנו יותר תפקידים לנשים בכלל זה יפתור את הבעיה?
לא הצלחתי להבין את הקשר
ברור שצריך לתת תפקידים ראשיים לנשים. אני אומר רק שתמיד נותנים כי תמיד נמצאות מועמדות ראויות לאוסקר חרף הטענה שאין מספיק תפקידים. אני אומר שיש, היו בעבר וגם יהיו בעתיד. הפרובוקציה המשונה של אולפני וורנר תתאייד כשם שהופרחה לאוויר.
אה,
עשר מועמדות לאוסקר יהיו גם אם הן ראויות וגם אם לא. זה העקרון של לבחור עשר מועמדות, כל עוד יש יותר מעשרה תפקידים נשיים בסרטים יהיו עשר מועמדות. כבר קרו מקרים בהם שחקנית קיבלה מועמדות לתפקיד שחקנית ראשית למרות שתפקידה הכולל בסרט היה מאד משני, רק בגלל שהיא הדמות הנשית היחידה.
אה,
נו, מה לעשות שיש הגמוניה גברית בהוליווד? זה היה כך תמיד. יש לא מעט שנים שהיה שפע של תפקידים לנשים והיו כאלו שנדחקו הצידה מרשימת המועמדות ויש שנים שחונות יותר. תמיד יעשו סרטים שפונים לקהל נשי בין הגילאים 18-45 וגם כמובן לנשים מעל הגיל הזה. אם השאלה היא האם נשים צריכות להיות גיבורות אקשן, מבחן התוצאה מראה בבירור שסרטים כאלה פחות מצליחים ולכן מכיוון שהוליווד היא קודם כל עסק כלכלי, אין כנראה הצדקה להפיק כאלו בזמן הקרוב.
הסרט על פי משחק המחשב 'היילו' כנראה לא הולך לצאת לפועל...
http://www.rottentomatoes.com/m/halo/news/1678458/