טקס חלוקת פרסי אופיר היה, על פי מיטב המסורת, בלתי נסבל, אבל לפחות הזוכים היו מגוונים. שולי רנד, חני פירסטנברג ומשפחת איבגי זכו בפרסי המשחק. הסרט הישראלי הטוב של השנה הוא, על פי האקדמיה, 'מהדורת השבט'. |
28.09.2004
|
יומית
טקס חלוקת פרסי אופיר היה, על פי מיטב המסורת, בלתי נסבל, אבל לפחות הזוכים היו מגוונים. שולי רנד, חני פירסטנברג ומשפחת איבגי זכו בפרסי המשחק. הסרט הישראלי הטוב של השנה הוא, על פי האקדמיה, 'מהדורת השבט'.
טקס חלוקת פרסי אופיר היה, על פי מיטב המסורת, בלתי נסבל, אבל לפחות הזוכים היו מגוונים. שולי רנד, חני פירסטנברג ומשפחת איבגי זכו בפרסי המשחק. הסרט הישראלי הטוב של השנה הוא, על פי האקדמיה, 'מהדורת השבט'.
איזה טקס מביך...
כמה פאדיחות יכולות להיות בטקס אחד? כמה שעמום יכול להידחס באירוע אחד? כמה מחוות מזויפות וצבועות יכולות להתרחש…? טוב, הבנתם את הפואנטה. צריך לעשות תחרות- הטקס הישראלי המייבש והמביש ביותר של השנה-
1. פרסי אופיר
2. נער/ת השנה
3. שידור חוזר אלף של טקס מחווה לגששים
התנתקות מהעם?
באופן מפתיע, אני מסכים עם מרבית הפרסים. האם זה אומר שאני מתנתק מהעם, כמו האקדמיה, או שבעצם אין דבר כזה "עם"?
המחלוקת העיקרית שלי עם הפרסים היא בנוגע לפרס הראשי. ברור לי למה אנשים אהבו את "מדורת השבט". לא ברור לי למה הם חשבו שהוא הטוב ביותר השנה. גם "ללכת על המים" וגם "האושפיזין" היו טובים בהרבה. מאידך, חששתי ש"אור" יזכה, ושמחתי להתבדות.
(גם שאר הפרסים ש"מדורת השבט" קיבל לא ברורים לי, אבל ניחא. אני מניח שאני מנותק מהאקדמיה.)
שולי רנד, האושפיז, שחקן ראשי – בהחלט. מזמן לא ראיתי הופעה כזאת מרשימה.
דנה איבגי – אור – שחקנית ראשית – כן, ללא ספק מגיע לה.
חני פירסטנברג – שחקנית משנה – מדורת השבט – נו, גם אם לא אהבתי את הסרט, זה לא אומר שאני לא יכול להעריך אותה שם. כן, מוצדק, בהחלט.
איבגי – שחקן משנה – אין לי מושג. אולי יום אחד יתחילו להקרין את המועמדים לפני שיחלקו להם פרסים. בכל אופן, את התפקידון שלו ב"מדורת השבט" לא אהבתי.
סוף העולם שמאלה – עיצוב אומנותי ותלבושות – כן, הסרט נראה נהדר. אני מניח שבעיקר בזכות המעצבים השונים.
הקטגוריות האחרות – עריכת פסקול, עריכה, וכדומה – נו, מה אני מבין בתחומים הללו?
לגבי הפסקול
רק אתמול ראיתי את ללכת על המים, ואין מה לדבר. עברי לידר עשה עבודה מצויינת עם הפסקול. הייתי אומרת שזה אפילו אחד מהנקודות היותר חזקות של הסרט. האוסקר הזה מגיע לו בהחלט.
אין לי אוזן מספיק טובה
כדי לזכור את המוזיקה של הסרט זמן כל כך רב(*) לאחר שצפיתי בסרט, אלא אם כן הפסקול באמת עשה עלי רושם יוצא מן הכלל.
—————
(*) כן, אני יודע שיש כאן כביכול סתירה. מצד אחד אני מתלונן על כך שסרטים לא עולים לפני הטקס, ומצד שני טוען שעבר יותר מדי זמן. אבל מדובר רק בדברים כמו פס קול, שאין לי זכרון טוב אליהם.
התנתקות מהעם?
לא הבנתי איזה הסרט היית מעדיף שיזכה, אושפיזין או ללכת על המים? ומה עם פרס הבמאי?
אני רציתי שקרן תזכה אם כי "אור" הוא היחיד מבין החמישה שראיתי (וחוץ ממנו ו"מדורת השבט" ו"ללכת על המים", האחרים לא הוקרנו באופן מסחרי. גם את "אושפיזין" לא ראיתי אבל הוא לא היה מועמד לסרט או הבמאי). בנתיים אני משתדל להמנע מהירהורים על הזכיה של סידר אבל זה קשה בגלל שלדעתי "ההסדר" הוא פחות טוב מסרטים ישראלים אחרים שראיתי ("כנפיים", "חתונה מאוחרת", "האסונות"), ואפילו קצת עיצבן אותי.
התנתקות מהעם?
אני לא בטוח שיש לי דיעה ברורה וחד-משמעית בנושא.
עדיפות קלה ל'ללכת על המים', אולי, מאחר ואני מאמין שסיכוייו באוסקר האמריקאי גדולים יותר.
זה רק נדמה לי
או שכשההוא עלה לקבל עבור משה איבגי את הפרס וסיפר שהוא שלח לו אימייל עם נאום הזכייה שלו, נראתה הבת שלו עם פרצוף המום של "מה? למה הוא לא שלח •לי• את האימייל הזה?!"
האמת, זה גם מה שאני חשבתי
הבת שלך שם והיא ממילא מתה לעלות לבמה ולנאום, למה לא לצוד שתי ציפורים על עץ אחד (או משהו כזה)?
רהוט.
הכוונה הייתה, כנראה, לשתי ציפורים במכה אחת.
שנאמר
טוב ציפור אחת ביד מתפוח שנופל רחוק מהעץ.
רשמים מהטקס
1.בקושי ראיתי סרטים בקולנוע השנה, את רוב הסרטים החדשים אני רואה בבית בדויד. בגלל מדיניות ההפצה של הסרטים הישראליים, יוצא שאת רובם אני רואה רק באיחור של יותר משנה. בסופו של דבר, לא ראיתי אף אחד מהמועמדים השנה.
2.הטקס נמרח 45 דקות מעבר לזמן. נאומי הזכיה דווקא עמדו בזמן הקצוב, קטעי המעבר והמונולוג של רמי ורד (שכבר שמעתי פעם בטקס אחר) תוקתקו לפי שעון, אבל משהו עיקב את לוח הזמנים. יכול להיות שזה קשור איכשהו לעובדה שבכל פעם, לאחר הצגת המועמדים, הוזמן מישהו מאוד לא מעניין ונאם במשך חצי שעה לפני שהוכרז הזוכה? למה לעשות לנו את זה? למה סתם למרוח בדברים חלולים וחסרי משמעות? אתה נותן חסות, כל הכבוד לך, רק תן כבר לשמוע מי זכה. תוסיפו לזה גם תקלות טכניות בסגנון רוממה, אנשים שלא יודעים להקריא טקסט מוכן מראש מבלי להתבלבל (ואני לא מתכוון לזוכים), חזרה מפרסומות בדיוק לאמצע נאום זכיה של מישהו לא מוכר (פרטי הזוכה נודעו, אם בכלל, רק לאחר שירד מהבמה) וגם את העובדה שהזוכה בפרס הבמאי הוכרז בזמן הצגת המועמדים לצופים. אני אגנוב הערה מהמסך המפוצל ואציין ש"רואים שזה טלעד".
3.אז כל הסיפור עם הפרס למפעל חיים היה פשוט מחווה לרון חולדאי?
4.דובר קוזאשווילי מנסה כנראה לבסס את מעמדו כחרא של הקולנוע הישראלי. מילא לעקוץ על כך שסוף העולם שמאלה לא מועמד, אבל להציג את ללכת על המים עם המשפט "קצת קשה לי כי הצבעתי לסרט אחר" זה פשוט גועל נפש.
5."מהדורת השבט"? כל כך הרבה פעמים הזכירו את הסרט הזה והבן אדם עדיין לא קורא את השם שלו נכון?
6.קטע הפתיחה עם המחווה לשירים מסרטים ישראליים דווקא היה מוצלח. קטע "הלהקה" דווקא פחות.
7.שולי רנד הודה לרבי נחמן מברסלב. לא ידעתי שככה קוראים לסוכן שלו .
8.נקודה קטנה למחשבה: הטקס שודר בטלעד בחסות ערוץ הקולנוע הישראלי של yes. חלק מהזוכים הודו לערוץ 8, לקשת או ל-HOT. לא זכור לי שמישהו הודה לטלעד או ל-yes. כנראה שקיים הבדל בין לתת חסות לטקס בסוף השנה, לבין סיוע ותמיכה בשלבי ההפקה עצמם.
9.קולנוענים הם כנראה אנשים מאוד עסוקים. אלה שישבו מול המצלמה קמו עוד לפני שקושניר סיים להיפרד והשלימו את התחושה של ערב שירה בציבור במתנ"ס השכונתי ולא של "תעשיה".
10.היום כולם כותבים בעיתון כמה הטקס היה מביש, חובבני ועשוי בטעם רע. מה שנכון, נכון, אבל לפחות אפשר להתנחם בכך שכל המועמדים נבחרו מתוך מחשבה שהם ראויים ולא כי פשוט לא היה אף אחד אחר.
רשמים מהטקס
שמת לב גם לזה שרון חולדאי בא להעניק את הפרס להיימן שעמד ממש לידו, אבל הוא כל הזמן הסתכל קדימה ולא העיף לעברו אפילו מבטון?
רשמים מהטקס
רון חולדאי?! זה לא היה אהוד אולמרט? יכול להיות שבשלב הזה של הטקס כבר התחלתי לראות הזיות?
שניהם היו שם
חולדאי הגיש להיימן את הפרס לאחר נאום ממושך ומייגע. היימן, אולי מתוך התקף סדיזם, החל לנצל את נאומו ולספר לנו על גדולתו של חולדאי, מנהל הגימנסיה הרצליה שקם מאשפתות חיל האוויר וטיפס עד למעמד ראש העיר (מעמד ממנו זכאים להגיש פרסים). הדבר המגוחך ביותר, הוא שבנאומו של חולדאי, הוא הביט ישירות אל הקהל והמצלמה בעודו מדבר אל היימן שעמד לידו.
הדבר המגוחך ביותר בשלוש הדקות האלה, אתה מתכוון.
הלוואי שזה היה הדבר המגוחך ביותר בטקס כולו.
הדבר המגוחך ביותר בטקס התרחש בפרסומות
הביאו לשם את מלצרי מועדון הפאנץ' ליין לשיר בהפסקה את "בוא" מתוך יוסי וג'אגר, וברגע שעמדה להיגמר הפסקת הפרסומות, בלי כל התראה מוקדמת, הפלייבק המוזיקלי שלהם פשוט נפסק, והם הפסיקו לשיר וברחו החוצה במהירות הבזק. דברים דומים קרו בהפסקות פרסומות אחרות לסרטי סטודנטים שנחתכו וכן לנאומי זכייה. פתטי.
באופן מפתיע כלשהו,
הזמנה לטקס התגלגלה לידי עורכי האתר המסואבים. כמעט הלכנו, עד שהתברר שנעילת הדלתות היא שעה ומשהו לפני תחילת השידור, ושהטקס יהיה ארוך לעייפה (אפילו יותר ממה שניחשנו). בסוף, אגב, הלכנו לראות דירות, ורק אז חזרנו לטקס בטלוויזיה.
וכל התגובה הארוכה הזו היתה רק כדי להגיד שכן, אני בטוחה שהייתי משתעשעת מאד מעניין הפלייבק שנגמר, אבל זה לא מפצה על השעמום של כל השאר. ולא על הדבר הזה של רמי ורד. כמעט שברתי את הטלוויזיה, בחיי (בסוף הסתפקתי בלעזוב את הסלון בהפגנתיות. רמי ורד עוד לא התגבר על זה, אני בטוחה).
אם אני לא טועה
סידר הודה ל-yes ואמר שזה הבית האמיתי של הקולנוע הישראלי, או משהו בסגנון… אני זוכרת שזה שעשע אותי אחרי שבהפסקת הפרסומות לפני זה, הייתה את הפרסומת של הכבלים…
ואכן הטקס היה חובבני לחלוטין, אבל לפחות היה מצחיק כשהסרט הזוכה היה "מהדורת השבט"…
ורק לי טינקרבל נראתה בול כמו שרה נתניהו?!?! זה היה פשוט מפחיד! לא יכולתי להסתכל עליה!
בעניין טינקרבל
את לא לבד
בקשר ל-8.
yes כן מעורבת בהפקת סרטים ולא מסתפקת רק במתן חסות. זוכי עבר כגון "ההסדר", "כנפיים שבורות" והזוכה הטרי "מדורת השבט" – בכולם yes השתתפה בהפקת הסרט.
המספר המצומצם יחסית של הפקות המקור בהן yes מעורבת הינו בגלל שהיא עדיין חברה קטנה יותר מחברות הכבלים. כמו כן רק מהשנה הנוכחית, הוגדל הסכום ש-yes מחויבת להשקיע בהפקות מקור.
זה לא משהו שנראה מיד על המסך, ייתכן וגם יוחלט להשקיעו על המסך הקטן בעיקר, ופחות בסרטים, תלוי איך יחליטו בחברה לחלק את התקציב.
מצד שני, כאמור, מתוך 4 שנים ש-yes פעילה, בשלוש מהן זכו סרטים אותם מימנה. כך שכמות גדולה אולי אין, אבל איכות – yes.
___________________________________________________
assafTV יודע שכבר מזמן הוא נשמע כמו איזה דובר של yes. לא אכפת לו מה חושבים, כל עוד המסר הובהר.
בעניין הקטע ההומוריסטי של רמי ורד,
מי בעד החזרת עונש המוות לסטנדאפיסטים?
עזוב
זה יוביל לציד מכשפות, כל מי שיספר בדיחה צפוי לעלות על המוקד, קרשים לא חסר…
מזל טוב ל''מדורת השבט''
ולשאר הזוכים.
האם, עם או בלי קשר לזכיה, תתפרסם ביקורת על הסרט באתר? אני אישית עדיין לא הבנתי מה קורה בו בכלל, וזה גם אחרי שראיתי טריילר.
ומי לא מופתע בכלל?
וואו, סרט שיורד על מתנחלים זכה במקום הראשון, איזו הפתעה ! (NOT!)
כשבאותו זמן, אושפיזין, סרט יפה ל*כל* הדעות שלא פוגע ומעליב אף אחד אלא רק עושה טוב בלב (כמה סרטים ישראליים הצליחו לעשות את זה?), אפילו לא היה מועמד לסרט השנה?!?
משהו רקוב שם למטה באקדמיה…
לפי מה שהבנתי
(ולא ראיתי את הסרט), מדורת השבט לא "יורד על מתנחלים", אלא מותח ביקורת על הפוליטיקה הפנימית בתוך ההתנחלויות בתחילת שנות ה-80.
וואו. ה''טיעונים'' הללו כבר ממש מעייפים.
ומי לא מופתע בכלל?
מדורת השבט ממש לא יורד על מתנחלים. בכמה הזדמניות סידר אמר שזה סיפור שיכול להתרחש בכל חברה סגורה, והוא מיקם אותו בחברה שהוא מכיר. לא כל הסרטים יכולים להיות מועמדים. כמי שראה את כל חמשת המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר, אני חושב שכולם לפחות ברמה של האושפיזין (למרות שגם הוא סרט מצוין). האמת היא, שאני מסכים עם כל הבחירות של האקדמיה, למעט העובדה שאני חושב שהסרט הכי טוב השנה היה "שנת אפס" שלא הוקרן מסחרית עדיין (ראיתי את רוב הסרטים בפסטיבל הקולנוע).
אני חושב שאני ממש מנותק מעם, מסכים עם האקדמיה כמעט בהכל, פרט לסרט שאף אחד לא ראה.
מי מנותק ממי?
לקראת פרסי ה"אופיר" הייתה השנה תכונה רבה. דווקא העובדה שזו הייתה שנה מצויינת לקולנוע הישראלי הובילה שני כותבים (יאיר רווה ב"העיר" ושמואל דובדבני ב- YNET) לדאגה עמוקה לגבי הבחירה של האקדמיה. שניהם חששו, באופן זה או אחר, שהאקדמיה תמשיך כמנהגה בשנים עברו ותיתן את כל הפרסים כמעט לסרט יחיד (מה שנקרא "סוויפ"), כשהיא מתעלמת בעצם מהמגוון הרחב של סרטים ישראליים השנה. אחרי הקיטורים על איכות הטקס, הגיע הזמן לבדוק האם זה קרה. התשובה? כן ולא. אבל יותר לא.
אסביר את עצמי: במבט שטחי אפשר לראות שיש זוכה ברור, הוא "מדורת השבט" שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר, הבמאי, התסריט, העריכה ושחקנית המשנה – בסה"כ חמישה פרסים מתוך 13 קטגוריות. אבל מצד שני, לא ניתן להשוות את הניצחון הזה ל"סוויפ" של "האסונות של נינה" בשנה שעברה (11 פרסים) או "כנפיים שבורות בשנה לפניה (9 פרסים). יתר על כן, בפרסי ה"אופיר" השנה התחלקו לא פחות מ- 8 סרטים שונים ("מדורת השבט", "האושפיזין", "אור", "עטאש-צימאון", "ללכת על המים", "סוף העולם שמאלה", "מטאליק בלוז", ו"שנת אפס") וזאת לעומת שני סרטים בסה"כ ב- 2003 ושלושה שהתחלקו בכל הפרסים ב- 2002.
יתר על כן, באוסקר האמיתי שמעבר לים, נדיר שסרט הזוכה בפרס "הסרט הטוב ביותר" מקבל פחות מ- 5 אוסקרים בסה"כ, ולעתים קרובות (כמו למשל עם שרה"ט בשנה שעברה) יש "סוויפ" שלא היה מבייש גם את "האסונות של נינה". המסקנה: למרות הטקס המחופף, חלוקת הפרסים כן שקפה את המגוון הרחב של סרטים ישראליים טובים השנה (רק תחשבו: *שליש* מהסרטים שנוצרו בארץ השנה יוכלו להוסיף למודעות שלהן את השורה "זוכה פרס האופיר על…"). הוריי לאקדמיה!
תשעה סרטים זכו,
אם סופרים גם את הזוכה בפרס הסרט התעודי, 'את שאהבה נפשי'. אגב, זה נדמה לי, או שהזכיה שלו היתה באמת הפתעה? אני הנחתי מראש ש'מחסומים' יזכה – גם בגלל הנושא, וגם בגלל ההייפ. יצא לי לשמוע את שמו יותר מכל שאר הסרטים התיעודיים השנה, אני חושב.
זה נראה כמו הפתעה
ראיתי את מחסומים לפני כך וכך חודשים בערוץ 8. יום לפני הטקס, הערוץ שידר את "את שאהבה נפשי" וראיתי קצת ממנו. מהמעט שראיתי, הזכיה מוצדקת. מה שכן, עם כל ההייפ הבינלאומי של מחסומים, גם אני הייתי בטוח שהוא יזכה.
"מחסומים" משודר בערוץ שמונה בתדירות מעוררת חשש כמעט. איכשהו אין כמעט שבוע שבו אני לא נוחתת בטעות על הסרט הזה, ופעם, בחיי שאני לא צוחקת, זה קרה לי פעמיים באותו היום.
רק "המצור על בית לחם" משודר בתדירות כמעט דומה.
בספירה שלי
התייחסתי רק לפרסים שסרטים עלילתיים יכולים לזכות בהם, וכך גם ספרתי את השנה שעברה והשנה שלפניה. לכן קטגוריית הסרט התיעודי הייתה לא רלוונטית.
ולגבי ההפתעה – גם אני חשבתי על "מחסומים" (או על "מכיוון היער" שאפילו הוקרן בקולנוע), אבל זו כנראה השנה של אלוהים והדת בקולנוע הישראלי: אחרי "מדורת השבט" ו"אושפיזין", גם הסרט התיעודי עוסק בחברה הדתית (ויש בו גם לסביות אז בכלל).
מי זאת האקדמיה?
באמת, מי זאת האקדמיה? חוץ מלבחור את הסרטים הזוכים, יש לאקדמיה הזו עוד תפקידים?