אני יודע שקיטורים על
הצבא הם התחום של אחד
מכותבי הדו"חקו האחרים,
אבל בכל זאת: הקיצוץ
בתקציב משרד הביטחון
לא פגם בתיפקודה
של היחידה האחראית על
כך שלעולם לא ייצא לי
לראות את טקס האוסקר בנחת. אם בפעם הקודמת שוחררתי מהמילואים חסרי-הטלויזיה פחות מיום אחרי הטקס, הפעם צה"ל דורש שאני אגיע לחור אי שם בדרום משהו כמו שעתיים אחרי ש'שיבת המלך' יקבל את פרס הסרט הטוב ביותר. כלומר, אם לא יהיה ארוך מדי. להפתעתי, אנשים לא מתייחסים אליך ברצינות כשאתה אומר שאתה צריך לראות את האוסקר, בעיקר אם האנשים הם ועדת ולת"מ. לך תסביר להם שאתה עורך אתר קולנוע וקהל גדול מחכה לבדיחות חצי-מוצלחות על חשבון השימלה של רנה זלווגר (שלא לדבר על הזוכים באוסקימורון). זה כמעט כמו להיות מכבי ת"א ולבקש מאולקר הליטאית להחליף ביניכן את משחקי הבית, כי בדיוק באותו יום יש הופעה של "המורדים".
בינתיים, עורכת בכירה מסוימת באתר החליטה לפתור את הבעיה בדרך מעשית יותר, וגנבה לי את שמיכת הפוך, המעיל ומפזר החום, בטענה שאף אחד לא יגייס אותי אם תהיה לי דלקת ריאות משכנעת. לא יודע איך זה אצלכם, אבל במשרדי 'עין הדג" שבמרומי חיפה קר בימים אלה. מחוסר ברירה, אני ישן בלילות מכוסה בחתול (כלומר, אם העורכת לא גונבת גם אותו), אבל דלקת הריאות מבוששת לבוא. נזלת, לעומת זאת, יש.
כפי שהדברים נראים, את סיכום האוסקרים תעביר אותה עורכת בכירה, ואילו אני התגייסתי כדי לכתוב את הדו"חקו השבוע (טוענים שאני צריך לעשות את זה פעם בחודש-חודשיים). השבוע היה גדוש ארועים, או משעמם לחלוטין, תלוי איך מסתכלים על זה. ארבעה סרטים חדשים יצאו לאקרנים בארה"ב; השאלה היא האם מישהו הרגיש. הארוע ההיסטורי קרה דווקא בתחתית.
רגע לפני האוסקרים, 'שיבת המלך' נמצא השבוע במקום העשירי, אבל ממש ברגעים אלה נמכר הכרטיס שיביא את סך כל הכנסות הסרט ברחבי העולם אל מעל למיליארד דולר. רק סרט אחד מלבדו – 'טיטאניק' – הגיע אי פעם להישג הזה, כלומר 'שיבת המלך' כבש את תואר הסרט השני-הכי-מצליח אי פעם. מכאן אין ל'שיבת המלך' לאן לשאוף. אפילו זכיה גורפת באוסקרים לא תצליח להביא אותו אל מעל ל'טיטאניק' (1.8 מיליארד). שני הסרטים הקודמים בטרילוגיה נמצאים באותה הרשימה במקומות הרביעי והשביעי. ברשימת הסרטים המצליחים ביותר אי פעם בתוך ארה"ב בלבד, 'שיבת המלך' עדיין תקוע במקום השישי. אני מקווה שאנשי 'ניו ליין' לא מאוכזבים מדי.
הכנסותיו של '50 הדייטים הראשונים שלנו' עם אדם סנדלר ודרו בארימור נפלו השבוע בכמעט 50% בהשוואה לשבוע שעבר, לא נורא. 20 מיליון דולר עדיין הספיקו לסרט כדי לשמור בקלות על המקום הראשון. אף אחד מהסרטים החדשים לא התקרב לסכן את סנדלר ושות' – ארבעת הסרטים האלה הם נשורת, סרטים נטולי ציפיות שקיבלו כולם ביקורות גרועות. אז עכשיו נעשה משחק כזה: אני מספר לכם על הסרטים החדשים שיצאו, ואתם עושים כאילו אכפת לכם.
'Confessions of a Teenage Drama Queen' נמצא במקום השני, עם תשעה מיליון דולר, והוא הוכחה שילדות קטנות הן קהל מאוד בלתי צפוי. מבין כל אותן אלילות-בנות צעירות, קשה לעקוב מי נחשבת למגניבה סוף הדרך ומי היא חדשות של השבוע שעבר. חשבתי שמנדי מור היא הילדה הכי פופולרית בשיכבה, אבל 'Chasing Liberty' בכיכובה איכזב לפני כמה שבועות. ב'וידויה של מלכת דרמה' מככבת לינדסי לוהאן ('שישי הפוך'), והסרט (קשיי ההסתגלות של טינאייג'רית מהעיר הגדולה במיקום חדש בפרברים) הפך באופן די לא צפוי לסרט החדש המצליח יותר השבוע, גם אם שובר קופות זה לא.
במקום הרביעי נמצא 'Welcome to Mooseport': נשיא ארה"ב היוצא (ג'ין הקמן) חוזר לעיר הולדתו, מוספורט, ושם מחליט לרוץ לראשות העיר נגד אינסטלטור מקומי. את האינסטלטור מגלם ריי רומאנו, מ'כולם אוהבים את ריימונד', שזה תפקידו הראשון בקולנוע, אם לא סופרים את הממותה. לרוע המזל נראה שריי שאותו כולם אוהבים עדיין לא למד את כללי המשחק בקולנוע, והוא נתפס כשהוא אומר בגלוי שהסרט הוא לא מי יודע מה (המבקרים, כאמור, מסכימים איתו לחלוטין), ושהוא מקווה שהוא לא יגרום לקריירה הקולנועית שלו להסתיים לפני שהתחילה. ככה עושים פרומושן!
במקום החמישי נמצא 'יורוטריפ', שזה, כאילו, כמו 'רוד טריפ' אבל באירופה. גם בארה"ב סובלים משמות ממוחזרים.
כפי שניתן לצפות משם הסרט, זאת קומדית נעורים/סקס/גועל, ובמפתיע זהו דווקא הסרט שקיבל את היחס החיובי ביותר (או ליתר דיוק, הפחות-שלילי) מהמבקרים השבוע. חלקם אפילו טוענים שלמרות כל הטעם הרע, הסרט אפילו מצחיק לפעמים. שערו בנפשכם. זהו גם היחיד מבין ארבעת הסרטים החדשים שכרגע מתוכננת לו הפצה בארץ (ה-3 ביוני, סמנו בלוח השנה שלכם). חבורת טינאייג'רים אמריקאיים, חלקם פליטי סדרות טלויזיה (לאנה לאנג מ'סמולוויל', דון מ'באפי') מסתובבת באירופה, המעוצבת לפי התדמית של אירופה בעיני האמריקאי האידיוט הממוצע, כלומר: מלאה בהומואים ובחורות ערומים.
אחרון, לא כל כך חביב, הוא 'Against the Ropes'. תרגום מתבקש לשם הסרט יהיה 'על הקרשים', ובצדק. זה עוד מקרה של סרט שנדחה ונדחה ונדחה: במקור, הוא היה צריך לצאת לפני שנה. זה סרט ספורט עם הקלישאות המחייבות, שמתרחש בעולם האיגרוף ובו מג ראיין מגלמת מנהלת של מתאגרף (אבל היא אישה! אף פעם לא ראינו דבר כזה!). המבקרים טוענים שעזבו, חבל על הזמן.
ביום רביעי ייצא בארה"ב 'The Passion of the Christ'. סיפורו של ישו על פי מל גיבסון, שהפצתו הוקדמה מסוף השבוע כדי לתת לבילי קריסטל וכותבי הבדיחות של האוסקר מספיק זמן כדי לצחוק עליו כראוי. אני מציין את זה כי הבדיחות האלה עשויות להכיל את המילה "רינג" (wow!, אנחנו כבר מחכים לעדכון נוסף של טופס האוסקימורון שלך!).
בסוף השבוע יצטרפו לישו 'Twisted', מותחן עם אשלי ג'אד שנראה דומה להפליא לכל שאר המותחנים עם אשלי ג'אד, 'Club Dread', קומדית-סלאשר, וההמשכון המאוחר 'ריקוד מושחת 2'.
הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך סוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.
שקר וכזב!
העובדות הן אלה:
• עורך עם דלקת ריאות מועיל אפילו פחות מעורך במילואים. איפה ההיגיון?
• את השמיכה החרמתי רק פעם אחת, כי הייתי חולה, ורק כשהיו עלי 3 שמיכות (2 מתוכן פוך) הפסיק להיות לי קר.
• החתולה באה אלי מרצונה החופשי, כי היא מעדיפה לישון מתחת לשמיכה.
אלוהים ישמור!
מה בדיוק גודל החתול המוזכר בכתבה שדג אדום בגודל ממוצע יכול להתכסות בו?
(אלא אם כן השאלתם את היינליין ואז אפשר להבין.)
הרי לך:
ישמור האל!!!
ראיתי את את התמונה המזדרגגת הזאת לפחות 98765432100987654321 פעמים (והחתולה שלי פחות או יותר בגודל הזה… ?Sick isnt it)
הידעת?
אם הקדשת להתבוננות לתמונה בממוצע שניה אחת בכל פעם, הרי שהעברת 3 טריליון ו-131 מיליארד שנים מחייך בהתבוננות בה. אני חושב שקצת הגזמת.
טוב
אז 320 לא 321
ועוד עובדה
החלפת הביתיות אמורה להיות עם ז'לגיריס קובנה ולא עם אולקר.
אבל כמו שאמרת, למי איכפת.
ואם כבר
אז אולקר היא קבוצה טורקית
למה רינג? פספסתי משהו?
יש תחרות ניחושי אוסקר (מומלץ להשתתף בה!),
ושאלת שובר השיוויון היא כמה פעמים תוזכר המילה "רינג" או "רינגס" במהלך הטקס, וזאת בהנחה שחלק מהבדיחות יסבבו סביב 'שר הטבעות'.
אני יודעת. השאלה היא
למה שבדיחות מל גיבסון יכללו את המילה רינג.
אין ממש סיבה,
אבל היינו צריכים תירוץ כדי להכניס את המשפט שאחריו.
יורוטריפ
לגבי השם – למי ששכח, במקור הסרט נקרא The Ugly Americans, אך במחלקת ההפצה והשיווק הוחלט שבעידן פטריוטי שכזה זה לא לעניין לשחרר סרט שרומז (או צועק) שאמריקאים יכולים להיות מגעילים.
ולגבי הטענות שהוא אכן מצחיק פה ושם – בוא לא נשכח שהסרט הוא פרוייקט של כמה מכותבי סיינפלד.
יורוטריפ
הסרט מצחיק. לא, לבד הוא לא מצחיק כל כך. הוא מצחיק ברמה של כל ה'אמריקנים' למינהם, במיוחד אם אתם עם הרבה חברים חרמנים…
אז, יש בסיס של חיל החלל בדרום הארץ?
או שזה החלק של השקר? רגע.. ככל שאנחנו יודעים, יכול להיות שהחלק השקרי הוא שיש לך מילואים…
יש לצה''ל משהו עם האוסקר
אני השתחררתי שלוש שעות אחרי הזכיה של נפלאות התבונה.
אני מסמיקה!
איזכור שלי בדוח"קו של רד פיש!
אני רוצה להודות לעין הדג, אתר ביקורות הקולנוע (הדינמי עם יד!) שממנו למדתי כל מה שאני יודעת. ולהורי שהביאוני עד הלום.(דמעות בעיניים) תודה לכם! תודה לכם!
רד, להכין גם לך קפה?
אוי, יהיו לך חיים קלים בצבא.
למה אתה חושב? אותי פעם השאירו בעונש של שעתיים על קפה קר.
אז טוב, זה היה לרמטכ"ל, אבל בכל זאת, קפה.
ובתור פקידה משועממת (מיל')
אני הרי חייבת לשאול: במי מהללו מדובר? משה וחצי? (שהיה הרמטכ"ל בתקופתי) אהוד והפרונקל? מופז והמופזית? ואיך כל זה קשור לסרטים? אה: יצחק רבין – שגם היה רמטכ"ל פעם מזמן – שיחק את עצמו בסרט שעשו על "מבצע יונתן".
כן, אני זוכר שהתפוצצתי מצחוק
כשלקחו תמונות ארכיון של שמעון פרס ואז הראו "אותו" מאחורה או את הידיים שלו ומישהו ניסה לחקות אותו. זה נשמע לי כל הזמן כמו החרצופים. אולי הקטע הכי אדיוטי בכל הסרטים הישראלים!
אל תגזים
הקטע אדיוטי נורא, אבל הוא מתמודד באחת התחרויות הקשות והאכזריות ביותר המוכרות לנו כיום – תחרות הקטע האדיוטי בכל הסרטים הישראלים – וזה בלי להכליל את "תני סימן חיים".
אמנון ליפקין שחק.
זה מצחיק
כי מישהו פעם אמר לי כאן איזה חיים קשים יהיו לי כשאני אגיע לצבא.
זכור לי.
באותו הזמן לא ידעתי שאת מכינה קפה בהתנדבות .
מכינה קפה, זה כן.
אבל לקחת אחריות על התוצאות, זה לא. (ואני גם לא עושה ספונג'ה. אוי.)
ובצבא אבא רוצה שאני אלך לקומנדו הימי.
יש לו ציפיות אתה יודע!
(ובהתחשב בכך שאני הבכורה והאבא הזה הוא נותן הירושה ואני לא יודעת לזייף את החתימה שלו נחש מי צריכה ללכת ולנסות להקפיא את עצמה במימיו הקפואים/ מזוהמים של הים?)
*wow! חושבת על לעשות שירות לאומי.*
הטיזר החדש של ההמשך למספרה:
(ההוא עם קווין לטיפה)
http://www.apple.com/trailers/mgm/beauty_shop/
ממש נחמד. המוזיקה יפה מאוד.
רגע רגע
להגיד שאולקר היא קבוצה ליטאית היה מין בדיחה של כותב הטקסט, או שטעות תמימה של דגים שלא מסתכלים מספיק משחקים של מכבי?
וגם אחד קטן (בערך):
יש כבר תאריך יציאה בארץ לפסיון?
מישהו בכלל מתכוון להוציא אותו בארץ?
קראתי לפני שבוע, אני לא זוכר איפה,
שאף מפיץ בארץ לא קנה את הזכויות להפצת הסרט, ולאף אחד מהם גם אין תוכניות בכיוון.
אני לא מבין את המפיצים.
אז הסרט אנטישמי בגלל שככה הדת של הנוצרים. לא נראה לי שבסרט הם יקראו לנוצרים ולמוסלמים להרוג את היהודים או משהו כז.
אפשר לחשוב שלא יצאו סרטים על התנ"ך אף פעם.
זה לא קשור לסרטים על תנ''ך
העניין הוא האופן בו מוצגים כל היהודים בסרט – דמויות שליליות, חמדניות, תאבות בצע וכו'. אפילו הרומאים שאמורים לפי ההגיון להיות מוצגים כרעים, מצטיירים כבני אדם עם צדדים טובים*.
חוץ מזה, כמה אנשים בארץ כבר רוצים לראות את סיפור הצליבה של ישו?
_________________
* המידע הנ"ל שאוב מראיון שראיתי בגיא פינס.
זה לא קשור לסרטים על תנ''ך
א. יש הרבה אנשים בארץ שישמחו לראות סרט על ישו, ולאו דווקא נוצרים.
ב. מה לעשות – זו הברית החדשה. היהודים לא היו משהו בכלל בעיני ראשוני הנוצרים, ואני יכול להבין למה. לבקש מגיבסון "לשכתב" את הברית החדשה זה מגוחך. העובדה שעושים לו סדנאות חינוך בראיונות, בהן הוא נדרש לגנות את "השואה", היא בדיוק מה שגרם לי לכתוב את הקטע עם "פלרמאוס ואנגלשיר".
אני אישית לא מאמין שהסרט ישנה עמדה של יותר משלושה-ארבעה בני אדם על היהודים כיום.
3-4 אנשים?
מספר מעניין. איך הגעת אליו בדיוק?
א. אני לא חושב שיש כל כך הרבה כאלה. אני אישית לא הייתי הולך לראות את הסרט הזה. ברור שיש כאלה שיילכו, אבל אני חשוב שההערכה של המפיצים היא שזה לא ישתלם כלכלית (בין השאר).
ב. והרומאים היו אחלה? למה לא התייחסת לחלק הזה?
ב. כי שניכם לא ראיתם את הסרט?
אפשר להתווכח שעות האם הפסיון הוא סרט אנטישמי או לא. אפשר גם להתווכח עוד כמה שעות האם ראוי להפיץ אותו בארץ והאם זה משתלם כלכלית. אפשר אפילו לנסות למצוא הוכחות אם מל גיבסון הוא באופן כללי פנאט, או שסתם יצא לו שם רע בגלל הסרט.
מה שאי אפשר לעשות, זה להתווכח על תוכן של סרט שלא ראיתם. אני בטוח שיש בסיס לטענות נגד הסרט, אבל גם שאין לו כח שכנוע כמו שגיבסון חושב שיש לו. כמו כן, יכול להיות שרק חלק מהיהודים מוצגים באור שלילי (מה לגבי ישו עצמו? האם מתייחסים לכך שהוא יהודי?), או שרוב הרומאים דווקא מוצגים כחיות אדם (במקרה הזה, הייתי מפנה ל"בראיין כוכב עליון"). הבעיה היא שכל עוד לא ראינו את הסרט, כל הדיון על תוכנו חסר רלוונטיות.
ב. כי שניכם לא ראיתם את הסרט?
יאללה, ממתי העובדה שמישהו לא ראה סרט כלשהי אמורה למנוע מבעדו להציג עליו דיעה נחרצת?
אני בטוחה שהפסיון הוא סרט אנטישמי לאללה. מישהו קרא את הראיון עם אבא גיבסון?
למרות זאת, אני ממש אשמח אם יזדמן לי לצפות בו. אל"ף- כי הקרייסט חתיך. בי"ת- אני בטוחה שזה יהיה מצחיק נורא (משום שזה בארמית ומאד ארוך, למשל).
(כה''ב)
סליחה, זה היה בציניות? את באמת משוכנעת שמישהו יכול להחליט שסרט שהוא לא ראה הוא אנטישמי? נו באמת, כל האשמות נגד הסרט הם כרגע בגדר שמועות. באותה מידה יתכן ש"תשוקתיו של ישו"[1] יהיה סרט פורנו רך. אם בכל זאת היית צינית אני מתרץ את העדרות חוש ההומור שלי בזה שכל התוכניות שלי לימים הקרובים התבטלו כליל ואני ואני תקוע בבית.
[1] אלוהים שבשמיים, עשה שהמפיצים יתרגמו את הסרט הזה ל"תשוקה קטלנית". שחוק, אני יודע, אבל מדובר בסרט שפשוט מתחנן ל"מניח רעפים נוצרי".
'תשוקתו של מניח רעפים: ישו הנוצרי'
והרומאים - כן הם היו אחלה
כלומר, לא בדיוק אבל בערך…
הברית החדשה לא מאוד מתייחסת לרומאים. הם שם כדי לצלוב את ישו, וזהו. גם הקטע הזה הוא קטע בו האשמה העיקרית נופלת על היהודים, שהסגירו אותו והאשימו אותו מול הרומאים.
פילאטוס מגיע אל העם ושואל איזה מן האסירים לשחרר לרגל פסח. העם מבקש (לאחר שהוסת על ידי מנהיגיו) לשחרר את בראבא. פילאטוס, שלא רוצה לצלוב את ישו (כן, כן, ממש כך) שואל אותם – "ומה אעשה בזה המתקרה ישוע?" והעם עונה לו – "יצלב!". פילאטוס שוטף את ידיו מול העם ואומר – "ידי לא שפכו את דמו של האיש הזה" והעם עונה – "דמו עלינו ועל בנינו" (ואני אומר – מילא עליהם, אבל למה לערב אותנו בסיפור?).
בקיצור – מכיוון שחלק גדול מן הנוצרים הראשונים היו רומאים (יש לזכור שהפסיונים נכתבו עשרות שנים לאחר צליבתו של ישו), ומכיוון שישו עצמו כיוון את הטפותיו כלפי היהודים, ודחייתם שלהם אותו היא המכרעת, הם אלה שיוצאים רעים.
ולכן,
רק אנשים שקודם שנאו יהודים אולי יתרגשו מהסרט הזה ויתחילו לשנוא אותם יותר. לא נראה לי שנוצרים שאין להם כלום נגד יהודים ייראו את הסרט ופתאום יחליטו שהם שונאים אותם כי לפני 1980 שנה בערך הם גרמו לצליבתו של מנהיגם שבגלל זה הפך לקדוש.
אל תשכחו שאם היהודים לא היו גורמים לצליבתו של ישו אז כנראה שישו לא היה קדוש היום. העובדה שהוא נהיה קדוש זה שהוא עונה ומת ואח"כ נראה משוטט. מזכיר את אלוויס.
אולי אתה צודק
אבל תנסה לשכנע נוצרי מאמין שהסיבה היחידה שהבן של אלוהים קדוש זה כי הרגו אותו. מה לעשות, יש אנשים שיש להם פרוטקציות.
והרומאים הם הכי סבבה שבעולם
סתם ככה נזכרתי שלא מזמן קראתי ב"הארץ" מאמר מתורגם של כומר אנגלי, שהוא גם אקדמאי, נדמה לי, שהתייחס לרלוונטיות של הפסיונים כ"אמת היסטורית" בכלל, ולתפקיד שהיה לפילאטוס או לכל רומאי אחר שהיה שם, בפרט. מה שהוא אמר נשמע קצת כמו בדיחה מוזרה, אבל עם הגיון ברור: הוא השווה את פילאטוס לפול ברמר, הממונה האמריקאי על עיראק, ושאל, האם פילאטוס באמת פנה לקהל ושאל אותם את מי לצלוב? וביקש מהקורא לנסות לתאר לעצמו את פול ברמר מוציא את הראש מהחלון כדי להתייעץ עם העיראקים שבחוץ את מי מהאסירים להעמיד למשפט ועל מי לחוס.
אני חושב שכבר נכתב כאן שישו היווה איום לא רק על היהודים, אלא גם איום פוליטי חמור על הרומאים, וסביר שבאותה תקופה איום שכזה לא הותיר מידת רחמים בלבו של הממונה הרומאי.
מה שמפריע לי בסיפור הזה
הוא דווקא העם. כלומר, "העם", זה שפילאטוס מדבר איתו. אין דבר כזה "עם", ובוודאי שהוא לא יודע לדבר. איך בדיוק הם אמרו "יצלב"? כולם ביחד? במקהלה? (וכמובן, האסוציאציה הברורה: "Yes, we're all individuals") לא היו שום מתנגדים? לא היו ויכוחים כלשהם בין היהודים? או שהוא פנה למינה צמח כדי לערוך סקר בקרב מדגם מייצג, וזו היתה תשובתו של מרבית העם, בתחום הטעות הסטטיסטית? ומי בדיוק אמר "עלינו ועל בנינו"? אני אאמין בלידה מרוח הקודש לפני שאני אאמין שיותר מאדם אחד אמר משפט כזה. אבל העיקר ששאלו את העם.
דווקא מעניין לראות איך מל התמודד עם הקטע הזה. איך אפשר להציג סצינה מופרכת כזאת בלי שתיראה כמו חיקוי לא מוצלח של 'בריאן כוכב עליון'?
ההסבר הנוצרי המקובל הוא
שהסיפור מייצג מסר, ובין אם הוא באמת התרחש כפי שכתבו בפסיונים, או לא, זה לא רלוונטי.
לגבי התמודדות בעולם הנוצרי בכלל: הותיקן הואיל בטובו לשחרר הצהרה שהיהודים לא אשמים במותו של ישו, כי ברור שלא *כל העם* עמד שם אלא *קהל*.
לפי כמה מאמרים שקראתי, נראה שהגישה הזאת (כמו גם גישות עוד יותר פרשניות של כמרים קתולים שפיתחו מודעות אישית לנושא האנטישמיות אחרי מלחמת העולם השניה) לא נכנסה לסרט וככל הנראה גיבסון הלך עם הטקסט של "הברית החדשה" יד ביד.
נכון, צריך לראות את הסרט בשביל לראות מה עשה מל – אבל אני סקפטי. כן, אני יודע: "Always Look on the Bright Side of Life"
לא כל העם, אלא רק קהל
קצת מזכיר את הרושם שמישהו שקורא רק טוקבקים יכול לקבל על הלך הרוחות בארץ.
54. ל – 27: דווקא כן צריך לצלוב את ישו!
(ישועי שהתפכח, בית לחם)
חשוב תקראו!
חחחחחחחחחחח, מי זה בכלל ישו?
למעשה
מדהים איך השורה הכי מצוטטת מהשיר היא הכי פחות מייצגת…
רגע, תן לי להבין
אבל "נעשה ונשמע" שאומר כל העם במעמד הר סיני נשמע לך כן הגיוני? והתגוששות יעקב עם המלאך?
סיפורים דתיים לא צריכים להיות אמינים.
מה הבעיה עם ההתגוששות
עם המלאך?
ולא, אני לא מאמין ל'נעשה ונשמע'. אני לא מעריץ גדול של דת מכל סוג.
ואני לא מעריץ גדול של טיפשות מכל סוג
לא יפה ללכלך על האמונה שלי, בטח לא באתר על סרטים…
(וכן אני יודע שלא ליכלכת בדיוק, אבל בערך בים בם בום)
אני לא יודע מה האמונה שלך
אבל לא לכלכתי על אף אחד. רק אמרתי את דעתי, לא טענתי שכל היהודים/נוצרים מניאקים.
מה לעשות שככה חשתי...
והייתי חייב להגיב.
אמרת ש"אני לא מעריץ גדול של דת מכל סוג". זה נשמע מזלזל…
ואני מתנצל על הכותרת של התגובה הקודמת(לא שיש לי ספק שלא נעלבת סתם משום כללי הנימוס)
אני מניח שהוא הסתפק במשאל עם מיעץ.
''ווליס בוואבא!''
הייתי בהחלט משלם לראות את זה .
זה לא קשור לסרטים על תנ''ך
הנוצרים הראשונים חשבו שהם יהודים, ככל הנראה – לקח כמה דורות עד שהם החליטו שבעצם מדובר בדת חדשה, ולא בווריאנט קל על היהדות.
שנאת היהודים שהתקשרה לנצרות הגיעה אח"כ – כנראה רק באזור ימי-הביניים.
לא ממש מדוייק
המאמינים הראשונים בישו אכן היו יהודים והם ניסו להפיץ את אמונתם בקרב יהודים בלבד.
בשלב מסויים, כשהם ראו שהיהודים לא הולכים בעקבותיהם הועלה הרעיון (ואני מתנצל בפני הקדוש שהעלה אותו ושכחתי את שמו) להפיץ את האמונה אצל הגויים, דבר שחייב מודיפיקציות קלות.
כל השאר — היסטוריה
נאמנות לטקסט המקורי היא לא תירוץ.
אני לא מתנגדת לדעה שלך, אני רק רוצה להבהיר את הנקודה הזו.
זה לא עיבוד לשייקספיר, או לטולקין, או אפילו לטקסט היסטורי – זה סרט דתי. הוא לא אומר "מה שאני מראה זה מה שהיה כתוב בטקסט", או אפילו "מה שאני מראה זה מה שהיה באמת", אלא "אני מראה לכם משהו נכון ורלוונטי לחיים שלכם היום".
לפיכך, אם הסרט מראה יהודים באור שלילי, הגיוני להסיק שזה מה שיוצר הסרט חושב על יהודים.
•אם• זה מה שהסרט עושה. שימוש בעלילת הברית החדשה לא עושה אותו אנטישמי באופן אוטומטי. לפי התיאור של אברט אין שם שום דבר שהייתי מתנגדת אליו מהבחינה הזו.
כמה נקודות
ראשית כל, הנקודה העיקרית שלי היתה על ההתיחסות התקשורתית בישראל לסרט, ופחות על הסרט עצמו.
דבר שני, וזה כבר לנושא שהעלית – כן, זה כן תירוץ. מל גיבסון, ועוד כמה מילארדי אנשים בעולם, הוא נוצרי. המקור היחידי לחייו (ומותו) של ישו הוא כתבי הברית החדשה. כאשר התרחשו האירועים לאף אחד אחר לא היה מספיק חשוב כדי לכתוב על זה.
כאשר גיבסון בא לתאר את צליבתו של ישו, אי אפשר (=לא מעשי ולא צודק) לבקש ממנו בתור נוצרי לשנות משהו בסיפור הדתי כפי שהוא מכיר אותו, וכפי שכל נוצרי אחר מכיר אותו.
בגלל זה גם טענתי שהסרט לא ישנה את דעתם של יותר מקוצץ אנשים (הייתי אומר אפס, אבל עלי להזהר) – כל נוצרי שיראה את הסרט כבר מכיר את הסיפור, והיהודים נראים שם רע [1].
העניין הוא, שזה לא עיקר הסיפור. הסיפור העיקרי הוא על ישו, וכיצד הוא מת על מנת לכפר על חטאינו. האל מקריב את בנו וכו' וכו'.
אני לא מסכים איתך ש-"אם הסרט מראה יהודים באור שלילי, הגיוני להסיק שזה מה שיוצר הסרט חושב על יהודים". הגיוני להסיק מזה, שזה מה שיוצר הסרט חושב על היהודים ביהודה במאה הראשונה לספירה, שבנו של האל נגלה אליהם והם דחו אותו. קשה לי מאוד לבקר נוצרים על כך שזו תפיסתם, כפי שיהיה לי קשה לבקר יהודי מאמין ששונא את הפרעונים – זה הקאנון שלהם.
בקיצור – יכול להיות שגיבסון אנטישמי, אני לא מכיר אותו אישית, ואבא שלו מכחיש שואה ידוע. אלא אם כן יהיו בסרט חריגות אנטישמיות משמעותיות מהברית החדשה (כלומר – האשמה שחורגת מדחייתו של ישו כמשיח ומהאמירה "דמו עלינו ועל בנינו"), אז אני לא רואה בו הוכחה.
יצא ארוך יותר מדי, התנצלותי.
[1] – טוב, לא כל היהודים – היו את אלו שהלכו אחריו, ומאוחר יותר כונו "נוצרים", שיוצאים די טוב. עיקר הביקורת מופנית כנגד הפרושים וכנגד המנהיגים היהודיים.
אבל זהו,
שכרגע לפי הביקורות, גיבסון שינה את הסיפור הדתי כפי שהוא מכיר אותו, לטובת משהו אחר, כשבדרך אגב, המשהו האחר הזה מציג את היהודים (את מנהיגי היהודים, זה נכון, אבל הם גם מייצגים את אלה שתחת הנהגתם) באור שלילי אפילו יותר. ואם כך, הרי שהסרט חורג מהברית החדשה (למעשה, גם יכול להיות שהסיפור הדתי כפי שגיבסון מכיר אותו חורג מהברית החדשה. סיפורים מתגלגלים ומשתנים במהלך הדורות, אתה יודע, ואלא אם כן מישהו קורא בתנ"ך באופן קבוע, יש סיכוי יותר מסביר שהוא יספר את הסיפור התנכ"י בצורה שונה).
נ.ב
הודעות שלך הן אף פעם לא יותר מדי ארוכות.
כמה נקודות
תיקון – הברית החדשה היא לא המקור היחיד על ישו. הוא מוזכר גם בתלמוד.
http://www.haayal.co.il/story_1825
התלמוד נכתב זמן רב אחרי הברית החדשה
והכתיבה על ישו נכתבה על מנת להתווכח עם הנוצרים. מבחינת "אמינות היסטורית", יש לברית החדשה, עם כל הבעייתיות שבה, עדיפות על פני התלמוד.
ולמה זה?
אגב, הטענה שהעלית מוזכרת גם בלינק באייל. בכל מקרה, יש סתירות מסוימות בין התלמוד (סקילה ע"י היהודים) לבין הנוצרים (צליבה על ידיהם).
אגב, הטענה שהסיפור נכתב למטרת פולמוס עם הנוצרים הוא טעות מוחלטת. שים לב בלינק בעין הדג, לסוגריים בתלמוד (ובניגוד לשאר הטקסט שלא מופיע בסוגריים). הסיבה לסוגריים היא הצינזור העצמי. והסיבה לצינזור העצמי היא פחד ממוות ונקמה, או אם תרצה פחד מדברים כמו הפסיון. כמו כן, בתלמודים בהוצאות ותיקות הסיפור הזה נשמט, וכך גם אני למדתי אותו בדרך כלל.
השאלה אם הסרט אנטישמי או לא כבר מזמן לא רלבנטית.
לסרט יש הייפ שלילי. אף מפיץ לא ירצה להסתבך עם סרט כזה שיסכן אותו בקריאות דביליות לחרם צרכנים, בפניות דביליות עוד יותר לבג"ץ למנוע את ההפצה שלו (תהיה בטוח שיהיו פניות כאלה ברגע שאחד המפיצים יכריז על רכישת הסרט) ובשאר כאבי ראש בשביל סרט שאין לו כנראה הרבה קהל בארץ.
וחבל, כי אני דווקא הייתי רוצה לראות אותו.
ואת יכולה!
הוא יוקרן בסינמטק ת"א, כך הבטיח אלון גרבוז (כמדומני כך קוראים למנהל), וכנראה עם אותו נוהל הפגנות ברקע שאיפיין את "ג'נין, ג'נין".
הפגנות יכולות
לשנות.
הנה, נוצרים-ערבים-ישראלים יצאו כנגד השידור בכבלים "הפיתוי האחרון של ישו", עוד גרסה על חיי הצלוב שנעשתה ע"י נוצרי מאמין אחר, והנה השידור בוטל.
כן, שמעתי על זה
בכל אופן, הסרט של סקורסזה הוקרן בקולנועים בארץ, וכבר שודר בכבלים ב"הצגה שניה", למרות הפגנות קולניות שהיו בזמנו והכבלים השתמשו בהפגנות כדי לפרסם את השידור של הסרט.
נכון
וכל זה רק הופך את ההחלטה של הכבלים להמנע משידור לתמוהה יותר.
גם במקרה הזה, אגב,
אני די בטוח שרוב רובם של המפגינים לא ראו את הסרט לפני שיצאו לרחובות. איך הם יודעים שהוא בכלל עלול לפגוע בהם? יודעים. היה כתוב בעיתון, לא?
אולי בסינמטק, אבל לא ביתר בתי הקולנוע
סרטי שפירא: "כרגע בחרנו שלא לקנות את הסרט, כי לטעמנו זה לא הזמן לרכוש אותו…"
http://www.ice.co.il/article.asp?pgId=63744&catId=2
ברור שלא עכשיו
סרטי שפירא יקנו אותו בערך שנה אחרי שהוא יצא ב-DVD.
ואז
הם יתבעו את מי שייבא את ה-DVD?
כתבה מספר 417
השאלה אם הסרט אנטישמי או לא כבר מזמן לא רלבנטית.
אני משוכנע שדווקא ההייפ השלילי היה מאיץ בלא מעט אנשים, כולל אותי, ללכת לראות את הסרט.
המפיצים מפחדים מהצל של עצמם.
אין לי בעיה שיפיצו אותו בארץ
בתנאי שלא יתרגמו אותו כ"התשוקה של ישו" כמו שעשו בכמה מקומות
לא יתרגמו אותו ל''התשוקה של ישו''
כי בטוח כבר עשו כזה סרט, ובו ישו ומגדלנה עושים מצוות קודש.
ואם כבר, ביקורת (מעניינת כתמיד) של רוג'ר איברט על הסרט
שכוללת גם דיון בהיבט האנטישמי-או-לא:
http://www.suntimes.com/output/ebert1/cst-ftr-passion24.html
מצד שני, זו ביקורת חיובית מהסוג שמשכנע אותי שלסרט הזה *אני* לא מתקרב.
אוף!
אני ממש רוצה לראות אותו.
כבר בתחלתי לחפש שותפים שיבואו לראות איתי אותו, אבל לך תשכנע קבוצת ילדים בני 13 לראות משהו שהוא לא מת לצעוק 3.
רגע רגע
"ח"כ אלי ישי- לאסור את הקרנת הפסיון בארץ"
http://www.haayal.co.il/story_1825
(שלב נוסף ביצירת יקום מקביל על השרת הזה)
ברור שש''ס תתנגד להקרנה של הסרט בארץ
היא מתנגדת לכל דבר.
(הכותבת לא באה ללכלך על אף אחד, אלא פשוט לציין עובדה ברורה. תודה.)
ריקוד מושחת 2
נראה לי שהקשר בין ריקוד מושחת 1 וריקוד מושחת 2 יהיה יותר קלוש מהקשר בין שני סרטי הקוביה, במיוחד בגלל שריקוד מושחת 2 קורה לפני הסרט הראשון (פריקוול?)
אני מקווה שלפחות יהיו שם שירים יפים, כמו בסרט הראשון. בעקרון אני די אוהב סרטי ריקודים, כל עוד האנשים שם לא מרושעים או מעצבנים (כמו ב"רק לרקוד")
בקשר ל''פסיון''
התאריך שנקבע להקרנתו של הסרט "הפסיון של ישו", בבימויו של מל גיבסון, 25 בפברואר, אינו מקרי. בתאריך הזה, המכונה "יום רביעי של האפר", מתחילה תקופה של 40 ימי תשובה המסתיימת בחג הפסחא, עם תחייתו של ישו הצלוב. (לקוח מוואלה, מילה במילה, לא היה לי כוח להתחיל לעצב..)
ושכחתי להוסיף...
(איזה כיף להגיב לתגובה של עצמך)
את הלינק לכתבה למי שמעוניין
http://news.walla.co.il/?w=//510289
'40 יום ו-40 לילה'
(להבדיל)
כתבה מספר 897
עוד סרט ללינדסי לוהאן, בקרוב!
לא שאני מעריץ שלה או משהו (למרות שהיא שמה את הילארי דאף, אן הת'אווי או מנדי מור בכיס הקטנטן)
http://progressive.stream.aol.com/aol/us/moviefone/movies/2004/meangirls_017405/meangirls_trlr_dl.mov
יש לשר הטבעות למה לשאוף עדיין
לא לשיבת המלך אלא לטרילוגיה כולה.
הטרילוגיה הראשונה שתעבור סכום של שלושה מיליארד וממוצע ההכנסות לכל סרט ברור.
מתי קיל ביל חלק 2 מגיע לארץ?
בארה"ב הוא יוצא יום אחרי היום הולדת שלי, מתי הוא יצא בארץ?
התשובות לשאלות מסוג זה
נמצאות, כמובן, ב'לא סופי'.
http://www.fisheye.co.il/static/future.html
במקרה הזה, התשובה היא שאין תשובה. עדיין לא ידוע על תאריך הפצה לסרט בארץ.
ומה אתם אומרים על זה??
באחת הקרנות הבכורה של הפסיון, אישה מתה מהתקף לב באמצע סצינת הצליבה של ישו…. ממממ..
http://news.walla.co.il/?w=//510761
(כן.. עוד פעם וואלה.. אני מכור לצערי)
חכה שלושה ימים.
אולי היא תחזור לחיים.
יכול להיות שהיא גם מתה מהעומס של האנשים...
כ20 מיליון דולר בארה"ב ביום אחד!
אוקי...
ממתי יש פרסומות בעין הדג ? ולמה?
אה... מאז ומתמיד?
בדרך כלל אנחנו נותנים את הבאנרים לאתרים-חברים. כרגע חלק מהבאנרים מוקדשים למי שמממנים לנו את פרסי תחרות האוסקימורון. זה בסדר, עוד לא התעשרנו מהאתר.
לי אישית אין בעיה עם פרסומות באתר הזה.
זכותכם להחזיר את ההשקעה בו ואפילו להרוויח קצת. סליחה, מחובתם לעשות את זה!
זו פעם ראשונה ששמתי לב לפרסומת מסחרית
וזה הפתיע אותי. זה הכול. אין לי בעיה עם זה. אדרבא – תתעשרו מזה.
וגם חשבתי שאולי בזמן היעדרותי מהאתר
(לא פתחתי כבר חודש – תקופת מבחנים והכול) דברים השתנו. אבל מסתבר שלא.
הסרט הרויח $26,556,573 ביום הראשון להקרנתו, זה המון
זה לא רק המון,
זה היום הטוב ביותר של סרט שאינו סרט אפקטים.
רק מה, זה לא מבשר טובות לסוף השבוע. פתיחה גדולה ביום רביעי, ואז כשמגיע יום שישי כבר עובר מפה לאוזן שהסרט ממש לא מומלץ לבעלי קיבה רגישה.
השתגעת, לראות סרט בסוף שבוע?
הרי צריך ללכת לכנסיה.
''להרוג את ישו''
http://www.moviecitynews.com/arrays/media/2004/Kill_Christ.html
שילוב של "להרוג את ביל" ו"הפסיון של ישו"… קצת מעצבן בסוף, אבל מצחיק.. מומלץ לראות
רוברט רודריגז מביים
עיבוד לספר הקומיקס "Sin City" של פרנק מילר.
http://www.scifi.com/scifiwire/art-main.html?2004-02/26/09.00.film
עם הארטנט והפקאצה מ"נער הבועה" ו"יום אהבה קטלני". לא רק שהספר המקורי היה גרוע ומשעמם מאין כמוהו (אך בעל סגנון ציור מרשים), הדמות הראשית בו הייתה הר-אדם מסדר הגודל של שוורצנגר. מה לזה ול?
מה אתה רוצה?
שוורצנגר עסוק. הור מושל קליפורניה. אין לו זמן לשטויות.
The Rock עדיין פנוי.
ערוץ הסרטים ברצף של סרטים טובים
היה לי נורא משעמם היום וישבתי לראות ערוץ הסרטים, שתפס אותי כאשר במקרה העברתי לשם וקלטתי את 'Salem Witch Hunt' המרגש. בסופו של דבר, ישבתי מול הערוץ במשך 5 שעות ברצף כאשר הוקרן (אחרי ציד המכשפות) 'סוף הרומן' עם ראלף (למה אומרים רייף?) פיינס שהפתיע אותי באיכותו (אני בדרך כלל לא אוהב סרטים מהסוג הזה. הסרט האחרון – ואולי היחיד – שאהבתי מהז'אנר היה 'קזבלנקה') וביכולת שלו לגעת. לבסוף שידרו את 'העולם שבפנים' (Ghost World) עם ת'ורה בירץ' שדופקת הופעה נהדרת, שגם היה סרט השבוע, אבל פספסתי אותו אז. הסרט הזה מפתיע תדמיתית. מהפרסומת וגם מחצי השעה הראשונה של הסרט התרשמתי שמדובר בקומדיה קלילה בסגנון 'דאריה' – היא אפילו נראית כמוה. אבל לאט לאט, ההומור נעלם (לפחות החלק הבוטה יותר שלו) והדמויות מרצינות באופן מפחיד. מאוד הרשים אותי.
Hot Oscar, באמת שווה לפעמים.