המחשב משתלט, הבובות נכחדות. לא שזה חדש, אבל הנה עוד אישור לכך: גם אשפי הבובות הגדולים מכולם, חברת ג'ים הנסון ('החבובות', 'לבירינט') פונים לאנימציה ממוחשבת. הסרט הראשון שלהם בתחום: זוג כלבים במרחבי הזמן. |
07.10.2002
|
יומית
המחשב משתלט, הבובות נכחדות. לא
שזה חדש, אבל הנה עוד אישור לכך: גם
אשפי הבובות הגדולים מכולם, חברת
ג'ים הנסון ('החבובות', 'לבירינט')
פונים לאנימציה ממוחשבת. הסרט הראשון
שלהם בתחום: זוג כלבים במרחבי הזמן.
המחשב משתלט, הבובות נכחדות. לא
שזה חדש, אבל הנה עוד אישור לכך: גם
אשפי הבובות הגדולים מכולם, חברת
ג'ים הנסון ('החבובות', 'לבירינט')
פונים לאנימציה ממוחשבת. הסרט הראשון
שלהם בתחום: זוג כלבים במרחבי הזמן.
אהרו''כ שעון חורף!
הרעיון לסרט החדש נשמע גרוע מאוד, אבל מצד שני אף פעם לא אהבתי בובות.
אבל אלה לא יהיו בובות!
כשממהרים לטטנוס,
לא מתעמקים בעובדות. אחרי הכל, מישהו עוד עלול להקדים אותך עם תגובה בעלת תוכן והגיון, שומו שמיים.
בדיוק
אם כי זו יומית מעציבה. חברת ג'ים הנסון היא הILM של הבובות, ואם הם נכנעו- הכל באמת נגמר.
בדיוק
נכון, אבל אני מקווה שהסרט לא יהיה מוצלח במיחד (ממוצע כזה) והחברה תבין שאין להם משהו מיוחד להציע בקטגוריה הזו ותחזור לבובות.
ואז אולי
יחזירו גם את הבובה של יודה.
ואז אולי
ועדיין הוא יהיה השחקן הכי טוב בסרט.
הו-הו-הו-הו-הו-הו-הו-הו-הו
למה מעציבה? קידמה זה הדבר!
אני היחיד שחושב שזו התקדמות לכיוון הנכון?
אני מאמין שההבדל היחיד (לטווח הארוך) בין בניית דמויות במחשב לבניית בובות במציאות היא שמחשב נותן הרבה יותר חופש לדמיון של היוצר. ברגע שהבובות יחלפו מהעולם, היוצרים כבר לא יהיו מוגבלים על ידי צרות האופקים של החומר. הם יוכלו להתחיל להתפרע באמת עם הרעיונות שלהם (וכולנו יודעים שדמיון זה הדבר האחרון שחסר לג'ים ושות').
תארו לכם את קרמיט עם פנים אמתיות ועוד הבעות מלבד "חיוך טיפשי" ו"שפה קפוצה", תארו לכם את מיס פיגי מבצעת צניחה חופשית או את גונזו בהחלקה אומנותית על הקרח. זו רק ההתחלה. זוכרים כמה חופש קיבל לוקאס כשהוא הכניס את יודה למחשב?
ג'ים הנסון תמיד ניסו לשבור עוד ועוד מכשולים שמציב להם העולם שמאחורי מסך הכסף, והרבה פעמים בהצלחה (החבובות מרקדות, קופצות, רוכבות על אופניים…), אבל עכשיו כשהם רותמים את המחשב לרצונם הם יוכלו לצעוד למקומות שהם מעולם לא חלמו שיגיעו. דבר לא יעמוד בפניהם! הם יוכלו להשתלט על העולם!
כן, אבל
אלו לא יהיו •בובות•. ברור שבעזרת המחשב ניתן ליצור דברים מדהימים- אבל מה שהיה יפה בחברת הנסון הוא שהם הצליחו להתגבר על המגבלות של בובה. תראה למשל את "פארסקייפ", שם הבובות הן כמעט ממוחשבות. ברגע שהם שוברים את הגבול הזה, ומתחילים ליצור משהו ממוחשב, כל היחוד שלהם נעלם- ויותר מזה, הם יפסיקו להתאמץ ולחדש בבובות.
ומאידך,
ראה את "הבדולח האפל".
בעצם, זה רק מוכיח שבובות הן אלמנט בודד מתוך מכלול, ואם המכלול מחורבן, גם בובות סבירות ומעלה לא יוכלו להציל אותו.
זה לא ''הגביש האפל''?
תשאלי את הספתא הפולנית
שלך.
אין לי.
אולי, ואולי לא
חברת ג'ים הנסון הם הכי טובים בעולם במה שנוגע לבובות. על זה אין ויכוח. אבל איך הם באנימצית מחשב? לא יודע, לא ראיתי. אולי הם יהיו טובים, אולי לא. חבל שמישהו צריך לעזוב את מה שהוא עושה הכי טוב. זה כאילו שהיית מספר שמיכלאנג'לו החליט להפסיק עם הציור והפיסול ולעבור לצילום, כי צריך להתקדם בחיים.
לא בדיוק.
צילום אולי מקצר תהליכים שנעשים בציור אבל בסך הכל הוא מגביל את היוצר הרבה יותר ממכחול וצבע. אם לאומת זאת היו ממציאים איזה כלי חדש שמאפשר ליוצר להעביר את הדמיון שלו בצורה מושלמת לחומר בלי להיות צריך להתפשר, הייתי מגיש אותו למיכאלאנג'לו בזרועות פתוחות.
מה שאני אומר למעשה הוא שבימינו או בעתיד הקרוב אנימצית מחשב תגיע לרמה כזו שלא יהיה הבדל בינה לבין תעשית הבובות (למעשה המחשב מנסתם יראה יותר אמין). במצב זה הדבר היחיד שיבדיל בין מודל טוב למודל פחות טוב יהיה הדמיון של האומן שיוצר אותו. ומכיוון שאיש לא מפקפק בכושר ההמצאה של ג'ים הנסון, אני מאמין שהם יכולים להגיע לרמה גבוהה מאוד של אנימצית מחשב ושהתפתחות הזו תעשה להם רק טוב.
אני לא לגמרי מסכים
עם התפיסה שמחשב טוב מבובות. אני מאמין שזה כבר נאמר פה ע"י שלמקו. יש משהו מיוחד בבובות, שאם תחקה אותו במחשב זה יהיה בזבוז משאבים. מה שהופך את החבובות לכלכך מיוחדים זה השילוב המיוחד שבין בובות כל כך פשוטות לכאורה לבין כותב גאון. ברגע שיורדות הבובות נשאר רק גאון, ובלי להעליב, כאלה יש מספיק, והשאלה הגדולה היא האם הגאונות שלו תעמוד בתחרות בשוק שבו הוא לא שולט.
יודה הממוחשב
זה אחד הדברים הכי גרועים שקרו בסטארוורז חוץ מג'אבה הממוחשב. לא כל דבר צריך להיות ממוחשב!!!
היופי באימפריה מכה שנית היה שהרגשת את הקשר בין יודה ולוק בגלל שהוא היה בובה. הוא היה שם באמת. בטרילוגיה החדשה האנשים מדברים אל אויר ורואים את זה. זה מחורבן!
כן, אין ספק
שלשחקנים קל יותר לתקשר עם בובה שמישהו מחזיק את היד שלו תקועה בתחת שלה ולהעמיד פנים שהיא יצור חי אמיתי וראוי לכבוד, מאשר לתקשר עם האוויר הריק ועם מה שהם מדמיינים שם. אה-הא.
ריאלסטיות - רעה חולה
למה בכלל לייצר בובות/הנפשות מחשב שיראו אמיתיות? זה לא בהכרח מוסיף.
קרמיט לא ניראה כמו צפרדע אמיתית. אף אחד לא חשב שמיס פיגי היא חזיר(ה) או שגונזו הוא … (מה בעצם).
בקולנוע אני מכבה את החלקים בהגיון שאומרים לי "זה לא אמיתי , זה רק סרט (רק בובה)" ונהנה.
אהה... בהה... לא אומרים.
נכון.
גם כשהמציאו את המכונית הראשונה זה היה מעציב, כי אף אחד לא ירכב על סוסים.
וגם כשהמציאו את הטלפון כי אנשים לא יוכלו לראות פנים מול פנים את חבריהם.
וככה גם עם האינטרנט, הם אפילו לא שומעים אותם.
ואפילו עם הקןלנוע, אנשים הוליכם לראות ולשמוע במקום לקרוא לדמיין.
קידמה זה חלק בלתי נפרד מהחיים. בלי קידמה אי אפשר להתקיים, צריך להשאיר את העבר מאחור ולחכות אולי שבסוף יחליטו לשחזר את ההצלחה עם הבובות.
מה אפשר לעשות?
אבל הנקודה היא
שהקדמה כבר כאן. יש חברות שעושות אנימציה ממוחשבת נהדרת. חברת ג'ים הנסון ידועה בכך שהיא משתמשת בבובות, ולא במחשב. על זה אנחנו מתרעמים- לא על העובדה שנעשה סרט ממוחשב, אלא על כך שחברת הנסון עושה אותו.
בדיוק!
אם זה לא שבור, אל תתקן אותו.
זה כמו שרד פיש יחליט שהוא סוגר את האתר והולך לעשות אוריגמי כי זו הקידמה.
חוץ מזה, אנחנו לא מדברים פה על
תחבורה, שהמטרה בה היא להגיע הכי מהר והכי נוח – אלא על אמנות. אין עניין של קידמה. באמנות המדיום תמיד מוגבל איכשהו; גם האפשרויות וגם המגבלות שהחומר מציע הם חלק מהיופי של אותו המדיום. לכן אי אפשר לדרג "מחשב טוב יותר מבובות, כי…".
אם כולם יעברו מבובות לאנימציה ממוחשבת, הבובות פשוט יהיו צורת אמנות אבודה. קורה – אבל חבל.
אני מסכים
היופי שבחומר הוא הדרך בה אנשים ממצים את הגבולות שלו ושוברים אותם. לדוגמה, החבובות, למרות פשטות העיצוב שלהן היו טובות בגלל איך שהשתמשו בהן. אני חושב שיש להפריד בין המדיומים. אם רוצים לעבור למדיום חדש, אז סבבה, אבל לא כשדרוג או התפתחות, כי אז זה מאולץ, זה כאילו הם חושבים שכה צריך לעשות.
כן, באמת חבל
שהפסקנו לצייר בבוץ על קירות של מערות. היה כזה מוצלח.
חייבת להתחכם.
זה במפרט שלה.
וחוץ מזה התמונות ההן היו מאד לא יציבות לצפייה.
זה דווקא במפרט של ניקי,
לא שלי, אם כבר מדברים.
אני בטוח שבעתיד,
אם התוכנית של אלה מהיומית תצליח, עדיין יהיו צדיקים בסדום שינסו לעשות סרטים עם בובות. אבל מה זה מעט.
זוכרת (או אולי לא?), שפעם היו סרטים בלי סאונד? והיו סרטים בשחור לבן? ושהיו סרטים עם סאונד חרא שכל מילה נשמעת כמו שאגת אריה? גם מאז התקדמנו, וגם מהיום נתקדם. אני לא אומר שאני שמח על זה שאנחנו מתקדמים, אבל מה לעשות? אני אוהבת סרטים מצויירים באנימציה מסורתית שהיום כאלה שיוצאים כמעט כולם כישלון. אבל אם ימציאו שיטה שתעצים לך את חווית הצפייה בהרבה את לא תשמחי? בואי נגיד כמו מציאות מדומה, את מרכיבה משקפיים ואת משתתפת בסרט נטו. את בוחרת איזו דמות להיות או אם את רוצה פשוט להיות צופה שרואה ואינה נראית. ואת א משתתפת בצילומים אלא כמובן רק בסרט המצולם עצמו.
את לא היית שמחה אם זה היה קורה?
או אולי אם ימציאו כמו משחק מחשב, בסגנון של "יש לך רובה תהרוג ותירה בכל מה שזז", ושאת לובשת חחליפה וקסדה ואת יוצאת ומרגישה את כל המשחק בתוך המערכת עצמה, ובעתיד ערכה כזאת תעלה בסביבות ה-100$ את לא תקפצי על מציאה כזאת ושאר החברות שמייצרות משחקים לא יקפצו על זה?
הכי מגניב זה יהיה, כמובן,
אם במערכת המציאות המדומה הזו, כל האויבים שלך יהיו בובות…
אני כבר רואה את זה. "דוגמה 2050 – כי סרטי בובות צריכים להיות עם בובות!"
אבל זה לא אותו דבר
סרטים שיצאו פעם עם סאונד גרוע יצאו ככה כי זה היה שיא הטכנולוגיה. כשזה מגיע לפרטים הטכניים, קידמה היא לרוב דבר מבורך. הייתי בהחלט מעדיף לראות סרט שבו המצלמה כאילו עוברת דרך קיר, או נעה בזמן כדור, מסרט שבו המצלמה היא אביזר סטטי חסר קלוז-אפים וזוויות צילום מגוונות.
כשזה מגיע לבובות מול דמויות מחשב, מדובר בשני סוגים שונים של בידור. לא תשווה תאטרון רגיל לתאטרון בובות על-פי האיפור, נכון? יש להנסון את הידע והיכולת לגרום לבובות להראות ולהתנהג כמו שחקנים בשר ודם. המחשב יכול ליצור דמויות יותר אמינות במראה ובעלות יותר הבעות ותנועות מהירות יותר, אבל זה פשוט לא יהיה זה.
אם כבר הזכרת משחקי מחשב, זה כמו שתגיד שמשחקי קווסט, שהיו הז'אנר המוביל לפני עשור, הוחלפו במשחקי פעולה בסגנון טומב ריידר כי זו הקידמה. האמת היא שהם הוחלפו כי יותר קל וזול ליצור משחקי פעולה נוסחתיים מלנסות לעשות בכל פעם משהו חדש.
מה הקשר?
כמו שמישהי כבר טענה לפני- לא מדובר על שיפור, אלא על דרך עבודה שונה לגמרי.
אולי לצייר על קירות המערה עם דם של ממוטות זה כבר לא כזה להיט, אבל לצייר על קירות באיירברש זו אמנות לכל דבר. (רמי מאירי,דורון וינר, אבי בליטשטיין, וכל מיני כאלה…)
ואנימציה ממוחשבת זה לא "שיפור" לעומת בובות. אנימציה ממוחשבת היא שיפור לעומת האנימציה הממוחשבת מלפני 10 שנים, או פחות.
אנימציה קלאסית ואנימציה ממוחשבת, הם שתי צורות אומנות שונות. בדיוק כמו אנימציה בפלסטלינה. וכל אחד אוהב משהו אחר, וחלק אוהבים הכל, ובכל אחד מהתחומים האלו, אפשר להיות טובים יותר ולשאוף להשתפר. זה אבל לא אומר שאחד מהשלושה טוב יותר מהשניים האחרים.
ולמען האמת, אני לא בטוחה שאני רוצה להיות חלק מהסרט. לא בכל סרט לפחות. אני מניחה שהייתי מצטערת מאד אם לא היו יותר סרטים כמו היום. אתה היית רוצה להיות חלק מרקוואם לחלום? משאיפות? אני לא.
ו• אחרונה- אני ממש לא מעוניינת לקחת רובה ולירות בכל דבר שזז. זה פשוט לא נראה לי כיף במיוחד. דפיקות שלי.
_______
העלמה עפרונית וחמשת ימי הבריאה.
שאלה מתבקשת
מה עם היום השישי?
תשובה מתבקשת
מה איתו? חרא סרט.
לא הספקתי. יטופל מחר.
אני בד''כ מעדיף בובות על פני מחשב
גם אם שהתנועה שלהן פחות אמיתית והן לא יכולות לעשות כל מה שרוצים. בובות עדיין נראות יותר מציאותיות מרוב אנימציית ה-CGI כי הן משתלבות יותר טוב ברקע.
אני מוחה!
בתור עלמה שמאוהבת כבר הרבה מאד זמן בקרמיט (פיגי, תשתקי.) אני רוצה להביע את מחאתי הרשמית.
זה באמת נשמע לכם לגיטימי להכנס למערכת יחסים עם דמות ממוחשבת?!
_______
העלמה עפרונית, גננת.
באיזה עולם את חיה?
(או בתרגום לעברית – כן, כמובן. לא יצא לך?)
הוירטואלי כמובן.
כבר יצא לי להיות זוגתו הנצחית של סופר-גיבור-קומיקסי-דו-מימדי, וכמו שכבר ציינתי, לשאוף למערכת יחסים מכובדת עם הצפרדע הגדול מכולם.
אבל דמות ממוחשבת? ממחושבת? >מבט כאב מזועזע< כמובן שלא.
_______
העלמה עפרונית, גננת
אני לעומת זאת
היתי מאוהב בבובה שניגנה בלהקה לא זוכר איך קראו לה.
___
עדי בן 33 וכבר סובל מבעיות זיכרון.
ג'אניס!
נכון
עכשיו אני נזכר לשכל חברי הלהקה היו שמות של זמרים או להקות מפורסמות כמו פלויד ואנימל.
>מנופפת בידיה בהתלהבות<
אה, פה זה על •סרטים•?
_______
העלמה עפרונית, לא קשורה, אבל עדיין גננת. [1]
[1]למען האמת, סייעת, אבל זה נשמע מגניב פחות, אז תסלחו לה.
איזה קטע
בדיוק *שמעתי* את ה"או מיי גוד" של ג'אניס בביקורת של יעל על הדרך לפרדישן
נכון, לבובות שלהם כיום יש בעיקרון שתי הבעות, אבל זה כל היופי. לדעתי בובות הרבה יותר שוות מיצירי מחשב, ושל ג'ים הנסון עוד יותר. אם הוא היה בחיים הוא לא היה מרשה כזה דבר! או שכן, אז לא משנה…
רגע - זה אומר שהנסון
נוטשים את עסקי הבובות או רק מתרחבים לעוד תחום? נראה לי שהם ימשיכו גם עם הבובות במקביל. אפשר להרגע.
ולגבי הסרט עצמו – רק אותי קצת הפתיע שלסרט לכל המשפחה שמתואר כ"רענן וכיפי" לוקחים במאי שהקרדיטים שלו הם על כתיבה ב"תיקים באפלה" ו"העורב"?
עוף ברוטב וזה
אז ככה, שלום כולם, פעם כתבתי פה כמה הודעות ואחר כך נעלמתי ועכשיו אני חוזרת עם שאלה, חשבתי אולי תוכלו לעזור לי כי אני לא כל כך יודעת איפה לשאול…
בכל אופן השאלה שלי מאד פשוטה –
מישהו שמע פה על סרט בשם lawn dogs??
בעיקר, כמובן, אם הוא הגיע לארץ ואיך אפשר להשיג אותו, אבל גם *כל* מידע אחר יעזור.
תודה תודה
בימד''ב חיפשת?
http://us.imdb.com/Details?0119506
כן, חיפשתי
(תודה על הלינק). אבל אין לי שום רמז לגבי חייו הישראלים של הסרט, כמה הוא ידוע, באיזה תפוצה הפיצו אותו וכמה הוא הצליח ואיך אפשר להשיג אותו (אני לא צריכה את זה לעבודה או משהו כזה, אני פשוט רוצה לדעת).
אפשר להשיג אותו באוזן השלישית
(או לפחות, על פי האתר שלהם ניתן להשיג אותו אצלם).
או שאפשר לקנות באמאזון:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00000GHZI/internetmoviedat/103-5046708-8061432
(אם את רוצה לקנות דיוידי/וידיאו אחר שלו או משהו כזה – יש בימד"ב עוד כמה לינקים, תחת "מרצ'נדייזינג". או שבגוגל תחפשי לפי שם הסרט + buy).
• לינק לתסריט: http://blake.prohosting.com/bamzone/LAWNDOGS.htm
• הפצה: על פי הלינק שאפסאלון נתן (ימד"ב) הוא הופץ בארה"ב, ספרד, גרמניה, בריטניה, אוסטרליה, שוויץ, יפן, פורטוגל (וידיאו בלבד) והונגריה (זה כתוב כשמסתכלים בלינק של release dates). אגב, אע"פ שהסרט הוא מ-1997, להונגריה הוא הגיע רק בשנת 2000. ועוד אומרים שאצלנו המפיצים מתעכבים בהבאת סרטים…
• הסרט זכה בכמה פרסים (http://us.imdb.com/Tawards?0119506 לינק לימד"ב, אלא מה) – לא "גדולים" מדי או נחשבים מדי, למיטב הבנתי.
• ימד"ב גם מציין שלסרט יש גרסה אלטרנטיבית פחות "בוטה".
• נתוני קופות בארה"ב: שוב, עפ"י ימד"ב – הסרט הופק בתקציב של 8 מיליון דולר, הרוויח בסוף השבוע הראשון שלו כמעט 75 אלף דולר, ועד סוף שנת 1998 בה הופץ, הרוויח כ-106 אלף דולר. כלומר, את עלויות ההפקה שלו הוא לא כיסה.
בגוגל די קשה למצוא לינקים מעניינים שקשורים לסרט ואינם ביקורות. לא היתה לי סבלנות לעבור על הכל, אבל בכל זאת לינק אחד שעשוי לעניין אותך, הוא ראיון עם הבמאי:
http://www.urbancinefile.com.au/scripts/cinefile/Interviews_Archives.idc?Article_ID=1086
זהו בערך (מיותר לציין שלא שמעתי לפני כן על הסרט הזה, ועל כן ייתכן מאוד שהלינקים והמידע שהבאתי – נראים בהתאם).
וואו!
תודה תודה תודה
אפרופו חבובות-
סיימתי לראות לפני שנייה וחצי את "החבובות כובשות את מנהטן" (סרט כובש, ללא ספק) ורגע לפני סצינת הסיום, הופיעה הסמל של "מוגבל לילדים מעל גיל שמונה".
כאילו, זה החבובות גוד דמייט!
החבובות!
________
העלמה עפרונית, מזועזעת.
אפרופו חבובות-
זה הופיע גם בפתיחה, מה שאפשר לי לחשוב על זה במשך כל הסרט ולהגיע לתשובה: יש שם אלימות, פיגי מרביצה לקרמיט.