במקור: No Man's Land
בימוי ותסריט: דניס טנוביץ'
שחקנים: ברנקו דיוריץ', רנה
ביטורז'ץ', פיליפ סובגוביק
חוזר לו אדם ממילואים, ומחליט
לראות סרט. קולנוע, כידוע, הוא
בין השאר שעה וחצי בממוצע של בריחה מן המציאות. ואיזה סרט טוב יותר לבריחה מהמציאות הישראלית הנפיצה מסרט על מלחמת האזרחים ביוגוסלביה לשעבר?
התשובה היא, כמובן, כל סרט חוץ מ'שטח הפקר'. כבר ביציאה מהקולנוע שמעתי שתי ברנשיות מתווכחות האם ניתן להשוות את המציאות ביוגוסלביה-לשעבר למציאות בפלשתינה-א"י-לשעבר (מה פתאום. לנו יש כל-כך הרבה עצים ירוקים?), ורק בואו של האוטובוס גאל אותי מהויכוח המייגע, ומהשאלה הגורלית: האו"ם – יותר טיפש או יותר כחול?
'שטח הפקר' הוא סרט רב-לאומי (בוסניה-הרצוגובינה, בלגיה, צרפת, איטליה, סלובניה, בריטניה וכורדיסטאן-עילית), המתאר את המלחמה האבסורדית הניטשת בין שני לאומים שכנים ולא-מגולחים, הנלחמים מסיבות שאינן ברורות לצופה מבחוץ, בצורה חובבנית ושלומיאלית להחריד, ועסוקים היטב בשנאה הדדית עיקשת, מעשי זוועה ותלונות לאו"ם. מזכיר לכם משהו? נכון, את המלחמה בין ארמניה לאזרביג'אן. שתי נקודות.
לפיכך, כל מי שסובל ממחלת הקשרת הארץ-ישראלית המצויה, הלא היא הנטיה לקשר כל דבר לישראל ואף לפרוץ במחיאות כפים סוערות כשנטלי פורטמן/עודד פהר/ששון גבאי/חומוס בפיתה מופיעים על המסך, מוטב לו להתרחק מן הסרט. המצב בארצנו מספיק מסובך גם בלי שחקנים שעצם הנסיון להגות את שמם יותיר אותי עם מספר אלטרנטיבי של שיניים טוחנות. אפשר גם לנקוט בשיטה הפוכה – לדמיין בתחילת הסרט שיקופית בסגנון "בהשתתפות משה איבגי", כדי לשכנע את עצמך סופית שהסרט בעצם מתרחש ממש פה.
נוותר לפיכך על הקישורים לאזורי מריבה שונים במזרח התיכון, ונתמקד בסיפור המזרח-אירופי, שבו לאחר ניווט-לילה גרוע במיוחד מוצאת את עצמה קבוצת חיילים-מחליפים בוסנים למול עמדות סרביות, ונקטלת כמעט עד האחד. זה ששורד במצב סביר, צ'יקי שמו (לא שהוא יודה בזה. אם תשאלו אותו לשמו, או לאיזה מקום הוא הגיע באירוויזיון, הוא יירה בכם) נקלע לחפירה עמוקה ונטושה. בעקבות החלטה טקטית נואלת של הצד הסרבי מצטרף אליו שם בעל-כרחו נינו, חייל סרבי לא יוצלח במיוחד. בנוסף נמצא בשוחה צֶרה, ידידו ורעו הפצוע של צ'יקי הנ"ל, השוכב על מוקש דרוך, ולפיכך אסור להזיז אותו – אם יזוז יתרחש פיצוץ, וכולם ימותו.
במצב הזה תקועים שניים וחצי הצדדים בתוך השוחה, מופגזים בטעות או שלא, ומגלים את עובדות החיים הבסיסיות: חיילים בכל מקום הם בני אדם בעלי הרבה מן המשותף. כולם לובשים מדים מגוחכים, עסוקים בויכוחים טפשיים (אתה התחלת! לא, אתה התחלת! לא, אתה התחלת!)
ורוצים רק לחיות, לאהוב, ולהרוג את היריב. העובדה האחרונה הזו מצילה את הסרט משבלוניות, וזה לא קל.
יש להודות, 'שטח הפקר' הוא סרט צפוי מאוד. כקומדיה שחורה על המלחמה ביוגו'-לשעבר, כמעט כל הדמויות הצפויות יופיעו בו: הטירון השלומיאל, אנשי האו"ם המתלבטים בין אי-עשיה כצו מפקדיהם לעשיה כצו מצפונם, קשיי התקשורת של או"מניקים מארצות שונות הדוברים יותר שפות מאנשי שכונת מגדל-בבל (אבל לא את השפה המקומית, לאמור: "לא הבנתי אף מילה, אבל תגידו להם 'יס' ושיהיו מרוצים"), ו-כן – גם אנשי התקשורת: הכתבת הרודפת אחרי סקופים ומאלצת את האו"ם לפעול להצלת שלושת הלכודים, אלפי אנשי העיתונות העטים על כל סיפור וסיפור – כל אלה מופיעים בדיוק כצפוי, וכך הופך עניינם של שלושת גיבורנו לפרשה בין-לאומית, כשהצדדים היריבים מעוניינים שלא להסתבך עם האו"ם, האו"ם מעוניין שלא להסתבך עם התקשורת, והתקשורת מעונינת שלא להסתבך עם העובדות.
כל זה לכאורה שבלוני עד מאוד, אלא שכאן בחר הסרט שלא ללכת במסלול השחוק של שני-הגיבורים-המבינים-שמלחמה-היא-גיהינום- וצועדים-יד-ביד-לעבר-השקיעה. שני הגיבורים ממשיכים כל הזמן לחשוד אחד בשני ולשנוא זה את זה במידת האפשר, כל עוד זה לא יגרום לפצוע לזוז. השנאה ממשיכה לשרור בכיפה, ואחת לכמה זמן הסרבי מנסה להפיל באיזשהו פח את הבוסני, ולהפך. אמנם שני הגיבורים מצליחים למצוא נושאי שיחה משותפים, ולהתאפק ולא לרצוח זה את זה כל חצי שעה, אבל הם לא ייעשו חברים טובים במיוחד.
הבחירה הזו מצילה את הסרט ממלוקקות, והופכת אותו לקומדיה שחורה מוצלחת. צוות השחקנים עושה ברובו את מלאכתו נאמנה (למעט הקולונל האנגלי התמהוני, שטרם הצלחתי להחליט אם הוא משחק ממש ממש טוב או ממש רע), הסיטואציות אבסורדיות כדין, וגם אם אפשר לנחש לאן יתפתחו רוב הסצנות, הביצוע מוצלח וסוחט צחוקים כנדרש. ברמת האלגוריה הפוליטית הסרט פחות מוצלח – אין פה אלגוריה. המסרים ישירים, ולא נדרש תחכום מיוחד כדי להבין אותם: מלחמה זה רע, האו"ם אידיוט וחסר-תועלת, מי שלא נוקט עמדה מול רצח נוקט למעשה עמדה המקבלת אותו, וכו'. שום דבר חדש או לא צפוי, למעט אולי לפרופ' שלמה בן עמי, חסיד הכח הרב לאומי.
אתם יכולים להגדיר את 'שטח הפקר' כסרט צפוי, אבל טוב (ובמקרה כזה כדאי ללכת) או כסרט טוב, אבל צפוי (ובמקרה כזה חבל על הכסף, חכו לוידאו). הבחירה בידכם, ואל תזוזו לפני שאני מתרחק. בכל מקרה, נראה שכוח רב לאומי עושה רק טוב לתעשית הקולנוע, גם אם לא לתושבי הארץ אליה הוא נשלח. מה דעתכם על התערבות או"ם כשיטה להציל את תעשיית הקולנוע הישראלית? אם מאמצים את הרעיון, אני רוצה תמלוגים.
- אתר רשמי אמריקני
- אתר רשמי צרפתי
- ברנקו דיוריץ'
- המלחמה ביוגוסלביה לשעבר
- כח רב לאומי
- זהירות, מוקשים
- הקלק ותרום לפינוי מוקשים
לאאאאאא!!!
זה לא בדיוק אותו סרט שליהקנו אליו את אקי אבני לא מזמן? (טוב, נו, בראד פיט).
אז בסדר, לא ישראלי. זה מספיק הבדל?
בדיוק כמו איזה סרט?
לא הצלחתי להבין למה התכוונת.
הסרט הזה:
כתבה מספר 727
אז הם לא כול כך דומים.
הקשר היחידי שראיתי הוא מלחמה. איפה הריגול? איפה השותף ששומע על השותף שבסכנה? איפה בראד פיט?
רק מה זה החלטה טאקטית נואלית?
החלטה טקטית נואלת
החלטה טקטית היא החלטה שנועדה ליצור הצלחות מיידיות או בקרב ספציפי- בניגוד להחלטה אסטרטגית, שמטרתה היא לנצח במלחמה בסופו של דבר- גם אם כרגע זה יגרום לך להכנס לעמדת חסרון.
והחלטה נואלת? בקיצור, החלטה מטומטמת.
ביקורת מצויינת!
בזה הרגע הסרט הפך מ"סרט שאין סיכוי שאראה אותו אי פעם, גם לא בטלויזיה" לסרט ש"נשמע מעניין, אולי נלך אליו אם יהיו מתנדבים". הצלחת לסקרן ולעניין אותי.
סוגיה שהפתיעה אותי: זה הסרט שזה באוסקר לסרט הזר לא? כי משום מה אף אחד לא הזכיר זאת… (כמובן ייתכן שאני טועה ומפדחת את עצמי ברגע זה).
צודקת.
שטח הפקר זכה באוסקר ובגלובוס הזהב לאחר שגבר על 'אמלי' הצרפתי וסרטים נוספים.
מומלץ מומלץ מומלץ!
לדעתי זה סרט אדיר..
אהבתי אותו מאד..וצחקתי מהסרט בעיקר בגלל שהוא משקף דברים כל כך נכונים וכל כך אקטואלים.
סרט טוב, לכו לראות...
ראיתי אותו בטרום בכורה בסינימטק י-ם. בגדול, אני לא חובב סרטים בוסניים/צ'כוסלובקיים/פולנים וכו אבל הסרט הזה (גם אם דיי צפוי) הוא ממש טוב. מומלץ.
מפתיע לגלות כמה מעט תגובות
יש על הסרט הזה.
אבל מאחר שצפיתי בו לפני כיומיים אני יכול לנצל את הבמה הזאת להוכיח קבל עם ועדה שלמרות היאבקות הבוץ שתתרחש בעתיד הקרוב לגבי 'סטוריטלינג', יש ללא ספק סרטים שעליהם אני וטווידלדי מסכימים בהחלט. 'שטח הפקר' הוא אחד מהם: משעשע, אירוני, צפוי במידה סבירה, וללא ספק עושה בחירה מאוד נכונה בכך שהוא לא מידרדר ליחסי רעות ואהבה בין החיילים (זה, אגב, מה שהיה קורה אם היה מדובר בסרט ישראלי). הסרט מכיל כמה סיטואציות מבריקות, שרק להיזכר בהם, אפילו מחוץ לקונטסקט, מעלה לי חיוך על השפתייים…
למי שעדיין קורא מתמשכים, ודר באזור שבו הסרט עוד מוקרן: בפירוש מומלץ. אולי לא סרט גאוני, מתוחכם ורב-מסר, אבל בפירוש בידור אינטליגנטי, אירוני, ועשוי היטב על האש.
הביקורת, אגב, מצוינת, ואף מזכירה את הסרט באירוניה המושחזת שלה.
,
אני לא מאמינה שראית את הסרט אחרי
והגבת לפני! פתאום התחוור לי כמה מעט זמן יש לי בזמן האחרון!
אני השתדלתי לא לקרוא על הסרט (טוב אולי רק כתבה אחת קטנה)לפני שצפיתי בו, ועושה רושם שזו הייתה החלטה נבונה. באתי בלי צפיות והסרט הקסים אותי לגמרי. ידעתי שהוא מצחיק ולא תארתי עד כמה. צדק הבמאי כשהחליט לצור סרט משעשע, כי זה גורם לך לשחרור מסויים. היו קטעים ששקעתי כל כך לתוך הסרט, שרק הגיחוך שעבר בקהל הזכיר לי את המצב האבסורדי, וכמה קל לחייך מהצד.
ולמרות הצחוק,בסופו של דבר זה סרט קשה, גם אם הוא סובל מ"מגשי כסף" ו"כפיות זהב" (והופ – אוירון), זה סרט שגרם לי להרהורים ארוכים אח"כ. בדיוק כמו שאני אוהבת.
רוצו לראות.
רק לשם האיזון: לדעתי, זה סרט המלחמה הטוב ביותר שנעשה אי-פעם. הוא מבהיר יותר מכל סרט אחר שראיתי איך אנשים מגיעים למצב בו הם מוכנים להרוג האחד את השני, ומקשר בצורה מבריקה בין הרמה האישית לרמה הלאומית/פוליטית.
תיקון קטן:
סרט המלחמה הטוב ביותר מבין אלו שאני ראיתי, ולא ראיתי עד כדי כך הרבה.
האם העובדה שנזכרת בסרט
קשורה לזה שבדיוק השבוע יצא בארץ 'גיהנום', הסרט החדש (והיחיד, מאז 'שטח הפקר') של אותו במאי?
(סרט לא משהו, לעניות דעתי).
דרכי פתלתלה יותר.
רציתי לציין את הסרט בדיון שמתקיים בביקורת על 'טיסה 93', אלא שלא הייתי בטוח שזה באמת שמו – אז נכנסתי לתרגומון ושלפתי את עמוד הסרט. גיליתי שזה באמת השם, אבל גם היה שם לינק לביקורת בעין הדג. אז עקבתי אחרי הלינק וקראתי את הביקורת והתגובות.