במקור: Spy Game
במאי: טוני סקוט
תסריט: מייקל פרוסט בקנר
שחקנים: בראד פיט, רוברט
רדפורד, קתרין מק'קורמק
הו, כמה ציפיתי, כמה קיוויתי.
ימים כלילות שיננתי טקסטים באנגלית שייקספירית רהוטה. שעות הסתובבתי במכוניתי בעיר התחתית, בוחנת את הבניין המיועד. לקחתי בוידאו כל סרט מרגלים שיכולתי, אפילו את 'מרגלים עם סגנון', רק כדי ללמוד עוד משפט-שניים מהז'רגון המקצועי. ובסוף? קדחת. כלום. לא רק שלא הגיעו, גם דפקו אותה בייבוש כזה שטובי החלוצים מביצת החולה לא ראו עדיין. לרגע קט היה נדמה ש-15 דקות התהילה של עירי הים תיכונית הגיעו. לרגע קט נרעד ראש העיר לקראת המחשבה שמלבד שלושת התיירים שמגיעים לחיפה (הם בדרך כלל מגיעים כי הם לוקחים פניה לא נכונה בכביש החוף), יגיעו לעיר גם בראד פיט ורוברט רדפורד, כחלק מסט שלם של סרט הוליוודי מתוקצב. אך חלומות הזוהר מצד אחד והמציאות המרירה מאידך. בשניה אחת של פחד ממפלצת "המצב" חרצו אי אלו מקבלי החלטות הוליוודיים את גורל קריירת המשחק המבטיחה שלי. בסרט הבליחה לשניה מרוקאית צעירה שתפסה וודאי את מקומי שלי כניצבת-השלישית-משמאל בסצינה השניה-שלפני-הסוף. הו, כיצד חולפת לה תהילת עולם.
מתוך מירמור ועצבות גמלה בליבי החלטה. לכשיגיע הסרט אל מסכי עירי המסוכנת (והמסכנה), נקום אנקום את נקמת התושבים: אכתוב ביקורת קטלנית באתר אינטרנט ישראלי! הא! זה יראה להם מה זה להעדיף ערים נידחות במרוקו על פני חיפה עירי היפה!
כשסיימתי לצפות בסרט מצאתי את עצמי בבעיה: ביקורת אכזרית כבר לא אצליח לכתוב.
בראד פיט מגלם את סוכן הסי.איי.איי המוכשר טום בישופ. כל כך מוכשר, שהוא מצליח ליפול בשבי הסיני שתיים ורבע דקות מתחילת הסרט. משום שבישופ יוצא להורג תוך 24 שעות, מתכנסת בעניינו ישיבה דחופה במפקדת הסי.איי.איי ואליה נקרא הסוכן נתן מיואר (רוברט רדפורד) לשם מתן עדות אישית על בישופ. מיואר, יש לציין, הוא סוכן למוד ניסיון ביומו האחרון לפני פרישה מן השירות (עוד V מסומן על סעיף "קלישאות קולנועיות ידועות"). הישיבה המיוחדת היא תירוץ טוב מספיק בשביל מיואר להעלאת זכרונות נוסטלגית על איך הוא ובישופ אכלו יחד מאותו המסטינג, עשו קניות בצוותא בשישי בבוקר בשוק ושתלו פקעות נרקיסים באדניות כשהאביב הגיע. בין לבין אנחנו זוכים לשמוע על סיפור היכרותם בויטנאם, וכיצד מיואר החל לאמן ולהפעיל את בישופ הצעיר. דווקא מהבחינה הזו עלילת הסרט מתנהלת באופן פחות שגרתי לסרטי מתח: מיואר בארצות הברית מנסה להשפיע לחיוב על החלטת הועדה לטובת הצלתו של בישופ, ומנגד נפרשים תעלולי העבר בויטנאם, בברלין ובביירות (התפקיד המכובד אליו לוהקה חיפה).
הבעיה העיקרית בעלילה נעוצה בכך שהיא מחוררת בחורים כגבינה שוויצרית בשלה ומעשי הריגול נראים קלילים ומענגים כמשחק קלאס בפארק ולא כמו משימה מורכבת ומסוכנת. השם 'משחק ריגול' אכן הולם את הסרט – קנו את קופסת המשחק ותוכלו עוד היום לרגל במלחמה הקרה ולהשתעשע להנאתכם במסך הברזל! ההתפתחויות לא הטילו עלי רושם עז או יצרו מתח יוצא דופן. בשלב מסוים גם לא כל כך היה לי איכפת אם בישופ ימות או לא (אבל אז נזכרתי שבכל זאת מדובר בבראד פיט). הסרט זז בקצב טוב, מה שלצערי לא אפשר לי לחפש כהרגלי גרגרי פופקורן שדומים לאנשים מפורסמים. למעשה, אני סבורה שבהחלט אפשר להנות מהעלילה – אם משאירים, כנהוג בסרטים שכאלו, את המוח בבית.
בסרט יש גם כמה דברים טובים, למשל: בראד פיט במדי א', בראד פיט במדי ב', בראד פיט במדי רופא, בראד פיט על אזרחי. אפילו המשחק יעיל – פיט מוכיח שוב שהוא לא רק יפיוף ברמה עולמית, ורוברט רדפורד משחק מצוין, אם כי צילומי תקריב מרובים על פניו החושבות מגלים את האמת: לא מזמן רדפורד השתתף בקרב פנים מול פנים עם מחרשה – והמחרשה ניצחה. שאר השחקנים הם הגלריה הרגילה של אנשי מוסדות מודיעין קולנועיים: פה ושם צצים שחקנים עם פרצופים מוכרים, שגם אם יאיימו עלי באקדח לא אזכור איפה ראיתי אותם (בתור בסופרמרקט?). כמורגלת היטב בסרטי מתח, חיכיתי במשך שעה לכוסית התורנית שתופיע. כשהופיעה לבסוף קת'רין מק'קורמק (עוד אחת מאלו עם הפרצוף הממש-מוכר-מאיפשהו) הופתעתי לטובה: בניגוד לשחקניות נשיות רבות בסרטי מתח, היא לא חשה צורך להסתובב בפרהסיה בפיסות בד מינימליות בצבעים עזים. כהפתעה נוספת, סיפור האהבה בסרט לא נדחף בכוח למסך תוך ניסיון למשוך את תשומת הלב, אלא היה מינורי ונעים.
מהבחינה הויזואלית הסרט לא נופל מתוצרים מוצלחים אחרים בשוק סרטי המתח העדכניים: פילטרים צבעוניים, זוויות צילום מעניינות, חיתוכים, שחזור תקופתי מוצלח ועריכה מהירה מככבים (כרגיל) גם בסרט הזה. בקיצור, הסרט נעים מאוד לעין, נעים מאוד לאוזן, קולח וזורם, ורק הגוש האפור הזה שם מאחור התעקש להציק לי והרס את הכיף. זה לא אומר שלא נהנתי – לראות את בראד פיט חמוש במשקפי טייסים מנסה לחקות את תסרוקת שנות השמונים הנהדרת של אלי אוחנה זה לא דבר שאני מורגלת בו. אם מישהו רק היה משקיע יותר בשיעורי מלאכת-יד ותופר את חלקי העלילה בקצת יותר תשומת לב הסרט יכול היה להתעלות מעל להגדרה "סרט מתח פושר לאחר צהריים מת" ולהיות מוצלח ממש. אבל האמת? אחרי ההברזה הכואבת, לא מגיע לו יותר מזה.
- האתר הרשמי
- אתר ישראלי
- רוברט רדפורד – אתר מעריצים
- בראד פיט – אתר מעריצים
- קת'רין מק'קורמק – א'תר מע'ריצים
- חיפה
- משחק ריגול
- I Spy
- 'משחק ריגול' יצולם בחיפה
- בעצם לא
אהרו''כ!
התבלבלתי קצת:
אם רק היו תופרים כמה חורים בעלילה, משנים פה, מקזזים שם, מחליפים במאי, משלמים שוחד לעוזר התאורן…היה יוצא סרט אחר לגמרי. לא נורא. בשנה בהאה יצא כזה. וגם בעוד שנתיים. ושלוש.
נוסחאות לא מתות – וגם לא מתחלפות.
בהחלט סרט רע
שמוש ציני בשחקנים מעולים,בסרט מתח(ריגול עם תרצו) גרוע ,אני כעקרון בזמן צפיה בסרט הרגשתי שאני צופה בתחרות גולף:
כולם יודעים מה עומד לקרות,מה המטרה ולאף אחד לא באמת אכפת.
הייתי כותב ביקורת יותר מנומקת אבל במקום זה אני אשלח אותכם לראות כל סרט ריגול סוג ג להוסיף לו שחקנים טובים (בלי לגעת בעלילה או בבימוי)
וככה לקבל את הביקורת שלי.
איך בדיוק
ניתן לעשות "שימוש ציני בשחקנים מעולים"?
כלומר, שימוש בקלישאות זה לא בסדר בסרטים, אבל בשפת הדיבור כשמדברים עליהם זה כן בסדר?
כן מותר
השימוש בקלישאות בדיבור הוא לא
הדבר היוצר את השיחה,דיון
לעומת סרט שבנוי כולו מרעיון גם ממוחזר גם עשוי רע.
ואצלי שימוש ציני בשחקנים זה לקחת סרט בלי שום רעיון,כתוב ועשוי רע ולהתפלל שזה שיש לך שחקן זה וזה (אצלנו ברדפורד ופיט) יציל לך את כל הסרט.
ואל תשאל אותי איך פיט עם בחירת סרטים דרך כלל מוצלחת לטעמי הסכים להשתתף בזוועה הזאת.
מותר הרבה דברים.
אבל אם אתה מניח לקלישאות לדבר במקומך, הרי שאתה הופך לקלישאה בעצמך.
אין לי מושג אם הסרט טוב או לא. נחכה לדויד, ונראה.
אבל מה ציני בלקחת את השחקן הטוב ביותר שאתה יכול למצוא כדי להרים פרוייקט?
מעניין שלא אומרים את זה אף פעם על מאפרים, למשל. תראו ת'מפיקים הללו, חרא פס-קול, אבל לקחו את המאפר הטוב ביותר שיכלו למצוא! חוצפה! ציניות!
נ.ב. אני באמת לא שואל. ואני מניח שגם בראד פיט לא ממש שואל אותך.
(די! די! תגידו לעין שתפסיק להסתכל עלי!)
אני דוקא נהניתי מאד.
באנו ללא ציפיות מיוחדות (ניסינו לראות שוב את שר הטבעות אך לא היו כרטיסים), ופשוט ישבנו שעתיים, שמחים וטובי לב, וחייכנו לעצמנו. אמנם אין בסרט שום חידוש מטורף, אבל התסריט לא רע (למרות חור אחד או שניים), הדיאלוגים חביבים, המשחק נעים והעריכה מצוינת. בהחלט דרך לא רעה להעביר ערב בנעימים.
יו איזה צחוקים
אני מודה שכבר איזה זמן לא קראתי ביקורת כ"כ נחמדה ומשעשעת על סרט שלא הייתי הולכת לראות בעד פחות ממאתיים ש"ח או כרטיס בחינם.
בכולופן- לחפש גרגירי פופקורן שדומים לאנשים מפורסמים?-נראה לי המשפט הכי מקורי שקראתי באתר הזה בתקופה אחרונה
כה-לחי סרין!
אם אמצא מישו שיש לו דויד אולי אנסה לשכנעו לקחת גם את הסרט הזה כדי לראות מה-הפסדתי.
שבת שלום
יו, תודה....
כן כן כן!
סרין, ביקורת נפלאאאאה! נהניתי מכל רגע… במיוחד מרגע ההתיחדות עם המחרשה. יש לך הברקות נפלאות.
העם רוצה עוד!
רצינו לראות את שר הטבעות עוד פעם. נסענו לקנייון איילון ולא היו כרטיסים. קנינו כרטיסים למשחק ריגול ואחרי שתי דקות החלטנו להחזיר אותם ולנסות ברב חן דיזינגוף(חשבו שזה יוקרן שם ב 24:00 כמו בקנייון).
הגענו לשם והסתבר שטעינו. איך שהוא הגענו למגדלי האופרה וקנינו שוב כרטיסים למשחק ריגול.
התחלתי לראות את הסרט בעשר דקות איחור, והאמת לא הרגשתי שפיספסתי שום דבר חשוב (אבל, אם יש מישהו שבא לו להסביר לי מה קורה לפני הקטע של בישופ בכלא ההונג קונגי, אז זה יהיה סבבה).
אין לי הרבה מה להגיד חוץ מ*תקראו את הביקורת*. באמת ביקורת טובה (וקולעת בצורה מדהימה) וסרט נחמד.
בדרך כלל אני יושב ומנסה לעלות על כל פאק קטן בעלילה, אבל אחרי הביקורת הזו ניסיתי להשאיר את המוח בבית. והצלחתי.
סך הכל נהנתי בסרט, אבל זה באמת "סרט מתח פושר לאחר צהריים מת" ולא לשישי בערב. וגם לא לקולנוע (לא שווה 31 שקל, לדעתי). מצד שני, אם זה בטלוויזה ואין לכם מה לעשות אז תראו אותו. ואם לא תראו, אז לא הפסדתם כלום.
יותם
נראה לי שאת רוב
הקהל שלו בארץ 'משחק ריגול' מקבל מאנשים שנגמרו להם הכרטיסים לשרה.
ואחר כך יחשבו שהקהל הישראלי פשוט מת על בראד פיט.
אכן הקהל הישראלי
(לפחות זה שיושב מול המסך שלי), מת על בראד פיט. וזה המקום להודות שנכנסתי לקרוא את הביקורת הזו, רק בגלל שחשבתי שהיא על Ocean's 11 שאין לי מושג איך הוא נקרא בעברית, והוא טומן בחובו עוד אליל – ג'ורג' קלוני (טוב, נו, וג'וליה רוברטס – לבנים).
נקרא בעברית (אלא אם כן מישהו סופסוף החליף את השם למשהו הגיוני יותר) 'Ocean's 11: שחק את המשחק', ויגיע לקולנועים עוד יומיים, ב-3.1.
בפוסטרים שנמצאים בכל פינה בתל-אביב כתוב 'אושן11' בעברית, שזה די מגוחך.
עד לפני כמה ימים בפוסטרים היה כתוב 'Ocean's 11' באנגלית (בכלל, נראה לך שבפוסטר יש מקום לכל השם הארוך?). נו מילא. נחכה לסרט, ולשקופית הנחמדה, שתבהיר אחת ולתמיד איך קוראים לו.
אה, בראד פיט ורוברט רדפורד
ביחד בויאטנם?! קראתי נכון? הוא לא, כאילו, יכול להיות הנכד שלו?
בראד פיט ורוברט רדפורד
כן, הם נפגשו בויטנאם. לא, הם לא נלחמו כתף לצד כתף או משהו כזה.
פיט בהחלט יכול להיות לפחות הבן של רדפורד, מה שרק מוסיף לסרט ולאווירת ה"אני המנוסה אדריך אותך, בני".
לא מבינה מה הבעייה שלכם.
ישישים בגילו של רדפורד כל הזמן מנהלים רומנים בסרטים עם בחורות שהן מקסימום חצי מהגיל שלהם, וזה לא מפריע לכם, אז מה שמטריד אתכם זה שהם ילכו לויאטנם בגיל מבוגר?
הגיע הזמן שתלמדו את הכלל: גברים של סרטים זה לא גברים של החיים. גברים של סרטים, בגיל שישים עוד מסוגלים לנהל רומן עם בחורה בת עשרים, ללחום בויאטנם או להרביץ לכנופיה של פושטקים (שלא לדבר על לרוץ מרתון ולקפוץ מהליקופטרים, בלי שבלוריתם תיפרע). גברים של החיים סובלים מכאבי גב, בעיות פרוסטטה, כרס, שיניים תותבות והתקרחות. למה נדמה לכם שזה אותו גזע?
אגב, כל הנ"ל לא תקף, כמובן, לגבי נשים, שבסביבות גיל שלושים וחמש מפסיקות לקבל תפקידים נורמליים (אלא אם כן המנתח הפלסטי שלהן מצליח לגרום להן לחזור לגיל הגן, או לפחות להיראות ככה), וחוזרות, אם בכלל, לקבל תפקידים רק בסביבות גיל שישים, כשהן כבר מתאימות לשחק את תפקיד "אמא של" או "סבתא של".
ג'וליה רוברטס: 35.
ניקול קידמן: 35.
סנדרה בולוק: 38.
שרון סטון: 44.
מג ראיין: 41.
הלן האנט: 38.
סיגורני וויבר: 53.
דמי מור: 40.
הן פשוט לא נראות ככה.
כי גם הנשים של הסרטים הן
גזע נפרד מהנשים של החיים.
ככה זה. הוליווד דופקת את שני המינים, בדרכים שונות אך ביעילות די זהה.
הלאה הפמיניזם הנוסחתי.
חכה, תן לי לבדוק...
כן, כתבתי את הקטע לגבי המנתח הפלסטי. ידעתי שכתבתי.
והתלונה לגבי זה שאין תפקידים לשחקניות בגיל 35-50 (ובגלל זה כל השחקניות מפרנסות בכזו היסטריה כל כך הרבה מנתחים פלסטיים, מאמני כושר ודיאטנים) היא לא המצאה שלי. זו אחת משתי התלונות העיקריות של השחקניות בהוליווד (השניה היא כמובן פער השכר המתועב בינן לבין השחקנים הזכרים).
אויש, כן,
ג'וליה רוברטס המסכנה מקבלת 18 מיליון לסרט במקום 22… דמעות זולגות מעיניי. זה ממש מה שיגרום לי להניף את נס המרד הפמיניסטי.
מה לעשות שרוברטס היא מקרה
יחיד, בעוד שהרוב באמת מקבלות הרבה פחות שכר. אבל גם זה לא יגרום לי להניף את נס המרד הפמיניסטי. למעשה, שום דבר שאני חושבת עליו יכול לגרום לי להניף את נס המרד הפמיניסטי.
נו באמת,
הטענה של השחקניות בהוליווד הוא לא על ג'וליה רוברטס, ועוד שתיים או שלוש שחקניות. אלא יש ברשימת האנשים החזקים בהוליווד שתי נשים ועשרים גברים (בערך- לא בדקתי בדיוק). יש נשים שמרוויחות יפה בהוליווד, ובמקומות אחרים, אבל הממוצע…
סליחה על הרצינות, אבל הסלחנות שנשים עושות לזה שהן שוות פחות כסף מרגיזה אותי ממש (ממוצע של 5000 ש"ח למשכורת של אשה בארץ לעומת 7000 ש"ח לגבר), זה לא משהו שאפשר לשכוח ולהעביר הלאה, וכמה שלא הייתי בונה על השחקניות בהוליווד שיחזקו את המאבק הזה (ושהן מקבלות כמובן מאליו רומנים של גברים בני 60 עם נשים בנות 30 בסרטים) יש צעד חשוב בהעלאת המודעות הזאת.
זהו- גמרתי עם המשנה הפמיניסטיית להיום.
נו באמת בחזרה
את מציעה לשחקנית בת 30 לסרב לתפקיד בסרט רק בגלל ששידכו לה בתסריט רומן אהבהבים עם גבר שבמציאות כבר היה מאכיל יונים בפארקים ציבוריים?
נכון, החברה מקבלת דברים כאלו כמובן מאליו או לפחות מוכנה להעלים עין מזה. כמדומני, יש בעולם צרות יותר גדולות מזה על הפרק.
לא, לא ממש.
ואני לא הולכת לדבר דווקא על הקטע הפמיניסטי.
הבעייה עם תעשיית הקולנוע (ולא רק איתה – אפשר להוסיף לה את תעשיית הטלוויזיה והפרסום) היא שהיא משמרת בדעת הקהל סטראוטיפים בעייתיים מאד. לא רק לגבי נשים וגברים. גם לגבי צבע ואתניות, גם לגבי מערכות יחסים בין בני אדם, גם רעיונות לחלוטין לא ראליים לגבי מבנה הגוף האנושי (לא, אשה לא אמורה להיות חטובה, חסרת קמטים ובלונדינית בגיל שישים. באמת שלא.), וכן הלאה. ואני מדברת פה יותר על הקולנוע האמריקאי ההוליוודי – הקולנוע האירופאי שונה מזה מאד. למשל, למי שראה את "הארי פוטר" (ומי לא ראה…): אחד הדברים משובבי הנפש בהארי פוטר הוא הייצוג המרשים מאד של קבוצות אתניות וחברתיות רבות. אם תשימו לב לילדים שם – יש כושים, יש מזרחיים, יש בנות, יש גבוהים ונמוכים, שמנים ורזים, ג'ינג'ים, בלונדים ושחורי שיער, והכל בלי לעשות מזה עניין. דבר שדי אופייני לקולנוע ולטלוויזיה הבריטים (הקטע של "לא לעשות מזה עניין", במקום להפוך את הכושי לסטראוטיפ או למוקד של דיון חברתי).
והבעייה היא שילדים שגדלים על סרטים הוליוודיים מאמינים שככה זה באמת. הם לוקחים דוגמה מהסרטים האלה (ומסדרות הטלוויזיה, ומהפרסומות, מכל גורמי החיברות החיצוניים האלה), ואז נתקלים בתופעות כמו נערות שמתות מאנורקסיה, בני נוער שלוקחים רובה והולכים ומחסלים חצי בית ספר, לבנים שבחיים שלהם לא ראו כושי אבל בכל זאת יש להם פחד נוראי וסטיגמות נוראיות לגבי כושים, גברים ונשים שכל כך עסוקים בלהיות גברים ונשים שהם שוכחים להיות בני אדם, וכדומה.
אני לא אומרת שהקולנוע הוא מקור כל הרוע החברתי בעולם, אבל הקולנוע ההוליוודי, על האופי התעשייתי והסטנדרטיזציה הנוקשה שהוא כופה על הכוכבים בו (תחשבו איזה לינץ' היו עושים לג'וליה רוברטס בתעשייה אם היא היתה עולה בשני קילו. תחשבו איזה לינץ' עשו לה כשהיא העזה להופיע בציבור בשמלה בלי שרוולים ועם בתי שחי לא מגולחים) הוא גורם חיברות רע מאד – הוא מחנך ילדים לכך שכל בני האדם אמורים להיות אותו דבר (לבנים, רזים, בלונדינים, אתלטים, בעלי ערכי משפחה, חברה ולאום מאד ספציפיים, ורצוי מאד גם זכרים), עם דגם חיקוי די בלתי אפשרי. כמובן שזו בעייה. כמובן שתעשייה שיש לה כזו השפעה על נפשם של בני אדם (וכן, יש לה השפעה כזו – סרטים יוצרים אפקטים רגשיים חזקים מאד ומודלים לחיקוי), ושבנויה בצורה כל כך סטראוטיפית וסטנדרטית, היא בעייתית.
הפרד ומשול.
אני מסכימה איתך בנקודות רבות: הקולנוע והטלויזיה (לא הכל! ממש לא הכל!) אליהם ילדים נחשפים כיום בהחלט מעודדים אלימות ונורמות חברתיות מעוותות. ההגדרה שלך – "גורם חיברות רע" היתה קולעת ביותר.
אני, לעומת זאת, דנתי בצד אחר של התופעה: נשים צעירות מאוד וגברים מקשישים מאוד. התופעה קיימת בקולנוע, התופעה מעצבנת אותי אישית, אבל מכאן ועד למרד של שחקניות בתופעה יש עוד הרבה מקום.
אם כבר מתחילים לתקוף את הקולנוע בקילשונים ובלפידים על הפצת דרכי התנהגות שליליות יש מספיק נושאים שאפשר להתחיל בהם, בזמן ששון קונרי ורוברט רדפורד ימשיכו לעשות עיניים לבחורות לפני צבא.
למה ששחקניות לא ימרדו
בתופעה?
לא רק שהתופעה הזו היא גורם חיברות שלילי, היא גם דופקת חזק מאד את השחקניות, שמוצאות את עצמן נאלצות להאבק מרה עם דיאטות לא הגיוניות (ובלא הגיוניות אני מתכוונת, בין השאר, להתמכרות לכל מיני תרופות ולניתוחים לעקירת צלעות), לערימות של ניתוחים פלסטיים וטיפולי הצערה וכן הלאה, אם הן רוצות להישאר מוכרות ולא להיבלע בתהום הנשייה. למה בדיוק הן אמורות לקבל את זה? למה בדיוק שחקניות צריכות לקבל את זה שהן מוצגות בתור הפרס הצעיר והרענן לחיתיאר המצליח? ולמה בדיוק הן אמורות לקבל את זה שהן יכולות לשחק רק תפקידים של נשים צעירות וחטובות ושל סבתות פולניות חביבות ויאכנעיות?
הלאה הכיבוש הגברי! יוצגו שחקניות בגיל העמידה עם מאהבים צעירים! (טוב, נו, זה לא מה שאני דוגלת בו, אבל זה נשמע טוב…)
נורא חבל לי שסרטים שמציגים נשים בגיל העמידה כמו שהן, כבני אדם של ממש, כמעט לא קיימים. ואני לא מתכוונת לדרמות כבדות ועמוסות על נשים שהבן שלהן מגלה להן שהוא הומו או הבעל שלהן מגלה להן שהוא בוגד בהן, אלא סרטים נחמדים ואנושיים כמו, נגיד, "להציל את גרייס"? (והדוגמה הישנה יותר שהזכירה לי אותו מאד – "שירלי ולנטיין"). מה יש, נשים בגיל העמידה כבר לא שייכות למין האנושי?
אני בהחלט יכולה להבין תרעומת של נשים ממקצוע שמאלץ אותן להילחם כדי להישאר צעירות ורעננות למשך מספר לא הגיוני של שנים, גם במחירים רפואיים מוגזמים, וזה בניגוד לגברים שמותר להם לטפח קמטים פה ושם (מישהו אמר "מפגש עם מחרשה"?), ולפעמים אפילו (שומו שמיים) כרס.
מה שאמרת!
ובקיצור – תופקד הוליווד בידי האחים כהן.
שחקנית בגיל העמידה עם מאהב צעיר:
מג ראיין, 41, עם יו ג'קמן ('קייט ולאופלד').
סיגורני וויבר, 53, עם כל מיני גברים בסרט שאיני זוכרת את שמו (נו, הופיע פעם בדו"חקו: היא והבת שלה, איזה מפורסמת אחרת – נדמה לי ג'ניפר לאב יואיט – מסובבות גברים על האצבע הקטנה לצרכיהן הפרטיים).
שחקניות לא ימרדו בתופעה כי הוליווד היא מקום אכזרי. אם רוברטס תסרב לתפקיד, ואפילו גם אם עוד 10 שחקניות אחרות יסרבו לתפקיד, האחרות לא יבינו מזה שצריך למרוד – הן יסיקו שהתפנה מקום בסרט שעשוי להפוך אותן למפורסמות יותר (לשחק לצד ריצ'רד גיר? השתגעת? ברור שזו הדרך לגרום לאנשים לזהות אותך ברחוב).
בי-די-יוק!
ולכן את האנרגיות לתיקון הקולנוע צריך, לעת עתה, להשקיע בדברים יותר בוערים: כנגד הפחתת מינון האלימות ובעד הגברת מינון הסקס.
קראו לשחקנית: נטלי פורטמן.
ולסרט קראו Anywhere But Here.
http://us.imdb.com/Title?0149691
קראו לשחקנית: נטלי פורטמן.
אתה מדבר על הסרט "בכל מקום אחר" שבו סוזן סרנדון שיחקה את האמא של נטלי פורטמן: http://us.imdb.com/Title?0149691
לונג דיברה על הסרט "שוברות הלבבות" שבו שיחקו סיגורני וויבר וג'ניפר לאב יואיט: http://us.imdb.com/Title?0125022
וגם סוזן סרנדון המלכה,
שגם שיחקה בסרט שנקרא בארץ "כשגבר אוהב אישה" (ובאנגלית white pallace) כמאהבת המבוגרת של ג'יימס ספיידר, ולא נראתה שם אפילו יום פחות מגילה האמיתי, וגם מממשת את רעיון הגבר הצעיר בחייה הפרטיים – עם טים רובינס השולת!!, שצעיר ממנה בכמה שנים טובות
ואם כבר דיברנו,
בדיוק כתבה בנושא מוואלה. הידעתם שב"מזימות בינלאומיות" (היצ'קוק) השחקנית שגילמה את אמו של קרי גרנט היתה צעירה ממנו?
http://love.walla.co.il/ts.cgi?tsscript=item&path=63&id=165264
זה קורה דיי הרבה...
ההורים של מייקל ג'יי פוקס ב"בחזרה לעתיד" היו צעירים ממנו… אבל הוא מקרה חריג, אז זו לא דוגמה טובה.
יש לי עוד כמה דוגמאות, אבל הן לא כ"כ מעניינות, אז נוותר.
בכל אופן, זה מזכיר לי שבסופ"ש קראתי ראיון עם ג'ורג' קלוני, בו הוא מקטר על העובדה שבראד פיט צעיר ממנו ב-3 שנים בסה"כ, אבל בעוד הוא נראה בן 45, פיט נראה בן 25…
לא האמנתי למשמע עיניי ובדקתי ב"תנ"ך" ואכן – בראד פיט בן 38!!! לא ייאמן.
עינת
אכן בראד פיט בן 38,
אבל הבשורה הטובה יותר היא שג'ניפר אניסטון, רעייתו שתחיה, היא בת 32, והיא התחתנה עם הבחור הכי שווה בעולם כשהיא היתה בת 30. ואם זה לא תקווה לכל הרווקות הזקנות, אז אני לא יודעת תקווה מהי.
כיוון שאני לא נראית כמוה...
אני לא מוצאת בזה הרבה תקווה, מה לעשות… אבל נסיון יפה :-)
חוצמזה, אני ממש לא חושבת שבראד הוא הגבר השווה בעולם. אני חושבת יותר בכיוון של ג'וזף פיינס כבעלי לעתיד… ;-)
עינת
הגבר השווה בעולם
נמצא אצלי בבית. הוא לא בראד פיט (שמבחינתי הוא לא הגבר השווה בעולם, אלא סתם פוסטר מהלך – נחמד להסתכל עליו, אבל לא מעבר לזה) אלא הרבה יותר שווה ממנו.
וקישתא כולן, הוא *שלי*!
כן, כן, תשוויצי.
והלוואי עליי פוסטרים מהלכים כמו בראד פיט, או לפחות כמו שלומי.
תראי, האמת,
ההודעה הזו לא היתה כדי להשוויץ אלא כדי לומר משהו קצת יותר משמעותי – בראד פיט מבחינתי הוא פוסטר מהלך. כמו כל כוכב קולנוע אחר, אני יכולה לאהוב מאד את איך שהוא נראה ולבלוע כל סרט שהוא מופיע בו (טוב, נו, אולי עדיף להחליף את השם ל"ברוס וויליס" לשם הריאליזם) אבל הוא פשוט לא בנאדם אמיתי מבחינתי, אלא איזשהו פלקט, אובייקט צפייה.
אני מתקשה קצת להבין הערצה שבאמת הופכת את הפלקטים האלה למושאי פנטזיה. הרי אלה לא בני אדם אמיתיים שאנחנו רואים שם.
נכון, כולם יצירי מחשב!
פלקטים, פלקטים....
אבל איזה פלקטים!
חלק מהפואנטה בפנטזיה היא חוסר ההיכרות עם בן האדם. לא, אני לא רוצה לגלות איך בראד פיט נראה כשהוא קם בבוקר. אני לא רוצה לראות את בראד פיט מהזוויות הפחות הטובות שלו (למרות שמקרה הספציפי הזה אני לא בטוחה שיש לו כאלו). אני לא רוצה לדעת מהו ריח הגרביים שלו בסוף היום, איך השיער שלו מתנפח כמו אפרו כשהוא בלי ג'ל ואיך הוא מפוצץ חצ'קונים בגב. אם היינו מכירים את כל הצדדים הללו שלו – האנושיים – תדמית הפנטזיה היתה נהרסת. נתח גדול מהפלקט שמכונה "בראד פיט" היא העובדה שאנחנו רואים אותו רק כשהוא נוצץ ובוהק אחרי שמרחו אותו בשמן גוף וסירקו שערה-שערה משיערות ראשו. לא ברור לי מה לא מובן – זו תמצית הפנטזיה.
אני חייבת לציין שאני מסכימה איתך
במאה אחוז, מעולם לא הבנתי איך אנשים מסוגלים להתאהב בשחקנים, בעיקר בשל העובדה שהם *לא* מכירים אותם.
המקסימום שלי היה לפתח אובססיה לדמות (אבל כשפתחתי אובססיה לקחתי את זה רחוק מדי, יותר מדי… ליאו…)
לדעתי,
כשאנשים אומרים שהם "התאהבו" בשחקנים, הם מתכוונים לאותו הדבר שאת קוראת לו "לפתח אובססיה כלפי" שחקן. ויהיה מי שיגיד שאין שום הבדל בינהם ממילא.
אה, אה.
גם לפתח אובססיה כלפי שחקן נראה לי משונה מאוד, כי בסך הכל אתה רואה אותו במיטב, ומה שאתה רואה הוא לא אמיתי, ואתה אפילו לא מכיר את האופי שלו.
אני פיתחתי אובססיה ל*דמות*, השחקן לא מעניין אותי.
אה, אה.
אם וכאשר אני "מתאהבת" או "מפתחת אובססיה" לשחקן/דמות, אני לא באמת חולמת על היום בו נתחתן, או על איך ייראה הדייט הראשון שלנו (שבו, בין היתר, גם נתחתן).
כשאני רואה אדם שאני לא מכירה ושאותו אני מוצאת מושך – אני מסוגלת במודע לחשוב עליו אך ורק במונחים פיזיים.
כל עוד אני לא מכירה אותו- אני לא באמת מתאהבת בו.
ואני מסכימה עם סרין. שחקנים נועדו להיות מושלמים ולא אמיתיים. אני מכירה מספיק אנשים אמיתיים, על כל מעלותיהם ומגרעותיהם. כשאני הולכת
לקולנוע, או כשנמאס לי מאותם אנשים אמיתיים – אני מחפשת פלקטים.
ואגב להתאהב בשחקנית,
יש כאלה שכותבים על זה שירים. אריאל הורוביץ, בשירו החמוד "רנה", מספר איך הוא יסע להוליווד רק בשביל להביא לארץ את כוכבת הקולנוע, שתשב ביום חמישי בערב במיטה עם איזה ספר בזמן שהוא והחבר'ה ישחקו כדורסל, ובשביל לא להרגיש שהיא מתבזבזת, היא תעשה עם איבגי סרט פעם בשנה. רנה!
מה שקצת מצחיק כי
בסרט "האחות בטי" זה בערך מה שהיא עושה: נוסעת להוליווד בעקבות פנטזיה…
הוא לא כתב את השיר
בהשראת הסרט?
לא יודעת. את מנחשת או יודעת?
או שזה כל כך ברור שכדאי לי לטמון את ראשי בחול?
זה ניחוש שמבוסס על משהו
שנדמה לי שקראתי ממש מזמן ואני לא זוכרת בדיוק.
בכל מקרה השיר מאוד מאוד מזכיר את הסרט, שלא לדבר על זה שהכוכבת הראשית בו הייתה *רנה* זלווגר…
הזמר טוען שהשיר נכתב
לרנה זלגוור בהשראת הסרט ג'רי מגוויר, אבל מצד שני, הוא גם טוען ששיר אחר שלו, יאללה ביי, זה שיר גרוע, כך שאף אחד לא שם עליו.
הוא יכול לטעון מה שהוא רוצה.
אח שלי חושב שזה בכלל על רנה רוסו, שלדעתו יותר שווה מרנה זלווגר.
ויאללה ביי שיר מעולה (במיוחד השורה "אז תאכלי עוד חודש מקופסה, ויאללה ביי", כאילו שמישהי עוברת לגור עם בחור בגלל הבישולים המעולים שלו).
שאלה שאלתית:
ידיד שלי טוען בכל תוקף, שאיכשהו הסרט מדבר בכלל על המוסד הישראלי.
[נתעלם לרגע מהעובדה שלא ראיתי את הסרט ו] כמובן שישר הסברתי לו כמה שהוא טועה, ומדבר שטויות.
אני יוצאת מתוך נקודת הנחה שהוא לא כותב באתר ולכן אשאל בלחישה רמה- האם יכול להיות שהבחור צודק?!
ככל הזכור לי,
הסרט מספר על הCIA…
אבל אולי זו אלגוריה מחוכמת שכזו שחלפה מעל ראשי.
או שפשוט מצמצתי יותר מדי במהלך הסרט.
הידיד שלך התכוון שכל הסרט מדבר על המוסד, או שהוא רק מזכיר אותו? כי יכול להיות שהוא באמת הזכיר אותו, ואני סתם סנילית.
תשובה תשובתית.
הממ…איזו תיאוריה מעניינת.
המוסד הישראלי, כזכור לי, לא אוזכר, לא דובר ולא סופר ולו לרגע קט בסרט. האמנם התיאוריה של יהלה נכונה ומדובר במשל סופר-מתוחכם? (לא נראה לי).
איך בדיוק ידידך מחזק את התיאוריה הזאת?
היה לי ברור שמישהו יכתוב כותרת
כזו. זה באמת היה נדרש…
בכל'ופן, גם הוא וגם אני לא ראינו את הסרט. הוא (כמו כל זכר ממוצע…) טוען בכל תוקף שחבר _שלו_ ראה את הסרט, והסביר לו אותו לפרטי פרטים (ככה שהוא כמובן יודע כל מה שקורה שם גם בלי לראות, רק שהוא לא יכול להסביר לנו, הבורות. כלומר, לי ולחברה נוספת שכן ראתה את הסרט) ככה שלא יכול להיות שהוא טועה. נכון?
!כחכוח רב משמעות!
בקיצור, אין לי מושג על מה הוא דיבר, אבל הוא עשה את זה די בשחצנות, ונורא בא לי להוריד אותו מהעץ שהוא טיפס עליו.
תשלחי אותו הנה!
סרין ואני נטפל בו. נכון?
תשלחי אותו הנה!
טוב, יכול לגרום לכמה בעיות מאד משמעותיות בהתחשב בעובדה שאני גרה איתו. והחמורה מכולן- הוא יתחיל לשרוץ באתר ויקח לי שעות אינטרנט. נראה לך שאני מוכנה להתמודד עם תוצאות שכאלה?
ובסך הכל הוא באמת בנאדם טוב, אז אני מוכנה להבליג. אבל אם למישהו יש איזשהי דרך להוכיח לו מעבר לכל צל של ספק שהוא טועה- אני עדיין אשמח…
רגע! ''סרין אמרה'' זו לא
הוכחה מספקת?
אבל את יכולה לומר לו שגם גל אמר שאין שום קשר למוסד.
——————
גם גל לא ראה את הסרט, אבל הוא סומך על סרין.
תודה חומד.
הממ... תשלחי אותו לסרט?
הממ... תשלחי אותו לסרט?
נכון. מה הם 31 ש"חים חדשים לעומת עקרונות האמת והצדק?
תשובה תשובתית.
אמנם הסרט הוא על סוכני CIA, אבל זה לא נכון להגיד שאין שום איזכור למוסד בסרט.
כשפיט מביא לרדפורד מתנה ליומולדת, הוא אומר שכל אחד מהתאריכים שרשומים בכל אחת מסוכנויות הביון – כולל המוסד – הם שגויים.
אז הנה.
קיבלתי את התיקון בברכה.
אכן, איזכרו למאית השניה את המוסד.
המ, אני חושבת שבאמת כבר לא רלונטי.
מצד שני, עוד שבוע אני אמורה לפגוש אותו, וייתכן שזה יעלה בטבעיות במהלך השיחה…(בעיקר כי מאד הגיוני שעל זה אני אדבר עם בחור היקר מאד לליבי איתו לא נפגשתי קרוב לחצי שנה. כן, בהחלט.)
__________
העלמה עפרונית, תכף לישון.
המממ
אני כנראה מפספס פה , או משהו, אבל – לפגוש את מי?
ידיד של עפרונית
שמוזכר אי שם בתחילת הפתיל הזה.
ראיתי את הסרט באיחור של 20 שנה, או שראיתי ושכחתי שראיתי..
שאלה שלא מצאתי לה תשובה –
הוא אמר שלמבצע קראו dinner out ובראט פיט הבין שזה מבצע שיזם המפעיל שלו.
איך הוא בעצם ידע שזה הוא על פי השם? היה לזה רפרס איפשהו בתחילת הסרט? משהו?
זה קורה כשהם בלבנון
הדמות של פיט מבריחה מתנה למדינה לכבוד יום ההולדת של הדמות של רדפורד.
וכשהוא שואל אותו איך הוא הצליח לנצל ככה את המערכת הוא עונה משהו כמו, "המצאתי מבצע בשם אוכלים בחוץ"
עכשיו חיפשתי ומצאתי ,צודק, הוא גם אמר אזכור את זה וחזר על המשפט כמה פעמים כדי שהצופה יבין שזה חשוב..