במקור: Antitrust
במאי: פיטר יואיט
תסריט: הווארד פרנקלין
שחקנים: ראיין פיליפה,
רייצ'ל לי קוק, קלייר
פורלני, טים רובינס
לפני שלושה שבועות הלכתי לראות את הסרט 'קוד מסוכן', או 'קוד קטלני', משהו כזה, ולא בגלל שרציתי נורא לראות אותו, אלא משום שדג וג'ירף פיתו אותי באמצעים לא כשרים, ועל כך הם ישלמו ביום הדין-דין. הסיבה שלא כתבתי עליו עד היום, מראה לכם עד כמה הביקורת הזו היתה חשובה לי, והסיבה שאני כן כותב אותה היא שדג וג'ירף עדיין ממשיכים לפתות אותי באמצעים לא כשרים. ועל כך, כאמור – יום הדין-דין.
ובכן לעבודה, ונגמור עם זה: 'קוד מסוכן' מספר את עלילת הסרט 'הפירמה' פחות או יותר. זוכרים את 'הפירמה'? הסרט הארוך והטרחני ההוא ש-50% מצופיו לא יודעים עד היום מה קרה בסופו, בגלל שנרדמו? תזכורת: טום קרוז משחק שוס בעריכת דין, והוא מתברג בפירמה שבה כל עו"ד שלא הסכים לעקם את החוקים כמו שההנהלה הכתיבה, מצא את עצמו קרבן לתאונת צלילה מצערת. הוא מסרב למכור את נשמתו, הרעים מנסים לחלץ אותה מגופו, ובסוף הוא מזיין את כולם בטוסיק. ובכן, העשור חלף, וב-2001 להיות עו"ד זה כבר לא כזה שוס – לא כמו להיות גאון מחשבים, ולהתברג בקונצרן הייטק, שיוצרי הסרט 'קוד רצחני' הדביקו לו תווים זהים למיקרוסופט.
הגיבור, אף אחד לא ממש זוכר איך קוראים לו (טום? ניק? בילי?) הוא גאון חנון אך מצודד בדרכו הדיקאפריו-נית, בעל אלרגיה קטלנית לסומסום, וחברה כוסונית שקיבלה טוב מאוד בקטגוריות "הנקבה הצייתנית" ("טעימה לך הלימונדה הטרייה שהכנתי לך, ניק? אמרתי ניק? התכוונתי לבילי. לא משנה, טעים, נכון? חכה, חכה שתראה מה הכנתי לארוחת ארבע, חמוד שלי").
בילי-ניקי וחברו רוצים לפתוח סטארט-אפ עצמאי, אבל ראש הקונצרן – מולטימיליונר בהווה, חנון מחשבים בעבר – מנסה לפתות אותם לעבוד בשבילו. החבר של בילי-ניקי מסרב לתרום את מוחו ולהתגייס אל החברה הקפיטליסטית המרשעת, שזוממת למכור מערכות עם באגים שדורשות שדרוג מתמיד. הוא מעדיף לתרום לאנושות בדרכים סוציאליסטיות, מאמין בקוד פתוח ותומך בלינוקס.
אבל טימי-בילי-ניקי מחליט משום מה ללכת על הכסף הגדול, ומתקבל ככוכב שביט בחממת המתכנתים של קונצרן הרשע, שעובדים על הפעלת רשת תקשורת לוויינית, שתקשר כל מכשיר בעולם אחד לשני, כמובן בתשלום פר קילובייט. הוא פוגש שם חברים חנונים כמוהו, ואת הבוס הגדול, טים רובינס התמוה (כלומר, מה הוא עושה בסרט הזה? אני חושב שסחטו אותו, ולכן לא אנטור לו), שתופס תוך שתי שניות את דמות האב שמעולם לא היה לו (בילי המסכן יתום. אוו…). גם בחורה ברונטית מערערת על נאמנותו של ניק-בילי לחברתו הצייתנית, אבל שלא תחשבו לרגע שהיא מתכנתת גאונה כמו בילי-בוי: שובניזם, שלום! היא גרפיקאית, שאחראית על הממשק, או המנשק, או מה שהיה כתוב שם בתרגום (יעוץ לשוני טכני: גבירעם בן יהוד, שהחיה מחדש את השפה העברית בסרט זה, בראוו, בראוו וכו').
מובן שצריך גם מפנה עלילתי. אז החבר הקומונסטי של גיבורנו נרצח, וניקי-בילי מתחיל לחשוד בקונצרן לו מכר את נשמתו, ובכלל מתחיל לחשוד בכל מה שזז.
עכשיו ברצינות: הסרט הזה הוא לא נוראי כמו שאני מציג אותו, אבל הוא כל כך סתמי ולא משמעותי, שאני חושב שאם לבמאי שלו ייצא לראות, למשל, את 'רקוויאם לחלום' הוא יבין עד כמה הוא חסר כשרון, ולכן עליו לחפש מקום יותר גבוה משישה מטר, משם יוכל להשליך את עצמו למטה, ולקוות כי לא ישרוד את הנפילה.
התסריט כל כך מתאים לנושא עליו הוא מדבר – תעשיית ההייטק, והטירוף של ממלאי התפקידים בה – כי הוא חלול, ריקני, ונראה כאילו הוא תוצר של תוכנה לכתיבת תסריטים: הבה ניקח גיבור, זכר, לבן, צעיר; ניתן לו חולשות, שנוכל לנצל אותם בהמשך כדי להגדיל את מצוקתו, ניתן לו דמויות משנה קריקטוריסטיות שיקיפו אותו, נרדוף אחריו קצת, וניתן לו להימלט כל הזמן.
אחד הדברים המביכים בסרט הוא הטריק הזה, שכל הזמן הרעים כמעט-תופסים את ניקי, ורק במזל הוא ניצל (השומר עם הפנס לא הגיע עד לעמוד מאחוריו בילי הסתתר, לדוגמא). אחרי הפעם החמישית שזה קורה, זה כבר אפילו לא מקומם. עם כזה מזל, בילי היה יכול להיות ביליונר מהגרלת הלוטו, ולא היה צריך לעבוד כל כך קשה בשביל טים רובינס.
לאף דמות אין בעצם נשמה, ולעיתים רחוקות מישהו עושה משהו מפתיע. אחרי שאתה מבין שהכל הפוך על הפוך, בעצם הכל מתיישר שוב.
יכול היות שהסרט אומר משהו על הנשמה של האדם בעידן ההי-טכנולוגי, אבל זו כבר כתבה לאתר פלצני יותר, אני חושש, וגם אם יש כאן מקום, אני מתבייש לכתוב את זה. זה שמישהו עשה על זה סרט, זה לא אומר שצריך לחזור על זה בקול רם.
ותזכורת: דג, גי'רף – יום הדין-דין בשעה שמונה, כן?
אני לא יודעת בקשר לקוד מסוכן,
כי לא ראיתי, אבל את הפירמה שנאתי- פשוט שנאתי.
אמרו לי אח"כ שזה סרט אקשן נחמד, אבל אני פשוט מצטערת על כל שקל מ15 השקלים שהוצאתי עליו כשלקחתי אותו בוידאו.
חרא סרט, להתרחק.
איזו ביקורת ממצה.
אחרי שקראתי אותה אני מרגישה כאילו ראיתי את הסרט… אולי זה מכיוון שראיתי כבר 10,000 סרטים זהים לו?
אה, ותיכנסו לאתר על השטרות של ביל גייטס, יש שם כמה תובנות מעניינות.
כל האמצעים כשרים
מה שנונו שוכח לספר כאן, הוא את הסיבה האמיתי שלשמה הוא נשלח אל הסרט הזה: יום אחד הגיע טלפון למשרדי 'עין הדג' מ-Yes, חברת הטלויזיה בלויין עם הפרסומות המוצלחות. זה כבר שימח אותנו, כי בינינו, אם מתקשרים אליך מהטלויזיה ואתה עדיין חי, זה כבר אומר שהגעת למשהו בחיים. האנשים ב"כן" שאלו אם, בתור אתר קולנועי היי-טקי, אנחנו יכולים לספק להם מבקר קולנוע שנון ויפה מראה כדי לדבר על הסרט ההיי-טקי 'קוד מסוכן'. היחיד שהתנדב היה נונו, ועל כן הוא נשלח לראות את הסרט. כמה ימים לאחר מכן החבר'ה מ"כן" אמרו "בעצם לא צריך", וכך נותרנו ללא חשיפה טלויזיונית, אך עם ביקורת על סרט היי-טקי.
שבוע לאחר מכן קיבלתי (באמצעות קשרים בפורומים הנכונים) הזמנה להופיע באותה תכנית בדיוק כדי לדון במשנתו של דאגלס אדאמס. סירבתי בנימוס. למה, איזה פרסום ל'עין הדג' יצא לי מזה?
כל האמצעים כשרים
"אההם", כיחכך נונו בגרונונו המכיל שתי חוליות מיותרות וזפק,
"היחיד שהתנדב, או היחיד שהוא שנון ויפה"?
למה כל דבר חייב כותרת?
ביטחון עצמי זה דבר חשוב.
גם אמונה עצמית.
גם כל זבל פסיכולוגי אחר.
אמן.
אגב משרדי עין הדג
רד, ההנהלת חשבונות שלכם עדיין לא הוציאה לי חשבונית על "רקוויאם לחלום", ואני לא מצליח להגיע לשלוחה שלהם מאז יום חמישי.
עכשיו חג. תנסה ביום שלישי.
חוץ מזה המזכירה בחופשת לידה, החשב בחופשה השנתית שלו בבהאמה, והעוזר האישי למנכ"ל בשליחות סודית באקפולקו.
וידוי
זה הזמן להתוודות, התוכנית אליה הזמינו אותך הנה תוכנית בה אני מופיע דרך קבע. אני הייתי אמור לדבר על "קוד מסוכן", והברזתי ברגע האחרון. אני מתנצל.
מי שאגב דיבר על דאגלס אדאמס היה יושב ראש האגודה הישראלית למד"ב ופנטיכסה.
ורד – אני אנסה לדאוג לך להזמנה לתוכנית לדבר על האתר שלך. מלה של מניאק.
אל תתנצל בפני
תתנצל בפני נונו, שנאלץ לצפות בסרט הזה בגלל הארוע!
אוקיי, ספירת מלאי כמה אנשים פה *לא* משתתפים באופן קבוע בתכנית רדיו/טלויזיה כלשהי?
(אני? להגיע לתכנית? לא חייבים, כל עוד האתר מוזכר בהרחבה ותוך הקרנת הכתובת המדויקת)
אני!!! אני!!! (שולת!!!1?)
אני לא מופיע בשום תוכנית טלוויזיה או רדיו. וטוב שכך, למען שפיות העולם והחייזרים שמאזינים.
גם אני
אני עכשיו כבר לא
זה גם נחשב?
מקסיקניות נחשבות?
אם כן, אז לחודשיים בלבד נחשב? (לא, עוד לא סיימתי, אני מסיימת ב30 ליוני, כי בתאריך הנ"ל אני עולה על מטוס וחוזרת ארצה).
יום לא-הולדת שמח,
גל
אל תתנצל בפני
סקרתי את הת'רד, ועדיין לא הצלחתי למצוא את שם התוכנית המדוברת (הזאת שמשודרת ב'יס'…).
איפה טעיתי?
(מצטער שאני גורר אותך לדיון העתיק הזה בשביל שם התוכנית)
התוכנית
למרות שזה כל כך אוף טופיק –
לתכנית קוראים ה-e, והיא מגזין יומי בענייני אינטרנט והיי-טק המשודר בערוץ TechTV בלווין.
לפרטים נוספים – http://www.ha-e.co.il
מנשק...
למעשה אני די בטוח שהמלה הרשמית היא אכן "מנשק". אומנם רוב הציבור ,ובכללו אני, משתמשים במלה ממשק, אבל…
ואגב- "האח האח"…
מ מ ש ק
וממשק בלבד. אל תאמין לכל הפלצת תרגום חולפת…
גם לו קבעה האקדמיה את המלה… ההיא (אין לי שום כוונה להגות או לכתוב אותה), עדיין אין בכך כדי לשנות זאת.
נון שלי
(לא התכוונתי לצעוק, סתם קונטרה)
במדעי המחשב בטכניון מקפידים לומר "מנשק". ההסבר הוא שאין כאן עניין של "משק" (כמו "שר האוצר דיבר על מצב המשק" או "משק יגור, טיוטה"), אלא של התחום בו התוכנה "נושקת" למשתמש.
הו, איזה דימוי…
עם האינטרפייסים והתוכנות של ימינו, צריך אולי לומר "מסטר" (mistar).
נון שלי
תודה רבה על ההארה הלשונית, אבל עם בלשונות עסקינן אז אני מקווה שאתה מנשק טוב כמו המנשק שלי, שעזב אותי לאנחות במוצ"ש. אוףףףףף.
רגע של עברית
האמת היא שממשק השתרש בגלל שגיאת כתיב של פקידה בצה"ל. עד אז נהגו להגיד interface. אבל, בגלל המדיניות הכמו-צרפתית, שמחייבת לתרגם את כל המונחים הטכניים לעברית, קבעה האקדמיה את המושג מנשק.
אך בגלל טעות כתיב נלוזה, אנחנו נתקענו עם מילה נעימה יותר לאוזן, והאקדמיה לשפה העברית נשארה צודקת, אך מובסת בשטח, כהרגלה מימים ימימה.
מה פקידה? מי פקידה?
אני זוכר את הגליון של "מחשב אישי" בו הוצעה המלה לראשונה, במאמר על RS232. בצה"ל היו אז מחשבים עם כרטיסי ניקוב, אולי…
שגיאת כתיב של פקידה בצה''ל.
אהא. כן. והפקידה הזו היתה אחראית על לימוד מונחי מחשב לכל תושבי ישראל, אני משערת?
קצת לחשוב לפני שמדקלמים אוטומטית את האגדות הישנות…
לא, אבל
את יודעת כמה חיילים מסכנים נאלצו לקרוא את זה?
חוצמזה, שאם היו נותנים לי לבחור בין מנשק לממשק, הייתי בוחר בשני. אז מה אכפת לי לחפש תרוצים?
והיית מאמינה
שטעות כתיב תמימה היא שהנחילה לכל מבקרי האתר הזה (ובקרוב – לעולם כולו!) את המילה "סמאח"?
אני כבר מכירה קצת את
הנפשות הפועלות, אז כן, הייתי מאמינה לכל דבר.
לצערי, ראיתי את הסרט
לא, אני לא מזוכיסט. אני פשוט עובד בקולנוע….(מבט מדוכדך לרצפה).
תראו הסרט הזה לא רע – הוא מחורבן!
אני יודע שאנשים פה מתעצבנים על הבוטות שלי, אבל בסרט הזה זה בלתי אפשרי להישאר אדיש!
הסרט כ-ל כ-ך גרוע ש… ש… שבלתי אפשרי לצפות בו!
רחמים לי עליך נונו על שביזבזת זמן על הדבר הזה שלא ראוי להיקרא סרט.
דבר ראשון לכוכב קוראים מיילו ולא בילי-ניקי או איך שלא קראת לו.
והסרט הזה נתקל בכל תעלול חובבני שקיים בסרט מתח, אפילו בקטעים הכי לא מותחים הבמאי משתמש בטכניקות מהתחת בכך שעושה קלוז אפים טיפשיים ושם מוזיקה רועשת.
חוץ מבדיחה שחורה (שנראית לי לא במודע) אחת מצויינת. כל הסרט הזה הוא פשוט ביזבוז של פילם. תנו לחברים שלי ממגמת קולנוע את התקציב הזה, והם יעשו לכם סרט פי שתים יותר.
וזה לא כי הם מוכשרים, אלא כי לא משנה מה תצלם זה חייב להתעלות על הזבלון הזה.
נ.ב אפילו המשחק נורא ואיום! טים רובינס מביך ריאן פיליפה מגוכך וקלייר פורלניי (החברה של מיילו) פשוט מבישה!
אוקיי.
אז ראינו סרטים על האקרים.
ראינו סרטים על אנשי תוכנה.
ראינו סרטים על חברות ההיטק.
מתי האנשים האמיתיים יזכו לסרט משלהם? כל אנשי הIT, התאגדו! יחדיו נקבל סרט משלנו.
לא נותנים לך? תיקח
אף אחד לא "ייתן לך" סרט.
יש לך מצלמה? לך תעשה סרט.
אין לך? קח מחברים.
אפשרות אחרת: הצטרף לתאגיד וחכה עד שיאשרו לך תקציב להקמת מחלקת קולנוע.
בעיות עם המרדף
כל תלמיד שנה א' לקולנוע יגיד לך שאי אפשר לצלם מרדף רק מנקודת הראות של הנרדף. מבחינת הצופה, מדובר בלא יותר מאיש רץ, ורץ בצורה מטושטשת מאוד (פרוייקט המכשפה משקם אלקטריק?) אז ייצא לך מזה אולי סרט, אבל סרט גרוע מאוד. לא שווה את ההשקעה.
אבל כמו שיש צילום מהכתף
יהיה אפשר גם להמציא צילום מהכתף אחורה, ואז לא רק שתתקבל סצינת מרדף, אלא שאותו אדם יזכה גם לכבוד וייקר על המצאת הגלגל או משהו (ובכל זאת עדיף לשמור את קלטת הוידיאו עם סצינת המרדף, כי מהמצאות לא מרוויחים שקל).
הצעה בעקבות רקוויאם לחלום
הגנב הפוטנציאלי יכול לחבר את מצלמת הוידאו לרתמה הקשורה לפלג גופו העליון ומאוזנת עם משקולות בדומה לסטדיקאם, כאשר העדשה מכוונת לפרצופו. ואז כשהוא ירוץ, יתקבל שוט הומאז' לבריחה של טיירון ב"רקוויאם לחלום", לאחר שהוא נחלץ מחיסול כנופיות סמים.
אתה מספיילר סרט שלא
רק שלא יצא עדיין, הוא כנראה גם לעולם לא יצא, ולא יגיע אפילו לשלב כתיבתת התסריט?
אכן, קונספט אומנותי חדש, שישא חן בעיני תלמידי אמנות מודרנית.
.
"דייט קולה" זה קולה שיש בה רוהיפנול?
קולה בטעם תמרים.
סרטי IT :
תרגיל ל webmasters מתחילים
ה Project Manager מת מצחוק
אימת ה deadline (פרק ראשון מתוך סידרה שתקרא STARtup – Wars )
שכחו אותי ב release (ידוע גם כ Bug's life)
Hi-Tech Clerks (ובתרגום לעברית – 'מוכרים בלבד')
איזה מין QA
והחביב עלי מכל:
Sysadmin קטלני
סרטי IT :
מה בקשר ל:
ליל סיום הרבעון ה-13
מתקפת המשקיעים מהמאדים
שמתי ברז לר"צ
והמשובח מכל -
ועוד אחד :
(ה bofh כבודו במקומו מונח)
לא מכיר את האחרים.
האם תואיל לסלוח לעצלן-מנועי-חיפוש, ולספק לינקים רלבנטיים?
ואת מי היית מלהק ל-BOFH?
מוזר ככל שיהיה, לדעתי הבחירה הטבעית לתפקיד היא –
כריסטינה ריצ'י.
(איפה נאמר שזה חייב להיות גבר? נשים יודעות להיות הרבה יותר מרושעות. וביחוד היא.)
הייתי מוסיף גם
שליחות קטלנית (Terminator) העוסק באיש IT שעובד כל היום עם חלונות NT
הם יורים גם בפרות (למבינים בלבד – סיפורו של לוחם UT)
ו"הטוב הרע ואיש הסיסטם" (When you got to format, format).
BOFH אף פעם לא עשה לי את זה.
עז
אמאל'ה, איזה פחד בעסקי ההיי טק.
רוצחים וכאלה.
היה משעשע לראות איך מתייחסים לשורת תכנות כאלו זאת שורת שירה או משהו כזה.
סרט על הפרולטריון העתידי של שנות האלפיים. (מיד לאחר קריסת הכלכלה ה"חדשה".)
למרות שזה משעש אותך… יש הרבה משמעות בהקבלה בין שירה לקוד. אז נכון שאי אפשר לראות את האיכויות של קוד במבט של חצי שניה על מסך אחד, אבל זה נכון גם על שירה.
חפש באינטרנט את הסלואגן speech is code לדיונים נחרבים בנושא בקרב הקהילה (קהילת הקוד הפתוח).
באמת סליחה על העוף
אבל האם הדיונים היו כל כך גרועים שהיה צורך להחריב אותם?