בין 49 המתחרים על אוסקר הסרט הזר השנה יש לא מעט שמות מוכרים. ספרד בחרה את אמנבאר ('האחרים') על פני אלמדובר; גרמניה שולחת את היטלר; דנמרק – את פון טרייר; רוסיה – את 'משמרת לילה'; ופלסטין – את מה שיש. |
22.10.2004
|
יומית
בין 49 המתחרים על אוסקר הסרט הזר השנה יש לא מעט שמות מוכרים. ספרד בחרה את אמנבאר ('האחרים') על פני אלמדובר; גרמניה שולחת את היטלר; דנמרק – את פון טרייר; רוסיה – את 'משמרת לילה'; ופלסטין – את מה שיש.
בין 49 המתחרים על אוסקר הסרט הזר השנה יש לא מעט שמות מוכרים. ספרד בחרה את אמנבאר ('האחרים') על פני אלמדובר; גרמניה שולחת את היטלר; דנמרק – את פון טרייר; רוסיה – את 'משמרת לילה'; ופלסטין – את מה שיש.
מה אתם אומרים,
ל"מדורת השבט" יש סיכוי למועמדות?
הסרט מדהים, אני אישית חושב שמגיעה לו מועמדות… מה דעתכם?
אגב, יש ביקורת עליו בדרך?
נקווה בשבילו.
כן, ראיתי את זה...
בגלל זה שאלתי…
אם אנחנו כבר בעניין, אז מי זה Marek Rozenbaum?
אאה כן, והלינק הראשון התחיל לדרוש הרשמה…
מפיק הסרט
שהוא גם במאי ("בולשת חוקרת" אאל"ט עם אבגי) וגם חבר במועצת האקדמיה הישראלית לקולנוע.
מפיק הסרט
אאה…
פשוט הוא לא רשום בין מפיקי הסרט בימד"ב…
כי הוא לא.
אולי הוא רשום שם פשוט בתור יו"ר האקדמיה ששלחה את הסרט לייצג אותה.
ומי לא ברשימה?
דרום אמריקה באופנוע, למרות שורת המבקרים הנלהבים שהותיר מאחוריו. A very long engagement, למרות הטריילר המבטיח. Maria full of Grace, למרות שכנראה עוד נשמע עליו בחודשים הקרובים.
'דרום אמריקה באופנוע'
ו'ארוסין ארוכים מאוד' מקווים להשיג מועמדות בקטגוריות אחרות, מכובדות יותר, כפי שהפרסומת הבאה "רומזת" באופן המפורש ביותר האפשרי.
הקטגוריה הזו
'הסרט הזר הטוב ביותר' הולכת ונהיית מיותרת מרגע לרגע.
מה פתאום?
בסוף כל הסרטים שיש להם סיכוי ילכו על קטגוריות יוקרתיות יותר וישראל תוכל לזכות באוסקר אחרי שהמתחרים יעלמו…
מה זאת אומרת ''את מה שיש''?
זאת אומרת שלפלסטינים יש רק סרט אחד? אני רואה ש"המסיק" הוא מ2003, והוא לא מופיע בימד"ב. אם כי הגיבורה שלו נראית די חמודה.
תשמע.
יכול להיות שאני טועה, אבל אני לא חושב שיש דבר כזה "קולנוע פלסטיני". אני לא אתפלא אם 'התערבות אלוהית' (שייצג את פלסטין באוסקר בשנה שעברה) ו'המסיק' הם הסרטים היחידים שיכולים להיחשב לסרטים פלסטינים באורך מלא. 'המסיק' הוא סרט מהשנה שעברה. הוא לא הוצג מסחרית, לפחות לפי האתר שלו, בשום מקום. גם יבול הפסטיבלים שלו לא מי יודע מה. זאת אמנם קפיצה למסקנות, אבל כנראה שהוא פשוט לא סרט ראוי לציון. אז למה הוא נשלח לאוסקר? הניחוש שלי: כי אין משהו אחר.
נדמה לי שיש באוניברסיטה העברית קורס על קולנוע פלשתיני
אז אני מניח שיש יותר משני סרטים (למרות שלעשות קורס במשך סמסטר שלם על שני סרטים זה לא מופרך כמו שזה נשמע).
הוא נשלח לאקדמיה מאותה סיבה
שהפלסטינים שלחו נבחרת לאולימפידה למרות האיכות שלה, או משתתפים בקדם המונדיאל למרות שאין להם מגרש לאומי…
הם רוצים לשם עצמם בין מפת המדינות, ואחת הדרכים לעשות את זה היא להשתתף בתחרויות בהן מזכירים את שם המדינה…
הפלסטיניםן יוצרים פוליטיזציה של הכל בשביל מדינה.
מה הפואנטה?
ברור שזאת הסיבה, זה ביטוי לגיטימי ללאומיות.
אני לא מבין מה המקור להתייחסות שלך לזה בצורה שלילית, זה עדיף בהרבה על דרכים אחרות להביע לאומיות ותקומה.
מה שכן, זה שאולי התכוונת לגוון הפוליטי של הסרטים, ועל כך אומר – תראה לי סרט מהשנים האחרונות בארץ שלא הושפע מהמצב.
וכל השאר זה וויכוחים על נקודת מבט.
כל עוד זה לא סרט תיעודי עם שחקנים (ע"ע הסרט ההוא.. נו מה שמו. שזכה בפרס ואז כשגילו שזה מבויים הוא הצדיק את זה שזה קורה כל הזמן אבל לא מול המצלמה שלו) או המצאה אחרת, שכוללת עדויות בדויות שנלקחו בטייקים (ע"ע בכרי), אין לי שום התנגדות לכלום.
סרטים מהשנים האחרונות שלא הושפעו מהמצב
כנפיים שבורות, חתונה מאוחרת, ג'ירפות, הכוכבים של שלומי.
למעשה, כמו שהפינגווין ציין בתגובה מעליי, עושה רושם שרוב הסרטים
מהשנים האחרונות בארץ התעלמו מ"המצב", או יותר נכון ניסו לברוח ממנו, במסגרת האסקפיזם הכללי של החברה הישראלית.
ויבואו המתחכמים
(כמוני למשל), ויטענו שאסקפיזם הוא-הוא הביטוי האמיתי לחומרת המצב.
אסקפיזם-שמסקפיזם, העיקר שג'ירפות יצא טוב
מה פתאום אסקפיזם?
ג'ירפות הוא בו-בזמן פרטיקולרי ואינדובידואליסטי, והוא מדבר על משבר הזהות של הגבר הישראלי בגיל העמידה!
(יש לו כזה משבר, שהוא אפילו לא מוכן להראות את פרצופו בסרט).
התוצאה, כמובן, היא אחד הסרטים הבאנליים אך עמוקים ביותר שנוצרו במדינת ישראל בשנים האחרונותף שיש בהם אמירה נוקבת על ה'מציאות' הישראלית.
מה, לא?
איבדת אותי בפרטיקולרי
ויבוא מתחכם כמוני ויסכים איתך
כבר שניים מסכימים איתי
נוצר פה תקדים מסוכן.
אני חייב לשבור את זה איכשהו…
המממ. המממ…..
סטנלי קובריק מוערך יתר על המידה ומעבר לכל פרופורציה! מה הטעם לעשות סרטים שספק אם הבמאי הבין את הסימבוליות שהשתמש בה בהם?!
2001 מחורבן.
זהו. הסדר שב על כנו.
מסכים איתך.
ואם כבר מדברים על מתחכמים..
צריך להיות מתחכם בשביל להסיק את זה? או שזה לא אמור להיות ברור מאליו (כי אם המצב לא חמור אז ממה צריך "לברוח"?)? ואולי בעצם אתה אומר שאם זה היה סתם 'קשה', אתה חושב שהחברה הישראלית הייתה מתמודדת עם זה בדרכים יותר טובות?