תגידו שזה לא נכון! ג'ואל סילבר, מפיק העל של 'המטריקס' אומר שסרט ההמשך הראשון, 'The Matrix Reloaded', לא ייצא בסוף השנה הבאה, כמתוכנן, אלא לכל המוקדם בקיץ 2003. והסרט השלישי? כשהמכונות ישתלטו על העולם. |
10.08.2001
|
יומית
תגידו שזה לא נכון! ג'ואל סילבר, מפיק
העל של 'המטריקס' אומר שסרט ההמשך
הראשון, 'The Matrix Reloaded',
לא ייצא בסוף השנה הבאה, כמתוכנן,
אלא לכל המוקדם בקיץ 2003. והסרט
השלישי? כשהמכונות ישתלטו על העולם.
תגידו שזה לא נכון! ג'ואל סילבר, מפיק
העל של 'המטריקס' אומר שסרט ההמשך
הראשון, 'The Matrix Reloaded',
לא ייצא בסוף השנה הבאה, כמתוכנן,
אלא לכל המוקדם בקיץ 2003. והסרט
השלישי? כשהמכונות ישתלטו על העולם.
אהרו''כ
לא נורא… יש את שר הטבעות.
בכנות- אם כולם אומרים שהמאטריקס לא היה משהו מיוחד (מלבד כמה טכניקות צילום), אז מה בוער לעשות סרט המשך?
מי אומר?
ככה זה, כשסרט נהיה "פופולרי מדי" פתאום כולם נזכרים שהם שנאו אותו. מה שאתה שמעת זה רק ה-Backlash (קצת אירוני לכתוב את זה באתר הזה. לא חשוב). 'המטריקס' הוא סרט דגול. ענק. מופלא. אני רוצה את ההמשכים. עכשיו!
רז גרינברג אומר.
ואחרי שראיתי את עיר אפילה, אני מסכים איתו.
הטיפול ברעיון במאטריקס הוא לא הכי טוב שיש. נכון, הסרט נהדר. האפקטים היו חדשניים לזמנם, ושיטת הצילום המסתובב (המצוטטת עד זרא) היא בהחלט ההמצאה הגדולה שיצאה מהסרט.
אהבתי כשראיתי בהתחלה, ואני עדיין אוהב. אבל, מה יש לסרט המשך לחדש? ובכל מקרה, האם דחייה היא רעיון כל כך רע? ובמיוחד, כאשר הסרט הראשון די עומד בפני עצמו.
עוד כמה הבדל חשוב
בין המטריקס לעיר אפילה.
השכל.
מה לעשות, "עיר אפילה" היה סרט שהיה כתוב טוב יותר (מבחינת דיאלוגים), בנוי טוב יותר (מבחינה עלילתית), עם שחקנים טובים יותר (והרי הצהרה נועזת: אם נותנים לי לבחור בין ג'ניפר קונלי לקארי אן-מוס אני לוקח את ג'ניפר בלי לחשוב פעמיים) ומבויים טוב יותר (מצטער, אבל פעלולי מצלמה ועריכה זה עדיין *לא* בימוי).
אז אני לא אומר ש-"מטריקס" היה סרט גרוע, הוא לא, הוא סרט אקשן טוב מאוד, שנראה מצויין.
ולא יותר מזה.
כל מי שניסו לייחס לו עומק, התבלבלו קשות בין "עומק" ל-"זיבולי מוח פסאודו פילוסופיים".
ואין כאן שום Backlash, את כל הדברים האלה אמרתי בדיוק שתי דקות אחרי שיצאתי מבית הקולנוע, ויש לי עדים.
ניטפוק...
אני אישית, מעולם לא טענתי שלמטריקס יש יותר ממה שהוא מראה על פני השטח.
אבל גם לעיר אפילה אין פילוסופיה עמוקה.
נכון שיש את המשפט בסוף שהחייזרים לא חיפשו במקום הנכון את האנושיות של האדם או משהו כזה, אבל זה עדיין לא הופך את הסרט לפילוסופי.
ושוב אני מוצאת את עצמי מגנה על סרט בלי שבכלל התכוונתי לזה.
ענק, מופלא, לא יאומן
למען האמת, בכלל לא סרט משהו.
ולי יש עדים שאמרתי את זה ביציאה מהקולנוע.
כל עניין המצלמה המסתובבת כבר היה בנאלי עוד לפני המטריקס, בעשרות וידאו קליפים ופרסומות(סטינג, נדמה לי, היה הראשון).
בכלל, כל העניין של הקפאת התמונה הוא העברה של סגנון אנימציה יפנית לסרט מצולם.
העלילה? בני אדם הם בטריות של איזה מחשב על. yeah riiiight
השחקנים? אחד שרק יודע להראות נדהם ולמלמל "וואו" מדי פעם, אחת דוגמניה, ולורנס פישבורן שעושה מאמצים כבירים להראות מסתורי (הוא שם משקפי שמש!). לכולם יש כינויים "מגניבים". סוכני המטריקס הם אנשים בשחור, וכולם, במפתיע, נראים כמו טומי לי ג'ונס.
בוער בוער
כולם אומרים ?
אני יודע שאני לא היחיד שמאוד רוצה לראות את ההמשכים, ויפה שנה אחת קודם.
כתבה מספר 107
בעע
למה להרוס אומנות כמו מאטריקס??
זה סרט ענק וכל כך מתוחכם ואפשר להבין אותו בכל כך הרבה צורות וזה ממש מעצבן שהורסים ומוציאים המשכונים!
זה כמו להוציא אמריקן ביוטי 2 -the return
בעע
אבל למטריקס היה מתוכנן המשכונים , לא?
בעע
כן, לא אמרתי שלא…
אבל מהתחלה לחשוב על לעשות המשכון לסרט הזה זה דבילי
בעע
מה פתאום?
זה כמו להגיד שעדיף של SW לא יהיה המשך.
חייו להיות המשך, כי ככה היה מתוכנן וכדי שנראה את הסוף.
אני לא אוהבת לא לראות סופים של דברים, אח"כ זה מטריד אותי.
למה לא לעשות המשך?
המאטריקס הראשון גילה לנו את ניאו והראה לנו מה הוא יכול לעשות. שני סרטי ההמשך (שהם בעצם סרט אחד מפולג לשני חלקים) יספרו לנו את המשך מעלליו ושל חבריו במסעם לשחרור האנושות.
למה יש לצפות? לפי מה שקראתי הם הולכים להיות המאטריקס רק פי שתיים יותר מכל בחינה.
שמעתי שיש לצפות למרדף מכוניות בסגנון המאטריקס. לי זה נשמע כמו משהו שיש לחכות לו.
תנו להם עוד שנה אם הם יוציאו מזה סרט מצויין.
למה לא לעשות המשך?
אין כמו מאטריקס 1!!
הוא גאוני כי הוא גם לאלה שאוהבים סרט פעולה טוב..
וגם לאלה שאוהבים תיחכום בסרטים ומאטריקס הוא פשוט בנוי בצורה כזאת גאונית וכל פפעם שראיתי אותו הבנתי דברים חדשים ומתוחכמים…
והתיאוריה שעליו הוא מבוסס היא חכמה מאוד ….
בדיוק!
אתה לא סומך על האחים וואקובסקי שיתנו לנו את מבוקשנו גם בסרטי ההמשך?
בדיוק!
אני סומך….
למה לא לעשות המשך?
למי שחושב ש"מטריקס" היה מתוחכם אני ממליץ בחום לראות את "הקומה ה13" ו/או את "אקזיסטנץ" לפני שטוענים שהרעיון במטריקס "מקורי" או "חדשני" או "ייחודי". זה רעיון די מקובל ושחוק, אם אפשר לומר, ראו גם את "המופע של טרומן" בהקשר זה. הייתי מציין גם את "עיר אפלה" אם הייתי רואה אותו (למי שיש אותו מוזמן לשלוח לי :)…
ובקשר למטריקס, בהמשכונים שלו אנו צפויים לראות סרטי פעולה נטולי תחכום. מה שמעניין אותי לראות זה דווקא את הפריקוול שמתוכנן. השאלה היא לא איך זה ימשיך, אלא מה קרה קודם.
למה לא לעשות המשך?
באמת הרעיון של מאטריקס שחוק מאוד…
הקומה ה13 זה בהחלט סרט גאוני !!
הקומה ה-13.
הוא לא סרט גאוני, אבל הוא סרט טוב מאוד, במיוחד לחובבי הז'אנר.
איזה ז'אנר?
כי אני חובב הרבה ז'אנרים, אבל לא אותו.
אה, לא.
גם ככזה הוא לא משהו.
הוא גם צפוי מראש, וגם לא מפתיע. בבת אחת.
הבעיה עם הקומה ה-13
המחשב לא חזר- סתם התנחלתי על חיבור האינטרנט של החבר :-)
אז למה אני לא רואה אותך באיציק?
אז למה אני לא רואה אותך באיציק?
תן לי שתי דקות להחליף את היוזר :-)
—
ובקשר לסוף של הקומה ה 13
ספולייר
כמו שאמרתי למעלה,הסוף הטוב פשוט לא מתאים. אילו היו מסיימים את הסרט בדיוק לפני שהוא מתעורר, יש שם רמיזה שהוא יכול לקום במקום אחר (בשוט הקלוז אפ על הפנים שלו), כך שזה לא סוף רע, רק סוף פתוח, שנמנע מהסביבה הקיטשית והדביקה ששמו אותו בה.
אני כבר ממזמן טוענת
שהעולם מתחלק לשני חלקים-
אנשים שמשעמם להם, והם מתחילים לנטפק ניטפוקים חסרי תועלת, ואנשים ש*ממש* משעמם להם, והם קוראים את הניטפוקים של האנשים שמשעמם להם.
ואלה שנוהגים מהר מתחלקים גם הם
לשני חלקים?….
אלה שעורפים להם את הראש.
הם בטוח מתחלקים לשני חלקים.
חוץ מ''ניק כמעט בלי ראש''
היי, וזה רעיון לא רע לניק!
יופי!
עכשיו רק נותר למצוא תחפושת ל- untitled, ולשכפל את העלמה עפרונית כדי שהיא תוכל להגיע לקון בפורים (גל, שלמקו – כדאי שתתחילו לעבוד על זה כבר עכשיו…).
יופי +!
רק שאני חוששת שהעולם לא כל כך מוכן להתמודד עם אחת כמוני, שלא לדבר על שתיים. מה לעזאזל יעשו עם שתים כמוני? בקושי עם אחת ממני יש מה לעשות…
וחוצמזה, דיר באלאק אם אני מפסידה קון נוסף! יש גבול!
בחייכם |טון מתבכיין ופרצוף מעורר רחמים|!
העלמה.
''עיר אפלה'' בפירוש _לא_ קשור
למסר של מטריקס!
ראו הודעתי בנושא:
כתבה מספר 418
אגב, זה שהנקודה של מטריקס כבר טופלה בסרטים אחרים הוא ממש לא הקטע. הקטע הוא שהסרט מעביר את המסר יפה והוא מהנה מאוד לצפיה. למה אתם מצפים, בחיי!
אסור לי להתפתות
ולקרוא את הביקורת על ממנטו לפני שאני רואה את הסרט(מחר). אוף, אני עומד להכשל בזה.
אסור לי להתפתות
היי היי היי… have alittle trust בעצמך!
ודא"ג… רוצה לקנות אויר בשקל?
כל כך בזול?
זה בטח מזויף מתאילנד.
קניתי.
כל כך בזול?
אז נראה לי שכבר קראת :)
לפחות תדלג על הספויילרים העצבניים שלי.
ודרך אגב, היו במטריקס גם דברים פחות מוצלחים, סיפור האהבה בין ניאו לטריניטי היה די צולע. המשחק של קארי אן מוס לא היה מדהים, לדעתי. האופן שבו הספינת-בסיס שלהם נראתה היה די עלוב. הרעיונות היו מגניבים, האקשן היה יפהפה, ניאו היה שווה, והסרט היה מותח. אבל אין לי תקוות גדולות מדי מהמטריקס 2 כי נראה לי שהוא יהיה הרבה הרבה יותר מהראשון מבוסס אקשן, מה שקצת פחות מדבר אלי לרב. אבל אני מקווה שיהיה לו פסקול מהנה כמו לראשון (פסקול שערוץ 2 כל הזמן משתמש באותו קטע ממנו, וגם האתר של הקונספציה)
כל כך בזול?
דווקא עדיין אני מחזיק מעמד ולא קורא את הביקורת.
ויש לי השערה שהמטריקס 2 לא ייצא לעולם וזה סתם דרך להמשיך ולהחיות את המטריקס 1.
ולגבי המטריקס, האם הפרסומת של טלעד לשבת סופר קיץ שבה רואים חיקוי עלוב למטריקס מרמז לזה שהסרט ישודר שם?
לאו דווקא
יש גם חיקוי לטומב ריידר, אתה לא מצפה שהם ישדרו אותו?
לאו דווקא
אגב, אולי מישהו יגיד למפרסמים האלה שדי עם החיקויי טומב ריידר? זה לא סרט *כזה* מצליח, וכשהחיקוי לארה-רק-בלי-החזה מוציא מהנדנים *ספריי דוחה יתושים* זה מתחיל להיות ממש פאתטי.
אם כבר...
אתמול הלכתי עם החבר שלי לראות את "כוכב הקופים". אחד מהפרסומות לפני היה משהו מטומטם במיוחד לטמפוני טמפקס בסגנון טומד ריידר מצוייר.
מישהו רוצה שנשים יתחילו לירות לכל עבר טמפונים ספוגי וסת?
אם כבר...
הפרסומת הייתה קיימת הרבה לפני שהסרט יצא לאקרנים, היא מושפעת כנראה גם מלארה קרופט אבל גם מהשתלטות דמויות המחשב על העולם. בכל מקרה, זו פרסומת די מטומטמת.
אם כבר... הפעם עוף טרופי
לכן אני אומרת שהעובדה שאני לא צופה כמעט בטלויזיה זה דווקא משהו טוב- ככה הפרסומות בקולנוע עדיין מעצבנות, אבל לפחות קצת יותר רעננות :-)
אם כבר....את צודקת!!!
לפני "ממנטו" הקרינו את הפרסומת הזאת ואני פשוט נקרעתי מצחוק כפי שיושבי אולם הקולנוע שלי יעידו. הקטע עם שרשיר-הטמפונים והמחסנית היה פשוט קטלני והוביל אותי למסקנה הבלתי-נמנעת שאין קץ לטמטומם של המפרסמים.
זאת הכל מזימה.
את אמורה להגיע לדוכן, להבחין במוצר, להביע גועל ממנו עקב הפרסומת, ולהתפכח באומרך – "מה, בגלל המפרסמים הדבילים האלה לא אקנה מוצר?"
בשלושת הפעמים
שראיתי את הפרסומת הזאת בקולנוע עד כה, עוד לא נתקלתי במקרה שבו הקהל באולם לא פרץ בצחוק. אולי זאת הכוונה? אולי זאת בעצם פרסומת סמויה של החברה המתחרה?
או...
שמישהו באמת חושב שהפרסומת הנ"ל מגניבה (בדרך שכנראה סמויה מעיני ומעיני אחרים).
עוף טופיק
איזה תאריך נחמד היום.
בכל מקרה, שאלה – האם אני יכולה לקרוא את הביקורת של ממנטו עכשיו בלי חשש לציפיות גבוהות/נמוכות מדי וספוילרים למיניהם? משום מה יש לי הרגשה שיש בביקורת הזאת ספוילרים…
אז בנתיים אני מתאפקת, לפחות במשך שבוע שבו אני מקווה שאני אספיק לראות את הסרט.
לקרוא או לא לקרוא? זאת השאלה.
את הביקורת עצמה כן. תגובות לא!
כלומר, עוד לא ראיתי את ממנטו
אבל קראתי את הביקורת והיא לא נראית מספויילרת
וגם לפי תגובותיו של שלמקו היא לא מספויילרת
ובכלל הדג לא היה מרשה לספיילר את ממנטו.
anyway, לקרוא את הביקורת אבל להמנע מלקרוא
את התגובות מלא ספויילרים שם
הדג לא מרשה לספיילר כלום!
אוף, קשה לבנות אמינות. אני חוזר ומצהיר: בשום ביקורת שמפורסמת באתר הזה* אין ספוילרים. בייחוד לא ב'ממנטו'.
אבל כאמור, למי שמעדיף להשאר נקי מספוילרים מומלץ לא לקרוא את התגובות לפני שראה את הסרט.
* מלבד שני מקרים ספציפיים שארעו לפני חודשים רבים, ועובדת היות הביקורת מספוילרת צוינה בליד (הטקסט הפותח שמופיע בדף הראשי).
התכוונתי ''בייחוד לא בממנטו''
להביא את סרט ההמשך לארץ לאלתר
קודם כל, ברצוני להגיב לאותו בחור שראה את הסרט "עיר אפילה". זה לא היה סרט מדע בדיוני טוב, לעניות דעתי(אני למען האמת, העדפתי את "גטקה".
אוף, נמאס לי כבר מהמתרגמים המעצבנים האלה שעוותו את שם הסרט והפכו אותו ל"מה קרה בגטקה" .זה בדיוק כמו המקרה של הסרט "וילו" שנהפך עד מהרה ע"י המתרגמים ל"וילו והנסיכה").
שנית, איני מבינה כלל וכלל מדוע לא התחילו לעבוד על הסרט השני שלא נדבר בכלל על השלישי
כדי שנוכל סוף סוף להנות מהסרטים הללו בארץ.
יכול להיות שקיים קשר בין המקרה הזה לשביתה של התסריטאים בארה"ב שנמשכה די הרבה זמן או שלמעשה מדובר במניעים אנוכיים כמו תקציב, בעיות תסריט, שכר השחקנים שלא שולם בזמן וכיוצא בזה?
ודבר אחרון לסיום:
סרטי המשל לאו דווקא הורסים את הרעיון של הסרט. אפשר למשל לראות את הסרט הקלאסי "הסנדק2"
שהוסיף לנופך העלילתי המדהים של הסרט הראשון בסדרת הסרטים שנעשו לאחר מכן.
אותו דבר חל גם על סדרת סרטי"ALIEN" אני יכולה להעיד על עצמי שאני מעדיפה עד עצם היום הזה את הסרט הרביעי"התחייה" שהביעו רעיונות רבים ומקוריים בסרט בזמנו(אמהות, זהות, רבייה וכולי).
להביא את סרט ההמשך לארץ לאלתר
אם אפשר לבקש להגיב לתגובה שאליה מגיבים וכך גם אנחנו יודעים במה עוסקת ההודעה אליה כוונה התגובה בהתאם לכך להגיב. תודה.
אני מניחה שהתכוות להודעה של רז.
לא ראיתי את ''הסדק'' או ''הסנדק 2''
אבל קראתי שהם במקור נועדו להיות סרט אחד, אבל משיקולי תקציב כשהופק הסנדק קיצצו אותו משני הכיוונים. לאור הצלחתו הרבה, הופק הסנדק 2 שפשוט השלים את הקטעים החסרים שנפלו מהסרט המקוריץ
אגב, מקרה זה הוא היוצא-מן-הכלל שמעיד על את הכלל.
גם אני לא ראיתי את ''הסדק''
האם זה קשור לאסון ורסאי?
או אולי לשיפוצים שעורכים עכשיו בתחנה המרכזית ברחובות?
העיכוב אושר.
http://www.scifi.com/scifiwire/art-main.html?2001-08/10/09.45.film
המטריקס זה סרט מצוין
הצילום שם מדהים, האפקטים מדהימים, המשחק של ריבס על הפנים אבל זה כבר היה צפוי עוד לפני שהתחיל הסרט. כמה שאני אןהב את דיויד קרוננברג, אקזיסטנס היה סרט עם רעיון מצוין אבל הביצוע היה די חלש ומשעמם. ככה גם עם הקומה ה-13. פוטנציאל מצוין, ביצוע לא כל כך. במטריקס הלכו עד הסוף עם מה שהם רצו להביע. כשרואים את המטריקס האפקטים בשלב מסויים כבר מתחילים "להעלם" ואתה מתרגל אליהם ואל העולם שלנו בגוון הכחלחל…
מה שאני עדיין לא מבין זה למה מורפיאוס והאחרים רוצו להתנתק מהמטריקס? היה עדיף להם לחיות בעולם האמיתי ההרוס? במטריקס היה להם טוב וכל עוד הם לא ידעו שזו רק תוכנה אני לא מבטין מה הפריע להם כל כך. אני אישית הייתי מעדיף להישאר במטריקס, אפילו אם זה לא העולם האמיתי…
מה דעתכם?
זו שאלת השאלות...
האם עדיף לחיות באשלייה מתוקה, או במציאות המרה?
נראה שתת-המודע שלנו בחר באפשרות הראשונה, לפי כל הפילטירים השכליים שיש לנו, לפי זה שאנחנו בונים לעצמנו בלי-סוף אשליות, וכו'.
מה הייתי מעדיפה?
הייתי מעדיפה את המציאות האמיתית (עד כמה שלמינוח זה יש משמעות כלשהי). לפחות בה אני אדע בשביל מה אני נלחמת (להציל את המין האנושי. מגניב, הא?), לעומת ה"מאטריקס", שבה אני חיה בשביל לחיות, בלי מטרה נראית לעין, וכל החיים הם בעצם חיפוש אחר מטרה.
יום לא-הולדת שמח,
גל
זו שאלת השאלות...
אחדים כינו זאת כאן סרטי "המציאות היא לא המציאות", מייפל פישטה את זה לשאלות של מציאות מרה או אשליה מתוקה, ונדמה לי שאתם נוטים לפספס משהו קצת יותר עמוק ויותר רלוונטי לחיים של כולנו שקיים ברשימה מכובדת של סרטים מהשנתיים-שלוש האחרונות, והכוונה ל:
המופע של טרומן
המטריקס
מועדון קרב
עיר אפילה
אמריקן ביוטי
רקוויאם לחלום (במידה מסוימת)
אקזיסטנז
ממנטו (במידה מסוימת)
ועוד כמה. תחשבו על זה בכנות: מעבר לשעשוע האינטלקטואלי, למישהו אכפת אם "המציאות היא אינה המציאות"? ואם אנחנו באמת "מוח בגיגית", כפי שאומרים הפילוסופים, אז מה?
אלא שבחלק ניכר מהסרטים (ובאופן המובהק ביותר, אם כי ברמות שונות של עומק, ב"טרומן" וב"מטריקס") חווית המציאות של הדמויות היא מטאפורה למודעות עצמית, שמובילה להגשמה עצמית (עיין ערך "מועדון קרב" ו"אמריקן ביוטי"). זה לא שאלה של האם המציאות שלהם היא המציאות האמיתית. הדגש הוא במקום אחר:
ניתן לחיות חיים פשוטים מבלי להידרש לשאלות בקנה המידה של משמעות החיים וכל השאר, וניתן לסבך את החיים ע"י "בליעת הגלולה האדומה", שפותחת שער לפילוסופיה, למודעות, לתהייה וחקר אינסופי על מקומו של האדם והמציאות שסביבו. השאלה היא מה עדיף? האם מצבו של טרומן\ניאו\אדוארד נורטון\לסטר ברנהם\וכו' טוב יותר בתחילת הסרט או בסופו?
כמו כן, כדאי להידרש לשאלות מי יצר את המציאות הלא אמיתית, מה מאפיין אותה ולאילו מטרות נוצרו איפיונים אלו?
עזבו אתכם משאלות אינטלקטואליות של המציאות היא לא המציאות. אז היא לא המציאות, ביג דיל. לא תמיד יש אמת בפרסום. הדיונים האינטלקטואליים האלה (ע"ע מה זה לולאה בזמן) מובילים מקסימום לבוחצלגיחצן. תחשבו מה אתם יכולים לקחת איתכם אל תוך החיים הלא-מושלמים-עפ"י-הגדרה שלכם.
או שאל תעשו את זה. סליחה שהתערבתי.
זו שאלת השאלות...
אז מה שאתה בעצם אומר…
זה שהמשורר התכוון ( או שלא, זה רק פרוש של מה הוא אמר ושל מה שאתה אמרת )
שנחשוב מה לא בסדר בחיים שלנו, למה אנחנו חיים בהכחשה, בהתעלמות ובאשליה וננסה להתמודד ולקחת את החיים שלנו ביידים ולעשות משהו מעצמנו?
משהו כזה
אבל חשוב להבין ש"לעשות משהו מעצמנו" יכול להיות גם שנחליט שאנחנו רוצים להיות פקיד ממשלתי, נווד מוזנח או מנהל אתרי אינטרנט. מה שחשוב זה המודעות וההכוונה העצמית שמאחורי ההחלטות האלה. ו"התמודדות" היא אכן מילת מפתח בתהליך הזה.
משהו כזה
אישית אני מסכימה.
הבעיה שהיא לקום ולעשות את זה הרבה יותר קשה ( או לפחות האשליה היא שזה הרבה יותר קשה ) מאשר לדבר על זה.
יש כאן סתירה פנימית קלה....
מצד אחד- אתה צריך "להתמודד", לעמוד בהחלטות שלך ולחיות על פי הבחירות שלך עצמך ולא באיזושהי מערכת מזוייפת- בין אם היא נכפית עליך ובין אם הבאת אותה על עצמך.
מצד שני- ב"מטריקס" למשל הבחירה לא נעשתה בשלב שהיתה בו לניאו הבנה מלאה של לקראת מה הוא הולך וזוהי בעצם התנהגות נשלטת שוב ולא שולטת.
בעצם, לאיזה מוסר השכל אתה רומז?
יש כאן סתירה פנימית קלה....
גם לנו אין ממש מושג על כל מה שהולך כשאנחנו מחיליטים החלטות.
ככה זה.
זה לא בדיוק אותו הדבר.
אם, נניח, החלטתי להיות משגיחה בבחינות תיאוריה של משרד הרישוי בגלל שאני אוהבת בחינות, אוהבת שררה ואוהבת מכוניות או אם אני בוחרת להיות לבורנטית בקופת חולים כי לבדוק תרביות צואה נראה לי כמו ייעודי בחיים אז יש לי מושג כללי לקראת מה אני הולכת. אני גם יכולה לברר, לוודא ולשקול. אני אבחר בדרך עם היכרות כלשהי עימה.
לניאו למשל ניתן זמן קצוב ביותר לקבלת ההחלטה אולי הגורלית ביותר בחייו, בלי *שום* וודאות לקראת מה הוא הולך- וכאן הסתירה עם ההחלטה לחיות את חייך כפי שאתה רוצה לחיות אותם, ולא כחלק מתכנית-על של מישהו או משהו אחר.
לא מסכים.
הזמן שניתן לביצוע ההחלטה והמידע שניתן לניאו לפני ביצועה הוא לא הקטע המהותי כאן.
הסצנה בה ניתנת לניאו הבחירה בין הגלולה האדומה והכחולה (למה תמיד כשצריכים לקבל החלטה גורלית בסרטים הברירות הן אדום או כחול?) בנוי כך שהוא מתמצת את הלבטים לבחירה הברורה בין עולם הדמיון ועולם המציאות. ולניאו ניתן כל המידע הנחוץ בכדי לקבל החלטה זו.
יש לבצע הפרדה מאוד ברורה: אין כאן מצב שבו קיימים שני העולמות במקביל וכל מה שיש לברר הוא מי מהם "עדיף" על פי שיקול דעת רציונאלי, יש את העולם האמיתי ואת העולם הלא אמיתי. אין מצב בו ניתנת הבחירה בעולם ה"יותר טוב" משום שהדבר פשוט לא מהותי.
הקטע עליו ניתן להתווכח הוא "האם באמת עדיף לראות את האמת עד כמה שהיא עלולה להיות קשה?" אחווה כאן את דעתי:
בני האדם ככלל שואפים תמיד להגיע לאמת המוחלטת (מספיק להסתכל בחצי מהוויכוחים באתר כדי להשתכנע). כשמקבלים זאת כעובדה אין פלא בכך שניאו בחר, כפי שהייתי אני עושה במקומו, לראות את האמת, למרות הקושי שבכך ולא "להתעורר ולחשוב כל מה שיתחשק לו לחשוב".
זהו, משהו רוצה להתווכח?
זה לא בדיוק אותו הדבר.
נכון שלא הייתה לו וודאות לאן הוא הולך, אבל לעומת זאת הוא ידע שמשהו בעולם שלו לא בסדר, הוא הרגיש את זה וזה הפריע לו לחיות חיים " נורמליים".
השאלה הייתה האם הוא מעדיף לברר מה לא בסדר בחיים שלו, ולנסות לשפר אותם או לחיות כמו שהוא עכשיו, מצב שדהוא מצליח להתמודד איתו בנוחות יחסית.
האם הוא מעדיף להשאר במצב הנוח שבו הוא נמצא כרגע, או לעבור כמה קשיים כדי להגיע למצב שהוא הרבה יותר נוח.
וזה כן דבר שכולנו מתמודדים איתו כל יום ( או בוחרים לא להתמודד איתו ).
את יכולה כל החיים שלך לקחת צואה של אנשים ולבדוק חיידקים ולהיות מרוצה, או לתפוס את האומץ הדרוש וללכת ללמוד להיות רופאה ולא רק אחות. כלומר, תצטרכי להתמודד עם מבחנים ולחצים וכ'ו.
אבל אחרי כמה שנים תגיעי למצב שבו באמת רצית להיות, מצב שהוא הרבה יותר נוח ממה שהיית בו קודם.
אני חושבת שלא לכולם
היה טוב במטריקס. ניאו הרי חש שיש לו "splinter in his mind"
אם אתה זוכר את המשפט הזה (שהוא מקסים בעיני בלי קשר ומעורר הזדהות…) אז כנראה שיש חלק שמרגישים את הזיוף.
המטריקס זה סרט מצוין
החלטתי להגיב דווקא על התגובה של עמית, אולי בגלל שהפעם אני מסכים אתו. מאטריקס היה סרט טוב. לא מבחינת האקשן דווקא אלא מבחינת זרימת העלילה. הוא שיחק חזק על התחושה (שיש לחלקים מאתנו) ש'משהו לא בסדר בעולם'. בגלל זה, אגב, גם ניאו לא רצה להישאר במטריצה. [והיה כמובן את מי שרצה…]
זה שיש בימינו גל סרטי 'המציאות איננה המציאות' הוא דבר ידוע, ודווקא נחמד (אני אישית אוהב את הגל הזה). מביניהם, 'אקזיסטנס' ו'עיר אפלה' היו *הכי עמוקים* אבל לא בהכרח הכי טובים – מבחינת ההשפעה על הנפש.
'הקומה ה- 13' לא רע בכלל (לא חשבתי שכל-כך הרבה אנשים ראו אותו ועכשיו אולי יינתן משנה תוקף להצעה שלי לכתוב עליו ביקורת ל'מה היה') ויש בו כמה טוויסטים שהמאטריקס לא עלה עליהם, אבל הוא פחות סוחף מ'מאטריקס' ופחות מסוגנן מ'אקזיסטנס' או 'עיר אפלה', ולכן הפחות טוב מהגל הזה. ואסור כמובן לשכוח את 'המופע של טרומן'.
לגבי סרטי ההמשך – האמת שלמרות שאהבתי את מאטריקס אני חושש שסרטי ההמשך ילכו במסורת 'פארק היורה' ויאבדו את האמינות הסיפורית לטובת האקשן. אני מצפה לפריקוול האנימה יותר מאשר לסיקוולים.
''המופע של טרומן''.
אמנם עוסק במציאות אמיתית ולא אמיתית, אבל לדעתי בסרט עניין המציאות רק משרת את הרעיונות שתוקפים את מוסריות החברה האמריקאית וערכי התקשורת שלה.
קיומה של מציאות כפי שמספר אנשים רואים אותה הוא עניין יחסית שולי במטרות הסרט, בניגוד לסרטים כמו "מטריקס", "הקומה ה-13" ודומיהם.
לא מסכים
וראי למעלה את התגובה של דן ברזל, ואני מסכים אתו:
סרטי 'המציאות היא לא המציאות' הם בדיוק סרטי 'לקחת שליטה על המציאות' והם תולדה של סרטי 'מה שהטלוויזיה עושה לנו' (רוצחים מלידה למשל) של תחילת שנות ה- 90. 'המופע של
טרומן' מסמן את המעבר הזה ולכן שייך לשני הז'אנרים, אבל לא מדובר פה על סוויץ' אלא על התפתחות טבעית.
עכשיו זה הופיע בגיא פינס.
למה יש לי הרגשה שלפחות תחקירן אחד בגאי פינס קורא את עין הדג?
כמה הערות ותוספות..
אני חי את הסרט, אני נושם את הסרט וזה אומר שאני דואג להתעדכן בכל מה שקורה לגבי ההמשך. תקראו לי אובססיבי, אני אוהב את זה.
לדעתי הסרט יוצא מאוחר מכמה סיבות פשוטות – היה צורך למצוא שחקנית מחליפה ל"אלייה" שנהרגה בתאונת המטוס והשלימה 80% מתפקידה, וכמובן שיש צורך להחשיב את מותה המצער של מחלקת העוגיות החביבה "The Oracle" לפני כמה חודשים.
מזל נאחס אה?
ולמי שלא יודע בשנה הקרובה אמורים לצאת בסביבות 9 סרטוני אנימציה יפנית הקשורים לעולם המאטריקס. האם הם יהיו עוד נסיון לשאוב כסף מהצרכן הקטן או פריט מידע חשוב?