דו"ח קופות שבורות – 9.9.2007

לפעמים זאת המציאות – תאריך (או אם תרצו, דייט) לא נכון באמת יכול לתקוע אותך. המקרה המדובר: סוף השבוע השני של ספטמבר. לסרטים, זה שבוע גרוע. הילדים רק התחילו בית ספר, עונת הפוטבול מתחילה ומצמידה את האמריקאים לטלוויזיות. סרטים שיוצאים בסוף השבוע הזה נידונים לחיי דו"חקו קצרים וקשים (לכלל הזה היה רק יוצא מן הכלל אחד: 'השדים של אמילי'), והאולפנים יודעים את זה, ותוקעים שם בדרך כלל את סרטים שהפוטנציאל המסחרי שלהם ממילא עלוב.

לכן אפשר להבין למה הבמאי ג'יימס מנגולד ('זהות', 'הולך בדרכי') והשחקן ראסל קרואו מאוד התעצבנו כשגילו שחברת ליונסגייט שיבצה את הסרט שלהם, '3:1O to Yuma', מכל הימים בשנה, דווקא בסוף השבוע הגרוע ביותר האפשרי. '3:1O to Yuma' הוא מערבון בכיכובם של קרואו וכריסטיאן בייל ('באטמן מתחיל'), הוא הופק בתקציב של מעל 50 מיליון דולר, אבל מה שחשוב באמת – הוא סרט אקשן טוב. תשאלו את המבקרים: הם מסכימים כמעט פה אחד שבייל וקרואו מצוינים, האקשן אחלה, הקצב מצוין, ובכלל – מדובר במערבון הטוב ביותר מאז… אה, המערבון הטוב האחרון, לא זוכר מתי זה היה. סביר להניח שמזמן. אז לתקוע אותו בחור נידח בלוח השנה? מה נפל עליהם?

האמת היא שלליונסגייט היו סיבות לעשות את מה שעשו. במקור הסרט היה אמור לצאת באוקטובר, אבל אז התחיל להסתובב באז חזק מסביב למערבון אחר, עם כוכב גדול יותר (בראד פיט) ושם ארוך הרבה יותר ('ההתנקשות בחייו של ג'סי ג'יימס על ידי רוברט פורד הפחדן'). בימינו אין הרבה אנשים שרואים יותר ממערבון אחד בשנה, שלא לדבר על זה שאם שמותיהם של שני הסרטים היו כתובים בלוחות ההקרנות זה לצד זה, אף אחד לא היה שם לב אפילו לקיומו של השני (דיאלוג אפשרי: "היי, רוצה ללכת לההתנקשות בחייו של ג'סי ג'יימס על ידי רוברט פורד הפחדן 3:10 ליומה?" – "לא, 3:10 מוקדם לי מדי. בוא נלך להצגה של שבע"). בכל זאת יוצרי הסרט הרגישו שדפקו אותם – בעיקר קרואו, שמתגעגע לימים הלא כל כך רחוקים שבהם הוא נחשב בטעות לאחד הכוכבים הגדולים בתבל. אז עכשיו הם ברוגז.

בינתיים, '3:1O to Yuma' הגיע למקום הראשון. וויפי. הבעיה היא שהוא עשה את זה עם 14 מיליון דולר בלבד – וכאמור, ביחס לתקציב של הסרט, זה לא מספר משמח, מקום ראשון או לא. בקשר לסרט עצמו, צריך להבהיר: 3:10 ליומה זו לא תוצאה של משחק כדורגל רב-שערי, אלא שעת יציאה של רכבת לבית הכלא המערבוני המפורסם ביומה. מי שמאחר את הרכבת ייאלץ לחכות לרכבת של 4:15 ליומה, ולהעביר את הזמן בשירי הווי ("מריומה יומה יומה, אני כבר לא יכול", "היומה, יומה זה ממש" וכמובן "יומה יומה היי"). הסרט, רימייק (שעולה על המקור, על פי הביקורות) של מערבון משנת 1957, עוסק בחוואי (בייל) שמוטל עליו להשגיח על פושע (קרואו) עד שהוא יעלה על הרכבת האמורה. ההמשך כולל יריות.

הרבה יריות, וביקורות טובות באופן מפתיע, היו גם לסרט השני שיצא השבוע: 'Shoot 'em Up', או בעברית 'לירות כדי להרוג' (26.9 אצלנו). מה בדיוק העלילה שלו קצת קשה להבין, אבל היא כוללת את פול ג'יאמטי כרוצח שכיר, קלייב אוון כמישהו ממש טוב בלהרוג אנשים, ומוניקה בלוצ'י בתפקיד למי לעזאזל אכפת, זאת מוניקה בלוצ'י. על פי הביקורות, זה מהסרטים שמצריכים כיבוי מלא של המוח (לא מצב Sleep, אלא Shut Down מוחלט) אבל ברגע שעושים את זה, זו חווית אקשן אולטימטיבית. חוץ מזה, הסרט הזה לא רק כולל סקס ויריות, אלא סקס ויריות סימולטנית!

לא ברור איך דבר כזה יכול להיכשל, אבל במקרה הזה נראה שהמפיצים בכל זאת ידעו מה הם עושים כשתקעו את הסרט בתאריך הזה. הסרט הכניס 5.4 מיליון דולר בלבד.

'ליל המסכות', בין אם הוא יצירה פורצת דרך של כשרון עולה או מחזור מביך של קלאסיקה, הוא סרט אימה, וסרטי אימה – בעיקר מהזן המדמם – נופלים מהר. לכן זה לא מפתיע או מזעזע שהסרט איבד 63% מהכנסותיו בסוף השבוע השני שלו, ונחת במקום השני עם 10 מיליון דולר. 'סופרבאד', לעומתו, יורד לאט, ובשבוע הרביעי שלו נמצא עדיין בין שלושת הגדולים, והכנסותיו הכוללות עברו את ה-100 מיליון דולר (שיקפיצו לשמים את המשכורת שיקבלו ג'אד אפטאו, סת' רוגן וג'ונה היל על סרטיהם הבאים).

אחרי הרבה זמן שבו המסכים באמריקה היו נקיים מסרטים ישראליים, השבוע יצא שם (בהפצה מצומצמת מאוד, כמובן) 'הבועה', שמסמן את תחילתה של מה שאמורה להיות שנה בינלאומית מוצלחת – גם 'בופור', 'ביקור התזמורת' ו'מדוזות' (המועמדים כולם לפרסי אופיר). 'הבועה', שהגיע לאמריקה באיחור של שנה ומשהו, התקבל שם ביותר אהדה ביקורתית משהוא זכה לה בארץ: הוא קיבל איזכורים בהרבה עיתונים נחשבים, וביקורות אוהדות בדרך כלל. הסרט הופץ השבוע ב-10 בתי קולנוע בלבד, והכניס 39 אלף (אלף, לא מיליון. יחי ההבדל) דולר. קשה עד בלתי אפשרי לחזות לפי פתיחה כזאת מה צפוי לו בהמשך, אבל לשם השוואה, 'ללכת על המים' של הצמד פוקס ואוחובסקי, יצא בארה"ב לפני שנתיים באותו מספר קולנועים, והכניס בסוף השבוע הראשון שלו 60 אלף דולר – מה שהתגלגל בהמשך להפצה מוגבלת מכובדת בהחלט, והפך אותו לסרט הישראלי המצליח ביותר עד היום בארה"ב.

בשבוע הבא ייצאו 'The Brave One' שבו ג'ודי פוסטר נוקמת את נקמת הכלב שלה; 'Mr. Woodcock' שבו משתתפים שון וויליאם סקוט ובילי בוב ת'ורנטון, ויש לו שם נורא מצחיק (האהאהאהא, וודקוק!); ו-'Dragon Wars', הסרט הדגול ביותר שנוצר אי פעם, עד שיוכח אחרת (יש בו דינוזאורים ודרקונים ,והוא קוריאני).


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

i
1. 3:10 to Yuma – 14.0 (14.0)
2. Halloween – 9.5 (43.7)
3. Superbad – 7.5 (103.2)
4. The Bourne Ultimatum – 5.7 (210.3)
5. Balls of Fury – 5.6 (24.2)
6. Shoot 'Em Up – 5.4 (5.4)
7. Rush Hour 3 – 5.3 (129.2)
8. Mr. Bean's Holiday – 3.4 (25.1)
9. The Nanny Diaries – 3.2 (20.9)
10. Hairspray – 1.9 (114.8)