לפעמים זאת המציאות – תאריך (או אם תרצו, דייט) לא נכון באמת יכול לתקוע אותך. המקרה המדובר: סוף השבוע השני של ספטמבר. לסרטים, זה שבוע גרוע. הילדים רק התחילו בית ספר, עונת הפוטבול מתחילה ומצמידה את האמריקאים לטלוויזיות. סרטים שיוצאים בסוף השבוע הזה נידונים לחיי דו"חקו קצרים וקשים (לכלל הזה היה רק יוצא מן הכלל אחד: 'השדים של אמילי'), והאולפנים יודעים את זה, ותוקעים שם בדרך כלל את סרטים שהפוטנציאל המסחרי שלהם ממילא עלוב.
לכן אפשר להבין למה הבמאי ג'יימס מנגולד ('זהות', 'הולך בדרכי') והשחקן ראסל קרואו מאוד התעצבנו כשגילו שחברת ליונסגייט שיבצה את הסרט שלהם, '3:1O to Yuma', מכל הימים בשנה, דווקא בסוף השבוע הגרוע ביותר האפשרי. '3:1O to Yuma' הוא מערבון בכיכובם של קרואו וכריסטיאן בייל ('באטמן מתחיל'), הוא הופק בתקציב של מעל 50 מיליון דולר, אבל מה שחשוב באמת – הוא סרט אקשן טוב. תשאלו את המבקרים: הם מסכימים כמעט פה אחד שבייל וקרואו מצוינים, האקשן אחלה, הקצב מצוין, ובכלל – מדובר במערבון הטוב ביותר מאז… אה, המערבון הטוב האחרון, לא זוכר מתי זה היה. סביר להניח שמזמן. אז לתקוע אותו בחור נידח בלוח השנה? מה נפל עליהם?
האמת היא שלליונסגייט היו סיבות לעשות את מה שעשו. במקור הסרט היה אמור לצאת באוקטובר, אבל אז התחיל להסתובב באז חזק מסביב למערבון אחר, עם כוכב גדול יותר (בראד פיט) ושם ארוך הרבה יותר ('ההתנקשות בחייו של ג'סי ג'יימס על ידי רוברט פורד הפחדן'). בימינו אין הרבה אנשים שרואים יותר ממערבון אחד בשנה, שלא לדבר על זה שאם שמותיהם של שני הסרטים היו כתובים בלוחות ההקרנות זה לצד זה, אף אחד לא היה שם לב אפילו לקיומו של השני (דיאלוג אפשרי: "היי, רוצה ללכת לההתנקשות בחייו של ג'סי ג'יימס על ידי רוברט פורד הפחדן 3:10 ליומה?" – "לא, 3:10 מוקדם לי מדי. בוא נלך להצגה של שבע"). בכל זאת יוצרי הסרט הרגישו שדפקו אותם – בעיקר קרואו, שמתגעגע לימים הלא כל כך רחוקים שבהם הוא נחשב בטעות לאחד הכוכבים הגדולים בתבל. אז עכשיו הם ברוגז.
בינתיים, '3:1O to Yuma' הגיע למקום הראשון. וויפי. הבעיה היא שהוא עשה את זה עם 14 מיליון דולר בלבד – וכאמור, ביחס לתקציב של הסרט, זה לא מספר משמח, מקום ראשון או לא. בקשר לסרט עצמו, צריך להבהיר: 3:10 ליומה זו לא תוצאה של משחק כדורגל רב-שערי, אלא שעת יציאה של רכבת לבית הכלא המערבוני המפורסם ביומה. מי שמאחר את הרכבת ייאלץ לחכות לרכבת של 4:15 ליומה, ולהעביר את הזמן בשירי הווי ("מריומה יומה יומה, אני כבר לא יכול", "היומה, יומה זה ממש" וכמובן "יומה יומה היי"). הסרט, רימייק (שעולה על המקור, על פי הביקורות) של מערבון משנת 1957, עוסק בחוואי (בייל) שמוטל עליו להשגיח על פושע (קרואו) עד שהוא יעלה על הרכבת האמורה. ההמשך כולל יריות.
הרבה יריות, וביקורות טובות באופן מפתיע, היו גם לסרט השני שיצא השבוע: 'Shoot 'em Up', או בעברית 'לירות כדי להרוג' (26.9 אצלנו). מה בדיוק העלילה שלו קצת קשה להבין, אבל היא כוללת את פול ג'יאמטי כרוצח שכיר, קלייב אוון כמישהו ממש טוב בלהרוג אנשים, ומוניקה בלוצ'י בתפקיד למי לעזאזל אכפת, זאת מוניקה בלוצ'י. על פי הביקורות, זה מהסרטים שמצריכים כיבוי מלא של המוח (לא מצב Sleep, אלא Shut Down מוחלט) אבל ברגע שעושים את זה, זו חווית אקשן אולטימטיבית. חוץ מזה, הסרט הזה לא רק כולל סקס ויריות, אלא סקס ויריות סימולטנית!
לא ברור איך דבר כזה יכול להיכשל, אבל במקרה הזה נראה שהמפיצים בכל זאת ידעו מה הם עושים כשתקעו את הסרט בתאריך הזה. הסרט הכניס 5.4 מיליון דולר בלבד.
'ליל המסכות', בין אם הוא יצירה פורצת דרך של כשרון עולה או מחזור מביך של קלאסיקה, הוא סרט אימה, וסרטי אימה – בעיקר מהזן המדמם – נופלים מהר. לכן זה לא מפתיע או מזעזע שהסרט איבד 63% מהכנסותיו בסוף השבוע השני שלו, ונחת במקום השני עם 10 מיליון דולר. 'סופרבאד', לעומתו, יורד לאט, ובשבוע הרביעי שלו נמצא עדיין בין שלושת הגדולים, והכנסותיו הכוללות עברו את ה-100 מיליון דולר (שיקפיצו לשמים את המשכורת שיקבלו ג'אד אפטאו, סת' רוגן וג'ונה היל על סרטיהם הבאים).
אחרי הרבה זמן שבו המסכים באמריקה היו נקיים מסרטים ישראליים, השבוע יצא שם (בהפצה מצומצמת מאוד, כמובן) 'הבועה', שמסמן את תחילתה של מה שאמורה להיות שנה בינלאומית מוצלחת – גם 'בופור', 'ביקור התזמורת' ו'מדוזות' (המועמדים כולם לפרסי אופיר). 'הבועה', שהגיע לאמריקה באיחור של שנה ומשהו, התקבל שם ביותר אהדה ביקורתית משהוא זכה לה בארץ: הוא קיבל איזכורים בהרבה עיתונים נחשבים, וביקורות אוהדות בדרך כלל. הסרט הופץ השבוע ב-10 בתי קולנוע בלבד, והכניס 39 אלף (אלף, לא מיליון. יחי ההבדל) דולר. קשה עד בלתי אפשרי לחזות לפי פתיחה כזאת מה צפוי לו בהמשך, אבל לשם השוואה, 'ללכת על המים' של הצמד פוקס ואוחובסקי, יצא בארה"ב לפני שנתיים באותו מספר קולנועים, והכניס בסוף השבוע הראשון שלו 60 אלף דולר – מה שהתגלגל בהמשך להפצה מוגבלת מכובדת בהחלט, והפך אותו לסרט הישראלי המצליח ביותר עד היום בארה"ב.
בשבוע הבא ייצאו 'The Brave One' שבו ג'ודי פוסטר נוקמת את נקמת הכלב שלה; 'Mr. Woodcock' שבו משתתפים שון וויליאם סקוט ובילי בוב ת'ורנטון, ויש לו שם נורא מצחיק (האהאהאהא, וודקוק!); ו-'Dragon Wars', הסרט הדגול ביותר שנוצר אי פעם, עד שיוכח אחרת (יש בו דינוזאורים ודרקונים ,והוא קוריאני).
הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.
דינזאורים עם תותחים ענקיים על הגב.
זה סרט שחובה לראות. ועם בירה זה בכלל נשמע שוס לא נורמלי.
כמו שזה נראה כרגע -
3:10 לא עומד להגיע לארץ הקודש?
ביאוס גדול למדי.
לפחות נוכל להתנחם ב(עוד) חידוש לאגדה על ארתור. ("לא, עכשיו זה ממש באמת מה שקרה!")
לפי הטריילר היא נוקמת את מות החבר שלה, לא הכלב… אני חושב שהכלב הוא רק סיפור צד.
לירות כדי להרוג
נראה בטריילר ממש טוב. נקווה שזה לא יהיה מיותר ודפוק כמו "להרוג את האס"…
להרוג את האס היה סרט די מיותר,
אבל מה שכן, הדבר היחידי שהצלי אותו מלהיות מיותר ומאוד טיפשי זה הסוף שלו, עכשיו הוא רק טיפה טיפשי…
אני חשבתי בדיוק להפך
אהבתי את הסרט, למרות שהאמינות שלו בקאנטים וצריך מפה כדי לצלוח ולו סצנה אחת. דווקא הסוף, שבאמת היה לי קשה לסיספונד, הוא מה שקצת הרס לי.
ו StarDust עף מהטבלה
ועל זה יש לי רק דבר אחד לומר – האמריקאים דפוקים. (טוב לא כולם, רק אלה שלא הלכו לראות את אבק כוכבים).
חמש דקות מהסרט Mr. Woodcock
http://www.youtube.com/watch?v=-C3HC1UPRKY
אני לא בטוח שהבחירה בשון וויליאם סקוט לסרט היתה נכונה. סוזן סרנדון ובילי בוב ת'ורנטון מעניקים ארשה של קומדיה גבוהה (בעצם יותר צינית, אבל במובן הרציני) והפרצוף של שון ישר מוליך למחוזות הקקי פיפי.
וברוח התקופה, מה התרגום האפשרי לשם הסרט? (בסופו של דבר ברור שהשם שיבחר הוא "מר וודקוק" אבל רק לשם השעשוע).
אני וחברה שלי קיבלנו עבודה בהיסטוריה מורחב, "המאה העשרים בראי הקולנוע". אנחנו אמורות לבחור סרט שנעשה במאה ה20 (גם במאה ה21 יהיה בסדר, אני חושבת) ולנתח מספר סצנות ממנו. אז רציתי לבקש המלצות על סרטים טובים מהמאה הקודמת, מכל ז'אנר ומכל תקופה.
[מצטערת שזה לא קשור בשום צורה לכתבה]
תודה רבה.
וואי, יש מלא.
תבחרו את הסנדק (הראשון או השני) או נהג מונית.
סרטים מעולים שבטח גם ימצאו חן בעיני בודק\\ת העבודה.
''פורסט גאמפ'' נשמע לי אידיאלי לצורך הנושא.
זה סרט שמנסה ממש להקיף את מה שהתחולל בארה"ב במאה הקודמת (במחצית השנייה שלה, לפחות).
''פורסט גאמפ'' הוא בחירה מצויינת
אני הייתי מוסיף לרשימת המומלצים גם את "שיער", "כל אנשי הנשיא", "ימי הרדיו" ו"בחזרה לעתיד".
''פורסט גאמפ'' הוא בחירה מצויינת
בחזרה לעתיד יכול להיות משעשע במיוחד.
אבל כן, פורסט גאמפ בהחלט נשמע מעולה לעבודה שכזאת.
אפשר להוסיף גם את טיטאניק אם המטרה היא להיות נדוש D:
עוד כמה
1900 של ברטולוצ'י, על איטליה מראשית המאה ועד סוף מלחמת העולם השנייה. סרט מעולה, אבל באורך חמש שעות. לכן אפשר גם את "הקונפורמינסט" של ברטולוצ'י, על התקופה הפאשיסטית באיטליה (סרט בארך נורמלי).
וגם:
האזרח קיין (ראשית המאה, השפעת התקשורת)
הדיקטטור הגדול (צ'פלין צוחק על היטלר)
להיות או לא להיות (עוד סרט שצוחק על הנאצים)
שנות חיינו היפות ביותר (החזרה ממלחמת העולם השנייה)
נישואיה של מריה בראון (גרמניה בשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה)
''לילות בוגי''
מתאר את המעבר משנות השבעים לשנות השמונים. אולי זה יכול לעזור.
אולי גם "הטייס" של סקורסזה, שמתאר התפתחויות במערכת המשפט האמריקאית, בתעשיית הקולנוע ובעולם התעופה, ובמידה מסוימת גם במודעות לנוירוזה מסוימת (שמתוארת גם ב"הכי טוב שיש",אבל זה כבר לא קשור). הבעיה עם "הטייס" היא שהוא נחשב שלא בצדק לסרט "מפוספס", ולכן לא בטוח שבודק העבודה יאהב את הבחירה. עם זאת, הסרט מתאר את המאה העשרים בצורה מקיפה, והוא גם מבוסס על סיפור אמיתי מהמאה העשרים.
מחר (14.9), בערוצי ''הוט''
משודרים "הטייס" (9:00 בבוקר) ו"בחזרה לעתיד" (בבוקר המוקדם ובצהריים שוב).
הסרט הקל ביותר
לניתוח הוא, לדעתי, "רוצחים מלידה" של סטון. אמצעים אומנותיים שצועקים "תראו כמה שאני מוסיף להבנת הסרט" בכל סצינה שנייה. הכל מוגש לצופה בכפית.
הבעיה היא שהסרט עושה כאב ראש
והוא לא מעניין במיוחד, לפחות לדעתי.
סרטון האנימציה הראשון
בהמשך לדיון שהחל בביקורת על "פגוש את הרובינסונים", בדקתי מה נחשב לסרטון האנימציה הראשון שהופק באופן רשמי. לפי ויקי, מדובר בסרטון Humorous Phases of Funny Faces* שנוצר בשנת 1906. ככל הנראה, זה סרטון האנימציה הידוע הקדום ביותר שנוצר על פילם. עדיין, אני חושב שקראתי על קיומן של אנימציות כאטרקציות בירידים עוד בסוף המאה ה-19. מישהו (רז?) יודע מה באמת היה סרטון האנימציה הראשון?
ככל הידוע לי
Humorous Phases of Funny Faces הוא באמת סרט האנימציה הראשון על פילם שידוע עליו. בקשר לסרטים מוקדמים יותר, אם היו, השאלה היא מה אתה מגדיר כ"סרט": היו אנימציות מוקדמות יותר, אבל לא בקולנוע. משהו ש"הוקרן" בקינטוסקופ[1] נחשב לסרט? ובפליפבוק[2]?
[2] הייתי מצייר כאלה בספרי מתמטיקה בשעורים משעממים. לא ברמה הזאת, כמובן: http://www.youtube.com/watch?v=pkpyV5WYeCU&mode=related&search=
הסרט הזה גם היה אטרקציה בירידים
ואכן רבים (למשל אני) מחשיבים אותו כסרט האנימציה הראשון בהיסטוריה – אבל זה תלוי מאוד באיך אתה מגדיר את המושג אנימציה. "סרטי פעלולים" ("Trick Films") היו קיימים כבר כמה שנים טובות לפניו, ויש אנשים שמחשיבים את כל סרטי "הבית המכושף" (חפצים זזים בכוחות עצמם במטבח) למניהם כאנימציה מוקדמת. ג' סטוארט בלאקטון, שביים את "פנים מצחיקות", עסק לפני כן בבימוי סרטים מהסוג הזה, למשל הסרט הזה:
http://www.youtube.com/watch?v=rYDmH2B9XJw
אבל כאמור, בכל הנוגע לחלק גדול מהאנימציה כיום, "פנים מצחיקות" אכן היה הראשון.