דו"ח קופות שבורות – 3.2.2008

יש תופעות חריגות בדו"חקו שהן אולי גדולות, אבל לא מפתיעות. סוף השבוע הראשון של 'ספיידרמן 3' היה ענק, אבל צפוי. 'קלוברפילד' היה חריג – ממתי מוציאים בלוקבאסטרים בינואר? – אבל גם את זה אפשר היה לראות בא חצי שנה מראש. אבל פעם בכמה זמן קורים דברים שמצליחים לתפוס גם את הדו"חקואיסטים הותיקים ביותר לא מוכנים, ומשאירים אותי בלי מילים, אלא רק עם שלוש אותיות ושני סימני פיסוק: WTF?!

'Hannah Montana/Miley Cyrus: Best of Both Worlds Concert Tour' הוא לא רק אחד הדברים בעלי השמות הארוכים ביותר שאי פעם נכחו ברשימת שוברי הקופות, הוא גם אחד הדברים הכי לא שגרתיים שאי פעם שהו ברשימה, שלא להזכיר את המקום הראשון. אני קורא לו "דבר" לא משום שהוא סרט רע במיוחד, אלא משום שהוא לא בדיוק סרט.

כדי להסביר מה זה בדיוק 'האנה מונטנה/שמונה מילים נוספות" צריך ללכת הרבה אחורה. קיימת, מתברר, סדרת טלוויזיה בערוץ דיסני בשם 'האנה מונטנה', שאני אמנם לא הייתי מודע לקיומה עד לפני שבוע, אבל בקרב ילדות בנות עשרה-מינוס בארה"ב היא פופולרית יותר מחמצן. ערוץ דיסני, צריך להזכיר, הוא ערוץ שלא תמצאו אף פעם בראש רשימות הרייטינג, אבל יודע לייצר תופעות ענק כמו 'היי סקול מיוזיקל'. בכל מקרה, השחקנית/זמרת בת ה-15 מיילי סיירוס מגלמת בסדרה את הזמרת הפופולרית האנה מונטנה. כדי לזכות גם בחיים נורמליים של ילדה בגילה, הכוכבת הענקית בלילה מתחפשת במשך היום לתלמידת תיכון מהשורה, וככה חיה חיים כפולים, כמו גיבורת על, רק בלי הקטע של הלוחמה בפשע.

מתוקף היותה זמרת, האנה שהיא גם מיילי שרה שירים בסדרה, ומתוקף היותם דיסני, דיסני סחטו כל אפשרות שיווק שבנמצא, והוציאו דיסקים עם שיריה של האנה, ואחר כך גם הוציאו את האנה/מיילי לסיבוב הופעות, שילדות קטנות ירצחו את הוריהן כדי ללכת אליו. זאת לא לגמרי הגזמה, אגב. בחודש שעבר רשת חנויות ערכה תחרות חיבורים, שהפרס הראשון בה היה כרטיסים להופעה של האנה מונטנה. בפרס הראשון זכתה ילדה בת 6 שכתבה חיבור מרגש על אביה, שנהרג במלחמה בעיראק – מה שלא היה נכון, אבל היה יעיל מאוד בשכנוע שופטים. אבל אני סוטה מהנושא.

כדי לתת צ'אנס גם לילדות שאינן מיליונריות וששני ההורים שלהן בחיים למרבה הצער, ובדרך לעשות עוד בוחטה, דיסני עלו על רעיון מקורי יחסית: ההופעה, שבחציה מיילי מופיעה בתפקיד האנה מונטנה ובחצי השני בתפקיד עצמה, צולמה במצלמות תלת-מימד, והשבוע היא הוקרנה בכ-700 אולמות התלת-מימד (שאינם איימקס) הקיימים בארה"ב. זה לא סרט עלילתי, אלא הופעה מתועדת, והקהל בהקרנות מתבקש להתייחס לכך בהתאם – לעמוד על רגליו, לשיר ולצרוח "מיילי תעשי לי ילד" או מה שזה לא יהיה שילדות צורחות בימינו בהופעות. הרעיון היה להקרין את ההופעה המצולמת הזאת במשך שבוע בלבד, וחשוב לציין גם שהכרטיסים לאירוע הקצרצר (שעה ורבע) הזה היו יקרים יותר מכרטיס קולנוע רגיל.

וזה העניין: הם אזלו, הכרטיסים. פחות או יותר כולם, עד האחרון שבהם, לכל ההצגות בכל ימי סוף השבוע. מ-683 בתי קולנוע, הקונצרט של האנה מונטנה הכניס השבוע 29 מיליון דולר. הממוצע הוא 42 אלף דולר לאולם, וזה, לא פחות ולא יותר, ממוצע ההכנסות הגדול ביותר אי פעם לסרט המוקרן בהפצה רחבה. לאור ההצלחה המופרעת הזאת, בדיסני החליטו (אלא מה) לא להפסיק את ההקרנה אחרי שבוע, אלא להמשיך גם לשבועות הבאים. זה לא הסרט הראשון שמהווה תיעוד מצולם של הופעה, אבל אף סרט כזה עד היום לא התקרב למרחק קילומטרים מסכום כזה במשך כל תקופת הפצתו – שלא לדבר על סופ"ש בודד. עוד במחלקת שיאים שהאנה וכו' שברה בקלילות: הסרט שהגיע למקום הראשון כשהוא מוקרן במספר המועט ביותר של בתי קולנוע, וסופ"ש הסופרבול הגדול ביותר אי פעם.

אה, כן – הסופרבול. הסופ"ש שבו נחגג החג הלאומי האמריקאי הזה בדרך כלל חלש מבחינה דו"חקואית, ולא נהוג להוציא בו סרטים חשובים מדי. זאת בדיוק הסיבה שדיסני בחרו בשבוע הזה כדי להוציא את הדבר עם השם הארוך, שקהל היעד העיקרי שלו הוא גם הקהל היחיד שפוטבול ממש לא מעניין אותו. בשנים האחרונות התפתחה מסורת של שחרור סרטי אימה (גרועים) בסופ"ש הסופרבול. זה לא שחובבי אימה לא רואים פוטבול (מה הם, ילדות קטנות?), אלא שסרטי אימה עושים את רוב הכסף בימי שישי בלילה, ועד יום ראשון – שבו נערך המשחק הגדול – הכנסותיהם ממילא צונחות, כך שהמשחק לא ישנה הרבה.

האחים הבמאים פאנג, הכהנים של הונג-קונג, סוגרים השנה מעגל סופרבולי עצוב. בשנת 2002 הם הוציאו את 'העין', סרט אימה לא רע בכלל. למזלם, או לחוסר מזלם, הסרט שבה את תשומת ליבה של הוליווד, והאחים עברו אמריקניזציה – פעמיים; הם יובאו אישית לארה"ב כדי לביים שם סרט, ובמקביל, זכויות הרימייק של 'העין' נרכשו כדי ליצור לו רימייק אמריקאי. הסרט האמריקאי שהפאנגים ביימו היה 'השליחים' הגרוע, שיצא בארה"ב בסופ"ש הסופרבול של השנה שעברה; הרימייק הגרוע (על פי הביקורות) ל'העין' יצא בסופרבול השנה. עצוב כמה שזה היה צפוי: הרבה במאים "זרים" שמגיעים לארה"ב, בעיקר בתחום האימה, עוברים תהליך כזה. מה שעוד יותר עצוב הוא שהבמאים של הרימייק היו דייויד מורו וקסאווייר פאלוד; מלבד העובדה שהם צרפתים ולא הונג-קונגים, הם בדיוק כמו הפאנגים – זוג במאי אימה ששבו את תשומת לב הוליווד בזכות סרט מוצלח אחד ('Ils'), ולכן הגיעו לארה"ב כדי לביים סרט גרוע, בזמן שהסרט המקורי שלהם זוכה לרימייק אמריקאי, שבוודאי יהיה גרוע גם הוא, וכך תימשך לעד שרשרת ה-Suckage.

אז בקשר לסרט עצמו: ב'The Eye' ג'סיקה אלבה מגלמת עיוורת, שעוברת בהצלחה השתלה של עין. בהדרגה מתברר שהעין החדשה עובדת טוב מדי – היא רואה גם דברים שאנשים רגילים לא רואים, כמו למשל, רוחות מתים. העיוורת לשעבר יוצאת לברר מי היתה האישה לה היתה שייכת העין במקור, ומה הסיפור שלה. זה עבד לא רע פעם אחת, כאמור, אבל הרימייק האמריקאי – המבקרים טוענים – פשוט מיותר. הסרט הכניס 13 מיליון דולר, מה שהיה מביא אותו למקום הראשון אלמלא תופעת מונטנה.

'פגוש את הספרטנים' ו'ג'ון רמבו', ששהו בשני המקומות הראשונים בשבוע שעבר, נמצאים השבוע במקומות החמישי והשישי, אחרי נפילה קשה של מעל 60%. 'קלוברפילד', שהיה במקום הראשון שבוע לפני כן, גם הוא ספג עוד נפילה קשה, וירד למקום התשיעי. ובינתיים, '27 שמלות' הצנוע, ששהה במקום השני מאחורי 'קלוברפילד' בזמנו, ירד לפני שבוע למקום השלישי, והשבוע נשאר שם. בלי הרבה מהומה או הייפ, אבל עם ירידות קטנות יחסית, '27 שמלות' צובר הכנסות נאות: עד עכשיו הוא הכניס 57 מיליון דולר, יותר ממה שהספרטנים או רמבו יעשו אי פעם, ולא מאוד רחוק מהישגיו של 'קלוברפילד'. ואם הזכרנו יציבות ונפילות נמוכות, 'ג'ונו' הותיקה עדיין לא הולכת לשום מקום, וההכנסות שלה הגיעו כבר ל-110 מיליון.

שתי קומדיות: 'על גופתה המתה' (אווה לנגוריה מ'עקרות בית נואשות' מתה ביום חתונתה, וחוזרת מהמתים כרוח כדי לסדר את החיים של בעלה לעתיד-לשעבר) ו'Strange Wilderness' (סטיב זאהן וג'ונה היל מנסים להציל את הרייטינג של תכנית הטבע שלהם באמצעות חיפוש אחרי ביגפוט), יצאו השבוע לקולנועים אבל נעדרים מהרשימה. שניהם לא הצליחו אפילו להיכנס לעשיריה. אנקדוטה סטטיסטית: 'על גופתה המתה' הוקרן בפי שלושה בתי קולנוע מאשר הסרט של האנה מונטנה, אבל הכניס פחות משישית. סתם, שתדעו.

בשבוע הבא ייצאו קומדיית האקשן 'Fool's Gold' עם מתיו מקונוהי וקייט האדסון, הקומדיה 'Welcome Home Roscoe Jenkins' עם מרטין לורנס, ו'Wild West comedy Show', שהוא בכלל סרט תיעודי על מסע הופעות סטנד-אפ של וינס ווהן, לכן עד היום לא הייתי סופר אותו בכלל, אבל לכו תדעו. רגע, זה ב-3D?


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Hannah Montana/Miley Cyrus: Best of Both Worlds Concert Tour – 29.0 (29.0)
2. The Eye – 13.0 (13.0)
3. 27 Dresses – 8.4 (57.1)
4. Juno – 7.5 (110.3)
5. Meet the Spartans – 7.1 (28.3)
6. Rambo – 7.0 (30.0)
7. The Bucket List – 6.8 (67.7)
8. Untraceable – 5.4 (19.5)
9. Cloverfield – 4.9 (72.0)
10. There Will Be Blood – 4.8 (21.1)