דו"ח קופות שבורות – 23.3.2009

תקציר ארועי החורף: במשך יותר מחודשיים שלטה בטבלה חבורה קטנה של סרטים עצלנים שלא הסכימו לזוז מהמקום. בסופו של דבר 'פול בלארט', 'חטופה', 'קורליין', 'הוא פשוט לא בקטע שלך' ו'נער החידות ממומביי' הסכימו לפנות קצת מקום בטבלה (לא שכולם נעלמו, הם רק ירדו לחלק התחתון שלה), ונראה שחזרנו לנוהל הרגיל והמוכר יותר: סרטים עם אורך חיים קצר, שנכנסים לטבלה לרגע, תופסים את המקומות הראשונים למשך שבוע בודד ואז נופלים, נעלמים ומפנים מקום לסרט הבא בתור. שלושה סרטים חדשים יצאו השבוע, שלושתם התמקמו בשלושת המקומות הראשונים בטבלה, על אף שהמספרים של שלושתם סבירים בלבד.

במקום הראשון, 'Knowing' ('ידיעה' או 'לדעת'; עדיין אין תרגום עברי רשמי) בבימויו של אלכס פרויאס ('עיר אפלה', 'אני רובוט'). התסריט החליף הרבה ידיים, ובנקודה מסוימת היה אמור לביים אותו ריצ'רד 'דוני דארקו' קלי. זה סרט כזה שמצד אחד, כמעט כל דיון בעלילה שלו הוא ספוילר – ומצד שני, בלי להסגיר חלק מהעלילה אין על מה לדבר, והרבה מהספוילרים הוסגרו כבר בטריילרים. אם אתם לא רוצים לדעת עליו שום דבר, דלגו לפסקה הבאה: בתוך קפסולת זמן של ציורי ילדים, שנקברה לפני חמישים שנה, ניקולס קייג' מוצא "ציור" שמורכב מסדרה של מספרים. המספרים האלה, הוא מגלה, מציינים את הזמן והמקום של רבים מהאסונות הגדולים שהתרחשו בחמישים השנים האחרונות, וגם בשנים הקרובות. כך קייג' האומלל (כרגיל) יכול לחזות מראש את התרחשותם של אסונות פוטוגניים, אבל האם הוא יכול גם למנוע אותם? ועוד שאלה חשובה – מה יקרה כשהמספרים ייגמרו? שאלות מסקרנות מספיק כדי לגרום למספיק אנשים ללכת לקולנוע, למרות ניקולס קייג' ולמרות הביקורות שהתלוננו על עלילה דבילית ורצינות יתר.

'ידיעה' הכניס 24.8 מיליון דולר, סכום סביר וחביב. עכשיו, הנה החלק המוזר של העניין: לפני שנתיים יצא לאקרנים הסרט 'נקסט', שעל פניו, נשמע כמעט זהה ל'ידיעה'. בשניהם מככב ניקולס קייג', בשניהם הוא מגלם אדם שיודע את העתיד בדרך כלשהי, בשניהם הוא חוזה אסונות. שניהם זכו לתגובות דומות (ולא אוהדות) מהביקורות. שניהם יצאו לאקרנים בתקופת הטרום-קיץ (מרץ-אפריל). אלא ש'נקסט' פתח עם 7 מיליון דולר, ובסך הכל הכניס בבתי הקולנוע בארה"ב 18 מיליון דולר. 'ידיעה' הכניס בתוך שלושה ימים יותר מש'נקסט' הכניס לכל אורך תקופת הקרנתו. מה קרה? אפשר להאשים שוב את הבאמפ, אבל אפילו עם התירוץ הקבוע הזה קשה להצדיק הבדל כל כך גדול בין הביצועים הקופתיים של סרטים כל כך דומים.

במקום השני נמצא 'I Love You, Man', שהפך בארץ ל'אני אוהב אותך, אחי' כי המפיצים בארץ ממש אוהבים את המילה הזאת. הסרט מתואר כ-Bromantic Comedy, כלומר קומדיה רומנטית שמחליפה את הרומנטיקה בידידות בין גברים. כשגבר שעומד להתחתן מגלה שאין לו אף חבר טוב ממין זכר כדי שיהיה ה-Best Man שלו, הוא יוצא למשימה למצוא לעצמו חבר, במובן הכי גברי, הטרוסקסואלי, לא מיני ולא קריפי של המילה. לפי הביקורות, זה הסרט הטוב ביותר שיצא השבוע. בנקודה הזאת בדרך כלל הייתי מזכיר בהקשר כלשהו את ג'אד אפטאו, אבל אני לא אעשה את זה (אוי. לעזאזל).

במקרה הזה, הקהל דווקא מראה עקביות: באפריל של השנה שעברה יצא 'קח את זה כמו גבר', הקומדיה הרומנטית הידידותית לגברים עם ג'ייסון סיגל ופול ראד (שעד אותו זמן היו שניהם אלמונים כמעט לחלוטין), ופתח עם 17.7 מיליון דולר. 'אני אוהב אותך, אחי', קומדיה דומה עם ביקורות דומות, תאריך הפצה דומה ואותם שחקנים, השיגה פתיחה מאוד דומה – 18 מיליון דולר. מתברר שיש שיטה והגיון בתבל, מלבד במקרים בהם מעורב ניקולס קייג'.

אל המקום השלישי הטיפה מאכזב, עם 14 וחצי מיליון דולר, נכנס 'משחק כפול' (‘Duplicity'), עם קלייב אוון וג'וליה רוברטס, שכבר מוקרן גם אצלנו. זה מותחן ריגול (משובח, אם יורשה לי) עם כל מה שצריך – סוכנים סמויים, בגידות והרבה שנינות – אבל במקום ה-CIA וארגוני הטרור הבינלאומי המשעמם הוא עוסק בתחום החם באמת של ריגול תעשייתי בין תאגידי ענק מסחריים. מה שלא מפריע לו להיות אחלה סרט, לדעתי, אבל לא כל המבקרים האמריקאיים מסכימים איתי: למרות תגובות חיוביות באופן כללי, חלקם מתלוננים שהוא מסובך מדי, ובכלל, 'מייקל קלייטון', הסרט הקודם (והראשון) של הבמאי טוני גילרוי, היה טוב יותר.

הסרט הזה מעלה את השאלה האם בכלל נשאר מישהו שאוהב את ג'וליה רוברטס. היא אמורה להיות אחת הכוכבות הגדולות ביותר והיקרות ביותר בעולם, אבל בעצם שום סרט בכיכובה הבלעדי לא ממש הגיע להצלחה מסחרית שמצדיקה את המעמד הזה מאז 'ארין ברוקוביץ" לפני תשע שנים (מלבד סרטי 'אושן' – אבל בהם היא היתה רק אחת מתוך שורה ארוכה מאוד של כוכבים גדולים).

מה שאיפשר לשלושת הסרטים האלה להגיע למקומות הראשונים הוא צניחה מהירה של הצמרת מהשבוע הקודם: 'המרוץ להר המכשפות', המקום הראשון של השבוע שעבר, צנח לרביעי עם 13 מיליון דולר (ירידה של כמעט 50%), ו'השומרים' ממשיך ליפול במהירות, עם עוד ירידה של 62%, למקום החמישי. 'השומרים' הגיע כבר ל-98 מיליון דולר בהכנסות כוללות, כך שלפחות אין סכנה שהוא לא יעבור את ה-100, אבל עדיין זו קצת פאדיחה שהוא לא יצליח לעקוף בהכנסותיו את 'פול בלארט, שוטר הקניון'.

השבוע הבא צפוי להיות גדול: 'מפלצות נגד חייזרים', סרט האנימציה הגדול הראשון של השנה, נוחת בהרבה קולנועים, עם מסע פרסום רחב והפצת תלת-מימד גדולה, ומבטיח פתיחה גדולה מאוד. לידו ייצאו גם סרט האימה 'The Haunting in Connecticut' והאקשנון '12 Rounds' עם המתאבק ג'ון סינה.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Knowing – 24.8 (24.8)
2. I Love You, Man – 18.0 (18.0)
3. Duplicity – 14.4 (14.4)
4. Race to Witch Mountain – 13.0 (44.7)
5. Watchmen – 6.7 (98.1)
6. The Last House on the Left – 5.9 (24.0)
7. Taken – 4.1 (133.1)
8. Slumdog Millionaire – 2.7 (137.2)
9. Tyler Perry's Madea Goes to Jail – 2.5 (87.2)
10. Coraline – 2.1 (72.8)