דו"ח קופות שבורות – 19.9.2004

הלב ממריא אל עלאם מסתכלים רק על הכותרת הראשית, הכל בסדר. "'סקיי קפטן' במקום הראשון!". שמחה וששון, לכל ילד בלון! אבל כמו בבנק, גם פה צריך לקרוא את האותיות הקטנות כדי לגלות שהשמחה קטנה מאוד.

'סקיי קפטן ועולם המחר' הוא אחד הסרטים המסקרנים ביותר שיצאו השנה. מדובר בסרט הרפתקאות תקופתי ברוח אינדיאנה-ג'ונסית, שבו הכל, פרט לשחקנים עשוי באנימציה ממוחשבת. המבקרים שראו את הסרט עשו הרבה "אוווו" ו"אהההה" למראה הפעלולים והלוק הייחודי, וגם אם הם התלוננו על כך שהסיפור עצמו לא מי יודע מה, רובם מסכימים שזה לא כל כך משנה, והסרט שווה את מחיר הכרטיס ולו רק בשביל לשטוף את העיניים.

'סקיי קפטן' היה אמור לצאת באמצע הקיץ, מקומם הטבעי של סרטי הרפתקאות ופעלולים. אבל אז באו 'ספיידרמן', 'שרק' ו'הארי פוטר', ועשו "בו!". אולפני פרמאונט נבהלו, והבריחו את הסרט לספטמבר – מעשה תמוה, כיוון שנדיר מאוד שקופות כלשהן נשברות בספטמבר, אפילו אם אלה קופות-חזיר מקרמיקה. גם ככה הסרט יצא כשמעל ראשו תלויה השאלה עד כמה הוא יעניין את מי שרטרו לשנות השלושים לא עושה לו את זה. אבל התקווה היתה שהפעלולים ושלישיית הכוכבים – ג'וד לאו, ג'ווינית' פאלטרו ואנג'לינה ג'ולי שקפצה לבקר – תמשוך מספיק קהל כדי להשיג סוף שבוע ראשון מכובד. בקיץ, זה אולי היה עובד. אז 'סקיי קפטן' השבוע במקום הראשון, כן, אבל הסכום שאיתו הוא הגיע לשם הוא 15.6 מיליון דולר, מספר עצוב למדי, שלא משאיר לסרט הרבה סיכוי לכסות את הוצאות הפקתו (70 מיליון), שלא לדבר על השיווק.

'סקיי קפטן' יגיע לארץ כבר בסוכות, בלי התוספת המגוחכת של '…ועולם המחר' (ארוך מדי, ולקהל הישראלי יש כידוע זיכרון של, נו, זה, על מה דיברנו?), ועם אחד הפוסטרים המכוערים ביותר שנראו במחוזותינו אי פעם. הפוסטר דוחק את ג'וד לאו, אנג'לינה ג'ולי וגווינת' פאלטרו לפינה, לטובת תמונה גדולה של – שימו לב היטב – בניין. כי זה הרי מה שכולנו רוצים לראות כשאנחנו הולכים לקולנוע. בניינים. לפחות אם הסרט ייכשל גם בארץ יהיה לכך תירוץ טוב.

מכיוון שהפוסטרים של הסרט בארה"ב דווקא מקסימים למדי, יש צורך למצוא אשמים אחרים לכישלון שלו. אפשרות ראשונה: לסרט הוקדשה כתבת "מה יהיה" בעין-הדג, והניסיון מוכיח שסרטים שהוקדשו להם כתבות כאלה נוטים להפוך לכישלונות מסחריים. אם כך, אנו מתנצלים מראש בפני מפיקי 'מדריך הטרמפיסט לגלקסיה'. לא התכוונו. אפשרות שניה וסבירה יותר: האשמה היא אנג'לינה ג'ולי, שסוחבת מאז 'טומב ריידר' קללה מסתורית שגורמת לכל סרט שבו היא משתתפת להיכשל. מילה למפיקי 'תפוס ת'כריש' ו'אלכסנדר', שייצאו בשבועות הקרובים: Be afraid. Be very afraid.

'סקיי קפטן' לא היה מחזיק אפילו בתואר הסמלי של המקום הראשון, לולא שני הסרטים הנוספים שיצאו השבוע אכזבו גם הם. שני הסרטים המדוברים הם קומדיות ספורט, ושניהם זכו לתגובות פושרות מהמבקרים.

'מר 3,000', עם הקומיקאי השחור ברני מאק, עוסק בשחקן בייסבול אגדי, שהצליח במהלך הקריירה להגיע ל-3,000 חבטות, שזה כנראה הרבה (כמה זה יוצא בשערים?). שנים לאחר שפרש, מסתבר שמישהו טעה בספירה, ולמעשה למאק יש רק 2,997 חבטות, ולכן – זקן ולא בכושר – הוא יוצא חזרה למגרש כדי להשלים את ההישג.

'ווימבלדון' הוא קומדיה רומנטית שבה קירסטן דאנסט היא טניסאית מצליחה ומוכשרת, שמתאהבת בפול בטאני, טניסאי-עבר כושל. בין ההתאהבויות יש גם משחקי טניס, וכדי להפוך אותם לקולנועיים יותר, 'ווימבלדון' הפך לקומדיה הרומנטית הראשונה אי פעם שכוללת סצינות בולט-טיים. אם אנחנו כבר עוסקים בהפצה ישראלית ובפוסטרים: בניגוד לקיצוץ בשמו של 'סקיי קפטן', שמו של 'ווימבלדון' דווקא הורחב ל'ווימבלדון – אהבה בלבן', משום שמישהו אמר פעם למפיצים שהמילה 'אהבה' מוכרת סרטים היטב. ואם אהבה מוכרת בארץ, בארה"ב מה שמוכר הוא בייסבול, ולכן הפוסטר של 'ווימבלדון' מראה את קירסטן דאנסט חובטת לעצמה בראש (כאומרת: "למה! למה?! למה נתתי לג'ייק ללכת?") בעזרת מה שנראה במבט ראשון, וגם במבט שני, כמו מחבט בייסבול. רק בחינה מדוקדקת חושפת שמדובר למעשה במחבט טניס.

בשורה התחתונה, טניס או בייסבול, הקהל האמריקאי לא התלהב מאף אחד מהם. 'מר 3,000' עשה השבוע 8.6 מיליון דולר, ואילו 'ווימבלדון' סגר את השבוע עם 7.1 מיליון דולר בלבד.

בשלב זה, אנא התנהגו כאילו שאתם מופתעים: 'האויב שבפנים: אפוקליפסה' נפל במעל 60 אחוז. מי היה מנחש. קל לצחוק על הסרט, שירד מ-23 מיליון בשבוע שעבר לפחות מ-9 השבוע, ומהמקום הראשון לשלישי. אבל בשורה התחתונה, הסרט האוטומטי, הבלתי ראוי לציון וה(כנראה) גרוע הזה יהיה רווחי הרבה יותר מ'סקיי קפטן' למשל, ובעקבות התוצאות שהשיג בקופות, 'האויב שבפנים 3' אושר ונמצא כבר בדרך.

מלבד 'האויב שבפנים', כל יתר הסרטים הותיקים בטבלה ספגו ירידות קטנות בלבד. ככה זה כשהסרטים החדשים לא מצליחים לעניין את הקהל. 'Without a Paddle', שבוע חמישי בטבלה, חצה את קו 50 המיליון, וילד הפלא 'נפולאון דינמיט' טיפס שני מקומות, ממשיך את המגמה להפוך ל'חתונה היוונית' של השנה. 'הנוסע' (ההוא עם טום קרוז כרוצח שכיר, כן?), הסרט המצליח ביותר בטבלה השבוע, גירד עוד שני מיליון דולר וקצת בשבוע השביעי שלו בעשיריה, והגיע להכנסות כוללות של כמעט 96 מיליון דולר. נראה שבנשימותיו האחרונות הסרט עוד יצליח לחצות את קו 100 המיליון. השריד האחר מתקופת הקיץ, 'יומני הנסיכה 2', נמצא במצב דומה, טיפה מאחוריו.

היה, אגב, עוד סרט חדש שיצא בהפצה רחבה השבוע, אבל באמת שלאף אחד לא היה אכפת, ולכן גם כאן לא נרחיב לגביו. 'Gold Diggers' הופץ בכאלף בתי קולנוע, והשיג 375 אלף דולר. ייתכן שמדובר בסכום הנמוך ביותר שהשיג סרט בהפצה רחבה אי פעם. מי אמר שלא היו הישגים השבוע.

בשבוע הבא – שמחה וששון! – ייצא הסרט על בת הנשיא שנעלמה באופן מסתורי, 'The Forgotten First Daugher'. או שבעצם אלה שני סרטים שונים? למי אכפת, בעצם. שמחת זקנתי בראש חוצות.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Sky Captain and the World of Tomorrow – 15.6 (15.6)
2. Mr. 3000 – 8.7 (8.7)
3. Resident Evil: Apocalypse – 8.7 (37.0)
4. Wimbledon – 7.1 (7.1)
5. Cellular – 6.8 (19.7)
6. Without a Paddle – 3.6 (50.3)
7. Hero – 2.8 (46.1)
8. Napoleon Dynamite – 2.3 (33.3)
9. Collateral – 2.3 (96.0)
10. The Princess Diaries 2 – 1.9 (91.9)