אם מסתכלים רק על הכותרת הראשית, הכל בסדר. "'סקיי קפטן' במקום הראשון!". שמחה וששון, לכל ילד בלון! אבל כמו בבנק, גם פה צריך לקרוא את האותיות הקטנות כדי לגלות שהשמחה קטנה מאוד.
'סקיי קפטן ועולם המחר' הוא אחד הסרטים המסקרנים ביותר שיצאו השנה. מדובר בסרט הרפתקאות תקופתי ברוח אינדיאנה-ג'ונסית, שבו הכל, פרט לשחקנים עשוי באנימציה ממוחשבת. המבקרים שראו את הסרט עשו הרבה "אוווו" ו"אהההה" למראה הפעלולים והלוק הייחודי, וגם אם הם התלוננו על כך שהסיפור עצמו לא מי יודע מה, רובם מסכימים שזה לא כל כך משנה, והסרט שווה את מחיר הכרטיס ולו רק בשביל לשטוף את העיניים.
'סקיי קפטן' היה אמור לצאת באמצע הקיץ, מקומם הטבעי של סרטי הרפתקאות ופעלולים. אבל אז באו 'ספיידרמן', 'שרק' ו'הארי פוטר', ועשו "בו!". אולפני פרמאונט נבהלו, והבריחו את הסרט לספטמבר – מעשה תמוה, כיוון שנדיר מאוד שקופות כלשהן נשברות בספטמבר, אפילו אם אלה קופות-חזיר מקרמיקה. גם ככה הסרט יצא כשמעל ראשו תלויה השאלה עד כמה הוא יעניין את מי שרטרו לשנות השלושים לא עושה לו את זה. אבל התקווה היתה שהפעלולים ושלישיית הכוכבים – ג'וד לאו, ג'ווינית' פאלטרו ואנג'לינה ג'ולי שקפצה לבקר – תמשוך מספיק קהל כדי להשיג סוף שבוע ראשון מכובד. בקיץ, זה אולי היה עובד. אז 'סקיי קפטן' השבוע במקום הראשון, כן, אבל הסכום שאיתו הוא הגיע לשם הוא 15.6 מיליון דולר, מספר עצוב למדי, שלא משאיר לסרט הרבה סיכוי לכסות את הוצאות הפקתו (70 מיליון), שלא לדבר על השיווק.
'סקיי קפטן' יגיע לארץ כבר בסוכות, בלי התוספת המגוחכת של '…ועולם המחר' (ארוך מדי, ולקהל הישראלי יש כידוע זיכרון של, נו, זה, על מה דיברנו?), ועם אחד הפוסטרים המכוערים ביותר שנראו במחוזותינו אי פעם. הפוסטר דוחק את ג'וד לאו, אנג'לינה ג'ולי וגווינת' פאלטרו לפינה, לטובת תמונה גדולה של – שימו לב היטב – בניין. כי זה הרי מה שכולנו רוצים לראות כשאנחנו הולכים לקולנוע. בניינים. לפחות אם הסרט ייכשל גם בארץ יהיה לכך תירוץ טוב.
מכיוון שהפוסטרים של הסרט בארה"ב דווקא מקסימים למדי, יש צורך למצוא אשמים אחרים לכישלון שלו. אפשרות ראשונה: לסרט הוקדשה כתבת "מה יהיה" בעין-הדג, והניסיון מוכיח שסרטים שהוקדשו להם כתבות כאלה נוטים להפוך לכישלונות מסחריים. אם כך, אנו מתנצלים מראש בפני מפיקי 'מדריך הטרמפיסט לגלקסיה'. לא התכוונו. אפשרות שניה וסבירה יותר: האשמה היא אנג'לינה ג'ולי, שסוחבת מאז 'טומב ריידר' קללה מסתורית שגורמת לכל סרט שבו היא משתתפת להיכשל. מילה למפיקי 'תפוס ת'כריש' ו'אלכסנדר', שייצאו בשבועות הקרובים: Be afraid. Be very afraid.
'סקיי קפטן' לא היה מחזיק אפילו בתואר הסמלי של המקום הראשון, לולא שני הסרטים הנוספים שיצאו השבוע אכזבו גם הם. שני הסרטים המדוברים הם קומדיות ספורט, ושניהם זכו לתגובות פושרות מהמבקרים.
'מר 3,000', עם הקומיקאי השחור ברני מאק, עוסק בשחקן בייסבול אגדי, שהצליח במהלך הקריירה להגיע ל-3,000 חבטות, שזה כנראה הרבה (כמה זה יוצא בשערים?). שנים לאחר שפרש, מסתבר שמישהו טעה בספירה, ולמעשה למאק יש רק 2,997 חבטות, ולכן – זקן ולא בכושר – הוא יוצא חזרה למגרש כדי להשלים את ההישג.
'ווימבלדון' הוא קומדיה רומנטית שבה קירסטן דאנסט היא טניסאית מצליחה ומוכשרת, שמתאהבת בפול בטאני, טניסאי-עבר כושל. בין ההתאהבויות יש גם משחקי טניס, וכדי להפוך אותם לקולנועיים יותר, 'ווימבלדון' הפך לקומדיה הרומנטית הראשונה אי פעם שכוללת סצינות בולט-טיים. אם אנחנו כבר עוסקים בהפצה ישראלית ובפוסטרים: בניגוד לקיצוץ בשמו של 'סקיי קפטן', שמו של 'ווימבלדון' דווקא הורחב ל'ווימבלדון – אהבה בלבן', משום שמישהו אמר פעם למפיצים שהמילה 'אהבה' מוכרת סרטים היטב. ואם אהבה מוכרת בארץ, בארה"ב מה שמוכר הוא בייסבול, ולכן הפוסטר של 'ווימבלדון' מראה את קירסטן דאנסט חובטת לעצמה בראש (כאומרת: "למה! למה?! למה נתתי לג'ייק ללכת?") בעזרת מה שנראה במבט ראשון, וגם במבט שני, כמו מחבט בייסבול. רק בחינה מדוקדקת חושפת שמדובר למעשה במחבט טניס.
בשורה התחתונה, טניס או בייסבול, הקהל האמריקאי לא התלהב מאף אחד מהם. 'מר 3,000' עשה השבוע 8.6 מיליון דולר, ואילו 'ווימבלדון' סגר את השבוע עם 7.1 מיליון דולר בלבד.
בשלב זה, אנא התנהגו כאילו שאתם מופתעים: 'האויב שבפנים: אפוקליפסה' נפל במעל 60 אחוז. מי היה מנחש. קל לצחוק על הסרט, שירד מ-23 מיליון בשבוע שעבר לפחות מ-9 השבוע, ומהמקום הראשון לשלישי. אבל בשורה התחתונה, הסרט האוטומטי, הבלתי ראוי לציון וה(כנראה) גרוע הזה יהיה רווחי הרבה יותר מ'סקיי קפטן' למשל, ובעקבות התוצאות שהשיג בקופות, 'האויב שבפנים 3' אושר ונמצא כבר בדרך.
מלבד 'האויב שבפנים', כל יתר הסרטים הותיקים בטבלה ספגו ירידות קטנות בלבד. ככה זה כשהסרטים החדשים לא מצליחים לעניין את הקהל. 'Without a Paddle', שבוע חמישי בטבלה, חצה את קו 50 המיליון, וילד הפלא 'נפולאון דינמיט' טיפס שני מקומות, ממשיך את המגמה להפוך ל'חתונה היוונית' של השנה. 'הנוסע' (ההוא עם טום קרוז כרוצח שכיר, כן?), הסרט המצליח ביותר בטבלה השבוע, גירד עוד שני מיליון דולר וקצת בשבוע השביעי שלו בעשיריה, והגיע להכנסות כוללות של כמעט 96 מיליון דולר. נראה שבנשימותיו האחרונות הסרט עוד יצליח לחצות את קו 100 המיליון. השריד האחר מתקופת הקיץ, 'יומני הנסיכה 2', נמצא במצב דומה, טיפה מאחוריו.
היה, אגב, עוד סרט חדש שיצא בהפצה רחבה השבוע, אבל באמת שלאף אחד לא היה אכפת, ולכן גם כאן לא נרחיב לגביו. 'Gold Diggers' הופץ בכאלף בתי קולנוע, והשיג 375 אלף דולר. ייתכן שמדובר בסכום הנמוך ביותר שהשיג סרט בהפצה רחבה אי פעם. מי אמר שלא היו הישגים השבוע.
בשבוע הבא – שמחה וששון! – ייצא הסרט על בת הנשיא שנעלמה באופן מסתורי, 'The Forgotten First Daugher'. או שבעצם אלה שני סרטים שונים? למי אכפת, בעצם. שמחת זקנתי בראש חוצות.
הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.
שאלה.
איזה אחוז מתקציבו של סקיי קפטן, הלך לתשלום משכורות לשחקנים?
והסיפור של ''סקיי קפטן'' הוא ההוכחה
שיש גבול לכמה אפשר להפוך קש לזהב. אם יש לך סרט שאתה רוצה שאנשים יראו, אל תשלח אותו לקולנוע בתקופה שאנשים לא נוהגים ללכת אליו. הצעד המטומטם הזה של המפיצים – לנסות להכריח את הקהל לבוא לקולנוע – הוא זה שקבר את הסרט. אני מקווה רק שהוא לא קובר גם את הקריירה של קרי קונראן באותה הזדמנות.
זו כנראה קללה משותפת
לאנג'לינה ג'ולי ואולפני פרמאונט
לשניהם לא היה להיט מזה שנים.
וגם גווינת' פאלטרו מנחסת סרטים מאז האוסקר
טוב, חוץ ממשפחת טננבאום, אבל אליו היא הגיעה בפרוטקציה. יש להם מזל שליהקו את ג'וד לאו (הם וחצי מהסרטים שיוצאים בחודשיים-שלושה הקרובים), הוא לפחות מושך אחריו מבקרים נלהבים.
אפשר להציע הסבר חלופי?
סקיי קפטן מבוסס על רעיון שכבר נוסה בכמה סרטים – סרט הרטרו. הרעיון הוא לקחת טכנולוגיה של העבר הקרוב ועיצוב מיושן בכוונה וליצור איתה סרט מדע בדיוני שימוקם בעבר ו/או יושפע מסרטי המד"ב של אמצע או תחילת המאה.
עכשיו, בואו נראה איזה סרטים כבר נוצרו כך?
רוקטיר
פרוע על המערב
ג'נטלמנים מובחרים
פלאש גורדון
גאנבאס
מישהו רואה כאן איזה דפוס?
זה די ברור מההסטוריה שמה לעשות, הרעיון הזה לא ממש קוסם לרוב הציבור. אז עכשיו הוא בוצע עם יותר תקציב ויכולת אבל לא נראה לי שזה משנה את העובדה הבסיסית – הנסיונות האלו נכשלים פעם אחר פעם.
חריגות תקן
ברשימה שלך כללת את 'גאנבאס' (אין לי מושג מה זה), אבל שכחת את 'אינדיאנה ג'ונס' (ובמידה רבה, 'מלחמת הכוכבים'). קל לראות דפוס אם מתעלמים ממה שלא מתאים לדפוס.
ושכחתי לומר: המומיה.
לא לא
צריך להפריד בין המומיה ואינדיאנה ג'ונס, שהם סרטי הרפתקאות עם נגיעה פנטסטית מסויימת אבל עדיין משחקים לפי חוקי המשחק (כלומר כלפי חוץ היקום שבו הם מתרחשים הוא אמיתי לחלוטין היסטורית), לבין סרטים שמערבבים טכנולוגיה עכשווית יחד עם נוסטלגיית רטרו (שזה סקיי קפטן, ג'נטלמנים מובחרים ולדעתי גם ואן הלסינג). הקהל (וגם אני) פשוט לא מתחברים לסוג כזה של סרטים. ת'כלס, בלי הרבה מילים: הם פשוט מפגרים
אין שום טכנולוגיה עכשווית ב'ואן הלסינג'.
לגבי ליגת הג'נטלמנים, אוקיי, היתה שם טכנולוגיה שלא באמת היתה קיימת בתקופה שבה הוא מתרחש (בדיוק כמו בספרי ז'ול וורן שעליהם הוא מתבסס חלקית), אבל כמה אנשים בקהל אתה חושב שבכלל שמו לב, או שהיה אכפת להם? לא זה מה שפגע בסרט.
היה קצת טכנולוגיה בואן הלסינג
למשל הקרוסבואו מופעל הגז (ואט דה פאק? אפילו בימינו אין כזה דבר), או הגלגלי משור הקטנים שיצאו לו מהידיים.כל מיני צעצועי טכנולוגיה שכאלה. אבל אני מודה שהוא לא מייצג את הז'אנר ממש.
שום טכנולוגייה עכשווית. חוץ מנשות הערפד... ואיש הזאב
ופרנקנשטיין…חוץ מזה, כלום.
מה?
בתרגום חופשי
אני חושב שהיא מתכוונת לטכנולוגיית מחשב ש"הביאה אותם לחיים". הכל יחסי.
הכוונה לא היתה ל-CGI, אלא לאווירה תקופתית.
דוגמה קיצונית: אם הסרט מתוארך כמתרחש בימיו של ישו, זה יהיה ממש לא לעניין להכניס לשם מכוניות או אינטרנט (טכנולוגיה שלא היתה קיימת באותה תקופה).
אני יודעת...גאד, אני באמת צריכה לזכור לשים
את מקש הציניות לפעמים.
וואי, זה היה כזה סרט משעמם.
שלושה אנשים התיישבנו לראות אותו באון דימנד וישר התייאשנו. ניסינו, ניסינו עוד קצת, רועי נרדם, ואז החלטנו לכבות אותו ודי, ולעבור למשהו אחר.
מישהו צלח את הסרט הזה?
כן.
גאנבאס (1986)
סרט שמתרחש בזמן מלחמת העולם הראשונה, אבל יש בו מטוסים מוזרים, ספינת אוויר ענקית, וטכנולוגיה של מלחמת העולם השניה. הדבר היחיד שטוב בסרט זה העיצוב המוזר של המטוסים, הסרט עצמו "גרוע למהדרין". לפני כמה שנים הציגו אותו בלופ בערוץ 4 של הכבלים עם השם "שודדים עם סגנון".
עדיין לא נשמע מוכר
אז ביררתי בימד"ב, והתברר שבאמת מעולם לא שמעתי עליו. מספר האנשים שדירגו את הסרט הזה הוא 29! אתם בטוחים שהוא אי פעם הוקרן באיזשהו מקום פרט לערוץ 4?
עדיין לא נשמע מוכר
לא, אני לא חושב שאף אחד פרט לערוץ-4 טרח להראות את הסרט (נו, אתה יודע איזה מבחר של סרטים משובחים מראים שם). כמו שאמרתי, חוץ מהמטוסים הסרט די גרוע…
חריגות תקן
אינדיאנה ג'ונס מכיל טכנולוגיה של העבר הקרוב? יש בו אלמנטים פנטסטיים, לא אלמנטים טכנולוגיים (או ששכחתי משהו? הדבר הכי מתקדם בשלושת הסרטים שאני זוכר הוא הצפלין ).
מלחמת הכוכבים בשום פנים ואופן לא משתמש ב"עיצוב מיושן" (אלא אם ככה אתה קורא ללייטסייברים) ובהחלט לא ממוקם בעבר.
אולי כן יש דפוס?
מלחמת הכוכבים לא ממוקם בעבר?
אין יותר עבר מזה…
והוא מאוד מאוד
מושפע מסרטי המד"ב של אמצע או תחילת המאה (בתזה המקורית של פריצ'ר לא נאמר שום דבר על טכנולוגיה עכשווית).
והוא מאוד מאוד
"הרעיון הוא לקחת טכנולוגיה של העבר הקרוב ועיצוב מיושן בכוונה וליצור איתה סרט מדע בדיוני שימוקם בעבר ו/או יושפע מסרטי המד"ב של אמצע או תחילת המאה."
נראה לי שטכנולוגיה של העבר הקרוב ועיצוב מיושן הם האלמנטים החיוניים בתיזה, ואותם אין במלחמת הכוכבים. גם "ימוקם בעבר" לדעתי מתייחס *לעבר של כדור הארץ*, אבל נעזוב את זה.
לכן אמרתי ''במידה מסוימת''
כי הסרט לא לגמרי מתאים להגדרה.
''מלחמת הכוכבים'' *בהחלט* עשה שימוש בעיצוב אותו ניתן להגדיר ''רטרו''
לסרטי מד"ב ישנים. ליתר פירוט:
http://www.jitterbug.com/origins/flash.html
וגם
http://www.jitterbug.com/origins/forbidden.html
(באתר המקושר אפשר למצוא גם תיאוריות לגבי מקור ההשראה לחרבות-האור).
אולי, אבל אתם מסיטים את הדיון -
פריצ'ר (אם הבנתי נכון) דיבר על סרטים שמתחפשים ל*עתידנות* של העבר. כאלה שיוצרים אווירת היסטוריה אלטרנטיבית מסוימת. אבל קשה לסמן אותם כקבוצה, כי רק "סקיי קפטן" נשמע לי כזה באופן טהור – "רוקטיר", למשל, עשה משהו קצת אחר, ו"הג'נטלמנים" (איכס) היה מאוד 2004 מבחינת עיצוב.
השמטת את ''אטלנטיס'' של דיסני.
וגם את "כוכב המטמון", אלא שהאחרון היה סרט מהנה ביותר.
ניתוח של קללת עין הדג
חשבתי על הנושא, ולפי הדפוס, הסרט של מדריך הטרמפיסט לגלקסיה לא אמור להיות מושפע מהקללה.
הנה הסרטים שהספיקו לצאת אחרי שנכתבו עליהם כתבות "מה יהיה":
טרילוגיית שר הטבעות – לא ממש נכשל.
המסע המופלא – לא נכשל.
אטלנטיס – נחשב למאכזב כלכלית, למרות שההכנסות בכל העולם נראו יפות.
A.I. – כנ"ל
טומב ריידר – כנ"ל (?)
פיינל פנטסי – כשלון (תקציב של 137 מיליון והכנסות כוללות של 85 מיליון)
הארי פוטר ואבן החכמים – שובר קופות כמו שצריך להיות.
מלחמת הכוכבים פרק 2 – גם שובר קופות.
ספיידרמן – שובר קופות
כוכב הקופים – לא כשלון, אבל סרט מאוד מאכזב.
המשכוני המטריקס – לא ברור.. כנראה שלא כשלון, אבל כמעט אף אחד לא אהב.
שמש נצחית בראש צלול – לא שובר קופות, אבל נראה שהוא מעולם לא התכוון להיות כזה.
הדפוס הנובע מכאן הוא שסרטים שמופיעים במה יהיה לא מפסידים אם:
1. הם מבוססים על ספר ידוע, או שהם המשך של סדרה ידועה שהרוויחה הרבה.
2. הם סרטי אנימה.
זה אומר שלסרטים שרוצים להצליח לא מספיק שיכתבו עליהם כתבת "מה יהיה". הם צריכים שיהיה להם גם "גב" כלשהו. ולמדריך הטרמפיסט לגלקסיה יש בהחלט גב כזה, ולכן לא נראה שצריך להתנצל לגביו (אני מקווה)
יש לי שאלה
מישהו ראה את הסרט "ספרטן"?
ואם כן, למה אין עליו ביקורת?
יש לי שאלה
כן. אני ראיתי.
לא, לא כתבתי. לכתוב ביקורות שליליות לחלוטין זה די לא מאתגר.
יש לי שאלה
רוצה ביקורת?
חפש את רשימת הסרטים שיופיעו בכל ערוצי הסרטים בזמן הקרוב. חפש את סרט המתח-פעולה עם הציון הנמוך ביותר בIMDB וצפה בו. כתוב את דעתך עליו, ותדמיין שהיו בו אולי 2 דברים שהיו נחמדים, ותוסיף אותם לביקורת. שנה את שם הסרט ל"ספרטן", וקרא אותה. הרי לך ביקורת.
לא עובד.
ביקורת כזאת תתעלם מהיומרות הכושלות(*) של דיויד מאמט.
—————–
(*) ובמיוחד בשביל גונקל – "כושלות" מתייחס לסרט הזה בלבד. אין לי כוח להכנס לדיון נוסף על איכויותיו של מאמט כתסריטאי.
אוף טופיק קל...
קראתי אתמול בהארץ שיאיר רווה יפסיק בעוד כחודשיים להיות המבקר של עיתון "העיר".
אין לי מושג אם אני היחיד, אבל מדובר בידיעה שדי העציבה אותי. רווה הוא לא רק מבקר הקולנוע עם הטעם הכי דומה לשלי, אלא גם זה שלדעתי אוחז בתפיסה הקולנועית הכי כנה וחכמה. זו שלא נכנעת ל"בון-טון" הביקורתי ומוצאת עומק ומורכבות גם בסרטים אמריקאיים ורחמנא ליצלן, הוליוודיים. מנגד, הוא ניסה לקרב בביקורות שלו חובבי קולנוע כמוני שהם בני דור ה-MTV ליוצרים יותר איטיים, מאתגרים ו"לא קומיניקטיביים" כמו טרקובסקי, בלה טאר או וונג קאר וואי ולפחות בחלק מהמקרים הוא הצליח.
חוץ מזה, אהבת הקולנוע שלו וההשתפכות האישית (והמעט ילדותית) על הסרטים והבמאים שהוא אוהב, אל אף שיש מי שראו בה משהו נודניקי וקלישאתי, תמיד מאוד הקסימה אותי ולעיתים אף נתנה לי תחושה שהוא מצליח להדביק את הקוראים בסינפיליות ובהיקסמות שלו.
אני לפחות מקווה שהוא עובר לכתוב בכתב עת אחר. אחרת נאלץ להסתפק בדבורית שרגל וברגעים המוצלחים הבודדים של אורי קליין. האא…
זהו בערך, כדאי שאני אלך לישון, מחר יום ארוך (אין כמו לבלות את השביתה בטיול לצפון).
אל דאגה
אתה נשמע כאילו אתה מספיד אותו. הוא לא מת, רק עוזב את העיר. הוא מן הסתם לא יפסיק לכתוב אלא יעבור לעתון או לפורמט אחר.
והנה הוא באינטרנט
רוה, כהכנה לעזיבתו את 'העיר', העלה אתר אינטרנט.
http://www.cinemascope.co.il/
טלפונים סלולרים מפריעים לכם בקולנוע?
אם אפשר לחסום סלולרים בכנסיות במקסיקו אז למה לא בבתי קולנוע.
http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=technologyNews&storyID=6296345
ואפילו מייצרים את זה בארץ.
לא עושים את זה בסינימה סיטי?
לא.
כשראיתי שם את הצלצול "נהנתי" מפסקול חלופי של טלפונים מהיושבים סביבי וכשראיתי שם את טרויה מישהו ענה לטלפון ופשוט דיבר (לא "אני בסרט, אח"כ", אלא ממש דיבר ובקול רם).
לפחות בפעם הראשונה נהנית מהאירוניה
עזרה דרושה!!
אני יודע שזה אוף טופיק אבל מישהו יכול בבקשה להגיד לי מה הכתובת של "האוזן השלישית"?
זה בסדר, דו''חקו הוא המקום לאופ-טופיקים.
לא הבנתי אם הכוונה לכתובת האתר, או שאתה צריך את כתובת אחד הסניפים. אבל בכל מקרה, באתר שלהם יש גם את כתובות הסניפים (תחת "צרו קשר"), אז נראה לי שאסכם את זה פשוט בלינק: http://www.third-ear.com/
עזרה דרושה!!
1. להכנס לגוגל http://www.google.co.il.
2. להקיש "האוזן השילשית"
3. לבחור "יותר מזל משכל".
4. אתר האוזן השלישית לפניך: http://www.third-ear.com/
סוטה לגמריי (לא כפל משמעות)
גם אתם חושבים ש"הוק" הוא אחד הסרטים הכי טובים שיש? ראיתי אותו בפעם המאה לפני יומיים, אחרי תקופה ארוכה שלא ראיתי, ואני חייבת להודות שהוא סרט מעולה. ספילברג הזה -גאון. פעם הייתי בטוחה שהוא במאי מייניסטרימי שפשוט נורא טוב בלעשות שוברי קופות בנאליים וחסרי מקוריות. אבל הבנאדם פשוט גאון. איך לא עליתי על זה קודם?
מה שמזכיר לי
שבבלייזר הנוכחי, תומר קמרלינג כותב כתבה ארוכה במיוחד, על "למה שפילברג הוא הבמאי הגדול בהיסטוריה".
למרות שאני לא מסכים, הטיעונים שלו נורא מעניינים. ואין ספק ששפילברג למרות המגרעות הוא סמאח על.
עם כל הכבוד
לתומר קמרלינג (יש לי כבוד לתומר קמרלינג?) אם כבר מישהו כותב כתבה שכזו, המישהו הזה צריך להיות יאיר רוה. גם מעריץ של ספילברג, גם טוב ומנומק בהרבה, מהרבה מבקרים אחרים.
אה?
רק ליאיר רווה יש זכות להביע דיעה?
עולם מוזר.
כמובן שלא
אלא שבמקרה הזה, כתבה מעמיקה ורצינית על סטיבן ספילברג, הייתי רוצה לראות "מומחה" כותב אותה. לא קראתי את הכתבה של קמרלינג, ייתכן והיא בהחלט מעמיקה ומעניינת. אבל כמו שאני אהנה יותר מכתבה של רון מיברג נניח, על הרוק האמריקאי של שנות השישים, מאשר אם כל כתב אחר יכתוב אותה, כך אני אהנה יותר מכתבה של יאיר רוה על סטיבן ספילברג.
מדובר בכותבים מוכרים שמעניין אותי לשמוע את דעתם. לא שדעתו של קמרלינג איננה נחשבת, אלא שעבורי, הוא לא צבר מספיק קרדיט ו"זמן קריאה" כדי להפוך לכותב מועדף עלי.
יאיר רווה וספילברג
אמורים (למיטב ידיעתי המבוססת על מודעת פרסומת בודדה בה נתקלתי) להיפגש בבית אריאלה בסדרת הרצאות של הראשון על הסרט איטי של השני.
אני לא זוכר פרטים משניים כמו מתי וכמה יעלה, אבל זה נשמע מסקרן.
הכבוד שלי ליאיר רווה
נובע בעיקר מהציפורי לילה המיתולוגיים שלו עם עידן אלתרמן. את "העיר" יוצא לי לקרוא פעם בחצי שנה, כך שאני לא ממש מכיר את המילה הכתובה שלו.
מה שכן, דוקא אפשר לציין לטובה את תומר קמרלינג. ככותב בעיתון "לגברים", יש לו טעם להוליוודיות משובחת, במקום לגודאריות. כאשר סרטים כמו פייטקלאב, או המטריקס הם בין הפייבוריטים שלו.
כך גם, הוא זה שהמליץ לי לראשונה על צמד הרקוויאמים של ליאונה, ועל רבים אחרים.
(מעניין לקרוא את דעותיו על קובריק, היצ'קוק, ג'ון מיליוס, קלינט איסטווד ורבים אחרים. והוא לעולם לא כותב על קלוד ללוש, או מוחסן מחמלבאף).
בעיקרון, כותב נהדר, עם טעם משובח. אני מעריך שאילו הוא היה כותב בעיתון קצת יותר נפוץ, הוא היה לא פחות מוערך מרווה. ובכל מקרה, שניהם שייכים לנישה דומה מאד של כותבים.
לדעתי, סרט טוב, לא מהטובים ביותר
(מקום 77, בין לילו וסטיץ' לסיפור פילדלפיה).
חושב שזה פשוט מדהים
שאתה מסוגל לקבוע שסרט מסוים הוא ה-77 הכי טוב שראית ולא ה- 73.
מקום 73 זה באטמן
והכל יחסי, השוואות אחד לאחד בין הסרטים שאני מחליט להכניס לרשימה (על סמך איכות טכנית והנאה אישית), עד שכולם מוצאים את מקומם.
סוטה לגמריי (לא כפל משמעות)
אני לא סבלתי אותו, אבל אולי כי אני אוהב את פיטר פן, הסרט, וקשה לי לראות את מעשה בית המטבחיים שעשו לרעיונות שלו ב"הוק".
אבל דסטין הופמן עושה שם כמיטב יכולתו.
''עושה כיכולתו'' לא מתחיל לתאר את העבודה הנפלאה שלו בסרט
רק בפעם החמישית שראיתי הסרט הבנתי שזה דסטין הופמן. בעצם, עד שלא אמרו לי שזה הוא לא ידעתי למרות שראיתי את הסרט (בהנאה גדולה, יש לציין) כבר כמה פעמים ודסטין הופמן הוא אחד השחקנים האהובים עלי. בעיקר אחרי שראיתי אותו בטוטסי (אם זה השם של הסרט שהוא מתחפש לאישה) ואיש הגשם, כמובן!!! היה עוד סרט שבו הוא כבש אותי סופית, סרט שלא הצליח כל כך… קוראים לו "גיבור ליום אחד" או "גיבור זמני", משהו כזה וגם שם הוא עושה את הסרט לשווה. אין על דסטין הופמן!
גיבור מזדמן
סרט ענק.
באנגלית: "hero" נדמה לי.
איך זה שיוצאים שני סרטים בארה"ב באותו שם?
דסטין הופמן
הוא בהחלט אחד השחקנים הכי טובים שיש. הוא מגוון, הוא גם מצחיק וגם עצוב וגם הוא (אני מצטערת על החזרות) דיי גאון.
שימי לב לעבודה שלו ב"מותו של סוכן" וב"הבוגר" (הסרט הראשון שלו). שחקן מצויין. רק חבל שנגמרו לו התפקידים והוא נאלץ לפנות לתפקידים מעוררי בחילה כמו התפקיד שלו ב"משחקי אמון". איזה בזבוז.
טוטסי
זה אכן שם הסרט, והקטע שהכי אהבתי בו-כשטוטסי מנסה לתפוס מונית…
קצר אבל הצחיק אותי
''הוק'' סרט די טוב
אבל לא מעולה. משהו שם לא לגמרי עובד. קשה לי להגיד מה, כי הסרט מלא כוכבים שמשחקים טוב, במיוחד דסטין הופמן ובוב הוסקינס בתפקיד הסייד-קיק שלו, ויש שם ניסיון רציני להתחבר למקור, "פיטר פן", בצורה אמינה. זה לא כמו ב"כוכב המטמון", שהתבאסתי ממנו קשות והרס את הספר, אבל בכל זאת – משהו חסר.
אם אהבת את "הוק", מה חשבת על "פיטר פן" האחרון? היו עליו הרבה ביקורות טובות.
נ.ב. אם את חושבת שספילברג גאון, את צריכה לראות את "דו-קרב" ("Duel"). סרט שכולו נשען על הגאונות שלו ביצירת מתח והזדהות עם הגיבור:
http://www.imdb.com/title/tt0067023/
וסרט המרדף הכי טוב שראיתי.
ראיתי ''דואל''
סרט מצויין. על אף שלאורך כל הסרט רואים רק שני אוטואים בכביש ההרי, הוא היה מרתק ומותח באופן יוצא מן הכלל.
מדהים איך הסגנון שלו כל כך השתנה וכל כך לא השתנה (הוא עושה ז'אנרים שונים אבל בצורה דומה).
את "פיטר פן" החדש, לעומת זאת, עדיין לא יצא לי לראות.
''דואל''?
סרט שכולו התכתבות בדואר האלקטרוני?
באמת הפיצו סרט ששמו "דו קרב" (באנגלית) תחת השם "דואל" בארץ (שזה עובר כל גבול וכל "איזה מין …"), או שמדובר בהתעצלות לעבור לאנגלית (שזה לגיטימי וקורה לכולם)?
זה סרט מלפני עשרים-עשרים חמש שנים,
כשאף אחד עוד לא חלם על האינטרנט.
אבל אני לא חושב שהוא הופץ בארץ אז.
לדעתי "דואל", השם העברי, הוא המצאה של השנים האחרונות.
למה המצאה?
אולי אני מפספס משהו. זה לא נראה לי יותר המצאה מ"אדפטיישן", "סלולר" או כל סרט אחר שלוקח את השם המקורי באנגלית כמו שהוא. זאת אמנם מגמה מאוסה שמעידה על רצון נואש ופאתטי של כל סרט – ומוצר בכלל – להישמע אמריקני, כי כידוע כל-דבר-אמריקני-הוא הכי-טוב-בעולם. אבל מכיוון שהסרט לא הוצג בשנים האחרונות בקולנוע – רק בטלוויזיה – גורם ההטעיה שולי (אנשים לא באו לקולנוע ואמרו "ווי-ויי, הבטיחו לנו סרט על אי-מייל וקיבלנו סרט מרדפים").
אבל לעומת ''אדפטיישן'' ו''סלולר''
השם "דואל" בכלל לא נשמע מגניב.
דוברי השפה העברית בקושי יכולים להגות אותו.
"ד-ו-א-ל" – ישראלי ממוצע צריך להקיא כדי להגיד את זה כמו שצריך.
אני לא טוענת שזה מטעה את הציבור.
אני טוענת שזה מפגר.
מה רע ב"דו קרב"? גם נשמע כמו שם של סרט אקשן וגם בעברית (וגם לא מפגר).
הבהרה: זו רק שאלת תסכול לחלל האויר, אני יודעת שאם זה היה תלוי במישהו מהאתר הזה, לא היו דואלים, מין שכנות, 2 מהיר, 2 חלב ושאר הברקות.
''התגובה הכי טובה שפורסמה אי פעם באתר''- אמא שלי
לכל אחד יש תחביב ביזארי משלו. שלי הוא לקרוא את ציטוטי הביקורות שהמפיצים בוחרים לשים על פוסטרים של סרטים. בזמן האחרון, או ככה לפחות זה נראה, הציטוטים שהם בוחרים הופכים לביזאריים יותר ויותר.
זה התחיל כשבפוסטר של 'חתונה קולומביאנית' הופיע ציטוט של אדיר מילר שמשבח את הסרט. הציטוט עצמו נראה נורמלי לחלוטין ("הסרט הכי מצחיק מאז גבעת חלפון!"), אבל למה לעזאזל בחרו לצטט את אדיר מילר? מה הקשר שלו לקולנוע? אז נכון שהוא סלבריטי ולכן אפשר לצפות מאנשים להתחשב בדעתו, אבל אין לו שום קשר לשום דבר ואף אחד לא יכול לומר שהוא בדרך כלל חושב כמו אדיר מילר בנוגע לסרטים. באותה מידה יכלו לקחת את ישראל אהרוני- אותו אפקט בדיוק.
ואז הגיעה הפרסומת של 'זהות במלכודת' ל'7 לילות'. בין כל הציטוטים מהביקורות המשבחות הופיע גם משפט אחד (שאני לא מצליח למצוא כרגע, עמכם הסליחה) שלא הוצמד אליו שם של מבקר, ורק בצד ימין שלו הופיעו גרשיים. יכול להיות, כמובן, שמדובר בטעות דפוס תמימה. ובכל זאת, אני לא יכול שלא לתהות אם המפיצים לא דוחפים לנו משפטים משלהם בין כל הציטוטים הכשרים.
אבל אני הבלגתי, התעלמתי, קיוויתי שזה רק שלב וזה חולף. אבל היום בצהריים גב הגמל שלי התנפץ לחתיכות- במוסף '7 לילות' של השבוע, בפרסומת ל'נקמה בוערת' מופיע, צהוב על גבי תמונה של פיצוץ, הכיתוב "גולשי וואלה ממליצים". מתחת לכיתוב המחריד הזה מופיעים ציטוטים כמו "שווה… שווה… שווה… רוצו לראות. חובה!" ו"סרט פצצה. מספר 1 של הקיץ" שנלקחו מתגובות של טוקבקיסטים מהכתבות של וואלה!
רק שתי שאלות יש לי: א) אם כל אדם ברחוב יכול להכניס ציטוט לפרסומת (ואף אחד לא ידע אם מדובר בילד בן 12 או דוקטור לקולנוע), למה צריך את הציטוטים האלה? ב) אם המפיצים כל-כך נואשים, למה הם לא מצוטטים מ'עין-הדג'? זו יכולה להיות אחלה פרסומת לאתר.
כשיצא המטריקס שלוש
פורסם ציטוט מאתר "סרט": "הסרט החשוב ביותר של הקיץ", או משהו בסגנון.
הם רק שכחו את חלקו הראשון של המשפט: "למרות שלא ראיתי את הסרט, אני יכול לומר בוודאות שזהו". בחירת מילים סלקטיבית. נפלא.
ואם כבר בחירת מילים סלקטיבית,
בפוסטר של "ג'נטלמנים מובחרים" הופיע הציטוט: "ג'נטלמנים מובחרים הוא סרט… טוב". כמה דבילי, ככה מרגיז.
לא פעם ראשונה
ל'אסקימו לימון: החגיגה נמשכת' היתה מודעה מלאה בדברי שבח של מבקרים מכובדים כגון סיגל מבת-ים ואבי מהרצליה פיתוח.
דווקא הקטע עם אדיר מילר עוד הגיוני במידת מה.
אדיר מילר הוא סטנדאפיסט שהגיע לפריים טיים עם תוכנית משלו.
אדיר מילר מצחיק סוג מסוים של אנשים.
אם אדיר מילר אומר שסרט כלשהו הוא סרט מצחיק מאד, סוג האנשים שצוחקים מבדיחות של אדיר מילר ישתכנעו לראות את הסרט.
זו, אגב, הסיבה שלא געיתי בצחוק ב'אהבה קולומביאנית'. היו שם הרבה בדיחות מסוג יצפאן/אדיר מילר/כל שיבוט אחר, ואני, מה לעשות, לא מתה על סוג ההומור הזה.
רגע של עברית
מצטטים. בלי ו'.
כשיש ו' הכוונה היא להקשבה לדברים של אדם ללא ידיעתו, והט' הופכת לת'.
לצותת.
כשמצטטים מישהו אין ו'.
סתם לידע כללי (וכן, זו לא "דעתי", למקרה שהיה ספק).
אלא אם כן מדובר בזמן עבר
או שמישהו ציטט אותם. אז ה-ו מוצדקת. גם לידע כללי.
תמליצו לי
שלום, מחפשת המלצה לסרט שטוב לראות ערב לפני מבחן. משהו לא ארוך מאד, לא כבד או מייגע, והכי חשוב, לא סרט שמצריך ממך להשקיע הרבה מאמצים קוגניטיביים כדי להבינו.
הייתי הולכת בשימחה לאביב-קיץ-סתיו-חורף אם הוא היה מציג בחיפה. (ולא, קולנוע פנורמה הוא לא באמת אפשרות…)
הצעות יתקבלו בברכה!
10 דברים שיש לי חולשה אליהם...
כן. אני נאצלת להודות שיש לי חולשה לסרט הזה. "10 דברים שאני שונאת אצלך" הוא סרט הנעורים הכי טוב שיש, לדעתי. מצחיק מספיק, טפשי מספיק, רומנטי מספיק, וקליל מספיק כדי לא לפגוע בלימודייך השקדניים וכדי לספק לך הנאה לפני המבחן. ההטבה היא בכך שלא צריך לחשוב עליו אפילו שניה מעבר לגבולות הכתובית הראשונה (פאראמונט פיקצ'רס פרסנט, אם אני לא טועה) ועד לכתובית הסיום האחרונה (שמלווה בטייק אאוטס מגניבים).
טאצ'סטון , לא פאראמונט
שיט, שוב טעיתי
ראיתי את הסרט הזה שמונים פעם, איך דברים כאלו עדיין קורים לי?
תודה על התיקון, בכמ"ק.
הקסם של אלה?
סרט חמוד שעושה מצב רוח טוב. קהל היעד – ילדים – אז באמת אין מאמץ קוגניטיבי גדול מאוד, ויפה מאוד ויזואלית.
סרט ילדים, אבל גם מבוגרים יכולים לצפות בו ולהנות. חלק מהבדיחות במוצהר פונות לקהל מבוגר.
זה נשמע טוב מדי
ראיתם את זה?
http://www.nokianights.co.il/
גם סינמה סיטי, גם בלילה, גם שוק והופעות, וגם סרטים בחינם (לבעלי מכשירים של נוקיה).
חשוד מאוד ומפתה ביותר.
אם זה טוב מדי, זה באמת טוב מדי
זה באמת נחמד, אבל כדי באמת לתפוס איזה סרט בחינם, בטח יהיה צריך להגיע ארבע שעות קודם כדי לתפוס מקום בתור.
ורוב הסרטים ממילא לא שווים את זה.
(כן, עברתי על התכניה שלהם)
והיה גם אפשר להסתמך על
אוטובוסים שהיו אמורים להגיע מטעמם, אבל, אפעס, לא הגיעו. בכלל.
''אוטובוסים לסינמה סיטי''
שמעתי את זה כבר פעם.
מזכיר לי הבטחות של סינמה סיטי
לגבי תחבורה אליהם בסופי שבוע.
אולי הקומפלקס נמצא במין משולש ברמודה כזה, שמעלים כל אוטובוס שעולה בו המחשבה להגיע לשם. חבל, היו צריכים לבדוק את זה לפני שהתחילו לבנות.
משולש ברמודה הפוך
מי שנוסע לסינמה סיטי מכיוון תל אביב, צריך להיזהר מאוטובוסים שמופיעים פתאום מימין.
אם זה טוב מדי, זה באמת טוב מדי
באמת באמת טוב מידי…
אחרי שעה בפקק, הגעתי לשם רק כדי לגלות שכ"כ עמוס שם שאי אפשר אפילו להיכנס…
אז הלכנו הביתה…
טוב שכך, כי אח"כ המשטרה פינתה משם אנשים עם זרנוקים(?!):
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2985304,00.html
גם אני
מאלו שחיכו 40 דקות בפקקים רק כדי להתייאש. (אבל היי, תמיד יש באולינג וסנוקר).
יצויין אגב, שלפחות ממה שראיתי, רוב ההולכים היו ערסים בני 16. כך שאפילו אם הייתי מגיע, ומשיג כרטיס לא הייתי ממש נהנה מהסרט.
איך זה שתמיד
הערסים בני 16 מצליחים להגיע לכל מקום לפנינו??? מה? מקבלים העברה לראש התור אם מרתכים לגוף שלך 15 ק"ג של מתכת??? אפשר להיכנס רק אם יש לך כמות מינימלית של 0.5 ליטרים של ג'ל על הראש??? מה פה קורה פה??? איך זה שהם תמיד מקדימים אותנו??? חשוד ביותר. לטעמי – קונספירציה של הממשלה. מנסים להפוך את כולנו לצעירים חסרי טעם.
למה חסרי טעם?
שמעתי שהם ממש טעימים עם רוטב בולונז…
פרסי האופיר - לייב
טוב, בינתיים חולקו הפרסים לשחקני המשנה, וגרגיל – איבגי לקח. אבל האמת, זה מעניין, כי אם איבגי לקח כשחקן משנה, אין סעכוי שהוא ייקח כשחקן ראשי, וזה אומר שהקרב על פרס השחקן הראשי פתוח. מממ…. שולי רנד?
כן.