דו"ח קופות שבורות – 1.3.2009

גבירותי ורבותי, אכזבה.

אחרי שבועות רבים שבהם הסרטים בראש טבלת הקופות האמריקאית הפתיעו לטובה, הסרט הגדול של השבוע הזה דווקא איכזב – אם כי לגבי רבים מהקוראים מדובר יהיה בחדשות טובות. רקע היסטורי: לפני שנה הוציאה דיסני סרט-הופעה של מיילי סיירוס, הידועה גם כהאנה מונטנה, לבתי הקולנוע התלת-מימדי ברחבי אמריקה. התוצאה היתה שוק, תדהמה ותופעה קופתית חד-פעמית: הסרט הכניס 31 מיליון דולר מ-683 בתי קולנוע בלבד.

לחלק מההצלחה של הסרט ההוא היו אחראים בוודאי גם האחים ג'ונאס, הלהקה החביבה ביותר על ילדות בנות 10, שבאו להתארח בסרט/הופעה. בדיסני החליטו שאין שום סיבה שלא לחזור על תופעה קופתית חד פעמית פעמיים, והוציאו השבוע סרט-הופעה-תלת-מימדי נוסף, הפעם בכיכובם הבלעדי של הג'ונאסים. ובנות תשחורת לכל רוחב אמריקה היו, like, OMG.

ואכן, 'האחים ג'ונאס: ההופעה בתלת מימד' נכנס השבוע היישר אל המקום הראשון… סליחה, השני. מספר אולמות התלת-מימד גדל בשנה האחרונה. 'האחים ג'ונאס' הוקרן ב-1,271 אולמות, כמעט פי שניים מהתפוצה של הסרט של גב' מונטנה. ובכל זאת, הוא הכניס 12.7 מיליון דולר בלבד. לפי כל סטנדרט מקובל, 13 מיליון דולר (בערך) מ-1,300 בתי קולנוע (בערך) היא תוצאה יפה מאוד: ממוצע של 10,000 דולר לאולם (בערך). דיסני בטח לא הפסידו על הסרט הזה – כמה כבר עולה לצלם הופעה, אפילו בתלת-מימד? ובכל זאת, ביחס לאחות הגדולה שלו, הסרט הזה הוא אכזבה רבתי. ההופעה של האנה מונטנה הרוויחה פי שלושה, במספר קולנועים קטן בהרבה (ממוצע הכנסות לא ייאמן של 45,000 דולר לאולם). מה בדיוק קרה? מה ההבדל הגדול? נסתרות הן דרכי המעריצות. אפילו דיסני, שיודעים יותר טוב מכל חברה אחרת בעולם לנווט את קהל הילדים והילדות בדיוק לכיוון שהם רוצים, מופתעים לפעמים. השנה יש אולמות תלת-מימד גם בארץ, כך שההופעה של האחים ג'ונאס מוקרנת גם כאן, כפי שאתם בוודאי כבר יודעים אם יש לכם אחות קטנה.

ההכנסות המאכזבות של הג'ונאסים השאירו את 'מדאה הולכת לכלא' של טיילר פרי במקום הראשון, למרות ירידה תלולה אבל לא מפתיעה של 60 אחוזים, לעומת הכנסותיו מהשבוע שעבר. 'מדאה' הכניס השבוע 16.5 מיליון דולר, וזהו השבוע הראשון השנה שבו הסרט שבמקום הראשון הכניס פחות מ-20 מיליון דולר. עדיין, הכנסות הכוללות של העשיריה המובילה השבוע היו גדולות יותר מאלה של השבוע המקביל בשנה שעברה, כך שפורמלית, הבאמפ עוד נמשך.

במקום השלישי, 'נער החידות ממומביי' קוצר את פירות האוסקרים שקיבל. אחרי 16 שבועות של הפצה הולכת ומתרחבת, רק השבוע הגיע הנער ההודי עם החידות והפרסים למה שמקובל לקרוא הפצה רחבה – קרוב ל-3,000 בתי קולנוע. ההכנסות שלו עלו ב-45 אחוזים לעומת השבוע שעבר, והוא הגיע לראשונה בחייו לשלישיה הראשונה. 12 מיליון דולר נוספים מביאים את סכום הזכיה המצטברת של הנער ל-115 מיליון. עוד שני סרטים שעברו כבר את ה-100 הם 'חטופה' (מקום רביעי) ו'פול בלארט, שוטר הקניון' (מקום שישי, אחרי שבעה שבועות!), שגם השבוע ממשיכים לרדת באיטיות מדהימה.

ילדה אחת שלא נמנית על מועדון המעריצים של האחים ג'ונאס היא קורליין ג'ונס. 'קורליין' מוקרן במקביל באולמות תלת-מימד ובאולמות רגילים, אבל השבוע כל אולמות התלת הופקעו לטובת האחים. התוצאה הישירה היא שאחרי שלושה שבועות יפים של הכנסות עקביות, השבוע 'קורליין' צנח ב-54 אחוזים, וירד מהמקום השני לשביעי.

בימים קשים אלה של חוסר ודאות, טוב שיש עדיין כללים שתמיד אפשר לסמוך עליהם, כמו למשל: סרטים המבוססים על משחקי מחשב הם גרועים. לרגל יציאת המשחק 'סטריט פייטר 4', מישהו חשב שזה יהיה רעיון טוב להוציא גם את הסרט 'סטריט פייטר: האגדה של צ'ון-לי'. להוציא, כלומר, לקולנוע. רוב המבקרים מתקשים להבין למה הסרט הזה לא הגיע יש ל-DVD, מקומו הראוי לכל הדעות. חלקם טוענים אפילו שהסרט מעורר געגועים לסרט הראשון על פי 'סטריט פייטר', עם ואן דאם, שיצא ב-1994 והיה אחד המקרים הראשונים של סרטים (גרועים) המבוססים על משחקי מחשב. ה'סטריט פייטר' החדש הכניס 4.6 מיליון דולר, וגם זה יותר מהצפוי.

בפינת הפטריוטיות: 'ואלס עם באשיר' לא זכה באוסקר, אבל בכל זאת הכנסות הסרט קפצו בהרבה: הוא הכניס השבוע 188 אלף דולר. אלה לא חדשות טובות כפי שנדמה. מפיציו האמריקאים של הסרט כנראה שריינו בתי קולנוע מראש בהנחה שהוא יקבל את האוסקר, והפצת הסרט התרחבה השבוע פי ארבעה, מ-50 קולנועים ליותר מ-200. ייתכן שזאת ההפצה הרחבה ביותר אי פעם לסרט ישראלי בארה"ב. ההפצה הרחבה יחסית היא הסיבה לעליה בהכנסותיו, אבל גם לכך שבממוצע הוא הביא השבוע פחות מ-1,000 דולר (כלומר, כ-100 צופים) לאולם. זה ממוצע נמוך מאוד שמשמעותו היא כנראה ש'ואלס' ייעלם מבתי הקולנוע בקרוב. ההכנסות הכוללות שלו בארה"ב עד היום עומדות על כ-1.8 מיליון דולר.

בשבוע הבא יוצא סרט אחד בלבד, אבל הסרט הזה הוא מסתורין קופתי. 'השומרים' הוא הפקה יקרה (יותר מ-100 מיליון דולר), והאחים וורנר משווקים את הסרט כמו משוגעים כבר חודשים, מתוך כוונה מפורשת להפוך אותו לבלוקבאסטר לפחות בסדר הגודל של '300', הסרט הקודם של הבמאי זאק סניידר. מצד אחד זה סרט גיבורי על, והם נוטים להצליח; מצד שני, זה אפוס של כמעט שלוש שעות, עם הרבה מאוד דיבורים, מעט אקשן (יחסית), והוא מבוסס על קומיקס שהוא אמנם אהוד ומהולל, ובכל זאת רוב האנשים לא שמעו עליו. לכל זה צריך להוסיף את שאלת הבאמפ: האם אפקט ההכנסות הגדולות מהרגיל, שאנחנו רואים מתחילת השנה, עובד גם על בלוקבאסטרים? או אולי הוא בכלל נגמר השבוע עם האחים ג'ונאס? בקיצור, תזרקו כל מספר בין 1 ל-100, ובוודאי יימצא מישהו שזה מספר המיליונים שהוא מנבא (או מאחל) לפתיחה של 'השומרים'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Tyler Perry's Madea Goes to Jail – 16.5 (64.8)
2. Jonas Brothers: The 3D Concert Experience – 12.7 (12.7)
3. Slumdog Millionaire – 12.1 (115.1)
4. Taken – 9.9 (107.9)
5. He's Just Not That Into You – 5.9 (78.5)
6. Paul Blart: Mall Cop – 5.6 (128.1)
7. Coraline – 5.2 (61.1)
8. Street Fighter: The Legend of Chun-Li – 4.6 (4.6)
9. Confessions of a Shopaholic – 4.5 (33.7)
10. Fired Up – 3.8 (10.1)