דו"ח קופות שבורות – 10.6.2001

קשה להיות איש שיווק
בהוליווד. לא שלהיות במאי,
מפיק, תאורן, מאפרת או
מאלף קרנפים זה קל, אבל
שיווק הוא משימה בעייתית.
יעידו אותם שני אהבלים שמרוב
יאוש וחירפון המציאו את המבקר הנלהב דייויד מאנינג ('יצירת מופת בת אלמוות!"). אבל הרבה יותר קשה הוא התפקיד של אותו אומלל שיושב במחלקת השיווק של כל אולפן, ובידיו ההחלטה הגורלית: מתי, בדיוק, להוציא את הסרט.

עיתוי הוא דבר חשוב. בין אם מדובר בתאריך שנקבע שנה מראש, ושכל צוות ההפקה עושה ימים כלילות כדי לוודא שהסרט יהיה באמת מוכן לקראתו, או סרט שהפקתו הושלמה כבר ויושב חודשים בסטוק בציפיה לתאריך ההפצה המושלם, תאריכי הפצה חייבים להיקבע הרבה זמן מראש כדי שיהיה אפשר לפרסם אותם בפוסטרים וטריילרים (מנהג נפוץ מאוד בארה"ב, שבה קשה למצוא פוסטר בלי תאריך. בארץ כמעט לא שמעו על זה. מישהו זוכר את "באטמן, 6 באוקטובר"?). זה אף פעם לא עניין פשוט, למצוא את התאריך האידיאלי לכל סרט ספציפי: זה צריך להיות סרט מתאים לעונה (אקשן בקיץ, איכות בסתיו), אבל מרוחק ככל האפשר מסרטים אחרים מאותו ז'אנר, שעלולים להוות תחרות. אסור להוציא שני סרטים בהשתתפות אותו שחקן סמוכים מדי זה לזה, אבל גם לא רחוקים מדי, כדי שהקהל לא יספיק לשכוח ממנו. עיתוי נכון ('המומיה 2') יכול להיות אחד הגורמים העיקריים בהצלחתו של סרט. עיתוי לא נכון עלול להרוג קופתית אפילו סרט מצוין, ומה שיותר גרוע, לגרום לפיטוריך.

את השקט היחסי של השבועיים האחרונים בקופות בארה"ב אפשר להסביר בתסמונת פוסט פרל הארבור. 'פרל הארבור', כזכור, היה אמור להיות ה'טיטאניק' של הדור החדש, ה-להיט של הקיץ, מפלץ שירמוס מתחתיו כל סרט אחר שיעז לעבור בסביבה. אין פלא שהאולפנים האחרים העדיפו לא להסתבך איתו, ופינו את השבועות שמיד אחריו מסרטים חשובים או גדולים באמת. כפי שהתברר, 'פרל הארבור' רחוק מלהיות הסרט הגדול של המילניום – לפי ההידרדרות שלו היום, לא ברור אם הוא יצליח אפילו להגיע ל-200 מיליון – אבל הלו"ז נשאר כשהיה, ובשבועיים האחרונים יצאו בארה"ב רק סרטים בעלי פוטנציאל נמוך יחסית או לא ברור. זאת כנראה הסיבה שזהו כבר השבוע השני שבו שום סרט חדש לא מצליח לגייס יותר מ-20 מיליון דולר.

אבל מכל מצב יש מי שמרוויח. השבוע זה היה 'Swordfish' ('דג חרב'; אין קשר משפחתי בין הכותב לסרט), סרט אקשן היי-טקי, שגייס 18 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו, ונכנס למקום הראשון. 18 מיליון, בסטנדרטים של אמצע הקיץ, זה ממש לא הרבה. אבל 'פרל הארבור' צונח במהירות, 'שרק' ו'המומיה' כבר מזדקנים, והסרטים החדשים האחרים הם לא אטרקציה גדולה, וכך 'Swordfish' ("הסרט המרתק של השנה! אי אפשר להוריד את העיניים מהמסך!" – דייויד מאנינג) זכה מן ההפקר. הכל עניין של עיתוי.

ב'Swordfish' ג'ון טרוולטה (כוכב דועך) משחק סופר-פושע ששוכר את שירותיו של יו ג'קמן (כוכב עולה) שמשחק סופר-האקר, כדי לפרוץ למחשבי הממשלה ולסייע בדרכיו הנפשעות. חוץ מאנשים נלהבים מתקתקים על מחשבים, כמקובל בסרטים על האקרים, יש בסרט גם הרבה פיצוצים, אוטובוס מעופף (בסיוע מסוק) והאלי ברי, עוד אקס-אקסמנית. לפני חודש דווח שברי קיבלה תוספת של חצי מיליון דולר למשכורתה על הסרט הזה (2 מיליון) בתמורה להופעה בחזה חשוף. קשה לקבוע כמה מתוך ה-18 מיליון שהסרט עשה השבוע הגיעו מאנשים שבו רק כדי לראות את הציצים של האלי ברי, אבל אפשר להניח שההשקעה השתלמה. אגב, אם מישהו מ'Yes' קורא את זה – זה בכלל לא מציאותי! מחשבים בכלל לא פועלים ככה! ויש לנו עוד הרבה מה להגיד. תשריינו לנו את הסרט הזה.

עוד מיבול השבוע, 'אבולוציה', עם דייויד דוכובני (מאלדר), ג'וליאן מור (קלאריס), אורלנדו ג'ונס ('הרי את מכושפת לי') ושון וויליאם סקוט ('אחי, איפה האוטו?'). במקור, 'אבולוציה' היה אמור להיות סרט מדע בדיוני רציני: על מטאור שמתרסק על כדור הארץ מתגלות צורות חיים מיקרוסקופיות, שמתפתחות במהירות מדהימה למגוון צורות חיים ביזאריות שמאיימות, איך לא, להכחיד את בני האדם, על פי עיקרון "החזקים שורדים". הבמאי, איוון רייטמן – שעשה את 'מכסחי השדים' לפני 15 שנה, ומאז די נעלם – החליט להפוך את הסרט לקומדיה, ולנסות לשחזר, סוף סוף, את ההצלחה של הסרט ההוא. הוא נכשל. 'אבולוציה' ("נשכבתי על הרצפה מצחוק!" – דייויד מאנינג) איכזב בגדול, עם הכנסות של 13 מיליון דולר בלבד השבוע, וכניסה למקום הרביעי.

בין לבין נמצאים המובילים של השבוע שעבר, 'פרל הארבור' ("אפוס קולנועי מדהים!" – דייויד מאנינג) ו'שרק' ("תענוג עילאי לגדולים ולקטנים!" – כנ"ל). השבוע 'שרק' הביריון הירוק עלה חזרה מעל 'פרל הארבור', שממשיך להידרדר במהירות.

ואפרופו 'שרק', שימו לב לנתון הבא: הסרט המצליח ביותר בארה"ב בשנה שעברה היה 'הגרינץ". הלהיט הגדול של הקיץ הזה, בינתיים, הוא 'שרק'. שניהם עוסקים ביצורים ירוקים א-סוציאליים בעלי קולות של כוכבים מפורסמים. צרוף מקרים? או שמא מתהווה פה טרנד? האם סרטים על יצורים ירוקים צוברים יותר ירוקים בקופות? הנה, יש לי קונספט לסרט שובר קופות: נצבע את ברוס וויליס בירוק, וניתן לו להסתובב שעתיים ולהגיד שהוא שונא את כולם. איך, אה?

אף אחד מבין שלושת הסרטים שיצאו בשבוע שעבר, 'החיה' ("קולין היא הג'וליה רוברטס של שנות האלפיים!" – דייויד מאנינג), 'מולן רוז' ("מחזיר למחזות הזמר את כבודם האבוד!" – ד.מ.)
ו'What's the worst that could happen' ("מושלם לחלוטין מכל בחינה!" – נחשו מי) לא הוכיח כושר עמידות מיוחד: שלושתם השיגו השבוע בערך חצי מהסכום שעשו בשבוע שעבר, וירדו למקומות החמישי, השישי והשביעי, בהתאמה. 'עיני מלאך' ("אני חוטף אורגזמה רק מלהיזכר בסרט הזה!" – חיים, הרצליה) ו'ממנטו' ("יובא לארץ, ומיד!" – רד פיש) נטשו את עשרת הגדולים בצער, בעוד 'יומנה של בריג'יט ג'ונס' ("סרט בסדר, כזה" – קארי ברדשאו) הותיק ממשיך להחזיק, בקושי, במקום העשירי.

בשבוע הבא צפוי דו-קרב ראש בראש, מהמעניינים ביותר הקיץ: אנג'לינה ג'ולי, היא לארה קרופט, מול 'אטלנטיס', המצויר החדש של דיסני. יאללה אלימות!


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Swordfish – 18.4 (18.4)
2. Shrek – 17.1 (176.7)
3. Pearl Harbor – 14.9 (144.1)
4. Evolution – 13.2 (13.2)
5. The Animal – 9.8 (35.8)
6. Moulin Rouge – 7.6 (27.5)
7. What's the Worst That Could Happen? 5.4 (22.3)
8. The Mummy Returns – 4.1 (188.2)
9. A Knight's Tale – 1.7 (52.7)
10. Bridget Jones's Diary – 1.2 (67.4)