עונת הפרסים התחילה (ויוסף סידר שם)

הפרסים והמועמדויות הראשונות של השנה הוכרזו - ובינהם נוכחות מפתיעה ל"הערת שוליים" הישראלי

אלוהים אדירים, עדיין פאקינג נובמבר.

אבל מה לעשות, זה מתחיל. עונת חלוקת הפרסים, הפסלונים, הטקסים, האגודות, העמותות, התאים ורשימות הסיכום התחילה אתמול באופן רשמי.

כפי שאתם בוודאי יודעים, יש בערך שמונה מאות ותשעה עשר גופים שמחלקים פרסים לסרטים כל שנה, מתוכם יש פרס אחד שבאמת משנה משהו – זה עם האיש עם המטאטא. כשיש כל כך הרבה פרסים, רמת האכפתיות לגבי כל אחד מהם מאוד נמוכה – לכל היותר, משתמשים בהם בתור כלי עזר להימורי האוסקר. הדרך הפשוטה לקבל תשומת לב היא לתת את הפרסים לפני כולם. במשך שנים זה היה ה-NBR – "ועד הביקורת הלאומי" – שהיה זה שחילק את הפרס ראשון: על הסרטים הטובים של השנה הם הכריזו כבר בתחילת דצמבר. ה-NBR הוא גוף חסר כל חשיבות או משמעות – אפילו יותר מ"תא העיתונאים הזרים", שמחלק את גלובוס הזהב – והעובדה שהם היו הראשונים לחלק את הפרס היתה הסיבה היחידה לכך שהפרס הזה קיבל תשומת לב (מעטה) כלשהי.

השנה זה כבר לא המצב: תא המבקרים של ניו יורק – עד לא מזמן, קבוצה מכובדת למדי, גם אם היא רק אחת מבין עשרות תאי מבקרים מקומיים אחרים – החליטה שהגיע הזמן שגם אליהם ישימו לב, והקדימה את חלוקת הפרסים שלה ל-29 בנובמבר. כלומר היום. הבעיה העיקרית היא שפשוט אי אפשר לסכם את השנה חודש לפני הסוף: המבקרים הנ"ל פשוט לא הספיקו לראות את כל הסרטים. ההכרזה על הקדמת הפרס הספיקה להם כדי שתיערך הקרנה מיוחדת, מוקדמת במיוחד, של "נערה עם קעקוע דרקון" במיוחד בשבילם; לעומת זאת, את "קרוב להפליא ורועש להחריד" הם לא ראו, כי האולפן טען שלא יעזור, הסרט פשוט עדיין לא מוכן. ואלה הסרטים שידועים מראש כמתחרים פוטנציאליים על פרסים; מה עם כל יתר הסרטים שייצאו בדצמבר? מה אם מישהו מהעתונאים היה מחליט שדווקא "משימה בלתי אפשרית 4" הוא סרט השנה? טוב, עכשיו זה כבר לא יקרה. רק הסרטים שסומנו מראש כמועמדים אפשריים נספרים בכלל. במילים אחרות, במחיר תשומת הלב, הפרס השולי-אך-מכובד הזה הפך את עצמו לבולשיט.

ובכל זאת, בשביל הרשומות והימורי האוסקר וכאלה, אלה התוצאות (שעליהם התא מכריז בטוויטר, כי טקסים משודרים בטלויזיה זה לגמרי המאה שעברה): שחקן – בראד פיט על "מאניבול" ו"עץ החיים"; שחקנית – מריל סטריפ על "אשת הברזל"; הסרט הזר – "פירוד" האיראני; במאי – מישל הזנווציוס על "הארטיסט". סרט – "הארטיסט".

מה זה אומר? לא הרבה, אבל אפשר לרשום ל"ארטיסט" יתרון התחלתי של חצי נקודה במירוץ לאוסקר.


ככל שהם התאמצו, המבקרים הניו יורקיים לא חילקו את הפרס הראשון של העונה – הפרס הזה חולק כבר אתמול. זה היה פרס גותאם לסרטים על באטמן עצמאיים. הזוכים בפרס הסרט הטוב ביותר (היה תיקו) היו "עץ החיים" ו"בגינרס". זאת רשימת הזוכים המלאה.


ועוד היום, הוכרזו המועמדים לפרס האינדיפנדנט ספיריט, הפרס היותר נחשב לסרטים עצמאיים. המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר הם "50/50", "בגינרס", "דרייב", "Take Shelter", "הארטיסט" ו"היורשים".

אבל החלק המפתיע במועמדויות לפרסי האינדי ספיריט: יוסף סידר שם – ולא במקום הצפוי. גם לפרס הזה יש קטגורית "הסרט הזר הטוב ביותר" (שאצלם, משמעותו היא "הסרט הלא-אמריקאי הטוב ביותר", בלי קשר לשפה), ו"הערת שוליים" לא מועמד בה. אבל הוא כן מועמד בקטגורית התסריט הטוב ביותר, לצד "היורשים", "בגינרס", "הארטיסט" ו"Win Win" – חבורה מכובדת להפליא להצטרף אליה. מועמדות לאוסקר או לא, לסידר תהיה סיבה לטוס ללוס אנג'לס לקראת סוף פברואר.

רשימת המועמדים המלאה.


הזוכים בפרסי ה-NBR יוכרזו מחר, ואחריהם – עוד שורה אינסופית של פרסים אחרים. תחזיקו חזק.

(תמונה למעלה: terren in Virginia, Flickr, CC-BY)