ביקורת: אזור העניין

יותר אזור, פחות עניין.
שם רשמי
אזור העניין
שם לועזי
The Zone of Interest

"אזור העניין" מספר על משפחת הס, משפחתו של רודולף הס הלא הוא מפקד מחנה אושוויץ, והחיים היומיומיים שלהם בצל המחנה. הסרט מצולם ברובו מרחוק, בלי הרבה תקריבים על פני השחקנים, ובייחוד אין בו תקריב או רגע של צילום של מה שקורה בתוך אושוויץ. במקום זה, אנחנו שומעים. שוב ושוב, סצנות אידיליות לכאורה של משפחה בגינה מופרעות על ידי צלילי הצעקות הממשיכים ומזכירים לנו שמשהו בתמונה הזאת לא בסדר. 

אפשר להגיד הרבה דברים על "אזור העניין", כי זה סוג הסרט שהוא: סרט שבאים להגיד עליו דברים. בין אם זה ניסיון לקשור את אותה בנאליות של הרוע שרואים בסרט לזאת העכשווית בסכסוכים אקטואליים (בעיקר ישראל-עזה, כמובן) או ניסיון לדבר על השימוש יוצא הדופן בסאונד או אולי הדיון של הסרט בייצוג שואה בקולנוע. כל אלה הם נושאים מתבקשים לדיון בסרט שכזה ואני בטוח שאפשר למצוא עוד כמה דברים להגיד על הסרט הזה. דבר אחד קשה להגיד על הסרט הזה: שהוא מעניין. 

לפחות, לא במובן העלילתי שלו. וכן, זה בטח לא בלתי אפשרי, ואני בטוח שיש מי שייקשרו לרודולף ואשתו למרות שהסרט מנסה באופן מבני להרחיק אותנו מהם, אבל זה סרט שכמעט כולו מתרחש במטא שלו. זה מטא מעניין, אבל באופן אקדמאי-טרחני שכזה. קחו למשל את האלמנט הבולט שבו: הסאונד. עיצוב הסאונד של הסרט לא בא לקדם את העלילה, אלא הוא בעיקר בא לדבר אל לב הצופים שנדרשים להיקרע בין חושי השמיעה והראייה, ומה הדיסוננס הזה עושה להם. 

זה מעניין, אין ספק, אבל בשירות העניין הזה קצת שכחתי כמה ילדים יש בכלל למשפחת הס הזאת, מי זה מי, מי זאת, זאת אמא שלה? המשרתת שלה? ונראה שהסרט גם די משוכנע שזה לא משנה – "עזוב מי זה מי, שמעת את זה שיש שואה בחוץ?". גברת הס עוד זוכה לאיזשהו עניין אוטומטי מעצם זה שסנדרה הולר מגלמת אותה ועושה מה שהיא יכולה, אבל השאלה המרתקת – "איך אפשר לחיות ככה" – היא משהו שהדמות די השלימה איתו עוד לפני שהסרט התחיל, ועכשיו רק נותר לראות אותה חיה ככה. והיא אכן חיה ככה. תסריטאי טוב יותר אולי היה מצליח להוציא משהו מכל העסק הזה, אבל גלייזר, כאמור, נטש את האמצעים הפשוטים של סיפור, עלילה או דמויות לטובת כוחם של דימויים ועוד גימיקים של במאים אמנותיים™

וכן, גימיק זאת אולי מילה קצת קשה אבל קשה שלא לברוח אליה כשבליבו של העסק זה מה ש"אזור העניין" הוא – גימיק אחד ארוך. אם אנחנו רוצים לדבוק דווקא בהשוואות יותר עדכניות, אפשר אולי לקרוא לו "פרומפט לצ'אטGPT שלא הפך עדיין לסרט". כי הוא עובד, ובאף שלב בצפייה לא חתכתי או התפללתי שייגמר, אבל גם באף שלב לא נשאבתי כי אין בעצם למה להישאב כאן. בין אם מדובר פה על הבנאליות של הרוע, כוחה השוחק של השגרה, דימוי השואה בקולנוע במאה ה-21 או "לכו להזדיין חרשים, לעולם לא תבינו את הסרט שלי מוהאהאהא", כל זה מובן בחמש הדקות הראשונות כמו בדקות האחרונות ולא משתכלל באף שלב. 

וכך, "אזור העניין" הופך לחווית צפייה שוטפת (עוזר שהסרט פחות משעתיים), לנושא מעניין לדיון, לדימוי ויזואלי ואודיטורי שאפשר להתפלסף עליו אבל אף פעם לא ממש לסרט. וזה בסדר, ואני אפילו מחבב לא מעט סרטים- לרבות-שאינם-סרטים,  כאלה שעושים משהו אחר ומאתגרים את המדיום. אבל הבעיה של "אזור העניין" היא שכשהוא מוותר על היותו סרט הוא נשאר רק רעיונות מטא, ואף אחד מהם לא מאוד חדשני או מעניין או צריך סרט בשנת 2024 בשבילו. כן, הרבה אנשים רעים היו ביורקרטים שחיו חיי משפחה ויכלו ללטף כלבים אחרי שירו ביהודים. כן, שגרה יכולה להקהות את החושים שלך. כן, יש צעקות ברקע אבל לא רואים מי צועק. ו?

כמובן שלא כל סרט חייב להיות חדשני או מעניין, אבל בדיוק בשביל זה הוא נשען על העלילה והדמויות שלו. שיגידו לנו דברים שדי ידענו כבר, אבל באופן מלהיב וסוחף. אלא ש"אזור העניין" נמנע מכך, או אולי יותר נכון לומר – נמנע מכך עבור כל מי שמחפש רגש, ולא רק התחכמויות, בקולנוע שלו. כשסרט הוא בסופו של דבר סך הרעיונות המובאים בו – וזה די מה ש"אזור העניין" הוא, לצערנו – תמיד יגיע השלב שהם יראו כמו רעיונות די ברורים מאליהם שלא צריך סרט שלם שיצעק עלינו את זה. אם יש לסרט מזל, ייקח לזה כמה עשורים כי יהיה מדובר בנושא שהוא נושא דיון מדובר שהחברה עדיין מפוצלת לגביו. "אזור העניין" יוצא 80 שנה אחרי השואה, ו-60 שנה אחרי שהמושג "הבנאליות של הרוע" בא לעולם. 

אני בד"כ מנסה להימנע מלהגיד "מה היה הסרט יכול להיות", אבל "אזור העניין", כמו שהוא, היה יכול להיות הרבה יותר מרתק בסוגיות האלה בדיוק אם היינו רואים את משפחת הס מגיעה לראשונה למחנה ומבינה שזה מה שהיא מתמודדת איתו. אז, כל הקהות הרגשית של הגיבורים לא הייתה מרגישה מובנת מאליה, כי ככה קיבלנו אותם, אלא משהו שמראה כמה עמוק הנפש יכולה להישחת. שאפילו ילדים קטנים מצליחים להוציא מאוזניהם את קולות הזעקות בשביל לשרוד ולתפקד. יש איזה חלק קטן שבו סוג של משהו שכזה קורה, אבל זה מעט מדי ובשלב הזה מרגיש דידקטי מדי. 

אני מודע לכך שכל זה גורם לי להישמע מאוד נגד הסרט, וצריך לציין שהבעיות שיש לי איתו לא מונעות ממני לראות שזה סרט שעושה את העבודה שלו: מדובר ביצירה שהקהל שלו יודע מראש מהי, והוא לכל הפחות יקבל את השווי של הכרטיס שלו בדימויים ורעיונות ודיונים, שזה די מה שמשלמים מראש כשנכנסים לסרט פסטיבלים על השואה. 

פשוט לאחר פרסים בקאן ומועמדויות באוסקר וכנראה זכייה בפרס הסרט הבינלאומי (על פני סרטים טובים בהרבה), קשה שלא לגלגל עיניים קצת על הסרט הדי בסיסי הזה. מן הסתם שהוא חכם ומעניין יותר מרוב הבלוקבאסטרים המודרניים, אבל לא בהרבה יותר כמו שניתן היה לצפות ממנו. זה עדיין סרט שלא סומך על הצופים שלו שיבינו את הנקודה לבד, מה שדי אבסורדי בהתחשב בכך שיש לו בערך נקודה אחת בלבד שהוא מנסה להעביר. אולי בלי ההייפ הביקורת הזאת הייתה יותר "המממ, מעניין" ופחות "מעניין אבל לא עד כדי כך". חבל שבאף שלב זה לא יכול היה להיות "וואו, איזה סרט מרתק". אין שום בושה בלכתוב דמויות מעניינות, גלייזר.