עין הדג מציגים: אלו חיים נפלאים

עין הדג בודקים 13 סרטים ביוגרפיים ובודקים כמה הם מלאים בחרא, וכמה הם מלאים בחן.

אומרים שבשלושה דברים נמדד אדם – בכוסו, בכיסו ובכעסו. אז אומרים. הם שכחו את הדבר הרביעי – אדם נמדד בסרט שעושים עליו. במיני סדרה חדשה, תום שפירא ויהונתן צוריה מדברים על סרטים שהתיימרו להביא את סיפורם של אנשים אמיתיים (במידות שונות של דיוק למציאות).


האם "הזאב מוול סטריט" הוא סרט טוב? יותר מכך – האם הוא סרט מוסרי?

יהונתן ותום מתווכחים על האם אפשר ליהנות מהיצירה ההוללת של סקורסזה, על הגבול שבין הביקורתיות העדינה אך חריפה שיש בסרט וקבלת הפנים שהתעלמה ממנה לחלוטין, ועל השאלה האם אפשר ליהנות מסרט שעדיין מקדם את האיש הלא-משהו-בכלל שבמרכזו בפועל?


בעונה הבאה: תום ויהונתן קופצים לסוף שנות השמונים.


פרק 12: עושה הנפלאות

כמעט ולא הכנסנו את "עושה הנפלאות" לסדרה – הרי ביוגרפיה על הלן קלר היא בטח פשוט עוד ביוגרפיה גנרית כזאת שמעוררת השראה על אחת מהדמויות ההיסטוריות האלה שמלמדת כמה קשים היו החיים שלה אבל איך הצליחה נגד כל הסיכויים, נכון?

לא נכון. לא נכון בכלל. אולי זה כי על הסרט חתום ארתור פן, שיעשה כמה שנים לאחר מכן את "בוני וקלייד שיזניק את הוליווד החדשה, אולי זה בגלל המחזה, אולי זה בגלל שאן בנקרופט לא משחקת בנחמד לי – אבל התוצאה היא סרט קשוח, אלים, ומרתק שבמידה ולא תיכננתם לראות – כדאי לשנות את התוכניות האלה. יהונתן ותום מדברים על מתי הוא אולי נהיה אלים מדי, על הסצנה האחת ההיא, ועוד.


בשבוע הבא: מסיימים את העונה בהילולה פרועה, מוגזמת, שנמשכת לנצח וכוללת כל סוג של חטא אי פעם ביחד עם ליאונרדו דיקפריו וג'ונה היל


פרק 11: מחווה טיפשית וחסרת טעם (עם יונתן עמירן)

לא הרבה אנשים יודעים מי זה דאג קני, ורק קצת יותר זוכרים מי אלה "National Lampoon" – אבל מדובר באחד האנשים המשפיעים ביותר, ככל הנראה, על תולדות הקומדיה האמריקאית. בהינתן היותו איש מאוד מצחיק אך גם מאוד שמוק וגם טרגי במובן מסוים, נשאלת השאלה: איך עושים סרט על אדם שכזה? ואיך הוא יוצא?

יונתן עמירן הצטרף לתום וליהונתן בדיבורים על קני, הסרט, דיוויד ויין היוצר שלו, ועל סרטי ביוגרפיה בעת החדשה.


בשבוע הבא: סרט על הלן קלר, בטח משהו סרט מעורר השראה ולא אלים בכלל, נכון? נכון?


פרק 10: פרידה

האם "פרידה" מצמצם את פרידה קאלו לתפקיד משנה בסרט על חייה? האם הוא מספיק מופרע כמו שהיא הייתה בחייה? וחכו שנייה, זה טרוצקי שמה?

תום ויהונתן ממשיכים לדון בביוגרפיות קולנועיות, והפעם: פרידה קאלו.


בשבוע הבא: היא טיפשית, היא חסרת טעם – היא מחווה טיפשית וחסרת טעם!


פרק 9: קרב היאבקות

הפודקאסט חוגג את הפעם הראשונה שהוא מדבר על סרט הודי עם "קרב היאבקות", אפוס ספורט מבית היוצר של אמיר חאן – כוכב על בשמי בוליווד. למה יהונתן התאהב בסרט הזה ולמה תום לא נפל עד הסוף? והאם יום אחד ייצא להם מהראש "דאנגאל דנאגאל"?

בשבוע הבא: פרידה. לא הזאת האיראנית.


פרק 8: ג'ולי וג'וליה (עם זוהר אורבך)

2 במחיר 1, 3 במחיר 2 – בפרק החדש של "אלו חיים נפלאים" אנחנו מתעסקים לא באישה אחת שהייתה באמת, אלא בשתיים. על כן, היינו צריכים להביא תגבור בדמותו של זוהר אורבך.

אז האם באמת שילוב סיפורה של ג'וליה צ'יילד, השפית האמריקאית הידועה, עם סיפורה של ג'ולי פאוול – בלוגרית שניסתה לבשל את כל המתכונים בספרה הידוע במשך שנה – עובד? האם איימי אדאמס מצליחה לעמוד על שלה מול מריל סטריפ? ואיזה מקסים סטנלי טוצ'י, אין דברים כאלה? על כל זאת ועוד – בפרק החדש.

בשבוע הבא: דאנגאל דאנגאל


פרק 7: ברונסון

לפני שהוא היה ביין, לפני שהוא היה האחים קריי, לפני שהיה אדי ברוק, לפני שהיה ונום, לפני שהיה מקס הזועם ואפילו לפני שהוא העז לחלום בגדול יותר – טום הארדי היה האסיר הכי אלים בבריטניה. כלומר, הוא גילם אותו – אחד צ'ארלס ברונסון, שהיה לו רק חלום אחד: להיות מפורסם.

אבל צ'ארלס ברונסון לא ידע לשיר, וגם לא כל כך לרקוד, ועל כן הוא החליט להתפרסם בזכות מה שהוא היה טוב: ללכת מכות.

ב"ברונסון", הארדי משתף פעולה עם ניקולדס וינדיג רפן (לפני "דרייב"), ונותן את מה שהיא אולי עדיין ההופעה הכי טובה שלו.


בשבוע הבא: איימי אדאמס, מריל סטריפ, וזוהר אורבך.


פרק 6: ייפ מאן

מי אמר שסרטי ביוגרפיה לא יכולים להיות סרטי קונג פו? לא אנחנו, זה בטוח.

בפרק החדש, תום ויהונתן עוסקים ב"ייפ מאן" – סרט הקונג פו שהוא לא רק סרט ביוגרפי אלא גם הפתיח לסדרת סרטים שלמה סביב ייפ מאן המיתולוגי – המורה של ברוס לי.

בשבוע הבא: טום הארדי הוא האסיר הכי אלים בבריטניה


פרק 5: מישימה

זהו סיפורו של יוקיו מישימה – סופר גאון וחד אבחנה שקרא תיגר על המוסכמות של החברה היפנית בשעה שהוא חוקר את ההיסטוריה שלה בטקסטים שלו

זהו סיפורו של יוקיו מישימה – מהפכן פוליטי מסוכן שרצה להחזיר את הקיסר לכס ולקחת את המדינה שלו בכיוון רגרסיבי ואלים.

זה סיפורו של יוקיו מישמה – כוכב מדיה ששלט היטב בתדמית הציבורית שלו והשתמש בה כדי לשלוט בקבוצת עוקבים צעירים, אבל מאחורי כל הכריזה והחיוכים הסתתר אדם עצוב וחסר כיוון שסבל מתיעוב עצמי עמוק

זה סיפורו של יוקיו מישימה – הנושא של הסרט 'מישימה,' סרט ביוגרפי שמבין שאין דרך אחת נכונה להציג את החיים של אדם


בשבוע הבא: איפ! אדם!


פרק 4: אמאדוס
השם הוא מוצרט. יוהנס כריסוסטומוס וולפגנגוס תאופילוס (גוטליב) מוצארט, שלימים יקרא לעצמו (בין השאר) וולפגנג אמדאוס מוצארט. ועם כזה שם אין פלא שהסרט הבדיוני עלי היה צריך לשנות כמה עובדות (את רובן, האמת). אתם יכולים לדמיין סרט שבו כל פעם שמישהו פונה לשחקן הראשי הוא צריך להגיד משהו כמו "יוהנס כריסוסטומוס וולפגנגוס תאופילוס (גוטליב) מוצארט – אתה יכול להעביר לי את המלח?". נו, אז הוא בעצם 'אמדאוס'. וזה בכלל סיפור על היריב המקצועי המר שלו, סליירי, שבמציאות כנראה לא היה כזה יריב ולא כזה מר. אבל זה בכלל סרט על איך שאנחנו רואים את עצמנו מול אחרים, על איך התחרותיות הפנימית מונעת מאיתנו לראות את ערכנו, על היחס שלנו לאלוהים, ועל כמה בדיחות פלוצים הן מצחיקות.

בשבוע הבא: מי? מה? מישי? מה?

פרק 3: קיד וקסידי

"קיד וקסידי" הוא מערבון קומי שנכתב על ידי ויליאם גולדמן ("הנסיכה הקסומה") ובכיכובם של פול ניומן ורוברט רדפורד. שום דבר בסרט הזה לא נראה כמו ביוגרפיה, ובכל זאת הוא כן: בוץ' קסידי וילד הסאנדנס היו שני אנשים אמיתיים שחיו באמת, ועל בסיס ההרפתקאות שלהם נכתב הסרט. תום ויהונתן יצאו לגלות מה עובד בסרט הזה, מה לא, ולמה טיפות גשם ממשיכות ליפול על הראש שלהם.


בשבוע הבא: אמאדוס אמדאוס. אמאדוס אמאדוס. אמאדוס אמאדוס. או… אמאדוס.


פרק 2: איש הפיל

מה ההבדל בין פיל לפסנתר? פסנתר אפשר להפיל אבל פיל אפשר להפוך לסרט סמי-סוריאליסטי בשחור לבן שמצליח להלהיב הן את הקהל והן את המבקרים.


בשבוע הבא: קאובוים (אבל כאלה שהיו באמת)!


פרק 1: רשימת שינדלר

איך עושים סרט על השואה – מתמקדים בקורבנות? אולי במבצעים? אולי במנגנונים הביורוקרטיים? ואולי… אולי דווקא בנוכל. איש שלא רצה להרוג או להציל, רק לגרד כמה דולרים (סליחה, רייכסמארקים) והצליח לבצע את מעשה השוד הגדול מכולם – שוד של חיים ממלתעות המוות.

"רשימת שינדלר" הוא סרט מעורר הערצה, מעורר מחלוקת, מעורר בחילה, מעורר בכי, מעורר הערכה ביקורתית, מעורר המון מזומנים (בכל זאת – ס. שפילברג) ומעורר את הפרק הראשון במיני סדרה חדשה.

בשבוע הבא: שם על המסך! זה איש? זה פיל? זה הפקה של מל ברוקס? כן! לא! במפתיע, כן!