ביקורת: לוחמת

קשה שלא להבחין במניפולציות ש"לוחמת" מפעיל על הקהל, אבל עוד יותר קשה שלא להיכנע להן.

ויולה דייויס היא "לוחמת": עומדת בראש קבוצה של נשים שלא תיתן לשום דבר – ובטח לשום גבר – לעמוד בדרכה אל חיים של חופש ושוויון. וכמו הסרט, את המשפט הזה אפשר לקרוא כפשוטו, ואפשר לקרוא אותו כמטאפורה.

"לוחמת" (הסרט, לא המטאפורה) מתרחש ב-1823, בממלכת דהוֹמֵי, בת חסות שלא מרצון של אימפריית האוֹיוֹ, אימפריה שעושה את רוב הונה ממכירת עבדים לפורטוגזים. אלא שהגנרל החדש של האויו הלך עם זה רחוק מדי, ואנשי דהומיי נחטפו כדי להימכר כעבדים. טעות גדולה. יחידת העילית של דהומיי, האַגוֹג'יה, יוצאת לפשיטה על הכפר בו מוחזקים השבויים, מחסלת את לוחמי האויב, מחזירה את השבויים ולוקחת בשבי את הנשים – שמקבלות את האפשרות לחזור הביתה, או אם הן מעדיפות, להצטרף לאגוג'יה. כי האגוג'יה היא יחידה של נשים בלבד: אסור להן לקחת בעל, לאנשי הממלכה אסור אפילו להסתכל עליהן, ורק למלך גזו (ג'ון בויגה) מותר לומר להן מה לעשות, ואפילו הוא יחשוב פעמיים לפני שהוא מנחית פקודה על הגנרלית שלהן, נניסקה (ויולה דייויס), שהשמועות אומרות שהיא נהנית לבשל את ראשי אויביה בשמן רותח. השבויות שבוחרות להפוך ללוחמות חופשיות מצטרפות לנערות דהומיות שהיו עצמאיות מדי – וביניהן נאוי (ת'וסו מבדו), שמעזה לסרב להתחתן עם גבר זקן ומכוער רק כי הוא מרביץ לה – לטירונות הכואבת והקשוחה של האגוג'יה.

אלא שהטירונות הזו לא תעבור בשקט, גם כי היחסים בין האויו לדהומי מתדרדרים במהירות לכיוון מלחמה ממש, גם כי הסוחרים הפורטוגזים (כולל אחד חתיך במיוחד) לא מתים על הרעיון של גזו (בעידודה הפעיל של נניסקה) להפסיק עם הקטע הזה של עבדות, וגם כי נאוי עצמאית קצת יותר מדי ולא תמיד מקשיבה אפילו לנניסקה. 

"לוחמת" הוא פרויקט אהבה – שלא לומר תשוקה – של ויולה דייויס, שנולד דווקא במוחה של השחקנית מריה בלו, שנתקלה בסיפורן של האגוג'יה בביקור ברפובליקת בנין (שמה הנוכחי של המדינה), וגייסה את דייויס לפרויקט. אלא שבפיתוח הסרט ובשיווק שלו הדגש לא היה על יכולת המשחק (המרשימה) של דייויס או על האקשן (המצוין) שיאפשרו סצנות הקרב, אלא על המסר: נשים שחורות יכולות להיות עצמאיות, חזקות, מקוריות, אידיאליסטיות וממש ממש מגניבות. בהתאם, על בלו ושותפתה לכתיבת התסריט, דנה סטיבנס – צמד נשים לבנות – תשמעו פחות מאשר על שאר הצוות: הבמאית ג'ינה פרינס-ביית'הווד (שחורה, אמריקאית, גדלה בבית לבן), המלחין טרנס בלנשארד (שחור, יליד ניו אורלינס, הלחין סרטים של ספייק לי), וכמובן השחקניות לשאנה לינץ' (שחורה, בריטית, 007 החדשה), ת'וסו מבדו (שחורה, דרום אפריקאית), שיילה אטים (שחורה, אוגנדית-בריטית) וגם השחקן ג'ון בויגה (שחור, בריטי). 

האם זו בעיה? או דווקא יתרון? האם זה שוויולה דייויס רואה בסרט פרויקט פוליטי של שחרור אומר שעל הצופה להתגייס בעדו או נגדו? אולי, אבל כל זה לא היה משנה אם הסרט לא היה עובד. למזלנו, הוא בהחלט עובד. 

נכון, הוא עובר דרך כל התחנות הצפויות מבחינה נרטיבית – נניסקה מגלה בעצמה גם תכונות של חמלה ואמהות, מבלי להתפשר על העקרונות או רוח הלחימה שלה; נאוי מגלה שהיכולות והעצמאות שלה לא מספיקות, והיא צריכה לסמוך על המפקדות והחברות שלה; גזו מגלה שאפשר להיות מלך קשוח ואידיאליסט עם הרמון נרחב ועדיין להפגין גינונים נשיים (סתם, זה לא קשור, אבל ההופעה של בויגה כל כך מהנה שלא התאפקתי). 

גם פוליטית הסרט לא בדיוק מאופק, ומכניס פנימה סיפור של טראומה והתמודדות איתה לצד המסרים של עצמאות נשית ואפרו-אמריקאית ושחרור מעבדות. אבל את כל המסרים הגדולים האלה הסרט מקרקע בקרבות נהדרים שמצליחים להיות אמינים, אסתטיים ואלימים, ובסיפורים קטנים יותר שמתמקדים בדמויות וביחסים ביניהן: בין נאוי לבין נניסקה, בין נניסקה לבין העוזרת הנאמנה שלה אמנזה ובין גזו לבין שלל יועציו ונשותיו. 

אבל יותר מהכל, הסרט נסמך על השחקניות שלו, ועל שילוב של תסריט ובימוי מצוינים וליהוקים נהדרים. לשאנה לינץ' בתור מפקדת הטירונות איזוגו מדליקה את הכריזמה האלימה שלה למקסימום, ולצד הנוכחות הפיזית המרשימה שלה היא דמות מקסימה ומאיימת; ת'וסו מבדו בתור נאוי משכנעת גם כלוחמת קשוחה וגם כנערה מבוהלת, ומערכת היחסים שלה עם נניסקה היא הלב הרגשי של הסרט; ולמרות שזה סרט אנסמבל, ובמובן מסוים נאוי היא הדמות הראשית, על כולן מעפילה ויולה דייויס, שבתור נניסקה מניעה כמעט כל מהלך משמעותי בסיפור, ובתור ויולה דייויס אפשר להבין למה יש לה גם אוסקר, גם אמי וגם שני פרסי טוני. אם בחצי הראשון של הסרט היא שוב מציגה חמישים גוונים של קשיחות, החצי השני מאפשר לה להדגים קשת רחבה יותר של רגשות, ולהראות למה היא עומדת בראש הפרויקט הזה בכל מובן.

האם "לוחמת" עובד כמטאפורה? אני מניח שזה תלוי בפוליטיקה שלך ובסף הסבלנות שלך לנאומים למצלמה – אין רבים מהם, אבל כשיש הסרט ממש צועק אותם. וכן, הוא לא תמיד מדויק (גזו לא באמת התנגד לעבדות), אבל הוא מדויק מספיק בשביל סרט עלילתי (נניסקה היא לא דמות שהייתה קיימת, למשל). וכסרט עלילתי הוא לגמרי עובד, ולמרות שקשה שלא להבחין במניפולציות שהוא מפעיל על הקהל, קשה עוד יותר שלא להיכנע להן. וגם לא צריך: עדיף להוריד קצת את המגננות, ולתת לסרט ולוויולה דייויס לעשות את שלהן.