ביקורת: רוז הרובוטית

סוחף, יפהפה, מצחיק, מרגש, חכם, כיפי - יש מצב שהסרט הזה פשוט מושלם.

לפתע, רובוטית אחת (אנחנו יודעים שהיא רובוטית ולא רובוט כי היא מדברת בקול של לופיטה ניונגו) מתעוררת על אי בודד. המטרה שלה: לעזור בכל משימה שרק יבקשו ממנה. הבעיה: אין אנשים באי הבודד הזה, וחיות לא ממש יודעות לדבר. הן טובות יותר בלברוח ולתקוף. אז רוז מסתובבת לה באי, במשהו שמתחלף באופן תדיר בין מרדף לסלפסטיק במטרה הארורה שמישהו ייתן לה מטרה. היא אפילו מוכנה, בשלב מסוים, לשבת רגע וללמוד את שפת החיות. אלא שהפער בינה ובינן הוא לא שפה, אלא תרבות – הן חיות שיודעות לדבר באינסטינקט ההישרדות שלהן ששירת אותן שנים. היא רובוטית שתוכנתה לשרת באדיבות. אדיבות לא ממש מסתדרת עם הישרדות. 

מפה לשם, הרובוטית לפתע מקבלת משימה: לדאוג לאווזון קטן שהמשפחה שלו נהרגה בתאונה. חבל שהיא לא יודעת כלום בנוגע לגידול אווזונים, אבל זה בסדר – שועל בשם פינק (פדרו פסקל), אחרי שהובהר לו שהוא לא יכול לאכול את האווזון, מגיע לעזור לה. כל עוד זה עוזר לו. 

"רוז הרובוטית" הוא סרט שבאופן די מוצהר עוסק במשפחה, אבל מה שמוצלח בו זה שהוא מצליח לגשת לנושא מכיוונים שונים. הורים יזדהו בהתחלה עם הרובוטית ושאר העקיצות על הורות, כאשר במקביל ילדים יוכלו לחוות את משברי האמון הקטנים מול הורים שמרוב דאגה לא מדברים איתם בכנות, או אולי לא בגלל דאגה אלא בגלל שהם בעצמם לא תמיד יודעים מה הם מרגישים, וכולם יוכלו להזדהות עם פינק היתום, שבכלל לא רוצה לגדל ילד או להתמודד עם דמות טיפולית, ואיכשהו מוצא את עצמו עושה את שניהם. 

אבל "רוז" לא עוצר שם, וממשיך לדבר גם על חברות, מציאת המקום שלך, שאלות על הטבע האנושי (והחייתי), ועל זהות עצמית. כן, שום חלק מהדיון הזה הוא לא בדיוק מאסה פילוסופית כבדת משקל שאומרת משהו שלא נאמר קודם אבל מדובר בסרט עמוס מאוד יחסית לסרט לילדים. בעוד שסרט ילדים פשוט יותר היה יכול אולי לבנות את כל העלילה סביב הגידול של האווזון והמטרות שהרובוטית הציבה לעצמה, "רוז" משחרר את קו העלילה הזה בשלב לא מאוחר מדי ומתחיל לדבר לא רק על היחידה המשפחתית אלא על החברה כולה. 

בכלל, "רוז" הוא לא סרט שחושב שרק בגלל שהוא סרט לילדים צריך לרחם עליהם. יש סצנות מאוד אינטנסיביות לילדים, והסרט לא באמת מראה את הטבע בכל האכזריות שלו אבל הוא בהחלט מציג חלקים מהאכזריות הזו שוב ושוב (תוך איזון של סלפסטיק מסוים). הטבע ב"רוז הרובוטית" הוא לא מקום קסום ויפהפה ואיזה כיף, אלא ג'ונגל מקברי של טורף ונטרף. זה נאמר רק בשבחו, אבל שימו לב שיש מצב שילדים קטנים מדי יפחדו מאוד לאורך כמה וכמה רגעים בסרט. אני אקח רגע להגיד שאני לא חושב שזה רע, שילדים מפחדים. ולא באופן עקרוני אבל נראה אותי מדבר כשתהיה לי ילדה בת 5 שמפוחדת לעמקי נשמתה באמצע הסרט. יש לי ילדה, היא פחדה, אבל הפחד שהפעיל אותה גם קירב אותה לסרט יותר כי הוא גם גרם לה לחוש יותר רגשות משהיא רגילה. וכן, יש מצב שזה יעלה לי בלילה בלי שינה אבל "רוז הרובוטית" חד משמעית שווה לילה בלי שינה. אולי אני והיא נדבר על איזה סרט טוב זה היה. 

כי זה, נכון לעכשיו, לא סתם סרט טוב – אלא סרט שאני מרשה לעצמי להיסחף בו עד כדי להגיד שהוא מושלם. האם הוא באמת מושלם? אולי לא. אבל הסרט הזה הצחיק אותי בקול רם כמה וכמה פעמים (הסלפסטיק שלו נניח, באמת מושלם), ריגש אותי, היה מרהיב לאוזניים, ובכל פעם שתהיתי למה הסרט ממשיך לסרבל את עצמו ולא להפקיד את הז'יטונים שלו כעת ולהסתיים עכשיו – הוא הוכיח שהוא יודע מה הוא עושה ושיש לו סיום שבאמת מביא את כל הדברים שראינו בסרט לכדי יצירה שהיא, נו, כנראה מושלמת. אפילו הליהוק, שהדאיג אותי לרגעים כליהוק סלבריטאים במקום שחקני קול מנוסים, הוכיח את עצמו דווקא כי לא ממש זכרתי שמדובר בשחקנים מוכרים בזמן הסרט, וכל אחד עשה את העבודה שלו נהדר. 

צריך לקחת גם רגע לדבר על כמה הסרט הזה יפה, כי תקשיבו – זה סרט יפה. אבל יופי ייחודי ולא ברור מאליו כי כריס סנדרס, כדרכו עוד מאז "לילו וסטיץ'", בחר לא לעצב אף דמות באופן יפה מדי. וכדרכו, בהפוך על הפוך זה עבד. חלק ניכר מזה זה כמובן ההנפשה, ששוב שמרה את החספוס המסוים שסרטי דרימוורקס האחרונים מתהדרים בו, ושוב עובדת לטובת הסרט. אבל חלק מזה זה פשוט הטבע שנמצא בכל פינה וכיף להישאב אליו.

אחרי שלוש יצירות מופלאות ("לא רעים בכלל", "החתול של שרק: משאלה אחת ודי", והסרט שאנחנו מדברים עליו) אפשר כבר לקבוע בחשש (בכל זאת, השנתיים הבאות שלהם כוללות בעיקר את "בית הבובות של גבי: הסרט" ו"שרק 5") שדרימוורקס הם אולפן האנימציה הגדול הכי טוב שפועל כעת. כזה שיוצר סרטים מאוד שונים אחד מהשני, מאפשר ליוצרים ללכת עם החזון שלהם עד הסוף, ולא מטמטם את התוכן שלו רק בגלל שזה סרט לילדים. כל אולפן אנימציה שלא חושב רק ברווחים היה מת שהיו יוצרים אצלו משהו כמו "רוז הרובוטית", וכל הכבוד לדרימוורקס שהם הפכו לסוג האולפן שבו יוצרים סרטים כאלה. או לפחות, אולפן שבו יוצרים סרטים כאלה  כשהוא לא עושה עוד קונג פו פנדה. זה גם משהו.