במקור: O Brother, Where Art Thou?
במאי: ג'ואל כהן
תסריט: הומרוס (עלק),
איתן כהן
משה רבינו היה עמוק בתוך השאנטי של סיני. הוא ויתרו היו עסוקים בלקסס כל היום. לכן לא פלא שהוא לא התלהב, בתחילה, לעזור לבני ישראל לצאת ממצרים. משה נעתר רק אחרי שכנועים רבים מצד הקב"ה, ובעזרת אחיו הבכור, שחרר את בני ישראל מעבדותם. הסיפור של מרד התרנגולים הוא די דומה. תרנגול אמריקאי לא ממש שש להציל חבורה של תרנגולות בריטיות. רק אחרי שכנועים רבים, ובעזרת תרנגול בריטי זקן, הוא עוזר לתרנגולות להשתחרר ולצאת לחופשי. ואיך כל זה מתקשר לסרט "אחי, איפה אתה"? או! זו שאלה טובה!
האחים כהן הקפידו לציין בתחילת הסרט, שיצירתם נכתבה בהשראת האודיסיאה של הומרוס. הכתובית הזאת בגוף הסרט גרמה לתזוזות של מבוכה מצד הצופים. הרי לא נעים להודות שאין לנו מושג במה עוסקת האודיסיאה. ואם היה לנו שמץ בעבר, הוא התנדף שבועיים אחר כך.
כן כן כן, כולנו שמענו מתישהו על האודיסיאה, אבל מה לעזאזל קרה שם בדיוק? או במילים אחרות, האם זה שודר אי פעם בטלוויזיה שלא במסגרת האופרה בערוץ שמונה? האם עשו על זה טלנובלה ב"ויוה"? האם טיילור שכבה גם עם הגיבור הראשי של האודיסיאה?
האודיסיאה עוסקת באודיסאוס, מלך איתקה, אשר חוזר הביתה לאחר שהוכיח את גבריותו השופעת בקרבות טרויה. הדרך הביתה רוויית תלאות ומעללים, וכל זאת רק כדי לגלות שבבית, האישה לא בדיוק עומדת ומחכה לו בעמדת פיסוק. יתירה מזאת, לאישה מחזרים רבים אשר רוצים בה ובכספה. אודיסאוס, כמובן, נלחם במחזרים הרבים, גובר עליהם, ובא לציון גואל.
הסרט "אחי, איפה אתה" מראה את ג'ורג' קלוני ועוד שני אהבלים בורחים מהכלא אל עבר אוצר עלום. אלא שהאוצר, בעצם, לא ממש מעניין את קלוני, שרק רוצה לראות את אשתו. אשתו, לעומת זאת, עושה רושם שדי שכחה מבעלה העבריין, ומוצאת נחמה בזרועותיו של גבר אחר.
האחים כהן – שחיבתי נתונה להם בעיקר בזכות "ביג לובובסקי" – יצרו משהו שהמשותף בינו לבין האודיסאה של הומרוס קטן מהמשותף בין "מרד התרנגולים" ליציאת מצרים. ובכל זאת לא שמעתם את יוצרי "מרד התרנגולים" מכריזים כי יש להם גירסה עכשווית של קריעת ים סוף. ובצדק לא שמעתם. עברו ימים רבים מאז המצאנו את הגלגל איפשהו באלף הרביעי לפני הספירה, בשומר העתיקה. מאז אנחנו עסוקים בלמחזר. ומכיוון שכך, ציון ההשראה של האחים כהן נראה על פניו כמיותר. אז למה בכל זאת ציינו האחים? אולי כדי לאפשר להם ליצור, ביתר קלות, משהו על גבול המופרך. אגדה שלא נצמדת לאירועים המתקבלים על הדעת. יצירה לא ממש מציאותית, שהדמויות והאירועים בה יכולים בקלות להשתלב בסרט "הנסיכה הקסומה". תחנת הרדיו באמצע שום מקום, הנגן השחור שמכר נשמתו לשטן, ועוד. רק בעזרת החיבור לאודיסיאה, הצפרדע בסרט יכלה להיות יותר מסתם צפרדע.
עלילת הסרט אמורה להתרחש בשנות השלושים של המאה הקודמת, השנים של המיתון הקשה בארה"ב. הבעיה היא שאחד מהמאפיינים של אגדה הוא אי תלות בזמן. ואכן, העובדה שהעלילה מתרחשת בזמן השבר הכלכלי הגדול ביותר במאה האחרונה, כמעט ולא באה לידי ביטוי. אם האווירה של המיתון לא ניכרת בעלילה, וכל שכן לא מוסיפה לה – מה הטעם בהצמדת העלילה לזמן מסוים?
האווירה האגדית של הסרט מלווה בהומור, כיאה לסרט של האחים כהן, וישנה תמיד תחושה כאילו כל סצינה היא מרובת משמעויות. מצד שני, הומור זה כמובן עניין מאוד אינדבדואלי, ותחושת ריבוי המשמעויות נעלמת במבט לאחור על הסרט. ההרגשה היא, שיוצרי הסרט ניסו לומר הרבה דברים, ובעצם לא אמרו דבר.
ובכל זאת, אם אני צריך לבחור בסיבה אחת, שבשבילה שווה לשלם סכום מופקע וללכת לראות את הסרט, אני אבחר בג'ורג' קלוני. זהו הסרט האיכותי הראשון שבו הוא משתתף. מזל טוף. אכן הגיע הזמן.
האודיסאה לא שודרה?
כמובן שהיא שודרה. היתה מיני סידרה בטלוויזיה, אתה יודע.
ובאשר לג'ורג' קלוני – ג'ורג' קלוני עשה תפקיד נהדר קודם, ב- From dusk till dawn של טרנטינו ורודריגז, שלטעמי לפחות, ולטעמם של עוד די הרבה אנשים, היה סרט מצוין, גם בתוכן ובעלילה, וגם בדרך שבה הוא שובר את כל ציפיותיו של הצופה וכללי הז'אנר עד אז.
ההמשכים שלו, אגב, הם ממש זבל.
האודיסאה לא שודרה?
היה אכן סרט משובח שכנראה
פרץ גבולות בחוסר סבירותו, עלילה תקנית או בכלל קיימת ובסגנונו הטראשי המזעזע.
המשכים לסרט כה גרוע חייבים מעצם מהותם להיות גרועים, ונוראים אף ממנו, שכן בניגוד אליו, שם כבר אין הפתעות.
טומי?
*רוברט* ג'ונסון. לא מכיר טומי. וגם להגיד "המציא את הבלוז" זו הגזמה פעוטה.
ואם בסרטים עסקינן – Crossroads בכיכובו של ראלף מאצ'יו (כן כן, ווקס און, ווקס אוף) ובליווי הפסקול המדהים של ריי קודר – סרט חובה לכל חובב בלוז. עוסק בהרחבה בנושא רוברט ג'ונסון ועסקי מכירת הנשמות של השטן. בעברית בטח קראו לו "צומת", והתפלאו למה היחיד שבא לראות אותו הוא רפול.
טומי, טומי
סופרלטיבים הם תמיד הגזמה. בינינו, אני גם לא מאמין שג'ונסון _באמת_ לחץ יד לסטרא-איחרא. מה לעשות, יש לנו, בני האדם, איזו נטיה ליצור מיתוסים.
http://www.blueflamecafe.com/Tommy_Johnson.html
רוברט, טומי
אוי-שאני-אמות-על-המקום…
*גם* טומי *וגם* רוברט, שניהם ג'ונסונים, שניהם חיו באותה תקופה, שניהם היו אבני דרך בהסטוריה של הבלוז – ושניהם חתמו על אותו חוזה סטנדרטי עם השכן מלמטה!
מדהים. קבל נא את התנצלותי.
http://www.blueflamecafe.com/Robert_Johnson.html
רוברט, טומי
מקבל, ומתנצל בעצמי על שדחקתי את רוברט הצידה בהודעה הקודמת. זהו מנהג ידוע להזכיר אותם בנשימה אחת, לקשר ביניהם משפחתית (בטעות) וגם לבלבל ביניהם. אופס, אנחנו מתחילים קצת להפליג.
http://www.luckymojo.com/crossroads.html
הצילו! סוטים! (מהנושא)
אין לי מושג על מה אתם מדברים, אבל זה די משעשע. אז לא אכפת לי שתמשיכו.
רוברט, טומי
שינית לי את החיים עם הלינק הזה. טוב, לא ממש. אבל עכשיו אני כבר לא כל כך בטוח שאפשר לסמוך על כל מה שראלף מאצ'יו אומר.
אה, וסתם כדי להצדיק את העובדה שהדיון הזה התרחש באתר סרטים –
http://www.geocities.com/Hollywood/Hills/3036/cross.html
ביקורת מהאתר של המעריץ מספר אחד (וכנראה היחיד) של מאצ'יו על הסרט ששיקר לי.
מוחי, איפה אתה?
תמיד משעשע להקשיב לזוגות בהשתרכות מהאולם אל אויר הקניון המעופש, בעודם מעלים גירה מן הסרט. ספציפית, כשיצאתי מהסרט דנן, שמעתי, שמעתי:
"מה היה הקטע עם הצפרדע?"
(שכחת לציין, אגב, שהצפרדע, על-אף שהולבשה על סצנת הסירנות, היא רמז להפיכתם של אנשי אודיסאוס לחזירים בידי קירקה המכשפה).
וזוג מעט מחובר יותר למציאות:
"איך זה קשור לאודיסאה? זה לא הסיפור ההוא עם היפה ההיא ואכילס?"
(ותודו שזה לפחות קרוב, במונחי הבורות של ימינו)
נשבע לכם ששמעתי את זה
ביציאה מ"טיטאניק":
"לא הבנתי מה קרה בסוף".
"הספינה טבעה".
טבעה?!
חבל שלא שמת ספוילר.
תיקון קל
פנלופה, אשתו של אודיסאוס, דווקא חיכתה לו בנאמנות רבה ואף המציאה מעין משחקים ותחרויות כדי למשוך זמן עד שבעלה יגיע סוף סוף (היא אף פעם לא איבדה את התקוה). כשאודיסאוס הגיע הביתה, הוא התחפש למחזר והיה היחיד שהצליח לירות בקשת הגדולה, וכך זוהה כאודיסאוס האמיתי. מייד אחר כך, אגב, הוא ירה בכל המחזרים, פרט לאחד מהם (לא זוכרת למה חס עליו).
לינקים (קצת מיושנים): האודיסאה בתרגומו של שאול טשרניחובסקי וסיפרה המצוין של עידית המילטון "מיתולוגיה".
לדעתי: לא קיים סרט יותר טוב מזה
"אחי, איפה אתה?"
אני עוד לא ראיתי בחיים שלי סרט יותר טוב מזה (לפי דעתי). עוד לא נעשה סרט כמו זה שהוא גם מצחיק, מרגש, דרמתי, מתוחכם, אומנותי-קולנועי, אומנותי-מוזיקלי וכיף.
אף-על-פי שב – 20-30 דקות הראשונות של הסרט הוא די משעמם, אחר-כך הוא נהיה פשוט מצויין.
זה הכל.
אחי היקרים
את הסרט הזה רציתי לראות מזמן מזמן, ואף פעם לא יצא לי.
אז לפני כמה ימים אני וסנטיפי לקחנו אותו בווידאו.
ולא הפסקנו לצחוק.
סרט חכם, קטן ונכון.
גודמן ממשיך לככב, ובכלל – האחים כהן גדולים מהחיים, ואפילו מצליחים לשכנע את קלוני לשחק.
עכשיו אנו מצפים בכליון עיניים לאיש שלא היה (שם).
אחי איפה אתה, סרט המאה
המלצה פשוטה,
אחרי שראינו את הסרט אחי איפה אתה אולי 20 פעם, ועדיין לא שבענו – פשוט ראו אותו שוב אין כמוהו
אז הקשבתי להמלצתך, הילה
אפילו מבלי לקרוא אותה.
האם זה הסרט הכי טוב של האחים כהן? הוא בתחרות עם ביג לבובסקי ויהודי טוב לטעמי, אך סיכוי טוב שכן.