ביקורת: מוזר – סיפורו של אל ינקוביק

סיפורו האמיתי-לגמרי-מה-זאת-אומרת של וירד אל ינקוביק.
שם רשמי
וירד: סיפורו של אל ינקוביק
שם לועזי
Weird: The Al Yankovic Story

אין תחושת סיפוק רבה יותר מאשר להראות לכולם כמה שהם טועים וכמה כל מה שהם יודעים הוא שגוי, למעט, אולי, לעשות זאת בסטייל – ואם אפשר אז גם כמה שיותר מצחיק. ואין אחד שעשה זאת עם יותר סטייל וביותר מצחיק מאשר האיש והאקורדיון "וירד אל" ינקוביק.

על פניו, "מוזר: סיפורו של וירד אל ינקוביק" מגולל את סיפור חייו הידוע והאמיתי ואל תפקפקו של היוצר המחונן בעל חולצת ההוואי (בגילומו של דניאל רדקליף), אותו סיפור שכולנו למדנו עליו כבר בכיתה אל"ף: מההתמכרות לאלכוהול וההתנסויות בסמי הזיה דרך הקשר הייחודי עם ד"ר דמנטו ועד האילומינטי. כמובן שיש גבול לְמה שניתן לדחוס לתוך מסגרת של מאה דקות ושארית, לכן אני שמח שיוצרי הסרט התמקדו ברגעים החשובים באמת, ובעיקר במערכת היחסים שלו עם הוריו השמרנים שרצו שהילד לא יתדרדר לאקורדיון כמו שאר בני הנוער הפוחזים של אותם ימים, ובהמשך הרומן המתוקשר עם מדונה הצעירה (אוון רייצ'ל ווד), ההערצה של פבלו אסקובר לזמר או לכל השיאים השונים שהוא שבר כמו "הזמר הכי מצליח אי פעם בכל היקום וגם באלבקרקי".

טוב, אוקיי, אולי לא כל מה שקורה בסרט 100% אמיתי. לאורך הצפייה ניכרה התחושה שהסרט לקח על עצמו, איך לומר, מעט חופש יצירתי. ויודעים מה? זה בסדר. סרטי ביופיק מוזיקליים אחרים, רפסודיה בוהמית בראשם, סילפו עובדות על ימין ושמאל כדי להוציא את גיבוריהם טוב תחת אור הזרקורים, ו"מוזר" מצביע עליהם ישירות (אם לא מביט להם לתוך הלבן של העיניים) ואומר "לכם מותר? אז לי בטח שמותר!"

כך שייתכן שהרומן עם מדונה עבר הקצנה או שתיים ושישנם אי דיוקים באופן בו "כמו מנתח" נכתב (הרי כולם יודעים שאת השיר חיבר ילד בשם טד מוסבי) אך "מוזר" לא נכתב במטרה להיות אנציקלופדיה על חייו של האיש בעל השפם של כוכב פורנו משנות ה-70, אלא להוכיח לכל אלה שצקצקו, זלזלו או ניסו להרוג אותו שעם מעט כישרון, עבודה קשה ונכונות ללכת נגד הזרם, אפשר להשיג מה שרוצים. שזה בסדר להיות מוזרים ואפילו חשוב להעז להיות קצת טיפשיים, ואם מישהו אומר לכם אחרת, זה כי הוא מוזר בעצמו אך חושש להודות בכך. לכן "מוזר" הוא אולי ביופיק מומצא אך הוא מכיל מסר כן ואותנטי בהרבה מחבריו עתירי התקציב והעאלק-אמיתיים.

עוזרת לו במיוחד הכימיה בין רדקליף לווד. רדקליף מצוי בשלב הזה בקריירה שבו הוא לוקח על עצמו את התפקידים המאתגרים ביותר שניתן להעלות על הדעת (במידה וניכר בכם הספק אחרי "ידיים על ההדק"), ובדיוק כשנראה שלרדקליף כבר אין מה להוכיח, הוא מחליק בטבעיות לנעליו של אחד היוצרים הידועים בתעשייה ומחדיר בו לא מעט מהאישיות של רדקליף עצמו, כך שווירד אל ינקוביק שלו הוא לא חיקוי, אלא משהו חדש לחלוטין: פרוע, נועז, מצחיק, מטורף וסחבק שתרצו לצאת איתו לערב אקרודיונה ונשירה.

רחוקה עוד יותר מהמציאות היא אוון רייצ'ל ווד כמדונה. מדונה בגרסתה לא תבחל באף אמצעי להשיג את המטרה שלה; היא בלתי צפויה, מסתורית, פועלת באימפולסיביות וחכמה מכולם. זה הופך אותה פחות למדונה ויותר לפרודיה על דמויות פאם פאטאל מגוחכות, וככול שהסרט מתקדם הדמות שלה הופכת ליותר אבסורדית ומנותקת מהמציאות, ואני אומר זאת בחיוב.

היכולת הקומית המפתיעה של שני השחקנים ה(לרוב) רציניים האלה מתעצמת בזכות הכימיה שלהם עם קומיקאים מוכשרים באופן מעורר קנאה שנמצאים פה בהמוניהם, ובהם ויל פורטה (SNL), ריין וילסון ("המשרד"), ארתורו קסטרו (היימה מ"ברוד סיטי") ואחרים. יתרה מכך, מצעד הופעות האורח בסרט הוא חוויה בפני עצמה, ופרצופים מוכרים שמגלמים פרצופים מוכרים לא פחות מעטרים את המסך לעתים לשניות בודדות, וניכר שכולם ללא יוצא מן הכלל באו לעשות כיף. משום שאלו הם חייו של וירד אל. כיף אחד מתמשך.

כי "מוזר", כפי שכבר הבנתם, הוא לא סתם עוד ביופיק. כמו השירים הפארודיים שלו, ינקוביק צוחק על כל הביופיקים באשר הם ולוקח אותנו אל שלל הרפתקאות שהוא-לא-בדיוק-עבר ואל שלל סוגי בדיחות: ממחוות פארודיות ברמת סרטי לסלי נילסן (אלה הטובים. לא "החלל מת מצחוק") דרך הופעות אורח יוצאות מן הכלל ועד בדיחות נונסנס חסרות היגיון (מה שהופך אותן לנהדרות).

בסוף הסרט, בעת הקרדיטים (תישארו עד הסוף) כנראה תיזכרו או תבינו מה הפך אל וירד אל למיוחד ולמוזר במינו, ואם אינכם נמנים עם עדת המעריצים שלו – אל תדאגו, הסרט לא מיועד למעריצים השרופים שיודעים להגיד לכם שהשטן אוכל צ'יז-ויז (אלה עלולים להתאכזב מכמה מעט מהדיסקוגרפיה האדירה של האיש מצאה את דרכה לסרט, ולוּ במחוות), אלא דווקא למעריצים הקלים יותר, אלה שרק מכירים את השם ולא הרבה מעבר; אם כי גם מי שלא מעריץ את האיש סביר בהחלט שבתום "מוזר" יהפוך לכזה.

ולמעשה, ועל אף שאני לא נמנה עם עדת מעריציו – סליחה, לא נמניתי – אני לחלוטין רואה את עצמי חוזר אל "מוזר" בעתיד, אולי אפילו בעתיד הקרוב: זה סרט שנעשה מתוך אהבה רבה של כל המעורבים בו, השירים בו קליטים ומדליקים ואני לא יכול להדגיש עד כמה שהוא מצחיק (אם כי הומור זה סובייקטיבי אז אל תתפסו אותי במילה); כך שבין אם בערב צפייה עם חברים או לבד כשאין לי כוח לשום דבר אחר, אני שמח ש"מוזר" התווסף לארסנל הסרטים הקלילים, המוצלחים והמוזרים שם בחוץ.