במקור: We Were Soldiers
בימוי ותסריט: רנדל וולאס
על פי ספרם של הארולד ג.
מור וג'וזף ל. גאלוויי
שחקנים: מל גיבסון, מדלין
סטו, גרג קינר, סם אליוט,
כריס קליין, קרי ראסל
לפעמים ניתן לקבל תחושה רעה ביחס לסרט עוד לפני שכתוביות הפתיחה מופיעות. למשל, כל סרט שהשם "ואן-דאם" מתקשר אליו איכשהו. לחילופין, סרט שמאורעות רבים ולא טובים מטרידים את מנוחת הצופה בו עוד טרם נפתח – הרי זה סימן מדאיג, אפילו אם אין זכר לואן- דאם.
לדוגמה, ניקח מצב שבו הצופה האומלל נכנס לקולנוע מסוים בירושלים, הידוע לשמצה בכך שמקריניו סובלים מעיוורון חלקי ולכן אינם מסוגלים למקד כהלכה; הכיסאות מיועדים לגמדים או לנערות גומי, ומישהו יושב במקום שלו. לאחר יישוב כל ההידורים מסתבר שעוד לפני הסרט הקהל צוחק במקומות הלא נכונים (המושבים משמאל, מימין, מאחור ולפנים), וכאשר הסרט סוף סוף מתחיל – הסראונד מתומצת לרמקול וחצי – מופיעה קבוצה של שחקני כדורסל ושאר ענקים, שבעים ושלושה במספר, ומנסה כולה להתיישב בשורה שלפני הצופה, תוך ניהול ויכוחים סוערים – בעמידה – על השאלה מי יושב איפה, האם הסרט ייגמר לפני שכולם יתיישבו והאם כדורגל באמת משחקים 90 דקות ובסופו מנצחים הגרמנים.
על רקע זה, אפילו טבח המוני נראה כבר כאופציה עדיפה על המתרחש באולם, וכשהטבח אכן מופיע – דקה וחצי לאחר תחילת הסרט – הצופה כמעט ומוחא כפיים. הטבח מתבצע ביחידת סיור צרפתית הנופלת למארב צפון וייטנאמי ב-1954, ובצורה גרפית מאוד מושמדת עד אחרון חייליה. 11 שנים לאחר מכן מתעוררות הגופות לחיים ויוצאות למסע נקמה אכזרי כנגד תושבי כפר תמימים.
סליחה, זה בסרט אחר.
בסרט הזה, 11 שנים לאחר מכן עושה ארצות-הברית את צעדיה המשמעותיים הראשונים במלחמת וייטנאם. קולונל האל מור (מל גיבסון, בתפקיד שבמפתיע לא מחייב אותו לחשוף את ישבנו), קצין אמיץ, נוצרי ואיש משפחה למופת – אבא מושלם, מקבל פיקוד על גדוד של חיל-רגלים מוטס, מאמן אותו, מכשיר אותו לקרב ולבסוף גם יוצא לקרב בראשו, ונכנס לבוץ גדול: הגדוד של מור נשלח למשימת חפש-והשמד, שבה על החיילים לנחות במקום שבו יש דיווח על פעילות אויב, ולהסתובב באזור עד שיתקלו בו. במקרה זה, כוח החלוץ של מור – פחות מ-400 חיילים – נוחת באזור שבו, מסתבר, מוצבת חטיבת חיל רגלים וייטנאמית ובה למעלה מאלפיים איש. במשך מספר ימים מתנהל קרב עז ורב נפגעים ואפקטים, שבו שני הצדדים מנסים להקדים זה את זה, ולכל אחד מהם יתרון מובהק: לוייטנאמים יש הרבה יותר לוחמים, לאמריקאים יש יתרון מוחלט בנשק וכוח אש.
אם העלילה נשמעת לכם מוכרת, זה מפני שהיא כזו: בסרטי מלחמה יש, באופן כללי, שלוש עלילות המשמשות בתורנות את הבמאים השונים:
א. גיבור אחד, הרבה מתים, הוא ניצל.
ב. קבוצת גיבורים, הרבה מתים, חלק ניצלים.
ג. אין גיבורים, כולם מתים.
היוצא מזה, שאין טעם לבחון סרט מלחמה על פי חדשנות עלילתית – סרט מלחמה עובד על פי נוסחה קבועה מאוד. השאלה האם הסרט מוצלח נמדדת בכמה קריטריונים משמעותיים: האם הוא ריאליסטי, האם הוא מצליח ליצור מעורבות רגשית מסוג זה או אחר אצל הצופה, וכמובן – איך האפקטים.
'חיילים היינו' מנסה לתאר את כולם: קודם כל ולפני הכל הסיפור הוא סיפורו של מור, אך מוצגות גם גם הדילמות והחיים הבלתי-פשוטים של משפחות הקצינים, וגם צידם של הווייטנאמים זוכה לייצוג. אין פה תיאור פלקטי של הוייטנאמים כמפלצות רצחניות מרושעות, אלא גם הם מוצגים כבני אדם, בעלי שאיפות, כוונות, ואולי אפילו – רחמנא לצלן – חברות. 'חיילים היינו' אמנם לא הרחיק עד כדי נתינת שמות לוייטנאמים, אבל הוא היה בדרך.
לזכותו של הסרט יש לציין, שהוא נראה מציאותי מאוד: האפקטים מרשימים למדי, והדיוק ההיסטורי רב – הבמאי בלי ספק עבר קורס בבית-הספר לסרטי מלחמה על-שם טוראי ראיין. 'חיילים היינו' מציג בצורה מעניינת את מלחמת המוחות שבין המפקדים, שכל אחד מהם מנסה לחזות מראש מה יעשה השני, ולהקדים מכת-נגד למכה. אחת מסצנות הקרב גרמה לי לרצות לקרוא את הספר כדי לברר אם המג"ד היה גאון או מטומטם – עוד לא הצלחתי להחליט. אבל כל זה לא הופך את הסרט ליוצא דופן: ברוב סצינות הקרב יש לנו פשוט עוד סרט על מלחמת וייטנאם, עם דם וכוויות נאפאלם בכמות גדולה מהממוצע (אזהרה נצרכת: נאפאלם – דלק צמיגי בוער – מותיר השפעות איומות על גוף האדם, והסרט לא חוסך אותן מהצופה. בשום אופן לא לבעלי קיבה חלשה), אבל אם תחפשו פה איזו תובנה חדשה על המלחמה – לא תמצאו אותה.
רוב הקטעים הפחות אמינים בסרט הם דווקא אלה המתבצעים טרם לחימה, או הכוללים את נשות הקצינים. נראה שיוצרי הסרט במיטבם כאשר הם מתארים קרבות, אבל פחות מזה כאשר הם באים לתאר חיים שאינם כרוכים בירי. .בייחוד ייזכר לרע כנס נשות הקצינים בתחילת הסרט, שהוא רצף של קלישאה אחר קלישאה.
חוסר האמינות-כביכול משונה – לא רק שהסרט מבוסס על ספרו של המג"ד (שאגב, עשה עבודת תחקיר רצינית וראיין גם את המפקדים הוייטנאמים באותו קרב, כך שמעשיהם לא מבוססים רק על דמיון אמריקאי), אלא שאותו קצין לא הסכים למכור את הזכויות לספרו עד שקיבל הבטחה שהוא יהיה הפוסק הראשי לגבי כל סצינה בסרט, וכך היה. לעיתים קרובות הסרט שוכח שהוא סרט הוליוודי, ומציג את הדברים כפי שהיו. כך, למשל, אישה שמקבלת בשורה שבעלה מת לא בהכרח תנהג לפי השטאנץ הקולנועי המקובל (תפיל את כוס התה שהיא מחזיקה ותתעלף), אלא תגיב בצורה שנראית משונה מאוד במציאות הקולנועית (למשל, תביט במבט אדיש בבא לבשר את הבשורה המרה ותנפנף בידה מספר פעמים לאות שלילה). בהקרנה שבה הייתי הקהל התפוצץ מצחוק בכמה קטעים כאלה, שבעיני דווקא היו חזקים בהחלט.
חלק מהסצינות – על אף שאירעו במציאות – קלישאיות, וקל מדי לדעת מראש מי עתיד להיהרג או להיפגע. יש פה בעיה: הסיפור אירע במציאות, והמציאות לא תמיד נמנעת מקלישאות. מה צריך היה הבמאי לעשות? קשה לומר. ייתכן שבחרו את הקטעים הלא-נכונים מן הספר; או שאולי שחקנים טובים במיוחד היו יכולים לתת לקלישאות אמינות כלשהי. ואולי פשוט יש להכיר בעובדה שבני אדם עלולים לנטות לקלישאיות מסוימת במצבים מסוימים.
זה לא העניין היחיד שהסרט אינו מצטיין בו: כמעט כל השחקנים, כולל מל גיבסון, עושים עבודה סבירה לכל היותר, ורק שני שחקנים ראויים לציון מיוחד: בארי פפר, בתפקיד הכתב ג'ון גאלווי, וסרג'נט פלאמלי, רס"ר זועף וותיק קרבות. להוסיף על העניין, המוזיקה מעצבנת מאוד, כתוביות התרגום גרועות בצורה בלתי רגילה, ומסיבה כלשהי בכל פעם שמישהו נפגע סמוך למצלמה מופיעים כתמי דם על המסך, כאילו הצופה עומד שם עם מצלמה בידו. ואני לתומי חשבתי שהצופה אמור להרגיש כאילו הוא שם, לא כאילו הוא מצלם את הסרט. את רשימת העצבנות שלי חותמים קטעים שבהם מופיע דגל אמריקאי למשך מספר פריימים, בלי שום קשר נראה לעין לעלילת הסרט. באמת שכבר מהרגע הראשון הבנתי שיש שם אמריקאים. אפילו פרצופו של מל גיבסון לא גרם לי לחשוב שמדובר ביחידה אוסטרלית.
בקיצור, זה לא סרט מהפכני, אבל גם לא סרט זבל. זה פשוט עוד סרט מלחמה, שכמוהו נראו לא-פעם בעבר, עם קטעים טובים יותר ופחות, וללא חדשנות מהותית – אבל בסך הכל קולח (ולא רק דם). אם אתם חובבי טקטיקה או היסטוריה צבאית (או מתעסקים בזה כמקצוע), כדאי לכם לראות את הסרט. לעומת זאת, הצופה הממוצע, שהתחום הטקטי והדילמות הפיקודיות לא בראש מעייניו, לא יפסיד אם יראה את הסרט (חוץ מאשר אם יש לו קיבה חלשה, שאז הוא בסיכון להפסיד את תכולתה), אבל גם לא יפסיד הרבה אם לא.
אלא אם כן הוא ילך לאותו קולנוע בירושלים, ואז יפסיד את שפיות דעתו.
אני חייב לשאול.
(אתה לא חייב לענות.)
מה הרקע המקצועי שלך?
מביקורותיך עולה (בין השאר, כמובן. לא רק) שיש לך ידע הרלבנטי לנושאים מיליטריים. התואיל להרחיב?
אז ככה:
עיסוקי ביום-יום אכן קשור בטקטיקה ותורת לחימה, וכמוהו גם המילואים שלי.
התזת נוזלים על המצלמה
היא חולי ידוע בהוליווד, המאפיין בדר"כ סרטים סוג ז' או סדרות טלוויזיה "ימיות".
ב"משמר המפרץ", למשל, נראה כי הבמאים לא מרגישים שלמים עם עצמם אם אין בכל פרק איזה השפרצה הגונה על המצלמה, כל אימת שמצלמים סצינה במים.
זה קטע שתמיד היה מטופש, ותמיד יישאר כזה- בעיקר בגלל שהוא מזלזל באינטליגנציה של הצופה.
בנוגע לסרט- האמת שאף פעם לא אהבתי סרטי מלחמה- רובם פשוט משעממים אותי.
למעט יוצא דופן אחד- "מטאל ג'קט", שהוא בעיניי סרט מופת. (בייחוד החלק הראשון).
איך איך !?!?!?
איך אין עוד אנשים בכת?!
טוב לא אגזים
אך
פלאטון
להציל את טוראי ריאן
מהסרטים הנהדרים ביותר שיכולים להיות קיימים
גם הקו האדום אך עקב מעורערותו לא אנסה להשתמש בו כקלף לפופולריות של סרטי מלחמה :-P
אבל זה ז'אנר של הסרטים הטובים ביותר!
שכחת את ''החדשות'' ברשימה...
אה, זו סידרת טלויזיה ולא סרט קולונע? נו טוב.
נפסל על רקע אקטואלי מדי
אין ספרים על זה ! לא נחשב!
אין WW2 VETERANS שאפשר לתחקר
אני רוצה לראות את בלאק הוק דאון שזה על בוסניה עד כמה שהבנתי
לפחות מלחמה יותר מבלבלת ממה שיש לנו עכשיו פה
וגם סרט מלחמה בבימויו של רידלי "הרידלמן הסקוטי" סקוט? ובכיכובו של לגולאס בחוסר כבודו ולא בעצמו (כלומר בלי הפיאלפית)?
שמעתי שכיפור זה סרט ארור
איפה איפה רנדל וואלאס כשצריך?
אגב עוד מישהו חושב שיש קשר בין שם המשפחה של תסריטאי לב אמיץ לדמות המרכזית בסרט?
רק תיקון קטן
בלאק הוק דאון מתרחש בסומליה, לא בבוסניה.
התייחסת לדעתי לאחד
הקטעים הטובים בסרט דווקא. מלחמה זה לפעמים גם לא להצליח להרים פצוע מהבוץ במשך עשרים דקות. אותי זה לא שעמם אבל לבוא לכיפור במטרה לראות "סרט מלחמה" (בקטע של אקשן) יכול באמת להפוך את הסרט למשעמם.
לא כזה נורא...
יופי אייסי חכם. לא יכולת לפחות לצאת מההתאמה האישית שלי בשביל שאני לא אקבל הודעה באימייל על תגובה להודעה *שלך*, בכתבה שאפילו עוד לא קראתי. טוב נו יכולתי לעצור אותך ולא עשיתי זאת, אז אולי זו גם אשמתי.
-אלה היו 12 שניות לא קשורות-
ולענייננו:
התפלאתי לקרוא בזמנו את הביקורת על "כיפור" בקבינט ז"ל, שקרעה אותו לגזרים עד כלות הנשימה. לא פעם נתקלתי בסרטים בעלי שם גדול שאמורים להיות איכותיים ברמה והתגלו כגושי צואה, אבל בכל זאת חשבתי לעצמי מה כבר יכול להיות כל כך גרוע? בקיצור גם אני מאוד רציתי לראות. וגם אני ראיתי ביום הזכרון. לא סרט מדהים, אבל בהחלט לא רע. מלבד המשחק המדוקלם קמעה של לירון לבו, ניכרת ההשקעה. הסצינה שתיארת אותי אישית היפנטה קצת, כמטרתה, בצילום וברעשי הרקע ועוד. אולי זה בגלל החיבה שלי לקולנוע לירי שכזה – אהבתי את "הקו האדום", את "אודיסאה בחלל", שגם מתאפיינים בשוטים ארוכים למיניהם שבחלקם הגדול אפילו לא קורה הרבה. אני לבד כאן?
את "קדוש" לא ראיתי.
אבל זה אני…
שאלות שתיים
לטובת הירושלמים, באיזה אולם בדיוק עברת את הסיוט ובאיזו הצגה?
(אני מניח שלא רב-חן ביום שישי, למרות שהתאור מתאים גם לשם).
הזכרת את השחקן ברי פפר, האם זה אותו אחד ששיחק את הצלף ב"להציל את טוראי ראיין"?
כן, זה אותו אחד.
http://us.imdb.com/Name?Pepper,+Barry
יופי של ביקורת.
תוכל לספיילר איזו סצנה גרמה לך לרצות לקרוא את הספר?
ואגב, קוראים לסרט "חיילים היינו", או "היינו חיילים" (לפי הכתובית בהתחלת הסרט)?
תגידו, רק לי השם של הביקורת
הזו מתנגן כל הזמן בראש למנגינת "עבדים היינו"?
לא, לא רק לך
כתבה מספר 967
(הביטי במסקנה מס' 3, בשורות התחתונות)
אכן.
וכל הסרט קיוויתי שתהיה סצנה של שיבת חיילים המונית, כדי שאוכל להכניס את המשפט "בשירת 'חיילים היינו, עתה בני חורין"'. אבל לא היתה סצנה, ולא מצאתי תירוץ מספיק טוב בשביל זה.
קשה לי לחשוב על זה בלשון עבר
כשיש לי במגירה צו ל32 (ש-ל-ו-ש-י-ם ו-ש-נ-י-י-ם!) ימי מילואים ביולי אוגוסט.
אמור מעתה: "חיילים אנחנו"…
החייל הרלוונטי שלי
כבר ריצה את עונשו בג'נין, תודה רבה, ואם ינסו לקחת אותו שוב למילואים בשנה הקרובה אני אכריז על מרי אזרחי ופרישה למדינה עצמאית…
כך שמבחינתי זה "היינו", ואל תקלקל!
איפה יוצאת בדיוק המדינה הזאת?
איך מגיעים לשם ואיך מקבלים אזרחות?
ממש לא.
מה שאופייני עוד לסרטי
מלחמה, זה מעיים שפוכים, חלקי גוף מעופפים, והרבה דם.
דווקא בסרט הזה לא השתמשו הרבה בזה (חוץ מהקטע של הדם וקטעים מסויימים בסוף).
אבל כן הראו סצינות בהם הצלף מצליח לפגוע ממרחק של עשרות מטרים בדיוק לאותה נקודה שאליה הוא כיוון. כמו בטוראי ראיין, עם הצלף.
אני עוד לא שירתתי בצבא או יריתי ברובה, חוץ מרובה אוויר, אבל לא נראה לי הגיוני הקטע הזה.
חוץ מזה, סרט טוב, מאוד ריאסלטי, ולשם שינוי מל גיבסון טוב בתפקיד הראשי.
הגיוני מאד.
צלף שלא מצליח לפגוע באותה נקודה שאליה הוא כיוון לא ראוי לקבל רובה צלפים. במיוחד כשמדובר בM16, שיכול לפגוע במטרה במרחק 250 מטר בלי בעייה.
הגיוני מאד.
לאותו נקודה בדיוק? בשיעור של מילימטר?
אני מבין שהמטרה היא לפגוע באותו חייל לכוון ממרחק של 60 מטר ולפגוע בדיוק בעין של החייל דרך הכוונת שלו כשהוא עומד על מגדל שמירה ויש רוח וזכוכית באמצע נראה לי קצת מוגזם.
למה מתעקש?
שישים מטרים הם מרחק בו בוגר טירונות ממוצע יכול לפגוע ללא בעיה כלל. הרבה עבודה ומחשבה מושקעות בכלי המשחית הללו. אולי לא בעין ימין, אבל בהחלט בסביבה.
צלף עם נשק שיועד לכך? עם ההכשרה שלו? בודאי ובודאי.
(אולי התכוונת לשש-מאות מטרים? בכזה מרחק כבר הייתי מתחיל לפקפק.)
הגיוני מאד.
אולי הוא כיון על הראש ובגלל כל מה שהזכרת הכדור סטה קצת ופגע לו בעין?
נ.ב:
"הפטריוט" ו"לב אמיץ", שני סרטים מצויינים של מל גיבסון שגם מדברים על מלחמה וגם בהם *לא* למרבה הפלא מל גיבסון משחק בצורה יוצאת מהכלל. מל גיבסון הוא פשוט שחקן טוב מאוד!
(סליחה על הסימן קריאה)
אלוהים איתו,הצלף בעל המצפון הנקי
הגיוני מאד.
הגיוני שהצלף כיוון לראש – מה יוצא לו במיוחד מלפגוע בעין? עדיף לו שלא לעצור את הכדור בכוונת.
מטווח 60 מ', עם רוח צד מתונה ורובה צלפים אמריקאי דאז, אפשר לפגוע בדיוק של סנטימטר-שניים, במקרה של צלף במיוחד טוב, וחמישה סנטימטרים במקרה של מישהו ממוצע שיודע לירות (נתונים למקבץ של חמישה כדורים).
מה שלא היה הגיוני בסצנה המדוברת – אחת הטעויות הבודדות ב"טוראי ראיין" – היא החלפת טלסקופ מוברג בלי לאפס מחדש את הנשק. לא בנשקים של אז.
אבל לו היה הטלסקופ מאופס – זה הגיוני לגמרי.
ואן דאם?
ואן דאם אולי לא שחקן האופי הכי גדול אבל הוא מאוד אתלטי ועשה סרט אחד מצויין – TimeCop שהיה סרט פעולה מעניין ומרגש על אף הגודש לכאורה בז'אנר (מה שגרם למפיקי הטלוייזיה בטעות לחשוב שהם יכולים לעשות ממנו גם סדרת טלויזיה מוצלחת)
ועוד לינק רלוונטי:
מאמר ממגזין השריון האמריקאי על השמדת קבוצה ניידת 100 הצרפתית (הסצנה הפותחת את הסרט).
http://www.knox.army.mil/center/ocoa/ArmorMag/jf01/1french01.pdf
(זהירות – קובץ של אקרובט).
אותי זה עניין.
לסיכום-מקסימום לחכות לוידאו
זהירות! סרט קיטש , לאחר צפיה ב signs המלהיב ,חשבתי להיתוודע מחדש למל גיבסון – אך הסרט הזה שב והזכיר לי ששחקן זו בסה"כ עוד עבודה .
כמויות השמאלצ לפעמים חורגות מההיגיון – מה , אפילו אין טמבל אחד ? כולם כ"כ מושלמים ומגוהצים כמו המדים שהם לובשים ? אחרי טוראי ריאן,הקו האדום, כיפור ובלק הוק דאון (האינפורמטיבי אך מצויין) ,פשוט לא יאמן שעוד עושים סרט שכזה .