אז מה היה עד עכשיו?
כאן אני מתעצבן על כך שהמפיצים מקרינים סרטים בתלת-מימד בלבד, ולא נותנים לצופים את האפשרות לבחור בדו-מימד.
כאן אני מקבל תגובה מהמפיצים, שטוענים שהם מודעים לעניין ומבטיחים להתנהג יותר יפה בעתיד.
אז האם הם קיימו את ההבטחות שלהם? ככה-ככה. "המאמין", של פורום פילם, הוקרן רק בתלת-מימד, אבל זה סרט זניח יחסית. "קונג פו פנדה 2", של גלובוס, הוקרן בעברית גם בדו וגם בתלת, אבל באנגלית – רק בתלת-מימד. למרות ההבטחות של גלובוס, לא הוקרנו שום קטעים לעתונאים מ"רובוטריקים 3" (להיפך, הקרנת העתונאים של הסרט נערכה רק אחרי שהפצתו כבר התחילה – סימן מובהק לסרט שגם המפיצים שלו יודעים שהוא מחורבן. בצדק), והסרט הוקרן בדו-מימד רק בבתי קולנוע בודדים בפריפריה, כנראה רק משום שעדיין לא הותקנה בהם הקרנה דיגיטלית.
אבל ההבטחה החשובה ביותר נגעה ל"הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק שני", שעם כל הכבוד המוגבל ל"רובוטריקים" ו"גרין לנטרן", הוא הסרט שלו אנשים באמת מצפים, ולמשך זמן מה היה נדמה שנגזר עלינו לצפות בו בתלת-מימד בלבד – מה שעלול להיות בעיה רצינית עבור סרט כל כך אפל. ובוגר. נציגי וורנר בארץ הבטיחו שתגיע גם גירסת דו-מימד, אבל אתם יודעים מה אפשר לעשות עם הבטחות, אז חיכיתי לעובדות בשטח.
אז הנה, העובדות בשטח הגיעו. ובכן: ניצחנו. "הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק שני" יוקרן בארץ כבר מיום רביעי הבא (13.7), וכמעט בכל קולנוע שבו הוא יוקרן – ויש רבים מאוד כאלה – יוקרנו שתי הגירסאות: דו-מימד ותלת-מימד. שתי הגירסאות יוקרנו בשני קולנועי יס פלאנט, כמעט כל קולנוע ברשת גלובוס, וכנראה גם ברב-חן [עדכון: כן, הסרט יוקרן בשתי הגירסאות גם בכמה רב-חן-ים] וסינמה סיטי, אבל בעניינם עדיין לא הגיעו לוחות הזמנים הרשמיים. גירסת ה-2D תהיה נפוצה ממש כמו גירסת ה-3D, וגם אם אתם לא יכולים, לא רוצים, לא בא לכם או יקר לכם התלת-מימד, לא תצטרכו לוותר על הסרט או לנדוד למרחקים כדי לצפות בו כמו שצריך. מעולה.
אני לא יודע עד כמה המחאה שלנו השפיעה על העניין, אבל היי, אם בקוטג' זה עבד, אז למה לא פה?
עכשיו לשלב הבא. למרות שמגיע לוורנר וגלובוס כל הכבוד על ההפצה השיוויונית של הסרט, זו לא חכמה גדולה לעשות את זה ב"הארי פוטר", שובר קופות ענק ידוע מראש שבוודאי ימלא אולמות בכל גירסה שבה יוצג. השאלה עכשיו היא מה יקרה ל"קפטן אמריקה", "הדרדסים", "ליל האימה", "קונאן הברברי" ושאר סרטי התלת-מימד שיגיעו בעתיד. האם גם במקרה של סרטים פחות ענקיים מהארי פוטר תינתן לקהל ההזדמנות לבחור את מספר המימדים? אני אמשיך לעקוב.
אני מהמר שהדרדסים ייכשלו בארה"ב
בארץ הם יכולים להצליח לא רע בכלל
לדעתי בארץ הדרדסים יצליחו בענק
יש כל כך הרבה אנשים שכל הילדות שלהם חיו על הדרדסים, שאני לא מאמין שהם לא ילכו לראות את זה, ובתור תירוץ בלבד ייקחו את הילדים ש"יראו איך היה פעם" או משהו בסגנון. אני לא חושב שהילדים יתעניינו בזה כל כך, אבל יכול להיות שהגרסה החדשה של הדרדסים והרקע החדש שלהם יעשה את שלהם… חוץ מזה, יש כל כך הרבה שמועות על הדרדסים (שיש שם סימנים לאנטישמיות, קומוניזם וכו') שאנשים ירוצו לראות בשביל לגלות מה הקטע והאם השמועות נכונות.
בארה"ב אני מסכים שזה יכשל, כי שם ההורים גדלו על דברים אחרים ולילדים לא יהיה אכפת.
נ.ב בטח אחריי הסרט יהיו המון תגובות ממורמרות על איך שהרסו את הקלאסיקה התמימה או משהו בסגנון, אני מבקש מעין הדג לא להיגרר לזה, למרות שזה פשוט מתבקש :)
לא רק זה
אני מניחה שלא יזיק למכירות שמשדרים כרגע דרדסים בטלוויזיה. אמנם בערוץ 1, אי יודעת, אבל יש ילדים שצופים בזה, אני חושבת.
יש!
עכשיו אני רק מקווה שיהיה את 'קפטן אמריקה2 ב2D ושזה יהיה סרט טוב והקיץ הזה יהיה נהדר.
הערה, אין אני לא טועה, ל'קאויבויז וחייזרים' אין גרסת 3D.
צודק, תודה על התיקון
(ל"ת)
אני התחלתי את הקיץ נהדר עם אקס מן,
עכשיו מחכה לקפטן אמריקה. :-)
ישנה עוד בעיה
אם אני רוצה – במיוחד בגלל שזה הסרט האחרון בסדרה – לראות אותו באולם VIP, האם תינתן האפשרות לראות בדו מימד או שתהיה רק גירסת תלת?
בקשר לזה, נצטרך לחכות לשבוע הבא.
(ל"ת)
למה, כבר עכשיו
אפשר לראות ביס פלנט VIP שמקרינים את הסרט רק בתלת (אגב, אחת ההקרנות שם ברביעי מלאה כמעט לגמרי. בשניה עוד יש מקומות נורמליים).
כן... מזה חששתי.
חוצפה.
בהתחשב בכמות אולמות הVIP, באמת? חוצפה?
כלומר, צפייה בתנאי VIP היא גם ככה יקרה יותר ועם תנאים אקסטרא, לדעתי כל עוד מספקים אפשרות נוחה וסבירה לצפיה בשני מימדים, הגיוני שאולמות הVIP יהיו בתלת מימד…
מסכימה.
חוצפה זו לא, אבל באסה כן.
אני חושב שזו חוצפה.
אני צריך לשלם 120 שקלים על אולם VIP שכל המטרה שלו הוא לראות סרטים בצורה הכי נוחה שיש, רק כדי לסבול ממשקפיים מציקות ותלת-מימד חרא שמכעיר לי את הסרט?
לא, אתה לא צריך
כשיכריחו אותך לשלם, אתה מוזמן לקרוא לזה חוצפה.
*סייג*
פספסת את הנקודה.
זה סרט הארי פוטר האחרון, אני רוצה לראות אותו ב-VIP.
המטרה של אולמות ה-VIP הוא לתת את החוויה הכי נוחה וטובה לצופה. משהו שאתה רוצה לעשות בסרט כמו הארי פוטר האחרון שהוא אירוע מיוחד.
אבל אני צריך לסבול משקפיים מעצבנות שיקשו לי על הצפייה וזה הופך את הכל להרבה פחות נוח. לא שווה ללכת ל-VIP, ובכלל אם אני רוצה ללכת לגירסה נורמלית לסרט אני צריך להסתפק באולם קטנטן, שלדעתי זה בכלל לא משתווה לאולם גדול.
אבל בכל האולמות הגדולים יש גירסאות רק בתלת.
אז לדעתי כן, זו חוצפה. הם לא מתחשבים בקהל ומבינים שיש הרבה שרוצים לראות את הסרט בדו מימד.
בחייך
יש מעט מאוד (יחסית) אולמות VIP, ומטבע הדברים מוקרנים בהם מעט סרטים. אם אני לא טועה, "אקס-מן: ההתחלה", "קונג פו פנדה 2", "האנה" ו"תור" (והמון סרטים אחרים) לא הוקרנו מעולם באף אולם VIP, למרות שבטח יש אנשים שהיו רוצים לראות אותם שם. אז מה, חוצפה?
טוב, אולי לא. אבל זה מעצבן.
העניין עם התלת מימד. לא ממש מעניין אותי שלא הוקרנו שם הסרטים האלה שציינת.
אולי "חוצפה" באמת לא היתה הדרך הכי טובה לתאר את זה. אז אני חוזר בי.
מעצבן… כן. זה מעצבן.
בוא נסכם על "מאוכזב"?
ונקנח באנקדוטה: לפני שנים רבות, הייתי במערכת אחרת שבה היו שתי קבוצות עניין שונות מאד כשלאחת היה הרבה יותר כוח מלשניה. חברי מהקבוצה הראשונה נהגו לצטט דעות של עמיתי מהקבוצה השניה שדומות לשלך, כהוכחה שאין שום טעם ללכת לקראתם, כי בכל מקרה הם מביעים מורת רוח מכל שינוי שאינו כניעה מוחלטת לדעתם. כלומר, דעות מסוג "מה שחשוב זה שבדיוק מה שאני רוצה זה מה שיהיה" גרמו לדרישות של חברים אחרים באותה הקבוצה, שהיה אפשר לפשר ביניהן לבין רצונות הקבוצה הראשונה, להבלע ולזכות להתעלמות. נקודה למחשבה, בהנחה שאכפת לך בכלל מאנשים שלא אוהבים תלת מימד.
עדכון
לפי מה שנראה כרגע, באולמות הVIP של סינמה סיטי (גלילות ורעננה) תוקרן גם גרסת דו מימד. לפחות בבכורה.
יופי סוף סוף
רק חבל שעל הפנדה שלמתי יותר
אני אקדים ואומר
שמדובר בחדשות מצוינות ואני שמח מאוד על כך.
מצד שני, ותוך הסתכנות בלהישמע מעט קטנוני, אני חייב לציין שביס פלאנט חיפה, לפחות בהקרנות שבהן ניתן כרגע להזמין כרטיסים (ליום רביעי הבא), ההקרנות בשני האולמות הטובים ביותר (1 ו-2) שמורות להקרנות התלת-מימד, ואילו ההקרנות בדו-מימד הן באולם 17 שלדעתי הוא אולם פחות מוצלח. ובכלל, התדירות ומספר המקומות המוקצים להקרנות התלת-מימד גדול משמעותית מאלו המוקצים לדו-מימד. אני יודע שמדובר בשיפור עצום, כי במקור בכלל לא התכוונו שיהיו הקרנות דו-מימד, אבל זה עדיין מעט מאכזב אותי באופן אישי.
לצערי סביר שזה יישאר ככה
וזה, כאמור, שיפור עצום לעומת סרטים שלא הוקרנו בדו-מימד בכלל.
המסקנה היא, כנראה, שאם אתם מעדיפים דו-מימד עדיף בכל זאת לטרוח וללכת לאחד מבתי הקולנוע הטובים. בבתי הקולנוע מהדור הישן – כלומר, הגלובוסים, ורבים מהרב-חנים – יש בדרך כלל אולם אחד גדול וטוב (יחסית), וכמה אולמות קטנים ודפוקים. בבתי הקולנוע המודרניים (יס פלאנט) יש אולמות גדולים יותר ופחות, אבל גם הקטנים יותר הם טובים: המסך עדיין גדול מאוד יחסית לאולם, ותנאי הסאונד אמורים להיות זהים בכל האולמות. בקיצור, עדיף ללכת ליס פלאנט ולא לגלובוס. וזה בעצם לא מחדש שום דבר.
עכשיו זה כבר לא עניין של מחאה אלא של כוחות השוק: אם יתברר שהקהל מעדיף באופן חד-משמעי את הדו-מימד – אם אולמות הדו יהיו מפוצצים, ואולמות התלת יהיו ריקים – אז בתי הקולנוע בוודאי יחליפו בינהם ויעבירו את הדו לאולמות הגדולים. אבל אני לא חושב שהקהל הישראלי כבר הגיע לשלב הזה.
לא הבנתי את הפסקה האחרונה
מה זה אומר: "אם יתברר שהקהל מעדיף באופן חד-משמעי את הדו-מימד – אם אולמות הדו יהיו מפוצצים, ואולמות התלת יהיו ריקים – אז בתי הקולנוע בוודאי יחליפו בינהם ויעבירו את הדו לאולמות הגדולים. אבל אני לא חושב שהקהל הישראלי כבר הגיע לשלב הזה." על איזה שלב מדובר? האם העדפת דו מימד דורשת התפתחות כלשהי שהעדפת תלת מימד לא? או שמדובר בשלב שבו אתה בוחר לפי ההעדפות שלך?
יש שלבים מאוד ברורים ביחס של הקהל לתלת
לפי ההכנסות של הסרטים באמריקה:
א. תלת-מימד? זה לא המשקפיים האדומות-כחולות האלה? לא שמעתי על זה (מסע אל בטן האדמה, בולט, למעלה)
ב. הולי שיט זה היה *תלת-מימד*!!! זה היה הדבר הכי מדהים שראיתי!!! (אווטאר)
ג. תלת מימד זה הדבר הבא! אני אלך לראות את הסרט הזה רק בגלל שהוא בתלת-מימד, זה בטח יהיה טוב כמו אווטאר! (אליס בארץ הפלאות, התנגשות הטיטאנים)
ד. אתם יודעים, בעצם התלת זה לא כזה הו-הא כמו שעושים ממנו (טרון, מגה-מח)
ה. הגימיק המטופש הזה הגיע לי עד לכאן. נמאס לי לשלם יותר. יש כרטיסים לדו? (שודדי הקאריביים 4, קונג פו פנדה 2, דרושות אמהות במאדים)
לארץ, ולחלק גדול משאר העולם, התלת הגיע באיחור קל, ולכן הם עוברים את כל השלבים באיחור של פאזה או שתיים – תעיד העובדה שבעוד התלת הכשיל את "שודדי הקאריביים 4" בארה"ב, בשאר העולם הוא מצליח מאוד. האמריקאים כבר עמוק בשלב ה', אבל בארץ כנראה שחלק גדול מציבור הצופים עדיין ב-ג' או ד'.
משעשע, תודה.
(ל"ת)
אני לא בטוחה
נראה לי שצופים בארץ גם הם נמצאים בשלב ה', אבל חוסר האפשרויות (והנטייה של הצרכן הישראלי לשתוק אפילו מול ניצול נוראי) השאירו אותנו באופן מלאכותי בג' ו-ד'.
המבחן, כפי שאמרת, יהיה הארי פוטר. האם כשנותנים להם סוף סוף אפשרות יעדיפו הצופים הישראלים את הדו על התלת, או שחלק ניכר מהם עדיין ישלם על הערך המוסף כביכול.
ובטיפה אוף טופיק, הסיכום היפה שלך הבהיר לי שוב עד כמה הוליווד ירתה לעצמה ברגל עם השימוש שלה בתלת מימד – ממצילו של בית הקולנוע לגימיק שנוא בפחות משנתיים. ברגע זה נראה שהסיכוי היחיד לצאת מזה הוא עוד אוואטר, סרט שפשוט חייבים לראות בתלת מימד, ואיכשהו לא נראה לי שג'יימס קמרון יספיק להפיק אותו בזמן.
המסקנה היא שקמרון טעה
הוא חשב שהתלת יהיה עתיד הקולנוע, שכל הסרטים יוקרנו בתלת מימד. הוא השווה את זה אפילו למעבר משחור לבן לצבע.
אבל הרבה במאים אחרים אמרו שלדעתם זה מתאים רק לסרטים מסוימים ולא כל הסרטים יצטרכו להיות מוקרנים בתלת מימד (למשל, אחד המפיקים של "אליס בארץ הפלאות" תיאר את זה נכון כשאמר שאם היתה ניתנת לו האפשרות אז ספילברג היה בטח בוחר לצלם את "מלתעות" בתלת מימד, אבל לא את "רשימת שינדלר").
אז אני חושב שכבר ברור שהבמאים האחרים צדקו.
זה לא עתיד הקולנוע וזה לא יהפוך לנורמה אלא ישמש בעיקר לסרטים מאוד מסוימים. לרוב בלוקבסטרים.
אבל זו השאלה
האם אפשר לחזור מהמצב שבו אנו נמצאים לזה שאתה מתאר, שבו תלת מימד מהווה ערך מוסף לסרטים מסוימים שמתאימים לו, או שהוליווד כל כך השניאה את הטכנולוגיה על הקהל שיעברו עשורים עד שיהיה סביר כלכלית להשתמש בה?
בואי לא נגזים
אני בטוח שהתלת-מימד עדיין נותן ערך כלכלי, אם משתמשים בו נכון. כלומר: לא להקרין בתלת-מימד בלבד, לא להתעלל במי שרוצה דו, אבל להקרין תלת בחלק מסוים, קטן יחסית, של האולמות (לא מזמן אמרתי 20%, וזה עדיין נשמע לי סביר). סרטים ירוויחו מזה, אם כי לא באותה המידה כמו קודם. וכשיגיע "אווטאר 2", או כל סרט אחר שבו התלת-מימד באמת יוצא דופן ומשפר את החוויה באופן משמעותי – אז אפשר לעשות הקרנות תלת רחבות יותר. אני לא חושב שהתלת מת, רק שהוא חזר לפרופורציה הראויה שלו.
אבל איך משכנעים את הקהל שזה הסרט שבו התלת מוצדק?
כפי שהצבעת, הגענו למצב שבו הנטייה היא להאמין שהוא לא מוצדק ולקנות כרטיסים לדו מימד. צריך יוצר עם רקורד מוכח של עשיית סרטים שמשתמשים בתלת באופן מושכל על מנת לשדרג משמעותית את חוויית הצפייה, וכרגע זה רק קמרון. אפשרי מאוד שאווטאר 2 יצליח להתגבר על המרירות של הקהל ולשכנע אותו שיש סרטים שבהם התלת מוסיף, אבל הוא רחוק מאיתנו עוד כמה שנים.
איך משכנעים את הקהל שסרט כלשהו הוא טוב?
יש ביקורות, יש באזז, יש פה-לאוזן. אם יגיע סרט שיהיה עליו באזז מאוד חזק שבשביל *זה* שווה לשלם על תלת – אנשים יילכו לראות אותו בתלת. (יכול להיות שבמידה מסוימת זה קורה כבר עכשיו עם רובוטריקים).
אבל זה לא תמיד עובד
ראה מקרה אקס מן – הביקורות על הסרט החדש היו מעולות, ובכל זאת האנטי שנוצר בגלל שני הסרטים הקודמים גרם להרבה צופים להדיר רגליהם מבית הקולנוע.
לא מסכים בכלל
אני עדיין מאמין שעתיד הקולנוע הוא בתלת מימד. כל צורת בידור בעולם משתפרת ככל שהimmersion משתפר. העולם תלת מימדי, לא דו מימדי. אולי הטכנולוגיה של היום דפוקה ויקרה מדי, אבל לך מספיק קדימה בזמן, קולנוע יהיה תלת מימדי לחלוטין.
אני לא חושב שזה יקרה, וגם לא רוצה
לא כל סרט זקוק לתלת מימד.
במקרים מסוימים, כמו דרמות קודרות, זה גם יפריע לצפייה בסרט וגם יעיק על העיניים ללא שום רווח.
ולמרות שאני בדרך כלל לא סובל את סגנון המצלמה הרועדת, יש מקרים בהם הוא עובד ולא הייתי רוצה שהוא יעלם לגמרי. אני גם לא מאמין שהוא יעלם לגמרי, והוא לא עובד עם תלת מימד.
בקיצור, התלת מימד לא יתפוס כנורמה, אלא רק כמשהו מיוחד לסרטים מיוחדים.
צודק.
התלת-מימד יילך בדרכם של הקול, הצבע, המסך הרחב והסאונד ההיקפי. בסופו של דבר, הם רק היוו מכשולים בדרכה של העלילה, ולכן נעלמו מהמיינסטרים.
התלת-מימד שונה מאוד מקול, צבע, מסך רחב וסאונד היקפי.
הם שיפרו את חווית הצפייה.
התלת-מימד משפר את חווית הצפייה *בסרטים מסוימים* ומקשה עליה ומכעיר אותה בשאר המקרים.
זה מה שקמרון לא הבין. זו הסיבה שההשוואה שלו בין תלת-מימד למעבר לצבע או קול לא תקף.
אבל אולי כשהטכנולוגיה תשתנה,
זה לא יכער את החוויה, וזה יהפוך להיות סטנדרט עבור כל הסרטים. כמו שצבע עושה את הסרטים "אמיתיים יותר" ומוחשיים יותר ומעצים את החוויה וכו' וכו' וכו', אולי זה יהיה ככה בתלת גם כן.
אז כן, לא בכל סרט זה יוסיף "וואו", אבל זה יהיה ערך מוסף עבור כל הסרטים. אולי.
לא יודע אם אני רוצה שזה יקרה, אני רק מפתח את הרעיון.
לדעתי תלת-ממד יהפוך לשיפור חווית הסרט רק כאשר:
-יצליחו למצוא טכנולוגיה שלא מחייבת את הצופים ללבוש מכשיר חיצוני כלשהו, כולל משקפיים.
-ידאגו שהתלת-ממד לא יגרום לתופעות לוואי כמו כאבי ראש וכאבים בעיניים.
אם יצליחו לחשוב על דרכים לממש את התנאים האלה, התלת יהיה פשוט מרכיב של הסרט כמו דברים אחרים שנכנסו לעולם הקולנוע (דברים שעופר ציין)
כל עוד אני לא צריך להתאמץ כדי להינות מהאפקט של התלת, והמחיר יהיה הגיוני או אפילו זהה (כמו שלא מחייבים יותר על מסך רחב), אני חושב שהתלת באמת יכול להיות העתיד של הקולנוע.
זו הנקודה המרכזית כאן
יש מעט מאוד אנטי כלפי תלת מימד בגלל שהאפקט התלת ממדי עצמו פוגע בסרט. לכל היותר מתלוננים שהוא לא תורם הרבה.
האנטי הוא בדיוק בגלל הצורך המעיק לשים משקפיים (שגם גורמים לסרט להיות כהה מאוד ומקשים מאוד על הצפייה בו), כאב הראש ותחושת חוסר הנוחות שמלווה את הצפיה, וכדומה.
זו פשוט טכנולוגיה גרועה, עם כל כמה שהיא השתפרה. אם הייתי צריך כאב ראש שכזה כדי לראות סרט צבעוני, כנראה שהייתי נשאר לבינתיים בשחור לבן.
זה מה שקמרון *כן* הבין.
קמרון היה אחראי לסרטים בהם התלת משחק תפקיד משמעותי, בעוד שלפני כן הוא שימש כמעט אך ורק להגברת אפקט ה"בוווו".
אבל אחרי קמרון הגיעו הרבה אנשים שלא הבינו את זה, והשתמשו בו כדי לסחוט כרטיסים יותר יקרים. זה מה שהורג עכשיו את התלת מימד מחדש.
זו טענה מאוד גורפת.
היא מבוססת על משהו?
נגיד – טלוויזיה לעומת קולנוע, צילום לעומת ציור, קולנוע רגיל לעומת קולנוע באנימציה, ציור ריאליסטי לעומת ציור סוריאליסטי… יכול להיות שלפעמים אנחנו מחפשים בבידור ואמנות דווקא את החריגה מהמציאות? שהוספת המימדים לא בהכרח תיצור תחושה חזקה יותר ותשפר את הקולנוע?
ראינוע מול קולנוע, קולנוע מול קולנוע צבעוני.
אנטרקס לא אמר שאנשים ישאפו לחוויה כמה שיותר ריאליסטית, אלא לחוויה שכמה שיותר מקיפה.
אם יוכלו לשלב תלת מימד בצורה "שקופה" (דהיינו, שההבדל בינה לקולנוע תלת מימדי הוא שאחת ב-2 מימדים והאחר ב-3), נראה לי ברור לגמרי שסרטים יצאו רק בתלת מימד.
בדיוק כמו שהיום ברירת המחדל היא צבע מלא, ולא מונוכרומטי.
אולי, ואולי לא.
אנטרקס דיבר על בידור, לא בהכרח קולנוע, בהצהרה מאוד מרחיקת לכת ולא מגובה.
לגבי קולנוע, אני מסכימה שההיסטוריה של המדיום מעידה שהוא מתקדם בכיוון הזה, וזה לא הימור מופרך. עדיין, זו נראית לי קביעה קצת חד משמעית ועובדתית מדי ביחס לנתונים שבידינו.
בואי נבחן את הנתונים בידינו:
טלוויזיה – מעבר ממסך קטן, מטושטש, מונוכרומטי בלי קול למסך גדול עם HD, וקול סטריאו.
קולנוע – כבר עברנו על זה.
מוזיקה – מעבר מצליל מונו מגורען לצליל חד וחלק בסראונד.
משחקי מחשב – ברור מאליו.
קומיקס – מעבר מ-3 צבעים להדפסה דיגיטלית בצבע מלא.
באשר לשאר תחומי הבידור (הופעות חיות, קריאה וכו'), אני לא יכול לחשוב על דרך תיאורטית בה אפשר לשפר את ה-immersion, כפי שאנטרקס קרא לזה.
ומצד שני
מעבר מקולנוע כצורת בידור שלטת לטלוויזיה (הקטנה, המטושטשת, עם ההפרעות ברקע) כצורת בידור שלטת. לקיחת מדיום מצולם (סרטים) והוספת סרטי אנימציה. לקיחת הריאליזם והוספת הסוריאליזם (בכל מדיום שתבחר, בערך).
אני לא מכחישה שיש התקדמות טכנולוגית, אבל הפרשנות שניתנה כאן להתקדמות הזו זקוקה ליותר הוכחות לפני שאפשר יהיה להגדיר אותה כאמת מוחלטת…
יש משהו בעייתי באנלוגיות האלה
החוויה שהטלוויזיה סיפקה בתחילת דרכה היתה קרובה יותר לזו של הרדיו או התיאטרון – לא משהו שהתיימר להחליף את הקולנוע (היא בהחלט עודדה אנשים לצאת פחות מהבית ופגעה בהכנסות של הקולנוע – אבל זו היתה יותר תופעת לוואי ולא משהו מכוון). השלב שבו הטלוויזיה ממש ניסתה במודע להציב תחרות לטלוויזיה קרה רק כשהטלוויזיה עברה משידורים חיים לתכניות מוקלטות, וגם אז גורם די משמעותי בתחרות הזאת היה הגירה של אנשי-מקצוע מהקולנוע לטלוויזיה, שהעלו באופן משמעותי את רמת ההפקות.
אנימציה היתה קיימת עוד לפני הקולנוע (צילינדרים מסתובבים, ספרי דף-נוע, ואם ללכת על הטענות שלי בדוקטורט – גם אוטומטונים ואפילו תיאטרון הבובות המסורתי…) והחיבור בינה לבין הקולנוע הגיע בשלב די מוקדם – אבות-טיפוס מוקדמים של האנימציה הקולנועית אפשר לראות בפעלולי-מצלמה שונים, כשאת סרט האנימציה הקולנועי הראשון את רואה כבר ב-1906.
אגב, בניגוד למיתולוגיות הוליוודיות כאלה ואחרות, גם ההופעה של התפתחויות כמו סאונד וצבע לא התרחשה בן-לילה – זה משהו שצמח אורגנית מתוך דברים קיימים. ניסיונות לשימוש בסאונד היו עוד לפני "זמר הג'אז", אבל הם הצריכו מערכות מסורבלות, יקרות, וגם האנשים שעשו בהם שימוש לא הבינו ממש את הפוטנציאל שמאחורי הפיתוח הזה. צבע הוא משהו שאפשר היה להוסיף לסרטים משלב די מוקדם – אבל לאורך שנים זה היה כל-כך יקר עד שזה לא הצדיק את ההשקעה.
שוב, אני לא מדבר על סוריאליזם מול ריאליזם מבחינה אמנותית.
זה הסרט הוא צבעוני לא אומר שהוא יותר ריאליסטי. "הגביע הקדוש" לא ריאליסטי יותר מ"מרק ברווז".
חווית הצפיה ב"גביע הקדוש" ריאליסטית יותר מ"מרק ברווז", כי הקלט החושי הוא יותר כוללני.
הדוגמאות שהבאתי מראות שבכל צורת בידור, השאיפה היא להפוך את הקלט החושי לכמה שיותר ריאליסטי. איזו הוכחה הייתה מספקת אותך?
לא הייתי משתמשת במילה ריאליזם
כי להיפך, הרבה מההתפתחויות שאתה מתאר מתרחקות מאיך שהעולם נקלט בחושים האנושיים. הדוגמה המובהקת ביותר היא color correction, טכניקה של פוסט-פרודקשן שמשנה את הצבעים שצולמו במצלמה על מנת שיהיו בוהקים יותר, או, בשימוש הנלוז ביותר שלה, כחולים וכתומים יותר. במציאות לא תראה צבעים כאלה, או לפחות לא זה לצד זה.
וכמובן שיש צורות בידור שאינן שואפות לריאליזם, ובראשן התיאטרון – לדוגמה, כפי שדנו בפתיל אחר באתר הזה, בהצגה "סוס מלחמה" מגולם הסוס ע"י מריונטה.
המילה הנכונה יותר, שכבר השתמשת בה, היא immersion. יוצרים רבים רוצים לסחוף את הקהל ולשם כך משתמשים בטכניקות ויזואליות יותר ויותר מרהיבות. הבעיה בתלת מימד כרגע היא שדרישות ומגבלות הטכנולוגיה פועלות נגד תחושת השקיעה הזאת. אפשרי לצפות בסרט תלת מימד ולהיסחף ע"י תחושת התנועה והעומק, אבל רק אם הבמאי יודע להשתמש בטכניקה (והסרט לא הומר לתלת), ורק אם המשקפיים יושבים לך בנוח (ואם אתה מרכיב משקפי ראייה, הסיכויים לכך נמוכים מאוד), ורק אם אתה לא אחד מהאנשים שלא רואים תלת מימד, ורק אם זה אינו הערב שבו התלת גורם לך לכאב ראש, ורק ורק ורק. אם אחד התנאים האלה לא מתקיים, הסיכויים הם שבמקום לשקוע בויזואליות, אתה תהיה מודע לזרות של התלת.
יכול להיות שבעתיד הטכנולוגיה תשתפר ותבטל את חלק מהבעיות האלו, ואז אולי נוכל לדבר על כך שהתלת מימד הופך לחלק בלתי נפרד מהחוויה הקולנועית.
אני שמח על ההודעה שלך.
כנראה הסברתי את עצמי לא נכון, אבל התכוונתי בדיוק למה שאת אמרת – הוספת צבע לא הופך סרט ליותר ריאליסטי. אבל הוא כן משפר את ה-immersion.
אי ההבנה נובעת מהעובדה שאני לא אוהב להשתמש במונחים אנגליים בעברית (אגב, שימי לב שאני לא אנטרקס), אז תירגמתי את זה בצורה צולעת-משהו ל"קלט חושי ריאליסטי" (להבדיל מריאליזם).
למיטב זכרוני, זה לא ממש עובד עם מוזיקה*
אני מתכוון למוזיקה ולא לפסקול של סרטים. למעשה, הייתה נסיגה מכוונת באיכות הצליל על מנת שאותו חומר מוקלט יידחס על פחות זכרון.
* טיעון קטנוני זה לא מנסה לקחת צד בדיון, אלא רק להיות קטנוני.
כן, ייתכן שבידור לא הייתה המילה הנכונה
חיפשתי משהו שכולל טלוויזיה, קולנוע ומשחקי מחשב, שהם התחומים שבהם משקיעים מאמץ בלהפוך את החוויה לכזו ששוקעים בה הכי הרבה.
אם ספילברג היה יכול
הוא היה בוחר לצלם את "מלתעות" גם בהולוגרמה. אני עדיין מחכה ל-2015 לראות את זה מתממש.
הוליווד ירתה לעצמה ברגל,
אבל אני לא רואה את זה כזה פשוט. אם הכרטיסים לא היו יקרים יותר משמעותית, לא להרבה אנשים היה אכפת ולא היו חרמות. אם הטכנולוגיה היתה עובדת יותר טוב (כהות, טשטוש, מה שלא יהיה) – כנ"ל. אם זה אשכרה היה מוסיף משהו – כנ"ל. אם ההרגשה המפומפמת לא היתה כל פעם כאילו התלת הולך לשדרג לך את החוויה פי מיליון – כנ"ל.
ברגע שארבעת אלה מתקיימים, לא בהכרח בו זמנית, אבל מתקיימים, מי שהולך ולא חווה את "מה שהבטיחו לו" מרגיש שדפקו אותו, ובצדק יחסי. בגלל זה העניין נהיה שנוא. אם היו משתמשים בזה בחכמה, אם לא היו מנסים לדחוף את זה בכוח, ואם ואם ואם ואם ואם – המצב היה אחרת.
ואולי זה הזמן לוידוי – לא נפלתי מאווטאר. וזה היה התלת מימד הראשון שלי. כן, היה מרהיב ויזואלית, אבל זה היה בעיקר הצבעים. היה קצת עומק, כן, אבל לא נפלתי. אולי זה לא עבד אצלי כמו שצריך, לא מבין בזה. אבל עבורי זה לא היה כזה וואו.
מסכימה
הבעיה היא לא בטכנולוגיה עצמה אלא בצורה החמדנית שבה הוליווד השתמשה בה. המצב הנכון הוא זה שמתארים פה לאורך הפתיל – להפיק בתלת מימד רק סרטים שלהם הוא מתאים ושעבורם הוא מוסיף משהו – אבל מה שאני תוהה הוא האם הגענו למצב שבו השנאה לתלת כל כך גבוהה שאין כבר דרך להגיע למצב הזה. ימים יגידו.
לגבי אווטאר, אני נוטה לחשוב עליו יותר בהקשר של הבעיתיות העמוקה של הסיפור שלו, והאכזבה מכך שתסריטאי מוכשר כמו קמרון הוציא תחת ידיו סיפור כל כך משעמם ולא סוחף. לא חשבתי הרבה על הפן הויזואלי שלו מאז שראיתי את הסרט והתלהבתי ממנו, אבל הוא נותר הסרט הראשון והאחרון שראיתי שבו אפקט תלת המימד נראה לי מוצדק, ושהשתמש בו באופן מושכל.
אז ככה
לגבי השנאה – לדעתי היא לא כזו גבוהה. ברגע שהשוק יירגע מתגובת היתר שלו המתלהבת, יחזרו סרטים שישתמשו בתלת רק כשזה באמת שווה משהו (אני מקווה). ואז תהיה רגיעה. בעצם, נחזור למצב של טרום-אווטאר במובן מסוים. אם, בדגש על אם, לאט לאט הטכנולוגיה תשתפר, המחירים ירדו וכל שאר החולאים יתוקנו איכשהו, אולי מתישהו זה יהיה סטנדרט לכל סרט. אבל זה בטוח ייקח שנים.
אם להשתמש בדוגמאות האחרות שעלו כאן – אני לא יודע אם לקחו יותר כסף על סרטים בצבע, או על סרטים מדברים. אבל הם לא הפריעו יותר מדי לצופה. לא כשזה עבד ולא כשזה לא עבד. פה, בגלל שזה לא נוח, בגלל שאתה משלם על זה יותר, וכל שאר הדברים שכבר טחנו מספיק אז אני לא אחזור עליהם – זה מעורר את כל האנטגוניזם. אבל זה לא משהו בלתי הפיך, לסיכום.
אני לא מסכים
העולם בו אנחנו חיים מורכב מתלת מימד, ורובנו מסתדרים איתו ביום יום. לכן, מעשית, כל סרט יכול להיות "תלת מימד". הבעיה היא שאם היינו מסתובבים כל היום עם קרטון על הראש שבו יש חלונית כהה בגודל 16X9, אז גם לנו היה כאב עיניים.
קמרון השכיל לעשות כאשר "צילם" הרבה שוטים ממרחק כך שכל התנועה תראה מלאה ולא קטועה, ובנוסף הוא הוסיף הרבה אור וצבעים.
אני מאוד אוהב ללכת לקולנוע. אבל בגלל המחיר, זה בכלל דילמה אם ללכת גם בשביל כרטיס רגיל, אז על אחת כמה וכמה לגבי מחירי התלת מימד.
זה מצחיק להבין כמה אני שבלוני
(ל"ת)
שכחת את שלב ו' : אאאאאאאאההההההההה!!!!
(ל"ת)
יש כאלה שעברו את שלבים ב-ה במהלך הצפייה של אוואטר בלבד
האורך של הסרט, לעומת העלילה הדלילה יחסית, בהחלט מזרז את המעבר משלב לשלב, ואת רבע השעה האחרונה של הסרט ראיתי כבר בלי תיווך. זה היה הסרט השני (אחרי "למעלה") והאחרון שראיתי בתלת בגלגולו הנוכחי.
אם אתה מתכוון ליס פלאנט חיפה
אתה אמור לשמוח כי זה אולם דיגטילי, כך שאתה מרוויח מהדיגיטל במחיר של פילם (אה, אולם 17 זה חייב להיות חיפה).
אם ככה,
אז זה בהחלט משמח.
יש לך מושג אילו אולמות הם דיגיטליים ביס פלאנט חיפה ואילו לא?
נכון לעכשיו
אלה האולמות שמקרינים תלת מימד (כלומר דיגיטלים), כולל שלושה שלפני כמה שבועות הוסיפו:
1, 2, 3, 6, 16, 17, 18 וב-VIP אולמות 22 ו-23.
מניסיון שלי באולמות האלה גם סרטי דו מימד מוקרנים בדיגיטל אבל כשמזמינים לא יודעים.
לרד פיש- בבקשה תענה!!
המאמין לא הוקרן רק בתלת מימד, הוא הוקרן גם בדו מימד ברב חן בת-ים (תיכנס לאתר ותראה.)
אה, טוב.
(ל"ת)
אתמול ראיתי, צעד מבורך!
חבל רק שביס פלאנט ר"ג האולם היחיד שמציג אותו הוא אולם בעל 7 שורות בלבד, מה שיקשה מאוד על קניית כרטיס, במיוחד לא מוזמן, בזמן הקרוב. ובכל מקרה, האתר של יס פלאנט נותן להזמין כרטיסים רק ליום רביעי ה-13/07, מהלך תמוה בעיניי, למה לא לאפשר הזמנת כרטיסים כבר לכל הסופ"ש?
אבל לא נורא, אני יכולה לחכות =]
גם ככה לראות את הסרט בראשון/שני כשיש פחות ילדודס יכול רק לשפר את חווית הצפייה.
מערכת קניית הכרטיסים מעודכנת בדרך כלל לשבוע הבא בלבד
ושבוע קולנועי בארץ מתחיל ביום חמישי ונגמר ביום רביעי. אם הם לא יעשו צעד מיוחד לכבוד הארי פוטר – ואולי הם יעשו – אפשר יהיה לקנות כרטיסים לימי חמישי והלאה רק החל מיום שני הבא.
ידוע משהו על Double Feature?
האם יש קולנוע שמתכוון להקרין את שני החלקים ברצף?
הזמנתי לרביעי באולם הקטנטן. לא נורא. אולי אם יתמלא מהר מידי, עד הסופ"ש יקצו לו כבר אולם גדול יותר.
בינתיים נקרא לאולם הקטן אקסקלוסיבי למביני עניין בלבד ונקווה שהילדים הרועשים ביותר עדיין מתים על תלת.
להארי פוטר אני לא אלך בשום הקרנה
אבל לסרטים שאני כן אלך, עדיין אמשיך ללכת בתלת.
האפקט לא מפריע לי, מספר השקלים הנוסף לא מפריע לי (טוב, אולי כשאתחיל לממן את הכרטיסים שלי בעצמי ארגיש את מה שאתם מרגישים) ואפילו נהנתי מהתלת מימד של שודדי הקאריביים. אז למה להפסיק?
אפרופו הבדלי המחיר
כשאומרים שסרט בדו עולה 37 ש"ח וסרט בתלת עולה 45 ש"ח, אז ההפרש באמת נשמע קטן יחסית, אבל כשמתייחסים להבדל בין התשלום במנוי (310 ש"ח לעשרה סרטים ביס פלנט) שאין עליו תוספת של ארבעה ש"ח על הזמנה באינטרנט, לבין התשלום עם אותם ארבעה ש"ח לסרט תלת, אז ההפרש קופץ מ-8 ל-18 ש"ח לכרטיס אחד – שזה כבר הפרש משמעותי הרבה יותר.
חדשות טובות
האם ידוע אם יקרינו גם בסינמה סיטי (גלילות) את גרסאת הדו מימד?
הזמנתי כרטיסים ל3D ואשמח מאוד להמיר אותם לכרטיסים רגילים.
העניין הוא שלא משנה מה תהייה דעת הקהל על 3D
כמעט כול הסרטים בעתיד הם ב3D. כדי להוכיח את טענתי, הנה העמוד של סרטי ה3D בבוקס אופיס מוג'ו:
http://www.boxofficemojo.com/genres/chart/?id=3d.htm
אם מסתכלים בסרטים שייצאו בקרוב ששייכים לסוג הזה (UPCOMING RELEASES) נראה כאילו 80 אחוז מהסרטים ב-2012 (ושאר 2011) הם ב3D.
וחוץ מזה, שימו לב שעד עכשיו שיא הפתיחה הכי גדולה לסרט 3D הוא ל'אליס בארץ הפלאות' משנה שעברה (יכול להיות שהארי פוטר יישבור אותו) עם 116 מיליון (מקום שמיני בפתיחות של כול הזמנים) כה שבעצם ה3D הוא סוג של ייריה ברגל.
כי סביר להניח שהפקת הסרטים החלה כשהתלת היה הדבר
אני מניח שסרטים שהתחילו לעבוד עליהם בחצי שנה האחרונה יופיעו בסופו של דבר בקולנוע ללא תלת (רובם, לפחות)
או לפחות
עם פריסה רחבה יותר של 2D (או כפי שדורון אמר, ש20 אחוז מהאולמות יקרינו את גרסת התלת).
אבל זה משהו שאפשר לשנות גם חודש לפני העליה...
(ל"ת)
משמח והכול
אבל יותר חשוב לי אולם גדול + הרבה קהל, מאשר הדו מימד. אני יודע שבסינמה ובפלאנט גם האולמות הקטנים הם איכותיים, אבל כבר הייתי בהקרנה של מכוניות 2 באולם כזה , עם משהו כמו 15 אנשים, וזה לגמרי קלקל את החוויה. מבחינת ההומור בעיקר, לא כיף לצחוק לבד (בעיקר כשהארי פוטר הוא סרט בריטי וככזה, בדרך כלל הצחוק הוא צחוק של מבוכה קולקטיבית . )
ובכלל, יותר כיף לצאת מהאולם עם עוד המוני אנשים נרגשים (אולי אפילו יהיו מחיאות כפיים), זה הופך את הכול להרבה יותר עוצמתי. בגלל זה יותר כיף ללכת לסן סירו מאשר לבלומפילד.
*מהמקום, לא מהאולם
בגלל המטאפורה שמגיעה בהמשך.
מש"א!
כבר התחלתי לחשוב שאני לבד.
היי מישהו יודע מה עם קולנוע לב? באתר שלהם עדיין מוזכרת רק גרסת תלת מימד.
הסרט בכלל מוקרן במקום אחר(מלבד קולנוע לב) בתוך ת"א עצמה ולא במגה פלקסים שגרורים אליה?
עזרה ותמיכה בתודה רבהD:
יש את רב חן כיכר דיזינגוף.
(ל"ת)
באתר של רב חן לא מוזכרת הקרנת הסרט ברב חן כיכר דיזינגוף(בניגוד לרב חנים אחרים). אני חושב שללב יש בלעדיות בהקרנת סרטי פורום פילם בת"א.
תיקון קל
הארי פוטר שייך לגלובוס, חברה שאין לה קולנוע בתל אביב, ועל כן סרטיה מוקרנים בלב. קולנוע רב חן שייך לאותה חברה שבבעלותה פורום פילם.
אוקיי תודה רבה.
אחרי שיחה קצרה עם נציגת שירות בלב ת"א, מובהר שהסרט יוקרן בקולנוע רק בגרסת תלת מימד. זה אומר שאין גרסת דו מימד לסרט בכל העיר תל אביב. רד פיש, או כל אחד עם יותר קשרים ממני, ניתן להשיג את תגובת האחים וורנר לעניין, או לנסות לשכנע אותם לעשות משהו בקשר לזה?
האמת? לא ממש.
הסרט מוקרן בכל רחבי הארץ בתלת-מימד ובדו-מימד. הרבה יותר טוב מזה קשה לבקש. העיר תל-אביב, במה שקשור לבתי קולנוע, די דפוקה; תתלונן לראש העיר. בינתיים אתה יכול לנסוע לר"ג, לגבעתיים או לסינמה סיטי. זה באמת לא רחוק.
זה רק הופך את העניין ליותר מעצבן, כי בכל הארץ זוכים להינות גם וגם, ורק בת"א אין אפשרות לבחור. אין לזה קשר למצב הקולנוע בת"א, סתם הסכם הפצה שונה עם קולנוע לב ולא רב חן אני מניח. כשאין רכב ד"א, סינמה סיטי וקניון איילון הופכים לטיפה יותר רחוקים.
(ד"א, יחסית לערים אחרות בארץ מצב הקולנוע בת"א סביר, ד"ש לירושלים, והשאלה אם אנחנו רוצים לראות רק מגה פלקסים ענקיים או גם כמה קולנועים עירוניים היא יותר חשובה מ"תתלונן לראש העיר").
סליחה שאני נטפל דווקא להודעה שלך, אבל שמתי לב לתכונה
מוזרה כזאת אצל תל-אביבים: בעוד שעבור כמעט כל יתר אזרחי המדינה זה ברור ומובן מאליו שהם צריכים להגיע למגה-פלקסים בראשון, הרצליה, רמת-גן וכו', הרי שהתל-אביבים משוכנעים כי בית-קולנוע במרחק הליכה מהבית (כזה שכל יתר אזרחי המדינה שהוזכרו קודם נאלצו לעלות אליו לרגל בטרם עידן המגה-פלקסים, ולצפות בו בתנאים שהיו הרבה מתחת לאלה שהמגה-פלקסים מציעים היום, ומתחת לכל ביקורת באופן כללי) – הוא זכותם הטבעית וההיסטורית.
*בכל* הארץ זוכים ליהנות גם וגם? וואלה?
גם בכרמיאל? גם בראש פינה? גם ביבנה? או שהם לא בארץ?
וכן, יש לך את האפשרות לבחור. אתה יכול לבחור לנסוע לגבעתיים, לרמת-גן או לסינמה סיטי. אין לך רכב? הנה, חיפשתי בשבילך: לפי מנגנון תכנון הנסיעה באתר "דן", הנסיעה מדיזנגוף סנטר לקניון גבעתיים אורכת 39 דקות ועולה 6.40 ש"ח. לעומת זאת, קו 142 ייקח אותך מ"הבימה" לקניון איילון ב-18 דקות. לדעתי זה הרבה פחות מהנסיעה הממוצעת של כל תושב במדינה בדרך לקולנוע כלשהו, ותאמין לי שתושבי כרמיאל צריכים לנסוע יותר כדי לראות את "הארי פוטר" במספר מימדים *כלשהו*. אתה רק צריך להתגבר על הבעיה הפסיכולוגית שהרבה תל-אביבים סובלים ממנה – חוסר ההכרה בכך שהעולם שמחוץ לת"א באמת קיים.
אתה נשמע ממש קטנוני פה.
תגיד תודה שאין לך מולטיפלקס בת"א, עם כמה שהמולטיפלקסים איכותיים ומוצלחים, הם כל הזמן מפוצצים.
לפעמים אני מעדיף ללכת לקולנוע קטן ורגוע עם החבר'ה, פשוט להנות ביחד, בלי כל ההמולה מסביב.
ושתדע, נסיעה באוטו בשישי/שבת מת"א לראשון לוקחת פחות מ20 דקות, ממש לא משמעותי.
חה חה כמה שהתל אביבים מכונסים בתוך עצמם!
הייתי ממשיך להיות קטנוני ואומר שאין תחבורה ציבורית בשבת(ושישי בערב).
בכל מקרה, להשוות את המגוון התרבותי(והשלטוני,והפיננסי,והספורטיבי…) שתל אביב אמורה להציע למגוון שכרמיאל אמורה להציע זה מגוחך. אבל לא רק תל אביב, גם חיפה, ירושלים וב"ש.
כן, אני חושב שבכל אחת מהערים שהזכרתי צריכה להיות מערכת בתי קולנוע שלא מצריכה אותם לצאת מחוץ לעיר בשביל לצפות בסרט שהם מעוניינים בו. וכן, אני לא אוהב מגה פלקסים, ומעדיף קולנועים שנמצאים בתוך הקהילה שאותה הם משרתים, ולא מוחבאים במרחבי הכבישים המהירים.
בכל מקרה, הדיון הזה היה צריך להגמר כמה הודעות קודם, את הטינה שלכם כלפי ת"א והתל אביבים תשמרו למישהו שמתעניין בזה.
אם אתה רוצה להפריך את הסטיגמה התל אביבית,
צעד טוב בכיוון יהיה לא להקים קול צעקה על כך שמתוך השפע העצום של אפשרויות הבידור שנמצאות בסביבתך, אפשרות אחת תדרוש ממך נסיעה קצרצרה אל מחוץ לעיר. (אגב, גם בכרמיאל אין תחבורה ציבורית בשבת). אם אתה חושב שתל אביב אמורה להציע יותר, זה עניין שבינך לבין העיריה. זו בוודאי אינה המלחמה שלי, או של וורנר ברוס.
אף אחד פה לא יוצא נגד תל אביב
יוצאים פה כנגד התלונות שלך.
אפשר לחשוב שאין בכלל בתי קולנוע בת"א.
תעצור ותחשוב רגע, כמה סרטים כבר לא יוצאים לבתי הקולנוע בת"א?
מעטים מאוד. ואם אתה מעוניין לראות אחד מהם, אתה יכול להטריח את עצמך ולצאת פעם בחודש לסינמה סיטי.
אפשר לחשוב איזו טרחה גדולה זו.
תחשוב מה עם כל אלה שלא גרים בתל אביב? איך הם מגיעים למועדונים/מסיבות/וואטבר בשישי שבת?
אולי זה רק אני,
אבל למה נסיעה של תל אביבי לרמת גן/גבעתיים/גלילות נחשבת נסיעה "מחוץ לעיר"?
כן, עוברים את הגבול המוניציפלי, אז מה? מי רואה אותו, מלבד מי שמציץ במפות (מסוימות) שבהן הגבול מופיע? אז פסיכולוגית אני ברמת גן, יופי. אבל זה כמה דקות נסיעה מהעיר שלי. ואם הבנאדם גר בקצה אחד של ת"א והקולנוע נמצא בקצה שני של אותה עיר? זה יותר טוב?
הכל בראש.
זה חצי נכון
כשעוברים את הגבול לבני ברק, שמים לב בלי שום צורך במפה.
זה רבע נכון
כי תלוי איפה אתה חוצה את הגבול. יש איזורים יותר מורגשים, ויש פחות.
לא נכון לשים את ר"ג וגבעתיים
באותה נשימה עם גלילות. גלילות היא בפירוש מחוץ לעיר, ודורשת נסיעה. אי אפשר להגיע לשם ברגל, למשל, כמו לקולנועים במרכזי הערים (אלה שעוד נותרו).
גם לגבעתיים ור"ג,
מאיזורים מסוימים בת"א, די קשה להגיע ברגל. האבחנה שאני עושה היא לא מבחינת יכולת הגעה ברגל או בנסיעה. גם אם היתה הקרנה רלוונטית בקולנוע בדיזנגוף או בקולנוע המנוח בעזריאלי, תל אביבי שגר רחוק מהם היה חייב לנסוע. העניין הוא שזה קרוב. זה שזה מחוץ לגבולות המוניציפליים של ת"א לא עושה את זה רחוק יותר מאשר הסנטר או עזריאלי, בעקרון.
נכון, מכאן אפשר לגלוש לרעיון שגם קניון שבעת הכוכבים הוא די קרוב, וגם בחולון או בבת ים יש בתי קולנוע (אני חושב) וגם הן לא כ"כ רחוקות. נכון. זו הפואנטה.
"הארי פוטר" זו דוגמה בעייתית
כי מי יודע – אולי דווקא ב"הארי פוטר" התלת עדיף ומצדיק את עצמו? בשביל זה צריך לחכות לביקורות.
אין ספק שיש סרטים שעדיף לראות בתלת-מימד: אוואטר, סאנקטום, קורליין (?).
עכשיו לך תדע אם בסרט הזה עדיף 2D או 3D.
אם בסרט הזה עדיף ה-3D, אז יש הצדקה מלאה שהקהל יעדיף אותו. השאלה היא, במקרה הזה, האם המפיצים יבינו מזה שלא שווה להרחיב את ההקרנות ב-2D, או שכן שווה, בגלל שרוב הסרטים לא נותנים את הערך המוסף שיש ב-3D, בניגוד לסרט הספציפי הזה.
אני לא יודעת, אבל קשה לי להאמין.
הסרט לא צולם מראש ב-3D והוא מאוד כהה.
יותר סביר שהתלת לא יתרום יותר מידי ורק יכהה מאוד את הסרט דוגמת שודדי הקאריביים 4.
חדשות טובות ליס פלאנטים החיפאים
אומנם בVIP עדיין רק תלת מימד אבל בהקרנות רגילות יש שיפור (החל מיום חמישי בלבד):
הסרט יוקרן בשני האולמות הגדולים של 400 מקומות (אולמות 1 ו-2). באולם 1 הסרט יוקרן בתלת מימד ובאולם 2 יוקרן בתלת מימד. אגב, עד כמה שאני יודע אולם 2 דיגיטלי אז זה אמור להיות משמח.
נ.ב. אם מישהו פה הולך לאולם 2 אני ממליץ להזמין כרטיסים לשורה 10 באמצע או באזור ומכיוון שהייתי באולם מספר פעמים החוויה יותר טובה מהאזור הנ"ל. הימנעו מהשורות האחרונות, המסך מרגיש הרבה יותר קטן ואפקט הוואו פחות גדול.
גם ביס פלאנט איילון (רמת גן) זה ככה.
הקרנת הטרום בכורה תהיה באולם קטן למדי של 7 שורות בלבד, אבל החל מהקרנת הבכורה הרשמית, כלומר יום חמישי ואילך, הסרט יוקרן באולם גדול (יחסית) של 13 שורות. אלה חדשות טובות למי שרוצה לראות את גרסאת הדו מימד ולא להתפשר על גודל האולם וכיוצא בזה.
ובמילים אחרות: כן, אפשר כבר להזמין כרטיסים גם מעבר ליום רביעי.
לפי ביקורות ראשונות
ה3D לא רע אבל גם לא מוסיף כלום (מספיק טוב בשבילי ). ובלי קשר לתלת, הביקורות מהללות.
אכן הביקורות מהללות!
(ל"ת)
אפשר קישור לביקורת כזו?
(ל"ת)
משהו כללי על כל הביקורות:
http://www.mtv.com/news/articles/1666917/harry-potter-deathly-hallows-part-2-reviews.jhtml
יש שם קצת מכל ביקורת.
(ואם מעצבנים אותך עם פופ אפ בלתי ניתן לסגירה, תלחץ על ישראל ואז תעשה back)
ו100% ברוטן טומטוס
(כמובן שלאט לאט, כשגיעו עוד ביקורות, האחוזים ייקטנו, אבל זאת פתיחה לא רעה בכלל עם 16\16)
http://www.rottentomatoes.com/m/harry_potter_and_the_deathly_hallows_part_ii/reviews
יודעים מתי באטמן 3 אמור לצאת?
(ל"ת)
כן
http://www.fisheye.co.il/movies/dark_knight_rises/
Harry Potter
All around the world you can choose to watch Harry Potter in 2D or in 3D. I think it's a deliberate choice of WB. And it has nothing to do with your protest against 3D
היי. אני ערן ואני לא אוהב את הארי פוטר.
(ל"ת)
אל דאגה, אתה לא לבד.
(ל"ת)
כנ"ל
אבל קוראים לי איתי.
אבל זה לא רלוונטי.
צריכה להיות לנו *הבחירה* לראות הארי פוטר בשניים או שלושה מימדים, גם אם לא נבחר לנצל אותה… הארי פוטר הזה הוא רק נקודה, משמעותית יחסית, בקרב גדול יותר על תנאי הצפיה בקולנוע בישראל. ולכן גם אלה מאיתנו שלא רואים את המשיכה בסדרה צריכים לשמוח על הידיעה המבורכת.
אממ. איפה בדיוק אמרתי שאני נגד או בעד העניין?
סה"כ אמרתי שאני לא אוהב את הארי פוטר וזהו. לא צריך לחפור על דברים שלא נאמרו.
זה הנושא של הכתבה בה אתה מגיב, אז...
(ל"ת)
נכון, ומה הנושא המשני של הכתבה? הארי פוטר
אז.. מה הבעיה פה בעצם?
ההקשר.
אפשר לא לאהוב הארי פוטר (אני בעצמי הוכחה חיה), אבל להצהיר את זה ככה בכתבה שעוסקת במאבק חברתי והארי פוטר הוא משני – זה קצת למסגר את הדיון כ"רלוונטי רק לאוהבי הארי פוטר", ולזלזל במאבק. האם היית הולך ומפרסם הודעות "לי בכלל אין אוטו" ו"אני בכלל לא אוהב קוטג'" כתגובה למאבקים על מחירי הדלק/קוטג'? לא – כי זה באמת לא רלוונטי מה דעתך האישית על המוצרים, אלא מה דעתך על המאבק.
היית צודק אם כל אחת ואחת המתגובות על הכתבה הזו
היו מדברות על זה שהארי פוטר הוא סרט טוב/רע. אבל זה לא המצב – כולן מדברות על העניין של התלת, או לפחות רובן (יש הרבה תגובות, קצת אני). העניין של הדלק/קוטג' לא קשור מסיבה פשוטה – הוא לא קשור. בגלל שהארי פוטר הוא הסרט הגדול ביותר עליו מדברת על הכתבה – למה לא להזכיר את דעתי עליו, כזו או אחרת?
איך זה שלא הגבת לתגובה הראשונה, שהיא במקרה גם שלי, שבה כתבתי שאני חושב שהדרדסים לא יצליחו בארה"ב. חוץ מכך שהשם שלהם מוזכר בדיוק פעם אחת בכתבה אין להם שום זכר או קשר או מה שתרצה אליה. למה לא הגבת לבחור/ה ששאל/ה מתי יוצא באטמן הבא? לעזאזל עם העטלף הזה, הוא אפילו לא מוזכר בכתבה!
ותודה רבה שאתה קובע לי אם אני יכול להביע את דעתי על סרט כזה או אחר בכתבה שמזכירה לא מעט את אותו סרט.
אני לא קובעת לך שום דבר.
רק מעירה את תשומת לבך לכך שהתגובה הלא רלוונטית והלא מנומקת, בהקשר של המאבק החברתי המנוהל דרך האתר מזה זמן מה (שלא לדבר על נימת חדוות הניצחון בכתבה הספציפית), היא לא… מה המילה שאני מחפשת? מנומסת. יש יאמרו שהיא מחרבת שמחות.
לא מנומסת? למה, רצחתי בדיוק מישהו?
באתר הזה בערך בכל כתבה יש מיליון אנשים שלא מדברים באופן ישיר על הנושא של הכתבות עצמן או מדברים על משהו אחר לחלוטין – ודווקא התגובה שלי הפריעה לך? באמת?
התגובה שאומרת שאני לא אוהב את הארי פוטר (שתרצי או לא אבל מוזכר לא מעט בכתבה הזו), מכל התגובות באתר הזה בזמן האחרון ובכתבה הזו ספציפית, דווקא היא מכולן-מכולן-מכולן, היא זאת שגורמת לך לא לישון בלילות?
תהיי בריאה ושיהיה לך שבוע מצוין.
כנראה שהיא ישנה בלילות,
היא רק מסבה את תשומת ליבך להרגשה שהתגובה שלך גרמה לי, ושהיא חושבת שעשוייה לגרום לעוד אנשים. מכיוון שאין לה, כנראה, דבר אישי נגדך, אני חושב שכדאי שתנסה להבין מה הפריע לה בתגובה שלך, גם אתה לא מסכים. זכותך כמובן לא לקבל את ההערה ולטעון שלא טעית בדבר, אבל להתנצח לא יעזור- בבירור אין פה כוונה לפגוע בך. בכל מקרה, שים לב שהתגובה של מאץ' לא עסקה בכתיבת תגובות שאינן על נושא הכתבה באופן כללי, אלא על הסאבטקסט שהשתמע מדבריך – למרות שלא התכוונת אליו – שמאחר שאתה לא אוהב את הארי פוטר, המאבק פחות רלוונטי עבורך. זה מן הסתם מה שעשה עבורה את ההבדל בינך לבין, נגיד, התגובה על באטמן.
אני אוהב גבינה
רק כדי להוסיף את ההשקפה שלי בעניין: לא רק שיש ה-מ-ו-ן דפים באתר שבהם הודעה כזאת היתה יותר רלוונטית מאשר כאן, אנחנו באופן כללי לא מתים על הודעות שאומרות רק "זה טוב" או "אני לא אוהב את זה". לזה קוראים "הודעות חסרות תוכן", וכשיש לי זמן לעשות את זה אני מוחק אותן. כל עוד אתה לא מנמק באופן מינימלי לפחות למה אתה חושב את מה שאתה חושב, זה לא מעניין אף אחד. כולם כאן מודעים לעובדה שיש בעולם לא מעט אנשים שלא אוהבים את הארי פוטר.
ואני מסכים איתך, אני גם לא אוהב הודעות כאלה
אבל בגלל שאני חושב שכתבתי בצורה (שאמורה להיות) משעשעת אז זה "בסדר" לכתוב כזו. שוב, לפחות לדעתי. מה גם שאני אישית לא פעם כותב הודעות מורחבות ומפורטות הרבה יותר מזו. פשוט הרגיש לי נכון לכתוב את דעתי על הארי פוטר וזהו – למרות שאני כמובן תומך במאבק שלך (ואני חושב שאפילו הגבתי על כך בכתבה האחרונה שלך בנושא).
זה הכל.
אז היא הבינה אותי לא נכון
יש סיבה שכתבתי את דעתי על הארי ולא על המאבק. לא רימזתי אפילו אם אני בעדו או נגדו או כל דבר אחר. כתבתי את דעתי על הארי פוטר נטו, וזה הכל.
אני כן מבין מה מפריע לה, מפריע לה שבמקום לדבר על הנושא המרכזי (המאבק ב-3D) אני מדבר על משהו לא קשור בכלל לנושא (הראשי) של הכתבה. אבל בגלל שהארי פוטר מוזכר לא מעט בכתבה הזו, לעזאזל – אפילו התמונה שלו מופיעה למעלה, ראיתי לנכון לכתוב את דעתי עליה. הפלא ופלא, אפילו היו עוד כמה אנשים שהסכימו איתי על הארי ולא ציינו בכלל את הנושא של המאבק.
חד וחלק
קודם כל חשוב לי להבהיר, זה לא מכוון רק אליך (כלומר זה לא אישי).
1. אל תפרסמו הודעות בהן כתוב רק אני אוהב/לא אוהב.
גם אם יש אחרים שעושים את זה ולא נמחקו, גם אם זה נראה לכם מצחיק.
2. פרסמו הודעות עם הקשר ישיר ככול האפשר לכתבה.
גם אם יש אחרים שעושים את זה ולא נמחקו, ובמיוחד כשיש כתבות מתאימות יותר נגישות מהדף הראשי.
תודה.
אם אנחנו כבר פה,
אני רוצה למחות על כך שאין לי זכות ללדת תינוקות.
ודאי שיש לך הזכות, לורטה! וניאבק עליה בחירוף נפש!
אם שוורצנגר יכול, אני בטוחה שנצליח למצוא פתרון גם עבורך…
Oo אתה רוצה לספר לי משהו?
(ל"ת)
ואני רוצה למחות
על כך שאין לי את הזכות לראות את עידן דקל יולד תינוקות.
אם מאד תרצה, תוכל אולי לראות אותו מוליד תינוקות.
מותנה כמובן באישור מהבוס.
היי ערן, לי קוראים קסם ואני לא אוהב הארי פוטר
ברצינות, קוראים לי קסם ואני לא אוהב הארי פוטר…
רצים על האירוניה שבזה סטטוסים בפייסבוק'ס של חברים שלי כבר הרבה זמן.
המאמין הוקרן גם בדו-מימד
לפחות ברב-חן.
זה לא הפך אותו לסרט מחורבן פחות ואולי הגרוע ביותר שראיתי בקולנוע בימי חיי. קיבלתי כרטיסים חינם ובכ"ז רציתי לבקש את הכסף בחזרה.
סרטים נוספים שיוקרנו בארץ הן בתלת והן בדו מימד.
אז, עפ"י האתר של סינמה סיטי, הסרטים הבאים יוקרנו גם כן הן בתלת מימד והן בדו מימד במקביל: גרין לנטרן, קפטן אמריקה, הפלישה למערב, קונאן (הברברי).
לפלישה אין תלת.
(ל"ת)
תודה על התיקון.
הוטעתי ע"י האתר של סינמה סיטי:
http://www.cinema-city.co.il/featureInfo?featureCode=71257
גורם לי לתהות אם שאר המידע נכון…