חודש וחצי עבר מאז שפרסמתי את הכתבה המקורית שבה התלוננתי על חוסר אפשרות הבחירה בבתי הקולנוע בארץ: סרטי תלת-מימד מוקרנים בתלת-מימד בלבד, בלי אפשרות סבירה עבור מי שלא אוהב תלת-מימד, לא בא לו תלת-מימד, לא יכול לראות תלת-מימד, לא אוהב תמונות אפלות מדי, או חושב ש-45 ₪ על כרטיס קולנוע הוא מחיר מוגזם. חשבתי שזה יהיה קשה לשכנע את המפיצים להקרין יותר סרטים ב-2D – כי לך תשכנע מישהו למכור משהו בזול מאשר למכור אותו ביוקר. בטווח הארוך, הייתי בטוח שכפיית התלת-מימד היא לא רעיון טוב לא רק עבור הצופים אלא גם עבור המפיצים, אבל חששתי שייקח הרבה זמן עד שהם יבינו את זה.
אבל בזמן שעבר מאז, נראה שקרה דבר מוזר: הם התחילו להבין.
כמובן, זה לא פוסט אחד באתר קולנוע ישראלי שעשה את השינוי. אבל נתוני קופות שהתחילו להגיע מארה"ב התחילו להראות באופן שאי אפשר להתווכח איתו שלחלק גדול מהקהל נמאס מ-3D, והמיאוס הזה פוגע גם במפיצים. קחו את הפנדה לדוגמה.
איך התלת הרג את הפנדה
"קונג פו פנדה 2" (יעידו המשתתפים ב"מכסחי הקופות") היה ההפתעה הקופתית הגדולה של החודש האחרון. זאת היתה חייבת להיות הצלחה גדולה: המשך ראשון ללהיט גדול, שקיבל ביקורות טובות וציונים טובים מהקהל. ובנוסף, הוא מוקרן בתלת-מימד זה חייב להיות להיט ענק. אבל משום מה, זה לא עבד. "קונג פו פנדה 2" הכניס בסופ"ש הראשון שלו רק 48 מיליון דולר, פחות מהסרט הראשון בסדרה. איך זה קרה?
אם נוברים קצת יותר עמוק במספרים של הפנדה, תשובה אפשרית אחת מתחילה להתבהר. Boxofficemojo דיווח שמבין 3,925 בתי קולנוע שבהם הוקרן הפנדה, 2,707 (יותר משני שליש) כללו מסכי תלת-מימד. למרות זאת, ההכנסות של גירסת התלת-מימד של הסרט היו רק 45% מכלל הכנסות הסרט. כשמחשבים את ההכנסות פר קולנוע, הנתונים האלה הופכים לברורים יותר: ההכנסות הממוצעות של הסרט בכל קולנוע שבו הוקרנה גירסת התלת-מימד היו 7,929 דולר. ההכנסות הממוצעות של קולנועי הדו-מימד: 21,539 דולר. הסרט הכניס בממוצע כמעט פי שלושה בדו-מימד מאשר בתלת-מימד.
וזה לא סוף הסיפור. כרטיסי התלת-מימד הם, כידוע, יקרים יותר מכרטיסי הדו-מימד; המסקנה היא שמבחינת מספר הצופים, ההפרש בין שתי הגירסאות הוא גדול עוד יותר. אולמות הדו-מימד היו צפופים כמעט פי ארבעה מאולמות התלת.
את אותה תופעה, באופן קצת פחות בולט, אפשר היה לראות גם ב"שודדי הקאריביים 4" (שהכניס גם הוא פחות מקודמיו בסדרה, וגם בו, אולמות הדו-מימד היו צפופים יותר). שום חשבונאות יצירתית לא תצליח לברוח מהמסקנה: לאנשים נמאס מתלת-מימד ו/או מהמחיר המופקע שלו, והם פשוט הפסיקו ללכת לראות סרטים כאלה. המפיצים בארץ מן הסתם מודעים לנתונים מארה"ב.
יש הבנה?
השבוע ב"טיים אאוט תל אביב" מתפרסמת כתבה שמתארת את הנושא בקיצור (וכוללת ציטוטים של כמה מגיבים מהאתר). לצורך הכתבה פניתי לכמה מהמפיצים בארץ בבקשה לקבל תגובה לנושא. לא ציפיתי להרבה: כשניסיתי לפני כן לקבל תגובות ממפיצים שמעתי רק מריחות כמו "מהניסיון שלנו הקהל דווקא אוהב את זה". לא ציפיתי להרבה יותר הפעם. טעיתי. התגובות שקיבלתי היו מפורטות, ולמרבה הפתעתי כללו הבטחות מפורשות יותר או פחות לשיפור המצב, והודאה בכך שקיימת בעיה (כבר זה הרבה מעבר למה שציפיתי).
בגלל מגבלות מקום, בכתבה בטיים אאוט מופיעים רק קטעים מתגובות המפיצים. מכיוון שיש הרבה עניין לציבור בתגובות האלה, אני מפרסם אותן כאן במלואן. ההדגשות הן שלי.
תגובת פורום פילם
"לתלת המימד בסרטי הקולנוע יש פוטנציאל לתת תרומה אמיתית לחוויית הצפייה בסרט ש"מצדיקה" את אי הנוחות שבהרכבת המשקפיים ואת המחיר הגבוה יותר. אנו מסכימים כי בחלק מהסרטים הפוטנציאל הזה אינו ממומש. הטענות המועלות בכתבה מוכרות לנו, מהארץ ומחו"ל, ואנחנו בפורום פילם, קיבלנו החלטה עקרונית על פיה בסרטי תלת מימד נציע גם גרסא רגילה ככל שהדבר ניתן.
"הוספת גרסא רגילה לסרטי תלת מימד דורשת אישור של חברת הסרטים ואפשרות להוסיף בבתי הקולנוע מסך נוסף לסרט – מה שלא תמיד מתאפשר. הנושא הופך להיות יותר סבוך כאשר מדובר בסרט מדובב בתלת מימד. במקרים האלה אנחנו מגיעים לארבעה פורמטים שונים (מדובב תלת מימד, מדובב רגיל, גרסא מקורית תלת מימד, גרסא מקורית רגיל ).
"כעקרון, ההחלטה להפיק סרט מסוים בתלת מימד נתונה באופן בלעדי בידי חברת ההפקה, בד"כ חברות המייג'ור. בידיהן גם זכות ההחלטה לגבי הפורמטים שיוצעו לציבור בבתי הקולנוע. בהחלטה הזו מעורבים גם שיקולים אומנותיים של היוצרים, התחייבויות חוזיות של חברת ההפקה וגם עלויות הפקה נוספות. גם לאחר קבלת האישור, אם כזה מתקבל, עלינו להתאים את היקף יציאת הסרט לאילוצי המקום בבתי הקולנוע. כידוע, בכל שבוע מופצים סרטים אחדים ומספר האולמות מוגבל. מטבע הדברים ב"מגהפלקסים" ( בתי קולנוע בהם 5-8 מסכים ) היכולת להציע לציבור מספר פורמטים של סרט מסוים יותר גדולה, וב"מולטיפלקסים" הקטנים יותר האפשרות לעשות זאת מוגבלת ביותר. העובדה היא שבמרבית המקרים תינתן עדיפות למגוון הסרטים על פני מגוון הפורמטים".
תגובתי לתגובה: החלטה עקרונית זה נהדר, אבל בינתיים יצא לקולנוע "המאמין" בתלת-מימד בלבד (האולם היחיד המקרין אותו בדו-מימד נמצא בבת-ים). בכל זאת משמח לדעת שהמפיצים מודעים לכך שקיימת בעיה.
תגובת גלובוס גרופ
להלן תגובת דורית ישי, מפיצת סרטי UIP בחברת גלובוס גרופ:
"התלת לא נולד מהמקום של העלאת מחיר הכרטיס אלא מהצורך להעצים את החוויה הקולנועית ולהעניק חוויה ייחודית לבתי הקולנוע בלבד. הבעיה החלה בסרטים שלא צולמו כולם בתלת מימד אלא רק סצנות בודדות וזה אכן לא מניב את התוצאה הרצויה ואף גורם לרוגז ותלונות בקהל. המחאה התעצמה לאחרונה אחרי "שודדי הקאריביים 4" והאולפנים אותם אנו מייצגים נערכים להכין את הקהל ואת העיתונות ליציאת התלת הגדולה הבאה – "רובוטריקים 3", שצולם כולו בתלת מימד, והתוצאה מרהיבה ומחזירה לקהל את האמון בתלת מימד. בכנס מיוחד לעיתונות בארה"ב שערכו מייקל ביי וג'יימס קמרון, הציגו השניים קטעים מוקדמים מהסרט בתלת מימד על מנת להראות שרובוטריקים הוא תלת מימד מושקע והוא אכן חוויה קולנועית ייחודית ומלאת עוצמה. הקטעים ישלחו למדינות אירופה על מנת שכל מדינה תוכל לחשוף בפני העיתונות את איכויות תלת המימד בסרט זה.
"קונג פו פנדה 2" מבית דרימוורקס ובהפצת גלובוס גרופ בישראל יצא גם ב-2D – אנו מודעים לעובדה שילדים קטנים לא בהכרח רוצים לראות את גרסת התלת ולכן דואגים גם לפריסה רחבה של 2D בסרטים מהסוג הזה.
"לגבי המשקפיים עצמם – יש לציין כי בארץ משתמשים בלא פחות משלושה ספקי מערכות תלת ולכל ספק משקפיים שונים. משקפי ה REAL D הנהוגות גם בארה"ב ובארץ ברשת גלובוס גרופ וגלובוס מקס הן קלות, נוחות ואינן צוברות לכלוך בזכות פשטותן.
"המגמה בבתי הקולנוע בישראל היא דיגיטליזציה מוחלטת של בתי הקולנוע, והצפי הוא שעד סוף השנה כל בתי הקולנוע בבעלות הרשתות הגדולות יהיו בעלי מסכים דיגיטליים. מצב זה יאפשר זמינות רחבה יותר של עותקי תלת ו-2D לאותו סרט."
בתגובה לא נאמר שום דבר על כך ש"רובוטריקים 3" ייצא גם בדו-מימד, ומכאן אני מבין שהוא יוקרן רק בתלת-מימד. ויכול להיות שהתלת ב"רובוטריקים 3" באמת אדיר ומעולה, אבל זה לא משנה את זה שהרבה אנשים לא יכולים לראות אותו, והרבה אחרים יכולים, אבל לא בא להם על כרטיס יקר מדי.
בקשר ל"קונג פו פנדה 2": הסרט מוקרן בארץ כבר עכשיו, למעשה (רשמית, הסרט ייצא רק ב-16.6, ועכשיו הוא מוקרן בטרום-בכורה לקראת שבועות – אבל כשסרט מוקרן במשך חמישה ימים רצופים, ב-24 בתי קולנוע שונים, לפחות ארבע פעמים ביום, צריך פרשנות מאוד יצירתית כדי לומר ברצינות שהוא "לא מוקרן בארץ"). מבין כל אלה, רק בשני בתי קולנוע (סינמה סיטי ראשל"צ וגלילות) מוקרנות גירסאות דו-מימד של הסרט, שתיהן מדובבות לעברית. הגירסה האנגלית לא מוקרנת בדו-מימד בשום מקום. לי זה לא נשמע כל כך דומה ל"פריסה רחבה של 2D", אבל אני מוכן לתת לגלובוס ליהנות מהספק ולחכות עד לתחילת ההקרנה הרשמית של הסרט כדי לראות האם המצב ישתנה.
תגובת וורנר
למרות הסימנים המעודדים בתגובות של המפיצים האחרים, התגובה החביבה עלי ביותר (והקצרה ביותר) הגיעה מיחצ"ני האחים וורנר, שמפיצים בין השאר את "הארי פוטר" ו"גרין לנטרן", בישראל:
"ודאי תשמח לשמוע שגם הארי פוטר וגם גרין לנטרן יצאו גם ב- 35 מ"מ".
לשם הבהרה, כל התלת-מימד בישראל הוא דיגיטלי. עותק 35 מ"מ הוא עותק פילם, לכן הוא חייב להיות דו-מימדי. אידיאלית, הייתי מעדיף לראות את הסרט בהקרנה דיגיטלית דו-מימדית, אבל החיים לא מושלמים. בכל מקרה זאת התפתחות מאוד חיובית: יש לנו הבטחה ממפיצי הסרט ש"הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק 2" יוקרן בארץ גם בדו-מימד.
אז מבחינת הבטחות, המצב מעולה. צריך רק לחכות ולראות האם דברים ישתנו גם במציאות. אבל בינתיים, הידד! יש הארי בדו-מימד!
תמונה גאונית
(ל"ת)
איזה יופי! רק לפי הפוסטרים הסרט נראה אפלולי
כך שכמעט בטוח שגרסת התלת תהיה כ"כ איב"י שלא יראו כלום.
(ל"ת)
italic
ממש קשה לקרוא כל כך הרבה טקסט כשהוא נטוי בפונט הזה
פעם הייתי ממש מתלהבת מהידיעה על הארי פוטר,
אבל לרגל הסרט האחרון אני מתכוונת לראות אותו באולמות הVIP ושם באמת אין סיכוי שהוא יהיה בדו מימד.. שויין.
יפה שיש התקדמות והבנה, מקווה שעד שנה הבאה נוכל להיפטר מהתלת מימד לגמרי
אני לא רוצה להיפרד מהתלת לגמרי.
אין לי בעיה עם תלת. יש לי בעיה עם הכפייה שלו. אם 20% מהאולמות ימשיכו להקרין תלת-מימד, נראה לי שכולם יהיו מרוצים, כולל המפיצים.
הצעה שלי
אם מחיר התלת מימד יכלול חלוקת כדור אופטלגין לכל מי שיחזיר את המשקפיים, לא נתלונן יותר לעולם
ייפי!
אני ממש שמחה לראות שהמגמה היא להבין שאולי תלת-מימד זה ה-דבר וצריך להרגיע קצת.
זה שה"פ 7ב' מגיע לארץ בדו-מימד מאוד משמח אותי, אני אוכל לראות אותו בקולנוע!
לגבי פורום פילם
בפורום פילם לא התייחסו לפיקסאר החדש מכוניות 2 (כן, אני מחכה לזה). אז הוא גם יוקרן במתכונת סרטי אנימציה (בדיבוב בדו ובתלת ובאנגלית רק בתלת) ?
אני אישית כן אוהב תלת מימד אבל בסרטים שבהם התלת מימד הוא אמיתי, וגם בעד אפשרות בחירה. באמת שביס פלאנט חיפה שיש להם 19 אולמות רגילים הם יכולים לשים באחד מהם, אפילו לא הרבה הקרנות, רק 2-3, גרסה דו מימדית. באמת שזה לא כזה קשה. ושוב, מישהו הבין את פורום פילם?
בפורום פילם דיברו באופן עקרוני, לא על סרטים ספציפיים
הם דיברו על הקושי להקרין סרטים מדובבים גם בדו-מימד, מה שיוצר בעצם ארבע גירסאות שונות של הסרט, וזאת בעיה שהייתי מודע לה עוד קודם. יכול להיות שאין מספיק ביקוש לסרט כמו "מכוניות 2" באנגלית בשביל להקרין שתי גירסאות שונות שלו (בעוד בעברית סרטי ילדים כמעט תמיד מוקרנים גם בדו-מימד).
איך הם יכולים לדעת שאין מספיק ביקוש?
הרי הם לא שואלים כל אדם שאוהב ללכת לקולנוע (לפחות אותי לא). וחוץ מזה כמו שאמרתי, הם יכולים להקרין בקומפלקסים הגדולים (כגון יס פלאנט) 2-3 הקרנות ביום (בעצם אפילו אחת תספיק) באיזה אולם דיגיטלי, ויש מספיק כאלה, ולבדוק אם זה משתלם או לא.
הם יכולים לשער
לפ"י סרטים כודמים של פיקסאר שהוקרנו בתלת מימד(up וצש"ס3)
וגם לפ"י כמה מבוגרים באו למכוניות 1
אני בספק
עד כמה שידוע לי ההקרנות של צעצוע של סיפור 3 (לפחות ביס פלאנט חיפה) היו מפוצצות בהאולמות הגדולים והגרסה האנגלית החזיקה די הרבה זמן (והקיץ היה שטוף בסרטי תלת מימד ובסה"כ אז היו להם 3 אולמות רגילים דיגיטלים, עד כמה שזכור לי, ומאז הוסיפו איזה 2). לגבי UP אני לא בטוח אבל אני זוכר שהקרינו ב-4 גרסאות (מדובב 2D ו-3D, אנגלית 2D מתורגם ו-3D ללא תרגום). לגבי מכוניות עצמו זה היה לפני יחבית הרבה שנים ואני מכיר הרבה מבוגרים שאומרים שזה סרט מצויין ולא ראו אותו בקולנוע (אגב, גם אני אוהב את הסרט ומחכה למכוניות 2, למרות שהרבה לא יסכימו איתי אבל אני לא רוצה להיגרר לזה).
הגיע הזמן!!!!
יש עתיד!
תודה רבה על בירור העניין. נקווה שזו תחילת מהפכה שתגרום לכל הסרטים לצאת באופן הזה.
טוב לשמוע
עד היום נראה הבעיה הכי גדולה היתה באמת סרטים מצוירים, שבגרסה באנגלית הופצו רק בתלת-מימד. כמו שאמרה דורית ישי: ילדים קטנים לא רוצים לראות תלת מימד; אחלה, אבל מה עם המבוגרים שגם לא רוצים? אני מקווה שההתפכחות ממדיניות התלת-בלבד תכלול גם את המצוירים, אפילו שהם דורשים הכי הרבה גרסאות שונות.
בכל מקרה החדשות מעודדות. כל הכבוד על ההתעמקות בנושא ותודה לך על העדכונים.
רובוטריקים 3 זה סרט שארצה לראות בתלת מימד
המימד הנוסף יוסיף כנראה לתחושת הבלבול שלי וחוסר ההתמצאות הכללי במה שקורה סביבי. מעצים את החוויה שמייקל ביי מנסה להעביר בכל מקרה :)
אבל בכנות, אחרי שראיתי את "זרמים זרים" בתלת מימד שבוע אחרי שראיתי את "ת'ור" באותו הפורמט, אני בהחלט אשקול את יציאת הסרטים ל-DVD לפני שאני אפנה שוב לבתי הקולנוע. הצבע הכהה, המשקל העודף על האף, כאב הראש המתלווה אליך 20 דקות אל תוך הסרט וחוסר הנוחות הכללי פשוט עוכרים לי את הסיבה ללכת לקולנוע.
דוגמא לבריחה מהתלת מימד באמריקה
דוגמא נהדרת לשינוי המגמה ניתן למצוא בחברות שהתחילו למכור משקפי דו מימד. בעיקרון מדובר במשקפיים שמטרתן לבטל את אפקט התלת מימד. המשקפיים מיועדות לאנשים שרוצים ללכת לסרטים עם חברים אבל לא אוהבים את האפקט או שהם סובלים מבעיות רפואיות שהאפקט גורם (יש גם כאלה).
http://www.2d-glasses.com
אני חושב שהאולפנים בארה"ב פשוט חשבו שהם עלו על הנוסחא "תלת מימד = הצלחה קופתית" והתחילו ליצור הכל בתלת מימד גם כאשר הסרט אינו דורש זאת ויזואלית. תסלחו לי, אבל אני לא מוצא סיבה שסרט דרמה למשל יהיה בתלת מימד. תמיד חשוב לזכור, לעניות דעתי, שהדבר הראשון שמושך את צרכן התרבות לאולם הקולנוע הינו העלילה ולא האפקטים.
המשקפיים מתאימות רק לטכנולוגיית RealD 3D שמשתמשים בה רק בגלובוס. לרב חן ויס פלאנט עדיין אין כאלה משקפיים (טכנולוגיית Dolby 3D) ולאלה שצופים בסינמה סיטי גם בתאוריה אין אופצייה (משקפיים אקטיביות).
זו לא הייתה מתיחה?
(ל"ת)
זאת היתה מתיחה
http://www.fisheye.co.il/%D7%9E%D7%A9%D7%A7%D7%A4%D7%99-%D7%90%D7%A0%D7%98%D7%99-3d-%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%90-%D7%97%D7%A9%D7%91%D7%95-%D7%A2%D7%9C-%D7%96%D7%94-%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%9D/
ואז התחילו לייצר אותם ברצינות. אבל כמו שאיתי אמר, זה לא מתאים לכל סוגי התלת-מימד, ומעבר לזה, זה לא פותר כמעט שום דבר: מחיר הכרטיס נשאר אותו דבר, הסרט נשאר כהה ומשקפי הדו-מימד בטח לא נוחים הרבה יותר ממשקפי התלת-מימד. התלת-מימד של היום כבר לא מכוער: ב"שודדי" ו"תור" התלת לא הוסיף הרבה, אבל לא הפריע בפני עצמו (להבדיל מסרטים כמו "המסע בדורך השחר" ו"התנגשות הטיטאנים" שבהם התלת היה כל כך גרוע שהוא הפריע לסרט). אז אם אני כבר הולך לסרט תלת, אני רוצה לראות תלת.
מה שכן, אני לא אתפלא לגלות שיש מישהו מישראל בין
אלה שחתומים על הדבר הזה. המצאות מהסוג הזה יכולות לבוא רק מהעם שהמציא את האנטי-מחיקון.
לפי הקישור שגק נתן
האיש שחותם על OUR STORY הוא Hank Green. לא נשמע כמו שם ישראלי. חוץ מזה שבסיפור הם בהתחלה הלכו לראות את טרון בדו מימד, מה שלא היה אפשרי בישראל.
לא ישראלי בכלל
האמת שהוא אחד מצמד האחים vlogbrothers והוא מדבר על המשקפיים האלו בסרטון הזה http://www.youtube.com/watch?v=SsJHbw5iRds&feature=channel_video_title
בלי קשר גם שווה לבדוק את הערוץ שלהם, רוב הקוראים פה הם לדעתי nerdfighters והם פשוט לא מודעים לזה.
יצא לי קצת הודעת יחצנות, מבטיחה שאני לא מקבלת שום תועלת אישית אם תראו את הסרטונים שלהם או לא :)
מילא תלת מימד,לפחות שיהיה שווה את זה
צפיתי לפני שבועיים בשודדי הקאריביים החדש,עזבו שהסרט היה בינוני להחריד,באמצע הסרט,חבורה שישבה לידנו עלתה על זה שאם הופכים פיזית את המשקפיים,רואים את התלת מימד כמו שצריך,ולא כפי שראינו במשך חצי סרט.
ז"א,המשקפיים במצבם הרגיל רק ביטלו את הטשטוש שיצר התלת מימד,אבל לא נתנו אפקט ממשי של 3D כפי שהיינו אמורים לראות.
רק כאשר הפכנו אותם נגלה לפנינו הפלא.
לא יודע אם זה פאק במשקפיים,צירוף מקרים,או שסתם ראינו מה שרצינו לראות,אבל זה היה מוזר ובעיקר מרגיז.
פניתי לסינמה סיטי,השתיקו אותי עם זוג כרטיסים חינם והרבה דיבורים מסביב.
בכל אופן,אני מקווה שיתנו לנו את האופציה לבחור במה לצפות ולא יכפו עלינו לראות דווקא את גרסת התלת מימד.
WHOA
זאת הפעם הראשונה שאני שומע על מקרה כזה. הסיבה היא כנראה פאק בהקרנה של סינמה סיטי – חוסר סינכרון בין ההקרנה לבין המשקפיים האקטיביות.
וואו.
אני חושב שעלית על הסוד שתעשיית הקולנוע לא רוצה שנדע.
או, שהרכבתם את המשקפיים הפוך...
(ל"ת)
פסטיבל לבובסקי הישראלי הראשון
בשבוע הבא, לפי 'הארץ', יערך בירושלים הפסטיבל הראשון המוקדש ל'ביג ליבובסקי': הקרנה של הסרט, טורניר באולינג והרבה white russian. פרטי קשר, לצערי, לא הצלחתי למצוא, אבל הנה הידיעה: http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1230603.html
הנה עמוד הספרצוף:
https://www.facebook.com/pages/Lebowski-Fest-Israel/220430034633727?sk=info
ואם כבר - מחר יש בירושלים בריאן כוכב עליון
במסגרת ההקרנות האידיאולוגיות בימי שישי בערב בקריית יובל, ובחינם:
http://tinyurl.com/6yn2exg
וזו ההזדמנות להחמיא למארגנים על בחירת הסרט – גם מונטי פיתון, וגם מאוד מתאים לנושא.
יש! יאהו!
באמת משמח לשמוע ש'הארי פוטר 7ב' יוצג בדו מימד בארץ, גם אם זה בפילם (מאז שראיתי את 'אקס מן: ההתחלה' בהקרנה דיגיטלית, אני כבר דורש הרבה יותר מאיכות ההקרנה) אבל עדיף מכלום. אגב, גלובוס לא מפיצים בארץ את הסרטים של וורנר?
הם כן, אבל הם מפיצים את הסרטים של כמה חברות
UIP מפיצה בארץ את סרטי יוניברסל, פרמאונט ודרימוורקס, ווורנר מפיצים – טוב, את וורנר. ההבדל היחיד מבחינתי הוא עם איזה יחצ"ן אני צריך לדבר על איזה סרט. מבחינת הצרכנים אין הבדל.
אבל
אף אחד לא חשב כאן שאולי גם את הארי פוטר הדו ממדי יקרינו רק בעברית.
(ל"ת)
וואלה? לא ידעתי שעדיין מדבבים את הסרטים האלה
לא שעקבתי במיוחד אחרי הקרנות בעברית. יש בכלל טעם? קהל היעד הוא כבר לא אותו אחד של קונג פו פנדה 2 כמו שהיה בסרטים הראשונים. לא מצליח לדמיין דיבוב עברי לסרטים האחרונים בלי להזיל דמעה.
בכ"א חדשות נפלאות, אולי בכל זאת אתן לגרין לנטרן צ'אנס בקולנוע (ולארי פוטר ממילא תכננתי ללכת, ועכשיו אעשה זאת בחיוך).
את 7א לא דיבבו אז אני בספק אם את 7ב ידבבו
ואני חושב שזאת היתה בדיחה
הכותרת לא היתה אמורה להיות "2D or not 2D"?
(ל"ת)
מישהו יכול להסביר איך זה שיש כל כך מעט הקרנות של קונג פו פנדה 2 באנגלית (תלת מימד, כמובן)?
ברוב המקומות יש רק הקרנה אחת ביום, ובשעה מוזרה (19:00).
למה?
הקרנות טרום בכורה לכבוד שבועות
(ל"ת)
אה, כמובן! תודה.
(ל"ת)
זה טרום בכורה
(זה שם מפגר אבל אין הגדרה יותר טובה)
אתה עושה צחוק?
קונג פו פנדה 2 לא הכניס הרבה בסופ"ש הראשון כי הוא יצא במקביל להאנגאובר 2!!! וזואת הסיבה העיקרית לא כל שאר החפירות שכתבת. תאמין לי שאלמלא ההאנגאובר פנדה 2 היה מכניס הרבה יותר.
אתה מדבר שטויות
ואתה לא מנומס מספיק בשביל שאני אתאמץ להסביר לך למה.
תכלס הוא צודק...האנגאובר הכניס מלא לא?
(ל"ת)
תקרא את מה שכתוב
"Boxofficemojo דיווח שמבין 3,925 בתי קולנוע שבהם הוקרן הפנדה, 2,707 (יותר משני שליש) כללו מסכי תלת-מימד. למרות זאת, ההכנסות של גירסת התלת-מימד של הסרט היו רק 45% מכלל הכנסות הסרט."
אם פחות משליש מבתי הקולנוע הכניסו 45% (וזה בלי לציין את זה שכרטיס תלת מימד עולה יותר!) כי הם בדו מימד, סימן שמישהו לא אוהב 3D.
*הכניסו 55%
(ל"ת)
לא הבנתי רק דבר אחד
מה יש לך נגד 35 ממ? אם הסרט צולם בפורמט מסוים, אז צריך לראות אותו בפורמט הזה. מה גם ששום מקרן דיגיטלי שקיים בישראל לא מתעלה על עותק פילם טוב של סרט.
עותקי 35 מ"מ שמגיעים לארץ בדר"כ ממש גרועים.
בגלל זה רבים מעדיפים הקרנה דיגיטלית שבה בטוח ההקרנה טובה.
"עותק פילם טוב"
דגש על הטוב. אני לא יודע אם העותק שמקבלים בישראל הוא גרוע או שלא שומרים על הפילם כל כך, אבל בדר"כ התוצאה לא טובה.
ראיתי אתמול את "האנה", סרט חדש לגמרי, ובמשך יותר מחצי מהסרט היו קווים שחורים דקים בצד, ועוד כמה לכלוכים באמצע. אני לא מאמין שהסרט הגיע ככה מחו"ל, נשמע לי יותר הגיוני שהמקרין לא ממש דואג שהוא לא יתלכלך. לא משנה מה הגורם, בשורה התחתונה התוצאה גרועה.
לרוב אני הולך לסרטים ביום שישי, שזה יום אחרי שהם יוצאים, וכבר יש בעיות קטנות. אני לא רוצה לדעת איך פילם נראה אחרי שבוע-שבועיים של הקרנות.
וזה לא שיש הבדל כזה גדול באיכות בין פילם להקרנה דיגיטלית במסכי קולנוע בגדלים האלו, לא מדובר על IMAX.
זה, לצערי, לא נכון.
עותק פילם שמוקרן באופן אידאלי הוא טוב בדיוק כמו אם לא יותר מהקרנה דיגיטלית. הבעיה היא שזה לא קורה. נדיר מאוד מאוד להיקלע להקרנה אידיאלית של עותק פילם, ברוב המקרים יהיו בעיות קטנות (שריטות מדי פעם) או גדולות (כל הסרט לא בפוקוס). בדיגיטלי יש סיכוי הרבה יותר טוב לקבל הקרנה טובה.
גם בדיגיטלי יכולות להיות בעיות
כשהלכתי לראות את "אקס-מן" החדש ביס פלאנט בהקרנה דיגיטלית, היה דיילי בסאונד במהלך כל הסרט (התלוננתי על זה למנהלים של יס פלאנט, עוד לא החזירו לי תשובה). זה לא קרה לי בחיים בשום הקרנה מפילם.
מתברר.
ועדיין, לפחות מהניסיון שלי (שהוא לא מדגם מדעי) הסיכויים לקבל הקרנה טובה בדיגיטלי הם הרבה הרבה הרבה יותר טובים מאשר בפילם. לא באותה סקאלה בכלל. כמו שאמרתי, בפילם כמעט כל הקרנה דפוקה לפחות קצת, באופן כלשהו. אני כבר לא טורח להתלונן על סרטים שמוקרנים בפוקוס "רך" מעט, כי אין טעם. הסדרנים והמקרינים חושבים ש"ככה זה" ולא טורחים לשפר. אז לא, זה לא ככה. במקרנים דיגיטליים יש תיקון פוקוס אוטומטי, ובכל הקרנה דיגיטלית שאני זוכר הפוקוס היה מושלם. זה אומר שב-99% מהמקרים הם נראים יותר טוב מסרטים שמוקרנים בפילם. אולי זה רק בגלל שהציוד חדש ולא הספיק להתקלקל, או משהו, ותקלות – כמו שתיארת – יכולות לקרות. אבל, לפחות נכון לעכשיו, הן נדירות הרבה יותר.
מניסיון בעיות בפוקוס קוראות גם בדיגיטלי
העדשה היא אותה עדשה
העדשה היא לא אותה עדשה, אבל לא זה העניין
במערכות הקרנה דיגיטליות יש מערכת פוקוס אוטומטי. זה בטח לא אומר שבעיות בפוקוס לא יכולות לקרות, אבל (שוב, בניסיון האישי שלי) הן הרבה הרבה *הרבה* יותר נדירות.
איזה תענוג!
אצלי ה-3D מקפיץ את מחיר הכרטיס ב-18 ש"ח (יש לי מנוי ליס פלאנט לסרטי דו-מימד, ואז כל כרטיס הוא 31 ש"ח ואין עמלה כשמזמינים מראש, ובסרט תלת-מימד המחיר הרגיל הוא 45 ועוד 4 על הזמנה מראש, יוצא הבדל של 18), וזה פשוט זוועה.
אני צריך לשלם 18 ש"ח יותר בשביל לקבל פחות. הייתי נהנה מהרבה סרטים יותר אם הם לא היו ב-3D.
אני חשוב לתת עוד צ'אנס אחרון ברובוטריקים (לפי מה שכתבת פה, כנראה שלא תהיה לי ברירה). יהיה תענוג לא לסבול את פוטר וקפטן אמריקה ב-3D.
תודה על הידיעה!
ורק כי יש סיכוי לא רע שמקבלי ההחלטות קוראים כאן:
אני לא הולך לראות סרטים בתלת מימד, אם הם לא אוואטר. לא שאני לא יכול לראות תלת מימד, זה פשוט לא שווה לי את הכסף. אז אם אתם מציעים לי סרטים *רק* בתלת מימד, אתם מאבדים אותי כלקוח.
תודה על ההקשבה. יום טוב.
מצטרף
רק "אווטארים" למיניהם יתקבלו אצלי. כלומר, "רובוטריקים 3" ושאר סרטים בתקציב של טריליארד דולר שצולמו במקור (חבל שאין איך להדגיש מילים מסוימות) שווים את ה-3D הזה, וגם זה לא תמיד ככה.
הסיבה שדו מימד מנצח עבורי
היא שאני יכול לשבת שורה שלישית באמצע מקדימה ובתלת כשעשעיתי זאת כמעט לקחו אותי לבית חולים
הידד לדו מימד!
מעניין
הכי אהבתי שחלק גדול מהתוכן של התגובות הפנה את "האשמה" כלפי חברת ההפקה… זה בערך כמו להאשים אותה שהיא נתנה לסרט שם שקשה לתרגם לעברית כמו שהוא…
עכשיו שמתי לב
שבתמונה למעלה המשקפיים של פוטר הם אדום-סגול ולא אדום-כחול. אם כבר עושים אז למה לא כמו שצריך? וכן, אני מודע שגם זה לפעמים ככה, אבל אדום-כחול יותר מקובל.
(וסליחה על הקטנוניות אבל כשזה קשור לטכנולוגיה כל שהיא, גם אם פשוטה, אני חייב שיהיה דיוק. ככה זה אצל כל אחד בתחום מסויים).
וו הו! היידד האח! יבה יי! האגביז! הפי הפי ג'וי ג'וי!
פיספסתי איזו קריאת שמחה?
איי קראמבה!
או שזו לא קריאת שמחה? יותר מדי זמן לא ראיתי סימפסונז.
אוף טופיק: שאלה לרז גרינברג,
האם שמעת על הסרט הזה:
http://trailers.apple.com/trailers/independent/trigunbadlandsrumble/
TRIGUN – נראה כמו סרט אנימה/מערבון ומזכיר לגמרי את קאובוי ביבופ.
סליחה על העוף, אבל עכשיו שאין דוח"קואים, כל העופות נשארו בלי לול לכתוב בו.
הסרט נחמד, אבל הוא בסך הכל פילר
כמו הסרטים של "פוקימון", רק שהוא שבא שנים אחרי סיום סדרה האנימה שהיתה פעם.
עוד חיקוי עלוב של "מנהרה בשחקים"
של רוברט הינליין,
סרט בשם "סול"
http://trailers.apple.com/trailers/independent/sol/
עוד דרך למחות על תלת מימד:
משקפיים כאלה: http://fffff.at/fffffree-ai-weiwei-glasses/
או כאלה (המסר רלוונטי יותר, הביצוע חביב פחות): http://fffff.at/fuck-3d/
(הלינקים, אגב, באדיבות אחת האתרים המופלאים שיצא לי לפגוש בתחום איסוף הלינקים המוצלחים – http://inspire.2ia.pl/ )
אכזבה: אוונג'רס לא מצטלם בתלת-מימד!
http://www.comicbookmovie.com/fansites/joshw24/news/?a=39528
אחרי כל ההבטחות ואפילו מספר כתבות שצוות ההפקה ניסו כמה מצלמות Epic מסדרת Red, מסתבר שהסרט לא יצולם בתלת-מימד בסוף אלא יעבור המרה לפי הטוויטר של מארק רופאלו.
בוּז אם הוא יצא רק בתלת מימד, מגניב אם גם בדוּ.
(ל"ת)
עקב ההתפתחויות האחרונות
אני מרשה לעצמי להאמין, בזהירות, שעד ש"אוונג'רס" ייצא כולם כבר יכירו בכך שהפצת תלת בלבד היא רעיון גרוע, והוא ייצא גם בדו.
גרין לנטרן והארי פוטר האחרון מוכרים יותר כרטיסים ב-2D
http://www.slashfilm.com/green-lantern-harry-potter-selling-2d-tickets-3d-tickets/
כנראה הסימן הגדול ביותר לזה שלקהל הרחב כבר נמאס מתלת-מימד.
ולמרות זאת, חברה קוריאנית כבר מתכננת את "הדור הבא" – 4D!
http://www.slashfilm.com/photos-4d-movie-theaters-opening-smellovision-developed/
האמת, נשמע לי לגמרי מטופש. תלת-מימד אני עוד יכול להבין, בסרטים מסוימים (עם תלת-מימד טוב) זה עוזר לך להישאב יותר לתוך הסרט, אבל הארבע-מימד הזה נשמע לי כמו משהו שרק יכול להסיח את דעתך מהסרט.
ה-4D הוא דבר מוכר
בעיקר במוזיאונים. אבל יש כבר משהו די מוכר שנקרא D-BOX. זה פחות או יותר אותו דבר אבל יש גם גרסאות לגיימרים ולקולנוע ביתי. רוב הסרטים הגדולים יוצאים בפורמט זה כולל הקיץ: מהיר ועצבני 5, שודדי 4, סופר 8, הארי פוטר 7ב.
קישורים לויקיפדיה:
http://en.wikipedia.org/wiki/D-BOX
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_D-BOX_motion-enhanced_cinemas
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_D-BOX_motion-enhanced_theatrical_films
אתר רשמי:
http://www.d-box.com/
בנוגע לרובוטריקים 3
שאלתי בעמוד של גלובוס מקס בפייסבוק והם אומרים כי 'רובוטריקים 3' יוקרן בארץ גם ב2D.
החלה מכירת הכרטיסים לה"פ
בסינמה סיטי, אבל בינתיים מופיעות רק הקרנות בתלת.
יש למישהו מושג אם מתכננים להקרין שם גם בדו מימד?
כי אני מתכנן לראות את הסרט הזה בצפיה ראשונה בדו מימד, ויהי מה, ואני אשמח לקנות כרטיסים כבר מעכשיו.
להפך
בהקרנות כתוב רק "הארי ואוצרות המוות חלק ב", בלי מילה על תלת מימד. תבדוק שוב.
גם אני אשמח לקנות כרטיסים, מה שבאמת קצת מערער אותי כרגע זה היום שישי הזה- כמו שאני מכיר את עצמי אני ארצה לראות את הסרט כבר בחמישי. מישהו יודע למה הם מוכרים כרטיסים רק ליום שישי, ומתי כנראה תיפתח המכירה ליום חמישי? וגם- מה הקרנת הבכורה? יש הקרנת חצות?
יש את רובוטריקים 3 גם בהקרנות דו מימד, לפחות לפי האתר הרשמי של גלובוס והעיתונים (באתר "סרט" משום מה מופיע תלת ממד פעמיים וזו כנראה טעות). יופי, סוף סוף אני לא אצטרך לשלם עוד כסף על משהו שאני בכלל לא יכול להשתמש בו…
http://www.globusmax.co.il/hebrew/Product.aspx?product=403
זאת התפתחות חיובית.
אבל שים לב שבחלק מהמקומות מדובר רק בהקרנות בוקר, עד 17:00. זה אומר שהם מתייחסים ל"רובוטריקים" כאל סרט ילדים?
חשוב מאד - דו-ממד או תלת-מדד? - הארי פוטר
אני הולך השבוע לראות את הארי פוטר ומתלבט קשות בין שתי האופציות.
יודגש שאני הולך לראות את זה בירושלים, כך שהגרסה בדו-ממד מוקרנת באולם קטן למדי (9 שורות), כך שגם המסך שם קטן בוודאי…
אז מה אתם אומרים?
אני אסביר את זה ככה,
על תלת-מימד שמעתי או שהוא מוסיף קצת או שהוא סתמי לחלוטין.
על דו מימד שמעתי רק דברים טובים.
אני, אישית, בחרתי לראות אותו בדו-מימד ולא הרגשתי כאילו אני מפסידה מזה. בצפייה שניה [שהיתה אמורה להיות היום אך נאלצה להידחות] אני גם בוחרת בדו-מימד. שתי הפעמים באולם הקטן יותר.
אבל יש שיחלקו עליי, זה תלוי בכמה אתה אוהב תלת, האם מפריעה לך הכהות של הסרט, האם מפריעים לך המשקפיים וכו'.
אני ראיתי את הסרט בתלת (ותכלס, רק הכתוביות היו תלת מימדיות) רק כי בקולנוע שליד ביתי הגרסא הדו מימדית הוקרנה באולם קטן עם מסך קטן ומערכת בינונית.
אם אתה יודע שלמרות שהאולם קטן, הוא איכותי, לך על הדו מימד. תזכור שזה סרט שעדיף לראות על מסך כמה שיותר גדול ועם איכות מקסימלית.
ומישהו מכיר את האולם הקטן בגלובס ירושלים? איך המסך שם?
אני מניח שהוא קטן, אבל האם הוא יספיק להארי פוטר?
אל תלך לגלובוס ירושלים.
זה קולנוע מזעזע, גם ברמה הטכנית וגם (בפעמים הבודדות שהייתי בו) בקהל שמגיע אליו. אם יש לך אפשרות, סע לבתי הקולנוע במודיעין – אפילו הגלובוס שם יותר טוב מכל האפשרויות בירושלים, והרב חן כבר ממש מצוין.
מצד שני, בשביל זה צריך מכונית, אז אני לא יודע אם זה רלוונטי.
מש"א
מתוך פעמיים שהייתי שם, פעמיים זכיתי באיכות הקרנה מחרידה לחלוטין – סאונד בעייתי, סרט לא בפוקוס… עדיף כבר לראות בבית.
אני ממש לא ממליץ ללכת לבנייני האומה
הייתי שם לפני חצי שנה בסקוט פילגרם ואני עדיין מתחרט שראיתי את זה דווקא שם.
אני די בטוח שראיתי את הסרט במסך הכי קטן שלהם, וזה היה המסך הכי קטן שראיתי אי פעם,ברצינות החלונות שלי יותר גדולים.
Oh captain, my captain
אוף. מסתבר שיס פלאנט מציגים את 'קפטן אמריקה' ואת 'גרין לנטרן' בגרסת תלת-מימד בלבד. התקשרתי לברר אם תגיע גרסת דו-מימד, אבל נעניתי בשלילה. הודעתי להם שהם הפסידו לקוח לשני הסרטים הללו. אני לא חושב שזה הזיז להם.
טוב, אחרי כמה וכמה שנות נאמנות ליס פלאנט, הגיע הזמן לנסות את סינמה סיטי ראשל"צ. נקווה שאמצא את הקופות.
זה ממש מעצבן
למי שגר בחיפה אין שום אפשרות לראות את קפטן אמריקה בדו-מימד. גם ביס פלאנט וגם בגלובוס מרכז הקונגרסים (שמעולם לא ביקרתי בו, למען האמת) יש רק את גרסת התלת. בדקתי אפילו את הקולנוע בקיריון (שהוא רחוק משמעותית) אבל שם סתם כתוב "קפטן אמריקה" בלי לציין אם זה דו או תלת.
לא הבטיחו לנו סדר עולמי חדש או משהו כזה?
הבטיחו,
ואז החליטו להוציא שלושה סרטי תלת-מימד באותו סופ"ש בזמן שהארי פוטר עדיין בתמונה.
המפיצים בארץ לא יודעים לתזמן, כבר אמרתי?
אמרת, אמרת
זה לא הופך את זה לפחות מתסכל.
יש בקריון גם עותק דו
(כנ"ל לגבי גלובוס נתניה, אשדוד וב"ש).
אל תיכנס לעולם לגלובוס הקונגרסים
אבל לעולם, אלא אם אתה רוצה טראומה לכל החיים (*ורק* בזה הקולנוע מצליח, ואף מצטיין, ועוד בכל תחום אפשרי…)
וואו.
זה לא שתכננתי ללכת לשם – אין באמת סיבה ללכת לשם כשיש את יס פלאנט, אבל מתוך סקרנות – "טראומה לכל החיים"? מה קרה לך שם?
כמעט כל דבר שיכול להיות רע - היה רע
הזוועה היתה באינשפשן. קודם כל האולם היה מגעיל, מסריח והמושבים שהייתי אמור לשבת בהם היו קרועים. לא הרבה אנשים היו באולם (וכולם הרעישו כמו ילדים מהגן), שמו אותנו במקומות ממש דפוקים (וברור שעברנו למקומות נורמלים). ההקרנה היתה ממש גרועה, לא בפוקוס, עיוות בצדדים ופס ירוק על חצי מהסרט. ואני ממש השתגעתי מהסאונד, מלא חריקות, קליקים ובקיצור: כאב ראש אחד גדול (ורועש מדי).
אולי לאנשים אחרים זה נשמע כמו משהו סטנדרטי בגלובוס באר שבע (לא הייתי ולפי התיאורים באתר, אין מצב שאני גם אהיה), אבל לראות איך מתנהל המקום זה נוראי (באותו ערב היו שני אנשים: המקרין והקופאי/סדרן/האיש מהמזנון עם הפופקורן שנראה מלפני יומיים), זה מחזה שלא הייתי רגיל אליו (גם לפני עידן הפלאנט בתי הקולנוע האחרים בעיר היו לדעתי בסדר גמור). במחשבה לאחור, הייתי צריך לכתוב מכתב תלונה לגלובוס, אבל הייתי כל כך בהלם שלא ידעתי איך להגיב למקרה אפילו כמה חודשים מאוחר יותר.
שורה תחתונה: ולדעתי גלובוס הם
מוסיפה עוד קצת תלונות על הקונגרסים
הלכתי לשם דיי הרבה כילדה קטנה (בעיקר בתקופת היסודי), ואני לא זוכרת שהייתה לי בעיה מיוחדת עם הקולנוע הזה. מצד שני, הייתי ילדה קטנה.
בשנים האחרונות הייתי שם רק פעמיים ובשני הפעמים משהו השתבש.
בפעם הראשונה זו הייתה הקרנה של אינספשיין- והיה פס דק בצד של הסרט למשך בערך חצי סרט. המוכרת אמנם אמרה לנו את זה בהתחלה, אבל מה כבר יכלנו לעשות? הרי כבר באנו והכל ולא היה משהו אחר לראות. אז זה לא באמת הרס את הסרט. אבל זה היה מבאס.
בפעם השניה, באנו לראות את הרשת החברתית, הגענו לקופות והמוכרת אמרה שפשוט לא משדרים את הסרט היום. למה? סתם. אין סיבה. והיה כתוב בעיתון, באינטרנט ובכל מקום שהוא אמור להיות משודר היום. מישהי שעמדה לפנינו, עוד הזמינה כרטיסים מראש, לא יודעת אם באינטרנט או בטלפון, אבל אני מניחה שזה היה באותו יום. איך יכול להיות שלקחו ממנה כסף אם הסרט לא משודר? אפילו אם היא הזמינה באינטרנט, איך יכול להיות שהיה לה את האפשרות להזמין את הסרט ובסוף לא שידרו אותו?
מאז, אני לא הולכת לשם יותר. למרות שהוא יותר קרוב לבית שלי מיס פלאנט, למרות שיש לי בקולנוע הזה כרטיס חינם בכל רכישה של 2 כרטיסים (שזה חיסכון של 38 שקל כל פעם לי ולאחותי, שווה בהחלט), אנחנו מעכשיו הולכות רק ליס פלאנט. אז לא הייתי קוראת לזה טראומה לכל החיים. וגם הייתי מחליקה את המקרה של אינספשיין. אבל פעמיים לבוא ולהתבאס, גורם לי לא לרצות ללכת לשם יותר.
בעבר הקולנוע היה שייך לרב חן
ובאינספשן *לי* היתה טראומה. מצד שני, כנראה לא היינו באותו יום :-)
לא שללתי את החוויה שלך
סליחה אם זה השתמע ככה. דיי ברור לי שאלו היו הקרנות שונות
לכל ותיקי המלחמה בתלת מימד
לא להתייאש! מגוייסים חדשים בכל יום.
איזו סדרה של טיעונים משכנעים!
רגע, לא, בעצם אין שם אפילו טיעון אמיתי אחד.
זו בעיה מוכרת אצל מגוייסים חדשים.
הרבה אמוציות ומעט תוכן. לפחות זה עם הומור…