הימורים מוקדמים הרבה יותר מדי לטקס האוסקר ה-96

מי יפתיע, מי יפספס, ועוד הימורים שאין סיבה לקחת ברצינות בשלב זה.

ושוב אני פה, מהמר על דברים שיתגלו בעוד כמה חודשים כקשקושים גמורים. אבל מישהו צריך להביך את עצמו בפומבי ולהתחיל לתהות כיצד עונת האוסקרים הקרובים, אולי, תראה.

למי שרוצה לראות את הפאשלות הקודמות שלי: זאת של שנה שעברה, וזאת של 2021.

יאללה, הימורים.


ברבי תפסיד מועמדות חשובה (וכולם ידברו על זה)

אם חשבתם שסיימנו לדבר על "ברבי" – הו, ילדי קיץ מתוקים. עונת הפרסים רק מתחילה, ובה אנשים ישאלו שוב ושוב האם "ברבי" סרט קליל מדי לאוסקרים, מתאים עבורם, שונא גברים, לא פמיניסטי מספיק, וכו', וכו', ומה זה אומר על האוסקרים ובלה בלה בלה.

אבל כך או כך – "ברבי" הוא סרט מקורי (נו, סוג של) שכבש את טבלת שוברי הקופות של 2023 (בלי מתחרים נראים לעין), הקסים את המבקרים, ואם האקדמיה ראתה לנכון לפרגן להישגים בלוקבאסטרים כמו של "אווטאר 2" ו-"אהבה בשחקים: מאווריק", היא תמצא את דרכה גם אל "ברבי".

אלא שכמו שם, גם כאן – לא בטוח שזאת תהיה רכבת הייפ שעוצרת בכל התחנות. המועמדויות הטכניות כנראה שלה, וגם מועמדות לסרט, אבל קל לדמיין תרחיש שבו אחת מהקבוצות היותר בולטות – תסריטאים, במאים או שחקנים – מזניחים את הסרט לטובת אפשרויות שיותר קורצות לטעמם (בצדק ושלא בצדק).

שתי במאיות יהיו מועמדות השנה (ובסוף במאי יזכה)

אמרלד פנל ("Saltburn"), גרטה גרוויג ("ברבי", כאמור), סלין סונג ("חיים שלמים") וז'סטין טרייה ("אנטומיה של נפילה") כולן נראות, נכון לעכשיו, כמו מועמדות רציניות לפרס הבימוי. סופיה קופולה ("פריסילה") וחצי מצוות הבימוי של "ניאד" מחכים מעבר לפינה.

אחרי שבשנה שעברה האוסקרים לא מצאו במאית להעמיד, קרוב לוודאי שהשנה תהיה מישהי מועמדת (אם כי שני הדברים לא קשורים אחד בשני), וסביר מאוד שיהיו שתיים. אם אני חייב לזרוק שם אחד בוודאות, הייתי אומר שפנל, ולו רק בשביל הטריוויה שהיא ש"בכל שנה שהיו 2 במאיות מועמדות, אמרלד פנל הייתה אחת מהן".

עם זאת, אני לא בטוח שהרוח נושבת לזכייה של אחת מהן. בטח לא כשיש את כריסטופר נולאן ("אופנהיימר") שהיה שמח לקבל, מרטין סקורסזה ("רוצחי פרח הירח") שהאקדמיה הייתה שמחה להעניק לו אוסקר שני כדי להראות לכולם שהיא מכירה בגאונים, מייקל מאן ("פרארי") שזאת תהיה "הזדמנות אחרונה" שכזאת עבורו, או אפילו עוד אנשים כמו ברדלי קופר ("מאסטרו"), פינצ'ר ("הרוצח"), קלוני ("הבחורים בסירה"), סקוט ("נפוליאון") ועוד.

נולאן יזכה בתסריט המעובד הטוב ביותר

רציתי בהתחלה להשתפן ולהגיד "במאי כלשהו יזכה בקטגוריה" אבל תכלס, זה כמעט כמו להגיד ש"בקוביה יצא 1-5, עם סיכוי מסוים ל-6". בימינו יותר ויותר במאים הם גם התסריטאים של הסרטים שלהם והם שולטים בקטגוריה ביד רמה. צריך ללכת אחורה עד 2010 בקטגוריית התסריט המקורי ועד 2017 כדי למצוא זוכה שאינו במאי שכתב את התסריט שלו. אז כזה, כן, לא הימור גדול.

נולאן, לעומת זאת, זה הימור, ואולי הימור גדול מדי. הרי הרבה דברים עוד יכולים להכשיל את נולאן בדרך לזכייה, תיאורטית.

אבל פרקטית, "אופנהיימר" הוא התסריט הכי תסריטי של נולאן. כזה שלא מבוסס על גימיקים של משחקי זמן וטוויסטים, אלא פשוט סיפור שמסופר דרך דמויות – והאקדמיה עשויה להגיב לזה באופן נהדר, ותמצא את ההזדמנות לצ'פר אותו (במיוחד אם היא תרצה – וסביר שתרצה – לפרגן לבמאי אחר גם בקטגוריית הבימוי).

רוברט ד___ ______ יזכה באוסקר לשחקן משנה

מהימור בטוח בעצמו מדי לאחד רק-קצת-פחות: רוברט דאוני ג'וניור או רוברט דה נירו – מי מהם שייאבק על האוסקר יותר – יזכה בפרס הזה השנה. יש להם מתחרים, כמובן, אבל ריאן גוסלינג לא נראה כמו מישהו שחשוב לו כרגע לזכות באוסקר, וכרגע השמות האחרים שצפים בבורסת השמות הם מקטגוריית "תודה שנתתם לי מועמדות" (ואולי אני מזלזל ב"רוכבי האופנועים" יותר מדי).

אם כי אם בדרך נס כלשהי וילם דפו ("מסכנים שכאלה") או כריס רוק ("רסטין") זוכים אני מפעיל את ההימורים שלי משנים שעברו רטרואקטיבית וזה נחשב ובחוקים.

"אייר" יפתיע 

זה הימור קצת פלואידי (מותר לי, נראה לי, אחרי ההימורים הקודמים) אז אני אנסח אותו מתמטית. המועמדויות של "אייר" יהיו N+1 כאשר N זה "המועמדויות שכולם חוזים לו". אם לאורך כל העונה הוא יראה לא רלוונטי, הוא יפתיע עם מועמדות יחידה ובודדת. אם ידברו חזק עליו, אבל רק בהקשר לתסריט – הוא יתגלה בעוד מקום. אם יהיה דיבור רציני עליו בסרט, תסריט, אולי עוד משהו – לפתע בן אפלק יגלה את עצמו בשחקן משנה. וכן הלאה וכן הלאה.

הטקס יתקיים במועדו

כנראה ההימור הכי פרוע עד כה, אבל כן – אני לא יודע מה יהיה המצב של השביתה עד אז, אבל אני מהמר שהאוסקרים יתקיימו במועדם מסיבה כזאת (כי השביתה הסתדרה מול השחקנים) או אחרת (כי הם השיגו אישור מיוחד לקדם את עצמם לאוסקרים).

במיוחד אחרי 2020, שהיה בין טקסי האוסקר הפחות טובים של השנים האחרונות – האוסקר לא יזיזו את עצמם ויהיו תלויים בגחמות כאלה ואחרים.

רגע, הנחתי שלאקדמיה יש עכשיו עמוד שדרה?

אולי בעצם כן יזיזו אותו, אם כך.

"ספיידרמן: ברחבי לממדי העכביש" לא יזכה באוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר

לא, לא באמת – אם יש דבר אחד ברור למדי כבר עכשיו זה ש"ספיידרמן" יזכה. כאילו, כן, יש תחרות מצד מיאזאקי האחרון או "מרד התרנגולים 2" ואולי אפילו "המשאלה" של דיסני. והיי, "האחים סופר מריו: הסרט" יכול בכנות לטעון כמה דברים לזכותו. אבל לא, לא באמת. זה בכיס של ספיידרמן.

ובכל זאת – אם איכשהו הוא לא, בזמן שהלסת של כולם תהיה על הרצפה, אני אצביע לפה ואגיד "אמרתי לכם!"

קטגוריית השחקנית הראשית תהיה טירוף

אמה סטון כסוג של מפלצת פרנקשטיין? מרגו רובי כברבי? קארי מוליגן כגברת ברנשטיין? השחקנית מ"הצבע ארגמן"? אנט בנינג כניאד? ג'סיקה לאנג'? גרטה לי? נטלי פורטמן? ונסה קירבי? סירשה רונאן?

בשנה בלי נרטיב ברור לזכייה, קרב השחקניות הראשיות יזכיר את 2022 (זוכרים שלג'סיקה צ'סטיין יש אוסקר? לדעתי גם היא שוכחת לפעמים), הן בשלב המועמדויות עם "רגע שנייה, איך היא לא מועמדת?" והן בזכייה שיכולה ללכת לכל כיוון שהוא.


ועוד כמה, בקטנה: יהיה תיקו בזכייה כלשהי (תנו לשים קצת פלפל מה יש לכם), ישראלי כלשהו יהיה מועמד השנה (אבל לא בסרט הבינלאומי), "גולדה" לא יהיה מועמד לכלום, שום שיר כיפי ומצחיק כמו "פיצ'ס" או "אני רק קן" לא יהיה מועמד לאוסקר, ו"אופנהיימר" ייקח בידיים קשורות לאחור את פרס האפקטים הוויזואליים הטובים ביותר.